بخش 2

استفاده از کمربند دوخته برای مردان پوشیدن دمپایی دوخته برای مردان نگاه در آینه استظلال در شب استظلال در مکه ، منا و عرفات بعد از منزل نمودن استظلال از مسجد تنعیم حد مطاف طواف از طبقه دوّم برای معذورین حکم خون معفوّ در نماز ، در طواف حکم محمول متنجّسِ غیر ساتر در طواف گذاردن دست روی دیواره حِجر در حال طواف دست گذاردن به کعبه هنگام حرکت در حال طواف اعاده تقصیر در فرض بطلان طواف و سعی قطع طواف قطع طواف واجب قطع طواف مستحب از سرگیری طواف با بقای موالات از سرگیری طواف با فوت موالات موارد مختلف قطع طواف الف : قطع طواف بدون عذر ب : قطع طواف با عذر نجاست بدن یا لباس در بین طواف قطع طواف به خاطر حدث قطع طواف به خاطر مرض تذکر نجاست در بین طواف قطع طواف به خاطر نماز جماعت شک در وضو یا غسل بعد از اتمام طواف انکشاف بطلان وضو در عمره تمتّع



26


ولي در صورت لزوم جايز است ؛ آية الله زنجاني .

( 10 )

پوشيدن دمپايي دوخته براي مردان

( 492 )


1 ـ اشكال ندارد ؛ آيات عظام : تبريزي ، خامنه اي ، زنجاني ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني ، وحيد و مكارم .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خويي و نوري .

( 11 )

نگاه در آينه

( 387 به بعد )


1 ـ جايز است بدون قصد زينت ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، سيستاني ، وحيد و مكارم .


27


2 ـ احتياط در ترك است اگرچه بدون قصد زينت باشد ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل و نوري .

3 ـ جايز نيست مطلقاً ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .

4 ـ جايز است بدون زمينه آرايش و بدون قصد زينت ؛ آية الله زنجاني .

( 12 )

استظلال در شب


( 484 )

1 ـ استظلال در شب جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل و نوري .

2 ـ در صورت تحفّظ از سرما ، باران ، باد و گرما ، جايز نيست ؛ آية الله خويي .

3 ـ احتياط ، ترك تظليل در شب هاي باراني و سرد است ، مگر اين كه موجب حرج باشد ، كه در صورت اضطرار اشكال ندارد ، ليكن كفاره ساقط



28


نيست ؛ آية الله خامنه اي .

4 ـ جايز است ، مگر در شب هاي باراني كه بايد كفاره بدهد ؛ آية الله مكارم .

5 ـ استظلال در شب بنابر احتياط ، حرام است ؛ آية الله تبريزي و آية الله وحيد .

6 ـ جايز نيست ، مگر در صورت مشقت شديد يا تزاحم با واجب مهم تر يا واجبي كه اهميت آن با ترك استظلال مساوي است يا اندكي كمتر است ؛ آية الله زنجاني .


7 ـ جايز است مگر در شب باراني كه كفّاره دارد و بنابر احتياط واجب ، جايز نيست ؛ آية الله سيستاني .

( 13 )

استظلال در مكه ، منا و عرفات

بعد از منزل نمودن

( 438 ، 490 ، 509 و 510 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ،



29


گلپايگاني ، صافي ، فاضل ، مكارم ، وحيد و نوري .

2 ـ بنابر احتياط هنگام تردّد جايز نيست ؛ آيات عظام : تبريزي ، سيستاني و خامنه اي ؛ مگر در مكه قديم ؛ آية الله خويي .


3ـ احتياط واجب ، ترك سايه انداختن است در وقت تردّد براي حوائج غيرخانه و خيمه و غير آنها ، چه در مكه و چه در عرفات و مني ؛ آية الله بهجت .

4 ـ حركت در زير سايبان متحرك ، مانند چتر و ماشين مسقّف ، بر مرد محرم جايز نيست ، ولي حركت در سايه سايبان هاي ثابت ، مانند خيمه ، منزل و مسجد بلكه تونل هاي كوتاه مانعي ندارد و اگر هوا آفتابي و باراني نباشد مي تواند از تونل هاي طولاني نيز بگذرد ؛ آية الله زنجاني .

( 14 )

استظلال از مسجد تنعيم

( 472 )


1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، مكارم ،


30


فاضل ، وحيد و نوري .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، تبريزي ، سيستاني ؛

3 ـ بنابر احتياط تا دخول مكه متيقن سابق جايز نيست و در مكه قديم جايز است ؛ آية الله خويي .

4 ـ جايز نيست ؛ آية الله زنجاني .


31


طواف

( 15 )


حد مطاف

( 656 )

1 ـ حد طواف در همه اطراف ، بين كعبه و مقام ابراهيم است ؛ امام خميني ؛

و با معسوريّت و مشقّتِ يافتن وقت خلوت ، در دورتر از اين حدّ هم با ملاحظه الأقرب فالأقرب صحيح است ؛ آية الله بهجت ؛

آية الله فاضل همين نظر با اين اضافه : و در طرف حجر اسماعيل ، مطاف ضيق نمي شود .


2 ـ در فرض امكان ، بنابر احتياط ، در محدوده كعبه و مقام باشد و در صوت ازدحام ، در خارج از اين محدوده هم كافي است ؛ آية الله تبريزي .

3 ـ دورتر از اين حد هم صحيح است ؛ آيات عظام : خويي ، خامنه اي ، سيستاني ، وحيد ، مكارم و نوري .



32


4 ـ دورتر از اين حد تا جايي كه متصل به جمعيت طواف كننده باشد ، صحيح است ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .

5 ـ در ايامي از سال ـ مانند ايام شلوغ حج ـ كه طواف در محدوده براي معمول مردم مشقت شديد دارد ، طواف حدّي ندارد و طواف خارجِ مقام هم صحيح است ؛ ولي در غير اين ايّام محدوده طواف ، مقدار فاصله مقام و كعبه است و در سمت ديوار حجر اين مقدار از بيرون ديوار محاسبه مي شود و كسي كه نمي تواند ، نايب مي گيرد و اگر نمي تواند نايب بگيرد ، مي تواند در فاصله دورتر طواف كند ؛ آية الله زنجاني .

( 16 )

طواف از طبقه دوّم براي معذورين


( 668 )

1 ـ در صورت عدم امكان طواف در طبقه اول ، با رعايتِ الأقرب فالأقرب ، طواف در طبقه دوم كفايت مي كند ؛ آية الله بهجت .



33


2 ـ احتياط واجب اين است كه آنها را از طبقه دوم طواف دهند و نايب هم برايشان بگيرند ؛ آية الله تبريزي .

3 ـ كساني كه نمي توانند در پايين ولو بهوسيله حمل توسط شخص ديگر ، طواف كنند ، بايد نايب بگيرند ؛ و احوط آن است كه خودشان هم در طبقه دوم طواف نمايند ؛ آية الله خامنه اي .

4 ـ طواف از بالا كفايت نمي كند و بايد نايب بگيرند ؛ آية الله سيستاني .

5 ـ بايد از كسي بخواهد او را در محدوده مقام ـ ولو با دوش گرفتن ـ طواف دهد ، و اگر از كمك گرفتن عاجز است ، يا برايش مشقت شديد دارد ، براي طواف در محدوده نايب مي گيرد و بنابر احتياط مستحب خود نيز در طبقه دوم طواف داده مي شود ، لكن اگر نمي تواند نايب بگيرد يا مشقت شديد دارد طواف در طبقه دوم كافي است ؛ آية الله زنجاني .

6 ـ اين افراد بايد در طبقه دوم طواف داده شوند و بنابر احتياط واجب نايب هم گرفته تا براي آنان در صحن مسجدالحرام طواف نمايد ؛ آية الله صافي .



34


7 ـ چنانچه كعبه مقدسه از طبقه دوم پايين تر باشد ، احتياط واجب آن است كه علاوه بر اينكه در طبقه دوم طواف داده مي شوند ، استنابه هم بنمايند ؛ آيت الله
فاضل .

8 ـ در اين گونه موارد كه راهي جز اين نيست طواف در طبقه بالا كفايت مي كند ؛ آية الله مكارم .

9 ـ طواف در طبقه فوقاني صحيح نيست و اين قبيل افراد بايد بهوسيله كول گرفتن طواف خود را انجام بدهند و اگر ممكن نشد ، لازم است براي طواف خود نايب بگيرند ؛ آية الله نوري .

( 17 )

حكم خون معفوّ در نماز ، در طواف


( 609 و 610 )

1 ـ بنابر احتياط اجتناب شود ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خويي ، سيستاني ، گلپايگاني ، فاضل ، نوري و صافي .

2 ـ مانعي ندارد ؛ آية الله خامنه اي و آية الله زنجاني .

3 ـ معفو نيست ؛ آية الله وحيد و آية الله مكارم .


35


( 18 )


حكم محمول متنجّسِ غير ساتر در طواف

( 608ـ610 )

1 ـ مانعي ندارد ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خويي ، خامنه اي ، سيستاني ، زنجاني ، مكارم ؛

آية الله فاضل : در صورت جهل به مسأله مانعي ندارد .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، گلپايگاني ، صافي ، فاضل و نوري .


3 ـ جايز نيست ؛ آية الله وحيد .

( 19 )

گذاردن دست روي ديواره حِجر

در حال طواف

( 671 )


1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، سيستاني ، تبريزي ، خويي ، خامنه اي ، وحيد ، زنجاني و مكارم .


36


2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني .

3 ـ جايز نيست ؛ آية الله نوري .

( 20 )

گذاردن دست به كعبه

هنگام حركت در حال طواف


( 670 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : امام خميني ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، زنجاني ، سيستاني ، وحيد و مكارم .

2 ـ بنابر احتياط جايز نيست ؛ آيات عظام : بهجت ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني و نوري .

( 21 )

اعاده تقصير در فرض بطلان طواف و سعي


( 588 و 910 )

1 ـ لازم است ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني ، صافي ، فاضل و گلپايگاني .

2 ـ لازم است مگر آن كه بعد از احرام حج



37


متوجه شده باشد ؛ آية الله زنجاني .

3 ـ اعاده تقصير بنابر احتياط لازم است ؛ آية الله بهجت و آية الله مكارم .

4 ـ لازم نيست : آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي و نوري .

قطع طواف


با توجه به اين كه قطع و زياده و نقصان در طواف ، در اعمال زائران بسيار اتفاق مي افتد ، آشنايي با موارد مختلف و احكام آن حائز اهميّت است .

( 22 )

قطع طواف واجب

( 711 و 712 )

1 ـ قطع طواف واجب بدون عذر ، مكروه است ؛ و احوط ( استحبابي ) آن است كه از قطع كردني كه به فوت موالات عرفيه منجر شود ، اجتناب شود ؛ آيات عظام : امام خميني ، تبريزي ، فاضل و نوري .

2 ـ قطع طواف واجب بدون عذر و به مجرد



38


خواهش نفس ، در صورتي كه موالات فوت شود ، بنابر احتياط جايز نيست ؛ آية الله بهجت .


3 ـ قطع طواف مانع ندارد اگرچه احتياط مستحب قطع نكردن طواف واجب است به نحوي كه موالات عرفيه به هم بخورد ؛ آية الله خامنه اي

4 ـ بنابر احتياط واجب ، جايز نيست ؛ آية الله مكارم .

5 ـ بدون عذر جايز نيست ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي ؛ غير از مواردي كه در مناسك ذكر شده است ؛ آية الله زنجاني .

6 ـ براي عيادت مريض يا قضاي حاجت خود و ديگران جايز است ؛ آية الله وحيد .


( 23 )

قطع طواف مستحب

قطع طواف مستحب ، مطلقا جايز است .



39


( 24 )

از سرگيري طواف با بقاي موالات

( 722 )

1 ـ اشكال دارد ؛ امام خميني .


2 ـ اشكال دارد ، مگر اينكه جاهل قاصر باشد ؛ آية الله سيستاني .

3 ـ در هر صورت اگر قطع كرد ، طواف دوم مجزي است ؛ آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، زنجاني ، فاضل ، مكارم و نوري ؛ و اگر بعد از شوط چهارم بوده نقصان طواف قطع شده را به جا آورد و نماز آن را نيز بخواند ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .

4 ـ اگر بدون عذر از مطاف خارج شود ، طواف دوم را به قصداعم ازاتمام و اعاده بجا آورد و كافي است ؛ آية اللهوحيد .

( 25 )


از سرگيري طواف با فوت موالات

( 722 )

با زوال موالات ـ بر طبق نظر همه مراجع ـ از سرگيري طواف به صحت طواف دوم اشكالي وارد



40


نمي كند ، فقط طبق نظر آية الله صافي و آية الله گلپايگاني ، اگر قطع بعد از چهار دور بوده ، نقصان طواف قبل را با نمازش بجا آورد .

قطع طواف بر دو گونه است :

( 26 )

الف : قطع طواف بدون عذر


( 713 )

1 ـ قبل از انجام منافي و بهم خوردن موالات : اتمام مي كند : همه مراجع .

بعد از فعل منافي و بهم خوردن موالات :

1 ـ قبل از چهار دور ، اعاده مي كند ؛ و بعد از اتمام چهار ، بنابر احوط ، اتمام و اعاده مي كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، صافي ، مكارم و نوري ؛

و نيز كفايت مي كند كه يك طواف كامل به نيت تمام و اتمام بجا آورد ؛ آية الله وحيد .


2ـ مطلقاً بايد اعاده كند ؛ آية الله بهجت ، آية الله زنجاني .

3 ـ قبل از چهار دور ، اعاده مي كند و بعد از از چهار ، اتمام و احتياطاً اعاده مي كند ؛ آية الله گلپايگاني .



41


4 ـ اگر قبل از نصف بدون عذر از مطاف خارج شود ، طوافش باطل است ، و اگر موالات فوت نشود ، يا خروجش بعد از نصف باشد ، بنابر احتياط ، اتمام و اعاده كند ؛ آية الله تبريزي و آية الله خويي .

5 ـ اگر از مطاف خارج شود و به كاري مشغول شود كه صدق قطع كند ، قبل از اتمام چهار ، طواف باطل است و بعد از آن بنابر احتياط اتمام و اعاده كند ؛ مگر اين كه موالات فوت شود كه مي تواند از سر بگيرد ؛ آية الله سيستاني .

ب : قطع طواف با عذر :

قطع طواف از روي عذر ، موارد آن مختلف است و احكام آن في الجمله فرق مي كند .


( 27 )

نجس شدن بدن يا لباس در اثناي طواف

( 614 )

1 ـ تطهير مي كند و طواف را اتمام مي نمايد ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ( فوراً اقدام شود ) ، زنجاني ، فاضل ، مكارم و نوري .



42


2 ـ تطهير و اتمام مي كند ؛ ولي اگر قبل از اتمام دور چهارم باشد ، بنابر احتياط يك طواف به قصد اعم از تمام و اتمام بجا آورد ؛ آية الله تبريزي و آية الله خويي .


3 ـ قبل از اتمام 5/3 ، باطل است و بعد از سه و نيم و قبل از چهار ، بنابر احتياط تكميل و تطهير و اعاده مي كند با نماز ؛ و اگر بعد از دور چهارم است تطهير و تكميل مي كند ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .

4 ـ اگر متمكن از تطهير باشد به طوري كه منافات با آنچه در طواف معتبر است نباشد ، بنابر احتياط تطهير و طواف را اتمام كند وگرنه طواف او صحيح است ؛ آية الله وحيد .

( 28 )

قطع طواف به خاطر حدث


( 580 )

اگر حدث بعد از اتمام دور چهارم باشد :

1 ـ اگر حدث بدون اختيار باشد ، بعد از طهارت ، طواف را تكميل مي كند و اگر با اختيار باشد احتياطاً اتمام و اعاده مي كند ؛ آيات عظام : بهجت ، خويي ،



43


سيستاني ، فاضل .

2 ـ بعد از طهارت ، طواف را تكميل مي كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، تبريزي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم ، نوري .

3 ـ مگر آن كه حدث با اختيار باشد كه طواف باطل است ؛ آية الله زنجاني .

4 ـ اگر بعد از دور چهارم و بدون اختيار باشد ، بعد از تطهير طواف را اتمام مي كند ؛ و اگر بعد از نصف و قبل از اتمام دور چهارم و بدون اختيار باشد ، بعد از تطهير يك طواف به نيت تمام و اتمام انجام دهد يا اتمام كند و دوباره بنابر احتياط اعاده كند و در صورت سوم اگر با اختيار باشد بعد از تطهير طواف را اعاده كند ؛ آية الله وحيد .


5 ـ با بقاي موالات تكميل مي كند و با زوال آن ، احتياطاً تكميل و اعاده مي كند و مي تواند يك طواف به نيّت اعم از اتمام و اعاده انجام دهد ؛ آية الله خامنه اي .

و اگر حدث قبل از نصف يا اتمام دور چهارم باشد :

1 ـ اگر قبل از نصف باشد بعد از طهارت ، طواف



44


را اعاده كند ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خويي ، مكارم و وحيد .

آية الله سيستاني همين نظر با تقييد به قبل از چهارم .

2 ـ اگر حدث مابين سه و نيم تا چهار عارض شود حكم فرض قبلي را دارد و اگر قبل از سه و نيم عارض شود پس از طهارت طواف را اعاده كند ؛ آية الله خامنه اي .

3 ـ بنابر احتياط واجب طواف اول را تكميل و نماز مي خواند و طواف نمازش را اعاده مي كند ؛ امام خميني و آية الله نوري .


4 ـ قبل از سه و نيم ، بعد از طهارت طواف را اعاده كند . و اگر بعد از 5/3 و قبل از اكمال چهار باشد : بعد از طهارت ، بنابر احتياط طواف اول را تكميل و بعد از نماز آن ، طواف را اعاده كند ؛ آيات عظام : زنجاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني .

آية الله فاضل : همين نظر بنابر فتوي .

تذكر : طبق نظر همه مراجع از سرگيري طواف بعد از زوال موالات ، جايز است ؛ فقط طبق نظر :



45


آيات عظام : امام خميني ، صافي و گلپايگاني : اگر طواف قطع شده چهار شوط كامل بوده است ، بايد طوافِ اول ، تكميل و نماز آن خوانده شود .

از سرگيري طواف با بقاي موالات نيز طبق نظر مراجع ذيل جايز است :

آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، فاضل ، مكارم ، نوري ، خويي .

و آية الله صافي و آية الله گلپايگاني همين نظر با رعايت تكميل بعد از شوط چهارم .

تذكر : طبق نظر مراجعي كه از سرگيري را جايز مي دانند ، رعايت تفصيل بين نصف و كمتر از نصف ، احتياطي است .


( 29 )

قطع طواف به خاطر مرض

( 714 )

1 ـ قبل از اتمام چهار ، اعاده مي كند و بعد از آن اتمام مي كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، سيستاني ، مكارم و نوري .

2 ـ آية الله تبريزي و خويي همين نظر با اين اضافه : بعد از دور چهارم احتياط آن است كه براي



46


اتمام باقيمانده ، نايب بگيرد و بعد از بهبودي احتياطاً تكميل و اين طواف را اعاده نمايد ؛

3 ـ قبل از اتمام چهار ، اعاده مي كند و بعد از آن اتمام مي كند و بين 5/3 و چهار ، احتياطاً اتمام و اعاده كند ؛ آيات عظام صافي ، گلپايگاني و فاضل .


4 ـ آية الله وحيد بعد از دور چهارم ، احتياطاً اتمام و اعاده مي كند .

5 ـ قبل از 5/3 شوط اعاده مي كند و بعد از 4 بدون تأخير براي اتمام نايب مي گيرد و بين اين دو براي اتمام نايب مي گيرد و بعداز خوب شدن هم اعاده مي كند ؛ آية الله زنجاني .

( 30 )

حكم تذكر نجاست در اثنا يا بعد از طواف


( 617 )

1 ـ بنابر احتياط تطهير و اعاده كند ؛ امام خميني و آية الله نوري .

2 ـ طوافش صحيح است و در صورت تذكر در اثنا بعد از تطهير ، طواف را تكميل مي كند ؛ آيات



47


عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، زنجاني ، سيستاني ، فاضل ، صافي و مكارم .

3 ـ اعاده مي كند ؛ آية الله گلپايگاني .

( 31 )

قطع طواف به خاطر نماز جماعت


( 720 )

1 ـ اگر قطع طواف بعد از شوط چهارم باشد ، از همان جا اتمام مي كند ؛ و اگر قبل از چهارم بوده و فصل طويل شده ، اعاده و بنابر احتياط قبل از آن اتمام و نماز آن را مي خواند ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، صافي ، گلپايگاني .

2 ـ بعد از 5/3 اتمام مي كند و قبل از 5/3 با فصل طويل اعاده مي كند ؛ آية الله خامنه اي .

3 ـ در هر كجا كه باشد ، اتمام مي كند ؛ آية الله تبريزي .

4 ـ اگر در جماعت شركت كند ، اتمام طواف كافي است و اگر نه اگر قبل اتمام از چهارم بوده و موالات باقي است ، اتمام مي كند وگرنه اعاده مي كند


48


و بعد از چهارم مطلقاً اتمام مي كند ؛ آية الله سيستاني .

آية الله خويي : همين نظر با اين اضافه : و با زوال موالات ، طواف باطل است .


5 ـ اگر در جماعت شركت كند اتمام طواف كافي است وگرنه بعد از شوط چهارم ، اتمام و قبل از 5/3 شوط ، اعاده و در بين اين دو ، اتمام و اعاده مي كند ؛ آية الله زنجاني .

( 32 )

شك در وضو يا غسل بعد از اتمام طواف

( 584 ـ 585 )


1 ـ اگر بعد از حدث اصغر شك كند كه غسل كرده يا نه ، بايد غسل كرده و طواف را اعاده نمايد و براي اعمال آتيه وضو بگيرد ؛ آية الله تبريزي و آية الله خويي .

2 ـ اگر احتمال دهد هنگام طواف متوجه طهارت خود بوده است ، اعتنا نكند ؛ آية الله زنجاني .

3 ـ مگر اين كه قبلا به حدث اكبر محدث شود و بعد از طواف به حدث اصغر محدث شود كه در اين



49


صورت بايد غسل كند و وضو بگيرد و طواف را اعاده كند ؛ آية الله وحيد .

4 ـ طواف او صحيح است : ساير مراجع .

( 33 )


انكشاف بطلان وضو در عمره تمتّع

( 588 )

1 ـ اعاده طواف و نماز آن ، كافي است ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، فاضل و نوري .

2 ـ بايد همه اعمال عمره را اعاده كند ؛ آيات عظام : خويي ، سيستاني صافي گلپايگاني . آية الله سيستاني و آية الله خويي : نيز همين نظر با اين اضافه : و با گذشت زمان ، حج باطل است ؛

آية الله سيستاني : حج باطل است مگر در فرض سهو و نسيان .

3 ـ مگر بعد از احرام حج متوجه شود ؛ آية الله زنجاني .


4 ـ بنابر احتياط سعي و تقصير را نيز اعاده كند ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي و مكارم .


50


( 34 )

شك در نقيصه بعد از اتمام طواف

( 693 )

1 ـ بنابر احتياط اشكال دارد ؛ امام خميني ( ظاهراً مرادشان قبل از ورود به نماز است اگرچه عبارت مطلق است )


2 ـ مطلقاً اشكال ندارد ؛ آية الله بهجت ، صافي ، گلپايگاني و فاضل .

3 ـ در صورت حصول شك بعد از ورود در نماز ، اعتنا نكند ؛ آية الله تبريزي و آية الله خويي .

و همچنين بعد از فوت موالات نيز اعتنا نكند ؛ آية الله سيستاني و آية الله وحيد .

4 ـ اگر احتمال بدهد هنگام طواف توجه داشته بعد از خروج از مطاف اعتنا نكند ؛ آية الله زنجاني .


| شناسه مطلب: 76142