بخش 1
بخش اول فصل اول : اقسام و موارد عمره 1 ـ اقسام عمره و فرقهای آن عدم وجوب عمره مفرده بر افراد نائی فرقهای عمره تمتع با عمره مفرده اشتراک محرّمات در عمره تمتّع و مفرده 2 ـ تبدیل عمره تبدیل عمره مفرده به تمتع 3 ـ موارد جواز و عدم جواز عمره عمره مفرده به نیت چند نفر عمره مفرده به نیت خود و دیگران جواز عمره مستحب با قرائت غلط جواز عمره مفرده با احتمال حیض و مرض ترک اعمال عمره مفرده و بازگشت به وطن عمره مفرده قبل از تمتع عمره مفرده بین عمره تمتع و حج رعایت قصد رجا استحباب عمره مفرده بعد از اعمال حج اجازه شوهر برای عمره مفرده فصل دوم : تکرار عمره ترک فاصله معتبر مقصود از فاصله یک ماه رها کردن عمره به قصد رجا در اثنا احرام قبل از غروب شب اول ماه تکرار خروج از مکه حکم رفت و بازگشت خدمه کاروان عبور از میقات در کمتر از یک ماه
1 |
بسم الله الرحمن الرحيم
مناسك عمره مفرده
مطابق با فتاواي حضرت آية الله اعظمي امام خميني ( ره ) و مراجع معظم تقليد
محمد رضا محمودي
3 |
مقدمه
اعمال و مناسك حج و عمره ، مجموعه اعمالي است كه رحمت و عظمت حق تعالي را از سويي و عبوديت و خضوع بندگان را از سوي ديگر در زيباترين و عارفانه ترين شكل ، به تصوير مي كشد
حاجيان و عمره گزاران ، با عمل به مناسك ملكوتي حج و عمره ، قدم به قدم به ساحت قرب خدا نزيكتر شده و به گردن نهادن بر احكام الهي ، به رضوان خداوند نائل مي گردند .
آنان در اين سفر مي آموزند كه چگونه با هواهاي نفساني به ستيز برخيزند و با اقتدا به ابراهيم خليل ، از امتحان مبارزه با نفس و شيطان ، سرفراز و پيروز بدر آيند و با اين اعمال عرشي ، كسب نورانيت ، نمايند و توان خويش را در مبارزه با آلودگي و گناه قوت بخشند .
عن الصادق ( عليه السلام ) : الحاجّ لا يزال عليه نُورُ الْحَج ما لم يُلمَّ بِذَنْب . ( 1 )
واضح است كه دستيابي به اين هدف بزرگ ، با فراگيري و انجام صحيح مناسك حج و عمره محقق مي گردد ، و هر شخصي بايد بر اساس فتاواي مرجع تقليد خود ، با اين مناسك آشنا شود و عمل خويش را بر آن ، منطبق سازد .
در اين راستا روحانيون محترم كاروان ها كه وظيفه خطيرِ ارشاد زائران را بر دوش دارند ، نيازمند مناسكي جامع هستند كه بر اساس آن بتوانند با سهولت فتاواي مراجع معظم تقليد ـ ايدهم الله تعالي ـ را به آنان منتقل نمايند و پاسخگوي پرسش هاي متعدد آنها باشند .
براي پاسخگويي به اين نياز ، معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبري از سال 1370هـ . ش . به صورت مستمر تلاش خويش را بكار گرفته و هر ساله روند تكميل و اصلاح متون
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . اصول كافي ، ج4 ، ص255
4 |
مناسك را ادامه داده تا اين كه در سال 1385 مناسك محشّي با اصلاحات و ويژگيهاي ذيل به چاپ رسيد :
1 ـ تمامي مسايل مربوط به هم در يك جا و در كنار هم قرار گرفت تا پراكندگي مسايل بر طرف شده و مراجعه كننده به مسايل اشراف كامل پيدا نموده و مجبور نباشد در يك موضوع به جاهاي مختلف كتاب مراجعه نمايد .
2 ـ استفتاءات ذكر شده در مناسك قبلي ، تبديل به مسأله شده و به عنوان فرع فقهي در كنار مسائل مرتبط با آن قرار گرفت و استفتاءات تكراري و خالي از فايده ، حذف گرديد .
3 ـ تمامي مسائل و فروعات فقهي ، با نظم جديد و ضابطه مند ، در دو بخش كلّي كه هر بخش داراي چند فصل و هر فصل داراي چند عنوان مي باشد تنظيم شد .
3 ـ جهت تسهيل در دستيابي به مسائل مورد نياز ، مسائل عنوان گذاري گرديد تا مراجعه كنندگان با ديدن آن ، مسأله مورد نظر خود را به آساني و با سرعت پيدا كنند .
4 ـ استفتاءات جديد به بخش هاي مربوط اضافه شد .
5 ـ عبارات متن ، در حدّي كه به محتوا آسيب نرسد ويرايش و عبارات روان تر گرديد .
6 ـ فهرستي گويا و جامع نيز براي مناسك تهيه شد تا دسترسي به مسائل آسان تر و سريع تر گردد .
اين مناسك با درج آخرين اصلاحات و استفتاءات جديد ، در سال 86 تجديد چاپ و در اختيار روحانيون محترم كاروان قرار گرفت ؛ ولي از آن جهت كه بخش قابل توجهي از آن به مسايل حج اختصاص داشت و در ايام عمره مورد ابتلا نبود و روحانيون محترم در زمان عمره نيازمند چنين مناسكي بودند ، بر آن شديم تا مجموعه مسايل و احكام عمره مفرده در كتابي مستقل تدوين نماييم تا از حجم كمتري نسبت به مناسك حج برخوردار باشد و دستيابي به احكام عمره مفرده آسان تر صورت گيرد و روحانيون را از مناسك محشاي حج بي نياز سازد .
در اين كتاب علاوه بر وجود تمامي ويژگيهاي مناسك حج ، سعي شده است در حد امكان ، آن دسته از حواشي كه مضمون واحد داشته و قابل ادغام در حواشي ديگر بوده ، در هم ادغام شده و برخي حواشي ديگر در حد امكان تلخيص شود تا علاوه بر آنكه از حجم كتاب كم مي شود وصول به فتاوي آسان تر شود .
5 |
جهت سهولت مراجعه ، علاوه بر شماره گذاري جديد ، شماره مسايل بر اساس مناسك حج نيز ذكر گرديده و از دو فهرست اجمالي و تفصيلي در ابتدا و انتهاي آن بهره گيري شده است .
همچنين ارجاعات مسايل ، بر اساس شماره اصلي و منطبق با شماره مسايل مناسك حج ذكر شده تا بر اساس هر دو كتاب ، مراجعه آسان تر صورت گيرد .
در پايان ، متذكر مي شويم گرچه تمامي تلاش ها براي بي نقص ارائه كردن كار صورت گرفته ولي به دليل گستردگي كار ، كثرت حواشي و دقيق بودن فروعات فقهي ، احتمال وجود برخي كاستي ها وجود دارد كه اميد است با تذكر علما و فرهيختگان و و روحانيون محترم كاروان ، اين موارد شناسايي و برطرف گردد .
از فاضل ارجمند جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي محمدرضا محمودي ، كه با تلاش و كوشش پيگير خود در تهيه و تنظيم اين مناسك زحمات فراواني را متحمل گرديدند ، تشكر و قدرداني نموده ، توفيق همگان را از خداوند متعال مسألت داريم .
معاونت آموزش و پژوهش
بعثه مقام معظّم رهبري
13 |
باب اول : اقسام و موارد عمره
اقسام و موارد عمره …15
1 ـ اقسام عمره و فرقهاي آن …15
2 ـ تبديل عمره …16
3 ـ موارد جواز و عدم جواز عمره …17
تكرار عمره …20
15 |
فصل اول
اقسام و موارد عمره
1 ـ اقسام عمره و فرقهاي آن
1 166 ـ عمره ـ مانند حج ـ بر دو گونه است : « واجب » و « مستحب » .
عمره بر كسي كه شرايط استطاعت را داشته باشد ، يك مرتبه در عمر واجب مي شود ؛ و وجوب آن ـ مانند وجوب حج ـ فوري است ؛ و براي اهل مكه و افراد غير نائي ، كه وظيفه آنها حج و عمره مفرده است ، استطاعتِ حج ، در وجوب آن ، معتبر نيست ؛ بلكه اگر چنين اشخاصي براي عمره مفرده مستطيع باشند ، عمره مفرده بر آنها واجب مي شود ، ( 1 ) هرچند براي حج مستطيع نباشند ؛ همچنين اگر براي حج استطاعت داشته باشند و براي عمره مستطيع نباشند ، بايد حج به جا آورند .
كساني كه از مكه دور هستند ـ مثل ايرانيان كه وظيفه آن ها حج تمتع است ـ چون حج تمتع ، مركب از هر دو عمل است ، هيچگاه براي آنها ، استطاعت حج از استطاعت عمره ، و استطاعت عمره از استطاعت حج ، جدا نيست
عدم وجوب عمره مفرده بر افراد نائي
2 167 ـ كسي كه وظيفه اش حج تمتع است ( اشخاصي كه از مكه شانزده فرسنگ شرعي دور باشند ) اگر استطاعت براي عمره داشته باشند و براي حج نداشته باشند ، عمره مفرده بر آنها واجب نيست گرچه در اين فرض ، احتياط آن است كه عمره مفرده را به جا آورند . ( 2 ) همچنين افرادي كه حج نيابي انجام مي دهند ، انجام عمره مفرده بر ايشان واجب نيست .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله مكارم : بنابر احتياط واجب براي كساني كه اهل مكه هستند يا دور از آن .
2 . آية الله مكارم : اين احتياط واجب است .
16 |
فرقهاي عمره تمتع با عمره مفرده
3 168 ـ عمره مفرده با عمره تمتع ، فرقي ندارد مگر در سه چيز : ( 1 )
اول ـ در عمره تمتع بايد تقصير كند ؛ يعني بايد از مو يا ناخن خود بچيند و حلق جايز نيست ؛ ولي در عمره مفرده ، مخيّر ( 2 ) است بين حلق و تقصير .
دوم ـ عمره تمتع ، طواف نساء ندارد ، ولي در عمره مفرده واجب است .
سوم ـ ميقات عمره تمتع ، يكي از مواقيت پنجگانه است ، ولي ميقات عمره مفرده ، ادني الحل است ( 3 ) هر چند احرام از مواقيت پنجگانه نيز جايز است ؛ بلكه هنگامي كه در مسير مكه از آن مواقيت عبور مي كند ، احرام از آن واجب است .
اشتراك محرّمات در عمره تمتّع و مفرده
4 169 ـ محرّمات احرامِ عمره مفرده ، با عمره تمتع يكسان است ، و بعد از تقصير يا حلق ، همه چيز غير از زن حلال مي شود ، و بعد از طواف نساء و نمازش ، زن هم حلال مي شود .
2 ـتبديل عمره
تبديل عمره مفرده به تمتع
5 170 ـ اگر احرام عمره مفرده در ماه هاي حج باشد ، ( 4 ) انجام عمره تمتع با آن احرام ، مانعي ندارد . ( 5 )
6 171 ـ تبديل عمره مفرده به عمره تمتع ( 6 ) در حج استحبابيمانع ندارد ، ( 7 ) ولي در حجِ واجب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام فرق هاي بيشتري را متذكر شده اند كه به مناسك آنان مراجعه شود .
2 . آية الله بهجت : با افضليت حلق . ( مناسك شيخ ، ص89 ) .
3 . آية الله بهجت : اگر در حرم باشد ، و ميقات است در صورت مرور به آن . ( كتاب حجّ اِفراد ، ص6 ) .
4 . آية الله تبريزيو آية الله سيستاني : تا وقت حج در مكّه باقي ماند .
5 . آية الله بهجت : جواز عدول از عمره مفرده در ماههاي حج ، به عمره تمتّع ، محل تأمّل و احتياط است ، و اگر در اشهر حج به عمره مفرده محرم شد و داخل مكّه شد و وقت ضيق باشد از حج تمتّع ، مي تواند با قصد ، عدول به عمره تمتع نمايد در صورتي كه به سببي واجب نشده باشد بقا بر عمره مفرده بر او ، با احتياط در اراقه دم ( كتاب حج افراد ، ص4 و مناسك شيخ ، ص90 ) .
6 ـ آية الله نوري و آية الله مكارم : با فرض وقوع عمره در ماههاي حج .
آية الله صافي و آية الله گلپايگاني : اگر در ماههاي حج باشد و عمره مفرده بر او واجب نباشد .
7 ـ آية الله بهجت : جواز عدول به عمره تمتّع ، محل تأمل و احتياط است ، مگر اين كه متمكن از انجام عمره تمتع نباشد . ( به ذيل مسأله 309 مراجعه شود ) .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي و آية الله سيستاني : كسي كه عمره مفرده را در ماههاي حج بجا آورده و اتفاقاً تا وقت حج در مكه باقي مانده ، مي تواند عمره مفرده خود را عمره تمتع قرار داده و حج را بجا آورد و فرقي در اين حكم بين حج واجب و حج مستحبي نيست .
آية الله فاضل : در حج نيابي هم اگر عمره را به نيّت منوبٌ عنه انجام داده باشد ، مي تواند تبديل به عمره تمتع كند .
17 |
و حج نيابي ، جواز تبديل عمره مفرده ، محل اشكال است .
3 ـ موارد جواز و عدم جواز عمره
7 173 ـ افرادي كه مستطيع نيستند ، يا حجِ واجب خود را انجام داده اند ، مي توانند در وقت حج ، عمره مفرده انجام داده و براي حج محرم نشوند .
عمره مفرده به نيت چند نفر
8 174 ـ انجام عمره مفرده به نيابت از چند نفر جايز است ؛ و در اعمال آن ـ از جمله طواف نساء ـ بايد نيت همه بشود .
عمره مفرده به نيت خود و ديگران
9 175 ـ آيا انجام يك عمره مفرده به نيت خود و به نيابت تبرّعي ديگران ، صحيح است يا نه ؟ ( 1 )
جواز عمره مستحب با قرائت غلط
10 176 ـ انجام عمره مفرده براي هر كسي جايز است ؛ حتي كسي كه نمازش را غلط مي خواند ( 2 ) و وقت تصحيح آن را نيز ندارد ، مي تواند عمره مفرده بجا آورد . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، سيستاني ، صافي ، فاضل و نوري : مانعي ندارد .
آية الله مكارم : احتياط آن است آن را به نيّت خود بجا آورد و هر مقدار از ثواب آن را كه مي خواهد بر ديگران هديه كند .
2 . آية الله فاضل : براي خودش يا ديگري .
3 ـ آية الله بهجت : اگر بتواند استنابه هم بكند ، اگر چه به جهت مسامحه در امر تصحيحِ قرائت ، خلاف شرع كرده باشد .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : و بنا بر احتياط ، براي نماز نايب هم بگيرد .
18 |
جواز عمره مفرده با احتمال حيض و مرض
11 177 ـ زني كه حايض است ، يا مي داند حايض مي شود ، مي تواند براي عمره مفرده محرم شود ؛ و اگر در تمام روزهايي كه در مكه است حايض باشد ، بايد براي طواف و نماز نايب بگيرد ؛ و همچنين است مريضي كه احتمال مي دهد نتواند اعمال عمره مفرده را انجام دهد .
ترك اعمال عمره مفرده و بازگشت به وطن
12 178 ـ اگر حايض بدون انجام اعمال عمره مفرده از مكه مراجعت نموده ، بايد برگردد ؛ و اگر نمي تواند باز گردد ، براي اعمال عمره نايب بگيرد ولي بايد خودش تقصير كند ( 1 ) و ترتيب بين آن و ساير اعمال مراعات شود ؛ و تا اعمال را به جا نياورد ، محرّمات احرام بر او حلال نمي شود .
عمره مفرده قبل از تمتع
13 179 ـ انجام عمره مفرده در ماه هاي حج ، پيش از عمره تمتع ، جايز است ؛ و در اين مسأله ، فرقي بين صَرُوره و غير صروره نيست . ( 2 )
عمره مفرده بين عمره تمتع و حج
14 180 ـ بعد از عمره تمتع و قبل از حج ، نبايد عمره مفرده بجا آورده شود ؛ ( 3 ) و اگر بجا آورده شد ، صحت عمره مفرده ، محل اشكال است ؛ ولي براي عمره و حج تمتع ، اشكالي ايجاد نمي شود . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : و نيز نماز طواف را خودش در محل خودش به جا آورد .
2 . آية الله سيستاني : و احوط آن است كه اين دو عمره در يك ماه قمري نباشد .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : براي كسي كه نايب در حج بلدي نباشد و برخودش حج واجب نشده يا حج واجب خود را انجام داده اشكال ندارد . ( آداب و احكام حج ، ص 392 ، مسأله 1014 ) .
3 ـ آية الله بهجت : جايز است .
آية الله خامنه اي : بنا بر احتياط .
4 ـ آية الله تبريزي : مشروع نيست مگر اين كه از حرم خارج شود و در ماه ديگر غير از ماهي كه محرم براي عمره تمتع شده با احرام عمره مفرده داخلمكه شود كه در اين صورت عمره مفرده او صحيح است و عمره تمتع او تبديل به عمره مفرده مي شود .
آية الله خويي ، آية الله گلپايگاني : فقط فرموده اند كه بجا آوردن عمره مفرده بين عمره تمتّع و حج تمتع جايز نيست .
آية الله فاضل : اين در صورتي است كه عمره مفرده را در همان ماهي كه عمره تمتّع انجامداده بجا آورده شود ، امّا اگر در ماه ديگر انجام داده ، عمره تمتّع او باطل شده و اگر تا هشتم ذي حجّه در مكّه بماند اين عمره مفرده عمره تمتّع محسوب مي شود و حجّ تمتّع او با همين عمره صحيح خواهد بود .
آية الله سيستاني : همين نظر را دارند بدون تفصيل بين انجام در يك ماه يا دو ماه .
19 |
رعايت قصد رجا
15 181 ـ عمره مفرده بعد از عمره تمتع نيز ، با كمتر از يك ماه فاصله ، بايد به قصد رجا انجام شود . ( 1 )
استحباب عمره مفرده بعد از اعمال حج
16 182 ـ نايبي كه حجة الاسلام خودش را قبلا بجا نياورده ، در صورت امكان ، انجام عمره مفرده بعد از فراغ از اعمال حج ، مستحب است ؛ و در اعتبار فاصله بين اين عمره و عمره سابق ، خلاف ( 2 ) است و احتياط در اين است كه در فاصله كمتر از يك ماه ، به قصد رجا بجا آورده شود .
اجازه شوهر براي عمره مفرده
17 183 ـ اگر زوج ، زوجه عقد بسته خود را از رفتن به عمره منع كند ، ولي او عازم سفر عمره گردد ، با توجه به اين كه هنوز زوجه در خانه پدرش مي باشد و عرفاً نفقه خور همسرش به حساب نمي آيد ؛ آيا سفر زوجه سفر معصيت است يا نه ؟ و آيا احرام او صحيح مي باشد ؟ ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . جهت تفصيل اين مسأله به ذيل مسأله 2/184 مراجعه شود .
2 ـ نظريه آيات عظام در اين مسأله ، در ذيل مسأله 184 به بعد آمده است .
3 . آيات عظام : سيستاني ، فاضل و نوري : در فرض مذكور سفر زوجه سفر معصيت مي باشد و احرام وي صحيح نيست .
آية الله صافي : سفر او ظاهرا معصيت است و صحت محل اشكال است .
آية الله مكارم : احتياط واجب آن است كه رضايت شوهر را جلب كند و حج و عمره او در هر حال صحيح است ولي احتياط آن است كه نمازهاي خود را جمع بخواند و اگر سفر اول او باشد ، خواه براي حجّ و يا عمره ، اجازه شوهر شرط نيست .
آية الله تبريزي : سفر او براي عمره مانعي ندارد و منع زوج نسبت به آن اثري ندارد .
20 |
فصل دوم
تكرار عمره
18 184 ـ تكرار عمره ـ مانند تكرار حج ـ مستحب است ؛ و در مقدار فاصله بين دو عمره ، اختلاف فرموده اند ؛ و احوط آن است كه در كمتر از يك ماه ، به قصد رجا به جا آورده شود . و فرقي بين عمره از طرف خود و ديگري نيست . ( 1 )
فاصله بين عمره تمتع و عمره مفرده
19 2/184 ـ آيا بين عمره تمتع و عمره مفرده ، نيز فاصله معتبر است ؟ ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . 1 ـ تكرار عمره براي خود :
آية الله بهجت و آية الله گلپايگاني : مطلقا جايز است و فاصله شرط نيست .
آيات عظام خويي ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، مكارم در هر ماه قمري مي توان يك عمره انجام داد ؛ هر چند يك عمره در آخر ماه رجب و عمره دوّم در اول ماه شعبان واقع گردد .
آية الله خامنه اي : بين دو عمره وجود فاصله معين شرط نيست . ولي بنابر احتياط در هر ماه فقط يك عمره براي خود مي تواند به جا آورد . و اگر دو عمره براي افراد ديگر انجام دهد يا يك عمره براي خود و يك عمره هم براي ديگري به جا آورد ، فاصله مذكور شرط نيست .
آية الله وحيد : بنابر احتياط و در هر ماه قمري بيش از يك عمره جايز نيست .
آية الله نوري : در هر روز مي تواند يك عمره انجام دهد .
2ـ تكرار عمره براي ديگري هر نفر يك عمره :
همه آيات عظام : جايزاست .
تذكر : معلوم شد كه تكرار عمره طبق نظر مراجعي كه فاصله را شرط نمي دانند مطلقا جايز است چه براي خود و چه براي ديگري .
2 . آيات عظام تبريزي ، خويي و فاضل : بين اين دو عمره چه قبل از حج و چه بعد از حج ، فاصله معتبر نيست .
آية الله صافي : به ذيل مساله قبل مراجعه شود .
آية الله گلپايگاني و آية الله بهجت : فاصله معتبر نيست مطلقا .
آية الله سيستاني : محل اشكال است و احتياط نبايد ترك شود و امّا انجام عمره مفرده بين عمره تمتع و حج ، موجب بطلان عمره تمتع مي شود .
21 |
ترك فاصله معتبر
20 3/184 ـ اگر شخصي فاصله لازم بين دو عمره را ـ بر فرض اعتبار فاصله ـ رعايت نكند ، و يا با قرائت غلط ، عمره نيابي انجام دهد ، آيا اساساً احرام منعقد مي شود يا خير ؟ ( 1 )
21 4/184 ـ با توجه به اختلاف فتاوا در مورد فاصله دو عمره و صحيح نبودن قرائت بسياري از افراد و از سويي تمايل شديد ايشان بر انجام عمره مجدد ، آيا اين گونه افراد مي توانند قبل از گذشت فاصله و صرف نظر از صحيح نبودن قرائت ، به نيت اميد مطلوبيت و ترتب ثواب به نيت خودشان محرم شوند و ثواب آن را به ديگران اهدا نمايند ؟ ( 2 )
مقصود از فاصله يك ماه
22 186 ـ مقصود از فاصله اي كه عمره در كمتر از آن ، به نيّت رجا انجام مي شود ، يك ماه است ، ( 3 ) نه سي روز ؛ ولي اگر انجام عمره در بين ماه بوده ، احتياط مذكور تا سي روز ، مراعات شود .
رها كردن عمره به قصد رجا در اثنا
23 187 ـ در مواردي كه استحباب عمره مفرده قطعي نيست و رجاءً انجام مي شود ، آيا مي توان در حين اعمال ، آن را رها نمود ؟ ( 4 )
احرام قبل از غروب شب اول ماه
24 188 ـ فردي قبل از غروب آفتابِ شب اول ماه ، به احرام عمره مفرده محرم شده و اعمال مكّه را در ساعات اوّليه ماه جديد انجام داده است ، آيا اين عمره به حساب كدام ماه لحاظ مي شود ؟ در همين فرض اگر بعد از غروب آفتاب محرم شد ، چگونه محاسبه مي شود ؟ ( 5 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : فاصله معتبر نيست ولي بر فرض اعتبار ، ظاهرا منعقد نمي شود ؛ بخلاف مساله قرائت كه منعقد مي شود .
آية الله سيستاني : منعقد نمي شود .
آية الله صافي : در فرض سؤال احرام محقق نمي شود اگرچه احوط و اولي انجام دادن اعمال و خروج از احرام به تقصير و طواف نساء است والله العالم .
2 . آيات عظام بهجت ، سيستاني و مكارم : مانعي ندارد .
آية الله صافي : به قصد رجاء ثواب مانع ندارد والله العالم .
آية الله فاضل : مي تواند به نيت همان فرد محرم شوند و صحيح است حتي اگر قرائت آنها اشكال داشته باشد .
3 . گذشت تفصيل حواشي در ذيل مسأله 184 .
4 . آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، فاضل ، صافي ، سيستاني و نوري : نمي تواند .
آيت الله مكارم : خلاف احتياط است .
5 . آية الله بهجت ، آية الله تبريزي ، آية الله صافي ، آية الله نوري ، آية الله مكارم : انعقاد احرام ، ميزان است نه انجام اعمال .
آية الله فاضل : ظاهراً در هر دو فرض ، اعمال عمره مربوط به ماه جديد است و تا ماه آينده نمي تواند مجدداً عمره مفرده بجاآورد .
22 |
تكرار خروج از مكه
25 2/199 ـ كساني كه به اقتضاي شغلشان ، زياد به مكه وارد و خارج مي شوند ، از حكم وجوب احرام در هر بار ، مستثني هستند . ( 1 )
حكم رفت و بازگشت خدمه كاروان
200 ـ خدمه كاروان و مانند ايشان اگر عمره مفرده بجا آورده باشند ، هر دفعه كه از مكه خارج مي شوند و به جده مي روند و برمي گردند ، لازم نيست محرم شوند . ( 2 )
ورود به مكه بدون احرام
26 204 ـ يكي از كارمندان حج بيش از يك ماه در مكّه بوده و همين مدت از عمره قبلي او گذشته ، براي كاري به جدّه مي رود و در برگشت ، بدون احرام وارد مكه شده است ، وظيفه اش چيست ؟ ( 3 )
عبور از ميقات در كمتر از يك ماه
27 205 ـ بعد از انجام عمره مفرده حتي اگر يك ماه فاصله نشده باشد ، جهت گذر از ميقات ، ( 4 ) انجام عمره مفرده بنا بر احتياط به قصد رجا لازم است و بدون آن گذر از ميقات جايز نيست .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . همچنين افرادي كه در ماهي كه عمره انجام داده اند از حرم خارج مي شوند به تفصيلي كه مي آيد .
2 ـ آيات عظام خويي ، سيستاني ، فاضل : مگر اينكه در ماه هلالي ديگر وارد مكه شوند كه بايد دو مرتبه محرم بشوند .
آية الله سيستاني : اگر عمره مفرده را به نيابت از ديگران بجا آورده اند ، بنابر احتياط واجب براي دخول در مكه يا حرم دو مرتبه محرم شوند .
3 . آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، سيستاني ، صافي و فاضل : فعلاً وظيفه اي ندارد غير از استغفار اگر عامد بوده است .
4 . مراجعه شود به مسأله 184
آيات عظام : تبريزي ، خويي سبستاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني و مكارم : در صورتي كه در همان ماه قمري كه محرم شد ، به مكّه برود احرام مجدّد لازم نيست .
آية الله خامنه اي : اگر در همان ماهي كه احرام و اعمال عمره را انجام داده است وارد مكه شود عبور از ميقات بلامانع است اما اگر احرام در ماهي و اعمال در ماهي ديگر باشد پس اگر احرام وي در ماه رجب بوده و اعمال را در ماه شعبان انجام داده بنابر احتياط واجب اگر در ماه شعبان مجدداً وارد مكه شود بايد احرام ببندد و رعايت اين احتياط در ماههاي ديگر هم خوب است .