بخش 6
جلسه بیست و چهارم : امر به معروف و نهی از منکر 1ـ اهمیت امر به معروف و نهی از منکر 2ـ تعریف معروف و منکر 3ـ وجوب امر به معروف و نهی از منکر 4ـ مراتب امر بمعروف و نهی از منکر 5ـ شرایط امر بمعروف و نهی از منکر 6ـ وظیفه زائران در رابطه با تخلفات رفتاری موسم جلسه بیست و پنجم : احکام نماز جمعه 1ـ اهمیت نماز جمعه 2ـ شرایط صحیح بودن نماز جمعه 3ـ واجبات نماز جمعه 4ـ مستحبات نماز جمعه 5ـ وظیفه نمازگزاران جمعه 6 ـ آداب روز جمعه جلسه ویژه خواهران : اقسام غسل 1ـ غسل حیض 2ـ غسل استحاضه و اقسام آن ـ قلیله ـ متوسطه ـ کثیره 3ـ وظایف مستحاضه نسبت به نماز و طواف 4ـ وظایف بانوان هنگام حیض و نفاس در رابطه با نماز ـ روزه و طواف
|
124 |
|
جلسه بيست و چهارم :
امر به معروف و نهي از منكر
هر انساني نسبت به كارهاي ناپسندي كه در جامعه انجام مي پذيرد و كارهاي نيك و پسنديده اي كه ترك مي شود ، مسئوليت دارد ، بنابراين اگر كار واجبي ترك شود و يا حرامي اتفاق بيفتد ، سكوت و بي تفاوتي در مقابل آن جايز نيست ، و تمام افراد جامعه بايد براي برپايي « واجب » و جلوگيري از « حرام » اقدام كنند ، كه اين عمل ، « امر به معروف » و « نهي از منكر » است .
1ـ اهميت امر به معروف و نهي از منكر
علاوه بر آيات بسيار زيادي كه در قرآن درباره امر به معروف و اهمّيت و آثار آن وارد شده ، در برخي از سخنان امامان معصوم ( عليهم السلام ) چنين آمده است :
* « امر به معروف و نهي از منكر » از مهمترين واجبات و شريفترين آنهاست .
* واجبات ديني به سبب « امر به معروف و نهي از منكر » استوار مي گردد .
* « امر به معروف و نهي از منكر » از ضروريات دين است و كسي كه آن را مُنكر شود كافر است .
|
125 |
|
* اگر مردم امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنند ، بركت گرفته مي شود و دعاها مستجاب نمي گردد .
2ـ تعريف معروف و منكر
در احكام دين ، به تمام واجبات و مستحبات « معروف » و به تمام محرمات و مكروهات « منكر » گفته مي شود . بنابراين واداشتن افراد جامعه به انجام كارهاي واجب و مستحب « امر به معروف » و بازداشتن آنها از كارهاي حرام و مكروه « نهي از منكر » است .
3ـ وجوب امر به معروف و نهي از منكر
امر به معروف و نهي از منكر ، واجب كفايي است كه اگر به قدر كفايت به انجام آن اقدام كنند ، از ديگران ساقط مي شود و اگر همه كس آن را ترك كرده باشند ، چنانچه شرايط آن موجود باشد ، همه آنها ترك واجب كرده اند .
4ـ مراتب امر بمعروف و نهي از منكر
1ـ در مرتبه اول ، با معصيت كار به گونه اي برخورد شود كه بفهمد اين طرز رفتار ، به خاطر انجام گناه است ؛ مثلاً از او روي گرداند يا با چهره عبوس و برافروخته با او برخورد كند ، يا با او رفت و آمد نكند .
2ـ در مرتبه بعد ، او را با زبان ، امر و نهي كند ؛ يعني به او بگويد و دستور دهد .
3ـ مرتبه سوم ، استفاده از زور براي جلوگيري از منكر و برپايي واجب است ؛ يعني زدن گناهكار .
رهبر معظم انقلاب اسلامي ، حضرت آية الله خامنه اي ـ دامت بركاته ـ نسبت
|
126 |
|
به چگونگي اجراي مرتبه سوم امر به معروف و نهي از منكر چنين نگاشته اند :
« با توجه به اينكه در زمان قدرت حكومت اسلامي ، امكان ارجاع مرتبه سوم از امر به معروف و نهي از منكر به قوه قضائيه و نيروي انتظامي وجود دارد ، بويژه در مواردي كه جلوگيري از منكر ، متوقف بر تصرف در اموال مرتكب شونده مي باشد ، يا لازم است تعزير شود يا او را زنداني كنند ، بر مكلفين واجب است در امر به معروف و نهي از منكر به دو مرتبه اول اكتفا كنند و در صورتي كه اثر نكرد و نياز به توسّل و زور وجود داشت ، مسئله را به نيروهاي انتظامي و قضايي ارجاع دهند .
5ـ شرايط امر بمعروف و نهي از منكر
امر به معروف و نهي از منكر با وجود برخي شرايط ، واجب مي باشد و در صورت نبود آنها ، تكليف ساقط است و آن شرايط عبارت است از :
1ـ كسي كه امر يا نهي مي كند ، بداند آنچه را كه ديگري انجام مي دهد حرام است و آنچه را ترك كرده ، واجب است ، پس هركسي كه نمي داند اين عمل كه او انجام مي دهد حرام است يا نه ؟ جلوگيري واجب نيست .
2ـ احتمال بدهد امر يا نهي او تأثير دارد ، بنابراين مي داند تأثير ندارد ، يا شك دارد ، امر و نهي واجب نيست .
3ـ شخص گناهكار اصرار بر ادامه كار خود داشته باشد ، پس اگر معلوم شود ، گناهكار بناي ترك عمل را دارد و دوباره تكرار نمي كند و يا موفق به تكرار نمي شود ، امر و نهي واجب نيست .
4ـ امر و نهي ، سبب ضرر جاني يا آبرويي يا ضرر مالي قابل توجه ، به خودش يا نزديكان و ياران و همراهان و يا ساير مؤمنان نباشد .
|
127 |
|
6ـ وظيفه زائران در رابطه با تخلفات رفتاري موسم
سزاوار است ، كسي كه به معروف امر مي كند و از منكر جلوگيري مي كند :
* مانند طبيبي دلسوز و پدري مهربان باشد .
* قصد خود را خالص كند و تنها براي رضاي خداوند اقدام كند ، و عمل خود را از هرگونه برتري جويي پاك كند .
* خود را پاك و منزه نداند ، چه بسا همان شخصي كه اكنون خطايي از او سرزده است ، داراي صفات پسنديده اي باشد كه مورد محبت الهي است ، هرچند اين عمل او هم اكنون ناپسند و مورد غضب الهي باشد .
|
128 |
|
جلسه بيست و پنجم :
احكام نماز جمعه
1ـ اهميت نماز جمعه
يكي از اجتماعات هفتگي مسلمانان « نماز جمعه » است ، و نمازگزاران در روز جمعه مي توانند به جاي نماز ظهر ، نماز جمعه بخوانند .
امام خميني ( رحمه الله ) در اهميت نماز جمعه چنين نگاشته اند :
« نماز جمعه و دو خطبه آن ، مانند حج و نماز عيد فطر و قربان ، از مراسم بزرگ مسلمانان است ، ولي متأسفانه ، مسلمانان از وظايف مهم سياسي اين عبادت ، غافل و ناآگاهند ، در صورتي كه انساني ، با اندك مطالعه و دقت در احكام كشوري ، سياسي ، اجتماعي و اقتصادي اسلام در مي يابد كه اسلام دين سياست است و كسي كه دين را از سياست جدا مي داند ، ناداني است كه نه اسلام را مي شناسد و نه سياست را . »
2ـ شرايط صحيح بودن نماز جمعه
1ـ تمام شرايطي كه در نماز جماعت بايد رعايت شود ، در نماز جمعه هم
|
129 |
|
معتبر است .
2ـ بايد به جماعت برگزار شود و فُرادا صحيح نيست .
3ـ حداقل تعداد افراد براي برپايي نماز جمعه ، پنج نفر مي باشد ؛ يعني يك نفر امام ، و چهار نفر مأموم .
4ـ بين دو نماز جمعه ، حداقل بايد يك فرسخ فاصله باشد .
3ـ واجبات نماز جمعه
نماز جمعه دو ركعت است ، مانند نماز صبح ، ولي دو خطبه دارد كه توسط امام جمعه ، قبل از نماز ايراد مي شود .
4ـ مستحبات نماز جمعه
1ـ خواندن حمد و سوره با صداي بلند ( توسط امام جمعه ) .
2ـ خواندن سوره « جمعه » بعد از حمد ، در ركعت اول ( توسط امام جمعه ) .
3ـ خواندن سوره « منافقون » پس از حمد در ركعت دوم ( توسط امام جمعه ) .
4ـ خواندن دو قنوت ، يكي در ركعت اول ، پيش از ركوع ، ديگري در ركعت دوم ، پس از ركوع .
5ـ وظيفه نمازگزاران جمعه
1ـ بنابر احتياط واجب بايد به خطبه ها گوش دهند .
2ـ احتياط مستحب است از سخن گفتن بپرهيزند ، و چنانچه سخن گفتن ، سبب از بين رفتن فايده خطبه ها و يا گوش ندادن به آنها شود ، ترك آن واجب است .
|
130 |
|
3ـ احتياط مستحب است ، شنوندگان ، هنگام ايراد خطبه ها ، روبه امام جمعه بنشينند ، و بيش از مقداري كه در نماز اجازه داده شده ، به اطراف نگاه نكنند .
6 ـ آداب روز جمعه
شب و روز جمعه داراي اهميت و فضيلت خاصي است ، اعمال خير نيز در اين شب و روز از ثواب بيشتري برخوردار است . علاوه بر آداب كه تحت عنوان « آمادگي براي نماز جمعه » گفته شد موارد ذيل در روز جمعه مستحب است :
1 ـ زيارت امام حسين ( عليه السلام ) ؛
2 ـ زيارت امام زمان ( عج ) كه زيارت نامه خاصي نيز براي اين روز وارد شده است ؛
3 ـ خواندن دعاي ندبه ؛
4 ـ صلوات بر محمّد و آل محمد ؛ هزار مرتبه و در روزهاي ديگر صد مرتبه .
5 ـ صدقه دادن به فقرا ؛
6 ـ هديه دادن به خانواده ؛
7 ـ آموختن مسائل ديني و معارف اسلامي ؛
8 ـ زيارت قبور مؤمنان ؛
9 ـ خوردن انار ؛
10 ـ خواندن دعاي سمات در آخر روز جمعه .
11 ـ غسل جمعه . اين غسل ثواب بسيار زيادي دارد و وقت آن تا ظهر روز جمعه است و چنانچه انسان تا ظهر موفق نشد ، بعد از ظهر نيز مي تواند انجام دهد .
|
131 |
|
جلسه ويژه خواهران :
اقسام غسل
1ـ غسل حيض
غسل حيض ( قاعدگي )
زماني كه خونريزي قاعدگي قطع شود ، زن بايد براي نماز و ساير كارهايي كه نياز به طهارت دارد غسل كند .
نشانه هاي خون حيض
* قبل از بلوغ ديده نمي شود و اگر دختري قبل از بلوغ خوني ببيند حكم حيض ندارد . ( 1 )
* زن هاي سيده پس از 60 سالگي و زن هاي غير سيده پس از 50 سالگي ، ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . ممكن است دختري بالغ باشد ولي خونريزي قاعدگي نداشته باشد چون وراثت و تغذيه و آب و هوا هم در اين مسأله تأثير دارد ، چنانچه امروزه معمولاً نخستين خونريزي دخترها در سنين 12 يا 13 سالگي مي باشد .
2 . به فتواي برخي از فقهاء ، زن هاي سيده و غير سيّده پس از 60 سالگي يائسه مي شوند .
|
132 |
|
خون حيض نمي بينند و چنانچه پس از آن سنين خوني ببينند حكم حيض ندارد .
* دوره قاعدگي كمتر از سه روز نيست ، پس اگر جريان خون قبل از سه روز قطع شود حكم حيض ندارد .
* دوره قاعدگي بيش از ده روز طول نمي كشد و چنانچه خونريزي بيش از ده روز طول بكشد ، پس از ده روز حكم حيض ندارد .
* خونريزي در سه روز اول به طور مستمر مي باشد ـ هرچند در داخل ، خون باشد و بيرون نيايد ـ پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند سپس بطور كامل قطع شود و يك روز ديگر دوباره خون ببيند ، از آغاز ، حيض نبوده است .
* فاصله دو حيض حداقل ده روز مي باشد ، پس اگر بعد از تمام شدن دوره قاعدگي قبل از آنكه ده روز فاصله شود خون ببيند ، خون دوم حكم حيض ندارد .
* خون حيض معمولاً غليظ و گرم و پررنگ است و با فشار و كمي سوزش مي آيد .
احكام دوران قاعدگي
1 ـ در مدت قاعدگي ، اين كارها بر بانوان حرام است :
* نماز و طواف كعبه
* كارهايي كه بر جُنب حرام است ؛ مانند توقف در مسجد .
آميزش با همسر ، براي زن و مرد ، هر دو حرام است .
2ـ در ايام قاعدگي نماز و روزه بر زن واجب نيست ، و نمازها قضا ندارد ولي قضاي روزه هاي واجب را بايد پس از ماه مبارك رمضان بجا آورد .
3 ـ خوردن قرص در ايام حج يا بعضي مواقع كه زن ها ميل دارند عادت ماهيانه نداشته باشند در صورت مضر نبودن اشكال ندارد .
|
133 |
|
وظيفه زن ، هنگام شروع خونريزي
ش | چگونگي جريان خون | وظيفه |
1 | تاكنون خونريزي قاعدگي نداشته ، مانند دختري كه خونريزيش براي اوّلين مرتبه شروع شده . ( مبتدئه ) | |
2 | اوّلين خونريزي قاعدگي او نيست ولي هنوز عادت منظمي پيدا نكرده است . ( مضطربه ) | |
3 | خونريزي قاعدگي او از نظر تعداد روزها منظم است مثلا هميشه پس از 5 روز خونريزي پاك مي شود ولي از نظر وقت شروع خونريزي منظم نشده است . ( عدديه ) | در اين سه صورت از ابتداي خونريزي اگر نشانه هاي خون قاعدگي را دارد ، يا يقين كند تا سه روز طول مي كشد بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند . |
4 | خونريزي قاعدگي از نظر تعداد روزها منظم نيست ؛ مثلا گاهي پس از 5 روز خونريزي پاك مي شود و گاهي پس از 6 روز ، ولي از نظر وقت شروع خونريزي منظم است ؛ مثلا هميشه 25 روز پس از پاك شدن دوباره خونريزي شروع مي شود . ( وقتيّه ) | |
5 | خونريزي قاعدگي او هم از نظر تعداد روزها و هم از نظر وقت شروع خونريزي شروع مي شود و پس از 5 روز قطع مي گردد . ( وقتيّه عدديه ) | در اين دو صورت ، چون وقت شروع خونريزي مشخص است ، از ابتداي شروع بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند . |
6 | عادت منظمي در خونريزي داشته است ولي اكنون آن را فراموش كرده است . ( ناسيه ) | اگر نشانه هاي خون قاعدگي را دارد يا يقين كند كه 3 روز طول مي كشد ، بايد آن را حيض به حساب آورد و به احكام آن عمل كند . |
|
134 |
|
2ـ غسل استحاضه و اقسام آن ـ قليله ـ متوسطه ـ كثيره
استحاضه
يكي ديگر از خون هايي كه گاهي اوقات از رحم دختر يا زن بيرون مي آيد « استحاضه » است . خون استحاضه معمولاً زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مي آيد و غليظ نيست ولي ممكن است گاهي ، پررنگ و گرم و غليظ باشد و با فشار بيرون آيد .
« به زني كه خونريزي استحاضه دارد ، مُستحاضه گويند . »
اقسام استحاضه
خون استحاضه براساس كمي و زيادي آن ، به سه دسته تقسيم مي شود : قليله ، متوسطه و كثيره . بر پايه اين تقسيم ، وظيفه زن نيز متفاوت است .
3ـ وظايف مستحاضه نسبت به نماز و طواف
وظيفه مستحاضه قليله
اگر جريان خون تنها يك طرفِ پنبه را آلوده كرده باشد و به درون آن نفود كرده ولي از طرف ديگر ظاهر نشده ، قليله است و زن بايد براي نماز بدن را تطهير كرده و بنابر احتياط واجب پنبه را عوض كند و وضو بگيرد . بنابراين استحاضه قليله غسل ندارد .
وظيفه مستحاضه متوسطه
اگر خونريزي به قدري است كه به درون پنبه نفوذ كرده و از طرف ديگر آن ظاهر شده ولي لباس يا پارچه روي پنبه را آلوده نكرده باشد ، استحاضه متوسطه است و زن بايد براي نماز افزون بر وظايفي كه براي قليله گفته شد ، براي آن نمازي كه قبل از آن يا در بين آن مستحاضه شده است غسل كند و تا زماني كه
|
135 |
|
خونريزي مستحاضه متوسطه ادامه دارد هر روز قبل از نماز صبح غسل كند . بنابراين ، در استحاضه متوسطه در هر شبانه روز يك غسل كافي است ، اما پس از قطع خونريزي نيز بايد غسل كند .
وظيفه مستحاضه كثيره
اگر خونريزي به قدري است كه به پنبه نفوذ كرده و از طرف ديگر آن ظاهر شده و لباس يا پارچه روي پنبه را آلوده كرده ، استحاضه كثيره است و زن بايد براي هر نماز علاوه بر وظايفي كه براي قليله گفته شد ، دستمال را عوض كند يا آب بكشد و غسلي هم انجام دهد ولي اگر نماز ظهر و عصر را با هم بخواند و فاصله نيندازد ، يك غسل براي هر دو كافي است و همچنين براي نماز مغرب و عشا .
چند مسأله :
1ـ مستحاضه متوسطه و كثيره نيز بايد پس از قطع خونريزي غسل كنند .
2ـ غسل استحاضه با ساير غسل ها تفاوتي ندارد مگر در نيت .
3ـ با غسل استحاضه نمي توان نماز خواند ، بلكه بايد به علاوه غسل وضو هم بگيرد .
4ـ وظايف بانوان هنگام حيض و نفاس در رابطه با نماز ـ روزه و طواف
اگر زن در ايام عادت ماهانه ، طواف بجا آورد باطل است .
طهارت از حدث شرط طواف مستحبي نيست ، ولي زن حايض و نفساء چون نبايد به مسجدالحرام وارد شوند ، نمي توانند طواف مستحبي بجا آورند .
اگر سهواً يا از روي غفلت و يا به جهت ندانستن مسأله ، طواف را بيوضو يا با
|
136 |
|
حال جنابت يا حيض يا نفاس بجا آورد ، باطل است .
اگر زني قبل از احرام يا هنگام احرام و در بين اعمال عمره يا حج حايض شود ، وظايف خاصي دارد ، كه در مناسك حج آمده است ، به آنها مراجعه كند و يا از روحاني كاروان سئوال نمايد .
مستحاضه قليله براي انجام طواف واجب و نماز آن ، بايد مانند نمازهاي يوميه ، بدن و لباس را تطهير كند و وضو هم بگيرد .
مستحاضه متوسطه ، به علاوه كارهاي قليله ، بايد براي طواف و نماز طواف ، غسل استحاضه انجام دهد ، و بنابر احتياط واجب ، به غسلي كه براي انجام نمازهاي يوميه بجا آورده اكتفا نكند .
مستحاضه كثيره بايد تمام وظايفي كه براي نماز يوميه انجام مي دهد ، براي طواف واجب و نماز آن نيز جداگانه انجام دهد ، و احتياط واجب آن است به وظايفي كه براي نمازهاي يوميه انجام داده اكتفا نكند .