بخش 9
جلسه هفدهم : اعمال پس از منی 1 ـ اعمال مکه و ترتیب آنها 2 ـ زمان اعمال مکه 3 ـ کیفیت اعمال مکه 4 ـ طواف نساء 5 ـ مراحل خروج از احرام 6 ـ فاصله بین اعمال 7 ـ تقدیم اعمال پس از منی بر وقوف جلسه هجدهم : محرمات احرام ( 1 ) 1 ـ تقسیم محرمات احرام 2 ـ تقسیمی دیگر برای محرمات احرام 3 ـ محرمات ویژه آقایان توضیح محرمات مخصوص آقایان توضیح محرمات مخصوص بانوان جلسه نوزدهم : محرمات مشترک احرام 1 ـ استفاده از بوی خوش 2 ـ نگاه در آینه 3 ـ زدودن مو از بدن 4 ـ کِرِم زدن و روغن مالیدن به بدن 5 ـ سرمه کشیدن به چشم 6 ـ انگشتر به دست کردن برای زینت 7 ـ جدال : 8 ـ فسوق : 9 ـ بیرون آوردن خون از بدن 10 ـ کشتن جانوران بدن 11 ـ ناخن گرفتن 12 ـ کشیدن دندان 13 ـ کندن درخت و گیاه حرم 14 ـ شکار 15 ـ عقد کردن زن برای خود یا دیگری 16 ـ لذت های جنسی 17 ـ استمناء جلسه بیستم : کفارات محرمات احرام 1 ـ ارتکاب سهوی محرمات احرام 2 ـ برخی از محرماتی که ممکن است اتفاق بیفتد و کفاره آنها 3
|
194 |
|
جلسه هفدهم :
اعمال پس از مني
پس از اعمال مني حجاج بايد به مكه برگردند براي پنج عمل از اعمال حج كه معروف است به اعمال مكه .
1 ـ اعمال مكه و ترتيب آنها
اعمالي كه در مكه بايد به جاي آورند ، به ترتيب به اين شرح است :
* طواف حج
* نماز طواف حج
* سعي بين صفا و مروه
* طواف نساء
* نماز طواف نساء
2 ـ زمان اعمال مكه
گرچه وقت اين اعمال تا پايان ماه ذي الحجة است و حاجي مي تواند در مني
|
195 |
|
بماند براي بقيه اعمالي كه در مني بجاي آورده مي شود ، يعني
بيتوته و رمي
جمرات ، ولي احتياط مستحب است در روز عيد قربان پس از اعمال روز
عيد بجاي آورده شود .
3 ـ كيفيت اعمال مكه
كيفيت طواف و نماز طواف و سعي در حج با عمره تفاوتي ندارد ، به جز در نيت . بنابراين تمام شرايط و واجباتي كه در آن جا گفته شد ، در اين جا نيز بايد مراعات شود .
4 ـ طواف نساء
كيفيت طواف نساء و نماز آن ، مانند طواف عمره و نماز آن است ، ولي بايد به نيت طواف نساء و نماز طواف نساء به جا آورده شود .
طواف نساء و نماز آن ، اختصاص به مردان ندارد ، بلكه بر تمامي كساني كه حج يا عمره مفرده بجا مي آورند واجب است .
5 ـ مراحل خروج از احرام
بيرون رفتن از احرام حج و حلال شدن محرمات احرام سه مرحله دارد :
مرحله اول : با حلق يا تقصير كه تمام محرمات حلال مي شود ، به جز بوي خوش و عطريات و زن و مرد .
مرحله دوم : پس از به جا آوردن طواف حج و نماز آن و سعي ، بوي خوش و استعمال عطريات نيز حلال مي شود .
مرحله سوم : پس از طواف نساء و نماز آن ، زن و شوهر بر يكديگر حلال مي شوند .
|
196 |
|
6 ـ فاصله بين اعمال
* بين طواف حج و نماز آن نبايد زياد فاصله شود ، بلكه بايد پس از طواف ، نماز آن نيز بجا آورده شود .
* بين نماز طواف و سعي ، فاصله انداختن اشكال ندارد ، ولي نبايد سعي را براي فردا بگذارد .
* بين سعي و طواف نساء ، فاصله انداختن اشكال ندارد و لازم نيست فوراً طواف نساء را بجا آورد و تأخير انداختن آن ، حتي تا چند روز بعد هم اشكال ندارد ، ولي تا زماني كه مرد مُحرم طواف نساء و نماز آن را بجا نياورد ، زن بر او حلال نمي شود و نيز زن مُحرم تا وقتي كه طواف نساء و نماز آن را بجا نياورد ، مرد بر او حلال نمي شود .
* بين طواف نساء و نماز آن ، نبايد زياد فاصله شود ، بلكه پس از طواف بايد نماز آن را نيز بخواند .
7 ـ تقديم اعمال پس از مني بر وقوف
اعمال مكه بايد پس از مني به جا آورده شود ، و مقدم داشتن آنها بر وقوف جايز نيست ، مگر براي افرادي كه در ذيل آورده مي شود كه اين افراد مي توانند پس از احرام حج ، پيش از رفتن به عرفات آنها را بجا آورند :
* پيرمردان و پيرزناني كه در مراجعت از مني به خاطر ازدحام جمعيت از بجا آوردن اعمال ناتوان باشند يا نتوانند به مكه برگردند .
* بيماراني كه بعد از مراجعت از مني نمي توانند به خاطر ازدحام جمعيت ،
|
197 |
|
طواف كنند يا مي ترسند كه نتوانند .
* زناني كه مي ترسند به خاطر حيض يا نفاس پس از برگشت از مني نتوانند اين اعمال را بجا آورند و نمي توانند تا وقت پاك شدن صبر كنند .
* كساني كه مي دانند تا آخر ذي الحجة به جهتي نمي توانند اعمال مكه را انجام دهند .
|
198 |
|
جلسه هجدهم :
محرمات احرام ( 1 )
هنگام احرام ، چه در عمره يا حج ، بسياري از كارها بر مُحرم حرام است كه بايد از آنها پرهيز كند كه فهرست اجمالي آنها پيشتر در ضمن اعمال عمره تمتع گفته شد و اكنون نوبت توضيح بيشتر در مورد آنها است .
1 ـ تقسيم محرمات احرام
كارهايي كه در حال احرام حرام است ، به سه دسته تقسيم مي شود :
* محرمات ويژه آقايان : اين دسته از محرمات ، تنها براي مردان حرام است .
* محرمات ويژه بانوان : اين دسته از محرمات نيز تنهابرزنان محرم حرام است .
* محرمات مشترك : بقيه محرمات بر مردان و زنان محرم حرام است .
2 ـ تقسيمي ديگر براي محرمات احرام
مجموع كارهايي كه بر محرم حرام است ، از جهت كفاره دار بودن يا نبودن به دو دسته تقسيم مي شود :
|
199 |
|
الف ) محرمات كفاره دار
ب ) محرمات بدون كفاره
3 ـ محرمات ويژه آقايان
محرماتي كه تنها بر مردان محرم حرام است بدين شرح است :
* زير سايه بان حركت كردن ؛
* پوشاندن سر ؛
* پوشيدن لباس دوخته ؛
* پوشيدن كفش يا چيزي كه تمام روي پا را بپوشاند .
توضيح محرمات مخصوص آقايان
الف ) با سايه بان حركت كردن
1 ـ مردان محرم هنگام حركت در مسير دو منزل مثلاً از ميقات تا مكه نبايد زير سايه حركت كنند .
2 ـ زير سايه رفتن در بين راه ، هنگام توقف در رستوران ، يا حركت از زير پل يا سقف پمپ بنزين و امثال آن اشكال ندارد .
3 ـ زير سايه رفتن در منزلگاه اشكال ندارد .
4 ـ به فتواي برخي از فقها ، مردان محرم هنگام حركت در شب مي توانند ماشين سقف دار سوار شوند ، ولي به فتواي عده اي ديگر از فقهاء جايز نيست .
5 ـ به فتواي برخي از فقها ، تمام شهر مكه و تمام عرفات و مني منزلگاه محسوب مي شود ، پس هنگام جابه جا شدن در اين اماكن مي توانند چتر روي سر بگيرند يا ماشين سقف دار سوار شوند ، ولي به فتواي عده اي ديگر جايز نيست .
|
200 |
|
ب ) پوشاندن سر
1 ـ مردان محرم نبايد در حال احرام ، سر را بپوشانند ، و فرقي در اين مسأله بين گذاشتن كلاه يا عرقچين بر سر يا انداختن چفيه يا حوله بر سر يا فرو بردن سر در آب نمي باشد .
2 ـ گذاشتن دست ها بر سر و گذاشتن سر بر بالش براي خوابيدن اشكال ندارد .
ج ) پوشيدن لباس دوخته
1 ـ مردان بايد براي احرام ، تمام لباس هاي دوخته را از تن بيرون آورند و در طول احرام نيز نبايد لباس دوخته بپوشند .
2 ـ بستن هميان بر كمر ، هرچند دوخته باشد اشكال ندارد .
3 ـ سنجاق زدن به لباس احرام و وصل كردن بخشي از آن با بخشي ديگر به فتواي برخي از فقها اشكال ندارد .
د ) پوشيدن كفش يا چيزي كه تمام روي پا را بگيرد
1 ـ مرد مُحرم نبايد چيزي مانند كفش ، جوراب و هرچيز ديگري كه تمام روي پا را مي گيرد بپوشد . ولي پوشيدن دمپايي بنددار كه تمام روي پا را نگيرد اشكال ندارد .
2 ـ اگر لباس احرام يا چيز ديگري روي پا بيفتد و آن را بپوشاند اشكال ندارد ، چون بين پوشيدن و پوشاندن فرق است .
توضيح محرمات مخصوص بانوان
الف ) پوشاندن صورت
1 ـ زن محرم نبايد تمام يا قسمتي از صورت خود را با نقاب و روبند و حتي
|
201 |
|
چادر بپوشاند .
2 ـ گذاشتن صورت روي بالش براي خوابيدن و گذاشتن دست ها بر صورت اشكال ندارد .
3 ـ آويزان كردن چادر از جلوي صورت اگر با صورت فاصله داشته باشد اشكال ندارد .
ب ) پوشيدن زيور
1 ـ پوشيدن زيورآلات بر زن محرم ، حرام است ، چه به قصد آراستن خود باشد يا بدون آن .
2 ـ زيورهايي كه پيش از احرام به پوشيدن آنها عادت داشته لازم نيست آنها را براي احرام بيرون آورد ، ولي نبايد آن را به مرد نشان دهد ، حتي به شوهرش .
|
202 |
|
جلسه نوزدهم :
محرمات مشترك احرام
در حال احرام برخي كارها بر مردان و زنان محرم حرام است كه به اختصار به آنها اشاره مي شود :
1 ـ استفاده از بوي خوش
استفاده از بوي خوش به گونه هاي زير در حال احرام جايز نيست :
* عطر زدن به بدن يا لباس ؛
* پوشيدن لباسي كه بوي عطر مي دهد ؛
* خوردن غذايي كه بوي خوش دارد ؛
* بوييدن گل ها و سبزي هاي خوشبوي غير صحرايي .
خريد و فروش عطريات در حال احرام اشكال ندارد ، ولي آنها را نبويد ، حتي براي امتحان .
2 ـ نگاه در آينه
نگاه در آينه در حال احرام هرچند به قصد ديدن خود يا خودآرايي نباشد
|
203 |
|
حرام است ، ولي به فتواي برخي از فقها ، نگاه كردن در آينه اگر براي زينت نباشد ، اشكال ندارد .
نگاه كردن در دوربين عكاسي و فيلمبرداري و نيز عكس يا فيلم گرفتن در حال احرام اشكال ندارد .
3 ـ زدودن مو از بدن
ـ در حال احرام ، زدودن مو از بدن خود يا ديگري ، به هر وسيله اي باشد ، هرچند كم ، حرام است .
ـ اگر هنگام وضو يا غسل بدون قصد مويي كنده شود ، اشكال ندارد .
4 ـ كِرِم زدن و روغن ماليدن به بدن
ـ كرم زدن و روغن ماليدن به بدن در حال احرام هرچند خوشبو نباشد ، حرام است .
ـ كرم زدن پيش از احرام اگر بوي خوش نداشته باشد يا بوي خوش آن تا وقت احرام باقي نمي ماند اشكال ندارد .
5 ـ سرمه كشيدن به چشم
سرمه كشيدن به چشم در حال احرام حرام است . برخي از فقها تنها سرمه سياه را حرام مي دانند ، ولي عده اي ديگر غيرسياه آن را نيز حرام مي دانند .
6 ـ انگشتر به دست كردن براي زينت
در حال احرام اگر انگشتري براي زينت به دست كند حرام است ، ولي
|
204 |
|
انگشتري كه از پيش از احرام به دست داشته لازم نيست بيرون آورد .
7 ـ جدال :
جدال به معناي قسم خوردن به « الله » يا معادل آن به زبان ديگر است ، چه براي اثبات مطلبي يا رد كردن آن .
8 ـ فسوق :
فسوق ، دروغ و فحش و فخرفروشي به ديگران است ، و از محرمات احرام شمرده مي شود .
دستور دادن به ديگران اگر از روي فخرفروشي باشد حرام است وگرنه اشكال ندارد .
9 ـ بيرون آوردن خون از بدن
زخم كردن بدن يا خون گرفتن در حال احرام ، حرام است . ولي
خاراندن
بدن اگر زخم نشود و خون گرفتن اگر براي تشخيص بيماري باشد
اشكال
ندارد .
ـ محرم مي تواند از بدن ديگران خون بگيرد ، مثلاً پزشك مُحرم از بدن بيمار خون بگيرد اشكال ندارد .
10 ـ كشتن جانوران بدن
اين نيز يكي ديگر از محرمات احرام است و امروزه چندان مورد ابتلاء نيست .
|
205 |
|
11 ـ ناخن گرفتن
چيدن و كوتاه كردن ناخن در حال احرام با هر وسيله اي باشد حرام است و فرقي بين ناخن دست يا پا نيست .
12 ـ كشيدن دندان
كشيدن يا كندن دندان در حال احرام حرام است ، ولي به فتواي برخي از فقها ، اگر خون نيايد حرام نيست .
13 ـ كندن درخت و گياه حرم
شهر مكه و اطراف آن تا حدود معيني « حرم » است كه داراي احكام خاصي مي باشد ، از جمله كندن و بريدن درخت و گياه آن حرام است .
اگر در حال راه رفتن به طور متعارف گياه كنده شود اشكال ندارد .
كندن درخت و گياه حرم اختصاص به افراد محرم ندارد ، بلكه به محرم و غيرمحرم حرام است .
14 ـ شكار
افراد محرم بايد از هرگونه شكار حيوان هاي صحرايي پرهيز كنند و نيز نشان دادن حيوان به شكارچي و نگه داشتن حيوان شكار شده نيز حرام است .
كشتن ملخ و امثال آن نيز حرام است ، ولي حيوان هايي كه قصد اذيت دارند ، مثل زنبور و عقرب اشكال ندارد .
15 ـ عقد كردن زن براي خود يا ديگري
عقد كردن زن براي خود يا ديگري در حال احرام حرام است .
|
206 |
|
16 ـ لذت هاي جنسي
در حال احرام هرگونه لذت شهواني از جنس مخالف حرام است ، بنابراين زن و شوهر هرچند محرميت آنها در حال احرام نيز باقي است ، ولي هيچ گونه لذت جنسي از يكديگر حتي نگاه با شهوت جايز نيست ، امّا نگاه و تماس بدني بدون لذت اشكال ندارد ، ولي بوسيدن يكديگر و آميزش حرام است .
17 ـ استمناء
در غير حال احرام جزء گناهان كبيره است و در حال احرام گناهش افزون تر است .
يادآوري : برخي از محرمات احرام كه براي زائران مبتلاءبه نيست گفتن آنها در جلسات آموزشي نه تنها ضرورت ندارد ، بلكه اتلاف وقت است .
|
207 |
|
جلسه بيستم :
كفارات محرمات احرام
در حال احرام برخي از كارهاحرام است كه مواردهريكواحكام آنها گذشت .
برخي از اين محرمات كفاره نيز دارد و كفاره محرمات احرام غالباً همان حيوان هايي است كه به عنوان قرباني ذبح مي شود ، يعني گوسفند يا گاو يا شتر و گاهي يك مدّ طعام كه تقريباً 750 گرم است .
1 ـ ارتكاب سهوي محرمات احرام
هيچ كدام از محرمات احرام درصورت ارتكاب سهوي كفاره ندارد ، به جز صيد .
يادآوري مي شود غالب محرماتي كه از زائران سر مي زند عمدي نيست ، بلكه به جهت بي توجهي و فراموشي است .
2 ـ برخي از محرماتي كه ممكن است اتفاق بيفتد و كفاره آنها
بيشتر محرمات كفاره دارد از جمله كارهايي كه از زائران سر نمي زند و
|
208 |
|
چنانچه سر بزند سهوي است كه كفاره ندارد ، ولي برخي از آنها كه ممكن است پيش آيد ، و كفاره آنها يك گوسفند است در اينجا مي آوريم :
1 ـ استعمال بوي خوش
2 ـ پوشيدن لباس دوخته
3 ـ پوشاندن سر
4 ـ زير سايه رفتن
5 ـ قَسَم راست ( سه مرتبه )
6 ـ قَسَم دروغ ( يك مرتبه )
3 ـ سقوط حرمت و وجوب كفاره
حرمت عمل ، حكم تكليفي است و وجوب كفاره ، حكم وضعي است . چنانچه ارتكاب محرمات از روي ناچاري و با عذر باشد ، حكم تكليفي برداشته مي شود ، ولي حكم وضعي همچنان باقي است ، يعني هرچند آن عمل به جهت معذور بودن مكلّف گناه محسوب نمي شود ، ولي وجوب كفاره ساقط نمي شود ؛ مانند :
* زير سايه رفتن يا ماشين سقف دار سوار شدن در حالي كه ماشين ديگري وجود ندارد و براي زائر نيز اين امكان وجود ندارد تا با وسيله اي ديگر برود . در اين جا حركت زير سايه بان حرام نيست ، ولي كفاره يك گوسفند واجب است .
پوشيدن لباس دوخته براي كسي كه به جهت مشكلي ناچار است لباس دوخته بپوشد ، مثل بيماري كه بايد جوراب يا دستكش طبي دوخته بپوشد .
* استفاده از كِرِم معطر براي كسي كه به جهت بيماري پوستي بايد در حال احرام نيز استفاده كند .
|
209 |
|
4 ـ شرايط حيواني كه به عنوان كفاره ذبح مي شود
حيواني كه به عنوان كفاره ذبح مي شود لازم نيست شرايط حيوان قرباني را داشته باشد . مثلاً اگر حيوان لاغر هم ذبح كند كافي است ، امّا احتياط مستحب است كه آن شرايط را نيز داشته باشد .
5 ـ محل ذبح كفاره
محل ذبح كفاره محرمات احرام عمره مكه است .
و محل ذبح كفاره محرمات احرام حج مني است و چنان چه در آن جا ذبح نكند و در محل خود ذبح كند ، كفايت مي كند .
6 ـ مصرف كفاره
مصرف كفاره محرمات احرام فقراء هستند ، يعني بايد به افراد فقير داده شود . و فقير كسي است كه خرج سال خود را نمي تواند تأمين كند .
|
210 |
|
جلسه بيست و يكم :
احكام متفرقه عمره و حج
1 ـ وظيفه معذوران
يكي از ويژگي هاي مهم احكام دين ، تناسب آنها با توانايي افراد است ، يعني وظيفه هريك از افراد نسبت به مسائل شرعي متناسب با قدرت و توانايي او مشخص شده است . بنابراين در اعمال عمره و حج ، كساني كه عذري دارند و از به جا آوردن برخي از اعمال معذورند نيز به طور واضح مشخص شده است كه در اين بخش به بيان وظيفه چهار گروه از معذوران يعني بيماران و محصوران و مصدودان و بانوان معذور به عذر شرعي مي پردازيم .
وظيفه بيماران
هرچند بيماراني كه از بجاي آوردن اعمال عمره و حج عاجزند ، مستطيع نيستند و حج بر آنها واجب نيست ، امّا چنانچه به حج رفتند يا در اثناء اعمال بيمار شدند ، وظيفه آنها بدين شرح است :
الف ) احرام و وقوف در عرفات و مشعرالحرام را بايد خودشان بجا آورند ، هرچند با وقوف اضطراري .
|
211 |
|
ب ) بقيه اعمال را به كمك ديگران انجام دهند .
ج ) چنانچه نتوانند با كمك ديگران اعمال را بجا آورند ، نايب بگيرند .
وظيفه محصورشدگان
محصور ، بيماري است كه نتواند به مكه برود يا نتواند اعمال عمره يا حج را بجا آورد . كسي كه محصور شده وظيفه اش بدين شرح است :
* اگر براي عمره محرم شده و نتواند به مكه برود ، بايد قرباني يا پول آن را بهوسيله شخص اميني به مكه بفرستد تا در آن جا ذبح كنند .
* اگر براي حج محرم شده و نتواند به عرفات برود ، بايد قرباني يا پول آن را به مني بفرستد تا در آن جا ذبح كنند .
* در هر دو صورت با آن شخص قرار بگذارد كه در روز خاص و ساعت معيني آن حيوان را ذبح كند ؛ در حج روز عيد قربان را قرار بگذارد و در عمره تمتع پيش از رفتن حجاج به عرفات .
* در روز قرار ، پس از وقت معين شده كه حيوان را ذبح كرده اند ، تقصير كند و از احرام خارج شود .
* و تنها براي طواف نساء نايب بگيرد تا برايش به جا آورند .
وظيفه مصدودها
مصدود كسي است كه دشمن يا شخص ديگري او را از بجا آوردن عمره يا حج باز داشته است . شخص مصدود بايد براي بيرون رفتن از احرام :
* در محلي كه مصدود شده يك شتر يا گاو يا گوسفندي را به قصد بيرون رفتن از احرام ذبح كند .
* پس از آن تقصير كند و با اين دو عمل از احرام خارج مي شود و طواف نساء نيز لازم نيست .
|
212 |
|
بانوان معذور به عذر شرعي
اگر براي بانوان عذر شرعي پيش آيد يعني حائض شوند ، دو مشكل براي اعمال عمره و حجشان پيش مي آيد :
الف ) وارد شدن به مسجدالحرام و توقف در مسجد شجره براي احرام .
ب ) به جاي آوردن طواف و نماز طواف .
بنابراين نسبت به ساير اعمال هيچ مشكلي از اين جهت ندارند ، چون در آنها طهارت شرط نيست و امّا وظيفه آنها نسبت به توقف در مسجد شجره براي احرام :
* چنانچه بتوانند در حال عبور محرم شوند ، همين گونه عمل كنند .
* اگر نتوانند در حال عبور محرم شوند ، در بيرون مسجد ، محاذي مسجد يعني دو سمت راست يا چپ آن محرم مي شوند .
* و نيز مي توانند با نذر پيش از ميقات ، مثلاً در مدينه محرم شوند .
و وظيفه آنان نسبت به طواف و نماز طواف نيز بدين شرح است :
* اگر بتوانند بايد صبر كنند تا پاك شوند و اين اعمال را بجا آورند .
* و اگر نتوانند صبر كنند بايد براي اين اعمال نايب بگيرند و در برخي از موارد نيز وظيفه آنها از حج تمتع به حج افراد مبدّل مي شود كه تفصيل آنها در كتاب هاي فقهي آمده است .
2 ـ فراموشي برخي از اعمال و حكم اعاده يا قضاي آنها
چنانچه عملي از اعمال عمره يا حج فراموش شود ، اعمال بعدي بجاي آورده شود ، در برخي از موارد اعاده يا قضاي همان عمل كافي است ، ولي در برخي از موارد ، اعمال مترتبه نيز بايد اعاده شود . لذا به زائران توصيه شود
|
213 |
|
چنانچه عملي را فراموش كردند يا متوجه شدند باطل بجا آوردند ، حكم آن را جويا شوند و به وظيفه خود عمل كنند .
3 ـ مستحبات مكه
ايام اقامت در مكه از فرصت هاي طلايي و ارزشمند عمر انسان محسوب مي شود كه نبايد اين فرصت را بيهوده گذراند يا به كارهاي بي ارزش يا كم ارزش مصروف داشت .
به جز اعمالي كه جزو واجبات عمره و حج شمرده مي شود ، برخي از كارها در مكه مكرمه مستحب است كه به برخي از آنها اشاره مي شود :
الف ) تلاوت قرآن كه تأكيد بسيار شده و ختم قرآن در مكه فضيلت بسيار دارد .
ب ) طواف مستحب ، با همان شرايطي كه در طواف واجب گفته شد با اين تفاوت كه نماز اين طواف لازم نيست پشت مقام بجا آورده شود .
طواف مستحب را مي توان براي خود يا به نيابت از شخص ديگر ، اعم از زنده يا مرده ، يك يا چند نفر بجا آورد .
ج ) طواف وداع ؛ در آخرين لحظات اقامت در مكه و پيش از بيرون رفتن از آن مستحب است طواف ودعا بجا آورند .
د ) زيارت قبور اولياء الهي از جمله قبر حضرت ابوطالب و خديجه در قبرستان حجون و مولدالنبي ( صلّي الله عليه وآله ) نزديك مسجدالحرام و نماز در مساجد معروف مكه مثل مسجد جن و مسجدالراية و . . .
|
214 |
|
جلسه بيست و دوم :
عمره مفرده
گاهي اوقات برخي از زائران پس از اتمام اعمال حج اقدام به انجام عمره مفرده مي كنند ، لذا در پايان اين بحث مختصري از احكام عمره مفرده آورده مي شود .
1 ـ تعريف عمره مفرده
عمره به معناي زيارت است و چون اين نوع از عمره جداي از
اعمال
حج و خود به تنهايي اعمالي مستقل به شمار مي رود آن
را عمره مفرده
ناميده اند .
2 ـ زمان عمره مفرده
عمره مفرده زمان خاصي ندارد و در طول سال هر وقت كه انسان به مكه مكرمه مشرف شود مي تواند عمره مفرده بجاي آورد ، ولي در برخي اوقات بجا آوردن عمره مفرده جايز نيست ؛ مثل :
|
215 |
|
* پس از اعمال عمره تمتع و پيش از احرام حج ، در فاصله تقصير عمره تمتع و احرام حج .
* پس از اعمال مني و پيش از اعمال مكه .
* در فاصله كوتاه با عمره قبلي كه تفصيل آن خواهد آمد .
3 ـ اعمال عمره مفرده
مجموع اعمال عمره مفرده هفت تاست و به اين ترتيب بجا آورده مي شود :
* احرام ؛
* طواف عمره ؛
* نماز طواف عمره ؛
* سعي بين صفا و مروه ؛
* تقصير ؛
* طواف نساء ؛
* نماز طواف نساء .
4 ـ تفاوت هاي عمره تمتع با عمره مفرده
عمره تمتع | عمره مفرده |
به نيت عمره تمتع بجا آورده مي شود | به نيت عمره مفرده بجا آورده مي شود |
بايد در يكي از ميقات هاي پنج گانه محرم شود | بايد در ميقات يا أدني الحل محرم شود |
طواف نساء و نماز آن لازم نيست | طواف نساء و نماز آن لازم است |
|
216 |
|
5 ـ استطاعت عمره مفرده ( وجوب يا استحباب )
كسي كه استطاعت حج را ندارد ، ولي استطاعت عمره مفرده را دارد ، بنابر فتواي مشهور فقها بجا آوردن عمره مفرده بر او واجب نيست ، يعني لازم نيست به عمره برود و كسي كه حج واجب بجا نياورده و به نيابت از ديگري به حج رفته ، احتياط مستحب است پس از اعمال حج عمره مفرده بجا آورد .
6 ـ عمره مفرده تكراري و فاصله دو عمره
نسبت به فاصله دو عمره مفرده چند نظر فقهي وجود دارد :
الف ) حداقل يك ماه بايد فاصله باشد و در كمتر از اين فاصله رجاءً مي تواند بجا آورد .
ب ) حداقل بايد ده روز فاصله باشد .
ج ) اگر دو عمره براي يك نفر نباشد ، مثلاً يكي را براي خودش و ديگري را به نيابت شخص ديگري بجا آورد فاصله شرط نيست .
د ) بين دو يا چند عمره فاصله شرط نيست .