شرایط عقد
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
|
|
|
||
شرايط عقد ٢٣٧٠ عقد ازدواج چند شرط دارد: اول: آنكه به عربي صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند بههر لفظي كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظي بگويند كه معني "زوجت و قبلت" را بفهماند. دوم: مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را ميخوانند قصد انشاء داشته باشند يعني اگر خود مرد و زن صيغه را ميخوانند، زن به گفتن «زوجتك نفسي» قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزويج» زن بودن او را براي خود قبول نمايد، و اگر وكيل مرد و زن صيغه را ميخوانند، به گفتن «زوجت و قبلت» قصدشان اين باشد كه مرد و زني آنان را وكيل كردهاند، زن و شوهر شوند. سوم: كسي كه صيغه را ميخواند بالغ و عاقل باشد، جه براي خودش بخواند يا از طرف ديگري وكيل شده باشد. چهارم: اگر وكيل زن و شوهر يا ولي آنها صيغه را ميخوانند، در عقد، زن و شوهر را معين كنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند. پس كسي كه چند دختر دارد، اگر به مردي بگويد زوجتك احدي بناتي (يعني زن تو نمودم يكي از دخترانم را) و او بگويد بلتيعني قبول كردم، جون در موقع عقد، دختر را معين نكردهاند عقد باطل است. پنجم: زن و مرد به ازدواج راضي باشند، ولي اگر زن ظاهرا به كراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضي است عقد صحيح است. ٢٣٧١ اگر در عقد يك حرف غلط خوانده شود كه معني آن را عوض كند عقد باطل است. ٢٣٧٢ كسي كه دستور زبان عربي را نميداند، اگر قرائتش صحيح باشد و معناي هر كلمه از عقد را جداگانه بداند و از هر لفظي معناي آن را قصد نمايد،ميتواند عقد را بخواند. ٢٣٧٣ اگر زني را براي مردي بدون اجازه آنان عقد كنند و بعدا زن و مرد بگويندبه آن عقد راضي هستيم عقد صحيح است. ٢٣٧٤ اگر زن و مرد يا يكي از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند و بعد از خواندن عقد راضي شوند و بگويند به آن عقد راضي هستيم، عقد صحيح است. ٢٣٧٥ پدر و جد پدري ميتوانند براي فرزند نابالغ يا ديوانه خود كه به حال ديوانگي بالغ شده است ازدواج كنند و بعد از آن كه طفل بالغ شد يا ديوانه عاقل گرديد، اگر ازدواجي كه براي او كردهاند مفسدهاي نداشته، نميتواند آن را بههم بزند و اگر مفسدهاي داشته، ميتواند آن را به هم بزند. ٢٣٧٦ دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده استيعني مصلحتخود را تشخيص ميدهد اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد، و اجازه مادر و برادر لازم نيست. ٢٣٧٧ اگر پدر و جد پدري غايب باشند، به طوري كه نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد لازم نيست از پدر و جد پدري اجازه بگيرند و نيز اگر دختر باكره باشد در صورتي كه بكارتش به واسطه شوهر كردن از بين رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نيست. ولي اگر به واسطه وطي به شبهه يا از زنا از بين رفته باشد، احتياط مستحب آن است كه اجازه بگيرند. ٢٣٧٨ اگر پدر يا جد پدري براي پسر نابالغ خود زن بگيرد، پسر- بعد از رسيدن به سن قابل براي تمتع گرفتن - بايد خرج زن را در صورتي كه از او تمكين داشته باشد بدهد. ٢٣٧٩ اگر پدر يا جد پدري براي پسر نابالغ خود، زن بگيرد، چنانچه پسر در موقع عقد مالي داشته، مديون مهر زن است، و اگر در موقع عقد مالي نداشته، پدر يا جد او بايد مهر زن را بدهند. |
||||
|
|
|