بخش 1

پیشگفتار وجوب حج فلسفه حجّ حج وسیله تقویت دین حج آرام بخش دل ها تارک حج حج و رستگاری ارزش حج حق حج خداجویی پاداش حجّ تأثیر حج نقش نیّت در حجّ ورود در نور ورود به محضر حقّ میزبانی خداوند حج و جهاد حج برتر از عمره ریزش گناهان پذیرش دعا دستیابی به دنیا و آخرت حج آگاهانه شرط حضور برکات حج حجّ مردود حج با مال حرام اخلاق حاجی حج موفق اقسام حجّ اقسام حاجیان حاجیان نا موفّق سلوک با همسفران آزار در راه مرگ در راه انفاق در حج فلسفه احرام ادب احرام لبیک حقیقی شعار حجّ ورود آگاهانه ایمن از خشم خدا مکّه حرم خدا و رسول ( صلی الله علیه وآله ) آداب ورود به مسجد الحرام قصرهای بهشتی نماز در حرمین نماز جماعت در مکّه نماز با اهل سنّت چرا مکعب ؟ نگاه به کعبه لحظه الهی ریزش برکات پیوند دین و کعبه برداشت ممنوع پرده کعبه حضور امام زمان ( علیه السلام ) حجر الاسود


1


بسم الله الرحمن الرحيم


3


منتخب احاديث حج

سيّدعلي قاضي عسكر


11


پيشگفتار

يا ربّ اين كعبه مقصود تماشاگه كيست * * * كه مغيلان طريقش گل و نسرين من است

حافظ

حج در لغت به معناي قصد و در اصطلاح آهنگ خانه خدا كردن ، و يكي از آيين هاي مهمّ ديني مذهبي مسلمانان است . مغناطيس كعبه همه ساله ميليون ها مسلمان را از گوشه و كنار جهان به سوي خود جذب مي كند تا با انجام اعمال و مناسك و رعايت يك سلسله مقررات ويژه ، در يك عمليّات تمريني ، براي تحقق زندگي توحيدي شركت كنند و قدرت و عظمت اسلام را در برابر ديد جهانيان به نمايش بگذارند .

در اين همايش عظيم ، مسلمانان با نژادها و رنگ هاي گوناگون ، كنار كعبه گردهم مي آيند تا از رهگذر آشنايي با يكديگر ، به توحيد كلمه و همسبتگي و اتحاد جوامع اسلامي دست يابند .

حج جلوه گاه معنويت ، شور و شعور ، تعبد و بندگي ،


12


شهامت و ايثار ، وحدت و ذكر و بالأخره ارتباط و پيوند با خدا است . از اين رو توفيق انجام چنين سفري ، فرصتي مغتنم براي خداجويان است تا از نظر روحي و اخلاقي خود را پالايش نموده ، دگرگوني و تحوّل سازنده اي در جان و روح آنان پديد آيد .

در آموزه هاي رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) و پيشوايان ديني ، نكات آموزنده فراواني وجود دارد كه مي تواند زائران وادي نور را در بهره برداري هرچه بيشتر از فرصت ها ياري دهد . در اين آموزه ها به حاجيان توصيه شده است تا پيش از سفر ، از گناهان فاصله گرفته ، جان خود را با آب توبه بشويند ، هزينه هاي سفر را از مال حلال و پاك تأمين نمايند ، با خويشان و بستگان و دوستان و همسايگان خداحافظي نموده ، حلاليت بطلبند و پس از جلب رضايت آنان ، گام در اين راه بگذارند . سفر را با نام و ياد خدا و با هدف خداخواهي و خداجويي آغاز كنند و در طول سفر نيز از گناه و نافرماني پروردگار دوري جسته ، مراقب خود باشند و . . . .

اين دستور العمل ها و عمل به آن ها ، موجب مي شود تا در حاجي يك تحول و دگرگوني اساسي پديد آيد و در نتيجه از گذشته احياناً غلط و نادرست خويش فاصله گرفته ، خود را براي يك زندگي صحيح و اسلامي آماده سازند .


13


خانه كعبه خانه دل هاست * * * ساحت قدس و جلوه گاه خداست

نيكبخت آن كه همچو پروانه * * * در طواف است گرد آن خانه

در روايات ، هدف از حج ايجاد فلاح و رستگاري و تحوّل روحي و اخلاقي در زائران و نزديك شدن آنان به خداوند ذكر شده است .

اگر حج گزاران با هدف تحوّل روحي و اخلاقي و اصلاح خود ، گام در اين مسير الهي بگذارند ، با توجّه به جمعيّت انبوهي كه همه ساله به عمره و حج مشرف مي شوند ، بي شك اين تحوّل به خانواده ها و جامعه نيز منتقل خواهد شد .

هر مسلماني كه به حج مي رود ، اگر تصميم بگيرد كه در طول سفر و هنگام بازگشت ، اخلاق اسلامي را مراعات نموده ، از كارهاي حرام بپرهيزد و واجبات ديني را آن گونه كه خداوند مي خواهد انجام دهد و همين فكر و انديشه را به فرزندان و خويشان و دوستان و همكاران خود نيز منتقل كند ، قطعاً در جامعه تحوّل اخلاقي مهمّي رخ خواهد داد و دشمنان در تهاجم فرهنگي خود ناكام خواهند شد .

مجموعه حاضر ، بخشي از آموزه هايي است كه معصومان ( عليهم السلام ) به عنوان راهنمايي زائران خانه خدا بيان


14


فرموده اند . اميد است با عمل به آن ، خود را به حضرت حق نزديك و از بركات و نورانيت اين سفر الهي و معنوي كاملا بهره مند گردند .

اي خداي مقصد و مقصود من * * * اي تو هم سوداي من هم سود من

خواب و بيداري من از بهر تو است * * * الفت و آزادي ام در شهر تو است

من ندارم حاجتي جز روي تو * * * من نجويم مقصدي جز كوي تو

از تو غير از تو ندارم حاجتي * * * جز به ذكر تو نبينم راحتي

تشنه ام سيرابيم در دست تو است * * * تابش و بينائيم پابست تو است

خسته ام آسايش جانم تويي * * * درد دارم درد و درمانم تويي

سيّدعلي قاضي عسكر

معاون آموزش و پژوهش

بعثه مقام معظّم رهبري


15


وجوب حج

قال علي ( عليه السلام ) :

« فَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلاَْنَامِ . ( 1 )

« خداوند حجّ خانه با احترام خويش را كه قبله مردمانش قرارداده است ، بر شما واجب گردانيد .

قال علي ( عليه السلام ) :

« فَرَضَ حَجَّهُ وَأَوْجَبَ حَقَّهُ وَكَتَبَ عَلَيْكُمْ وِفَادَتَهُ فَقَالَ سُبْحَانَهُ : { وَلِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ } . ( 2 )

« خداوند حجّ را واجب و اداي حقّ آن را

لازم و زيارتش را بر شما مقرّر ساخت ، پس

فرمود :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ نهج البلاغة : خ1

2 ـ وسائل الشيعه : 11/15 ـ نهج البلاغه : خ1

در نهج البلاغه « فَرَضَ حَقَّهُ وَأَوْجَبَ حَجَّهُ . . . آمده است .


16


حقّ خداوند بر مردماني كه توان رسيدن به آن خانه را دارند ، آن است كه حجّ خانه خدا را بجاي آورند و آن كس كه كفر پيشه كند ، پس همانا خداي از تمامي جهانيان بي نياز است .

فلسفه حجّ

قال علي ( عليه السلام ) :

« جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَاِذعانَهُمْ لِعِزَّتِهِ . ( 1 )

« خداوند حجّ را نشانه قرار داد تا بندگان در برابر عظمت او فروتني نموده ، به عزّت و بزرگواري پروردگار اعتراف كنند .

قال عَليّ ( عليه السلام ) :

« جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ لِلاِْسْلامِ عَلَماً وَلِلْعَائِذِينَ حَرَم . ( 2 )

« خداوند حجّ و كعبه را نشان و پرچمي براي اسلام

قرار داد و براي پناه آورندگان ، آنجا را خانه امن

ساخت . . .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ نهج البلاغه ، خ1

2 ـ وسائل الشيعة : 11/15 ـ نهج البلاغه : خ1


17


حج وسيله تقويت دين

قال عَلِيّ ( عليه السلام ) :

« وَالْحَجَّ تَقْوِيَةً لِلدِّينِ . ( 1 )

« خداوند حج را وسيله تقويت دين قرار داد .

حج آرام بخش دل ها

قال الباقر ( عليه السلام ) :

« الحَجُّ تَسْكِين القُلُوبُ . ( 2 )

« حجّ آرامش بخش دلها است .

تارك حج

قال رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) :

« مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَحُجَّ فَلْيَمُتْ إِنْ شَاءَ يَهُودِيّاً وَإِنْ شَاءَ نَصْرَانِيّ . ( 3 )

پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

هر كس حجّ به جاي نياورده بميرد [ به او گفته شود ] اگر خواهي يهودي بمير و اگر خواهي نصراني .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ نهج البلاغه : خ1

2 ـ بحار الانوار : 75/183

3 ـ مستدرك الوسائل : 8/18 ـ محجّة البيضاء : 2/145


18


همين مضمون در روايت ديگري از ششمين پيشوا ، حضرت امام صادق ( عليه السلام ) نقل شده است . ( 1 )

اين روايات بيانگر اهمّيت و جايگاه والاي حج در اسلام است به گونه اي كه تارك اين فريضه مهمّ ، چونان انسان مسلمان خارج شده از دين به شمار مي آيد .

حج و رستگاري

از امام باقر ( عليه السلام ) پرسيدند :

حج را چرا حجّ نامگذاري كردند ؟

« قَالَ حَجَّ فُلانٌ أَيْ أَفْلَحَ فُلانٌ . ( 2 )

« فرمود : فلان كس حجّ كرد يعني رستگار شد .

ارزش حج

محمّد بن مسلم گويد :

امام باقر ( عليه السلام ) يا امام صادق ( عليه السلام ) ( 3 ) فرمود :

« وَدَّ مَنْ فِي الْقُبُورِ لَوْ أَنَّ لَهُ حَجَّةً وَاحِدَةً بِالدُّنْيَا وَمَا فِيهَ . ( 4 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ محجّة البيضاء : 2/145

2 ـ وسائل الشيعة : 11/103 ـ علل الشرايع : 411/1

3 ـ ترديد از راوي است .

4 ـ وسائل الشيعة : 11/110 ـ تهذيب الاحكام : 5/23


19


« مردگان در گورهايشان آرزو مي كنند :

كاش دنيا و آنچه در دنيا هست را داده و به جاي آن پاداش يك حج به آنها داده مي شد .

حق حج

قال الإمام زَيْنُ العابِدِين ( عليه السلام ) فِي رِسالَةِ الحُقُوق :

« حَقُّ الْحَجِّ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ وِفَادَةٌ إِلَي رَبِّكَ وَفِرَارٌ إِلَيْهِ مِنْ ذُنُوبِكَ وَفِيهِ قَبُولُ تَوْبَتِكَ وَقَضَاءُ الْفَرْضِ الَّذِي أَوْجَبَهُ اللَّهُ تَعَالَي عَلَيْكَ . ( 1 )

امام سجّاد ( عليه السلام ) زينت عبادت كنندگان در رساله حقوق فرمود :

« حقّ حجّ بر تو آن است كه بداني ، حجّ وارد شدن به محضر ربّ و پرورش دهنده تو است ، و گريختن از گناهانت به سوي او است ، و در حجّ توبه ات پذيرفته مي شود ، و اداي تكليفي است كه خداوند آن را بر تو واجب گردانيده بود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/620/3214


20


خداجويي

قال الصادق ( عليه السلام ) :

« مَنْ حَجَّ يُرِيدُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لا يُرِيدُ بِهِ رِيَاءً وَلا سُمْعَةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الْبَتَّةَ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

« كسي كه حجّ انجام دهد و خدا را اراده كند و قصد ريا و شهرت طلبي نداشته باشد قطعاً خداوند او را خواهد بخشيد .

پاداش حجّ

قالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :

« لَيْسَ لِلْحِجَّةِ المَبْرُورَةِ ثَوابٌ اِلاّ الجَنَّةَ ( 2 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

« حجّ مقبول پاداشي جز بهشت ندارد .

تأثير حج

هشام بن حكم گويد :

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ وسائل الشيعة : 11/109 ـ ثواب الاعمال : 70/2

2 ـ سنن ترمذي : 3/175/8190


21


مَا مِنْ سَفَر أَبْلَغَ فِي لَحْم وَلا دَم وَلا جِلْد وَلا شَعْر مِنْ سَفَرِ مَكَّةَ وَمَا أَحَدٌ يَبْلُغُهُ حَتَّي تَنَالَهُ الْمَشَقَّةُ . ( 1 )

هيچ سفري مانند سفر مكّه در گوشت و خون و پوست و موي انسان تأثير نمي گذارد و هيچ كس جز با سختي و مشقت به آنجا نمي رسد .

نقش نيّت در حجّ

قَالَ الصَّادِقُ ( عليه السلام ) :

لَمَّا حَجَّ مُوسَي ( عليه السلام ) نَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ ( عليه السلام ) فَقَالَ لَهُ مُوسَي يَا جَبْرَئِيلُ . . . ما لِمَنْ حَجَّ هَذَا الْبَيْتَ بِنِيَّة صَادِقَة وَنَفَقَة طَيِّبَة ؟ قَالَ : فَرَجَعَ إِلَي اللَّهِ عَزّوَجَلّ ، فَأَوْحَي اللَّهُ تَعالي إِلَيْهِ ؛ قُلْ لَهُ : أَجْعَلُهُ فِي الرَّفِيقِ الاَْعْلَي مَعَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقاً . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

هنگامي كه موسي ( عليه السلام ) حج انجام داد جبرئيل بر وي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ الكافي : 4/262/41

2 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/235/287


22


نازل شد ، سپس موسي ( عليه السلام ) به او گفت :

اي جبرائيل :

براي كسي كه حجّ اين خانه را با نيّتي صادق و هزينه اي پاك به جاي آورد چه پاداشي مقرّر شده است ؟

جبرئيل بدون پاسخ به سوي خداوند عزّوجلّ بازگشت [ و پاسخ آن را جويا شد ] خداوند به او وحي كرده و فرمود :

به او بگو :

وي را در ملكوت اعلي همراه و همنشين با پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان قرار خواهم داد و اينها همراهان خوب و شايسته اي هستند .

ورود در نور

عبدالرَّحْمانِ بن سَمُرَة گويد :

روزي نزد رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) بوديم آن حضرت فرمود :

إِنِّي رَأَيْتُ الْبَارِحَةَ عَجَائِبَ .

من ديشب شگفتي ها و عجائبي را ديدم !

ما گفتيم : اي رسول خدا ، جان و خانواده و اولادمان فدايت باد چه ديديد ؟ براي ما بگوييد :

فقال : . . .

رَأَيْتُ رَجُلا مِنْ أُمَّتِي مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ ظُلْمَةٌ وَ


23


مِنْ خَلْفِهِ ظُلْمَةٌ وَعَنْ يَمِينِهِ ظُلْمَةٌ وَعَنْ شِمَالِهِ ظُلْمَةٌ وَمِنْ تَحْتِهِ ظُلْمَةٌ ، مُسْتَنْقِعاً فِي الظُّلْمَةِ فَجَاءَهُ حَجُّهُ وَعُمْرَتُهُ فَأَخْرَجَاهُ مِنَ الظُّلْمَةِ وَأَدْخَلاهُ فِي النُّورِ . . . . ( 1 )

فرمود :

مردي از امّت خود را ديدم كه ، از روبرو و پشت سر و از سوي راست و چپ و از زير پا ، تاريكي وي را فراگرفته و غرق در ظلمت بود ، در اين حال حج و عمره او آمده ، و وي را از ظلمت و تاريكي رها ساخته ، در نور وارد كردند .

ورود به محضر حقّ

قالَ عَلِيٌّ ( عليه السلام ) :

اَلْحَاجُّ وَالْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّهِ ، وَحَقٌّ عَلَي اللَّهِ أَنْ يُكْرِمَ وَفْدَهُ وَيَحْبُوَهُ بِالْمَغْفِرَةِ . ( 2 )

علي ( عليه السلام ) فرمود :

حج گزار و عمره گزار ، واردشدگان بر خداوند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ أمالي صدوق : 301 / 342 ـ مستدرك الوسائل : 8 / 39

2 ـ وسائل الشيعه : 4/116 ـ تحف العقول : 123


24


مي باشند و بر خدا است كه وارد شده بر خود را گرامي داشته ، او را مشمول مغفرت و آمرزش خويش قرار دهد .

ميزباني خداوند

قال الصّادق ( عليه السلام ) :

إِنَّ ضَيْفَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ رَجُلٌ حَجَّ وَاعْتَمَرَ فَهُوَ ضَيْفُ اللَّهِ حَتَّي يَرْجِعَ إِلَي مَنْزِلِهِ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

مردي كه حج يا عمره انجام دهد ميهمان خدا است و تا زماني كه به منزل خود بازگردد در اين ميهماني قرار دارد .

حج و جهاد

قال رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) :

جِهادُ الْكَبيرِ والصَّغيرِ والضَّعيفِ والْمَرأَةِ الْحَجُّ والْعُمْرَةُ . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ خصال : 127 ـ وسائل الشيعه : 14/586

2 ـ سنن نسائي : 5/114


25


رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

جهاد بزرگ و كوچك ، زنان و افراد ناتوان حج و عمره است .

حج برتر از عمره

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) به عثمان بن أبي العاص فرمود :

اِعْلَمْ اَنَّ الْعُمْرَةَ هِيَ الْحَجُّ الأصْغَرُ ، وَاَنَّ عُمْرَةً خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيا وما فيها وَحَجَّةً خَيْرٌ مِنْ عُمْرَة . ( 1 )

بدان عمره همان حج اصغر است . و همانا يك عمره از دنيا و آنچه در آن است بهتر و بالاتر است . و نيز بدان كه حج از عمره برتر و بهتر است .

ريزش گناهان

قال رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) :

اَيُّ رَجُل خَرَجَ مِنْ مَنزِلِه حاجّاً اَوْ مُعْتَمِراً ، فكُلَّما رَفَعَ قَدَماً وَوَضَعَ قَدَماً ، تَناثَرَتِ الذُّنُوبُ مِنْ بَدَنِهِ كَما يَتَناثَرُ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ ، فَاِذا وَرَدَ الْمَدينَةَ وصافَحَني

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ معجم الكبير طبراني : 9/44/8336


26


بِالسَّلامِ ، صافَحَتْهُ المَلائِكَةُ بِالسَّلامِ ، فَاِذا

وَرَدَ ذَالْحُلَيْفَةَ واغْتَسَلَ ، طَهَّرَه اللّهُ مِنَ الذّنُوبِ ، وَإِذا لَبِسَ ثَوْبَيْنِ جَديدَيْنِ ، جَدَّدَ اللّهُ لَهُ الْحَسَناتِ واِذا قالَ : لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ ، أَجابَهُ الرَّبُّ عَزَّوَجَلّ : « لَبَّيْكَ و سَعْدَيْكَ ، اَسْمَعُ كَلامَكَ و اَنْظُرُ اِلَيْكَ ، فَاِذا دَخَلَ مَكَّةَ وطافَ و سَعي بَيْنَ الصَّفا والْمَروَةَ وَصَلَ اللّهُ لَهُ الْخَيْراتِ . . . . ( 1 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

هرمردي كه براي حج ياعمره از منزل خود بيرون رود ، پس هر قدمي كه برمي دارد و به زمين مي گذارد ، گناهان از بدن او فرو مي ريزند ، همان گونه كه برگ از درخت .

پس آن گاه كه وارد مدينه شده و به وسيله سلام با من مصافحه كند ، فرشتگان به وسيله سلام به او دست داده ، مصافحه مي كنند . وآن گاه كهواردذوالحليفه ( مسجد شجره ) گرديده و غسل كند ، خداوند وي را از گناهان پاك گرداند .

و آنگاه كه دو جامه جديد احرام را بر تن كند ،

خداوند پاداش ها و حسنات جديد به او عنايت مي كند ، و آن گاه كه لبّيك اللّهم لبّيك گويد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ الحجّ والعمره في القرآن والحديث : 148/325


27


خداوند عزّوجل به او پاسخ مي دهد :

لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْك كلام و سخن تو را مي شنوم ، و به تو [ با نظر عنايت ] مي نگرم ، و آن گاه كه وارد مكه شده ، طواف و سعي بين صفا و مروه را انجام دهد ، خداوند خيرات و خوبي ها را پيوسته بر او نازل كند . . . .

پذيرش دعا

قالَ رَسُولُ اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :

اَرْبَعَةٌ لاتُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ حَتّي تُفْتَحَ لَهُمْ اَبْوابُ السَّماءِ و تَصيرَ إلَي الْعَرْشِ :

اَلْوالِدُ لِوَلَدِهِ ، والْمَظْلُومُ عَلي مَنْ ظَلَمَهُ ، والْمُعْتَمِرُحَتّي يَرْجِعَ ، والصّائِمُ حَتّي يُفْطِرَ . ( 1 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

چهارنفرند كه دعاي آنان برنمي گردد تا آن كه درهاي آسمان براي آنها گشوده شده و به عرش الهي برسد :

1ـ دعاي پدر براي فرزند

2ـ دعاي مظلوم عليه ظالم

3ـ دعاي عمره گذار تا زماني كه برمي گردد .

4ـ دعاي روزه دار تا هنگامي كه افطار كند .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 2/510/6


28


دستيابي به دنيا و آخرت

قالَ رَسُولُ اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :

مَنْ اَرادَ الدُّنْيا والآخِرَةَ فَلْيَؤُمَّ هذَا البَيْتَ ، فَما أتاهُ عَبْدٌ يَسْأَلُ اللّهَ دُنْيا اِلاّ أَعْطاهُ اللّهُ مِنْها ، ولا يَسْأَلُهُ آخِرَةً اِلاّ ادَّخَرَ لَهُ مِنْها . ( 1 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

هركس دنيا و آخرت را مي خواهد ، آهنگ اين خانه كند ، همانا بنده اي به آن جا نيامده و از خداوند دنيا را نخواسته مگر آنكه بدان دست يافته و خداوند حاجت او را برآورده ساخته است ، و نيز از خداوند آخرت را طلب نكرده مگر آن كه پذيرش اين درخواست را براي وي ذخيره كرده است .

حج آگاهانه

قالَ رَسُولُ اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) في خُطْبَتِهِ يَوْمَ الْغَدير :

مَعاشِرَ النّاسِ ، حُجُّوا الْبَيْتَ بِكَمالِ الدّينِ والتَّفَقُّه ، ولاتَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشاهِدِ اِلاّ بِتَوْبَة واِقْلاع . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مسند الامام زيد : 197

2 ـ الحج والعمرة في القرآن و الحديث ، 257/718


29


رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) در خطبه روز غدير فرمود :

اي مردم ، خانه خدا را با بصيرت و دينداري كامل زيارت كنيد واز آن مكان ها جز با توبه و رهاشدن از گناه باز نگرديد .

شرط حضور

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) كَانَ أَبِي يَقُولُ :

مَنْ أَمَّ هَذَا الْبَيْتَ حَاجّاً أَوْ مُعْتَمِراً مُبَرَّأً مِنَ الْكِبْرِرَجَعَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

پدرم امام باقر ( عليه السلام ) پيوسته مي فرمود : كسي كه براي حج يا عمره قصد اين خانه كند ، در حالي كه از كبر و خودپسندي بري باشد ، از گناهان پاك مي شود همانند روزي كه از مادر متولّد شده است .

بركات حج

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ : قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) :

حُجُّوا وَاعْتَمِرُوا ، تَصِحَّ أَبْدَانُكُمْ ، وَتَتَّسِعْ أَرْزَاقُكُمْ ، وَتُكْفَوْا مَؤُوناتِ عِيَالِكُمْ ، وَقَالَ :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/252/2


30


الْحَاجُّ مَغْفُورٌ لَهُ وَمَوْجُوبٌ لَهُ الْجَنَّةُ ، وَمُسْتَأْنَفٌ لَهُ الْعَمَلُ ، وَمَحْفُوظٌ فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ . ( 1 )

از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود :

[ پدرم ] علي بن الحسين ( عليه السلام ) فرمود : حج و عمره به جاي آوريد تا بدن هاي شما سالم ، روزي هاي شما افزون ، و هزينه هاي خانواده [ و زندگي ] شما تأمين گردد .

امام همچنين فرمودند :

حاجي آمرزيده مي شود ، بهشت بر او واجب مي گردد ، نامه عمل او از نو نوشته مي شود و مال و خانواده اش در امان مي مانند .

حجّ مردود

عَنْ أَبِي جَعْفَر الْبَاقِرِ ( عليه السلام ) قَالَ :

مَنْ أَصَابَ مَالا مِنْ أَرْبَع لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فِي أَرْبَع : مَنْ أَصَابَ مَالا مِنْ غُلُول أَوْ رِبًا أَوْ خِيَانَة أَوْ سَرِقَة لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فِي زَكَاة وَلا صَدَقَة وَلا حَجّ وَلا عُمْرَة . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/252/1

2 ـ امالي صدوق : 442 ـ وسائل الشيعه : 11/145


31


امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :

كسي كه از چهار طريق مال و پولي به دست آورد . [ هزينه كردن آن ] در چهار چيز پذيرفته نشود :

كسي كه پولي را از راه آلودگي و فريب ، ربا ، خيانت و دزدي به دست آورد [ مصرف آن ] در زكاة ، صدقه و حج و عمره پذيرفته نگردد .

حج با مال حرام

قال أبو جعفر ( عليه السلام ) :

لا يَقْبَلُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ حَجّاً ولا عُمْرَةً مِنْ مال حرام . ( 1 )

امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :

خداوند حج و عمره گزاردن با مال حرام را نمي پذيرد .

اخلاق حاجي

عَنْ أَبِي جَعْفَر ( عليه السلام ) قَالَ :

مَا يُعْبَأُ مَنْ يَسْلُكُ هَذَا الطَّرِيقَ إِذَا لَمْ يَكُنْ فِيهِ ثَلاثُ خِصَال : وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ بحارالانوار : 93/120


32


مَعَاصِي اللَّهِ ، وَحِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ ، وَحُسْنُ الصُّحْبَةِ لِمَنْ صَحِبَهُ . ( 1 )

امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :

كسي كه به حج مي رود و اين راه را طيّ مي كند اگر سه خصلت در وي نباشد مورد عنايت و توجه قرار نمي گيرد :

1ـ ورع و پارسائي كه او را از گناه باز دارد .

2ـ صبروبردباري كه بتواند خشم خود را در اختيار گيرد .

3ـ خوش رفتاري با همراهان .

حج موفق

قال رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) :

مَنْ حجَّ أوِ اعْتَمَرَ فَلَمْ يَرْفَثْ وَلَمْ يَفسُقْ يَرْجِع كَهَيئَةِ يَوْم وَلَدَتْهُ اُمُّهُ . ( 2 )

كسي كه حج يا عمره انجام دهد و در آن گناه و فسقي مرتكب نگردد ، برمي گردد ، همانند روزي كه از مادر متولد شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4 / 286 / 2

2 ـ سنن دارقطني : 2 / 284


33


اقسام حجّ

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

الْحَجُّ حَجَّانِ : حَجٌّ لِلَّهِ ، وَحَجٌّ لِلنَّاسِ ، فَمَنْ حَجَّ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَي اللَّهِ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ حَجَّ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَي النَّاسِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

حج بر دو نوع است :

حج براي خدا و حج براي مردم ، پس آن كس كه براي خدا حج گزارد پاداشش را از خدا بهشت مي گيرد . و آن كس كه براي مردم حج مي گذارد پاداشش در روز قيامت بر عهده مردم است .

اقسام حاجيان

معاوية بن عَمار گويد :

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

الْحَاجُّ يَصْدُرُونَ عَلَي ثَلاثَةِ أَصْنَاف : فَصِنْفٌ يَعْتِقُونَ مِنَ النَّارِ ، وَصِنْفٌ يَخْرُجُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّهُ ، وَصِنْفٌ يُحْفَظُ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ ثواب الاعمال : 74/16


34


فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ ، فَذَلِكَ أَدْنَي مَا يَرْجِعُ بِهِ الْحَاجُّ . ( 1 )

حاجيان به سه دسته تقسيم مي شوند :

يك دسته از آتش دوزخ رهايي مي يابند ، و دسته ديگر از گناهان پاك مي شوند همانند روزي كه مادر آن ها را بزاد ، و دسته سوم خاندان و مال آنها ايمن و بيمه شود و اين كمترين پاداشي است كه حاجيان دريافت مي كنند .

حاجيان نا موفّق

قال رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ) :

يَأتي عَلَي النّاسِ زَمانٌ يَحُجُّ أغنِياءُ أمَّتي لِلنُّزهَةِ ، وأوْساطُهُمْ لِلتِجارةِ ، وقُرّاؤُهُمْ للريّاءِ والسُّمْعَةِ وفُقَرائُهُم لِلمسألةِ . ( 2 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

زماني بر مردم خواهد آمد كه : ثروتمندان امت من براي تفريح و خوشگذراني ، و قشر ميانه براي داد و ستد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ تهذيب الأحكام : 5/21/59

2 ـ تاريخ بغداد : 10/296 ـ الحجّ والعمرة في الكتابوالسنّة : 244/672


35


و قاريان براي ريا و شهرت و فقيران براي درخواست به حج مي روند .

سلوك با همسفران

قال الصادق ( عليه السلام ) :

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) :

وَطِّنْ نَفْسَكَ عَلَي حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتَ فِي حُسْنِ خُلْقِكَ ، وَكُفَّ لِسَانَكَ ، وَاكْظِمْ غَيْظَكَ ، وَأَقِلَّ لَغْوَكَ ، وَتَفْرُشُ عَفْوَكَ ، وَتَسْخُو نَفْسَكَ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

خويشتن را آماده ساز تا با هر كس همراه مي شوي همنشيني خوب و خوش اخلاق باشي ، زبانت را نگه دار و خشمت را فرو نشان ، كار بيهود و بي فايده كم كن عفو و بخشش ات رابراي ديگران بگستران و سخي و گشاده دست باش .

آزار در راه

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

مَنْ أَمَاطَ أَذًي عَنْ طَرِيقِ مَكَّةَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/286/3


36


حَسَنَةً وَمَنْ كَتَبَ لَهُ حَسَنَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

كسي كه در راه مكّه آزاري ببيند ، خداوند براي او حسنه اي مي نويسد ، و كسي كه خداوند براي او حسنه اي بنويسد ، او را عذاب نمي كند .

مرگ در راه

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ : مَنْ مَاتَ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ ذَاهِباً أَوْ جَائِياً أَمِنَ مِنَ الْفَزَعِ الاَْكْبَرِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ . ( 2 )

عبدالله بن سنان گويد :

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

كسي كه در راه رفتن يا بازگشتن از مكه بدرود حيات گويد ، از ترس و هراس روز قيامت ايمن گردد .

انفاق در حج

قال الصّادق ( عليه السلام ) :

« دِرْهَمٌ فِي الْحَجِّ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْف فِيمَا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/547/34

2 ـ تهذيب الاحكام : 5/23/68


37


سِوَي ذَلِكَ مِنْ سَبِيلِ اللَّهِ . ( 1 )

« امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

يك درهم در راه حجّ هزينه كردن ، بهتر و بالاتر از دو ميليون درهم است كه در غير حجّ در راه خدا هزينه شود .

فلسفه احرام

عَنِ الرِّضَا ( عليه السلام ) :

فَاِنْ قالَ : فَلِمَ اُمِرُوا بِالإحْرامِ ؟ قيل : لاَِن يَتَخَشَّعُوا قَبْلَ دُخُولِ حَرَمَ اللَّهِ عزّوجلّ وَاَمْنِهِ وَلِئَلاّ يَلْهُوا وَيَشْتَغِلُوا بِشَيْء مِنْ أمْرِ الدُّنْيَا وَزِينَتِهَا وَلَذَّاتِهَا وَيَكُونُوا جَادِّينَ فِيمَا هُمْ فِيهِ قَاصِدِينَ نَحْوَهُ ، مُقْبِلِينَ عَلَيْهِ بِكُلِّيَّتِهِمْ ، مَعَ مَا فِيهِ مِنَ التَّعْظِيمِ لِلَّهِ تَعالي وَلِبَيْتِهِ ، وَالتَّذَلُّلِ لاَِنْفُسِهِمْ عِنْدَ قَصْدِهِمْ إِلَي اللَّهِ تَعالي وَوِفَادَتِهِمْ إِلَيْهِ ، رَاجِينَ ثَوَابَهُ ، رَاهِبِينَ مِنْ عِقَابِهِ ، مَاضِينَ نَحْوَهُ ، مُقْبِلِينَ إِلَيْهِ بِالذُّلِّ وَالِاسْتِكَانَةِ وَالْخُضُوعِ . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ تهذيب الأحكام : 5/22

2 ـ عيون اخبار الرضا : 2/258 ـ وسائل الشيعه : 12/314


38


امام رضا ( عليه السلام ) فرمود : اگر گويند : چرا مردم به احرام امر شده اند ؟ پاسخ داده شود :

براي اينكه مردم پيش از ورود به حرم خدا و جايگاه امن او خاشع و فروتن شوند ، و به چيزي از امور دنيا و لذت ها و زينت هاي آن خود را مشغول و سرگرم نكنند ، و براي كاري كه آمده اند و قصد انجام آن را دارند صابر و شكيبا باشند و با تمام وجود به آن بپردازند و به آن رو كنند ، علاوه بر اينها در احرام ، تعظيم خداوند و خانه او ، تواضع و ذلت دروني قاصدين او ، و وارد شدن بر او است ، در حالي كه اميد پاداش از او دارند و از عقاب و مجازات او ترسناك اند ، و با حالت فروتني و تواضع و خواري رو به سوي او دارند .

ادب احرام

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) :

إِذَا أَحْرَمْتَ فَعَلَيْكَ بِتَقْوَي اللَّهِ ، وَذِكْرِ اللهِ كَثِيراً ، وَقِلَّةِ الْكَلامِ إِلاّ بِخَيْر ، فَإِنَّ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ أَنْ يَحْفَظَ الْمَرْءُ لِسَانَهُ إِلاّ مِنْ خَيْر . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/337/3


39


هنگامي كه محرم شدي ، بر تو لازم است كه باتقوا باشي ، خداوند را بسيار ياد كني ، جز به نيكي سخن نگويي ، پس همانا درست و كامل شدن حج و عمره به آن است كه انسان زبان خود را جز به نيكي باز نكند .

لبيك حقيقي

قالَ رَسُولِ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :

ما مِنْ مُلَبٍّ يُلَبّي اِلاّ لَبّي ما عَنْ يَمينِهِ وَشِمالِهِ مِنْ حَجَر اَوْ شَجَر اَوْ مَدَر حَتّي تَنْقَطِعَ الاَرْضُ مِن هاهُنا و هاهُنا . ( 1 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

هيچكس لبيك نمي گويد مگر آنكه از سوي

راست و چپ ، سنگ و درخت و كلوخ با او لبيك گويند ، تا آن جا كه زمين را از اينجا و آنجا پشت سر گذارد .

شعار حجّ

قالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :

أَتَانِي جَبْرَئِيلُ ( عليه السلام ) فَقَالَ :

اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ يَأْمُرُكَ اَنْ تَأْمُرَ أَصْحَابَكَ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ سنن ابن ماجه : 2/975/2921


40


أَنْ يَرْفَعُوا أَصْوَاتَهُمْ بِالتَّلْبِيَةِ فَإِنَّها شِعَارُ الْحَجِّ . ( 1 )

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :

جبرئيل ( عليه السلام ) نزد من آمد و گفت : همانا خداي عزّوجل تو را فرمان مي دهد كه به ياران و اصحاب خود دستور دهي صدايشان را به لبيك گفتن بلند كنند زيرا آن شعار حج است .

ورود آگاهانه

قالَ الباقِرُ ( عليه السلام ) :

مَنْ دَخَلَ هذَا الْبَيْتَ عارِفاً بِجَميع ما اَوْجَبَهُ الله عَلَيْهِ كانَ آمِناً في الآخِرَةِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ . ( 2 )

امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :

هركس داخل اين خانه شود ، و نسبت به همه

آنچه خداوند بر او واجب فرموده آگاه باشد ،

از عذاب هميشگي روز قيامت ايمن خواهد

بود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مستدرك الوسائل : 9/177 ـ سنن دارمي : 1/462/1755

2 ـ عوالي اللّآلي : 2/84/227


41


ايمن از خشم خدا

عبدالله بن سنان گويد :

از امام صادق ( عليه السلام ) پرسيدم : فرموده خداوند عزّوجلّ « وَمَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً ( 1 ) كه هركس داخل آن گردد در امان است ، آيا مراد خانه است يا حرم ؟

قَالَ : مَنْ دَخَلَ الْحَرَمَ مِنَ النَّاسِ مُسْتَجِيراً بِهِ فَهُوَ آمِنٌ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ . . . . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

هركس از مردم داخل حرم شود و به آن جا پناه آورد از خشم خداوند در امان خواهد بود .

مكّه حرم خدا و رسول

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

مَكَّةُ حَرَمُ اللَّهِ وَحَرَمُ رَسُولِهِ وَحَرَمُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) ، الصَّلاةُ فِيهَا بِمِائَةِ أَلْفِ صَلاة ، وَالدِّرْهَمُ فِيهَا بِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَم ، وَالْمَدِينَةُ حَرَمُ اللَّهِ وَحَرَمُ رَسُولِهِ وَحَرَمُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ـ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا ـ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ آل عمران : 96

2 ـ كافي : 4/226/1


42


الصَّلاةُ فِيهَا بِعَشَرَةِ آلافِ صَلاة وَالدِّرْهَمُ فِيهَا بِعَشَرَةِ آلافِ دِرْهَم . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

مكّه حرم خداوند و حرم فرستاده او [ محمّد بن عبدالله ( صلّي الله عليه وآله ) ] و حرم امير مؤمنان علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) است [ يك ركعت ] نماز در آن برابر با يك صد هزار نماز ، و يك درهم انفاق در آن برابر با يك صد هزار درهم است . و مدينه حرم خدا و حرم رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) و حرم امير مؤمنان علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) است ، نماز در آن ده هزار نماز و انفاق يك درهم در آن ده هزار درهم پاداش دارد .

آداب ورود به مسجد الحرام

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

إِذَا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَادْخُلْهُ حَافِياً عَلَي السَّكِينَةِ وَالْوَقَارِ وَالْخُشُوعِ . . . . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

هنگامي كه به مسجد الحرام وارد شدي ، با پاي برهنه و با آرامش و متانت و خشوع داخل شو .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/586/1

2 ـ كافي : 4/401


43


قصرهاي بهشتي

قَالَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) :

أَرْبَعَةٌ مِنْ قُصُورِ الْجَنَّةِ فِي الدُّنْيَا : الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ ، وَمَسْجِدُ الرَّسُولِ ( صلّي الله عليه وآله ) ، وَمَسْجِدُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ ، وَمَسْجِدُ الْكُوفَةِ . ( 1 )

عليّ بن ابي طالب ( عليه السلام ) فرمود :

چهار مكان از كاخ هاي بهشتي در دنيا است :

1ـ مسجدالحرام ، 2ـ مسجد النّبي ( صلّي الله عليه وآله ) ، 3ـ مسجد الاقصي ، 4ـ مسجد كوفه .

نماز در حرمين

عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شَيْبَةَ قَالَ :

كَتَبْتُ إِلَي أَبِي جَعْفَر ( عليه السلام ) أَسْأَلُهُ عَنْ إِتْمَامِ الصَّلاةِ فِي الْحَرَمَيْنِ ، فَكَتَبَ إِلَيَّ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) يُحِبُّ إِكْثَارَ الصَّلاةِ فِي الْحَرَمَيْنِ فَأَكْثِرْ فِيهِمَا وَأَتِمَّ . ( 2 )

ابراهيم بن شيبه گويد :

به امام باقر ( عليه السلام ) نامه نوشتم و از تمام بودن نماز در مكّه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ امالي طوسي : 369 ـ وسائل الشيعه : 5/282

2 ـ كافي : 4/524/1


44


و مدينه پرسيدم . امام در پاسخ مرقوم فرمود :

پيوسته رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) زياد نماز گزاردن در مسجد الحرام و مسجد النّبي ( صلّي الله عليه وآله ) را دوست مي داشت ، پس زياد در آن دو مكان نماز بخوان و نمازت را نيز تمام بخوان .

نماز جماعت در مكّه

عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْر ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ( عليه السلام ) قَالَ :

سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي فِي جَمَاعَة فِي مَنْزِلِهِ بِمَكَّةَ أَفْضَلُ أَوْ وَحْدَهُ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَقَالَ : وَحْدَهُ . ( 1 )

احمد بن محمّد بن ابي نصر گويد :

از عليّ بن موسي الرّضا ( عليه السلام ) پرسيدم ؛ اگر مردمي نماز را در خانه اش در مكّه به جماعت بخواند افضل و برتر است يا آن كه به تنهايي در مسجد الحرام ؟

حضرت فرمود : به تنهايي [ در مسجد الحرام ] .

نماز با اهل سنّت

عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّار ، قَالَ :

« قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/527


45


يَا إِسْحَاقُ أَ تُصَلِّي مَعَهُمْ فِي الْمَسْجِدِ ؟ قُلْتُ : نَعَمْ . قَالَ : صَلِّ مَعَهُمْ فَإِنَّ الْمُصَلِّي مَعَهُمْ فِي الصَّفِّ الاَْوَّلِ كَالشَّاهِرِ سَيْفَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ . ( 1 )

اسحاق بن عمّار گويد :

« امام صادق ( عليه السلام ) به من فرمود :

اي اسحاق ، آيا با آنان ( يعني اهل سنّت ) در مسجد نماز مي خواني ؟

گفتم : آري .

حضرت فرمود : با آنان نماز بخوان ، همانا كسي كه با آنها در صف اوّل نماز بخواند ، مانند سرباز جهادگري است كه در راه خدا شمشمير زند و با دشمنان دين نبرد كند .

چرا مكعب ؟

رُوِيَ أَنَّهُ إِنَّمَا سُمِّيَتْ كَعْبَةً لاَِنَّهَا مُرَبَّعَةٌ وَصَارَتْ مُرَبَّعَةً لاَِنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَهُوَ مُرَبَّعٌ وَصَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً لاَِنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَهُوَ مُرَبَّعٌ ، وَصَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً ، لاَِنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . وافي : 2/182


46


عَلَيْهَا الاِْسْلامُ أَرْبَعٌ ، وَهِيَ : سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ . ( 1 )

مرحوم صدوق ـ عليه الرّحمة ـ فرموده كه در روايتي اين چنين آمده است :

كعبه را كعبه ناميده اند چون مربّع است ، و از اين رو مربّع ساخته شده كه مقابل بيتُ المعمور است و آن هم مربّع است ، و بيت المعمور مربّع گرديده به دليل اينكه مقابل عرش خدا است كه آن هم مربّع است ، و عرش مربّع گرديده زيرا كلماتي كه اسلام بر آن بنا شده چهار كلمه است : و آن ها عبارتند از : سبحان الله ، والحمد لله ، ولااله الا الله ، والله اكبر .

نگاه به كعبه

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

مَنْ نَظَرَ إِلَي الْكَعْبَةِ لَمْ يَزَلْ تُكْتَبُ لَهُ حَسَنَةٌ ، وَتُمْحَي عَنْهُ سَيِّئَةٌ ، حَتَّي يَنْصَرِفَ بِبَصَرِهِ عَنْهَا . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

هركس به كعبه نگاه كند پيوسته براي او حسنه نوشته

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ من لايحضره الفقيه : 2/190 ـ علل الشرائع : 396 و 398

2 ـ كافي : 4/240/4


47


و گناهي از او پاك مي شود تا آن كه چشم خود را از كعبه بگرداند .

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

النَّظَرُ إِلَي الْكَعْبَةِ عِبَادَةٌ ، وَالنَّظَرُ إِلَي الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ ، وَالنَّظَرُ إِلَي الاِْمَامِ عِبَادَةٌ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

نگاه به كعبه عبادت است ، نگاه به پدر و مادر عبادت است ، و نگاه به [ چهره ] امام عبادت است .

لحظه الهي

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

إِنَّ لِلْكَعْبَةِ لَلَحْظَةً فِي كُلِّ يَوْم يُغْفَرُ لِمَنْ طَافَ بِهَا أَوْ حَنَّ قَلْبُهُ إِلَيْهَا أَوْ حَبَسَهُ عَنْهَا عُذْرٌ . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

همانا براي كعبه در هر روز لحظه اي وجود دارد كه خداوند در آن ، طواف كنندگان خانه خود ، و آنان كه قلب هايشان لبريز از عشق به كعبه است ، و نيز كساني كه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/240/50

2 ـ كافي : 4/240/3


48


علاقه مند زيارت كعبه اند ، ليكن مشكلات مانع رفتن آن هاست ، [ همگي را ] مي بخشايد .

ريزش بركات

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَي حَوْلَ الْكَعْبَةِ عِشْرِينَ وَمِائَةَ رَحْمَة مِنْهَا سِتُّونَ لِلطَّائِفِينَ وَأَرْبَعُونَ لِلْمُصَلِّينَ وَعِشْرُونَ لِلنَّاظِرِينَ . ( 1 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

خداوند يكصد و بيست رحمت خود را به سوي كعبه گسيل مي دارد كه شصت رحمت آن مربوط به طواف كنندگان ، چهل رحمت ويژه نماز گزاران و بيست رحمت از آن مربوط به نگاه كنندگان به كعبه است .

پيوند دين و كعبه

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :

لا يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْكَعْبَةُ . ( 2 )

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافي : 4/240/2

2 ـ كافي : 4/271/4


49


تا زماني كه كعبه استوار و پابرجاست ، دين نيز پايدار خواهد بود .

برداشت ممنوع

قال الصادق ( عليه السلام ) :

لا يَنْبَغِي لاَِحَد أَنْ يَأْخُذَ مِنْ تُرْبَةِ مَا حَوْلَ الْكَعْبَةِ وَإِنْ أَخَذَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً رَدَّهُ . ( 1 )

محمّد بن مسلم گفت :

از امام صادق ( عليه السلام ) شنيدم كه مي فرمود :

برهيچكس روانيست ازخاك كعبهواطراف آن چيزي برگيرد ، و اگر چيزي برداشت بايد آن را به جاي خود باز گرداند .

پرده كعبه

عَنْ جَعفر ، عَنْ أبيهِ :

أَنَّ عَلِيّاً ( عليهما السلام ) كانَ يَبْعَثُ بِكِسْوَةِ الْبَيْتِ في كُلِّ سَنَة مِنَ الْعَراقِ . ( 2 )

امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :

همانا عليّ بن ابي طالب ( عليه السلام ) همه ساله از عراق پرده اي براي كعبه مي فرستاد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ همان : 229

2 ـ قرب الإسناد : 139/496


50


حضور امام زمان ( عليه السلام ) كنار كعبه

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَر الْحِمْيَرِيِّ أَنَّهُ قَالَ : سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ ـ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ـ فَقُلْتُ لَهُ : رَأَيْتَ صَاحِبَ هَذَا الاَْمْرِ ؟ فَقَالَ : نَعَمْ وَآخِرُ عَهْدِي بِهِ عِنْدَ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَهُوَ يَقُولُ : اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي . ( 1 )

عبدالله بن جعفر حميري گويد :

از محمّد بن عثمان عمري پرسيدم :

آيا صاحب الامر را ديدي ؟

گفت : آري ، آخرين بار نزد كعبه او را ديدم كه مي فرمود :

بار خدايا آنچه را وعده ام داده اي محقّق ساز .

حجر الاسود

قالَ رَسُولُ الله ( صلّي الله عليه وآله ) :

اَلْحَجَرُ يَمينُ اللّه فِي الأَرْضِ ، فَمَنْ مَسَحَ يَدَهُ عَلَي الْحَجَرِفَقَدْبايَعَ اللّهَ اَنْ لا يَعْصيَهُ . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ من لايحضره الفقيه : 2/520 ـ غيبت شيخ طوسي : 363

2 ـ الحجّ والعمرة في القرآن و الحديث : 102/185


| شناسه مطلب: 76673