بخش 3

شک در نقیصه بعد از اتمام طواف اتمام طواف با گمان به تعداد شواط و تعیین پس از آن کم کردن سهوی از طواف زیادی سهوی در طواف رؤیت دم و اگر از روز دهم نگذشته باشد وظیفه مستحاضه کثیره درباره طواف و نماز سن یأس اگر موهای زن یا بدن او در حال طواف پیدا باشد حجاب زن در حال طواف مبادرت به نماز طواف فاصله انداختن بین طواف و نماز محاذات زن و مرد در نماز طواف حکم ظن در نماز طواف ظن در رکعات ظن در افعال نماز جماعت در نماز طواف ترک نماز طواف مستحبی حکم عاجز از قرائت صحیح سعی از مسعای جدید زیادی سهوی در اشواط سعی زیادی جهلی در اشواط سعی تأخیر سعی تا فردا سعی از طبقه فوقانی موالات در سعی نشستن در بین صفا و مروه اگر بعد از تقصیرِ عمره تمتع بفهمد سعی ناقص بوده قطع سعی و از سرگیری آن ادامه سعی با شک در عدد و حصول یقین



51


( 35 )

اتمام طواف با گمان به تعداد اشواط

و حصول يقين پس از آن

( 709 )


1 ـ مظنّه مطلقا در عدد اشواط طواف و سعي حجيّت دارد و اين طواف صحيح است حتي اگر لحوق يقين نشود ؛ آية الله بهجت .

2 ـ طواف صحيح است ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، مكارم و نوري ؛

3 ـ اگر با قصد رجاي كشف ادامه داده باشد طواف صحيح است ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .

4 ـ بنابر احتياط صحيح نيست ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي و فاضل .

5 ـ بنابر احتياط اعاده كند مگر آن كه مطمئن باشد در ادامه طواف به حجت شرعي ( مانند شمارش همراهان ) مي رسد ؛ آية الله زنجاني .



52


( 36 )


كم كردن سهوي از طواف

( 688 )

1 ـ اگر از نصف گذشته باشد و فعل كثير انجام نداده باشد ، اتمام مي كند ؛ و اگر قبل از نصف باشد ، اعاده مي كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، فاضل و نوري .

آية الله مكارم همين نظر با اين اضافه : قيد فعل كثير ، زائد است .

2 ـ اگر بعد از فوت موالات يا بيرون رفتن از مطاف باشد ، اگر كمبود كمتر از چهار دور باشد ، تكميل مي كند و در بيشتر از چهار ، احوط اتمام و اعاده است ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي .

آية الله سيستاني همين نظر بدون قيد بيرون رفتن از مطاف .


3 ـ در بيشتر از نصف ( كه علي الاحوط به اتمام چهار است ) اتمام مي كند و در كمتر ، اعاده مي كند ؛ آية الله بهجت .

آية الله صافي و آية الله گلپايگاني همين نظر با اين



53


اضافه : بين 5/3 تا 4 ، احتياطاً تكميل و اعاده مي كند .

4 ـ طواف قبلي را تكميل مي كند ؛ آية الله زنجاني .

5 ـ اگر قبل از فوت موالات متوجه شود و از مطاف خارج نشده باشد ، بقيه را انجام مي دهد و صحيح است ؛ و اگر بعد از آن يا بعد از خروج از مطاف باشد ، اگر فراموش شده تا سه دور باشد ، بايد آن را اتمام كند و طواف صحيح است و اگر فراموش شده چهار دور يا بيشتر باشد احتياط به آوردن يك طواف به نيت اعم از تمام و اتمام است ؛ آية الله وحيد .

( 37 )


زيادي سهوي در طواف

( 677 )

1 ـ اگر كمتر از يك دور باشد :

آن را قطع مي كند و طواف صحيح است ؛ همه مراجع غير از آية الله سيستاني . ( نظر ايشان چند سطر بعد مي آيد )


54


2 ـ اگر بيشتر از يك دور باشد :

بنابر احتياط واجب بدون تعيين قصد استحباب يا وجوب ، آن را به هفت برساند و دو ركعت قبل از سعي و دو ركعت بعد از سعي بخواند و دو ركعت اول را بدون يقينِ براي اول يا دوم ، براي فريضه قرار دهد ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم و نوري .


آية الله صافي و آية الله گلپايگاني : همين نظر بنابر احتياط مستحب .

آية الله فاضل : نيز همين نظر با اين اضافه : نماز بعد از سعي مستحب است .

آية الله سيستاني : نيز همين نظر با تفصيل بعد از ركن عراقي بنابر فتوي و قبل از آن بنابر احتياط واجب .

4 ـ اگر يك دور يا بيشتر باشد بنا بر احتياط واجب با آن زايد يك طواف كامل انجام مي دهد به قصد قربت مطلقه اعم از وجوب و استحباب و دو تا دو ركعتي نماز مي خواند ؛ آية الله وحيد .



55


5 ـ اگر زياده كمتر از يك دور باشد بنابر احتياط آن را به هفت برساند و اگر يك دور يا بيشتر باشد بايد آن را به هفت برساند و در هر دو صورت نماز آن را بخواند ؛ آية الله زنجاني .


برخي از احكام بانوان در طواف

( 38 )

رؤيت دم

( 753 )

1 ـ اگر حائض بعد از عادت غسل كند و اعمال را انجام دهد و بعد از آن تا روز يازدهم خون ببيند ، محكوم به استحاضه است ؛ همه مراجع .


2 ـ ايام پاكي حيض نيست ولي مستحب است خوني را كه دوباره مي بيند تا تكميل ده روز از مجموع دو خون حيض قرار دهد ؛ آية الله زنجاني .


56


( 39 )

و اگر از روز دهم نگذشته باشد

( 754 )

1 ـ محكوم به حيض است و در وسعت وقت بايد طواف و نماز را اعاده كند ؛ و در ضيق وقت ، محل اشكال است و بايد احتياط مراعات شود ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، فاضل و نوري .

2 ـ اگر لك ، صفات حيض داشته باشد و قبل از ده روز قطع شد ، بايد اعمال را اعاده نمايد ، در غير اين صورت صحيح است ؛ آية الله تبريزي و آية الله خويي .


3 ـ پاكي بين دو خون كه حيض واحد شمرده مي شوند ، محل اشكال است ، و به احتياط واجب ، طواف و نماز را اعاده كند ؛ آية الله سيستاني .

4 ـ اگر اعمال در حال پاكي بوده ، صحيح است و اعاده ندارد ؛ آية الله زنجاني و آية الله مكارم .



57


( 40 )

وظيفه مستحاضه كثيره

درباره طواف و نماز

( 764 )

1 ـ بايد براي هر كدام يك غسل جداگانه انجام دهد مگر آنكه از وقت غسل تا آخر نماز ، خون قطع باشد ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي و نوري .


2 ـ اگر خون مستمر باشد به گونه اي كه از پنبه منقطع نشود ، يك غسل كافي است ؛ وگرنه اگر بعد از غسل ، خون بيرون نزند ، براي نماز هم كافي است ؛ و اگر بيرون زده باشد ، به احتياط واجب براي نماز ؛ غسل لازم است ؛ آية الله سيستاني .

3 ـ كثيره براي هر كدام غسل مي كند و وضو لازم نيست مگر محدث به حدث اصغر شود ؛ آية الله خويي .

4 ـ اگر بعد از غسل براي نماز يوميّه خون نبيند ، تجديد لازم نيست وگرنه براي هر كدام احتياطاً يك غسل كند و اگر فاصله بين غسل و طواف زياد مي شود ، احتياطاً موقع ورود به مسجد الحرام تيمم



58


بدل از غسل هم بنمايد ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .

5 ـ مستحاضه كثيره غير از غسلهاي نماز ، چيزي بر او نيست ، فقط بنابر احتياط وضو بگيرد ؛ آية الله مكارم .

6 ـ بنابر احتياط براي طواف و نماز آن يك غسل انجام دهد و براي هر كدام يك وضو بگيرد و اگر غسل براي او حرجي است تيمم ميي كند و وضو مي گيرد ؛ آية الله فاضل .

7 ـ كثيره بايد غسل كند و احتياطا براي نماز نيز يك غسل ديگر انجام دهد و وضو لازم نيست و اگر به وظايف خود براي نماز عمل كرده باشد ، اصل غسل مبني بر احتياط است ؛ آية الله وحيد .


8 ـ وظايفي كه براي نماز يوميه لازم است براي طواف انجام دهد و بدون فاصله طواف و نماز را بجا آورد و اگر بين غسل و طواف يا طواف و نماز فاصله شود بايد وظايف را تجديد كند ؛ آية الله زنجاني .


59


( 41 )

سن يأس

( 766 )

1 ـ قرشيه 60 سال ، غير قرشيّه 50 سال ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، زنجاني ، صافي ، گلپايگاني ، فاضل و نوري . آيه الله بهجت : و در صورتي كه خوني كه مي بيند به صفات حيض است ، تا 60 سال آن را حيض محسوب نمايد .


2 ـ مطلقاً 50 سال است ؛ آية الله مكارم .

3 ـ مطلقاً 60 سال است ؛ آية الله سيستاني .

4 ـ اگر بين 50 سال و 60 سال خون به صفات حيض باشد ، بنابر احتياط جمع بين احكام حائض و مستحاضه كنند و بعد از 60 سال ، محكوم به استحاضه است ؛ آيات عظام تبريزي ، خويي و وحيد .

( 42 )

اگر موهاي زن يا بدن او


در حال طواف پيدا باشد

( 630 )

1 ـ در فرض سهو و جهل قصوري :

صحيح است ؛ همه مراجع .



60


2 ـ در فرض عمد و جهل تقصيري :

بنابر احتياط واجب صحيح نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، تبريزي ، خويي ، صافي ، گلپايگاني ، نوري .

صحيح است ؛ آيات عظام : خامنه اي ، زنجاني ، سيستاني و مكارم .

( 43 )


حجاب زن در حال طواف

( 629 )

1 ـ با نماز فرق نمي كند غير از اين كه در طواف بايد رعايت عدم ستر وجه محرّم بشود ؛ آيات عظام : خويي ، خامنه اي ، سيستاني ، فاضل و نوري .

2 ـ با نماز فرق مي كند و فقط علي الاحوط وجه و كفين در طواف استثنا شده است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت و مكارم .

3 ـ پوشش شرط صحت طواف نيست ولي چون در طواف در معرض ديد نامحرم است بايد سر و بدن خود را بپوشاند و پوشاندن وجه و كفين لازم نيست ؛ آية الله زنجاني .


61


نماز طواف


( 44 )


مبادرت به نماز طواف

( 790 )

1 ـ بنابر احوط بايد به نماز ، مبادرت شود ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، سيستاني ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم و نوري .

2 ـ مبادرت واجب است ؛ آيات عظام : تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، زنجاني و فاضل .

( 45 )


فاصله انداختن بين طواف و نماز

( 791 )

1 ـ با تأخيرِ نماز ، اعاده طواف لازم نيست ؛ آيات عظام امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم و نوري .



62


2 ـ اگر عمداً تأخير بيندازد بنابر احتياط طواف را اعاده كند ؛ آية الله سيستاني و آية الله فاضل .

3 ـ مطلقاً بنابر احتياط با تأخير ، طواف را اعاده كند ؛ آية الله تبريزي .

4 ـ بايد اعاده كند ؛ آية الله خويي .

5 ـ اگر بدون عذر تأخير بيندازد بايد بعد از خواندن نماز ، طواف و نماز را اعاده كند ؛ آية الله زنجاني .


( 46 )

محاذات زن و مرد

در نماز طواف

( 806 )

1 ـ بايد عدم محاذات رعايت شود مگر زن اهل سنت باشد ، يا موجب بهم خوردن موالات شود ، يا عسر و حرج باشد ؛ آية الله فاضل .


ـ به صحت نماز ضرر نمي زند ؛ اكثر قريب به اتفاق آيات عظام .


63


( 47 )

حكم ظن در نماز طواف

( 814 )

ظن در ركعات :

1 ـ اگر در ركعات شك كند ، به احتياط واجب ، اتمام و اعاده كند ؛ آية الله مكارم .


2 ـ ظن در ركعات معتبر است ؛ ساير آيات عظام .

( 48 )

ظن در افعال نماز :

1 ـ معتبر است ؛ آيات عظام بهجت ، گلپايگاني و فاضل .

2 ـ احتياط شود ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، زنجاني ، صافي ، مكارم و نوري .


3 ـ حكم شك را دارد : آيات عظام : تبريزي ، خويي و سيستاني .


64


( 49 )

جماعت در نماز طواف

( 823 ـ 824 )

1 ـ در طواف واجب ، مستحب است ؛ آية الله بهجت .

2 ـ در طواف واجب ، اقتدا جايز است ؛ آية الله خويي .


3 ـ در غير صحيح القراءه ، احوط است ولي نبايد به آن اكتفا شود ؛ آيات عظام : تبريزي ، سيستاني ، صافي و گلپايگاني .

4 ـ مشروعيّت آن محل اشكال است ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، فاضل ، مكارم و نوري .

5 ـ نماز طواف را نمي توان به جماعت خواند ؛ آية الله زنجاني .

( 50 )

ترك نماز طواف مستحبي


( 831 )

1 ـ جايز است ؛ آيات عظام : تبريزي ، زنجاني ،



65


سيستاني ، صافي ، گلپايگاني ، فاضل و نوري و ( ظاهراً امام خميني ) .

2 ـ اشكال دارد ؛ آية الله بهجت و آية الله مكارم .

( 51 )

حكم عاجز از قرائت صحيح

( 822 )


1 ـ بايد نماز را به هر ترتيبي كه مي تواند خودش به جا آورد و كافي است ؛ و اگر ممكن است و مي تواند با تلقين ، نماز را صحيح بخواند ، كسي را بگمارد كه نماز را به او تلقين كند ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل ، نوري و مكارم .

2 ـ خودش به هر نحو مي تواند بخواند و بنابر احتياط نايب هم بگيرد ؛ آية الله خامنه اي ؛

و نيز بنابر احتياط با جماعت هم بخواند ؛ آيات عظام : تبريزي و خويي و اگر متمكّن از تصحيح نباشد ، آنچه بلد است كافي است : آية الله وحيد .

3 ـ اگر مقدار زيادي از سوره حمد را بتواند به طور صحيح بخواند ، خواندن حمد به همين صورت كافي است ؛ و اگر نتواند ، به احتياط واجب


66


مقداري از قرآن را كه مي تواند صحيح بخواند به آن اضافه كند و اگر نتواند تسبيح بگويد ؛ آية الله سيستاني .

4 ـ خودش بخواند و اگر بتواند ، در مقام به جماعت بخواند ، و در صورت عدم امكان ، عمل به وظيفه روزانه كافي است ؛ آية الله بهجت .


5 ـ خودش بخواند و به جماعت هم اقامه نمايد و اگر نايب هم بگيرد بهتر و مطابق با احتياط است ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .

6 ـ اگر مي تواند بايد طواف را به تأخير بيندازد و بعد از تصحيح قرائت طواف كند و اگر تا آخرين فرصت ياد نگرفت طواف مي كند و به صحيح ترين قرائتي كه مي تواند ـ ولو با تلقين ـ مي خواند و اگر ندانسته طواف نمود اعمالش صحيح است ولي بايد بعد از تصحيح نماز را دوباره بخواند ؛ آية الله زنجاني .



67


سعي

( 52 )

سعي از مسعاي جديد

( 2/847 )


1 ـ اگر ثابت شود كه عرض مسعاي جديد ، در بين كوه صفا و مروه است ، مانعي ندارد ؛ وگرنه با رعايت اقرب فالاقرب به مسعاي قديم ، سعي مي كند ؛ آية الله بهجت و آية الله صافي .

2 ـ سعي در مسعاي جديد مجزي است ؛ آيات عظام : خامنه اي ، مكارم و نوري ؛

ولي بهتر است از قسمت قبلي صفا شروع كنند و از مسعاي جديد به مروه بروند و در پايان دور هفتم نيز خود را به قسمت قديمي مروه برسانند ؛ آية الله زنجاني .

3 ـ اگر محرز شود سعي بين صفا و مروه است ، مجزي است وگرنه بنابر احتياط مجزي نيست ، مگر



68


در 5 متر از مسعاي جديد كه محرز شده است ؛ آية الله وحيد .

4 ـ اگر اطمينان پيدا كنند كه كوه صفا و مروه تا مسعاي جديد امتداد داشته است ، سعي در آنجا مجزي است ؛ آية الله سيستاني .


( 53 )

زيادي سهوي در اشواط سعي

( 873 )

زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر ، به صحت سعي ضرر نمي زند ؛ همه آيات عظام .

( 54 )


زيادي جهلي در اشواط سعي

( 874 )

1 ـ به صحت سعي ضرر نمي زند ؛ آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، وحيد ، مكارم ، تبريزي ، خويي و سيستاني .



69


2 ـ محل اشكال است ؛ آيات عظام : امام خميني ، فاضل و نوري .

( 55 )

تأخير سعي تا فردا

( 842 ـ 844 )


1 ـ با فرض تأخير ، اعاده طواف و نماز ، لازم نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، فاضل ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم و نوري .

2 ـ بايد اعاده كند ؛ آية الله خويي .

3 ـ بدون عذر بنابر احتياط اعاده كند ؛ آية الله زنجاني و آية الله سيستاني .

4 ـ بنابر احتياط اعاده كند ؛ آية الله تبريزي .

( 56 )


سعي از طبقه فوقاني

( 848 )

1 ـ مجزي است ؛ آية الله بهجت .

2 ـ در فرض مشقت و عذر جايز است ؛ آية الله مكارم .

3 ـ جايز نيست ؛ ساير مراجع .


70


( 57 )


موالات در سعي

( 858 )

1 ـ در غير شوط اول ، موالات معتبر نيست ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، صافي و نوري .

2 ـ بنابر احتياط ، لازم است ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني و فاضل .

آية الله مكارم : لازم است در غير موارد استثنا .

3 ـ موالات در سعي معتبر نيست ؛ آية الله گلپايگاني .


4 ـ موالات عرفيه در سعي لازم است ؛ آية الله وحيد .

5 ـ در غير موارد خاص ، موالات در تمام اشواط سعي ، معتبر است ؛ آية الله زنجاني .

( 58 )

نشستن در بين صفا و مروه

( 865 )


1 ـ بدون عذر احوط ترك آن است ؛ آية الله بهجت و آية الله خويي .


71


2 ـ به حدي كه ترك موالات نشود جايز است ؛ آيات عظام تبريزي ، سيستاني ، فاضل و مكارم .

3 ـ مطلقاً جايز است ؛ آيات عظام امام خميني ، صافي ، گلپايگاني و نوري .

4 ـ براي رفع خستگي جايز است ؛ آية الله زنجاني .

( 59 )

اگر بعد از تقصيرِ عمره تمتع


بفهمد سعي ناقص بوده

( 883 )

1 ـ سعي را اتمام كند و اعاده تقصير لازم نيست ؛ امام خميني .

2 ـ سعي را اتمام و تقصير را اعاده كند ؛ آيات عظام : بهجت ، وحيد .

آية الله خويي : بايد يك گاو هم كفاره بدهد .

3 ـ بنابر احتياط تقصير را اعاده كند ؛ آيات عظام تبريزي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم .


آية الله فاضل و آية الله سيستاني همين نظر با اين


72


اضافه : احتياطاً يك گاو كفاره بدهد .

4 ـ سعي را اتمام و تقصير را اعاده كند ، مگر محرم به احرام حج شده باشد كه اتمام سعي كافي است ؛ آية الله زنجاني .

( 60 )

قطع سعي و از سرگيري آن

( 888 )

1 ـ از سرگيري سعي اشكال ندارد ؛ آيات عظام : تبريزي ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني ، فاضل ، مكارم و نوري .


2 ـ با اعتقاد به جواز از سرگرفتن جايز است ؛ آية الله خويي .

3 ـ اشكال دارد ؛ امام خميني ، آية الله بهجت .

4 ـ اگر بعد از فوت موالات باشد صحيح است وگرنه اشكال دارد مگر جاهل قاصر باشد ؛ آية الله سيستاني .

5 ـ قطع سعي در غير موارد خاص جايز نيست هر چند اگر رها كند و از اول سعي نمايد صحيح است ؛ آية الله زنجاني .



73


( 61 )

ادامه سعي با شك در عدد و حصول يقين


( 891 )

1 ـ سعي او صحيح است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، سيستاني و نوري .

2 ـ بايد اعاده كند ؛ آية الله تبريزي .

3 ـ بنابر احتياط اعاده كند ؛ آية الله خويي و آية الله زنجاني .

4 ـ اگر به رجاء كشف حال ادامه داده صحيح است ؛ آيات عظام : صافي ، گلپايگاني و مكارم .

5 ـ بنابر احتياط اعاده كند مگر آن كه مطمئن باشد تا پايان سعي به جهت شرعي ( مانند شمارش همراهان ) مي رسد ؛ آية الله زنجاني .



| شناسه مطلب: 76143