بخش 1
مقدمه فاصله عمره تمتع با عمره مفرده بعد از انجام حج فاصله بین دو عمره مفرده احرام در مسجد شجره احرام با نذر اذن شوهر و نذر احرام بانوان قصد ترک محرّمات در حال محرم شدن گذاردن سنگ و مانند آن در ردا و وصل کردن آن با سنجاق و سوزن گره زدن لباس احرام به غیر گردن
مقدمه …
مقدمه
دستيابي آسان به احكام شرعي و مناسك حج و عمره و نيز انتقال صحيح آن به زائران بيت الله الحرام از اموري است كه نيازي به بيان ضرورت آن نيست ، ليكن دقت و اهميّت تبيين مسايل حج از سويي ، و كثرت فتاوا و نظرات مراجع معظم تقليد ، از سوي ديگر ، بر اهميت آن مي افزايد .
در اين راستا ، تدوين مجموعه هايي كه بتواند تنها مسايل مورد ابتلا و اختلاف را در برداشته باشد و با حجم كم ، احكام را ، مورد اهتمام قرار دهد از جمله نيازهايي بوده كه در چند سال گذشته معاونت آموزش و پژوهش بعثه درصدد پاسخگويي به آن اقداماتي را انجام داده است .
كتاب حاضر مجموعه اي است از مهمترين
14 |
مسايل عمره مفرده كه در سال هاي گذشته بيشتر مورد ابتلا بوده است .
اين مسايل برگرفته از مناسك محشاي حج ( چاپ 1387 ) است كه حواشي برخي مراجع معظم تقليد ـ ايدهم الله تعالي ـ نيز بدان افزوده شده است .
بدون شك ، نظرات روحانيون محترم ، در رفع نواقص و ارتقاي كمي و كيفي آن مؤثر خواهد بود .
از حجة الاسلام و المسلمين آقاي محمودي كه در تهيه اين اثر تلاش كرده اند تشكر و سپاسگزاري نموده توفيق همگان را از خداوند متعال مسئلت داريم .
معاونت آموزش و پژوهش
بعثه مقام معظم رهبري
15 |
فاصله بين دو عمره …
( 1 )
فاصله عمره تمتع با عمره مفرده
بعد از انجام حج
( 2/184 )
1 ـ بنابر احتياط در كمتر از يك ماه به قصد رجا آورده شود ؛ امام خميني .
2 ـ مي تواند ، قبل از عمره تمتّع يا بعد از حجّ تمتع ، عمره مفرده به جا آورد و بين اين دوعمره ، فاصله معتبر نيست ؛ آيات عظام : خويي ، فاضل ، وحيد و نوري .
3 ـ در اعتبار فاصله بين عمره تمتع و عمره مفرده اشكال است و احتياط نبايد ترك شود . آية الله تبريزي ؛
آية الله سيستاني همين نظر با اين اضافه : و اما انجام عمره مفرده بين عمره تمتّع و حج ، موجب بطلان عمره تمتع مي شود .
16 |
4 ـ فاصله شرط نيست ؛ آية الله گلپايگاني ؛
آية الله بهجت : فاصله شرط نيست و نيز بين عمره تمتع و حج ، انجام عمره مفرده جايز است .
5 ـ مي تواند قبل از عمره تمتّع يا بعد از حج تمتّع و گذشتن روز سيزدهم ، عمره مفرده به جا آورد و بين اين عمره و اعمال حج يا عمره ، فاصله معتبر نيست ؛ آية الله زنجاني .
6 ـ اگر هردو را براي خود انجام مي دهد ، در عمره مفرده بعد از حج تمتّع ، قصد رجا نمايد ؛ آية الله صافي .
( 2 )
فاصله بين دو عمره مفرده
( 184 )
1 ـ فاصله معيني بين دو عمره مفرده شرط نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، زنجاني ، گلپايگاني و نوري ؛
ولي بنابر احتياط در هر ماه فقط يك عمره براي خود مي تواند به جا آورد ؛ ولي به جا آوردن عمره
17 |
براي غير خود ، هر نفر يك عمره جايز است ؛ آية الله خامنه اي .
2 ـ بنابر احتياط در كمتر از يك ماه ، به قصد رجاء آورده شود ؛ امام خميني .
3 ـ فاصله يك ماه شرط نيست ، بلكه در هر ماه قمري مي توان يك عمره انجام داد ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني ، صافي ، فاضل و مكارم .
4 ـ در هر ماه مستحب است ، و بنابر احتياط ، انجام دو عمره به قصد خود يا به قصد يك نفر جايز نيست ، مگر دومي به قصد رجاء آورده شود ؛ آية الله وحيد .
19 |
احرام …
( 3 )
احرام در مسجد شجره
( 202 تا 205 و 220 )
1 ـ بنابر احتياط واجب ، داخل مسجد ، احرام صورت گيرد ؛ آيات عظام : امام خميني ، سيستاني ، فاضل و نوري .
2 ـ واجب است احرام ، داخل مسجد شجره باشد ؛ آية الله خامنه اي .
3 ـ احرام ، واجب است داخل مسجد و احتياطاً ( 1 ) در مسجد قديمي صورت گيرد ؛ آية الله بهجت .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ با توجه به اين كه ساير آيات عظام ، احرام در غير مسجد قديم را كافي مي دانند ، رجوع اين احتياط به صورت قهري حاصل است و ارجاع به فالاعلم نياز نيست ؛ و همچنين است احتياطي كه معظم له ( قدس سره الشريف ) درباره مكان قديم مسجدين ، در قصر و اتمام فرموده اند .
20 |
4 ـ احرام از داخل مسجد ، مستحب است و در محاذي مسجد از طرف چپ يا راست كفايت مي كند . . . ؛ آيات عظام : گلپايگاني ، صافي و مكارم .
آية الله تبريزي همين نظر با اين اضافه : و احتياط واجب آن است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندند .
5 ـ بايد در مسجد فعلي ، نيت احرام حج يا عمره را از قلب خود بگذراند ، ولي گفتن تلبيه واجب ، در كلّ منطقه ذوالحليفه كافي است ؛ آية الله زنجاني .
6 ـ جواز احرام از منطقه ذوالحليفه ؛ آية الله خويي و آية الله وحيد .
( 4 )
احرام با نذر
( 253 و 254 )
1 ـ اگر نذر كند از محلي كه پيش از ميقات است احرام ببندد ، جايز است و بايد از همان جا محرم شود . . . ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، گلپايگاني ، صافي ، مكارم ، وحيد و نوري .
2 ـ اگر بداند مستلزم ارتكاب حرام مي شود
21 |
ـ مانند استظلال ـ انعقاد نذر ، مورد اشكال است ؛ آية الله سيستاني .
آية الله فاضل همين نظر با اين اضافه : بلي اگر بداند براي احرام عمره تمتع نمي تواند به يكي از مواقيت معروفه برود ، نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است ، ولي احتياط آن است كه در ادني الحل ، تجديد احرام كند و در هر صورت ، كفّاره استظلال را بايد بدهد .
3 ـ اگر از يكي از مواقيت پنج گانه ، يا از نزديكي هاي آن مي گذرند ، نمي توانند از غير مواقيت محرم شوند ، حتي با نذر ، و اگر از آنجا نمي گذرند ، قبل از حرم هركجا محرم شوند ، كافي است و نيازي به نذر نيست ؛ آية الله زنجاني .
( 5 )
اذن شوهر و نذر احرام بانوان
( 253 )
1 ـ اگر نذر زن ، مزاحم حق شوهر نباشد ، اجازه لازم نيست ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني ، مكارم ؛
22 |
و در هر صورت ، بنابر احتياط واجب ، نذر وضعاً منعقد مي شود ؛ آية الله بهجت .
2 ـ نذر زن ، بايد با اذن شوهر باشد ؛ آيات عظام : امام خميني ، گلپايگاني ، صافي و نوري ؛
ولي اجازه در سفر كفايت ، از اذن در نذر مي كند ؛ آية الله فاضل .
3 ـ اگر شوهر حضور دارد ، بايد بنابر احتياط ، نذر زن با اجازه او باشد ؛ آية الله خامنه اي .
4 ـ با توجه به مسأله قبل ، اين مسأله موضوع ندارد ؛ آية الله زنجاني .
( 6 )
قصد ترك محرّمات در حال محرم شدن
( 305 )
1 ـ لازم نيست ، ولي با قصد انجام محرماتي كه عمره يا حج را باطل مي كند ، احرام باطل بلكه غير ممكن است ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل و نوري .
2 ـ لازم نيست ، ولي بايد قصد انجام چيزي
23 |
كه احرام را باطل مي كند نداشته باشد ؛ آية الله خامنه اي .
3 ـ قصد ترك ( 1 ) جميع محرّمات لازم است ؛ آيات عظام : گلپايگاني ، بهجت ، صافي و مكارم .
4 ـ عزم بر ترك محرّمات ، از اول تا آخر احرام معتبر نيست ؛ آية الله تبريزي .
5 ـ لازم نيست ، مگر نسبت به جماع كه اگر در حين احرام عمره مفرده قصد داشته و يا ترديد داشته باشد كه قبل از فارغ شدن از سعي ، با همسر خود نزديكي كند ، احرامش باطل است ؛ آية الله زنجاني ؛
و بنابر مشهور با قصد محرّماتي كه حج يا عمره را باطل مي كند ، احرام باطل است ؛ آية الله خويي و آية الله سيستاني .
6 ـ لازم نيست مگر محرّماتي كه عمره يا حج را باطل مي كند كه با قصد انجام آن و يا ترديد در انجام آن ، احرام منعقد نمي شود ؛ آية الله وحيد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ اين قصد براي كسي كه قصد انجام محرّمات را ندارد ، به صورت ارتكازي و ضمني در نيّت احرام وي وجود دارد .
24 |
( 7 )
گذاردن سنگ و مانند آن در ردا
و وصل كردن آن با سنجاق و سوزن
( 300 )
1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي ، خامنه اي ، وحيد ، فاضل ، مكارم ، نوري ، سيستاني و تبريزي .
اگر به صورت يقه پيراهن در نيايد ، جايز است ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .
2 ـ گره زدن و بستن لبه هاي جامه احرام مردان با هر وسيله تا لزوم نداشته باشد ، جايز نيست ؛ آية الله زنجاني .
توجه : گره زدن ازار به گردن ، طبق نظر اكثر مراجع ، بنابر فتوا يا احتياط ، جايز نيست .
( 8 )
گره زدن لباس احرام به غير گردن
( 299 )
1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي
25 |
فاضل ، مكارم ، وحيد و نوري .
اگر به صورت يقه در نيايد ، جايز است ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .
2 ـ بنابر احوط ازار مطلقاً گره زده نشود و گره زدن ردا نيز بنابر احتياط ، جايز نيست ؛ آيات عظام : خويي ، بهجت ، تبريزي و سيستاني .
3 ـ در غير ضرورت ، جايز نيست ؛ آية الله زنجاني .
( 9 )
استفاده از كمربند دوخته براي مردان
( 491 )
1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : تبريزي ، سيستاني ، خامنه اي ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل ، وحيد و مكارم .
2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي و نوري .
3 ـ بايد از پوشيدن هميان و كمربند پرهيز نمود ،