بخش 8
جلسه دهم : وقوف در عرفات 1 ـ معنای وقوف 2 ـ زمان وقوف 3 ـ مکان وقوف 4 ـ اقسام وقوف 5 ـ ترک وقوف 6 ـ مستحبات وقوف 7 ـ آداب روز عرفه 8 ـ برنامه های روز عرفه جلسه یازدهم : وقوف در مشعرالحرام 1 ـ زمان وقوف 2 ـ مکان وقوف 3 ـ اقسام وقوف 4 ـ کوچ از مشعرالحرام 5 ـ وظیفه بانوان و معذوران 6 ـ واجبات و مستحبات وقوف 7 ـ شرایط سنگریزه ها جلسه دوازدهم : واجبات منی ( 1 ) 1 ـ رمی جمره عقبه 2 ـ واجبات رمی 3 ـ مستحبات رمی جلسه سیزدهم : واجبات منی ( 2 ) قربانی 1 ـ حیوان هایی که می توان ذبح کرد 2 ـ زمان قربانی 3 ـ شرایط قربانی 4 ـ نیابت در قربانی 5 ـ مکان قربانی 6 ـ مصرف قربانی جلسه چهاردهم : واجبات منی ( 3 ) حلق یا تقصیر 1 ـ افراد موظف به حلق 2 ـ افراد موظف به تقصیر 3 ـ زمان حلق یا تقصیر 4 ـ مکان حلق یا تقصیر 5 ـ مستحبات حلق یا تقصیر 6 ـ مستحبات روز عید 7 ـ مستحبات منی جلسه پانزدهم : واجبات منی ( 4 ) بیتوته 1 ـ تعریف بیتوته 2 ـ زمان بیتوته 3 ـ م
|
170 |
|
جلسه دهم :
وقوف در عرفات
دومين عمل از اعمال حج ، وقوف در عرفات است . عرفات صحرايي مقدس است بيرون مكه با فاصله حدود 20 كيلومتر تا مسجدالحرام و چند كيلومتر با شهر مكه ، حجاج پس از احرام در مكه روانه اين صحرا مي شوند تا يكي ديگر از وظايف واجب خود در حج را بجاي آورند .
1 ـ معناي وقوف
وقوف در لغت به معناي ايستادن است ، ولي در اصطلاح فقهي « حضور در مكاني خاص » است ، بنابراين در روز عرفه حجاج بايد در عرفات حاضر شوند و در آن جا بمانند و لازم نيست ايستاده باشند ، بلكه نشسته و خوابيده و در حال حركت نيز اشكال ندارد .
2 ـ زمان وقوف
زمان وقوف به عرفات از ظهر روز نهم ذي الحجة ( عرفه ) تا غروب است كه
|
171 |
|
اين مدت را به طور كامل بايد در آن جا بمانند ، لذا
لحظه اي پيش از ظهر شرعي تا
لحظه اي پس از غروب بايد باشند تا يقين
كنند تمام وقت را در عرفات بوده اند و چنانچه كسي عمداً ديرتر به عرفات وارد
شود گناه كرده و چنانچه زودتر برود ، علاوه بر آن كه گناه كرده و يك شتر كفاره
هم بر او واجب مي شود .
3 ـ مكان وقوف
مكان وقوف ، صحراي عرفات است ، هرجاي آن كه باشد و امروزه حدود عرفات با تابلوهاي زردرنگ مشخص شده كه سمت بيروني آن نوشته شده : « بداية عرفات » و سمت دروني آن نوشته شده : « نهاية عرفات » . زائران نبايد از اين حدود بگذرند ، ولي اگر كسي بخشي از وقت را بيرون عرفات باشد و دوباره به عرفات برگردد ، هرچند گناه كرده ، ولي وقوف او اشكال ندارد .
4 ـ اقسام وقوف
وقوف در عرفات دو قسم است : اختياري و اضطراري .
كساني كه عذري ندارند بايد تمام وقت ( از ظهر تا غروب ) را در عرفات باشند كه وقوف در اين مدت را « وقوف اختياري » مي گويند و كساني كه عذري دارند و نمي توانند روز عرفه به عرفات بروند ، يا به جهتي به وقوف اختياري نرسيدند ، بايد بخشي از شب عيد قربان را در عرفات بمانند كه وقوف در اين مدت را « وقوف اضطراري » مي گويند .
5 ـ ترك وقوف
وقوف در عرفات از اركان حج است و اگر كسي عمداً آن را ترك كند ، يعني
|
172 |
|
بدون عذر در روز نهم به عرفات نرود ، حج او باطل است . ولي چنانچه
با عذر
ترك شده ، بايد وقوف اضطراري بجاي آورد و اگر وقوف اضطراري هم نتواند
بجاي آورد بايد خود را به وقوف در مشعر برساند .
6 ـ مستحبات وقوف
* با طهارت بودن در حال وقوف .
* غسل و بهتر است نزديك ظهر باشد .
* پرهيز از هرچه موجب حواس پرتي است .
* اگر از سمت مكه مي آيد ، وقوف او سمت چپ جبل الرحمة باشد .
* وقوف در پايين كوه و در زمين هموار باشد ( بالا رفتن از كوه مكروه است ) .
* در اول وقت ، نماز ظهر و عصر را به يك اذان و دو اقامه بجا آورد .
7 ـ آداب روز عرفه
* خواندن دعاهايي كه وارد شده است .
* خواندن دعاي معروف امام حسين ( عليه السلام ) يا دعاي امام سجاد ( عليه السلام ) در روز عرفه .
8 ـ برنامه هاي روز عرفه
اكنون براي بهره مندي بهتر از فرصت طلايي روز عرفه حجاج ايراني برنامه هاي ويژه اي دارند كه افزون بر مستحبات و آدابي كه ذكر شد ، برنامه عمومي صبح و عصر به صورت گروهي و دسته جمعي برگزار مي شود كه بدين شرح است :
|
173 |
|
الف ) صبح : مراسم برائت از مشركان :
كه يكي از وظايف مهم حجاج در اين ايام است و در عصر پيامبر و به دستور ايشان اجراء شده و سال ها متروك مانده بود . در سال هاي اخير به امر بنيانگذار جمهوري اسلامي ، امام خميني ( قدس سره ) احياء شده و حجاج ايراني و جمع زيادي از حجاج ساير كشورها اين مراسم باشكوه را برگزار مي كنند كه در اين سال ها صبح روز عرفه در عرفات برگزار مي شود .
ب ) عصر : دعاي روز عرفه :
هرچند بسياري از كاروان هاي حج و حجاج محترم در اين روز و در اين مكان مقدس دعاي معروف امام حسين ( عليه السلام ) يا امام سجاد ( عليه السلام ) را مي خوانند ولي هرساله به طور دسته جمعي در خيمه گاه بعثه حج تعداد زيادي از زائران حضور پيدا مي كنند و دعاي عرفه را به صورت دسته جمعي مي خوانند كه از شكوه و جلوه خاصي برخوردار است .
|
174 |
|
جلسه يازدهم :
وقوف در مشعرالحرام
سومين عمل از اعمال حج ، وقوف در مشعرالحرام است .
مشعرالحرام يكي از اماكن مقدس بيرون شهر مكه است و در كنار وادي مني و با فاصله حدود پنج كيلومتري از عرفات قرار دارد كه اكنون بر اثر توسعه شهر مكه ، فاصله چنداني با شهر ندارد .
نام ديگر مشعرالحرام « مُزدَلِفه » است .
1 ـ زمان وقوف
زمان وقوف در مشعرالحرام از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عيد قربان است . حجاج ، پس از غروب از عرفات بيرون مي آيند و روانه مشعرالحرام مي شوند و شب عيد را در مشعر سپري مي كنند و به فتواي بسياري از فقها شب عيد را نيز بايد به نيت اطاعت الهي در آن جا بمانند و از اذان صبح نيت وقوف داشته باشند .
|
175 |
|
2 ـ مكان وقوف
مكان وقوف مشعرالحرام است ، هرجاي آن كه باشد و هم اكنون حدود مشعرالحرام با تابلوهايي به رنگ بنفش مشخص شده كه سمت بيروني آنها نوشته شده « بداية مُزدلفة » و سمت داخلي آنها « نهاية مزدلفة » كه وقوف در خارج از اين حدود صحيح نيست .
3 ـ اقسام وقوف
وقوف در مشعرالحرام سه قسم است :
الف ) اختياري
ب ) اضطراري شبانه
ج ) اضطراري روزانه
وقوف اختياري : از اذان صبح است تا طلوع آفتاب روز عيد قربان .
وقوف اضطراري شبانه : بخشي از شب عيد است ، پيش از اذان صبح ، هرچند اندكي از آن .
وقوف اضطراري روزانه : بخشي از نيمه اول روز عيد است ، يعني از طلوع آفتاب تا ظهر ، هرچند اندكي از آن .
4 ـ كوچ از مشعرالحرام
هرچند زمان وقوف تا طلوع آفتاب است ولي حجاج مي توانند كمي
پيش از طلوع آفتاب از مشعر حركت كنند ، ولي بنابر احتياط نبايد پيش از طلوع
از
وادي « مُحسّر » كه حد فاصله بين مشعر و مني است و قريب به 300 متر
است
بگذرند .
|
176 |
|
5 ـ وظيفه بانوان و معذوران
برخي افراد مي توانند پيش از اذان صبح از مشعرالحرام كوچ كنند ، يعني با انجام دادن وقوف اضطراري شبانه از آن جا بروند و وقوف بين الطلوعين بر آنها واجب نيست ، هرچند به فتواي برخي از فقها ، همين افراد نبايد پيش از نصف شب از آن جا بروند ، بلكه بايد قدري پس از نيمه شب هرچند اندك در آن جا باشند و آن افراد اينهايند :
بانوان ، كودكان ، بيماران ، پيرمردان ، ناتوانان ، پرستاران و راهنمايان آنها .
6 ـ واجبات و مستحبات وقوف
در مشعرالحرام كاري جز حضور در آن جا به قصد وقوف ، قربة الي الله واجب نيست ، ولي مستحبات زيادي دارد كه برخي از آنها بدين شرح است :
* هر مقدار از شب را كه بتواند ، به عبادت و اطاعت الهي مشغول باشد .
* بخشي از وقت را هرچند كم به ذكر الهي مشغول باشد ، و برخي از فقها ذكرگفتن در مشعرالحرام را بنابر احتياط ، لازم دانسته اند .
* سنگريزه هايي كه در مني بايد به جمرات بزند در مشعر جمع آوري كند .
* دعاهايي كه وارد شده بخواند .
7 ـ شرايط سنگريزه ها
سنگريزه هايي كه براي رمي جمع آوري مي كنند بايد اين شرايط را داشته باشد :
* زياد بزرگ و زياد كوچك نباشد ، به طوري كه به آن ريگ گفته شود ، پس سنگ بزرگ و شن ريزه كفايت نمي كند .
|
177 |
|
* سنگ باشد ؛ كلوخ ، سفال ، سيمان ، موزائيك و آجر نباشد .
* از حرم باشد . مشعرالحرام و مني و شهر مكّه ـ مگر قسمتي كه از تنعيم گذشته است ـ جزء منطقه حرم است ، ولي عرفات بيرون از حرم است .
* ديگري آن را در رمي به كار نبرده باشد .
* مباح باشد ، رمي با ريگ غصبي و ريگي كه ديگري براي خود برداشته صحيح نيست و ريگ گرفتن از ديگران كه با رضايت بدهد اشكال ندارد .
لازم نيست ريگ ها را خودِ انسان جمع كند ، بلكه اگر شخص ديگري هم جمع كند به او بدهد اشكال ندارد .
|
178 |
|
جلسه دوازدهم :
واجبات مني ( 1 )
پس از طلوع آفتاب روز دهم ذي الحجة ( عيد قربان ) حجاج براي بجاي آوردن بقيه اعمال حج از مشعرالحرام بيرون آمده و روانه مني مي شوند .
مني ، سرزميني است واقع بين دو رشته كوه نزديك مشعرالحرام و مكه كه از انتهاي وادي مُحسّر تا جمره عقبه امتداد دارد .
اعمالي كه در مني بايد انجام دهند بدين شرح است :
و
¼
ه
¼
¦
* رمي جمره عقبه
* قرباني در روز عيد قربان
* حلق يا تقصير
* بيتوته ( شب هاي 11 و 12 ذي الحجة )
* رمي جمرات ( روزهاي 11 و 12 ذي الحجة )
1 ـ رمي جمره عقبه
1 ـ در آخر مني سه جمره وجود دارد كه اولي « جمره اولي » ، دومي
|
179 |
|
« جمره وسطي » و سومي « جمره كُبري يا عقبه » نام دارد .
تا چند سال پيش اين سه جمره به صورت سه ستون سنگي به عرض كمتر از يك متر بوده ، ولي اكنون به سبب ازدحام جمعيت حجاج و مشكلاتي كه هنگام رمي پيش مي آمد آنها را توسعه داده اند و به صورت يك ديوار چند متري ساخته شده است .
اولين عملواجب در روز عيدقربان زدن هفت عدد ريگ به جمره عقبه است .
2 ـ واجبات رمي
* نيت : رمي نيز مثل ساير اعمال حج از عبادات است و بايد با قصد قربت و بدون هرگونه ريا و خودنمايي صورت پذيرد .
* سنگ ها هفت عدد باشد ، يعني هفت عدد سنگريزه بايد به جمره زده شود ، ولي لازم نيست پشت سر هم بخورد ، پس اگر مثلاً دو عدد از آنها به جمره بخورد و سومي نخورد ، چهارمي اگر به ستون بخورد ، سوم حساب مي شود .
* سنگ ها را بياندازد ، پس اگر جلو برود و سنگ بگذارد كفايت نمي كند .
* سنگ به جمره بخورد .
* با پرتاب به جمره بخورد ، پس اگر با برخورد به جايي يا با برخورد سنگ ديگران به جمره برخورد كند كافي نيست .
* به تدريج بزند ، پس اگر چند سنگريزه را با هم به جمره بزند كافي نيست بلكه يكي حساب مي شود .
|
180 |
|
3 ـ مستحبات رمي
برخي از مستحبات رمي بدين شرح است .
* با طهارت بودن هنگام رمي .
* هر سنگي كه مي اندازد تكبير بگويد .
* جمره عقبه را پشت به قبله و در روزهاي بعد كه جمره اولي و وسطي را نيز رمي كند ، آن دو را رو به قبله رمي كند ، يعني هنگام پرتاب ريگ ها ، رو به قبله باشد .
* دعاهايي كه در رمي وارد شده است بخواند .
|
181 |
|
جلسه سيزدهم :
واجبات مني ( 2 )
قرباني
حجاج در روز عيد قربان پس از رمي جمره عقبه بايد حيواني را در راه خدا به عنوان يكي از اعمال حج ذبح كنند .
1 ـ حيوان هايي كه مي توان ذبح كرد
* گوسفند
* گاو
* شتر ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . شتر را مانند ساير حيوانات ذبح نمي كنند ، يعني نبايد سر آن را بريد و چهار رگ را قطع كرد ، بلكه بايد آن را « نَحْر » كنند ، يعني كارد يا وسيله آهني تيزي در گودي گلوي او فرو كنند .
|
182 |
|
2 ـ زمان قرباني
قرباني بايد روز عيد ، پس از رمي جمره عقبه و پيش از حلق يا تقصير انجام شود ، ولي چنانچه در روز عيد موفق نشد ، فرداي آن روز بايد عمل كند ، و به فتواي برخي از فقها ، ذبح در شب نيز براي كسي كه روز عيد موفق به ذبح نشده صحيح است .
3 ـ شرايط قرباني
حيواني كه به عنوان قرباني ذبح مي شود شرايطي بايد داشته باشد كه اهم آنها بدين شرح است :
* سالم باشد .
* خيلي پير نباشد .
* ناقص العضو نباشد ، مثلاً بيضه هايش را نكوبيده باشند ، كور و لنگ و دم بريده يا گوش بريده يا شاخ شكسته نباشد .
* لاغر نباشد ، چاق بودن شرط نيست ، ولي نبايد لاغر باشد .
* سن آن كامل باشد ، يعني :
ـ گوسفند ( بز ) : كمتر از دو سال نداشته باشد ؛
ـ گوسفد ( ميش ) : به احتياط واجب كمتر از يك سال نداشته باشد و داخل در دوسال شده باشد .
ـ گاو : كمتر از دو ساله نباشد و وارد سال سوم شده باشد .
ـ شتر : كمتر از پنج ساله نباشد ، بلكه وارد سال ششم شده باشد .
يادآوري : لازم نيست حيوان قرباني ، نر باشد ، اما مستحب است شتر يا گاو ماده باشد و گوسفند نر باشد .
|
183 |
|
4 ـ نيابت در قرباني
حاجي مي تواند خودش حيوان را ذبح كند و مي تواند به شخص ديگري نيابت بدهد تا او از طرفش حيوان را ذبح كند . پس نيابت در قرباني براي كسي كه خودش توانايي ذبح دارد ، اشكال ندارد ، ولي بايد توجه داشت كه در سال هاي اخير و در كشتارگاه هاي جديد ، به جهت ازدحام ، همه حجاج نمي توانند به كشتارگاه بروند و زن ها را نيز راه نمي دهند .
5 ـ مكان قرباني
قرباني بايد در مني انجام پذيرد ، ولي در سال هاي اخير به جهت ممنوعيت ذبح در مني و ايجاد كشتارگاه هايي در خارج ـ ولي نزديك ـ مني ، از آن جا كه چاره اي جز اين نيست ، به فتواي مراجع تقليد ذبح در مسلخ هاي جديد كفايت مي كند .
6 ـ مصرف قرباني
احتياط مستحب است ، قرباني را سه قسمت كنند :
ـ يك قسمت آن را هديه بدهند ؛
ـ قسمت ديگر را صدقه بدهند ؛
ـ و باقيمانده را بخورند .
يادآوري : برخي از فقهاء اين احتياط را لازم دانسته اند ، ولي امروزه عمل به احتياط دشوار است ، چون تمام قرباني ها با دستگاه هاي مكانيزه بسته بندي مي شود و براي استفاده مردم فقير برخي از كشورها فرستاده مي شود و برداشتن و تقسيم آنها دشوار و گاهي غيرممكن است .
|
184 |
|
جلسه چهاردهم :
واجبات مني ( 3 )
حلق يا تقصير
آخرين عمل از اعمال روز عيد در مني حلق يا تقصير است .
حلق به معناي تراشيدن موهاي سر و تقصير به معناي كوتاه كردن قدري از مو و ناخن است .
1 ـ افراد موظف به حلق
كساني كه بايد سر بتراشند عبارتند از :
* كسي كه سال اول حج او باشد ، چه واجب ، چه مستحب ، براي خودش يا براي ديگري ؛ به فتواي برخي از فقهاء ، چنين فردي نيز مي تواند تقصير كند ولي حلق افضل است .
* كسي كه موي خود را به منظوري چسبانده باشد ؛
* كسي كه موي سر را جمع كرده و به هم پيچيده و گره زده و بافته باشد .
|
185 |
|
2 ـ افراد موظف به تقصير
كساني كه بايد تقصير كنند ، عبارتند از :
* بانوان ، و اگر حلق كنند كافي نيست ؛
* كساني كه موي سر ندارند .
3 ـ زمان حلق يا تقصير
زمان حلق يا تقصير روز عيد است ، از طلوع تا غروب آفتاب ، ولي برخي از فقهاء احتياط مستحب مي دانند كه حلق يا تقصير روز عيد باشد و تأخير آن تا روز سيزدهم ذي حجه را جايز مي دانند و نيز برخي از فقهاء حلق در شب را براي كسي كه در روز موفق به اين عمل نشده است كافي مي دانند .
4 ـ مكان حلق يا تقصير
حلق يا تقصير بايد در مني انجام پذيرد و در بيرون مني صحيح نيست ، لذا كساني كه براي قرباني به كشتارگاه رفته يا به جهتي ديگر از مني خارج شده اند بايد توجه داشته باشند كه براي حلق يا تقصير بايد به مني برگردند .
كسي كه نمي تواند براي حلق يا تقصير به مني برود ، هرجا كه هست حلق يا تقصير مي كند و موي خود را به مني مي فرستد .
5 ـ مستحبات حلق يا تقصير
* در تراشيدن سر ، ابتدا از سمت راست جلوي سر شروع كند .
* موي سر خود را در مني در خيمه خود دفن كند . ( امروزه در برخي موارد عمل به اين استحباب ممكن نيست )
|
186 |
|
* بهتر است ، پس از تراشيدن سر ، از اطراف ريش و شارب خود را بزند و ناخن خود را بگيرد .
* هنگام حلق يا تقصير ، اين دعا را بخواند :
« اللهم اَعْطِني بكلّ شعرة نوراً يوم القيامة »
6 ـ مستحبات روز عيد
روز عيد ، روز بسيار شريفي است و جداي از آنچه در مني براي حجاج واجب يا مستحب است ، آداب زيادي دارد كه از جمله مستحبات آن روز عبارت است از :
* غسل ؛
* نماز عيد ، مانند نماز عيد فطر ؛
* خواندن دعاي ندبه ؛
* خواندن ساير دعاهايي كه وارد شده است ؛
* خواندن تكبيرها كه كيفيت آنها خواهد آمد .
7 ـ مستحبات مني
به جز مستحبات رمي جمرات ، قرباني ، حلق يا تقصير كه آنها نيز در مني انجام مي شود ، اعمال زير نيز جزء مستحبات مني شمرده شده است :
* ماندن در مني در روزهاي يازدهم و دوازدهم و بيرون نرفتن از آن جا حتي براي طواف مستحب ؛
* تكبير گفتن ، پس از پانزده نماز كه اولي آنها نماز ظهر روز عيد است ، و در غير مني پس از ده نماز مستحب است و بهتر است اين تكبيرها را بگويد :
|
187 |
|
الله اكبر ، الله اكبر ، لا اله الاّ الله والله اكبر ، الله اكبر ولله الحمد ، الله اكبر علي ما هدانا ، الله اكبر علي ما رزقنا من بهيمة الأنعام ، والحمد لله علي ما أبلانا ؛
* خواندن نمازهاي واجب و مستحب در مسجد خيف .
خواندن صد ركعت نماز در مسجد خيف و گفتن سبحان الله ، لا اله الاّ الله و الحمد لله هركدام صدمرتبه ، ثواب بسيار زيادي دارد ، ولي متأسفانه در طول سال ، درِ اين مسجد بسته است و در ايام مني نيز به جهت بي برنامگي و سوء مديريت ، عدّه اي از زائران در آن جا مي خوابند و مي نشينند كه نماز خواندن در آن جا بسيار دشوار شده است .
|
188 |
|
جلسه پانزدهم :
واجبات مني ( 4 )
بيتوته
1 ـ تعريف بيتوته
يكي ديگر از واجبات حج بيتوته است . بيتوته به معناي « شب را در جايي گذراندن » است .
2 ـ زمان بيتوته
تمام حجاج ( چه آنها كه براي اعمال بعد از مني به مكه رفته اند و چه آنها كه نرفته اند ) بايد شب هاي يازدهم و دوازدهم ذي حجه را از غروب آفتاب تا نيمه شب با قصد قربت در مني باشند ، بنابراين آنها كه به مكه رفته اند بايد قبل از غروب به مني برگردند .
به فتواي برخي از فقهاء ، حجاج مي توانند نيمه اول يا نيمه دوم شب را در مني بيتوته كنند .
|
189 |
|
3 ـ مكان بيتوته
مكان بيتوته ، مني است كه حدود آن با تابلوهاي آبي رنگ مشخص شده كه بر قسمت بيروني آنها نوشته شده « بداية مني » و در قسمت دروني آن نوشته شده « نهاية مني » لذا حجاج در وقت بيتوته نبايد از اين حدود خارج شوند و چنانچه از مني بيرون رفته اند بايد پيش از وقت بيتوته به مني برگردند تا تمام وقت بيتوته را در مني باشند .
4 ـ كساني كه بيتوته بر آنها واجب نيست
* بيماران و پرستاران آنها و كساني كه ماندن در مني برايشان مشقت دارد .
* كساني كه در مكه ، تمام شب را تا صبح به عبادت خدا مشغول باشند و كار ديگري به جز كارهاي ضروري نكنند .
* كساني كه ترس آن دارند اگر در مني بمانند ، اموالي از آنها در مكه از بين برود .
كساني كه در مكه به عبادت مشغول مي شوند مي توانند اعمال مكه ( طواف و نماز . . . ) را بجاي آورند .
عبادت در مكه لازم نيست در مسجدالحرام يا در مكه قديم باشد ، بلكه در هر جاي مكه هرچند در قسمت هاي توسعه يافته اشكال ندارد .
5 ـ ترك بيتوته
كسي كه تمام بيتوته را ترك كند ، يعني جزء معذورين نباشد و هيچ مقدار از شب را در مني نباشد ، بايد يك گوسفند كفاره بدهد .
كسي كه بخشي از شب را در مني نباشد ، مثلاً به مكه رفته و در برگشت به مني
|
190 |
|
ديرتر از وقت بيتوته رسيده ، بر او نيز بنابر احتياط واجب ، يك گوسفند واجب مي شود .
يادآوري : به فتواي مراجعي كه نيمه دوم شب را براي بيتوته كافي مي دانند ، كسي كه نيمه اول شب را در مني نباشد ، بايد نيمه دوم را بماند و به فتواي مراجعي كه نيمه اول را واجب مي دانند چنين شخصي بنا بر احتياط واجب بايد نيمه دوم را بيتوته كند و يك گوسفند نيز كفاره بدهد .
6 ـ محاسبه نيمه شب براي بيتوته
چون نحوه محاسبه نيمه شب در وقت نماز براي مشخص شدن پايان وقت نماز عشاء با اين جا تفاوت دارد ، لذا نحوه محاسبه نيمه شب يادآوري مي شود :
* بنابر احتياط واجب ، شب را از غروب تا طلوع آفتاب حساب كنند .
* بنابر احتياط مستحب ، شب را از مغرب شرعي تا طلوع آفتاب حساب كنند .
|
191 |
|
جلسه شانزدهم :
واجبات مني ( 5 )
رمي جمرات
يكي ديگر از اعمال حج ، رمي جمرات است ؛ يعني سنگ زدن به جمرات به همان شيوه اي كه در بحث رمي جمره عقبه گذشت .
1 ـ واجبات رمي
واجبات رمي همان است كه در بحث رمي جمره عقبه گذشت .
2 ـ زمان رمي
زمان رمي روزهاي يازدهم و دوازدهم ذي حجه است و در اين دوروز بايد در فاصله طلوع تا غروب آفتاب انجام داده شود .
اگر رمي را فراموش كند ، بايد روز بعد آن را قضا كند .
3 ـ رمي شبانه
رمي جمرات بايد در روز انجام داده شود ، ولي كسي كه از رمي در روز
|
192 |
|
معذور باشد ، مي تواند در شب بجا آورد .
يادآوري : بانوان مي توانند رمي جمره عقبه كه در روز عيد بايد بجا آورده شود ، در شب انجام دهند ، هرچند از رمي در روز معذور نباشند ، ولي رمي روزهاي يازدهم و دوازدهم را مانند ديگران بايد روز انجام دهند ، مگر آن كه عذري داشته باشند .
4 ـ ترتيب رمي
در روزهاي يازدهم و دوازدهم ذي الحجة ، ابتدا بايد به جمره
اولي ،
سپس وسطي و در پايان به جمره عقبه سنگ بزنند و مراعات اين ترتيب
لازم است .
5 ـ شكيات رمي
* اگر شك كند ، ريگي كه پرتاب كرده به جمره خورده يا نه ، بايد ريگ ديگري بزند .
* اگر شك كند هفت سنگ زده يا كمتر ، بايد آن قدر بزند تا مطمئن شود هفت عدد از آنها به جمره خورده است .
* بعد از فارغ شدن از رمي و انصراف از محل با اين كه يقين داشته هفت عدد زده ، به شك خود اعتنا نكند .
6 ـ مستحبات رمي جمرات
آن چه در رمي جمره عقبه مستحب است ـ كه در جلسه دوازدهم گذشت ـ در رمي جمرات نيز مستحب است .
|
193 |
|
7 ـ كوچ از مني
در روز دوازدهم ذي الحجة ، بعد از ظهر شرعي ، حجاج مي توانند از مني خارج شوند ، ولي چنان چه كسي آن روز از مني نرود تا آفتاب غروب كند ، بايد شب سيزدهم را نيز در آن جا بيتوته كند و روز سيزدهم نيز جمرات را به همان ترتيب روزهاي گذشته رمي كند .