بخش 3
وظایف بانوان طواف و رهایی سخن کوتاه زنده کردن یاد خدا تأثیر نیّت در عمل افتخار به طواف کنندگان احترام بدهکار کمک به همراهان مقام ابراهیم بنده درگاه آب شفابخش بهترین آب حجر اسماعیل هاجر و اسماعیل حطیم ملتزم مستجار رکن یمانی سعی صفا و مروه شفاعت فرشتگان هروله نشستن در راه ریزش نور اسرار حجّ تسبیح در مکّه وداع با کعبه نشانه قبولی زیارت رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) حج با رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله )
50 |
وظايف بانوان
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَضَعَ عَنِ النِّسَاءِ أَرْبَعاً : الاِْجْهَارَ بِالتَّلْبِيَةِ ، وَالسَّعْيَ بَيْنَ الصَّفَا
51 |
وَالْمَرْوَةِ يَعْنِي الْهَرْوَلَةَ وَدُخُولَ الْكَعْبَةِ وَاسْتِلامَ الْحَجَرِ الاَْسْوَدِ . ( 1 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
همانا خداوند عزّوجلّ چهار چيز را در حج از زنان برداشته است :
1ـ بلند لبّيك گفتن ،
2ـ هروله در سعي صفاو ومروه ،
3ـ ورود به كعبه ،
4ـ لمس حجر الاسود .
طواف و رهايي
عَنْ رَسولِ اللهِ ( صلّي الله عليه وآله ) قال :
. . . فَإِذَا طُفْتَ بِالْبَيْتِ أُسْبُوعاً كَانَ لَكَ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدٌ وَذِكْرٌ يَسْتَحْيِي مِنْكَ رَبُّكَ أَنْ يُعَذِّبَكَ بَعْدَهُ . . . ( 2 ) .
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
پس آنگاه كه هفت مرتبه گرداگرد خانه خدا طواف كردي ، تعهّد و يادي نزد خداوند خواهي داشت ، كه حضرت حق پس از آن شرم مي كند تو را عذاب كند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/326/2580
2 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/202/2138
52 |
سخن كوتاه
قال رَسُول اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :
إِنَّمَا الطَّوافُ صَلوةٌ ، فَإِذا طُفْتُمْ فَأَقِلُّوا الْكَلامَ . ( 1 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
طواف خانه خدا همچون نماز است ، پس هرگاه طواف مي كنيد كمتر حرف بزنيد .
زنده كردن ياد خدا
قال رَسُول اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :
إِنَّمَا جُعِلَ الطَّوافُ بِالْبَيْتِ وَبَيْنَ الصَّفا وَالْمَرْوَةِ وَرَمْيُ الْجِمارِ لاِقامَةِ ذِكْرِ اللّهِ . ( 2 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
طواف خانه خدا و سعي ميان صفا و مروه و رمي جمرات ، براي زنده نگه داشتن ياد خدا تشريع شده است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مسند ابن حنبل : 5/256/15423
2 ـ سنن ابي داوود : 2/179/188
53 |
تأثير نيّت در عمل
عنْ زياد القندي ، قال : قلت لأبي الحسن ( عليه السلام ) : جُعِلْتُ فِداك ، إنّي أَكونُ في المَسْجِدِ الحرامِ ، وانْظرُ اِلي النّاسِ يَطوفونَ بالبَيْتِ وأنا قاعِدٌ فاغْتَمُّ لِذلكَ ، فقال :
يَا زِيَادُ لا عَلَيْكَ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ يَؤُمُّ الْحَجَّ لا يَزَالُ فِي طَوَاف وَسَعْي حَتَّي يَرْجِعَ . ( 1 )
زياد قندي كه مردي زمين گير بود گويد : به امام كاظم ( عليه السلام ) گفتم :
فدايت شوم من گاهي در مسجد الحرام هستم ، مي بينم مردم كعبه را طواف مي كنند [ و من نمي توانم ] پس غمگين و اندوهناك مي شوم .
امام فرمود : اي زياد : چيزي بر تو نيست [ و غمگين مباش ] همانا مؤمن از زماني كه از منزل خود به قصد حج خارج مي شود پيوسته در طواف و سعي است تا برگردد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/428/8
54 |
افتخار به طواف كنندگان
قال رَسُول اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :
اِنَّ اللَّهَ يُبَاهِي بِالطَّائِفِينَ . ( 1 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
همانا خداوند به طواف كنندگان مباهات مي كند .
احترام بدهكار
عَنْ سَمَاعَة بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) :
سَألْتَهُ عَنْ رَجُل لي عَلَيْهِ مالٌ فغابَ عَنّي زَماناً ، فَرَأَيْتُهُ يَطوفُ حَولَ الكَعبَةَ ، أَفَأَتَقاضاهُ مالِي ؟ قَالَ : لا ، لا تُسَلِّمْ عَلَيْهِ وَلا تُرَوِّعْهُ حَتَّي يَخْرُجَ مِنَ الْحَرَمِ . ( 2 )
سماعة بن مهران گويد : از امام صادق ( عليه السلام ) پرسيدم :
مردي به من بدهكاري مالي دارد و مدّتي او را نديده ام تا اينكه در اطراف كعبه به او برخورد كرده او را مي بينم ، آيا مال خود را از او بخواهم ؟
فرمود : نه حتي به او سلام نكن ، و او را نترسان تا اينكه از حرم خارج شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مستدرك الوسائل : 9/376 ـ تاريخ بغداد : 5/369
2 ـ كافي : 4/241/1
55 |
كمك به همراهان
عن اِبراهمي الخثعَمي قال : قُلْتُ لأبي عبدالله ( عليه السلام ) :
إِنَّا إِذَا قَدِمْنَا مَكَّةَ ذَهَبَ أَصْحَابُنَا يَطُوفُونَ وَيَتْرُكُونِّي أَحْفَظُ مَتَاعَهُمْ قَالَ أَنْتَ أَعْظَمُهُمْ أَجْراً . ( 1 )
اسماعيل خثعمي گويد :
به امام صادق ( عليه السلام ) عرض كردم : ما وقتي به مكه وارد مي شويم ، ياران و همراهانمان مرا نزد اثاثيه خود مي گذارند و به طواف مي پردازند ، امام فرمود : پاداش تو از آنان بيشتر است .
مقام ابراهيم
عَن رَسُول اللّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) قال :
. . . فَإِذَا طُفْتَ بِالْبَيْتِ أُسْبُوعاً لِلزِّيَارَةِ وَصَلَّيْتَ عِنْدَ الْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ ضَرَبَ مَلَكٌ كَرِيمٌ عَلَي كَتِفَيْكَ فَقَالَ أَمَّا مَا مَضَي فَقَدْ غُفِرَ لَكَ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فِيمَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ عِشْرِينَ وَمِائَةِ يَوْم . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/545/26
2 ـ تهذيب الاحكام : 5/20/57 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/202
56 |
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
پس آنگاه كه هفت مرتبه خانه خدا را براي زيارت طواف كردي و پشت مقام دو ركعت نماز طواف خواندي ، فرشته اي كريم و بزرگوار دستي بر شانه هايت مي زند و مي گويد :
آنچه كه گذشته است و گناهاني را كه قبلا انجام داده اي خداوند آن ها را بخشيد ، پس از هم اكنون تا يك صد و بيست روز عمل از نو آغاز كن .
بنده درگاه
رُئِيَ الحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) يَطُوفُ بِالْبَيْتِ ، ثُمَّ صار اِلَي الْمَقامِ فَصَلّي ، ثُمَّ وَضَعَ خَدَّهُ عَلَي الْمَقامِ فَجَعَلَ يَيْكي وَيَقُولُ :
عُبَيْدُكَ بِبابِكَ ، سَائِلُكَ بِبابِكَ ، مِسْكينُكَ بِبابِكَ ، يُرَدِّدُ ذلِكَ مِراراً . ( 1 )
حسين بن علي ( عليه السلام ) را ديدند كه مشغول طواف خانه خدا است و پس از آن پشت مقام آمده نماز گزارد ، سپس صورت خود را بر مقام گذاشت و شروع به گريه كرد و عرضه داشت :
[ خدايا ] بنده كوچك تو در خانه توست ، نيازمند تو ،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ تاريخ دمشق : 41/380
57 |
در خانه توست و بينواي تو در آستان توست و پيوسته آن را تكرار مي كرد .
آب شفابخش
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :
مَاءُ زَمْزَمَ دَوَاءٌ لِما شُرِبَ لَهُ . ( 1 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
آب زمزم داروي دردي است كه به نيّت ، آن نوشيده مي شود .
بهترين آب
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) :
مَاءُ زَمْزَمَ خَيْرُ مَاء عَلَي وَجْهِ الاَْرْضِ . ( 2 )
امام علي ( عليه السلام ) فرمود : آب زمزم بهترين آب بر روي زمين است .
حجر اسماعيل
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
الْحِجْرُ بَيْتُ إِسْمَاعِيلَ وَفِيهِ قَبْرُ هَاجَرَ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ محاسن : 2/399/2395 ، كافي 6/387
2 ـ محاسن : 2394
58 |
وَ قَبْرُ إِسْمَاعِيلَ . ( 1 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
حجر خانه اسماعيل است و قبر او و مادرش هاجر در آن است .
هاجر و اسماعيل
عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال :
إن إسماعيل ( عليه السلام ) تُوُفّي وَهُوَ اِبنُ مائَةَ وَثَلاثِينَ سَنَة وَدُفِنَ بِالحِجْر مَعَ أُمِّه . ( 2 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
اسماعيل ( عليه السلام ) در سن يكصد و سي سالگي بدرود حيات گفت و همراه با مادرش در حجر دفن شد .
حطيم
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّار قَالَ :
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) عَنِ الْحَطِيمِ ، فَقَالَ :
هُوَ مَا بَيْنَ الْحَجَرِ الاَْسْوَدِ وَبَين الْبَيْتِ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/210/14
2 ـ الحج والعمرة في القرآن والحديث : 107/199
59 |
وَسَأَلْتُهُ لِمَ سُمِّيَ الحَطيمِ فَقَالَ :
لاَِنَّ النَّاسَ يَحْطِمُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً هُنَاكَ . ( 1 )
معاوية بن عمّار گويد :
از امام صادق ( عليه السلام ) درباره حطيم پرسيدم . حضرت فرمود :
ميان حجر الاسود و در كعبه است . سؤال كردم : براي چه حطيم ناميده شده ؟ فرمود :
براي آنكه مردم در آن جا يكديگر را فشار مي دهند .
ملتزم
قال رَسُول اللّه ( صلّي الله عليه وآله ) :
بَيْنَ الرُّكْنِ والْمَقامِ مُلْتَزَمٌ ، مايَدْعُوا بِهِ صاحِبُ عاهَة اِلاّ بَرِئَ . ( 2 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
ميان ركن حجر الاسود و مقام ابراهيم ملتزم است ، هيچ صاحب دردي آنجا دعا نمي كند مگر آنكه بهبودي مي يابد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/527 ـ علل الشرايع : 400
2 ـ معجم الكبير طبراني : 11/254/11873
60 |
مستجار
قالَ الصّادِقُ ( عليه السلام ) :
بَني إبْراهِيمُ الْبَيْتَ . . . وَجَعَلَ لَهُ بَابَيْنِ بَابٌ إِلَي الْمَشْرِقِ وَبَابٌ إِلَي الْمَغْرِبِ ، وَالْبَابُ الَّذِي إِلَي الْمَغْرِبِ يُسَمَّي الْمُسْتَجَارَ . ( 1 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
ابراهيم خليل كعبه را بنا كرد . . . و براي آن دو در گذاشت :
دري به سوي مشرق و دري به سوي مغرب ، دري كه به سوي مغرب است مستجار ناميده شده است .
ركن يماني
عطاء گويد :
به رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) گفته شد :
رَأَيْناكَ تُكْثِرُ اِسْتِلامَ الرُّكْنِ الْيَمانيِّ فَقالَ : مااَتَيْتُ عَلَيْهِ قَطُّ اِلاّ و جَبْرَئيلُ قائِمٌ عِنْدَهُ يَسْتَغْفِرُ لِمَنْ اسْتَلَمَهُ . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مستدرك الوسائل : 9/323 ـ تفسير قمّي : 1/62
2 ـ أخبار مكّه ازرقي : 1/338
61 |
فراوان مي بينيم كه شما ركن يماني را استلام مي كنيد ! فرمود : هرگز نزد ركن يماني نيامدم مگر اينكه ديدم جبرئيل آن جا ايستاده و براي كساني كه آن را استلام مي نمودند طلب مغفرت مي كرد .
سعي صفا و مروه
عَنْ أَبِي بَصِير قَالَ :
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) يَقُولُ :
مَا مِنْ بُقْعَة أَحَبَّ إِلَي اللَّهِ مِنَ الْمَسْعَي لاَِنَّهُ يُذِلُّ فِيهَا كُلَّ جَبَّار . ( 1 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
هيچ بقعه اي نزد خداوند محبوب تر از محلّ سعي نيست براي اينكه هر ستمگر و جبّاري در آن جا ذليل و خوار مي شود .
شفاعت فرشتگان
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) :
السَّاعِي بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ تَشْفَعُ لَهُ الْمَلائِكَةُ فَتُشَفَّعُ فِيهِ بِالاِْيجَابِ . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/434/3
2 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/208/2168
62 |
امام سجّاد ( عليه السلام ) فرمود :
فرشتگان براي سعي كنندگان بين صفا و مروه شفاعت مي كنند و شفاعت آنان نيز پذيرفته مي شود .
هروله
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) : قَالَ :
صَارَ السَّعْيُ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ لاَِنَّ إِبْرَاهِيمَ ( عليه السلام ) عَرَضَ لَهُ إِبْلِيسُ فَأَمَرَهُ جَبْرَئِيلُ ( عليه السلام ) ، فَشَدَّ عَلَيْهِ فَهَرَبَ مِنْهُ ، فَجَرَتْ بِهِ السُّنَّةُ ـ يعني بالْهَرْوَلَة ـ . ( 1 )
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
[ هروله ] در سعي بين صفا و مروه براي آن است كه ابليس خود را به ابراهيم خليل ( عليه السلام ) در آن جا نشان داد .
آنگاه جبرائيل به آن حضرت دستور داد تا به او حمله كند ، پس شيطان گريخت ، از اين رو [ هروله ] سنّت شد .
نشستن در راه
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
لا يَجْلِسُ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ إِلاّ مَنْ جَهَدَ . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ علل الشرايع : 432 ـ وسائل الشيعه : 13/450
2 ـ من لا يحضره الفقيه : 2/417/2854
63 |
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
ميان صفا و مروه نمي نشيند مگر كسي كه خسته شده باشد .
ريزش نور
امام باقر ( عليه السلام ) هنگام حلق مي فرمود :
اَللّهُمَّ اَعْطِنِي بِكُلِّ شَعْرَة نوراً يَوْمَ القِيامَةِ ( 1 ) .
بار خدايا : به اندازه هر تار مويي ، نوري در قيامت به من عطا كن .
اسرار حجّ
عالم بزرگوار سيّد عبدالله از نوادگان مرحوم محدّث جزائري در كتاب شرح نخبه مي نويسد :
در منابع متعدّد ، كه مورد تأييد من است ، به خط بعضي از بزرگان در حديث مرسل چنين نقل شده است كه : شبلي پس از حجّ با امام زين العابدين ( عليه السلام ) ديدار كرد ، حضرت به او فرمود :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ وسائل : 10/190
64 |
حَجَجْتَ يَا شَبْلِيُّ ؟
قَالَ : نَعَمْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ ( عليه السلام ) : أَ نَزَلْتَ الْمِيقَاتَ وَتَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيطِ الثِّيَابِ وَاغْتَسَلْتَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ،
قَالَ : فَحِينَ نَزَلْتَ الْمِيقَاتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ خَلَعْتَ ثَوْبَ الْمَعْصِيَةِ وَلَبِسْتَ ثَوْبَ الطَّاعَةِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ : فَحِينَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيطِ ثِيَابِكَ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَجَرَّدْتَ مِنَ الرِّيَاءِ وَالنِّفَاقِ وَالدُّخُولِ فِي الشُّبُهَاتِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ : فَحِينَ اغْتَسَلْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ اغْتَسَلْتَ مِنَ الْخَطَايَا وَالذُّنُوبِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ : فَمَا نَزَلْتَ الْمِيقَاتَ وَلا تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيطِ الثِّيَابِ وَلا اغْتَسَلْتَ ،
ثُمَّ قَالَ : تَنَظَّفْتَ وَأَحْرَمْتَ وَعَقَدْتَ بِالْحَجِّ ، قَالَ : نَعَمْ ،
قَالَ : فَحِينَ تَنَظَّفْتَ وَأَحْرَمْتَ وَعَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَنَظَّفْتَ بِنُورَةِ التَّوْبَةِ الْخَالِصَةِ لِلَّهِ تَعَالَي ؟ قَالَ لا ،
قَالَ : فَحِينَ أَحْرَمْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ حَرَّمْتَ عَلَي نَفْسِكَ كُلَّ مُحَرَّم حَرَّمَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ؟ قَالَ : لا ،
65 |
( آقاي شبلي ! ) آيا حج گزاردي ؟ گفت : آري فرزند رسول خدا ، فرمود : آيا به ميقات فرود آمدي و لباس هاي دوخته خويش را از تن بدر كرديوغسل نمودي ؟ شبلي پاسخ گفت : آري .
امام ( عليه السلام ) : آنگاه كه به ميقات درآمدي نيت كردي كه لباس معصيت و نافرماني را از تن درآورده ، و جامه طاعت و فرمانبري خداوند را بجاي آن پوشيده اي ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : هنگامي كه لباس هاي دوخته را درآوردي ، آيا نيت كردي كه خود را از ريا و دورويي و ورود در شبهه ها برهنه و دور سازي ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : به هنگام غسل كردن ، نيّت كردي كه خود را از اشتباهات و گناهان شستشو دهي ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : [ پس تو در حقيقت ] نه به ميقات درآمده اي ، و نه لباس هاي دوخته را از تن كنده اي و نه غسل كرده اي . . ! سپس از او مي پرسند : آيا خود را تميز كردي و احرام پوشيدي و پيمان حج بستي ؟ شبلي : آري .
امام ( عليه السلام ) : آيا اين نيت را داشتي كه خود را با نور توبه خالص پاكيزه مي سازي ؟
شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : به هنگام محرم شدن ، نيت آن كردي كه هر چه را خداوند بر تو روا نداشته ، بر خود حرام بداري ؟ شبلي : نه .
66 |
قَالَ : فَحِينَ عَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَيْتَ أَنَّكَ قَدْ حَلَلْتَ كُلَّ عَقْد لِغَيْرِ اللَّهِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ لَهُ ( عليه السلام ) : مَا تَنَظَّفْتَ وَلا أَحْرَمْتَ وَلا عَقَدْتَ الْحَجَّ ،
قَالَ لَهُ : أَ دَخَلْتَ الْمِيقَاتَ وَصَلَّيْتَ رَكْعَتَيِ الاِْحْرَامِ وَلَبَّيْتَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ،
قَالَ : فَحِينَ دَخَلْتَ الْمِيقَاتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ بِنِيَّةِ الزِّيَارَةِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ : فَحِينَ صَلَّيْتَ الرَّكْعَتَيْنِ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَقَرَّبْتَ إِلَي اللَّهِ بِخَيْرِ الاَْعْمَالِ مِنَ الصَّلاةِ وَأَكْبَرِ حَسَنَاتِ الْعِبَادِ ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ : فَحِينَ لَبَّيْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ نَطَقْتَ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ بِكُلِّ طَاعَة وَصُمْتَ عَنْ كُلِّ مَعْصِيَة ؟ قَالَ : لا ،
قَالَ لَهُ ( عليه السلام ) : مَا دَخَلْتَ الْمِيقَاتَ وَلا صَلَّيْتَ وَلا لَبَّيْتَ ،
ثُمَّ قَالَ لَهُ : أَ دَخَلْتَ الْحَرَمَ وَرَأَيْتَ الْكَعْبَةَ وَصَلَّيْتَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ،
قَالَ : فَحِينَ دَخَلْتَ الْحَرَمَ نَوَيْتَ أَنَّكَ حَرَّمْتَ عَلَي نَفْسِكَ كُلَّ غِيبَة تَسْتَغِيبُهَا الْمُسْلِمِينَ مِنْ أَهْلِ مِلَّةِ الاِْسْلامِ ؟ قَالَ : لا .
67 |
امام ( عليه السلام ) : به هنگام بستن پيمان حج ، آيا قصد آن كردي كه هر پيمان غير الهي را گشوده اي ( رها كرده اي ) ؟
شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : نه احرام بسته اي ، نه پاكيزه شده اي و نه نيت حج كرده اي ! آنگاه چنين پرسيد : آيا به ميقات داخل شدي و دو ركعت نماز احرام بجاي آوردي و لبيك گفتي ؟
شبلي : آري .
امام ( عليه السلام ) : به هنگام خواندن دو ركعت نماز ( طواف ) ، نيت آن داشتي كه به بهترين كارها و بزرگترين نيكي هاي بندگان ( كه همان نماز است ) ، خود را به خدا نزديك مي كني ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : آنگاه كه لبيك گفتي ، نيّت آن كردي كه به هر چه فرمانبرداري محض خداوند است سخن مي گويي و از هر نافرماني و معصيتي سكوت مي كني ؟
شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : نه در ميقات داخل شده اي ، نه نماز گزارده اي و نه لبيك گفته اي !
وباز پرسيد : آيا به حرم داخل شدي و كعبه را ديدي و نماز خواندي ؟
شبلي : آري .
68 |
قَالَ فَحِينَ وَصَلْتَ مَكَّةَ نَوَيْتَ بِقَلْبِكَ أَنَّكَ قَصَدْتَ اللَّهَ ؟ قَالَ : لا .
قَالَ ( عليه السلام ) : فَمَا دَخَلْتَ الْحَرَمَ وَلا رَأَيْتَ الْكَعْبَةَ وَلا صَلَّيْتَ .
ثُمَّ قَالَ : طُفْتَ بِالْبَيْتِ وَمَسَسْتَ الاَْرْكَانَ وَسَعَيْتَ ؟ قَالَ : نَعَمْ .
قَالَ ( عليه السلام ) : فَحِينَ سَعَيْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ هَرَبْتَ إِلَي اللَّهِ وَعَرَفَ مِنْكَ ذَلِكَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ؟ قَالَ : لا .
قَالَ فَمَا طُفْتَ بِالْبَيْتِ وَلا مَسِسْتَ الاَْرْكَانَ وَلا سَعَيْتَ .
ثُمَّ قَالَ لَهُ : صَافَحْتَ الْحَجَرَ وَوَقَفْتَ بِمَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ( عليه السلام ) وَصَلَّيْتَ بِهِ رَكْعَتَيْنِ ؟ قَالَ : نَعَمْ فَصَاحَ ( عليه السلام ) صَيْحَةً كَادَ يُفَارِقُ الدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ :
آهِ آهِ
ثُمَّ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ صَافَحَ الْحَجَرَ الاَْسْوَدَ فَقَدْ صَافَحَ اللَّهَ تَعَالَي ، فَانْظُرْ يَا مِسْكِينُ لا تُضَيِّعْ أَجْرَ مَا عَظُمَ حُرْمَتُهُ ، وَتَنْقُضِ الْمُصَافَحَةَ بِالْمُخَالَفَةِ ، وَقَبْضِ الْحَرَامِ نَظِيرَ أَهْلِ الاْثَامِ .
69 |
امام ( عليه السلام ) : به هنگام ورود به حرم نيت آن كردي كه هر غيبت و بد گويي مسلماني از جامعه اسلامي را بر خود حرام مي كني ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : به هنگام رسيدن به مكه ، نيت كردي كه فقط خدارامي خواهي [ و مي جويي ] ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : پس نه به حرم وارد شده اي و نه كعبه را ديده اي و نه نماز گزارده اي ! و ادامه داد : گرداگرد خانه خدا طواف كردي ؟ واركان خانه را لمس نمودي ؟ وسعي انجام دادي ؟ شبلي : آري .
امام ( عليه السلام ) : به هنگام سعي ، نيّت آن داشتي كه ( از شرّ شيطان ونفس ) به خدا پناه مي بري و او كه آگاه به پنهان هاست ، نسبت به اين مسأله داناست ؟ شبلي : نه .
امام ( عليه السلام ) : پس نه طواف خانه كرده اي ، نه اركان را لمس نموده اي و نه سعي نموده اي !
سپس فرمود : آيا با حجر الاسود دست دادي ، كنار مقام ابراهيم ايستادي ، و دو ركعت نماز خواندي ؟ شبلي : نه .
در اين هنگام امام فريادي برآورد چونانكه گويي نزديك است از دنيا برود ، سپس فرمود : آه ، آه . . . آنگاه فرمود : كسي كه با حجر الاسود دست داده ، مصافحه كند ، در حقيقت با خداوند متعال دست داده است ، پس اي نادار ناتوان بنگر و بيانديش ، و پاداش آنچه راحرمت قائل شده و بزرگ داشته اي ، ضايع مگردان و همچون معصيت كاران ، دستي كه به خدادادي ( و پيماني را كه با خدا بستي ) نگسل و نشكن .
70 |
ثُمَّ قَالَ ( عليه السلام ) : نَوَيْتَ حِينَ وَقَفْتَ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ( عليه السلام ) أَنَّكَ وَقَفْتَ عَلَي كُلِّ طَاعَة وَتَخَلَّفْتَ عَنْ كُلِّ مَعْصِيَة ؟ قَالَ : لا .
قَالَ : فَحِينَ صَلَّيْتَ فِيهِ رَكْعَتَيْنِ نَوَيْتَ أَنَّكَ صَلَّيْتَ بِصَلاةِ إِبْرَاهِيمَ ( عليه السلام ) ، وَأَرْغَمْتَ بِصَلاتِكَ أَنْفَ الشَّيْطَانِ ؟ قَالَ : لا .
قَالَ لَهُ : فَمَا صَافَحْتَ الْحَجَرَ الاَْسْوَدَ وَلا وَقَفْتَ عِنْدَ الْمَقَامِ وَلا صَلَّيْتَ فِيهِ رَكْعَتَيْنِ .
ثُمَّ قَالَ ( عليه السلام ) : لَهُ أَشْرَفْتَ عَلَي بِئْرِ زَمْزَمَ وَشَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا ؟ قَالَ : نَعَمْ .
قَالَ نَوَيْتَ أَنَّكَ أَشْرَفْتَ عَلَي الطَّاعَةِ ، وَغَضَضْتَ طَرْفَكَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ ؟ قَالَ : لا .
قَالَ ( عليه السلام ) : فَمَا أَشْرَفْتَ عَلَيْهَا وَلا شَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا .
ثُمَّ قَالَ لَهُ ( عليه السلام ) : أَ سَعَيْتَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ وَمَشَيْتَ وَتَرَدَّدْتَ بَيْنَهُمَا ؟ قَالَ : نَعَمْ .
قَالَ لَهُ : نَوَيْتَ أَنَّكَ بَيْنَ الرَّجَاءِ وَالْخَوْفِ ؟ قَالَ : لا .
قَالَ : فَمَا سَعَيْتَ وَلا مَشَيْتَ وَلا تَرَدَّدْتَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ . . . »
71 |
سپس فرمود : آنگاه كه نزد مقام ابراهيم قرار گرفتي آيا نيّت كردي كه مصمّم بر انجام همه دستورهاي الهي و فرمانبرداري از آن و مخالف با هر معصيت و نا فرماني خدا باشي ؟ گفت : نه .
امام فرمود : آنگاه كه دو ركعت نماز طواف را به جاي آوردي آيا نيّت كردي كه با ابراهيم ( عليه السلام ) نمازگزاردي و با نمازت بيني شيطان را به خاك ماليدي ؟ گفت : نه .
امام فرمود : پس در حقيقت ، نه با حجرالاسود دست داده و مصافحه كرده اي ، و نه در مقام ابراهيم توقّف كرده و ايستاده اي ، و نه دو ركعت نماز آنجا خوانده اي !
سپس فرمود : آيا بر سر چاه زمزم رفتي و از آب آن نوشيدي ؟ گفت : آري .
امام فرمود : آيا نيّت كردي كه بر فرمانبرداري خداوند اشراف يافته ، و از گناه و معصيت چشم پوشيده و روي گردانده اي ؟ شبلي گفت : نه .
امام فرمود : پس در حقيقت بر چاه زمزم اشراف نيافته اي و از آب آن ننوشيده اي !
امام سپس فرمود : آيا سعي صفا و مروه را انجام دادي ؟ و پياده بين آن دو كوه رفت و آمد داشتي ؟ گفت : آري .
امام فرمود : آيا نيّت كردي كه ميان خوف و رجاء و ترس و اميد در حركتي ؟ گفت : نه .
امام فرمود پس سعي صفا و مروه انجام نداده اي و ميان آن دو كوه تردّد نكرده و راه نرفته اي ! !
72 |
فَطَفِقَ الشِّبْلِيُّ يَبْكِي عَلَي ما فَرَّطَهُ فِي حَجِّهِ ، وَما زَالَ يَتَعَلَّمُ حَتَّي حَجَّ مِنْ قابِل بِمَعْرِفَه وَيَقين . ( 1 )
. . . سپس امام بقيّه اعمال حجّ را ذكر مي كنند تا آنجا كه شبلي سخت به گريه افتاده و از اينكه نتوانسته حجّ را آنگونه كه هست بشناسد و مناسك حج را عارفانه انجام دهد از شدّت ناراحتي به خود پيچيد و از آن پس به دنبال فراگيري اسرار و معارف حج بود تا بتواند حج سال بعد را از روي شناخت و يقين به جاي آورد .
تسبيح در مكّه
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) :
تَسْبِيحَةٌ بِمَكَّةَ أَفْضَلُ مِنْ خَرَاجِ الْعِرَاقَيْنِ يُنْفَقُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، وَقَالَ : مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ بِمَكَّةَ لَمْ يَمُتْ حَتَّي يَري رَسُولَ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) وَيَري مَنْزِلَهُ فِي الْجَنَّةِ . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ مستدرك الوسائل : 10/166
2 ـ تهذيب الأحكام : 5/468/1640
73 |
امام سجّاد ( عليه السلام ) فرمود :
ثواب سبحان الله گفتن در مكّه بالاتر از انفاق ماليات عراقين در راه خداست ، و نيز فرمود : هركس در مكّه قرآن را ختم كند ، نمي ميرد مگر آنكه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) را مي بيند ، و جايگاه خويش را در بهشت مشاهده نمايد .
وداع با كعبه
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَخْرُجَ مِنْ مَكَّةَ وَتَأْتِيَ أَهْلَكَ فَوَدِّعِ الْبَيْتَ وَطُفْ بِالْبَيْتِ أُسْبُوعاً . ( 1 )
معاوية بن عمّار گويد :
امام صادق ( عليه السلام ) فرمود :
هنگامي كه خواستي از مكّه خارج شوي و به سوي خانواده ات برگردي ، پس با كعبه وداع كرده و هفت بار گرد كعبه طواف كن . . . .
نشانه قبولي
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :
آيَةُ قَبُولِ الْحَجِّ تَرْكُ مَا كَانَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ مُقِيماً مِنَ الذُّنُوبِ . ( 2 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ كافي : 4/530/1
2 ـ مستدرك الوسائل : 10/165
74 |
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود :
نشانه قبولي حج آن است كه گناهاني را كه قبلا انجام مي داده ، ترك كند .
زيارت رسول خدا
قالَ رَسُول اللّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) :
مَنْ حَجَّ فَزارَ قَبْري بَعْدَ مَوْتي كانَ كَمَنْ زارَني في حَياتِي . ( 1 )
رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : كسي كه حج گزارد و پس از مرگ من به زيارت قبر من بيايد ، مانند آن است كه مرا در حال زنده بودن زيارت كرده است .
حج با رسول خدا
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) قَالَ :
إِنَّ زِيَارَةَ قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) تَعْدِلُ حَجَّةً مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله ) مَبْرُورَةً . ( 2 )
امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :
همانا زيارت قبر رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) برابر با يك حج مقبول همراه با آن حضرت است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ معجم الاوسط طبراني : 3/351/3376
2 ـ وسائل الشيعه : 14/335 ـ كامل الزيارات : 47