شرایط امر به معروف و نهی از منکر
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
|
|
|
||
شرايط امر به معروف و نهي از منكر ٢٧٩١ چند چيز شرط است در واجب بودن امر به معروف و نهي از منكر: اول: آنكه كسي كه ميخواهد امر و نهي كند، بداند كه آنچه شخص مكلف به جا نميآورد، واجب است بجا آورد، و آنچه بجا ميآورد، بايد ترك كند. و بر كسي كه معروف و منكر را نميداند، واجب نيست. دوم: آنكه احتمال بدهد امر و نهي او تاثير ميكند. پس اگر بداند اثر نميكند، واجب نيست. سوم: آنكه بداند شخص معصيت كار بنا دارد كه معصيتخود را تكرار كند. پس اگر بداند يا گمان كند يا احتمال صحيح بدهد كه تكرار نميكند، واجب نيست. چهارم: آنكه در امر و نهي مفسدهاي نباشد. پس اگر بداند يا گمان كند كه اگر امر يا نهي كند، ضرر جاني يا عرضي و آبرويي يا مالي قابل توجه به او ميرسد، واجب نيست. بلكه اگر احتمال صحيح بدهد كه از آن، ترس ضررهاي مذكور را پيدا كند، واجب نيست. بلكه اگر بترسد كه ضرري متوجه متعلقان او ميشود، واجب نيست. بلكه با احتمال وقوع ضرر جاني يا عرضي و آبرويي يا مالي موجب حرج بر بعضي مؤمنين، واجب نميشود. بلكه در بسياري از موارد حرام است. ٢٧٩٢ اگر معروف يا منكر از اموري باشد كه شارع مقدس به آن اهميت زياد ميدهد، مثل اصول دين يا مذهب و حفظ قرآن مجيد و حفظ عقايد مسلمانان يا احكام ضروريه، بايد ملاحظه اهميتشود، و مجرد ضرر، موجب واجب نبودن نميشود. پس اگر توقف داشته باشد حفظ عقايد مسلمانان يا حفظ احكام ضروريه اسلام بر بذل جان و مال،واجب است بذل آن. ٢٧٩٣ اگر بدعتي در اسلام واقع شود، مثل منكراتي كه دولتها اجرا ميكنند به اسم دين مبين اسلام، واجب استخصوصا بر علماي اسلام اظهار حق و انكار باطل. و اگر سكوت علماي اعلام موجب هتك مقام علم و موجب اسائه ظن به علماي اسلام شود، واجب است اظهار حق به نحوي كه ممكن است، اگر چه بدانند تاثير نميكند. ٢٧٩٤ اگر احتمال صحيح داده شود كه سكوت موجب آن ميشود كه منكري معروف شود يا معروفي منكر شود، واجب استخصوصا بر علماي اعلام اظهار حق و اعلام آن، و جايز يستسكوت. ٢٧٩٥ اگر سكوت علماي اعلام موجب تقويت ظالم يا موجب تاييد او گردد، يا موجب جرات او شود بر ساير محرمات، واجب است اظهار حق و انكار باطل، اگر چه تاثير فعلي نداشته باشد. ٢٧٩٦ اگر سكوت علماي اعلام باعثشود كه مردم به آنها بدگمان شوند و آنها را متهم كنند به سازش با دستگاه ظلم، واجب است اظهار حق و انكار باطل، اگر چه بدانند جلوگيري از محرم نميشود و اظهار آنها اثري براي رفع ظلم ندارد. ٢٧٩٧ اگر ورود بعض علماي اعلام در دستگاه ظلمه موجب شود كه از مفسدهها و منكراتي جلوگيري شود، واجب است تصدي آن امر. مگر آنكه مفسده اهمي در آن باشد،مثل آن كه تصدي آنها باعثسستي عقايد مردم شود، يا سلب اعتماد آنها به علما گردد، در اين صورت جايز نيست. ٢٧٩٨ جايز نيست براي علما و ائمهجماعات تصدي مدارس دينيه از طرف دولت جائر و اداره اوقاف چنان دولتي، چه حقوق خود و طلاب علوم دينيه را از دولت جائريا از مردم يا از موقوفات بگيرند، اگر چه موقوفه خود مدرسه باشد. زيرا دخالت دولت جائر در اين امور و امثال آن مقدمه است براي هدم اساس اسلام به دستور مستعمرين، كه در جميع دول اسلامي اشباه آن اجرا شده يا در شرف اجرا است. ٢٧٩٩ جايز نيست براي طلاب علوم دينيه دخول در مؤسسات دولتي كه به اسم مؤسسات دينيه تاسيس نمودهاند، مثل مدارس دينيه كه دولتهاي جائر در آنها دخالت مينمايند، و از متوليان گرفتهاند، و يا متوليان را تحتسلطه و نفوذ خود قرار دادهاند. و آنچه با دست اداره اوقاف يا به تصويب آن، به آنها بدهند، حرام است. ٢٨٠٠ جايز نيست براي طلاب علوم دينيه دخول در مدارس كه بعض معممين و ائمه جماعت از طرف دولت جائر و يا با اشاره دولت تصدي نمودهاند، چه برنامه تحصيلي از طرف دولت جائر باشد، يا از طرف اين نحو متصديان كه عمال دولت جائر هستند.زيرا در اين امور نقشه محو آثار اسلام و احكام قرآن كريم كشيده شده است. ٢٨٠١ كساني كه با لباس اهل علم، در اين مؤسسات كه به اشاره دولت جائر تاسيس شده است وارد شوند، لازم است مسلمانان و متدينين از آنها اعراض كنند، و با آنها معاشرت نكنند، و آنها محكوم به عدم عدالت هستند، و نماز جماعت با آنها جايز نيست، و طلاق در محضر آنها باطل است، و سهم مبارك امام عليه السلام و سهم سادات عظام را نبايد به آنها بدهند، و اگر دادند از ذمه آنها ساقط نميشود، و اگر اهل منبر هستند لازم است آنها را دعوت براي منبر نكنند، و در مجالسي كه اين قبيل اشخاص از طرف دولت جائر براي ترويج باطل و تشريح برنامههاي خلاف اسلام منبر ميروند، شركت نكنند. ٢٨٠٢ در تصدي اين نحو معممين كه عمال ظلمه هستند، مفاسد عظيمهاي است كه به تدريج آثار آن ظاهر خواهد شد. و لهذا نبايد مسلمانان به عذرهايي كه آنها براي تصدي ميآورند، اعتنا كنند. و علماي اعلام نيز لازم است آنها را از حوزههاي خود اخراج نمايند، و با آنها معاشرت نكنند. و بر كافه علماي اعلام و طلاب علوم دينيه و خطباي محترم و ساير طبقات مطلع از دسايس عمال اجانب، لازم است اين اشخاص فاسق فاسد را به ملت معرفي كنند، و مردم را از شر آنها بر حذر دارند. ٢٨٠٣ اگر به واسطه قرايني ظن حاصل شد كه شخص متصدي، كه به لباس اهل علم است، مؤسسه را از طرف دولت جائر تصدي نموده است، لازم است كه به مفاد مساله با آنها عمل شود، يا آنكه برائت او ثابتشود. |
||||
|
|
|