بخش 4
اگر محرم برای دیگری حلق ، یا با چیدن مو ، تقصیر کند تخییر بین قصر و اتمام نماز جماعتِ غیر استداره ای نماز جماعت استداره ای سجده بر فرش نماز در هواپیما بقا با اعلمیّت میت رجوع به حیّ اعلم از میّت تساوی یا شک در اعلمیّت حی و میت رجوع در احتیاط واجب به مجتهد دیگر حکم خمس سپرده های حج و عمره حکم خمس سود سپرده ها فرق لقطه حرم و غیر حرم
75 |
تقصير …
( 62 )
اگر محرم براي ديگري حلق ، يا با چيدن مو ،
تقصير كند
( 905 و 1141 و 1142 )
1 ـ محرم نبايد براي ديگري حلق يا تقصير كند ولي كافي است ؛ آيات عظام : امام خميني ، بهجت ، خامنه اي ، زنجاني .
2 ـ مجزي نيست ؛ آيات عظام : تبريزي ، خويي ، سيستاني .
3 ـ بنابر احتياط مجزي نيست ؛ آيات عظام : صافي ، فاضل ، گلپايگاني و مكارم .
77 |
نماز در حرمين …
( 63 )
تخيير بين قصر و اتمام
( 1316 )
1 ـ تخيير بين قصر و اتمام در تمام دو مسجد فعلي حتي در جاهاي توسعه داده شده داخل مسجد ؛ امام خميني .
2 ـ تخيير در قسمت قديمي دو مسجد ؛ و در جاهايي كه بعداً به اين دو مسجد اضافه شده ، به احتياط واجب شكسته است ؛ آية الله بهجت .
3 ـ تخيير در شهر مكه و مدينه قديم ؛ آيات عظام : خويي ، وحيد و تبريزي .
4 ـ تخيير در همه مكه و مدينه ؛ آيات عظام : گلپايگاني ، خامنه اي ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، مكارم و نوري .
5 ـ در هيچ جا تخيير نيست ؛ آية الله زنجاني .
78 |
( 64 )
نماز جماعتِ غير استداره اي
( 1318 )
1 ـ با ساير مسلمين به جماعت نماز بخوانند ؛ آيات عظام : امام خميني ، خامنه اي ، فاضل ، مكارم و نوري .
( با رعايت خصوصياتي كه در فتاواي ايشان خواهد آمد )
2 ـ به گونه اي عمل شود كه موجب وهن نشود و وظيفه منفرد ، رعايت شود يا اعاده شود ؛ آية الله بهجت .
آيات عظام : خويي ، تبريزي ، وحيد و سيستاني نيز همين نظر با اين اضافه : و رعايت وظيفه انفراد با خواندن حمد و سوره و اگر نمي شود با حديث نفس ـ در غير نماز جمعه كه در هر حال بايد اعاده شود ـ ممكن است و اقتدا صوري است و احكام جماعت مترتب نمي شود .
3 ـ نماز با آنان در حال ضرورت بي اشكال است ؛ و در غير حال ضرورت ، اگر موجب تأليف
79 |
قلوب آنها و دفع اتهام به شيعه باشد ، شركت خوب است ولي بايد با تمكن اعاده نمايند و خروج از مسجد هنگام اقامه نماز جماعت شايسته نيست ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .
4 ـ شركت در نماز جماعت خوب است ولي در شرايط فعلي بايد نماز اعاده شود ؛ آية الله زنجاني .
( 65 )
نماز جماعت استداره اي
( 1319 )
1 ـ نياز به اعاده ندارد ؛ امام خميني .
2 ـ بايد اعاده شود يا وظيفه منفرد ، رعايت شود ؛ آيات عظام : بهجت و وحيد ؛ و حكم اقتداي صوري طبق فتاواي آيات عظام : خويي ، تبريزي و سيستاني در مسأله قبل گذشت .
3 ـ نماز كساني كه پشت سر يا دو طرف امام ايستاده اند ، صحيح است ، ولي نماز افرادي كه روبروي امام قرار دارند صحيح نيست ؛ آية الله خامنه اي .
80 |
4 ـ نماز به نحو استداره مانعي ندارد ولي بنابر احتياط بايد به حسب دايره مقدم بر امام نباشد و همچنين بنابر احتياط ، نزديكتر از امام به كعبه هم نباشد ؛ آية الله مكارم ؛ در فرض صحت اصل اقتدا و گذشت حكم اعاده در مسأله قبل ؛ آية الله گلپايگاني و آية الله صافي .
5 ـ نماز به نحو استداره مانعي ندارد ولي در شرايط كنوني به نماز با عامه نمي توان اكتفا كرد ؛ آية الله زنجاني .
6 ـ در غير مورد تقيه استداره جايز نيست ؛ ولي اگر كسي نمي دانسته و به اين صورت خوانده نمازش صحيح و قضا ندارد ؛ آية الله فاضل .
7 ـ با حفظ نسبت در تمام دايره صحيح است ؛ آية الله نوري .
( 66 )
سجده بر فرش
( 1329 )
1 ـ سجده بر فرش در مسجدالنبي مانع ندارد و مهر گذاشتن جايز نيست و لازم نيست در جايي كه
81 |
سنگ است نماز بخوانند و يا حصير يا نحو آن با خود ببرند ، و . . . از انجام هر عملي كه موجب هتك و انگشت نما شدن باشد اجتناب نمايند ؛ امام خميني ، آية الله نوري ؛ ولي هرگاه به سهولت بتواند روي سنگهاي مسجد نماز بخواند ، آن را ترك نكند ؛ آية الله مكارم .
2 ـ در غير صورت تقيّه و ضرورت ، در مكاني كه ما يصحّ السجود عليه وجود دارد ، نماز بخواند ؛ آية الله صافي و آية الله گلپايگاني .
3 ـ اگر مخالف تقيه و يا موجب هتك و انگشت نما شدن نباشد ، در محلي از مسجد كه بتواند بر ما يصحّ السجود عليه سجده نمايد ، نماز بخواند ؛ آية الله فاضل .
4 ـ اگر در آن مكان ، تمكن از سجود بر آنچه سجود بر آن جايز است ندارد ، سجده صحيح است ؛ آية الله خويي و آية الله سيستاني .
5 ـ اگر در مسجد ، تمكن از سجود بر ما يصحّ السجود عليه ندارد ، جايز است ؛
آية الله تبريزي .
6 ـ در صورت امكان بايد بر « ما يصحّ السجود
82 |
عليه » ، سجده كند ، مگر از جهت تقيّه نتواند ، كه در اين صورت اگر زمان يا مكاني ديگر هست كه رعايت ، ممكن است ، اكتفا به غير آن ، خلاف احتياط است ؛ آية الله بهجت .
7 ـ قرار دادن چيزي در محل سجده اگر خلاف تقيه باشد ، جايز نيست و واجب است نمازگزار كوشش كند كه تا در صورت امكان ، جايي بيابد كه بر سنگفرش يا چيزي كه سجده بر آن صحيح است ، سجده كند ؛ و اگر تقيّه ايجاب كند كه بر فرش سجده كند ، نمازش صحيح است ؛ آية الله خامنه اي .
8 ـ سجده بر فرش كفايت نمي كند و بايد نماز را اعاده كند ؛ آية الله زنجاني و آية الله وحيد .
( 67 )
نماز در هواپيما
( 1341 )
1 ـ با رعايت شرايط ، حتي با علم به وصول در وقت ، نماز صحيح است ؛ آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، سيستاني ، فاضل و مكارم .
83 |
2 ـ چناچه احتمال بدهد تا آخر وقت ، هواپيما فرود نمي آيد ، مي تواند بخواند ولي اگر در وقت رسيد ، بايد اعاده كند ؛ آية الله تبريزي .
آية الله صافي همين نظر بنابر احتياط .
تذكّر : در صورتي كه وقت نماز در هواپيما فوت مي شود ، بايد در هر صورت با تحصيل طهارت ، با رعايت شرايط ممكنه ، نماز بجا آورده شود .
85 |
تقليد …
( 68 )
بقا بر تقليد ميّت اعلم
( 1360 )
1 ـ جايز است ؛ امام خميني .
2 ـ در مسائلي كه عمل كرده واجب است ؛ آية الله بهجت .
3 ـ بقا در هر صورت جايز است ولي سزاوار است كه احتياط در بقاي بر تقليد ميت اعلم ، ترك نشود ؛ آية الله خامنه اي .
4 ـ لازم است به فتواي او باقي بماند ؛ آيات عظام : وحيد و فاضل .
5 ـ بايد باقي بماند و التزام به متابعت از فتواي وي در حال حيات كافي است ؛ آية الله سيستاني .
6 ـ بنابر احتياط واجب ، لازم است ؛ آية الله صافي .
86 |
7 ـ در مسائل عمره و حج بر تقليد ميت باقي نمانند ؛ آية الله زنجاني .
8 ـ واجب است به شرط عمل به فتواي وي ؛ آية الله مكارم .
9 ـ واجب است ؛ آية الله نوري .
( 69 )
رجوع به حيّ اعلم از ميّت
( 1360 )
1ـ واجب است ؛ آيات عظام : بهجت ، زنجاني ، سيستاني ، صافي ، فاضل ، وحيد و نوري .
2ـ جايز است ؛ امام خميني و آية الله خامنه اي .
( 70 )
تساوي يا شك در اعلميّت حي و ميت
1ـ بقا جايز است ؛ امام خميني و آية الله خامنه اي .
2ـ در هر دو فرض ، رجوع به حي جايز است ؛ آية الله بهجت .
3ـ اگر اعلميتي در ميان آنها معلوم نشود ، يا
87 |
مساوي باشند ، مخيّر است ، مگر در موارد علم اجمالي ، يا قيام حجت اجمالي ، كه بنابر احتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوي را بنمايد ؛ آية الله سيستاني .
4ـ در احكام عمره و حج به تقليد متوفي باقي نمانند ؛ آية الله زنجاني .
5ـ در صورت تساوي بقا در همه مسايل ، جايز است ؛ آية الله صافي و آية الله فاضل .
6ـ اگر اعلميت حي معلوم نشود ، بقا واجب است ؛ آية الله وحيد .
7ـ در صورت تساوي ميت و حي يا شك در اعلميت هر كدام ، عمل به فتواي ميت در آن چه بدان عمل كرده ، واجب است و در بقيه به حي رجوع نمايد ؛ آية الله مكارم .
( 71 )
رجوع در احتياط واجب به مجتهد ديگر
اگر مكلف نداند مرجعش در مسأله اي احتياط واجب كرده و به صورت ناخودآگاه طبق فتواي
88 |
فالاعلم عمل نمايد ، آيا عمل او صحيح است ؟
عمل وي با استناد به فالاعلمِ واجد شرايط ، صحيح است ، هرچند بعد از عمل باشد ؛ آيات عظام : بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، زنجاني ، سيستاني ، صافي ، فاضل و مكارم .
89 |
خمس …
( 72 )
حكم خمس سپرده هاي حج و عمره
( 1355 )
با فرض :
الف ـ عدم تشرّف در سال واريز پول .
ب ـ عدم تعلّق خمس به پول قبل از واريز .
1 ـ خمس ندارد . آيات عظام : بهجت ، صافي ، مكارم در صورتي كه واريز قبل از استقرار حج باشد ؛ نوري .
2 ـ خمس دارد . آيات عظام : تبريزي ، خامنه اي ، فاضل ؛ مگر حج مستقر باشد و راه ديگري براي تشرف نباشد ؛ آيت الله سيستاني .
90 |
( 73 )
حكم خمس سود سپرده ها
( با فرض دريافت آن در ضمن يكي از عقود
شرعي و فرض عدم تشرّف در سال واريز )
1 ـ بايد خمس آن پرداخت شود ؛ حضرات آيات : سيستاني ، فاضل ، تبريزي .
2 ـ از منافع سال وصول است ؛ آية الله نوري ؛ اگر پيش از سال عزيمت قابل وصول نبوده است ؛ آية الله خامنه اي و آية الله صافي .
3 ـ خمس ندارد ؛ آيات عظام : بهجت و مكارم .
توجه : طبق نظر همه آيات عظام در صورت تشرف درهمان سال واريز ، خمس ندارد .
91 |
لقطه …
( 74 )
( 1365ـ1364ـ1363 )
اگر لقطه ، كمتر از يك درهم ( 1 ) باشد :
1 ـ بنابر احتياط واجب از طرف صاحبش صدقه بدهد و هر وقت صاحبش پيدا شد اگر راضي نشود عوض را به او بدهد ؛ آية الله سيستاني .
2 ـ مي تواند با قصد تملك بر دارد ؛ ساير مراجع .
اگر لقطه ، يك درهم يا بيش از يك درهم باشد :
با احتمال پيدا شدن صاحبش ، بايد يك سال تعريف كند و در صورتي كه از پيدا شدن صاحبش مايوس باشد ، از طرف صاحبش صدقه بدهد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1- يك درهم كه تقريبا برابر با نصف مثقال نقره است ، در اين تاريخ ( 7/1378 ) برابر با حدود هزار تومان است .
92 |
( 75 )
فرق لقطه حرم و غير حرم
لقطه حرم با لقطه غير حرم ، در برخي احكام ، في الجمله متفاوت است ؛ از آن جمله :
1 ـ برداشتن لقطه غير حرم ( لقطه مالي ) به قصد رساندن به صاحبش ، اگر به اندازه درهم يا بيشتر از آن باشد ؛ و به قصد تملّك ، اگر كمتر از درهم باشد و نشانه دار نباشد ، جايز ( مكروه ) است ؛ ولي برداشتن لقطه حرم نزد برخي علما ، حرام و برخي احتياط و نزد اكثر ، كراهت شديده دارد .
تذكر : اين ، در غير صورتي است كه در برداشتن لقطه ، مصلحت اهمّي ـ مثل اهميّت مال پيدا شده براي صاحبش و احتمال تلف آن در صورت بر نداشتن و مثل ايصال به اهل ايمانِ از فقرا با يأس از پيدا شدن صاحبش و تلف آن با ترك برداشتن ـ نباشد ، كه در اين صورت برداشتن ، راجح و يا حتي در برخي موارد ، لازم مي شود .
2 ـ در لقطه غير حرم ، بعد از اعلانِ يك سال ،
93 |
مخيّر است بين تصدّق ، يا نگهداري براي مالك آن و يا برداشتن براي خود با قصد ردّ به صاحبش در صورت پيدا شدن وي ؛ ولي در لقطه حرم ، فقط بين دو امر اول ، مخيّر است و نمي تواند براي خود بردارد . ( اين ، مطابق نظر اكثر است و تفصيلاتي از جهت فتوي و احتياط ، در آن وجود دارد . )
تذكر : مطابق مسأله 1363 مناسك محشّي ، طبق نظر آيات عظام : اراكي ، فاضل و مكارم ، برداشتن لقطه حرم بنابر احتياط واجب ، جايز نيست ، و ساير مراجع در آن ، قائل به كراهت يا احتياط استحبابي هستند ؛ و نيز در لقطه كمتر از درهم ، بر اساس نظر آيات عظام خويي ، سيستاني و فاضل ، بنابر احتياط ، تملّك آن جايز نيست و بايد آن را صدقه بدهد .
( 76 )
اگر كسي مالي را به عنوان اين كه مال اوست بردارد و بفهمد كه مال او نيست ، در صورتي كه جاي
94 |
معيني داشته باشد و لقطه محسوب نشود ، بايد آن را بلافاصله سر جايش بگذارد ؛ ولي اگر از زمان برداشتن ، مدتي گذشته باشد كه احتمال برود در عدم دسترسي صاحبش به آن ، تأثير داشته باشد ، علاوه بر اين كه آن را سر جايش مي گذارد ، قيمت آن را هم به فقير صدقه بدهد .
( 77 )
در فرض قبل ، اگر از برداشتن ، زماني گذشته باشد كه اگر آن را سر جايش بگذارد ، احتمال عقلايي دسترسي صاحبش به آن نباشد و از طريق ديگر نيز امكان رساندن آن به صاحبش نباشد ، بايد آن را از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهد .
( 78 )
اگر مالي را از كسي ببرند ( مثل كفش ) اگر بداند آنچه بر جاي مانده است مال كسي است كه كفش او
95 |
را برده است ، در صورتي كه از دسترسي به وي مأيوس باشد ، مي تواند آن كفش را بر دارد ؛ و اگر كفش بر جاي مانده قيمتش از مال او بيشتر است مابه التفاوت را به نيت صاحبش ( با اذن حاكم شرع ) صدقه دهد .