بخش 2
دفتر دوم کلیات برنامة فرهنگی حج تمتع سال 88 جدول تفصیلی برنامه های فرهنگی کاروانها ـ حج تمتع سال88 جدول شماره1 ـ برنامه های قبل از سفر جدول شماره2 ـ برنامه های موسم (مدینه) جدول شماره2 ـ برنامه های موسم (مکه) جدول شماره3 ـ برنامه های پس ازسفر راهنمای تهیه، تدوین و اجرای برنامهها
كليات برنامة فرهنگي حج تمتع سال 8 8
(عمومي)
مقدمه:
باعنايت به ظرفيت بسيار بالاي موسم حج و ايام زيارت براي خودسازي، تهذيب، ارتقا و تعميق ارزشهاي الهي و توسعة باورداشت ديني در سطح حج گزاران و به تبع آن در سطح جامعه، و از سوي ديگر، نياز گسترده حجّاج به راهنمايي براي بهرهگيري از فرصتهاي حج درجهت رشد و تعالي ديني و معنوي و شناخت عميق نسبت به معارف و فرهنگ حج، «بعثة مقام معظم رهبري» همه ساله برنامههاي متنوع فرهنگي را با بهرهگيري از انگيزههاي حجاج و كارگزاران حج تعريف كرده و به اجرا گذاشته است.
نوشتار حاضر، طرح جامع برنامههاي فرهنگي حج تمتع است. اين طرح، براساس تجارب سالهاي پيشين و ديدگاهها و نقطه نظرات صاحب نظران فرهنگي و به منظور نظاممندي و فرهنگ سازي و توسعه و تعميق فعاليتها، تعريف شده و به عنوان پايه براي طراحي نظام جامع فرهنگي ـ معنوي حج و زيارت پيشنهاد و ارائه شده است.
الف ـ اهداف
1ـ بهرهگيري از همة ظرفيت هاي حج درجهت ارتقا سطح معرفتي، معنوي و رفتاري حج گزاران.
2ـ تلاش در عمق بخشيدن به مناسك حج به مثابة الگوي حج ابراهيمي.
3ـ ترويج، نهادينه سازي و فرهنگ سازي ارزشهاي معنوي واسلامي در جامعه.
4ـ كمك به همگرايي ملّي و گسترش انسجام اسلامي.
ب ـ سياستها و اصول
1ـ رعايت انسجام، وحدت هدف و هم افزايي در تعريف برنامهها و فعاليتها.
2ـ بهره گيري از انگيزههاي مثبت و خالصانه حجاج و كارگزاران حج در اجراي برنامهها.
3ـ تلفيق و تأليف عاطفه (احساس) و برهان (عقل ونقل) در تعريف و ارائه برنامهها.
4ـ رعايت حجم محدود و بهينه فعاليتها و عدم استغراق فرصت حجاج.
5ـ بهرهگيري از روشهاي تأثير گذاري غير مستقيم و اولويت داشتن نسبت به روشهاي مستقيم.
6ـ توجه به اثر بخشي فعاليتها و ماندگاري اثرات معنوي ـ تربيتي آنها.
7ـ رعايت محوريت روحاني كاروان در اجراي فعاليتها و برنامههاي فرهنگي.
8 ـ پيش بيني وقت فراغت برنامه ريزي شده براي تأمل، تفكر و تدبر حجاج.
9ـ رعايت وحدت وانسجام اسلامي و پرهيز از هرگونه رفتار تفرقه افكنانه.
10ـ پيش بيني امكان توسعه و تعميم دست آوردهاي معرفتي ـ معنوي برنامه به ديگر هموطنان.
ج ـ مقاطع و محورها
برنامة جامع فرهنگي حج در سه مقطع قبل، حين و بعد از سفر پيش بيني شده و در هر مقطع محورهاي كلي به عنوان جهتگيري و هدف عملياتي پيش بيني شده است. محورها به شرح زير است:
1ـ قبل از سفر
1ـ1ـ تصويرگري معنوي: دراين محور سعي ميشود با برنامهها و روشهاي گوناگون فضاي معنوي مكه و مدينه و اماكن مقدسه و مشاهد مشرفه براي زائران ترسيم شود، بگونهاي كه اولاً با آن مكانها آشنا شده وانس بگيرند. ثانياً شوق و شور سفر افزايش يابد و خود را در آن جا حس كنند.
2ـ1ـ آموزش: آموزش مناسك و آداب زيارت و سفر و اسرار مناسك، براي برگزاري اعمال حج و زيارت صحيح، كامل و توأم با شناخت و معرفت ضروري است.
3ـ1ـ اطلاع رساني: با عنايت به شرايط متفاوت فرهنگي ـ سياسي و عقيدتي مكه و مدينه ضرورت دارد، حج گزاران را قبل از سفر با اين شرايط و وضعيت آشنا نموده و ضريب هشياري آنان را در برابر متحجّرين و معاندين كه در صدد تفرقه و شكاف بين مسلمين هستند، بالا برد.
2ـ حين سفر
1ـ2ـمعرفت و شناخت: زائران هم خود مشتاقند و هم اساساً نياز دارند در مورد اماكني كه بازديد ميكنند و شخصيتهايي كه زيارت ميكنند بيشتر و بهتر بدانند و آموختههاي قبلي نيز به آنان يادآوري شود. فرصت سفر حج بسيار مغتنم است كه حج گزاران با تاريخ صدر اسلام ، مبادي و مناسك و آيينهاي اسلامي، شخصيت پيامبر عظيم الشأن9 و حضرت زهرا عليها السلام و ائمه معصومين عليه السلام و بالاخره با هويت اسلامي خود آشنايي كامل پيدا كنند.
2ـ2ـ پيروي: وظيفه پيروي از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام اقتضاء ميكند كه با سيرة عملي، سفارشها و توصيههاي آن بزرگواران آشنا گرديم. از اين رو محور دوم به بحثهاي مربوط به سيره و سنت پيامبران خصوصاً پيامبر گرامي اسلام9 حضرت زهرا عليها السلام و ائمه طاهرين عليه السلام اختصاص دارد.
3ـ2ـ ارادت و زيارت: عرض ارادت به پيشگاه پيامبران، و امامان، اولياء و صلحاء حاكي از عمق معرفتي نسبت به آنان است و سفر زيارتي هم به منظور آن صورت ميگيرد. از اين رو به طور طبيعي يك محور اساسي از برنامههاي فرهنگي بايد معطوف به آن باشد.
4ـ2ـ تثبيت معنوي: برنامههايي بايد پيش بيني شود كه حج گزاران پس از تلاشي كه از ماهها قبل آغاز كردهاند تا به دست آوردهاي معنوي حج و زيارت دست پيدا كنند، حاصل زحماتشان پايدار و ماندگار گردد و در روح و روان آنان تثبيت شود.
3ـ پس از سفر
1ـ3ـ حفظ ارتباط: درجهت حفظ و تقويت دست آوردهاي معنوي، لازم است حج گزاران ارتباط خود را با يكديگر و با كارگزاران حفظ كنند تا از اين طريق به يكديگر در حفظ دستاوردها و غنابخشي به آن كمك كنند. برنامههاي فرهنگي كه در ذيل اين محور پيش بيني شده با اين هدف تعريف گرديدهاند.
2ـ3ـ يادآوري: تذكر و يادآوري نسبت به نعمتها و نيز تجديد عهد نسبت به عهد و پيمانهايي كه با خدا بسته يا ميبنديم كمك ميكند تا خللي در اعمال پيدا نشود كه در آن صورت شيطان و وساوس او نفوذ كرده و ارزشهاي الهي را در وجود ما از بين ميبرد. برنامههاي اين محور در جهت حفظ، تثبيت و تحكيم معنويات به دست آمده ميباشد.
3-3- تعالي: پس از حفظ، تثبيت و تحكيم ارزشهاي به دست آمده نوبت به آن ميرسد كه انسان در جهت ارتقا و تعالي معنوي خود و جامعه تلاش كند. براي رسيدن به اين هدف، برنامهها در دو محور پيشنهاد شده: 1ـ برنامههايي در جهت تعالي و كمال شخص حج گزار. 2ـ برنامههايي جهت تعالي و ارتقا سطح معنوي جامعة پيراموني حج گزار.
جدول تفصيلي برنامه هاي فرهنگي كاروانها ـ حج تمتع سال8 8
جدول شماره1 ـ برنامه هاي قبل از سفر
رديف |
محور |
عنوان برنامه |
مجري |
شرح |
1 |
تصوير گري معنوي |
1ـ1ـ فضا سازي |
مدير كاروان |
با توجه به تأثير فضا بر روح و روان انسان، مناسب است نسبت به فضا سازي معنوي در محل اجتماعات و برگزاري جلسات كاروان، اقدام اساسي صورت گيرد. در اين زمينه آراستن مكان با تصاوير و ماكت هاي اماكن مقدسه مكه و مدينه و آيات، احاديث وجملات زيبا از سادهترين روشها ميباشد. |
4ـ1ـ شب خاطرات |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
با دعوت از كساني كه پيشتر به عمره و يا حج مشرف شده و خاطرات شنيدني از مكه و مدينه و اعمال و مناسك و زيارت دارند، برنامة شب خاطرات برگزار گردد. اين برنامه در صورت دقت در انتخاب افراد و توجه به نوع خاطرات قابل بازگويي، اثر بسيار زيادي در ايجاد شوق و تقويت انگيزه و همچنين در آمادگي معنوي حج گزاران خواهد داشت. | ||
2 |
آموزش |
1ـ 2 ـ آموزش مناسك |
روحاني كاروان |
آموزش مناسك و اعمال حج بي نياز از شرح است. روحانيون محترم كاروان سعي كنند حج گزاران گرامي را بر اساس سطح سني و سواد گروه بندي كرده تا آموزش براي همگان متناسب گردد. ضمناCD آموزش احكام و مناسك حج توسط معاونت آموزش و پژوهش تهيه و در اختيار گذاشته ميشود. |
2ـ2ـ آداب و اخلاق |
روحاني كاروان و معاونت آموزش و پژوهش |
آموزش آداب و سنن اسلامي در سه فصل آداب سفر، آداب زيارت و آداب حج با رعايت تفكيك زائران به چهار گروه جوانان، بانوان، تحصيلكردگان و نخبگان و عموم (بيسوادان و كمسوادان) به عنوان يكيازضرورتهاي برنامهاي تلقي ميشود. موضوعات قابل طرح در اين دوره آموزشي در قالب كتابچه، توسط معاونت آموزش و پژوهش تدوين و در اختيار گذاشته ميشود. راهنمائيهاي لازم در آيين نامه مربوط ارائه مي گردد. | ||
3ـ2ـ اسرار ومعارف |
روحاني كاروان و معاونت آموزش و پژوهش |
آموزش اسرار و معارف حج با هدف برجسته كردن زيبائيها و شكوه مناسك و آشنا سازي زائران با راز و رمز معنوي نهفته در هر يك از مناسك تأثير عميقي بر كيفيت انجام اعمال از سوي زائران دارد. جا دارد سهم اصلي از فرصت هاي آموزشي به اين امر اختصاص يابد چه اينكه آمادگي روحي و ذهني زائران براي فهم، درك و فراگيري احكام مناسك به ميزان معرفت آنان از اعمال بستگي دارد. | ||
3 |
اطلاع رساني اطلاع رساني اطلاع رساني |
1ـ 3 ـ تاريخ مكه و مدينه |
معاونت آموزش و پژوهش و روحانيون كاروانها |
كتاب تاريخ مكه و مدينه، در اختيار علاقمندان به افزايش اطلاعات نسبت به وقايع تاريخي مكه و مدينه و خصوصاً حوادث تاريخي صدر اسلام، قرار گرفته و به روشهاي مختلف تشويق به مطالعه شوند. در بين جوانان و بانوان، ارائه كنفرانس از سوي آنان در جلسات مختلف و حتي در حين سفر ميتواند بسيار جذاب بوده و ايجاد انگيزه كند. نسبت به زائران بيسواد يا كم سواد، شرح حوادث تاريخي به صورت شفاهي از سوي روحانيون محترم ارائه شود. |
2ـ3ـ آشنايي با اماكن مقدسه |
معاونت آموزش و پژوهش |
معرفي اماكن مقدسه و مشاعر مكه و مدينه به زائران محترم، قبل از سفر، امري ضروري است. مطالعه كتاب آثار اسلامي مكه و مدينه به زائران تحصيل كرده معرفي و توصيه ميشود. براي عموم زائران نيز مشاهدة آلبوم اماكن مقدسه به همراه شرح و توضيح روحاني محترم كاروان رهگشا است. |
جدول شماره2 ـ برنامه هاي موسم (مدينه)
رديف |
محور |
عنوان برنامه |
مجري |
شرح |
1 و 2 و 3 |
معرفت ، پيروي وارادت |
1ـ روز پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم باران رحمت |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
اولين روز حضور در مدينه منوره به نام پيامبرگرامي صلي الله عليه و آله و سلم نامگذاري ميشود. در اين روز در سه محور ياد شده، برنامههاي متناسب با زائران (برحسب گروهبندي معرفي شده) پيشبيني شود. در محور معرفت، بحثهاي متنوع در رابطه با زندگي و تاريخ حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم، طرح شود، و اين مباحث در بين جوانان و بانوان تحصيل كرده، با ارائه كنفرانس از سوي آنها به طور داوطلبانه پيگيري شود و روحاني محترم كاروان نكات توضيحي و تكميلي را ارائه نمايد. در محور پيروي مباحث مرتبط با سيره عملي خصوصاً ويژگيهاي رفتاري و معاشرت اجتماعي و سنّتهاي نبوي مورد توجه باشد و در محور ارادت، فضيلت زيارت، فلسفه زيارت و ارزشهاي معنوي مترتب بر زيارت نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم به زائران محترم تذكر داده شود. در اين زمينه جزوات و بروشورهاي متنوعي از سوي معاونت آموزش و پژوهش در اختيار گذاشته ميشود. |
2ـ روز حضرت زهرا عليها السلام كوثر پيامبر |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
دومين روز حضور در مدينه منوره به نام مبارك حضرت فاطمه زهرا عليها السلام نام گذاري و برابر آنچه در بند1 گذشت اقدام شود ضمناً از بانوان بزرگواري كه در مدينه مدفونند تجليل شايسته به عمل آيد و در اين روز خصوصاً بانوان زاير را بايد مورد توجه جدّي و محوري قرار داد. | ||
1 و 2 و 3 |
معرفت، پيروي، ارادت |
3ـ روز امام مجتبي عليه السلام و امام سجاد عليه السلام در سايه سار ولايت |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
روز سوم به نامهاي مبارك امام مجتبي و امام سجاد عليهما السلام نامگذاري ميشود. شرح برنامه برابر آنچه در بند1گذشت. |
4ـ روز امام محمد باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام در سايه سار امامت |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
روز چهارم به نامهاي مبارك امام باقر و امام صادق عليهما السلام نامگذاري ميشود. شرح برنامه برابر آنچه در بند1گذشت. | ||
5 ـ روز اصحاب ياوران خورشيد |
مدير كاروان از طريق شوراي فرهنگي |
در اين روز از اصحاب و بزرگان و شهدا مدفون در مدينه عليالخصوص حمزه سيد الشهدا عليه السلام تجليل به عمل آيد. شناخت فضايل، و سجايا و سيره آنان و فداكاريهاي بينظير آنان براي بارور شدن شجرة طيّبة اسلام مطرح گردد. | ||
1 و 3 |
شناخت و زيارت |
6ـروز مدينه شهر آسماني |
روحاني كاروان |
روز آخر حضور در مدينه روز وداع نامگذاري ميشود. در اين روز زيارت وداع برگزار و متن پيماننامه با پيامبر به صورت دسته جمعي قرائت ميگردد و همگي براي حركت به سمت ميقات آماده ميشوند. طبيعتاً روحاني محترم، زائران گرامي را براي حضوري با شكوه در ميقات، آماده ميسازد. |
جدول تفصيلي برنامه هاي فرهنگي كاروانها ـ حج سال8 8
جدول شماره2 ـ برنامه هاي موسم (مكه)
1 و 2 |
شناخت و زيارت |
7ـ روز مكه شهر عشق |
شوراي فرهنگي كاروان |
اولين روز حضور در مكه به عنوان روزمكه نامگذاري ميشود. در اين روز زائران محترم با تاريخچة مكه، فضيلت و جايگاه بسيار والاي آن درجهان هستي و حوادث تاريخي مكه و ساير اماكن مقدسه و انبياء و اولياء و صلحاء و بزرگان مدفون دراين شهر آشنا ميشوند. |
1 |
شناخت |
8ـ روز كعبه و مسجد الحرام مدار عاشقي |
شوراي فرهنگي كاروان |
دومين روز اقامت درمكه معظّمه به كعبة معظمه و مسجد الحرام اختصاص مييابد. در اين روز مباحث معرفتي پيرامون جايگاه و عظمت كعبه، حرمت و قداست مسجدالحرام، تاريخچة بناي كعبه و تحولات تاريخي آن مورد توجه قرار گيرد. |
1 و 2 و 3 |
معرفت، پيروي، ارادت |
9 ـ روز ابراهيم عليه السلام قبله نماي زندگي |
شوراي فرهنگي كاروان |
سومين روز حضور در مكه به عنوان روز ابراهيم عليه السلام نامگذاري ميشود. در اين روز برنامههاي مناسب براي آشنايي و معرفت يابي هر چه بيشتر زائران با زندگي حضرت ابراهيم عليه السلام ، جايگاه آن حضرت در بين پيامبران، روش توحيدي او و... طراحي و اجرا شود. |
10ـ روزهاجر عليها السلام در جست وجوي هستي |
شوراي فرهنگي كاروان |
چهارمين روز حضور درمكه به عنوان روز هاجر عليها السلام نامگذاري ميشود. مشابه آن چه در روز ابراهيم عليه السلام انجام ميشود، براي اين روز در نظر گرفته شود. در اين روز خصوصاً بانوان زاير نقش محوري ايفا كنند. | ||
11ـ روز اسماعيل عليه السلام درسايه سار توحيد |
شوراي فرهنگي كاروان |
پنجمين روز حضور در مكه به نام روز اسماعيل عليه السلام نامگذاري ميشوcد. در برنامههاي فرهنگي اين روز، زائران محترم با شأن و شخصيت اسماعيل عليه السلام سربلندي درآزمايش الهي و... آشنا ميشوند. | ||
1 |
شناخت |
12ـروز اسلام هديه پيامبران |
شوراي فرهنگي كاروان |
ششمين روز حضور در مكه «روز اسلام» است. مكه مهبط وحي الهي بر پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم است. طراحي برنامههاي مناسب براي معرفتيابي هرچه بيشتر نسبت به شرايط و موقعيت نزول وحي بر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و تلاش و فداكاري اصحاب، در استقرار و پيروزي دين اسلام و... از جمله مباحثي است كه در برنامههاي اين روز ميتواند مورد توجه باشد. |
1، 2، 3 |
معرفت، پيروي، ارادت |
13ـ روز امام علي عليه السلام فرزند كعبه |
شوراي فرهنگي كاروان |
با توجه به فضيلت بسيار استثنائي و شرافت فوق العادة امام علي عليه السلام كه به عنوان تنها مولود كعبه، از سوي ديگر به عنوان اولين مرد مؤمن به پيامبر و به منظور معرفت افزايي حجاج نسبت به نقش و جايگاه آن حضرت در پيروزي، استقرار و گسترش اسلام، هفتمين روز حضور به نام مبارك آن حضرت نام گذاري ميشود. |
14ـ روز حسين عليه السلام قرباني توحيد |
شوراي فرهنگي كاروان |
هشتمين روز حضور درمكهّ به نام روز حسين عليه السلام نام گذاري ميشود تا نسبت به معرفت افزايي زائران نسبت به جايگاه آن حضرت در حفظ شجرة طيبة توحيد(به عنوان بزرگترين فدية اين شجره مباركه) و عطف توجه زائران به مضامين بلند دعاي عرفه، فرصت مغتنمي فراهم شود. | ||
1 و 2 و 3 |
معرفت، پيروي، ارادت |
15ـ روز مهدي [ پرچم دار عدالت |
شوراي فرهنگي كاروان |
مكه معظمه به دليل اينكه محل ظهور و آغاز قيام حضرت مهدي[ است، با نام مقدس آن حضرت گره خورده و نميتوان درمكه بود و از آن يار غايب از نظر ياد نكرد. به همين دليل نهمين روز حضور در مكه به نام آن حضرت نامگذاري ميشود و برنامههاي متنوع فرهنگي از سوي شورا براي بزرگداشت اين روز كه در بر دارندة معرفت و شناخت هر چه بيشتر آن حضرت، چگونگي قيام و ويژگيهاي دولت مهدوي و وظايف منتظران و عرض ارادت به ساحت قدس مهدوي[ باشد، طراحي و اجرا شود. |
4 |
تثبيت معنوي |
16ـ روز فتح فتح الفتوح |
شوراي فرهنگي كاروان |
آخرين روز حضور در سرزمين وحي، روز فتح نامگذاري ميشود. در برنامههاي فرهنگي اين روز با يادكردي از واقعة مهم و غرورانگيز فتح مكه كه نمايانگر عزَت و اقتدار اسلامي است و درساية مجاهدتها و ايثارگريهاي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و يارانش فراهم شده، به مباحث اخلاقي، معنوي كه رمز پيروزيهاي بزرگ الهي است، توجه و اهتمام جدّي شود. رعايت تقوا، حفظ و تقويت ارتباط معنوي با خدا، مجاهدت و پايمردي در راه او، ميوههاي شيرين فتح(خصوصاً فتح معنوي) را به دنبال دارد كه توجه به اين مباحث، خصوصاً در آخرين روز كه روز وداع با سرزمين وحي است، اثر سازندهاي بر زائران دارد. قرائت پيمان نامة با خداوند نيز در اين روز انجام ميشود و زائران بر باقي ماندن بر راه او با درگاه قدس ربوبي پيمان ميبندند. (شكر گذاري). |
* يادآوري:
1ـ ساير روزهاي اقامت زائران در مكه مكرمه به انجام مناسك حج و برنامههاي مناسبتهاي ايام پرداخته ميشود كه راهنماييهاي لازم در دفتر سوم ارائه خواهد شد.
2ـ كاروانهايي كه قبل از ايام تشريق فرصت كافي براي اجراي برنامههاي «روزهاي مكه» ندارند، نام گذاري روزهاي هفتگانه را به بعد از انجام مناسك عرفات و مني موكول نمايند.
جدول تفصيلي برنامه هاي فرهنگي كاروانها ـ حج تمتع سال8 8
جدول شماره3 ـ برنامه هاي پس ازسفر
رديف |
محور |
عنوان برنامه |
مجري |
شرح |
1 1 |
حفظ ارتباط |
1ـ1ـ ارتباط جمعي |
مديركاروان باهمكاري زائران علاقمند |
شوراهاي فرهنگي از پيش از سفر، تمهيدات لازم را براي حفظ ارتباط و انس و الفت بوجود آمده در بين زائران، پس ازپايان سفر بيانديشند. برگزاري جلسه ماهانه با برنامة محتوايي فرهنگي مناسب و تشريفات ساده و بدون تكلّف، عملي ترين و سادهترين روش حفظ برادري و الفتي است كه در همسفري به دست آمده است. از رهگذر اين ارتباط معنوي علاوه بر احياء بسياري از آداب و سنن اسلامي، امكان رفع بسياري از مشكلات و نارسائيهاي اجتماعي فراهم ميشود. جلسه اوّل به فاصله حداكثر دوماه پس از بازگشت به مسئوليت مديركاروان برگزارميشودوجلسات بعدبا اعلام آمادگي هر يك از زائران محترم براي قبولمسئوليت تشكيلجلسهصورت ميگيرد. |
2ـ1ـ ارتباط مجازي |
معاونت آموزش و پژوهش |
معاونت آموزش و پژوهش حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در تدارك سايت مستقل براي شوراهاي فرهنگي كاروانهاست. از طريق اين سايت براي كلية حجاج، عمره گزاران و زائران امكان ارتباط مجازي و تعامل فرهنگي فراهم ميآيد. كاربران علاوه بر بهرهگيري از برنامههاي مختلف فرهنگي سايت، ميتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند. | ||
2 2 |
ياد آوري |
1ـ2ـ تجديد ياد |
مدير كاروان |
ياد آوري سفر معنوي حج و عمره و دست آوردهاي آن، يكي از راههاي حفظ و استمرار ارزشهاي به دست آمده ميباشد. از اين رو شوراهاي فرهنگي ميتوانند با: الف: تهيه فيلم سفر و تكثير آن براي عموم زائران ب: برگزاري شب خاطره در لابهلاي جلسات ماهانه (موضوع بند1ـ1) به اين امر جامه تحقق بپوشند. |
2ـ2ـ تجديد عهد |
معاونت آموزش و پژوهش و مديران كاروانها |
مناسب است عموم زائران سالگرد سفر خود را در تقويم مناسبتهاي شخصي و خانوادگي حفظ كرده و با يادآوري مجدد نسبت به پيماني كه با خدا و پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بستهاند موجبات حفظ، استمرار و ماندگاري ارزشهاي معنوي به دست آمده را فراهم نمايند. بازخواني متن پيمان نامههاي مكّه و مدينه و بهرهگيري از افاضات معنوي اساتيد اخلاق ودر جلسات ماهانه (موضوع بند1ـ1) در مراسم سالگرد و تشرف تأثيرات عمدهاي در جهت حفظ آثار معنوي حج دارد. | ||
3 |
تعالي |
1ـ3ـمراقبت نفس |
معاونت آموزش و پژوهش |
معاونت آموزش وپژوهش، برنامة مراقبت نفس را براي عموم زائران ارائه مينمايد تا همة علاقمندان به حفظ و ارتقاء سطح معنوي و ارزشهاي بدست آمده در سفر معنوي حج و عمره، بتوانند به اين مهم مبادرت نمايند. |
2ـ3ـ شهادت |
عموم زائران |
در طول سفر، زائران محترم باشكوه و ابهت اماكن مقدسه و ارزشهاي متعالي بيت الله الحرام و مدينة پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آشنا شده و شاهد منافع ارزشمند امت اسلامي بودهاند، مناسب است هريك از زائران خود را متعهد و ملزم بداند كه در حد و توان در نزد ديگران (اعم از بستگان، خويشان، دوستان و آشنايان) بر اين همه تجليهاي الهي «شهادت» دهد و دل و روح آنان را به سمت خدا متوجه سازد. برنامة راهنماي اين حركت معنوي توسط معاونت آموزش و پژوهش تهيه شده و در اختيار گذاشته ميشود. |
راهنماي تهيه، تدوين و اجراي برنامهها
1ـ فضا سازي معنوي
الف : با استفاده از آرشيو فيلمهاي تهيه شده از مكّه و مدينه در سالهاي مختلف و مراسمهاي گوناگون، يك برنامة مستند، گيرا و جذاب تهيه و تدوين و در قالبCD در اختياركاروانها و زائران قرارگيرد. همچنين با هماهنگي سازمان هواپيمائي كشوري، در اختيار فرودگاهها گذاشته شود تا درهنگام عزيمت حج گزاران از تلويزيونهاي تعبيه شده درسالن انتظار فرودگاه پخش شود.
برنامه توليد شده بايد تصويري زنده، قابل درك ولمس و شوق برانگيز درمعرض ديد بيننده بگذارد.
CD تحويلي به كاروانها در زمان مراجعه حج گزاران و در زمان برگزاري جلسات كاروان براي آنان پخش شود.
ب : با استفاده از آرشيو عكسهائي كه طي ساليان متمادي از اماكن مقدسه و مشاهد مشرفه گرفته شده، نمايشگاه عكسي درمحل كاروان و محل برگزاري جلسات ترتيب داده شود.
2-شب خاطرات
شوراهاي فرهنگي كاروان از افرادي كه سابقة تشرف دارند، دعوت به عمل آورند تا مشاهدات، تجربيات، خاطرات و برداشتهاي متنوع خود را دربرنامة «شب خاطرات» به حج گزاران منتقل نمايند. لازم نيست صرفاً خاطراتي مّد نظر باشد كه ويژگي يا برجستگي خاصّي داشته باشد. اساساً منتقل كردن حسّ و حال، برداشت و نگاه ديگران در تقويت شوق، انگيزه و ذهنيت مخاطبان نقش به سزايي دارد.
3- آموزش مناسك
الف: روحانيون محترم كاروانها، مطابق معمول در جلسات ايران و موسم به آموزش مناسك مبادرت ميورزند. با توجه به تنوع سطح زائران، مناسب است جلسات به صورت تفكيكي برگزار شود. افزايش فاصله ثبتنام زائران در كاروان تا اعزام، اين فرصت را فراهم آورده است.
ب : CD آموزش مناسك حج با نام «مسافر قبله» كه توسط معاونت آموزش و پژوهش تهيه و توليد شده در اختيار روحانيون محترم گذاشته ميشود تا در كلاسهاي آموزشي از آن بهره گيرند.
4ـ آموزش آداب و اخلاق
الف : بخشي از وقت دوره و كلاسهاي آموزشي قبل از سفر لازم است به آداب سفر، آداب عبادت، آداب زيارت و اخلاق (خصوصاً اخلاق معاشرت) اختصاص يابد. سرفصلها و منابع آن توسط معاونت آموزش و پژوهش ارائه ميشود.
ب: كتاب آداب سفر حج در قالب بسته فرهنگي حج به زائران محترم تقديم گردد و شوراهاي فرهنگي آنان را به مطالعه كتاب تشويق و ترغيب نمايند.
5ـ آموزش اسرار و معارف حج
الف: بخش ديگري از وقت دوره و كلاسهاي آموزشي قبل از سفر به توضيح پيرامون اسرار و معارف حج بر مبناي سر فصلها ومنابعي كه از سوي معاونت آموزش وپژوهش ارائه ميشود، اختصاص يابد. نياز معرفتي زائران خصوصاً جوانان و تحصيلكردگان و انگيزه وشوق آنان به فهم معارف و اسرار ورازورمز نهفته در مناسك حج بسيار بيشتر از احكام و مسايل فقهي آناست ازاين رو اهتمام به بيان اسرار و معارف حج بايد بيش از اهتمام به بيان مسايل فقهي و احكام باشد. اين درحالياست كه درصورت پاسخگوئي به عطش معرفتي زائران، مطمئناً انگيزه آنان براي درك درست مسايل فقهي حج نيز بيشتر ميگردد.
ب: كتاب اسرار عرفاني حج تأليف آقاي دكتر فعالي به زائران محترم معرفي گردد و شوراي فرهنگي آنان را به مطالعه كتاب تشويق و ترغيب نمايند.
6ـ تاريخ مكه و مدينه
به منظور دانش افزايي و تقويت بينش تاريخي و با بهرهگيري از انگيزه و علاقه زائران نسبت به شناخت تاريخي مكه ومدينه، لازماست اطلاع رساني نسبت به حوادث تاريخي مهم و اساسي كه در اصلاح و تعميق بينش زائران تأثير گذاراست، صورت گيرد. اين امر در قالبهاي زير ميتواند انجام شود:
الف: كتاب آثار اسلامي مكّه و مدينه در دسترس زائران قرار داده شود.
ب: مباحث به صورت سخنراني در فرصتهاي مختلف قبل و حين سفر توسط روحاني كاروان انجام شود.
ج: مباحث به صورت ارائه كنفرانس توسط زائران علاقهمند انجام و توضيحات لازم توسط روحاني كاروان صورت گيرد.
د: فرازهاي مهم تاريخي، گزينش و همزمان با معرفي اماكن مقدسه به زائران توضيح داده شود.
7ـ آشنائي با اماكن مقدسه
ترديدي نيست كه زائر در هنگام حضور در اماكن مقدسه لازم است با شناخت و معرفت نسبت به سابقه و ارزش و قداست آن مكان حاضر شود تا بهره كافي از زيارت ببرد. بنابراين برنامة آشنائي با اماكن مقدسه قبل از سفر و درقالبهاي زير انجام شود:
الف: كتاب آثار اسلامي مكه و مدينه (كه در بند الف ـ 8 معرفي شده) دراختيار گذاشته شود.
ب: بهره گيري از آلبوم عكس برابر آنچه در بند1ب گذشت.
8ـ روزهاي شانزدهگانه موسم
الف: براي هر يك از روزها در قالب كتابچههاي مستقل مطالب حاوي شناخت نسبت به محورها و سرفصلهاي اساسي و مهم، سيره عملي و رفتاري و فضيلت و جايگاه قدسي و مسايل اختصاصي موضوع هر يك از روزها و نيز اهميت و فضيلت زيارت و ارادت ورزي توسط معاونت آموزش و پژوهش تهيه و تدوين شود و به صورت يك مجموعه در اختيار زائران گذاشته شود.
ب: مطالب و فرازهاي مهم و گزينش شده در قالب يك صفحه با عنوان « آيا ميدانيد كه....» پيرامون شخصيت و جايگاه، سيره و رفتار و اهميت زيارت و مسايل اساسي و شايستهآگاهي، تهيه و تدوين شود و متناسب با هر يك از روزهاي نامگذاري شده در هتلها در معرض ديد و قرائت زائران گذاشته شود.
ج: مطابق بند ب مطالب تهيه و تدوين شود و در قالب ويژه نامة حج در اختيار زائران گذاشته شود.
د: مطالب ضروري در قالب رهتوشة حج تهيه و تدوين و در اختيار روحانيون كاروانها گذاشته شود تا در موقعيتهاي مناسب و مقتضي براي زائران مطرح نمايند.
9ـ برنامههاي پس از سفر
برابر شرح هر يك از برنامهها، اقدام شود.
راهنماي كلي و محتواي برنامهها متعاقباً از سوي معاونت آموزش و پژوهش ارائه خواهد شد.
ياد آوري
1ـ شوراهاي فرهنگي كاروانها با اهتمام و پيگيري دقيق و مستمر، در اولين فرصت، ضمن تشكيل جلسه نسبت به اتخاذ تدابير لازم جهت اجراي بموقع برنامههاي فرهنگي در ايران و موسم اقدام نمايند. تدبيري اتخاذ شود كه اين جلسات به طور مستمر در مكه و مدينه نيز تشكيل شده و گزارشهاي آن ثبت و نگهداري شود.
2ـ مشاركت حداكثري حجّاج در فعاليتها به عنوان ضامن موفقيت برنامهها، مورد توجه ويژه قرار گيرد. بهره گيري از چهره هاي علمي - فرهنگي حاضر در كاروان كه داراي پيشينه خوب و موفق در فعاليت هاي فرهنگي و ديني هستند، در دستور كار قرار گيرد.
3ـ موثر ترين روش تبليغي و برنامه فرهنگي، التزام عملي به موازين اخلاقي است. از اين رو رعايت اخلاق و آداب اسلامي و رعايت موازين شرعي و شعاير ديني بر كليه كارگزاران فرهنگي ضرورتي مضاعف دارد و از اين جهت توجيه همكاران لازم است.
4ـ به منظور تعظيم شعائر الهي و افزايش آگاهي و معرفت عمومي و عرض ارادت به ساحت اهل بيت(ع)، اعياد و وفيات و نيز ديگر مناسبت هاي شمسي و قمري مقارن با موسم حج مورد توجه قرار گرفته و برنامه مناسب از قبل پيش بيني شود.
5ـ جهت آشنايي هر چه بيشتر زائران با مفاهيم متعالي ادعيه، زيارات و مناجات ها به ويژه دعاي كميل، دعاي ندبه، دعاي عرفه، زيارت جامعه كبيره، دعاي مكارم الاخلاق و... برنامه ريزي مناسب و متنوع در طول سفر پيش بيني شود. قرائت دعاها و زيارت ها، بيان مفاهيم، گزينش فرازهايي از دعاها به صورت تراكت و برگزاري مسابقه از جمله برنامههاي قابل اجرا مي باشد.
6ـ برنامه ريزي مناسب براي بهره گيري هر چه بيشتر از كلام وحي و انس و الفت با آن براي همه سطوح (در قالب روخواني، قرائت، حفظ، بيان مفاهيم، مسابقات قرآني و...) ضروري و لازم است. در اين رابطه شناسايي افراد آشنا و فعال در اين عرصه از بين اعضا كاروان و بهرهگيري از آنان در تدوين و اجراي برنامه ها كمك شاياني در رونق هر چه بيشتر برنامه ها خواهد كرد.
7ـ با توجه به تنوع زائران به لحاظ سطح سواد، تحصيلات،علايق و آگاهي ها، لازم است برنامه ريزي فرهنگي حداقل در چهار بخش «جوان»، «نخبگان و فرهيختگان»، «بانوان» و «عموم» طراحي و اجرا شود.
8ـ با الهام از سيره اخلاقي اصحاب رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و برادري آنان، جهت اصلاح و تقويت فرهنگ عمومي، رعايت حقوق ديگران، پاي بندي به احكام الهي و نهادينه كردن آداب معاشرت اسلامي خصوصاً حسن خلق، فتوت و جوانمردي، صداقت و امانت داري، در سطح كاروان و در همه اماكن عمومي و اماكن مقدسه و مشاهد مشرفه اقدام شود و تبليغات لازم و تذكرات مكرر در سخنراني ها صورت گيرد. در همين ارتباط برخورد شايسته زائران ايراني با برادران و خواهران مسلمان ساير كشورها از اهميت ويژه اي برخوردار است.
9ـ جلب مشاركت زائران براي خدمت داوطلبانه و مشتاقانه به همسفران خصوصاً كهنسالان، بيماران و ناتوانان در قالب "طرح تعاون" پيگيري شود و زمينه هاي فرهنگي براي استقبال زائران فراهم گردد.
10ـ ساختمان هاي محل گردهمايي و آموزش زائرين در ايران و محل استقرار در مكه و مدينه به شكلي وزين، زيبا و الهام بخش با پيام ها، تصاوير، طرح، پوسترها و تراكتهاي متناسب با فضاي معنوي حج و زيارت آراسته گردد. در اين مورد، از رقابت هاي ناسالم با ساير كاروان ها و افراط و تفريط پرهيز گردد.
11ـ شوراهاي فرهنگي، برنامه هاي بديع, نو، ابتكاري و تجارب ارزنده خود را جهت بهره برداري و تعميم به ساير كاروانهاـ به ضميمه گزارش عملكرد ـ در اختيار معاونت آموزش و پژوهش قرار دهند.
12ـ تهيه عكس و فيلم از نمونه فعاليت ها، برگزاري جلسات و اجراي برنامهها و ارسال يك نسخه از آنها، تأثير مثبتي در ارزيابي عملكرد شوراها دارد.
13ـ كتابهاي «نسيم بيداري»، «زلال هدايت» و «با پيامبر مهرباني» در قطع پالتوئي توسط معاونت آموزش و پژوهش منتشر و در قالب بسته فرهنگي در اختيار زائران قرار ميگيرد، اين كتاب در زمان مناسبي كه از سوي بعثه اعلام مي شود، به مسابقه گذاشته شده و از ممتازين تقدير خواهد شد.
14ـ راهنماي معنوي حج با عنوان "پلي به سوي ملكوت" شامل اعمال، عبادات، زيارات و توصيه هاي معنوي براي حج گزاران محترم در طول اقامت در مكه و مدينه، توسط معاونت آموزش و پژوهش تدوين و منتشر شده و در قالب بسته فرهنگي دراختيار زائران قرار ميگيرد.
15ـ در صورتي كه در بين اعضاء كاروان به هر تعداد جوان حضور دارد، به طور مستقل مورد توجه شورا قرار گرفته و برنامه هاي ويژه براي آنان تدارك شود. و چهار نكته در سخنراني ها مورد توجه قرار گيرد:
اول: توجه به نياز جوانان به معنويتگرايي و عرفان، در اين رابطه هشدار نسبت به جريانهاي شبهعرفاني، انحرافي وارداتي، حلقهها و محافل درويشي ضروري است.
دوم: رعايت منطق و بيان ساده، روان و صميمي و پرهيز از بحث هاي خشك، غامض و مغلق.
سوم: مستدل و مستند بودن مباحث و در صورت امكان ذكر سند و مدرك
چهارم: برقراري ارتباط صميمي و دوستانه
16ـ حفظ و استمرار دستاوردهاي گرانقيمت حج بيت الله الحرام و زيارت حرم شريف نبوي صلي الله عليه و آله و سلم، و مضجع ناپيداي فاطمه زهرا عليها السلام و ائمه مظلوم بقيع عليهم السلام ، تنها با پايداري بر دين خدا و سنت و شريعت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت عليهم السلام امكانپذير است. از اين رو بعثه مقام معظم ر هبري بر آن است تا سنّت عهد بستن با خدا و رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم را احيا و به فرهنگ عمومي حجاج تبديل نمايد. متن دو ميثاق نامه براي اين هدف تدوين شده و در اختيار كاروانها قرار ميگيرد.
17ـ شوراهاي فرهنگي ترتيبي دهند تا در هنگام وداع با مدينه و مكه برنامه بيعت و پيمان به بهترين وجه انجام شود و زائران محترم با آگاهي كامل و رضايت و رغبت خود، متن ميثاق نامه ها را با توجه قرائت نمايند.
18ـ با توجه به ضرورت تلطيف فضاي فرهنگي و رعايت سلايق و ذائقههاي مختلف حج گزاران، لازم است تنوع فعاليتهاي فرهنگي هم در قالب و هم در محتوا مورد اهتمام جدي باشد.
19ـ با توجه به اهميت تفكر، تدّبر و تأمل، لازم است فرصتهاي مناسبي با هدايت و راهنمائي روحاني كاروان براي خلوت كردن زائران با خداي خود و انديشيدن پيرامون راز و رمز خلقت، بندگي، كمال و... در اختيار آنان گذاشته شود.
20ـ شوراي فرهنگي كاروانها، با توجه به تفاوت حضور در مكّه مكّرمه ترتيبي اتخاذ نمايند كه انتخاب روزهاي نامگذاري شده در موسم با ايام تشريق و زمان انجام مناسك تداخل نكند و در فرصتهاي زيارتي حجاج قرار بگيرد.
21 ـ اجراي برنامههاي فرهنگي موسم بر عهدة شوراي فرهنگي كاروانها ميباشد. بديهي است انجام برنامههاي گفتاري (سخنراني)، توضيح و راهنمايي مناسك، امور معنوي، زيارات و حوادث تاريخي بر عهدة روحاني محترم كاروانهاست.
22ـ با تشكيل مستمر جلسات گروه ارشاد و تشويق و حمايت از آنها، زمينه مشاركت فعال آنها در برنامههاي فرهنگي به ويژه موارد ذيل فراهم آيد:
ـ برگزاري اعياد و وفيات و مناسبتهاي ديني و ملّي
ـ با پيگيري و مشاركت گروه ارشاد براي آن دسته از زائراني كه علاقهمند به آشنايي با اماكن تاريخي صدر اسلام از جمله جبل النور، جبل الثور، حديبيه، شهداي فخ و... ميباشند، برنامهريزي مستقل صورت گيرد. در اين موارد هماهنگي با مسئولان مربوطه الزامي است.
ـ به منظور حضور پرنشاط زائران در نمازهاي جماعت مسجد الحرام و مسجد النبي صلي الله عليه و آله و سلم و بهرهگيري از اين فرصت براي انجام وظيفه در راستاي انسجام اسلامي و تقويت اخوت اسلامي، با مشاركت گروه ارشاد، تبيين و توجيه و فرهنگ سازي لازم صورت گيرد.
ـ براي رعايت قوانين و مقررات كشور ميزبان، تدابير لازم از سوي گروه ارشاد تدوين و پيشنهاد شود.
ـ رعايت پوشش و حجاب مناسب و مراقبت از رفتارهاي اجتماعي و حفظ جايگاه، شأن و منزلت و ارزش والاي زائرين ايراني در بين جامعه بزرگ جهان اسلام به طور مستمر تذكر داده شود.
ـ برنامه ريزي و تشويق زائران براي مشاركت فعال در مراسمي كه از سوي بعثه مقام معظم رهبري تشكيل ميگردد و دعوت از شخصيتهاي فكري و فرهنگي بعثه براي حضور و سخنراني در كاروان مورد اهتمام قرار گيرد.
23ـ برنامههاي تنظيمي در طرح جامع فرهنگي حج تمتع 88، مبناي ارزيابي عملكرد فرهنگي كاروانها بوده و ميزان اهتمام شوراهاي فرهنگي نسبت به اجرايي كردن برنامهها مورد توجه بعثه خواهد بود. از اين رو گزارش مكتوب اجراي هر برنامهبا تأييد روحاني و مدير كاروان به دفتر معاونت آموزش و پژوهش بعثه در ايران و در مكه و مدينه ارائه شود و چنانچه به هر دليل موفق به اجراي برنامه نشدهايد، دلايل آن را كتباً اعلام فرماييد.
24ـ از برگزاري برنامههايي كه در شوراي فرهنگي هر كاروان به تصويب رسيده ولي در طرح جامع فرهنگي ذكر نشده، گزارشي تهيه و به دفتر معاونت آموزش و پژوهش در ايران و در مكه و مدينه ارائه نمائيد.
25ـ با اعتماد و احترامي كه بعثه مقام معظم رهبري به كليه اعضاي محترم شوراهاي فرهنگي و ساير مجريان برنامههاي فرهنگي دارد، محور ارزيابي فعاليتها بر پاية روش «خود ارزيابي» ميباشد كه بر اين اساس اعضاي محترم شوراهاي فرهنگي، نظر خود را نسبت به نحوه و كيفيت اجراي هريك از برنامهها از طريق فرمهاي ارزشيابي كه در اختيار شوراها گذاشته ميشود، اظهار ميدارند. بديهي است برآيند نظرات ارائه شده، مبناي داوري نسبت به نحوه ارزيابي برنامهها بوده و در اصلاح و بهبود برنامههاي سالهاي آينده مبناي عمل قرار ميگيرد.
26ـ از آنجا كه حج، تمرين زندگي ديندارانه و الهي است، فراهم آوردن زمينه بقاء و استمرار دست آوردهاي معنوي حج امري ضروري است. حفظ ارتباط صميمي و برادرانه بين عموم زائران و اعضاي شوراها بعد از موسم حج به عنوان راهكار استمرار دستآوردها لازم است. از اين رو شوراها با مشورت و همفكري، راهكارهاي تعامل مستمر اعضاي كاروان را پس از پايان موسم بويژه ازطريق تشكيل گروهارشاد و جلسات عمومي زائران در ايران شناسايي و اجرائي كنند.
27ـ به منظور ثبت و ضبط حالات و رخدادهاي معنوي سفر حج و زيارت، شوراهاي فرهنگي تمهيدات لازم براي تشويق زائران به سفرنامه نويسي و خاطره نويسي را فراهم نمايند.
28ـ در رابطه با ايراد سخنراني از سوي روحاني و معين محترم كاروان كه از ضروريات هر كاروان است و به طور مرتب در مواقع و زمانهاي مختلف قبل و حين سفر انجام ميشود، لازم است اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه با توجه به وجود طيفهاي مختلف در بين زائران، سخنرانيها به تفكيك و با توجه به مخاطبان (جوانان، تحصيلكردگان، بانوان و عموم) ايراد شود.
29ـ با توجه به ناكافي بودن سخنراني در تأمين نياز معرفتي زائران تحصيل كرده و درگيري ذهني آنان با سؤالات، ابهامات و احياناً شبهات، لازم است روحاني كاروان جلسات گفت وگو و پرسش وپاسخ را ويژه آنان برگزار نمايد و درصورت امكان از حضور چهرههاي علمي كاروان استفاده شود. لازم است تدبيري انديشيده شود كه اينگونه جلسات، خاصّ زائران تحصيل كرده و اهل مطالعه باشد.
30ـ با توجه به نيازهاي معرفتي خاص بانوان و ضرورت سرمشق گيري و اقتدا به الگوهاي اصيل زن مسلمان، فرصتهاي مستقلي براي تشكيل جلسه و ارائه سخنراني براي بانوان در نظر گرفته شود. دراين برنامهها نقش بانوان محترمه معينه كاروان تأثيرگذارتر است. لازم است در اين سخنرانيها چهار نكته مورد توجه قرار گيرد:
اول: بيان راههاي تقرب بانوان به خدا با عنايت به مضامين روايات شريفه. معرفي بانوان مقرّب و زنان نامدار صدر اسلام نيز مورد توجه قرار گيرد، خصوصاً آن دسته از بانوان بزرگوار كه مراقد شريفة آنان درمكه و مدينه قرار دارد.
دوم: لزوم اجتناب از رفتارهاي افراطي و تفريطي و توأم با خرافات و حركتهاي ناشايستي كه برخي انجام ميدهند (از قبيل دخيل بستن و...) براي بانوان زائر تبيين شود.
سوم: رعايت شئونات اسلامي خصوصاً حجاب، وقار و وزانت دراماكن و معابر عمومي از جمله در گفتگو و معامله با اجانب تذكر داده شود.
چهارم: در آستانه بازگشت به ايران، نقش همسران و مادران در اصلاح و تربيت فرزندان وسلامت خانواده و جامعه، توسط روحاني و معينه كاروان براي بانوان تشريح و تبيين شود.
31ـ برنامههاي موسم حج براي16 روز در نظر گرفته شده، تهية روزهاي اقامت زائران در مكه و مدينه براي اجراي برنامههاي مناسبتهاي اسلامي ـ ملّي ( كه برنامة آن پيوست ميباشد) و نيز انجام زيارتهاي دوره در نظر گرفته شده است. بديهي است انجام مناسك حج (عمره تمتع و حج تمتع) زمان اختصاصي خود را دارد.
در پايان يادآوري ميشود ميزان اجراي برنامههاي فرهنگي هم به لحاظ كمي و هم كيفي، تشكيل منظم جلسات شوراها و گروههاي ارشاد، ارسال به موقع صورت جلسات و گزارش فعاليتها مبناي ارزيابي عملكرد روحانيون گرامي، مديران محترم، شوراهاي فرهنگي و گروههاي ارشاد ميباشد.