بخش 3

فصل پنجم: آشنایی با واحد خانه‏داری در هتل تعریف خانه‏داری سازمان‏دهی واحد خانه‏داری مقررات مربوط به کارکنان خانه‏داری شامل: واژه‏های رایج در خانه‏داری استانداردهای انجام کار خانه‏داری: 1ـ وسایل موجود در چرخ دستی 2ـ وسایل و لوازم مورد نیاز در اتاق‏ها   الف ـ بخش سرویس و حمام   ب ـ بخش نشیمن 3 ـ تهیه جدول فعالیت‏ها برای خانه‏دار به همراه زمانبندی و وسایل مورد نیاز گزارش بازدید اتاق ادامه گزارش بازدید اتاق 4ـ تهیه و چک ‏لیست‏ها برای کنترل عملکرد خانه‏دارها 5ـ مقررات مربوط به ورود و خروج خانه‏دار به اتاق میهمان طریقه ورود به اتاق 6ـ قوانین و مقررات کارت مزاحم نشوید روش 1 روش 2 نکاتی که خانه‏دار در هتل باید به آن توجه کند پرسش‏ها جوانه‏های اندیشه

فصل پنجم

آشنايي با واحد خانه‏داري در هتل


60



تعريف خانه‏داري

    خانه‏داري يكي از مهم‏ترين قسمت‏هاي يك هتل مي‏باشد و مسئوليت نظافت و
حفظ و نگهداري و زيباسازي اتاق‏ها و كريدورها و محوطه‏هاي عمومي هتل را به عهده
دارد. با توجه به اينكه قست زيادي از درآمد واحد اقامتي از اتاق به دست مي‏آيد لذا
خانه‏داري از طريق جلب رضايت مشتري نقش به‏سزايي در اين راستا دارد.


سازمان‏دهي واحد خانه‏داري

    سازمان‏دهي اين واحد تحت تأثير عوامل مختلفي نظير اندازه هتل سطح خدمات و
غيره قرار دارد. در هر صورت حوزه فعاليت اين واحد شامل محوطه‏هاي عمومي و
طبقات و زيباسازي و لاندري مي‏باشد.


     مدير خانه‏داري      
 كارمند دفتري            
     معاون      
             
                     
 سرپرست محوطه‏هاي
عمومي
   سرپرست طبقات    سرپرست
زيباسازي
   سرپرست
لاندري

    خانه‏داري ارتباط تنگاتنگي با واحد پذيره، مهندسي، روم سرويس و حراست و
خريد دارد.



62


مقررات مربوط به كاركنان خانه‏داري شامل:

    داشتن ظاهري مناسب، رعايت بهداشت فردي، آداب معاشرت و طرز برخورد،
سلامت جسماني، صداقت و امانت‏داري، پوشيدن لباس فرم، مقررات مربوط به دريافت

عدم استفاده از تلفن و تلويزيون

     و ميني‏بار در اتاق ميهمان

عدم استفاده از حمام اتاق ميهمان

نخوابيدن در اتاق ميهمان


هديه، مطالب خصوصي با ميهمان در ميان گذاشته نشود، از وسايل اتاق استفاده نشود،
خوردن و آشاميدن هنگام كار ممنوع است، صحبت كردن در طبقات به حداقل برسد،
بحث و جدل با ميهمان ممنوع (قانون طلايي: ميهمان هميشه درست مي‏گويد اگر هم
اشتباه بكند.)، گزارش موارد مشكوك به سرپرست (توجه به ميهمان، آگاهي عمومي).

    با داشتن ظاهري آراسته دوست داشتني از صميم قلب توأم با يك ميل باطني براي
خدمت كردن به ميهمان، موفقيت شما و هتل حتمي خواهد بود. نبايد فراموش شود كه


63


خوشنودي و رضايت ميهمان تنها هدف ماست.


    واژه‏هاي رايج در خانه‏داري

1- كارت آويز قرمز (مزاحم نشويد.)DND do not distrub

2- كارت آويز سبز (لطفا اتاق را تميز نماييد.)Please clean my room

3ـ اتاق ملحفهLinen room

4ـ اتاق اشغاليO.C/occupied room

5ـ اتاق خاليV.R/VACANT ROOM

6ـ اتاق تخليهCheck out (CO)

7ـ اتاق مخصوصvery important person (V.I.P)

8ـ اتاق آماده اجارهLOEAR ROOM

9ـ خارج از سرويسO.O.O/OUT OF ORDER

10ـ چرخ دستي خانه‏داريTroly

11ـ بيرون خوابيدهS.O/SLEEP OUT

12ـ اثاثيه سبك(Low Luggage)


استانداردهاي انجام كار خانه‏داري:

1ـ وسايل موجود در چرخ دستي

    طبقه پايين چرخ دستي يا تراك براي لوازم سنگين‏تر مانند روتختي و حوله‏هاي
بزرگ مناسب مي‏باشد در طبقه مياني وسايل سبك‏تر مانند ملحفه‏ها، روبالشي و
حوله‏هاي كوچك حمام چيده مي‏شود. تعداد ملحفه‏ها و حوله‏ها به تناسب نوع اتاق به
قرار زير مي‏باشد. در طبقه بالايي وسايل و لوازمي كه بعدا شرح داده خواهد شد قرار
مي‏گيرد.

الف ـ ملحفه    2 يا 3 عدد براي هر تخت

ب ـ روبالش    2 عدد براي هر تخت

ج ـ حوله حمام    1 عدد براي هر ميهمان



64


د ـ حوله صورت    1 عدد براي هر ميهمان در اندازه كوچك

و ـ حوله لبه وان    1 عدد براي حمام

ي ـ روتختي    تعدادي (در صورت لزوم تعويض شود).

تعداد لوازم فوق براساس استانداردهاي هتل تعيين مي‏گردد.



65


در طبقه بالاي چرخ دستي كه بايد كاملاً مرتب چيده شود وسايل زير قرار مي‏گيرد.

1ـ ليوان (داخل دستشويي)    14ـ خودكار

2ـ ليوان (بالاي يخچال)    15ـ كبريت يا فندك

3ـ خمير دندان و مسواك    16ـ كيسه زباله

4ـ سوهان ناخن    17ـ دستمال توالت

5ـ شامپوهاي مختلف    18ـ دستمال كاغذي

6ـ صابون دست و صورت    19ـ نوار دور در توالت فرنگي

7ـ صابون حمام    20ـ كيسه نوار بهداشتي

8ـ كلاه حمام    21ـ كفش پاك‏كن

9ـ منو روم سرويس    22ـ فرم لباسشويي

10ـ آويز صبحانه    23ـ كيسه لباسشويي

11ـ آويز؛ مزاحم نشويد    24ـ فرم نظرخواهي

12ـ فرم فاكس    25ـ كيت خياطي

13ـ كاغذ و پاكت‏نامه    26ـ كارت خوش‏آمدگويي

علاوه بر لوازم ذكر شده قبل وسايل زير نيز در چرخ‏دستي موجود مي‏باشد:

1ـ دستمال گردگيري

2ـ برس شستشو

3ـ جارو دستي

4ـ خاك‏انداز

5ـ اسكاچ و ابر

6ـ پودر تميزكننده

7ـ جوش شيرين و اسيد براي تميز كردن كاشي و وان

8ـ بوگير (خوشبوكننده)

در كنار چرخ‏دستي دو كيسه بزرگ وجود دارد كه يكي براي قرار دادن حوله و
ملحفه‏هاي كثيف و ديگري براي تخليه زباله‏هاي اتاق ميهمانان مي‏باشد.

    در موقع كار در طبقات يك هتل حتما بايد از يك چرخ دستي استفاده شود. همان‏طور كه در تصوير صفحه بعد مشاهده مي‏شود يك چرخ دستي بعد از چيدن
صحيح هميشه به ياري خانه‏دار مي‏آيد و در هدر ندادن وقت خانه‏دار كمك فراواني


66


مي‏كند و به سرعت تميز كردن اتاق‏ها مي‏افزايد.

    بعضي از هتل‏ها امروزه از روش‏هاي نگهداري و حمل و نقل منسجم به عنوان يك
جايگزين چرخ‏دستي‏هاي سنتي استفاده مي‏كنند طراحي اين چرخ دستي‏ها قابل تغيير
مي‏باشد و شامل انواع كانتينر، زنبيل‏ها و طبقاتي هستند كه مي‏توانند به آساني جدا شوند و
در يك چرخ دستي بزرگ‏تر قرار گيرند اين اجزا هنگام سرويس اتاق ميهمان در مكاني
مناسب قرار داده مي‏شوند تا فضاي كافي جهت جابجايي ملحفه‏ها و وسايل باشد.

    اين چرخ‏دستي‏ها ظاهري آراسته و مجلل دارند و مي‏توانند با يك در كركره‏اي
قفل‏دار محافظت شوند. به اين ترتيب بعضي از هتل‏ها از قبل اين چرخ دستي‏ها را پر
مي‏كنند و آن‏ها را مستقيما به طبقات اتاق ميهمان مي‏برند تا اتاقداران از آن استفاده كنند
اين چرخ دستي‏ها سبك بوده و به آساني قابل شستشو هستند.



67


 
گزارش اطاقMAID ROOM REPORT
وقت . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    TIME: شماره طبقه . . . . . . . . . . . . FLOOR NO: تاريخ . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    DATE: امضاء . . . . . . . . . . . . . . . SIGNATURE:
 ملاحظات  كنترل شده  خالي  اشغال اثاثيه موجود  در از داخل قفل  شماره اطاق
           253
           254
           255
           256
           257
           258
           259
           260
           261

S.O. SLEEP OUTدر خارج خوابيده

L.L. يا LB-LIGHT LUGGAGEاثاثيه سبك

000-OUT OF ORDERخارج از سرويس

اين فرم هنگام سرويس اتاق‏ها توسط خانه‏دار تكميل مي‏گردد.


2ـ وسايل و لوازم مورد نياز در اتاق‏ها

    در اتاق‏ها و سرويس‏ها بايد لوازم و وسايل استاندارد وجود داشته باشد.


الف ـ بخش سرويس و حمام

ـ دستشويي    ـ وان و دوش



69


ـ توالت فرنگي و سيفون    ـ بيده

ـ صابون دستشويي    ـ شامپو بدن

ـ شامپو سر    ـ كلاه حمام

ـ پرده حمام    ـ شمع و جا شمعي

ـ كفش پاك كن    ـ كاغذ توالت

ـ حوله حمام    ـ حوله دست و صورت

ـ حوله لب وان    ـ حوله بيده

ـ حوله جلوي درب    ـ حوله زير دستشويي

ـ مسواك و خمير دندان    ـ خمير ريش‏تراش

ـ ليوان (2 عدد)    ـ سوهان ناخن

ـ نرم‏كننده سر    ـ دستمال كاغذي و دستمال توالت

ـ پاكت بهداشتي    ـ نوار ضد عفوني (باندرول)

ـ دمپايي    ـ بوگير

ـ سشوار    ـ تيغ


ب ـ بخش نشيمن

ـ تلويزيون    ـ كبريت يا فندك

ـ زيرسيگاري    ـ فولدر (پوشه)

ـ ساعت    ـ دستمال كاغذي

ـ راديو    ـ پارچ آب

ـ گنجه لباس    صندوق امانات

ـ ميز مطالعه    ـ جاي لباس

ـ فرم خشك‏شويي    ـ جا چمداني

ـ سجاده    ـ پاشنه‏كش

ـ پتو    ـ بالش

ـ براق‏كننده كفش    ـ صندوق امانت

ـ آباژور    ـ يخچال

ـ ليوان    ـ كيسه و فرم لاندري



70


ـ قرآن    ـ صندلي نشيمن

ـ تلفن

دستشوييSink

لگنBasin

وان زير دوشBathtub tub

توالتToilet (W.C)

محل نشستن توالت فرنگيToilet seat

سيفون ـ سيفون كشيدنFlush

بيدهBidet

ظرف صابونSoapdish

دوش، سردوشShower shower head

زيرانداز حمام ـ قاليچه حمام، موكتBath rug

شامپوShampoo

كف (صابون ـ شامپو ـ ماده مخصوص حمام كردن)Bath foam

كلاه حمامShower cap

پرده حمامShower curtain

زيرپايي مخصوص حمامShower mat (rubber) bath mat

شمع ـ جاشمعيCandle-candle stand

كفش پاك‏كنShoe shine mitt-shoe mat

كاغذ توالتToilet paper / toilet rolls / toilet tissue

حوله بزرگ ـ حوله حمامBath towel

حوله دست / صورتHand/face towel

پاكت بهداشتيDisposal bag

ريش‏تراش يك بار مصرفDisposer blader/rasor

جبعه جا تيغيBlade dispenser

سشوارHair dryer

ريش‏تراش (تيغ)Razor (blade)

ريش‏تراش برقيElectric shaver



71


قلم، خودكارPen ِ ballpoint pen

كارت پستال (هتل)Postcard

پاكت ـ پاكت‏نامهEnvelop

كاغذنامهWriting paper-stationary

كاغذ (فرم مخصوص) فاكس ـ نمابر يا تلكس(tls) fax paper

زيرسيگاريAshtray

تلفن ـ راهنماي تلفنTelephone tel. directory

تلويزيونTelevision

راديوRadio

ميز تلويزيون ميهمانGuest link T.V

دستمال كاغذيTissue paper

ظرف زبالهWaste basket (waste paper basket)

كيت خياطي ـ اسباب كار خياطيSwing kits

آويز مخصوص صبحانهB/F khob card

فرم نظرخواهي از ميهمانGuest comment form

پارچ آب ـ پارچPithcer-water pitcher

ظرف يخIce bucket

ليوان ـ ليوان قرقرهGlass (bathroom tumbler)

درب بطري بازكنBottle opener

آويز لباسCothes hangers coat hanger

گنجهCloset(s)

طاقچه، قفسه، كتابخانهShelf

كيسه لاندري، ليست لاندريLaundry froms/bags

تخت خوابBed

تشك نازك روي تشك اصلي جهت جلوگيري از كثيف شدن تشك اصليBed pad

3 ـ تهيه جدول فعاليت‏ها براي خانه‏دار به همراه زمانبندي و وسايل مورد نياز



72


 جدول آماده‏سازي يك اتاق در هتل
 رديف  موضوع  زمان  وسايل مورد نياز  توضيحات
 1   تهيه هوا  30 ثانيه     پرده‏ها را كنار زده و پنجره‏ها را باز مي‏كنيم.
 2   جمع‏آوري زباله  1 دقيقه   كيسه زباله  ظروف استفاده شده را جمع‏آوري، زيرسيگاري را خالي و زباله را
جمع‏آوري مي‏كنيم.
 3   لخت كردن تخت  2 دقيقه   كيسه مخصوص ملحفه‏هاي كثيف   ملحفه‏هاي كثيف را جمع مي‏كنيم.
 4   تميز كردن حمام  3 دقيقه  مواد شوينده حاوي باكتري‏كش، ضد
عفوني‏كننده، برس توالت، پارچه مناسب
 سيفون را كشيده و توالت را تميز مي‏كنيم ـ حمام، دوش، دستشويي را
تميز مي‏كنيم ـ در صورت نياز كف حمام را نيز تميز مي‏كنيم.
 5   تنظيم تهويه  30 ثانيه     پنجره‏ها را بسته و پرده را تنظيم مي‏كنيم.
 6   آماده‏سازي تخت  3 دقيقه   ملحفه‏هاي تميز   تخت را آماده كرده و حوله در حمام قرار مي‏دهيم.
 7   گردگيري  1 دقيقه   دستمال نرم   در جهت عقربه‏هاي ساعت كار را انجام مي‏دهيم.
 8   پر يا جايگزين كردن  1 دقيقه   نوشيدني‏هاي مورد مصرف   ظروف را تعويض و نوشيدني‏ها را جايگزين مي‏كنيم.
 9   هور زدن (جارو كردن)  2 دقيقه   جاروبرقي   كف اتاق را كاملاً تميز مي‏نماييم.
 10   چك كردن  1 دقيقه     اتاق را كاملاً چك كرده؛ در آن را بسته و آن را قفل مي‏كنيم.

    تميز كردن اتاق ميهمان: خطوط تردد در تصوير بالايي حاكي از انتخاب مسير نظافت


73


به صورت غلط مي‏باشد كه اگر قرار باشد يك خانه‏دار براي نظافت تمام اتاق‏هاي سهميه
خود از اين روش استفاده نمايد در انجام كار خود دچار مشكل مي‏شود و بسيار خسته
ناتوان مي‏گردد به طوري كه اتاق‏هاي آخر خود را با بي‏حوصلگي توأم با خستگي انجام
خواهد داد.



74


    در تصوير پايين صفحه قبل جهت حركت خانه‏دار طوري طراحي گرديده است كه:

    اولاً حداقل تردد را در اتاق و حمام داشته باشد و زمان كمتري را در اتاق صرف
نمايد.

    ثانيا: كارها را به صورت تكراري انجام ندهد.

    ثالثا: پايان كار خود را بتواند اندازه‏گيري نمايد.

    ما در نظافت اتاق‏ها و حمام بايد تمام اسباب و وسايل اتاق را تحت پوشش نظافت
قرار دهيم.



75


گزارش بازديد اتاق

شماره اتاق:                            گزارش بازديد اتاق                تاريخ بازديد:


اتاق
ارزشيابي
  1ـ در و شماره اتاق تميز مي‏باشد.  
  2ـ قاب در ورودي بدون رنگ رفتگي و تميز مي‏باشد.  
  3ـ موكت، جارو برقي شده و لكه ندارد.  
  4ـ دماي اتاق مطلوب است.  
  5ـ كمد تميز بوده و در آن بي‏صدا باز مي‏شود.  
  6ـ جالباسي‏ها (8 عدد) وجود دارند.  
  7ـ طبقات داخل كمد تميز مي‏باشند.  
  8ـ ديوارهاي كمد بدون رنگ رفتگي و تميز هستند.  
  9ـ درهاي ورودي اتاق و حمام روغن‏كاري شده‏اند.  
  10ـ سطح، كناره‏ها و جلوي ميز تحرير تميز مي‏باشند.  
  11ـ چراغ روي ميز تحرير سالم است.  
  12ـ كشوري ميز تحرير داراي جانماز، قرآن و مواد اطلاعاتي بوده و خوب باز و بسته مي‏شود.  
  13ـ تمام چراغ‏ها و حباب‏ها كار مي‏كند و بدون شكستگي هستند.  
  14ـ چراغ‏هاي مطالعه خوب كار مي‏كند و كلاهشان بدون پارگي و تميز هستند.  
  15ـ ميز كنار تخت تميز و بدون رنگ‏رفتگي مي‏باشد.  
  16ـ تلفن تميز و ضدعفوني شده است.  
  17ـ دفتر يادداشت و خودكار كنار تلفن وجود دارد.  
  18ـ صندلي و مبل‏ها تميز و بدون پارگي هستند.  
ادامه گزارش بازديد اتاق

شماره اتاق:                            گزارش بازديد اتاق                تاريخ بازديد:



76


اتاق
ارزشيابي
  19ـ ميز جلوي مبل‏ها تميز و بدون شكستگي و رنگ‏رفتگي مي‏باشند.  
  20ـ تلويزيون تميز و گردگيري شده است و خوب كار مي‏كند.  
  21ـ يخچال تميز و آماده به كار است.  
  22ـ ليوان‏ها و پارچ آب تميز و براق و در نايلون پيچيده و روي يك سيني قرار دارند.  
  23ـ سطل زباله تميز و نايلون زباله دارد.  
  24ـ ديوارها تميز، بدون رنگ رفتگي و خراش مي‏باشند.  
  25ـ تخت‏ها اصولي درست شده‏اند.  
  26ـ سر تخت‏ها اصولي درست شده‏اند.  
  27ـ تابلوهاي روي ديوار تميز و بدون غبار مي‏باشند.  
  28ـ آينه‏ها تميز و براق مي‏باشند.  
  29ـ زيرسيگاري‏ها تميز و براق هستند.  
  30ـ پنجره‏ها تميز و به خوبي باز مي‏شوند.  
  31ـ پرده‏ها تميز و بدون پارگي است و به طور اصولي آويزان مي‏باشند.  
  32ـ اتاق بوي مطبوع مي‏دهد. (بوي رطوبت و غيره نمي‏دهد).  
  33ـ دستمال كاغذي وجود دارد.  
  34ـ كارت مزاحم نشويد روي دستگيره در قرار دارد.  

77


4ـ تهيه و چك‏ليست‏ها براي كنترل عملكرد خانه‏دارها


گزارش بازديد حمام

حمام
ارزشيابي
  1ـ داخل و بيرون در حمام تميز و بدون لكه مي‏باشد.  
  2ـ قاب در تميز و بدون رنگ‏رفتگي مي‏باشد.  
  3ـ كف حمام، كاشي‏ها و بندكشي‏ها تميز و سالم مي‏باشند.  
  4ـ آينه‏ها تميز و براق هستند.  
  5ـ قاب آينه و جا صابوني تميز و براق هستند.  
  6ـ دستشويي تميز، براق و خشك مي‏باشد.  
  7ـ شيرها و سرشيرها تميز و بدون لكه مي‏باشند.  
  8ـ تمام حوله‏ها در جاي خودشان قرار دارند و به خوبي آويزان شده‏اند.  
  9ـ لوله‏كشي زير دستشويي تميز و غبارروبي شده است.  
  10ـ فلاش (سيفون) توالت تميز و به خوبي كار مي‏كند.  
  11ـ در توالت تميز مي‏باشد. (توالت فرنگي).  
  12ـ جاي نشستن روي توالت تميز، براق و خشك مي‏باشد. (توالت فرنگي)  
  13ـ كاسه توالت تميز است و داراي آب تميز مي‏باشد. (توالت فرنگي)  
  14ـ پشت توالت تميز و شسته است. (توالت فرنگي)  
  15ـ دستمال توالت در جاي خود قرار دارد.  
  16ـ دستمال اضافه براي توالت فرنگي موجود است.  
  17ـ جاي پا و اطراف توالت تميز و براق مي‏باشد. (توالت ايراني)  
  18ـ كاسه توالت براق، تميز و خشك مي‏باشد. (توالت ايراني)  
  19ـ شلنگ آب براي توالت، (گرم و سرد) موجود است.  
  20ـ شلنگ به وسيله قلاب از ديوار آويزان است.  
ادامه گزارش بازديد حمام


78


حمام
ارزشيابي
  21ـ شلنگ براق و تميز است.  
  22ـ پرده دوش تميز و به خوبي آويزان مي‏باشد.  
  23ـ تمام كاشي‏هاي ديوارها تميز و براق هستند.  
  24ـ بندكشي بين كاشي‏ها بدون شكستگي مي‏باشد.  
  25ـ تمام شيرها براق و بدون لكه مي‏باشند.  
  26ـ لوله‏كشي‏ها به خوبي كار مي‏كنند.  
  27ـ وان تميز، براق و خشك است.  
  28ـ سطل زباله تميز و داراي كيسه زباله مي‏باشد.  
  29ـ تمام چراغ‏ها به خوبي كار مي‏كنند.  
  30ـ قاب چراغ‏ها تميز و شفاف هستند.  
  31ـ صابون و شامپوي رايگان وجود دارد.  
  32ـ بوي مطبوع و سالم در حمام وجود دارد.  
  33ـ سشوار در جاي خود قرار دارد و سالم است.  

79


امكانات موجود در اتاق
(الوسائل الموجوده في‏الغرفه)

 نام فارسي  نام عربي  نام فارسي  نام عربي
 دستشويي  مغسله  كفش پاك كن  ماسحه احذيه
 لگن  طشت  كاغذ توالت  ورق حمامات
 وان زير دوش  ون تحت الدوش  حوله بزرگ ـ حوله حمام  بكشير كبير ـ بكشير حمام
 توالت  حمامات  حوله دست / صورت  منشفه يد / وجه
 محل نشستن توالت فرنگي  مكان جلوس حمام فرنجي  پاكت بهداشتي  ظروف صحي
 سيفون، سيفون كشيدن  سيفون ـ صحب السيفون  ريش‏تراش يك بار مصرف  مكنه حلاقه استعمال واحد
 بيده  بيده  جعبه جا تيغي  علبه شفرات
 ظرف صابون  قاعده صابون  سشورا  سشورا
 دوش ـ سردوش  دوش ـ رأس‏الدوش  ريش‏تراش  مكينه حلاقه (شفره)
 زيرانداز حمام ـ قاليچه
حمام ـ موكت
 فرشه حمام ـ سجاد حمام ـ
موكت
 ريش‏تراش برقي  مكينه حلاقه كهربائيه
 شامپو  شامبو  ليف حمام  ليفه حمام
 كف صابون ـ شامپو ـ ماده
مخصوص حمام كردن
 رغوه (صابون ـ شامبو ـ ماده
خاصة للغسيل)
 سوهان ناخن  مبرد اظافر
 كلاه حمام  طاقيه حمام  مسواك  فرشاه اسنان
 پرده حمام  برادي حمام  خمير دندان  معجون اسنان
 زيرپايي مخصوص حمام  فرشه حمام خاصه  پاشنه كفش  حذوه حذا
 شمع ـ جاشمعي  شمع ـ قاعده شمع  شير آب  حنفيه ماء

امكانات موجود در حمام
(الوسائل الموجوده في‏الحمام)


80


 نام فارسي  نام عربي  نام فارسي  نام عربي
 قلم ـ خودكار  قلم رصاص ـ قلم جاف  آويز مخصوص صبحانه  قائمه علاقه القطور
 كارت پستال (هتل)  بطاقه اعلان (الفندق)  فرم نظرخواهي از ميهمان  قائمه آراءالضيوف
 پاكت ـ پاكت‏نامه  ظروف ـ ظرف رساله  پارچ آب ـ پارچ  ابريق ماء ـ ابريق
 كاغذنامه  ورق رسايل  ظرف يخ  كاسه ثلج
 كاغذ (فرم مخصوص) فاكس ـ نمابر يا تلفكس  كاغذ (فرم مخصوص) فاكس ـ نمابر يا تلفكس  ليوان ـ ليوان قرقره  كاسه ـ كاسه فرشاه
 زيرسيگاري  صحن سجائر  درب بطري باز كن  مفتاح قنينه
 تلفن ـ راهنماي تلفن  تلفن ـ دفتر تلفن  آويز لباس  علاقه ملابس
 تلويزيون  تلفيزيون  گنجه  خزنه
 راديو  راديو  طاقچه ـ قفسه طاقچه
كتابخانه
 رفوف ـ رف مكتبه
 ميز تلويزيون ـ ميهمان  طاوله تلفزيون ـ ضيافه  كيسه لاندري ـ ليست لاندري  كيس المصبغه ـ قائمه المصبغه
 دستمال كاغذي  محارم  تخت خواب  سرير
 ظرف زباله  سله مهملات  تشك نازك روي تشك اصلي
جهت جلوگيري از كثيف شدن
تشك اصلي
 فرشاه سرير
 كيت خياطي ـ اسباب كار
خياطي
 عده خياطه ـ وسايل‏الخياطه    

81


5ـ مقررات مربوط به ورود و خروج خانه‏دار به اتاق ميهمان

طريقه ورود به اتاق

    ابتدا با دست دو ضربه آهسته به در نواخته و كمي مكث مي‏نماييم، اگر ميهمان در اتاق
بود و جواب داد مي‏بايست با صداي رسا اعلام كرد «خانه‏داري» و اجازه تميز كردن
گرفت. اگر ميهمان اجازه داد وارد شده و اتاق را تميز و مرتب مي‏نماييم، در غير اين
صورت در وقت مناسب‏تري بازگشته و كار را انجام مي‏دهيم.



82


    اگر پس از زدن دو ضربه اول جوابي شنيده نشد پس از حدود 10 الي 15 ثانيه دوباره
در مي‏زنيم چنانچه صدايي به گوش نرسيد پس از حدود 5 ثانيه براي بار سوم اين عمل را
تكرار مي‏كنيم و در صورت نشنيدن پاسخ با كليد آهسته در را اندكي باز مي‏كنيم، در اين
صورت ممكن است سه حالت وجود داشته باشد:

    1ـ در توسط زنجير از داخل بسته باشد، در اين صورت در را آهسته مي‏بنديم.

    2ـ ممكن است اتاق از داخل قفل نبوده ولي ميهمان داخل اتاق يا حمام باشد كه در
اين صورت در را آهسته بسته و خارج مي‏شويم.

    3ـ ممكن است اتاق خالي باشد در اين صورت در حال باز كردن در، در زده و
مي‏گوييم «خانه‏داري» و چنانچه صدايي شنيده نشد و كاملاً از عدم وجود ميهمان در اتاق
اطمينان حاصل شد در اتاق را كاملاً باز گذارده تا نظافت آن به اتمام برسد.

    تذكر: در صورتي كه ميهمان خارجي بود از كلمه معادل خانه‏داري "Housekeeping" استفاده مي‏نماييم.

6ـ قوانين و مقررات كارت مزاحم نشويد

روش 1

هدف: اطمينان از سلامتي و ايمني ميهمانان

    1ـ سرپرستي طبقات به خانه‏داري اطلاع مي‏دهند كه تعدادي از اتاق‏ها توسط
اتاقدارهاي شيفت اول تميز و مرتب نشده‏اند زيرا آن‏ها يا دو قفله بوده يا داراي كارت
مزاحم نشويد بر روي در مي‏باشند.

    2ـ ليستي از اتاق‏هاي دو قفله يا داراي كارت مزاحم نشويد تهيه مي‏شود.

    3ـ مدير خانه‏داري يا معاون ايشان يا ميهمانان اتاق‏هاي مذكور تلفني تماس گرفته و


83


سؤال مي‏كند كه آيا ايشان هستند، اتاقشان سرويس شود يا خير؟ و چه ساعتي براي اين
امر مناسب مي‏باشد؟

    4ـ اگر از اتاق پاسخي شنيده نشد سرپرست خانه‏داري خود شخصا اتاق را بازرسي
مي‏كند. (توصيه مي‏شود كه اين امر همراه با يك نماينده از انتظامات صورت پذيرد).


روش 2

    1ـ پس از گزارش سرپرستان طبقات به خانه‏داري و تهيه ليست اين اتاق‏ها، در زمان
معين (حدود ساعت 14) كارت مخصوصي (كه روي آن نوشته شده است «لطفا پشت
كارت را ملاحظه كنيد») از زير در به داخل اتاقي كه دو قفله است و يا علامت مزاحم
نشويد دارد انداخته مي‏شود.


ميهمان عزيز ما نتوانستيم اتاق شما را در ساعت . . . . . . . . . . . مرتب كنيم زيرا:

الف: كارت مزاحم نشويد روي درب بود.

ب: درب از داخل دوقفله بود.

خواهشمند است با خانه‏داري با شماره داخلي . . . . . . . . . . . . . تماس گرفته و اطلاع دهيد
در چه ساعتي مايليد اتاق شما سرويس شود . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


    2ـ اگر در زماني كه گزارش بعدازظهر تهيه مي‏شود و اتاق هنوز دو قفله بوده و يا
داراي علامت مزاحم نشويد باشد و ميهمان هم تماس نگرفته باشد. ايشان تماس گرفته و
اقدامات روش يك دنبال مي‏گردد.

    تذكر: گاهي اوقات ميهماناني كه نيمه شب يا نزديك صبح به هتل مي‏رسند از مسؤول
پذيرش تقاضا مي‏كنند كه خانه‏داري تا ساعت مشخصي جهت سرويس به اتاق مراجعه
ننمايند كه پذيرش نيز اين موضوع را به خانه‏داري اعلام مي‏دارد.


نكاتي كه خانه‏دار در هتل بايد به آن توجه كند

    ـ بررسي طبقات در اختيار (2 تخته ـ 3 تخته ـ تو در تو ـ . . .).

    ـ داشتن يك نسخه پلان از هتل (از مدير ثابت دريافت شود).

    ـ آشنايي با افرادي كه در بخش خانه‏داري (عوامل بومي) در طبقات كار مي‏كند.



84


    ـ در صورت لزوم و با كسب اجازه از ستاد با هماهنگي مدير ثابت ايراني داشتن يك
كليد مادر (مستر كارت).

    ـ بازديد از اطاق‏ها بعد از انجام نظافت (لوازم مورد نياز آب ميوه + آب).

    ـ بررسي آب معدني طبقات، آبجوش طبقات، فلاسك‏ها كه در داخل اتاق مي‏باشد.

    ـ بررسي و تذكرات لازم در خصوص نظافت كريدورها و آسانسورها و خروجي‏ها.

    ـ تهيه گزارش انجام كار از مجموعه كه در اختيار مي‏باشد.

    ـ تهيه گزارش خانه‏داري.


پرسش‏ها

    1ـ خانه‏داري را تعريف نماييد و بخش‏هاي مهم آن را نام ببريد.

    2ـ معادل فارسي واژه‏هاي DND ، V.R ، O.R ، C.O ، O.O.O را بنويسيد و در مورد
هريك توضيح مختصري بنويسيد.

    3ـ در گزارش اتاق كه توسط خانه‏دارها تكميل مي‏شود بايد به چه نكاتي توجه
نماييم.


جوانه‏هاي انديشه

    بعنوان مدير ثابت هتل جدول زمان‏بندي آماده‏سازي يك اتاق در هتل را بيان نماييد.



85



| شناسه مطلب: 76395