بخش 5
جلسه هیجدهم : احکام مسجد 1 ـ احکام مسجد 2 ـ احکام نجس شدن مسجد 3 ـ خوابیدن در مسجد 4 ـ آداب حضور در مسجد 5 ـ رعایت نکردن نظافت در مسجد 6 ـ مسأله طهارت و نجاست در مسجد الحرام و مسجدالنبی ( صلّی الله علیه وآله ) 7 ـ رعایت طهارت و نجاست در مواقف و مشاعر جلسه نوزدهم : احکام خرید و فروش 1 ـ احکام خرید و فروش . 2 ـ چگونگی فسخ معامله 3 ـ خیار عیب 4 ـ خیار غبن 5 ـ اقاله 6 ـ مجهول المالک جلسه بیستم : لقطه حرم 1ـ اشیاء پیدا شده در محدوده حرم 2ـ اشیاء پیدا شده در مکه و مدینه 3ـ گم شدن کفش ها و کفش های بجای مانده جلسه بیست و یکم : احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها 1ـ خوردن چیزی که برای انسان ضرر دارد 2ـ خوردن خاک ، تربت 3 ـ خوردن چیز نجس 4 ـ چیزهایی که موقع غذا خوردن مستحب است 5 ـ مکروهات غذا خوردن 6 ـ مستحبات آب آشامیدن 7 ـ مکروهات آب آشامیدن جلسه بیست و دوّم : احکام نذر 1 ـ معنای نذر 2 ـ چگونگی نذر شرعی 3 ـ شرایط نذر کننده 4 ـ نذر زن بدون اجازه ش
|
101 |
|
جلسه هيجدهم :
احكام مسجد
1 ـ احكام مسجد
1 ـ نماز خواندن در مساجد مستحب است ، بلكه حاضر نشدن در مسجد خصوصاً براي همسايگان مسجد ـ در صورتي كه عذري مثل بارش برف و باران نباشد ـ مكروه است .
2 ـ تعطيل كردن مسجد مكروه است و مستحب است انسان نماز را در مسجدي بخواند كه نمازگزار ندارد تا تعطيل نشود . از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده است كه ـ سه چيز در قيامت از مردم شكايت مي كنند : اول مسجد متروكي كه اهالي آنجا در آن نماز نمي خوانند . دوّم : عالمي كه بين عدّه اي جاهل قرار دارد و از او استفاده نمي كنند . سوم : قرآني كه متروك مانده و غبار گرفته است و آن را تلاوت نمي كنند .
3 ـ زياد رفتن به مسجد مستحب است . از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) روايت شده كه هر كس به مسجد رود از وقتي كه روانه مسجد مي شود تا به خانه برمي گردد ، براي هر قدم كه برمي دارد ده حَسَنه نوشته مي شود .
|
102 |
|
2 ـ احكام نجس شدن مسجد
1 ـ نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است .
2 ـ احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند ، مگر آنكه واقف ، آن را جزو مسجد قرار نداده باشد .
3 ـ نجس كردن فرش مسجد نيز بنابر احتياط واجب حرام است .
4 ـ اگر مسجدي را غصب كنند و به جاي آن ، خانه و مانند آن بسازند كه ديگر به آن مسجد نگويند ، باز هم بنابر احتياط واجب نجس كردن آن حرام و تطهير آن واجب است .
3 ـ خوابيدن در مسجد
خوابيدن در مسجد مكروه است و اگر بي احترامي به مسجد باشد جايز نيست .
4 ـ آداب حضور در مسجد
اين كارها درباره مسجد مستحب است :
* زودتر از همه به مسجد رفتن و ديرتر از همه از مسجد بيرون آمدن
* چراغ مسجد را روشن كردن
* تميز كردن مسجد
* هنگام وارد شدن ، ابتدا پاي راست را داخل مسجد گذاشتن
* هنگام بيرون آمدن از مسجد اوّل پاي چپ را بيرون گذاشتن
* خواندن دو ركعت نماز تحيّت و احترام مسجد
* خوشبو كردن خود و پوشيدن بهترين لباسها براي رفتن به مسجد
|
103 |
|
اين كارها درباره مسجد مكروه است :
* عبور از مسجد ، به عنوان محل عبور ؛ بدون آنكه در آنجا نماز بخواند .
* انداختن آب دهان و بيني در مسجد و اگر بي احترامي باشد ، حرام است .
* خوابين در مسجد ، مگر در حال ناچاري .
* فرياد زدن در مسجد و صدا را بلند كردن ، مگر براي اذان .
* خريد و فروش در مسجد .
* سخن گفتن از امور دنيا .
* رفتن به مسجد ، براي كسي كه سير يا پياز خورده و بوي دهانش مردم را آزار مي دهد .
* همسايه مسجد اگر عذري نداشته باشد مكروه است در غير مسجد نماز بخواند .
* مستحب است ، انسان با كسي كه در مسجد حاضر نمي شود ، غذا نخورد . در كارها با او مشورت نكند ، همسايه او نشود ، از او زن نگيرد و به او زن ندهد .
ترتيب اوليت مساجد براي نماز خواندن از نظر ثواب :
1 ـ مسجد الحرام .
2 ـ مسجد النبي ( صلّي الله عليه وآله ) .
3 ـ مسجد كوفه .
4 ـ مسجد بيت المقدس .
5 ـ مسجد جامع هر شهر .
6 ـ مسجد محله .
7 ـ مسجد بازار .
* براي زنها نماز خواندن در خانه بهتر است ، ولي اگر بتوانند كاملا خود را از
|
104 |
|
نامحرم حفظ كنند ، بهتر است در مسجد نماز بخوانند .
* نماز در حرم امامان ( عليهم السلام ) مستحب ، بلكه بهتر از مسجد است و نماز در حرم اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) برابر دويست هزار نماز است .
5 ـ رعايت نكردن نظافت در مسجد
1 ـ برطرف كردن نجاست از مسجد واجب است و فرقي در اين
مسأله
بين داخل ، سقف و پشت بام و حتي طرف داخل ديوار مسجد نيست . يعني
هر جاي مسجد نجس شود بايد تطهير شود يا به گونه اي ديگر نجاست
برطرف گردد .
2 ـ بنابر احتياط واجب ، اگر طرف بيرون ديوار مسجد نجس شود ، برطرف كردن نجاست از آن واجب است ، مگر آنكه واقف طرف بيرون را جزو مسجد قرار نداده باشد .
3 ـ هنگامي كه انسان از نجاست مسجد مطلع شد ، فوراً بايد آن را تطهير كند ، پس نبايد به قدري معطل كند كه عرفاً بگويند تأخير كرده است .
4 ـ برطرف كردن نجاست از مسجد ، واجب كفايي است و اختصاص به كسي كه مسجد را نجس كرده يا سبب نجس شدن آن شده ندارد ، بلكه بر همه افرادي كه مي توانند مسجد را تطهير كنند واجب است .
5 ـ اگر فرش مسجد نجس شود ، بنابر احتياط واجب بايد آن را تطهير كنند ولي چنانچه به واسطه آب كشيدن خراب مي شود و بريدن يا تراشيدن جاي نجس بهتر است ، بايد محل نجس را بتراشند يا ببرند و اگر كسي كه مي بُرد يا مي تراشد خودش نجس كرده باشد ، بايد آن را اصلاح كند .
6 ـ اگر انسان نتواند مسجد را تطهير كند يا كمك لازم داشته باشد و پيدا نكند ،
|
105 |
|
تطهير مسجد بر او واجب نيست ، ولي اگر بي احترامي به مسجد باشد ، بنابر احتياط واجب بايد به كسي كه مي تواند آن را تطهير كند ، اطلاع دهد .
6 ـ مسأله طهارت و نجاست در مسجد الحرام و مسجدالنبي ( صلّي الله عليه وآله )
لزوم طهارت مسجدالحرام و مسجد النبي ( صلّي الله عليه وآله ) با ساير مساجد و حرمت تنجيس آنها با ساير مساجد فرقي ندارد . ولي از آنجا كه تطهير مسجدين به ويژه مسجدالحرام به روش خاص صورت مي پذيرد ، برخي از زائران نسبت به طهارت آن مكان هاي مقدس دچار ترديد مي شوند كه جاي اين ترديد نيست و جاهايي كه يقين به نجس شدن آنها نباشد ، پاك است و پرهيز از آنها واجب نيست ، افزون بر آنكه به شهادت برخي از اهل اطلاع شيوه تطهير آنها نيز صحيح است و مشكلي ندارد .
7 ـ رعايت طهارت و نجاست در مواقف و مشاعر
افزون بر اينكه احترام آن اماكن مقدس لازم است و بهتر است نظافت و طهارت آن اماكن را مراعات كنند براي تطهير بدن و لباس نيز ممكن است به جهت كمبود امكانات نظافت و طهارت به طور كامل مراعات نشود كه دقت در اين گونه موارد براي پاك ماندن لباس احرام لازم است .
|
106 |
|
جلسه نوزدهم :
احكام خريد و فروش
1ـ احكام خريد و فروش .
از آنجا كه در اسلام بيكاري و تنبلي بسيار نكوهش شده و تلاش براي تحصيل مخارج زندگي ، واجب مي باشد ، كساني كه بجز از راه خريد و فروش نتوانند مخارج خود را تأمين كنند ؛ يعني تحصيل آن منحصر در همين راه باشد و راه ديگري برايشان امكان نداشته باشد ، واجب است با خريد و فروش خرج زندگي خود را به دست آورند و محتاج به ديگران نشوند .
1ـ فروختن و اجاره دادن خانه يا وسيله اي ديگر براي استفاده حرام ، حرام است .
2ـ خريد و فروش ، نگهداري ، نوشتن ، خواندن و درس دادن كتاب و مجلات و نوارهاي گمراه كننده حرام است ، مگر زماني كه براي هدفي صحيح باشد ، مثلاً براي پاسخ دادن به اشكال هاي آن
3ـ مخلوط كردن جنسي كه مي فروشد با چيزي كه ارزش ندارد و يا ارزش آن كمتر است ، حرام مي باشد ؛ مثل آنكه روغن خوب را با غير خوب يا شير را با آب
|
107 |
|
مخلوط كند و بفروشد ( اين عمل را غش در معامله مي گويند ) .
4ـ جنس وَقف شده را نمي توان فروخت ، مگر در صورتي كه خراب شده باشد و قابل استفاده نباشد ، مانند بخاري نفتي مسجد كه قابل استفاده براي مسجد نباشد .
5ـ خريد و فروش خانه يا چيز ديگري كه به كسي اجاره داده ، اشكال ندارد ولي استفاده آن در مدت اجاره براي كسي است كه آن را اجاره كرده است .
6ـ در معامله بايد خصوصيات جنسي كه خريد و فروش مي كنند معلوم باشد ولي گفتن خصوصياتي كه گفتن و نگفتن آنها تأثيري در ميل و رغبت مردم نسبت به آن كالا ندارد ، لازم نيست .
7ـ خريد و فروش دو كالاي همجنس كه با وزن يا پيمانه مي فروشند به زيادتر « رِبا » و حرام است ؛ مثلاً يك تُن گندم بدهد و يك تن و 200 كيلوگرم بگيرد . و همچنين كالا يا پولي را به كسي قرض بدهد و پس از مدتي زيادتر بگيرد ؛ مثلاً يكصدهزار تومان قرض بدهد و پس از يكسال يكصد و بيست هزار تومان بگيرد .
2 ـ چگونگي فسخ معامله
در برخي از موارد فروشنده يا خريدار مي توانند معامله را فسخ كنند كه از جمله آنهاست :
* خريدار يا فروشنده گول خورده باشد .
* در هنگام معامله قرارداد كرده اند كه تا مدت معيني ، هر دو يا يكي از آنها بتوانند معامله را بهم بزنند ؛ مثلاً هنگام خريد و فروش بگويند ، هركس پشيمان شد تا سه روز ديگر مي تواند پس بدهد .
|
108 |
|
* كالايي كه خريده است معيوب بوده و بعد از معامله بفهمد .
* فروشنده خصوصياتي براي كالاي خود بيان كرده وبعداً معلوم شود آنگونه نبوده است ؛ مثلاً بگويد اين دفتر 200 برگ است بعداً معلوم شود كمتر است .
اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فوراً آن را بهم نزند ، ديگر حق بهم زدن معامله را ندارد .
3 ـ خيار عيب
1 ـ اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فوراً معامله را فسخ نكند ، ديگر حق به هم زدن معامله را نخواهد داشت .
2 ـ هرگاه بعد از خريدن جنس ، عيب آن را بفهمد ، اگر چه فروشنده حاضر نباشد ، مي تواند معامله را به هم بزند .
3 ـ در اين موارد اگر خريدار بفهمد مال معيوب است حق فسخ ندارد .
* موقع خريدن ، عيب مال را بداند .
* به عيب مال راضي شود .
* وقت معامله بگويد : اگر مال عيبي داشت پس نمي دهم و تفاوت قيمت را هم نمي گيرم .
* فروشنده در وقت معامله بگويد : اين مال را با هر عيبي كه دارد مي فروشم .
4 ـ اگر فروشنده هنگام معامله عيب كالا را معين كند و بگويد آن را با اين عيب مي فروشم ولي پس از معامله معلوم شود عيب ديگري هم دارد ، خريدار مي تواند به خاطر عيبي كه فروشنده معين نكرده كالا را پس دهد يا تفاوت قيمت بگيرد .
5 ـ در اين موارد اگر خريدار بفهمد مال معيوب بوده فقط مي تواند تفاوت
|
109 |
|
قيمت بگيرد ولي حق فسخ معامله را ندارد .
* بعد از معامله تغييري در كالا بدهد كه مردم بگويند به طوري كه خريداري و تحويل داشده شده باقي نمانده است .
* پس از انجام معامله بفهمد كالا معيوب است و تنها بر حق برگرداندن آن را ساقط كرده باشد .
* بعد از تحويل گرفتن كالا ، عيب ديگري در آن پيدا شود . بجز در حيوان كه تا سه روز مي تواند برگرداند .
4 ـ خيار غبن
اگر خريدار قيمت جنس را نداند ، يا در وقت معامله غفلت كند و جنس را گرانتر از قيمت معمولي آن بخرد ، چنانچه به قدري گران خريده كه مردم او را مغبون مي دانند و به كمي و زيادي آن اهميت مي دهند ، اختيار فسخ معامله را دارد و همچنين نسبت به فروشنده .
5 ـ اقاله
اقاله ، فسخ طرفين قرارداد است ، به اين معني هر دو طرف بر فسخ قرارداد توافق كنند .
1 ـ اقاله در تمام عقود جاري مي شود بجز در نكاح كه نياز به اجراي صيغه طلاق دارد .
2 ـ اگر يكي از طرفين درخواست فسخ قرارداد را داشته باشد و ديگري بپذيرد نيز اقاله تحقق مي يابد .
3 ـ در خريد و فروش ، اقاله كردن آن هر چيزي اضافه بر قيمت معين شده يا
|
110 |
|
كمتر از آن جايز نيست ، پس اگر مشتري اقاله كند با چيزي اضافه بر قيمت معين شده يا فروشنده اقاله كند به كمتر از آن قيمت باطل است و تأثيري ندارد .
6 ـ مجهول المالك
اگر مالي بر عهده انسان باشد ولي صاحبش را نشناسد ، مثلا پولي از كسي قرض گرفته و نمي داند طلبكار كيست و نمي تواند او را پيدا كند ، يا كالايي از ديگران نزد او باقي مانده مثلا در مغازه يا تعميرگاه يا ماشين او جا مانده و صاحبش را نمي شناسد ، بايد از طرف صاحبش صدقه بدهد و احتياط آن است كه با اجازه حاكم شرع باشد .
|
111 |
|
جلسه بيستم :
لقطه حرم
1ـ اشياء پيدا شده در محدوده حرم
1ـ برداشتن چيزي كه پيدا شده مكروه است .
2ـ اگر چيزي پيدا كند ولي برندارد ، وظيفه خاصي بر عهده اش نمي آيد .
3 ـ اگر چيزي پيدا كند و بردارد احكام خاصي دارد به اين شرح :
الف : اگر نشانه اي ندارد كه به واسطه آن صاحبش معلوم نشود بنابراحتياط واجب از طرف صاحبش صدقه بدهد .
ب : اگر نشانه دارد :
1ـ قيمت آن از 6/12 نخود نقره سكه دار كمتر است
* صاحبش معلوم باشد ؛ بايد به او بدهد .
* صاحبش معلوم نباشد ؛ مي تواند براي خودش بردارد .
2ـ قيمت آن به 6/12 نخود نقره سكه دار مي رسد ؛ بايد تا
يك سال
اعلام كند پس اگر صاحبش پيدا شد ، به او بدهد و اگر صاحبش پيدا نشد ،
مي تواند :
|
112 |
|
* براي خودش بردارد .
* براي صاحبش نگهداري كند تا پيدا شود .
* احتياط مستحب است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد .
3 ـ در مواردي كه براي پيدا شدن صاحبش بايد اعلام كند ، تا يك هفته روزي يك مرتبه و بعد از آن تا يك سال هفته اي يك مرتبه در محل اجتماع مردم ؛ مانند بازار و محل نماز جماعت بايد اعلام كند
4 ـ بنابر احتياط واجب بايد فوراً اعلام كند و تأخير نيندازد .
5 ـ اگر مي داند ، اعلام كردن فايده ندارد و يا از پيدا شدن صاحبش نااميد است ، اعلام لازم نيست .
6 ـ اگر بچه نابالغ چيزي پيدا كند ، سرپرست او ( پدر يا جدّ ) بايد اعلام كند .
2 ـ اشياء پيدا شده در مكه و مدينه
اگر در مدينه چيزي پيدا كند حكم آن با اشياء پيدا شده ساير جاها فرقي ندارد كه به تفصيل بيان شد ولي اگر در مكّه و اطراف آن يعني در منطقه حرم چيزي پيدا كند حكم آن بدين شرح است :
برداشتن آن كراهت شديد دارد و بلكه احتياط دربرنداشتن است ، و اگر برداشت و قيمتش به 6/12 نخود نقره سكه دار مي رسد و صاحبش پيدا نشود مي تواند از طرف صاحبش صدقه بدهد ، يا آن را براي صاحبش نگهداري كند ، ولي نمي تواند براي خودش بردارد .
3 ـ گم شدن كفش ها و كفش هاي بجاي مانده
اگر كفش انسان را ببرند و كفش ديگري بجاي آن مانده باشد ، مسأله چند
|
113 |
|
صورت دارد :
1ـ مي داند كفشي كه مانده ، مالِ كسي است كه كفش او را برده ، اگر از پيدا شدن صاحبش نااميد شود و يا پيدا كردن او برايش سخت باشد ، مي تواند آن را به جاي كفش خودش بردارد ، ولي اگر قيمت آن كفش بيشتر از قيمت كفش خودش باشد ، و از پيدا شدن صاحبش نااميد شود ، بايد ، با اجازه حاكم شرع از طرف او صدقه بدهد .
2ـ احتمال مي دهد ، كفشي كه مانده ، مالِ كسي نيست كه كفش او را برده ؛ اگر بردارد بايد صاحبش را پيدا كند و اگر از پيدا شدن او نااميد شد ، از طرف وي به فقير صدقه بدهد ( ولي بهتر است برندارد ) .
|
114 |
|
جلسه بيست و يكم :
احكام خوردني ها و آشاميدني ها
خداوند بزرگ براي استفاده انسان ها ، طبيعتِ زيبا و تمام حيوانات و ميوه ها و سبزيجات را در اختيار آنها قرار داده است ، تا از آنها براي خوردن و آشاميدن و پوشاك و مسكن و ساير نيازهاي خود به كار گيرند ، ولي براي حفظ جان انسانها و سلامتي جسم و روح آنها و بقاي نسلها و احترام به حقوق ديگران ، قوانين و مقرراتي قرار داده است كه در اين درس به برخي از آنچه كه در رابطه با خوراكي ها و آشاميدني هاست مي پردازيم :
1ـ خوردن چيزي كه براي انسان ضرر دارد
خوردن چيزي كه براي انسان ضرر دارد حرام است ، مثلا خوردن غذاي چرب براي مريضي كه غذاي چرب برايش ضرر دارد حرام است .
2ـ خوردن خاك ، تربت
1 ـ خوردن گل حرام است .
|
115 |
|
2 ـ خوردن كمي از تربت سيدالشهدا ( عليه السلام ) براي شفا يافتن از بيماري اشكال ندارد .
3ـ خوردن و آشاميدنِ چيز نجس حرام است .
4ـ خوردن چيزي كه براي انسان ضرر دارد حرام است ، مثلاً خوردن غذاي چرب براي مريضي كه غذاي چرب برايش ضرر دارد حرام است .
7ـ بر هر مسلماني واجب است مسلمان ديگري را كه نزديك است از گرسنگي يا نشنگي بميرد ، نان و آب داده و از مرگ نجات دهد .
3 ـ خوردن چيز نجس
از جمله مواردي كه رعايت طهارت ضرورت دارد و پرهيز از نجاسات واجب است ، مسأله خوردن و آشاميدن است . خوردني ها و آشاميدني هاي انسان بايد داراي اين شرايط باشد : الف : پاك باشد ، ب : مباح باشد ، ج : حلال باشد ، د : براي سلامتي ضرر نداشته باشد .
1 ـ خوردن و آشاميدنِ چيز نجس حرام است و خورانيدن عين نجس به اطفال حرام است ولي خورانيدن غذاي متنجس به اطفال حرام نيست .
2 ـ غذاهاي غير گوشتي ، كه در كشورهاي اسلامي توليد شده است ؛ اعم از سبزيجات ، حبوبات ، ميوه ها و فرآورده هاي لبني مانند : پنير ، ماست ، كره ، خامه ، كه از حيوان حلال گوش گرفته مي شود ، تخم مرغ و ساير پرندگان حلال گوشت ، نان ، بيسكويت ، شكلات ، آدامس ، شيريني و ساير خوردني هايي كه از گوشت حيوان نيست ، پاك و خوردن آنها حلال است ، مگر آنكه انسان يقين كند نجس شده است . بنابر اين مسأله چند صورت دارد :
* مي داند كه با بدن كافر تماس نداشته و به نحو ديگري نيز نجس نشده
|
116 |
|
است ر پاك و حلال است .
* شك دارد نجس شده است يا نه ر پاك و حلال است .
* احتمال مي دهد نجس شده باشد ولي يقين ندارد ر پاك و حلال است .
* مي داند بر اثر تماس با بدن كافر يا به گونه اي ديگر نجس شده است رنجس و حرام است .
4 ـ چيزهايي كه موقع غذا خوردن مستحب است :
1ـ دست ها را قبل از غذا و پس از آن بشويد .
2ـ در اول غذا « بسم الله » و در پايان ، « الحمد لله » بگويد .
3ـ با دست راست غذا بخورد .
4ـ لقمه را كوچك بردارد .
5 ـ غذا را خوب بجود .
6ـ ميوه را پيش از خوردن با آب بشويد .
7ـ اگر چند نفر سر سفره نشسته اند ، هركسي از غذاي جلوي خودش بخورد .
8ـ ميزبان پيش از همه شروع به غذا خوردن كند و بعد از همه دست بكشد .
5 ـ مكروهات
1ـ در حال سيري غذا خوردن
2ـ پرخوري ( زياد غذا خوردن )
3ـ نگاه كردن به صورت ديگران هنگام غذا خوردن
4ـ خوردن غذاي داغ
5ـ فوت كردن به غذايي كه مي خورد
6ـ پاره كردن نان با كارد
|
117 |
|
7ـ گذاشتن نان زير ظرف غذا
8ـ دور انداختن ميوه ، پيش از آنكه كاملاً آن را بخورد .
6ـ مستحبات آب آشاميدن
1ـ در روز ، ايستاده آب بخورد .
2ـ پيش از آشاميدن آب « بسم الله » و بعد از آن « الحمد لله » بگويد .
3ـ به سه نفس آب بياشامد .
4ـ پس از آشاميدن آب ، حضرت امام حسين ( عليه السلام ) و خاندان و ياران او را ياد و قاتلان ايشان را لعن كند .
7ـ مكروهات آب آشاميدن
1ـ زياد آشاميدن
2ـ آشاميدن آب بعد از غذاي چرب
3ـ با دست چب آب نوشيدن
4ـ در شب ، ايستاده آب نوشيدن
|
118 |
|
جلسه بيست و دوّم :
احكام نذر
1 ـ معناي نذر
نذر ، پيماني است ميان انسان و خداي خود براي انجام دادن يا ترك كاري يا پرداخت مالي ، و چون اكثر موارد نذر در زمان ما ، نذر مالي است و نذورات مردمي يكي از منابع مهمّ مالي كارهاي خير در جامعه ماست لذا احكام آن را در اين بخش مي آوريم :
2 ـ چگونگي نذر شرعي
1ـ در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست انسان آن را به عربي بخواند ، پس اگر بگويد : « چنانچه مريض من خوب شود براي خدا بر من است كه ده هزار تومان به فقير بدهم » ، نذر او صحيح است .
2 ـ انسان كاري را مي تواند نذر كند كه انجام آن برايش ممكن باشد ، بنابراين كسي كه مثلاً نمي تواند پياده به حج برود ، اگر نذر كند كه پياده برود ، نذر او صحيح نيست .
|
119 |
|
3 ـ شرايط نذر كننده
نذر كننده بايد مكلف و عاقل باشد و به اختيار و قصد خود نذر كند ، بنابراين ، نذر كسي كه او را مجبور كرده اند ، يا در حال عصبانيت بي اختيار نذر كند صحيح نيست .
4 ـ نذر زن بدون اجازه شوهر
نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است . برخي از فقها نيز نذر زن بدون اجازه شوهر را اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد صحيح مي دانند .
5 ـ نذر فرزند بدون اجازه پدر
براي نذر لازم نيست از پدر خود اجازه بگيرد و چنانچه بدون اجازه او هم نذر كند صحيح است .
6 ـ نذر براي كار حرام يا مكروه
متعلق نذر بايد عملي راجح يعني واجب يا مستحب يا ترك حرام يا مكروه باشد ، و به فتواي برخي از فقها امر مباح هم جايز است . بنابر اين اگر نذر كند كار حرام يا مكروهي را انجام دهد ، صحيح نيست .
7 ـ نذر براي ترك كار واجب يا مستحب
همانگونه كه گفته شد اگر نذر كند ، كار واجب يا مستحبي را ترك كند ، اين نذر صحيح نيست .
|
120 |
|
8 ـ چگونگي عمل به نذر
1ـ اگر انسان نذر كند كاري را انجام دهد ، بايد همانطور كه نذر كرده عمل كند ، پس اگر نذر كند روز اول ماه روزه بگيرد ، چنانچه روز قبل يا بعد از آن بجا آورد ، كفايت نمي كند .
2ـ اگر نذر كند كه به فقير معيني صدقه بدهد ، نمي تواند آن را به فقير ديگري بدهد .
3ـ اگر نذر كند كه به زيارت يكي از امامان ( عليهم السلام ) برود ، چنانچه به زيارت امام ديگر برود ، كافي نيست و چنانچه به واسطه عذر نتواند آن امام را زيارت كند ، چيزي بر او واجب نيست .
9 ـ نذر مدّت دار
مدت دار بودن نذر دو فرض دارد :
الف : نذر مشروط باشد و شرط آن مدت دار باشد به اين معنا كه اگر تا وقت معيني شرط محقق شد ؛ مثلا حاجت او برآورده شد ، فلان كار را انجام مي دهد و اگر تا آن موقع شرط محقق نشد ، عمل به نذر ، واجب نيست .
ب : عمل به نذر مدت معيني داشته باشد به اين معنا كه نذر مي كند تا فلان موقع ، به نذر عمل مي كند ، در اين صورت اگر بدون عذر تا وقت معين به نذر عمل نكند ، تخلف نذر به حساب مي آيد و كفاره دارد .
10 ـ نذورات نسبت به حرم ها و اماكن ديني
1ـ اگر براي حرم يكي از امامان ( عليهم السلام ) يا امامزادگان چيزي نذر كند ، بايد آن را به مصارف حرم برساند ، از قبيل فرش ، پرده و روشنايي .
|
121 |
|
2ـ اگر براي خود امام ( عليه السلام ) يا امامزاده چيزي نذر كند ، چنانچه مصرف معيني را قصد كرده ، بايد به همان مصرف برساند و اگر مصرف معيني را قصد نكرده ، بايد به فقيران و زائران بدهد و يا مسجد و مانند آن بسازد و ثواب آن را به امام ( عليه السلام ) هديه كند .
|
122 |
|
جلسه بيست و سوم :
احكام قسم خوردن
1ـ قسم شرعي
اگر كسي به يكي از اسامي خداوند عالم ؛ مانند « خدا » و « الله » قسم بخورد كه كاري را انجام دهد يا ترك كند ؛ مثلاً سوگند بخورد كه روزه بگيرد يا سيگار نكشد ، واجب است به آن عمل كند . اين قسم « انشائي » است و نوع ديگر آن قسم « اخباري » است .
2ـ شرايط قسم
كسي كه قسم مي خورد بايد اين شرايط را داشته باشد :
* بالغ و عاقل باشد .
* از روي قصد و اختيار قسم بخورد .
* اگر مي خواهد نسبت به مال قسم بخورد ، حاكم شرع او را از تصرف اموالش ممنوع نكرده باشد .
|
123 |
|
3 ـ قسم بدون اجازه پدر
اگر فرزند بدون اجازه پدر قسم بخورد صحيح است ؛ يعني قسم ، مشروط به اجازه نيست و قسم زن نيز اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد نياز به اجازه او ندارد .
4ـ كفاره عمل نكردن به قسم
اگر عمداً به سوگندي كه خورده است عمل نكند ، بايد كفاره بدهد و كفاره آن يكي از اين سه چيز است :
* آزاد كردن يك برده
* سير كردن ده فقير
* پوشاندن ده فقير
كسي كه قسم مي خورد ، ـ چه از گذشته خبر دهد ، يا براي آينده باشد ـ اگر حرف او راست باشد ، قسم خوردن او مكروه است و اگر دروغ باشد ، حرام و از گناهان بزرگ است .
قسم اخباري
اگر انسان براي خبري كه مي دهد و مطلبي را به اطلاع ديگران مي رساند قسم بخورد ، چنانچه آن مطلب دروغ باشد ، حرام است و اگر راست باشد قسم خوردن مكروه است .