بخش 2
طواف و نماز آن حد مطاف طواف از طبقه دوّم برای معذورین حکم خون معفوّ در نماز ، در طواف حکم محمول متنجّس غیر ساتر در طواف قطع طواف واجب قطع طواف مستحب دست گذاردن به کعبه هنگام حرکت در طواف از سرگیری طواف با بقای موالات وظیفه حکم عاجز از قرائت صحیح سعی سعی از مسعای جدید زیاد کردن در سعی با فراموشی زیاد کردن در سعی با جهل
31 |
طواف و نماز آن
( 15 )
حد مطاف
( م : 656 )
1 ـ حد طواف در همه اطراف ، بين كعبه و مقام ابراهيم است ؛ امام خميني ؛ و با معسوريّت و عدم امكان و مشقّتِ يافتن وقت خلوت ، در دورتر از اين حدّ هم با ملاحظه الأقرب فالأقرب صحيح است ؛ آية الله بهجت ؛ و در طرف حجر اسماعيل ضيق نمي شود ؛ آية الله فاضل .
2 ـ در فرض امكان ، بنابر احتياط ، در محدوده كعبه و مقام باشد و در صوت ازدحام ،
32 |
در خارج از اين محدوده هم كافي است ؛ آية الله تبريزي .
3 ـ دورتر از اين حد هم صحيح است ؛ آيات عظام : خويي ، خامنه اي ، سيستاني ، وحيد ، مكارم و نوري ؛ تا جايي كه متصل به جمعيت طواف كننده باشد ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .
4 ـ در عمره تمتّع و انواع حج ، طواف حدّي ندارد و طواف خارجِ مقام هم صحيح است ؛ ولي در عمره مفرده محدوده طواف ، مقدار فاصله مقام و كعبه است و در سمت ديوار حجر اين مقدار از بيرون ديوار حجر محاسبه مي شود و كسي كه نمي تواند ، نايب مي گيرد و اگر
33 |
نمي تواند نايب بگيرد ، مي تواند در فاصله دورتر طواف كند ؛ آية الله زنجاني .
( 16 )
طواف از طبقه دوّم براي معذورين
( م668 )
1 ـ در صورت عدم امكان طواف در طبقه اول با رعايتِ الأقرب فالأقرب ، طواف در طبقه دوم كفايت مي كند ؛ آية الله بهجت .
2 ـ احتياط واجب اين است كه آنها را از طبقه دوم طواف دهند و نايب هم برايشان بگيرند ؛ آية الله تبريزي .
3 ـ اگر كف طبقه دوم مسجدالحرام به قدر
34 |
قامت طواف كننده ، پايين تر از نقطه محاذي پشت بام كعبه نباشد ، طواف از طبقه دوم صحيح و مجزي نيست و كساني كه نمي توانند در پايين ولو بهوسيله حمل توسط شخص ديگر ، طواف كنند ، بايد نايب بگيرند ؛ و احوط آن است كه خودش هم در طبقه دوم طواف نمايد ؛ آية الله خامنه اي .
4 ـ چنانچه احراز شود كه طبقه دوم بالاتر از كعبه است ، طواف از بالا كفايت نمي كند و بايد نايب بگيرند و احتياط لازم نيست ؛ و چنانچه مطلب مشكوك باشد ، بايد احتياطاً بين طواف از بالا و نايب گرفتن از پايين ، جمع نمايند ؛ آية الله سيستاني .
35 |
5 ـ بايد از كسي بخواهد او را در محدوده مقام ـ ولو با دوش گرفتن ـ طواف دهد ، و اگر از كمك گرفتن عاجز است ، يا برايش مشقت شديد دارد ، براي طواف در محدوده نايب مي گيرد و بنابر احتياط مستحب خود نيز در طبقه دوم طواف داده مي شود ، بلي اگر نمي تواند نايب بگيرد يا مشقت شديد دارد طواف در طبقه دوم كافي است ؛ آية الله زنجاني .
6 ـ اين افراد بايد در طبقه دوم طواف داده شوند و بنابر احتياط واجب نايب هم گرفته تا براي آنان در صحن مسجدالحرام طواف نمايد ؛ آية الله صافي .
7 ـ چنانچه كعبه مقدسه از طبقه دوم پايين تر نباشد ، احتياط واجب آن است كه علاوه بر
36 |
اينكه در طبقه دوم طواف داده مي شوند ، استنابه هم بنمايد ؛ آيت الله فاضل .
8 ـ در اين گونه موارد كه راهي جز اين نيست طواف در طبقه بالا كفايت مي كند ؛ آية الله مكارم .
9 ـ طواف در طبقه فوقاني صحيح نيست و اين قبيل افراد بايد بهوسيله كول گرفتن طواف خود را انجام بدهند و اگر ممكن نشد ، لازم است براي طواف خود نايب بگيرند ؛ آية الله نوري .
( 17 )
حكم خون معفوّ در نماز ، در طواف
( م : 609 و 610 )
1 ـ بنابر احتياط اجتناب شود ؛ آيات عظام :
37 |
امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خويي ، سيستاني ، گلپايگاني ، فاضل ، نوري و صافي .
2 ـ مانعي ندارد ؛ آية الله خامنه اي و آية الله زنجاني
3 ـ معفو نيست ؛ آية الله وحيد و آية الله مكارم
( 18 )
حكم محمول متنجّس غير ساتر در طواف
( م410 )
1 ـ مانعي ندارد ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خويي ، خامنه اي ، سيستاني ، زنجاني ، مكارم ؛ در صورت جهل به مسأله ؛ آية الله فاضل .
2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام
38 |
خميني ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل و نوري .
3 ـ جايز نيست ؛ آية الله وحيد
( 19 )
قطع طواف واجب
( م : 711 و 712 )
1 ـ قطع طواف واجب بدون عذر ، مكروه است ؛ و احوط ( استحبابي ) آن است كه از قطع كردني كه به فوت موالات عرفيه منجر شود ، اجتناب كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، تبريزي ، خامنه اي و نوري ؛ ولي چنانچه به هر جهت قطع كرد و يك طواف كامل انجام داد هرچند
39 |
موالات به هم نخورده باشد ، صحيح است ؛ آية الله فاضل .
2 ـ احوط ترك قطع طواف واجب است ، به صورتي كه موالات فوت شود ، بدون عذر و به مجرد خواهش نفس ؛ آية الله بهجت .
3 ـ بنابر احتياط واجب ، جايز نيست ؛ آية الله مكارم .
4 ـ بدون عذر جايز نيست ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي ؛ غير از مواردي كه در مناسك ذكر شده است ؛ آية الله زنجاني .
5 ـ براي عيادت مريض يا قضاي حاجت خود و ديگران جايز است ؛ آية الله وحيد .
40 |
( 20 )
قطع طواف مستحب
( م712 )
قطع طواف مستحب ، مطلقا جايز است .
( 21 )
گذاردن دست روي ديواره حِجر در حال طواف
( م : 671 )
1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، سيستاني ، تبريزي ، خويي ، خامنه اي ، وحيد ، زنجاني و مكارم .
2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام :
41 |
بهجت ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني .
3 ـ جايز نيست ؛ آية الله نوري .
( 22 )
دست گذاردن به كعبه هنگام حركت در طواف
( م : 670 )
1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، سيستاني و مكارم .
2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني و نوري .
42 |
( 23 )
از سرگيري طواف با بقاي موالات
( م : 722 )
1 ـ اشكال دارد ؛ امام خميني و آية الله خامنه اي ؛ مگر اينكه جاهل قاصر باشد ؛ آية الله سيستاني .
2 ـ در هر صورت اگر قطع كرد ، طواف دوم مجزي است ؛ آيات عظام : بهجت ، فاضل ، مكارم و نوري ؛ و اگر بعد از شوط چهارم بوده نقصان طواف قطع شده را به جا آورد و نماز آن را نيز بخواند ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .
3 ـ اگر بدون عذر از مطاف خارج شود ، طواف دوم را به قصد اعم از اتمام و اعاده بجا
43 |
آورد و كافي است ؛ آية الله وحيد
( 24 )
وظيفه حكم عاجز از قرائت صحيح
( م : 822 )
1 ـ بايد نماز را به هر ترتيبي كه مي تواند خودش به جا آورد و كافي است ؛ و اگر ممكن است و مي تواند با تلقين ، نماز را صحيح بخواند ، كسي را بگمارد كه نماز را به او تلقين كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل ، نوري و مكارم .
2 ـ خودش به هر نحو مي تواند بخواند و بنابر احتياط نايب هم بگيرد ؛ آية الله خامنه اي ؛ و نيز بنابر احتياط با جماعت هم بخواند ؛ آيات عظام :
44 |
تبريزي ، خويي و اگر متمكّن از تصحيح نباشد ، آنچه بلد است كافي است : آية الله وحيد .
3 ـ اگر مقدار زيادي از سوره حمد را بتواند به طور صحيح بخواند ، خواندن حمد به همين صورت كافي است ؛ و اگر نتواند ، به احتياط واجب مقداري از قرآن را كه مي تواند صحيح بخواند به آن اضافه كند و اگر نتواند تسبيح بگويد ؛ آية الله سيستاني .
4 ـ خودش بخواند و اگر بتواند ، در مقام به جماعت بخواند ، و در صورت عدم امكان ، عمل به وظيفه روزانه كافي است ؛ آية الله بهجت .
5 ـ خودش بخواند و به جماعت هم اقامه نمايد و اگر نايب هم بگيرد بهتر و مطابق با
45 |
احتياط است ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .
6 ـ اگر مي تواند بايد طواف را به تأخير بيندازد و هر مقداري كه مي تواند از قرائت نمازش را تصحيح كند و اگر تصحيح نكرد ، در آخروقت طواف كرده ، نماز آن را باصحيح ترين قرائتي كه مي تواند ـ ولو با تلقين ديگري ـ مي خواند و كفايت مي كند ؛ آية الله زنجاني .
46 |
سعي
( 25 )
سعي از مسعاي جديد
1 ـ اگر ثابت شود كه عرض مسعاي جديد ، در بين كوه صفا و مروه است ، مانعي ندارد ؛ وگرنه با رعايت اقرب به مسعاي قديم ، مجزي است ؛ آية الله بهجت .
2 ـ در شرايط فعلي و با توجه به شهادت شهود ، سعي در قسمت جديد ، مجزي است . آية الله مكارم .
3 ـ در فرض سؤال ، كه در گذشته اين قسمت كه الآن به مسعي اضافه مي شود ، جزء صفا و
47 |
مروه بوده ، سعي در قسمت جديد ، اشكال ندارد ؛ آية الله نوري .
4 ـ سعي در مسعاي جديد مجزي است . آية الله خامنه اي ، آية الله زنجاني .
5 ـ اگر با اخبار اهل خبره اطمينان پيدا كنند كه سعي بين الجلبين است ، اشكال ندارد ؛ وگرنه با رعايت الأقرب فالاقرب سعي نمايند ؛ آية الله صافي .
6 ـ سعي در مسعاي جديد ، مجزي نيست ، آية الله وحيد .
7 ـ اگر به جهت شهادت اهل خبره اطمينان پيدا كنند كه كوه صفا و مروه تا مسعاي جديد امتداد داشته است ، سعي در آنجا مجزي است ؛
48 |
در غير اين صورت كساني كه مي دانند مسعاي قديم بسته شده است ، نمي توانند به مكه بروند ؛ و كساني كه بعد از احرام متوجه شده اند ، بايد اعمال عمره را انجام دهند و قبل از تقصير به نيّت احكام مصدود يك گوسفند ذبح كنند ؛ آية الله سيستاني .
( 26 )
زياد كردن در سعي با فراموشي
( م : 873 )
زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر ، به صحت سعي ضرر نمي زند ؛ همه آيات عظام .
49 |
( 27 )
زياد كردن در سعي با جهل
( م : 874 )
1ـ به صحت سعي ضرر نمي زند ؛ آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم ، تبريزي ، خويي و سيستاني .
2ـ محل اشكال است ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل و نوري .