احکام قسم خوردن
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
|
|
|
||
احكام قسم خوردن ٢٦٧٠ اگر قسم بخورد كه كاري را انجام دهد يا ترك كند، مثلا قسم بخورد كه روزه بگيرد يا دود استعمال نكند، چنانچه عمدا مخالفت كند بايد كفاره بدهد يعني يك بنده آزاد كند يا ده فقير را سير كند يا آنان را بپوشاند و اگر اينها را نتواند بايد سه روز روزه بگيرد. ٢٦٧١ قسم چند شرط دارد: اول: كسي كه قسم ميخورد بايد بالغ و عاقل باشد، و اگر ميخواهد راجع به مال خودش قسم بخورد، بايد در حال بالغ شدن سفيه نباشد و حاكم شرع او را از تصرف در اموالش منع نكرده باشد، و از روي قصد و اختيار قسم بخورد پس قسم خوردن بچه و ديوانه و مست و كسي كه مجبورش كردهاند، درست نيست و همچنين است اگر در حال عصباني بودن بي قصد قسم بخورد. دوم: كاري را كه قسم ميخورد انجام دهد، بايد حرام و مكروه نباشد و كاري را كه قسم ميخورد ترك كند،بايد واجب و مستحب نباشد، و اگر قسم بخورد كه كار مباحي را به جا آورد، بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، و نيز اگر قسم بخورد كار مباحي را ترك كند، بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد. سوم: به يكي از اسامي خداوند عالم قسم بخورد كه به غير ذات مقدس او گفته نميشود، مثل خدا و الله و نيز اگر به اسمي قسم بخورد كه به غير خدا هم ميگويند، ولي به قدري به خدا گفته ميشود كه هر وقت كسي آن اسم را بگويد، ذات مقدس حق در نظر ميآيد، مثل آن كه به خالق و رازق قسم بخورد، صحيح است، بلكه اگر به لفظي قسم بخورد كه بدون قرينه خدا بنظر نميآيد، ولي او قصد خدا را كند بنابر احتياط، بايد به آن قسم عمل نمايد. چهارم: قسم را به زبان بياورد و اگر بنويسد يا در قلبش آن را قصد كند صحيح نيست ولي آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحيح است. پنجم: عمل كردن به قسم براي او ممكن باشد و اگر موقعي كه قسم ميخورد ممكن باشد و بعد تا آخر وقتي كه براي قسم معين كرده عاجز شود يا برايش مشقت داشته باشد، قسم او از وقتي كه عاجز شده به هم ميخورد. ٢٦٧٢ اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلوگيري كند يا شوهر از قسم خوردن زن جلوگيري نمايد، قسم آنان صحيح نيست. ٢٦٧٣ اگر فرزند بدون اجازه پدر، و زن بدون اجازه شوهر قسم بخورد، قسم آنان بعيد نيست صحيح نباشد، ليكن نبايد احتياط را ترك كنند. ٢٦٧٤ اگر انسان از روي فراموشي يا ناچاري به قسم عمل نكند، كفاره براو واجب نيست و همچنين است اگر مجبورش كنند كه به قسم عمل ننمايد و قسمي كه آدم وسواسي ميخورد مثل اينكه ميگويد: "و الله الان مشغول نماز ميشوم" و به واسطه وسواس مشغول نماز نميشود اگر وسواس او طوري باشد كه بي اختيار به قسم عمل نكند،كفاره ندارد. ٢٦٧٥ كسي كه قسم ميخورد اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او مكروه است،و اگر دروغ باشد، حرام و از گناهان بزرگ ميباشد، ولي اگر براي اين كه خودش يا مسلمان ديگري را از شر ظالمي نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشكال ندارد بلكه گاهي واجب ميشود، و اين جور قسم خوردن غير از قسمي است كه در مسايل پيش گفته شد. |
||||
|
|
|