بخش 1

فاصله بین دو عمره فاصله عمره تمتع با مفرده بعد از انجام حج احرام قصد ترک محرّمات در نیّت احرام گزاردن سنگ و مانند آن در ردا و وصل کردن آن با سنجاق و سوزن گره زدن لباس احرام به غیر گردن احرام در مسجد شجره احرام با نذر اذن شوهر در نذر احرام بانوان استفاده از کمربند دوخته برای مردان پوشیدن دمپایی دوخته برای مردان نگاه در آینه استظلال در شب استظلال در مکه ، منا و عرفات بعد از منزل نمودن استظلال از مسجد تنعیم


1



2


عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ الإمام علي ( عليه السلام ) قَالَ :

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَاز وَالآْخِرَةُ دَارُ قَرَار ؛ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ ؛

وَلا تَهْتِكُوا أَسْتَارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ أَسْرَارَكُمْ ،

وَأَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَاقُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ .

نهج البلاغة ، حكمت 203


3


گزيده مناسك عمره مفرده

با اضافات و تبويب جديد

معاونت آموزش و پژوهش

بعثه مقام معظّم رهبري

سال 1387


5


باسمه تعالي

اين مجموعه ، گزيده اي است از احكام مورد ابتلاي عمره مفرده كه از مناسك محشّي ، براي دستيابي آسان به فتاواي مراجع محترم تقليد ( در مواردي كه اختلاف فتوي در آن وجود دارد ) گردآوري شده است ، شماره هر مسأله در مناسك محشي ، براي مراجعه تفصيلي ذكر شده است .

نظرات و پيشنهادهاي روحانيون محترم ، در رفع نواقص و ارتقاي كمّي و كيفي آن ، مفيد خواهد بود .


6


عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ الإمام علي ( عليه السلام ) قَالَ :

مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ ، وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا ، خَسِرَ ، وَمَنْ خَافَ أَمِنَ ، وَمَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ ، وَمَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ ، وَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ .

وسائل الشيعه ، ج 16 ، ص 97


11


( 1 )

فاصله بين دو عمره

( م 184 )

1 ـ بنابر احتياط در كمتر از يك ماه ، به قصد رجا آورده شود ؛ امام خميني .

2 ـ فاصله معيني بين دو عمره مفرده شرط نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، زنجاني ، گلپايگاني و نوري ؛ ولي بنابر احتياط در هر ماه فقط يك عمره براي خود مي تواند به جا آورد ؛ ولي به جاآوردن عمره براي غير خود ، هرنفر يك


12


عمره جايز است ؛ آية الله خامنه اي .

3 ـ فاصله يك ماه شرط نيست ، بلكه در هر ماه قمري مي توان يك عمره انجام داد ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، مكارم .

4 ـ در هر ماه مستحب است ، و بنابر احتياط ، انجام دو عمره به قصد خود يا به قصد يك نفر جايز نيست ، مگر دومي به قصد رجا آورده شود ؛ آية الله وحيد .

( 2 )

فاصله عمره تمتع با مفرده بعد از انجام حج

( م : 2/184 )

1 ـ بنابر احتياط در كمتر از يك ماه به قصد


13


رجا آورده شود ؛ امام خميني .

2 ـ مي تواند ، قبل از عمره تمتّع يا بعد از حجّ تمتع ، عمره مفرده به جا آورد و بين اين دوعمره ، فاصله معتبر نيست ؛ آيات عظام : خويي ، فاضل ، وحيد و نوري ؛ بعد از حج و گذشتن روز سيزدهم ، آية الله زنجاني .

3 ـ در اعتبار فاصله بين عمره تمتع و عمره مفرده اشكال است و احتياط نبايد ترك شود . آية الله تبريزي ؛ و اما انجام عمره مفرده بين عمره تمتّع و حج ، موجب بطلان عمره تمتع مي شود ؛ آية الله سيستاني .

4 ـ فاصله شرط نيست ؛ آية الله گلپايگاني ؛ و بين عمره تمتع و حج ، نيز انجام عمره


14


مفرده جايز است ؛ آية الله بهجت .

5 ـ اگر هردو را براي خود انجام مي دهد ، در عمره مفرده بعد از حج تمتّع قصد رجا نمايد ؛ آية الله صافي .


15


احرام

( 3 )

قصد ترك محرّمات در نيّت احرام

( م : 305 )

1 ـ لازم نيست ، ولي با قصد انجام محرماتي كه عمره يا حج را باطل مي كند احرام باطل بلكه غير ممكن است ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل نوري .

2 ـ لازم نيست ، ولي بايد قصد انجام چيزي كه احرام را باطل مي كند نداشته باشد ؛ آية الله خامنه اي .


16


3 ـ قصد ( 1 ) ترك جميع محرّمات لازم است ؛ آيات عظام : گلپايگاني ، بهجت ، صافي و مكارم .

4 ـ عزم بر ترك محرّمات ، از اول تا آخر احرام معتبر نيست ؛ آية الله تبريزي .

5 ـ لازم نيست ، مگر نسبت به جماع كه اگر در حين احرام عمره مفرده قصد داشته و يا ترديد داشته باشد كه قبل از فارغ شدن از سعي ، با همسر خود نزديكي كند ، احرامش باطل است ؛ آية الله زنجاني و با قصد محرّماتي كه حج يا عمره

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ اين قصد براي كسي كه قصد انجام محرّمات را ندارد ، به صورت ارتكازي و ضمني در نيّت احرام وي وجود دارد .


17


را باطل مي كند ، احرام باطل است ؛ آيات عظام : خويي ، سيستاني و وحيد .

وصل كردن لباس احرام با سنجاق

( 4 )

گزاردن سنگ و مانند آن در ردا و وصل كردن آن با سنجاق و سوزن

( م 300 )

1ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي ، خامنه اي ، وحيد ، فاضل ، مكارم ، نوري ، سيستاني و تبريزي ؛ اگر به صورت يقه پيراهن در نيايد ، جايز است . آيات عظام : گلپايگاني و صافي .

3ـ گره زدن و بستن لبه هاي جامه احرام


18


مردان با هر وسيله تا لزوم نداشته باشد ، جايز نيست ؛ آية الله زنجاني .

( 5 )

گره زدن لباس احرام به غير گردن

( م : 299 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي فاضل ، مكارم و نوري ؛ اگر به صورت يقه در نيايد ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .

2 ـ بنابر احوط ازار مطلقاً گره زده نشود و گره زدن ردا نيز بنابر احتياط ، جايز نيست ؛ آيات عظام : خويي ، بهجت ، تبريزي و سيستاني .

3 ـ در غير ضرورت ، جايز نيست ؛ آية الله زنجاني .


19


( 6 )

احرام در مسجد شجره

( م : 202 تا 205 و 220 )

1 ـ بنابر احتياط واجب ، داخل مسجد ، احرام صورت گيرد ؛ آيات عظام : امام خميني ، سيستاني ، فاضل و نوري .

2 ـ واجب است احرام ، داخل مسجد شجره باشد ؛ آية الله خامنه اي ؛ و احتياطاً ( 1 ) در مسجد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ با توجه به اين كه ساير آيات عظام ، احرام در غير مسجد قديم را كافي مي دانند ، رجوع اين احتياط به صورت قهري حاصل است و ارجاع به فالاعلم نياز نيست ؛ و همچنين است احتياطي كه معظم له درباره مكان قديم مسجدين ، در قصر و اتمام فرموده اند .


20


قديمي صورت گيرد ؛ آية الله بهجت .

3 ـ احرام از داخل مسجد ، مستحب است و در محاذي مسجد از طرف چپ يا راست كفايت مي كند و . . . ؛ آيات عظام : گلپايگاني ، صافي و مكارم ؛ و احتياط واجب آن است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندند ؛ آية الله تبريزي .

4 ـ بايد در مسجد فعلي ، نيت احرام حج يا عمره را انشا كنند ، ولي گفتن تلبيه واجب ، در كلّ منطقه ذوالحليفه كافي است ؛ آية الله زنجاني .

5 ـ جواز احرام از منطقه ذوالحليفه ؛ آية الله خويي و آية الله وحيد .


21


( 7 )

احرام با نذر

( م : 253 و 254 )

1 ـ اگر نذر كند از محلي كه پيش از ميقات است احرام ببندد ، جايز است و بايد از همانجا محرم شود . . . ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، گلپايگاني ، صافي ، مكارم ، وحيد و نوري .

2 ـ اگر بداند مستلزم ارتكاب حرام مي شود ـ مانند استظلال ـ انعقاد نذر ، مورد اشكال است ؛ آية الله سيستاني ؛ بلي اگر بداند براي احرام عمره تمتع نمي تواند به يكي از مواقيت معروفه برود ، نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است ،


22


ولي احتياط آن است كه در ادني الحل ، تجديد احرام كند و در هر صورت ، كفّاره استظلال را بايد بدهد ؛ آية الله فاضل .

3 ـ اگر از يكي از مواقيت ، يا از نزديكي هاي آن مي گذرند ، نمي توانند از غير مواقيت محرم شوند ، حتي با نذر ، و اگر از آنجا نمي گذرند ، قبل از حرم هركجا محرم شوند ، كافي است و نيازي به نذر نيست ؛ آية الله زنجاني .

( 8 )

اذن شوهر در نذر احرام بانوان

( م 253 )

1 ـ اگر نذر زن ، مزاحم حق شوهر نباشد ،


23


اجازه لازم نيست ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني ، مكارم ، و در هر صورت ، بنابر احتياط واجب ، نذر وضعاً منعقد مي شود ؛ آية الله بهجت .

2 ـ نذر زن ، بايد با اذن شوهر باشد . آيات عظام : امام خميني ، گلپايگاني ، صافي ، نوري ؛ ولي اجازه در سفر كفايت ، از اذن در نذر مي كند ؛ آية الله فاضل .

3 ـ اگر شوهر حضور دارد ، بايد بنابر احتياط ، نذر زن با اجازه او باشد ؛ آية الله خامنه اي .

4 ـ به مسأله قبل مراجعه شود ؛ آية الله زنجاني .


24


( 9 )

استفاده از كمربند دوخته براي مردان

( م 491 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : تبريزي ، سيستاني ، خامنه اي ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل ، مكارم و وحيد .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي ، و نوري .

3 ـ بايد از پوشيدن هميان و كمربند پرهيز نمود ، ولي در صورت لزوم جايز است ؛ آية الله زنجاني .


25


( 10 )

پوشيدن دمپايي دوخته براي مردان

( م : 492 )

1 ـ اشكال ندارد ؛ آيات عظام : تبريزي ، خامنه اي ، زنجاني ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني ، وحيد و مكارم .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي و نوري .

( 11 )

نگاه در آينه

( م 387 به بعد )

1 ـ جايز است بدون قصد زينت ؛ آيات


26


عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، سيستاني ، وحيد و مكارم .

2 ـ احتياط درترك است اگرچه بدون قصد زينت باشد ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل و نوري .

3 ـ جايز نيست مطلقاً ؛ آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي .

4 ـ جايز است بدون زمينه آرايش و بدون قصد ؛ آية الله زنجاني .

( 12 )

استظلال در شب

( م : 484 )

1 ـ جواز استظلال در شب مطلقاً ؛


27


آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل و نوري .

2 ـ در صورت تحفّظ از سرما ، باران ، باد و گرما ، جايز نيست ؛ آية الله خويي .

3 ـ احتياط ، ترك تظليل در شب هاي باراني و سرد است ، مگر اين كه موجب حرج باشد ، كه در صورت اضطرار اشكال ندارد ، ليكن كفاره ساقط نيست ؛ آية الله خامنه اي .

4 ـ جايز است ، مگر در شب هاي باراني كه بايد كفاره بدهد ؛ آية الله مكارم .

5 ـ استظلال در شب بنابر احتياط ، حرام است ؛ آية الله تبريزي و آية الله وحيد .

6 ـ جايز نيست ، مگر در صورت مشقت


28


شديد يا تزاحم با واجبي كه اهميت آن به مقدار قابل توجه كمتر از اهميت ترك استظلال نباشد ؛ آية الله زنجاني .

7 ـ جايز است مگر در شب باراني كه كفّاره دارد و بنابر احتياط واجب ، جايز نيست ؛ آية الله سيستاني .

( 13 )

استظلال در مكه ، منا و عرفات بعد

از منزل نمودن

( م438 ، 490 ، 509 و 510 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل ، مكارم ، وحيد و نوري .


29


2 ـ بنابر احتياط هنگام تردّد جايز نيست ؛ آيات عظام : سيستاني و خامنه اي .

3ـ احتياط واجب ، ترك سايه انداختن است در وقت تردّد براي حوائج غيرخانه و خيمه و غير آنها ، چه در مكه و چه در عرفات و مني ؛ آية الله بهجت .

4 ـ سايبان برداشتن در حال حركت حتي در مكه ومنا و عرفات بنابر احتياط جايز نيست ، ولي حركت درسايه ثابت مانعي ندارد ؛ آية الله تبريزي .

5 ـ بنابر احتياط جايز نيست مگر در مكّه قديم ؛ آية الله خويي .

6 ـ حركت در زير سايبان متحرك ، مانند چتر و ماشين مسقّف ، بر مرد محرم جايز نيست ،


30


ولي حركت در سايه سايبان هاي ثابت ، مانند خيمه ، منزل و مسجد بلكه تونل هاي كوتاه مانعي ندارد و اگر هوا آفتابي و باراني نباشد مي تواند از تونل هاي طولاني نيز بگذرد ؛ آية الله زنجاني .

( 14 )

استظلال از مسجد تنعيم

( م472 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، مكارم ، فاضل ، وحيد و نوري .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي و سيستاني ؛ تا دخول مكه متيقن سابق ؛ آية الله خويي .



| شناسه مطلب: 76109