بخش 15

صلوات بر محمّد و آل محمّد حرف ( ض ) ضیافت‏اللّه‏ حرف ( ط ) طائف طواف طهارت خانه خدا حرف ( ع ) عباس عموی پیامبر ( صلی اللّه علیه و آله وسلم ) عبداللّه‏ عبداللّه‏ بن جعفر


351


دليل آنها، استناد به اخبار و رواياتي است كه در منابع حديثي شيعه و سني آمده است، مانند اين حديث مشهور كه در مصادر سني آمده است:

روزي به پيامبر خدا عرض شد: يا رسول‏اللّه‏! چگونگي سلام بر شما را دانستيم، ولي با چه عبارتي بر شما صلوات بفرستيم؟ فرمود:


«قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ) كَمَا صَلَّيْتَ عَلَي إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَ بَارِكْ عَلَي مُحَمَّدٍ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ) كَمَا بَارَكْتَ عَلَي إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ»(1)

بگوييد: پروردگارا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، همان‏گونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم درود فرستادي، به درستي كه تو داراي صفاتي ستوده و بزرگواري.

مفسران نظير اين حديث را ذيل آيه: «إِنَّ اللّه‏َ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ...»آورده‏اند. در كتاب «الصواعق المحرقة» آمده است كه رسول اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) فرمود: «بر من صلوات ناقص نفرستيد.» سوءال كردند: صلوات ناقص چيست؟ فرمود:


«نگوييد "اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحِمَّد" و بعد ساكت شويد، بلكه بگوييد: "اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحِمَّد وَ آلِ مُحَمَّد".»(2)



1 . كنز العمّال ، ص 2150، ميزان الحكمه، ج 2، ص 1662، الميزان، ج 16، ص 365 و 366.

2 . الصواعق المحرقة، ص 225، بيروت.


352


حرف «ض»


142


ضيافت‏اللّه‏

تعبير زيباي ضيافت‏اللّه‏ (ميهماني خدا) در لِسان روايات در دو مورد به كار گرفته شده است(1):

ضيافت روزه ماه مبارك رمضان، پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) در مورد ماه رمضان فرمودند:

«... شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَي ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ...»(2).

حجّ نيز ضيافت است و حاجيان «ضيوف الرحمان»اند. عظمت حج در دعاهاي ماه مبارك رمضان بسيار چشم‏گير است. به نظر مي‏رسد يكي از برجسته‏ترين دعاهاي ماه مبارك رمضان «طلب حج» است، آن هم حج مكّرر: «وَارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ، في عامي هذَا وَ فِي كُلِّ عامٍ...»(3) اين دعا، دعاي روزه‏دار و ضيف‏الرحمن در ماه مبارك رمضان است.(4)خداوند متعال مي‏خواهد ضيافت خود را در طي چند ماه تمام كند كه آغاز ضيافت، شهراللّه‏ (ماه مبارك رمضان) و پايان آن، ذيحجة الحرام است كه پايان اشهر حج مي‏باشد . پس حج نيز مانند روزه ضيافت خداوند است و حاجيان ضيوف الرحمن.

انواع ضيافت خدايي

ضيافت دو مرحله دارد:

    1 ـ ميزبان به ميهمان مي‏گويد: چيزي بخواه.

    2 ـ ميزبان آنچه را كه ميهمان مي‏خواهد به او عطا مي‏كند.

در ماه مبارك رمضان، ميزبان كه خداوند متعال است به بندگان صالح خود دستور مي‏دهد از من


1 . در روايتي هم از پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) آمده است «وفد اللّه‏ ثلاثة، الغازي والحاج والمعتمر. شفاء الغرام، ج 1، ص 349.

2 . وسائل الشيعه، ج 10، ص 313.

3 . دعاي ابو حمزه ثمالي، دعاي افتتاح.

4 . عرفان حج، ص 22.


353


طلب كنيد، آنگاه در مراسم و مناسك حج خواسته‏ها را عطا مي‏كند. در آنجا سخن از طلب نيست سخن از عطاست. آنجا نمي‏گويد از من بخواه بلكه خواسته‏ها را عطا مي‏كند. گرچه خواسته و عطايش به هم آميخته شده و هر مرتبه‏اي از عطا خواسته‏اي را به همراه دارد.

او كسي است كه، فراواني بخشش و عطاي او جز برجود و كرم وي نيفزايد: «وَ لاتَزيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطَاءِ إَلاّ جُودَاً وَ كَرَمَاً»(1).

انسان هر چه از خداوند متعال دريافت كند تشنه‏تر مي‏شود، ابتداء نمي‏داند از خدا چه بخواهد، چون نمي‏داند كه در دستگاه خداوند چه هست وقتي رُخي نشان داد و چيزهايي را از پشت پرده ديد، سؤال توليد مي‏شود ودرخواست ظهور مي‏كند. هر مرحله‏اي از عطا و بخشش، مرتبه‏اي از درخواست است و خواهش انسان را زنده مي‏كند. و آدمي با درخواست و خواهش مرحله تازه تري را از خداوند متعال درخواست و دريافت مي‏كند، وقتي مرحله بالاتري را دريافت كرد، عطش او بيشتر مي‏شود و چيزي طلب مي‏كند.(2)

ضيوف الرحمان

حج، ضيافت خداوند است و حاجيان همانند روزه داران مهمانان خداي رحمانند امام صادق ( عليه السلام ) مي‏فرمايند:


«إِنَّ ضَيْفَ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ فَهُوَ ضَيْفُ اللّه‏ِ حَتَّي يَرْجِعَ إَلي مَنْزِلِهِ(3)؛ همانا ميهمان خداي عز و جل، كسي است كه حج و عمره به جاي آورد، او تا زماني كه به منزلش باز گردد، ميهمان خداست.»


وقتي از امام صادق ( عليه السلام ) سئوال شد چرا روزه در ايام تشريق براي حاجيان حرام است؟ فرمود: چون كه اين گروه، زوّار خدا در ميهماني اويند و سزاوار نيست كه ميهمان، نزد كسي كه به زيارتش رفته و او را ميهمان كرده است، روزه بگيرد.(4)

و راستي چه افتخاري برتر از اين كه خداوند به خليلش ابراهيم ( عليه السلام ) دستور مي‏دهد كه پس از مهيا نمودن كعبه، عاشقان كعبه را به سوي آن دعوت نمايد. «وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ»(5) و مردمان را به حج فراخوان.

1 . مفاتيح الجنان، دعاي افتتاح.

2 . عرفان حج، ص 23

3 . حج و عمره در قرآن و حديث، حجة‏الاسلام و المسلمين محمدي ري شهري، ص 239، حديث 378، بحار، ج 99، ص 7.

4 . همان، ح 380.

5 . سوره حج، آيه 27.


354


و در جاي ديگر از قرآن مي‏فرمايد:


«وَ عَهِدْنا إِلي إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»(1)؛ و با ابراهيم و اسماعيل عهد كرديم كه خانه‏ام را براي طواف‏كنندگان و معتكفان و ركوع و سجده‏كنان پاك گردان.


در «تفسير نور الثقلين» آمده است: حضرت ابراهيم پس از بناي كعبه و دريافت فرمان خداوند تبارك و تعالي براي دعوت مردم به سوي كعبه، به پيشگاه خداوند عرض كرد: خداوندا! صداي من چگونه به گوش مردم مي‏رسد؟ ندا آمد: «عَلَيْكَ الاَْذانُ وَ عَلَيَّ الاِْبْلاغُ(2)؛ وظيفه تو اعلام و وظيفه من رساندن اين ندا به گوش مردم است.»

حضرت ابراهيم ( عليه السلام ) بالاي سنگي قرار گرفت و با صداي بلند مردم را به زيارت خانه خدا دعوت نمود، نه تنها صداي او به گوش مردم آن عصر رسيد، بلكه همه كساني كه در پشت پدران و رحم مادران نيز بودند، دعوت حضرت ابراهيم ( عليه السلام ) را دريافت كردند. اين روايت از حضرت علي ( عليه السلام ) است كه:


«الْحَاجُّ الْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّهِ وَ حَقٌّ عَلَي اللَّهِ أَنْ يُكْرِمَ وَفْدَهُ وَ يَحْبُوَهُ بِالْمَغْفِرَةِ(3)؛ حجاج در ايام حج و عمره مهمان خدا هستند و حق دارند مورد احترام خداوند قرار گرفته و خداوند با مغفرت و آمرزش نسبت به آنها اظهار محبت نمايد.»


شبي امير المؤمنين ( عليه السلام ) وارد مسجدالحرام شد، و در كنار كعبه عربي را مشاهده فرمود كه پرده كعبه را گرفته و با چشمي اشكبار و دلي غمبار مي‏گويد:


«يَا صَاحِبَ الْبَيْتِ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الضَّيْفُ ضَيْفُكَ وَ لِكُلِّ ضَيْفٍ مِنْ مُضِيفِهِ قِرًي فَاجْعَلْ قِرَايَ مِنْكَ اللَّيْلَةَ الْمَغْفِرَةَ(4)؛ اي صاحب بيت! خانه خانه توست، و من مهمان تو هستم، هر ميزباني به ميهمان خود توجه مي‏كند و پذيرايي و احترام تو از من بخشش گناهانم باشد.»


اين سخنان توجه علي ( عليه السلام ) را جلب كرد، حضرت به ياران و دوستان خود فرمودند:

شما نيز سخنان اين عرب را شنيديد؟ گفتند: بلي، مولا فرمود: خداوند كريم بدون ترديد حاجت او


1 . سوره بقره، آيه 1.

2 . اخبار مكه، ص 67.

3 . بحارالانوار، ج 99، ص 8، كافي ج4، ص 255 روايت اين گونه نقل شده: الحاج و المعتمر وفداللّه‏ إن سألوه أعطاهم وإن دعوه أجابهم وإن شُفعوا شفعهم وإن سكتوا إبتدأهم ويعوضون بالدرهم ألف درهم.

4 . حج و عمره در قرآن و حديث، ص 238، حديث 377.


355


را مي‏پذيرد، «اَللّه‏ُ اَكْرَمُ مِنْ اَنْ يَرُدَّ ضَيْفَه»(1). عرب شب دوم و سوم نيز در همان مكان، پرده كعبه را گرفت و دعاهايي را زمزمه كرد، و به ترتيب از خدا دوري ازآتش دوزخ، روزي بهشت‏برين و سرانجام مبلغ چهارهزار درهم پول خواست. حضرت در اين هنگام خود را به او رسانيد و او را مورد عنايت قرار داده و فرمود: اين پول‏ها را براي چه مي‏خواهي؟ او گفت: هزار درهم قرض دارم، هزار درهم هزينه ازدواج و هزار درهم مهريه همسرم مي‏باشد و با هزار درهم چهارمي مي‏خواهم تجارت و زندگي نمايم. حضرت او را وعده ياري داد و باغش را در مدينه فروخت و مشكل عرب را برطرف كرد.(2)

پيام دلنشين و سازنده امام خميني رحمه‏الله

سخني از حضرت امام رحمه‏الله :


«مهم آنست كه حاجي بداند كجا مي‏رود؟ و دعوت چه كسي را اجابت مي‏كند؟ و ميهمان كيست؟ و آداب ميهماني چيست؟ و بداند خودخواهي و خودبيني با خداخواهي مخالف است و با هجرت الي‏اللّه‏ مباين و موجب نقض معنويت حج است.(3)»



1 . حج و عمره در قرآن و حديث، ص 238، حديث 377.

2 . تحليلي بر مناسك حج، علي اكبر بابازاده، ص 25 به نقل از شيخ صدوق.

3 . قسمتي از پيام حضرت امام خميني (ره) به زائران بيت‏اللّه‏ الحرام 25/5/64.


356


حرف «ط»


143


طائف

«طائف»(1) شهر معروفي در كشور عربستان است كه در دوازده فرسنگي جنوب شرقي مكه قرار دارد. اين شهر شهري است ييلاقي و داراي آب و هواي لطيف و باغ‏ها و نخلستان‏ها و مزارع سرسبز و يكي از بهترين نقاط حجاز به شمار مي‏رود.(2)

طائف در ايام ظهور اسلام و پس از آن محل سكونت قبيله ثقيف بوده است. پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) پس از فتح مكه در سال هشتم هجري با اين قبيله و قبيله هوازن در منطقه حنين جنگيد كه اين جنگ در تاريخ به غزوه حنين معروف است.

فراريان و بازماندگان جنگ حنين به دژهاي طائف پناه بردند و رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) به مدت پانزده روز اين شهر را به محاصره درآورد و نبرد سختي با آنان داشت كه غزوه طائف نام گرفت. اين نبرد بدون نتيجه پايان يافت، ولي سرانجام مردم طائف در سال نهم هجري قمري با فرستادن هيئتي از نمايندگان خود به مدينه، مسلمان شدند.(3)


يادي از سفر پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) به طائف

پس از آن‏كه حضرت ابوطالب از دنيا رفت، قريش در ايذاء و اذيت خود نسبت به رسول اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) افزودند و به كارهايي دست زدند كه در حيات ابوطالب مرتكب نمي‏شدند. حضرت تصميم گرفت مكه را ترك گويد، خود به تنهايي به طائف برود تا از محيط خطر دور باشد و در ضمن ترويج اسلام را در آن منطقه آغاز نمايد. در آن موقع سه برادر از ثقيف، شخصيت بزرگ طائف بودند. حضرت وقتي وارد


1 . تاريخ القويم، ج 1، ص 71.

2 . ارتفاع اين شهر از سطح دريا 1000 متر مي‏باشد، شهرستان طائف، بر اثر داشتن هواي لطيف و باغ‏ها و نخلستان‏هاي فراوان، مركز گروه خوشگذران حجاز بوده و هست. فروغ ابديت، ج دوّم، ص 359.

3 . معجم البلدان، ج 4، ص 10؛ تاريخ سياسي اسلام، سيره رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) ، ج 1، ص 602.


357


طائف شد به ملاقاتشان رفت و دعوت خود را با آنان در ميان گذاشت، هر يك از آن سه نفر پاسخ نامناسب و خامي به دعوت آن حضرت دادند و رسالتش را نپذيرفتند.

رسول خدا از جاي برخاست در حالي كه از ثقيف مأيوس شده بود، از آنان خواست كه اين جلسه را مكتوم نگاه دارند و به كسي نگويند آن سه نفر نه تنها خواسته آن حضرت را اجابت ننمودند و جلسه را پنهان نداشتند، بلكه جهّال و بردگان قوم خود را تحريك نمودند تا آن حضرت را آزار نمايند. گِردش جمع شدند، دشنام گفتند، فرياد كشيدند.مردم در اطراف آن حضرت اجتماع كردند، پيامبر اسلام را مجبور نمودند كه از شهر خارج شود و به محوطه باغ انگوري كه متعلق به «اسوة بن ربيعة» و «شيبة بن ربيعة» بود پناهنده شود و دو نفر صاحبان باغ، خود در باغ بودند. حضرت كه وارد آن باغ شد، نادان‏هاي ثقيف و همراهانشان پراكنده شدند. رسول اكرم رفت در سايه درخت انگوري نشست و دو مالك باغ آن حضرت را مشاهده كردند و ديدند نادان‏هاي طائف با او چه كردند. پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) وقتي در جايگاه خود قرار گرفت براي اين‏كه اضطراب دروني خويش را فرو نشاند و با خارج شدن از باغ انگور دوباره گرفتار جهّال و بردگان نشود، لب به دعا گشود و در پيشگاه خداوند عرض كرد:


«اَللَّهُمَّ إنّي أَشْكُو إِلَيْكَ ضَعْفَ قُوَّتِي وَ قِلَّةَ حِيلَتي وَ هَوَانِي عَلَي النَّاسَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ أَنْتَ رَبُّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ أَنْتَ رَبِّي، إِلَي مَنْ تَكِلُني، إِلَي بَعِيدٍ، يَتَجَهَّمُنِي أَوْ إلي عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي إِنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ عَلَيَّ غَضَبٌ فَلا أُبَالِي وَلَكِنْ عَافِيَتُكَ هِيَ أَوْسَعُ لِي أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ...».

بارالها! نيروي كم توانم و قلت چاره جوييم و تحقيري كه از مردم نسبت به من معمول مي‏دارند به تو مي‏گويم، اي مهربان‏ترين مهربانان، تو مالك مستضعفين و مالك مني، مرا به كه حواله مي‏دهي؟ به آن كس كه از حقيقت دور است و با ديدن من روي درهم مي‏كشد، يا كارم را به دشمن محول مي‏فرمايي؟ بارالها! اگر تو به من خشمگين نيستي باك از بي‏مهري مردم ندارم. دفاع تو براي من وسيع‏تر و گسترده‏تر است. پناه مي‏برم به نور رويت كه تيرگي‏ها از آن برطرف مي‏شود و امر دنيا و آخرت از آن به صلاح مي‏گرايد، پناه مي‏برم به نور رويت از اين كه غضبت بر من نازل شود يا سخطت مرا فرا گيرد. شايستگي مؤاخذه براي تست تا راضي شوي هيچ حركت و قدرتي نيست، مگر به حمايت و دلالت ذات اقدس تو.


رسول اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) براي رفع ترس و ناامني محيط طائف، از احدي ياري نخواست، فقط از


358


پيشگاه الهي نصرت طلبيد. خداوند دعاي او را مستجاب فرموده، خوف را از ضميرش برطرف ساخت و به وي آرامش و اطمينان قلب عطا فرمود و بدون احساس خطر و اضطراب از طائف خارج شد.(1)
144


طواف

نخستين عمل واجب از احرام و ورود به حرم الهي «طواف»(2) است. زائر بايد پس از رسيدن به مكه به مسجدالحرام رفته و هفت مرتبه كعبه را طواف كند.

بر انسان حج‏گزاري كه حج تمتّع بجا مي‏آورد، سه طواف(3) واجب است.

    1 ـ طواف عمره تمتّع.

    2 ـ طواف حج تمتع.

    3 ـ طواف نساء.


پيدايش طواف

پيشينه طواف به دو هزار سال قبل از هبوط حضرت آدم ( عليه السلام ) به زمين باز مي‏گردد؛ فرشتگان در ناحيه «رذم» از آدم استقبال كرده، به او گفتند: ما دو هزار سال پيش از تو به اين خانه حج گزارديم، آدم پرسيد: شما هنگام طواف چه مي‏گوييد؟ گفتند: مي‏گوييم: «سُبْحَانَ اللّه‏ِ وَ الْحَمْدُ للّه‏ِ وَ لا إِلَهَ إِلاَّ اللّه‏ُ وَ اللّه‏ُ أَكْبَرُ»(4).



1 . شرح و تفسير دعاي مكارم الاخلاق، مرحوم محمّدتقي فلسفي، ج 2، ص 328، به نقل از سيره ابن هشام، ج 1 ـ 2، ص 419.

2 . طواف، در لغت مصدر «طاف»، «يطوف»، به معناي گرد چيزي گشتن و در اصطلاح فقهي، طواف پيرامون كعبه گرديدن است. جبران مسعود، الرائد، ج 2، ص 980 به نقل از حج در انديشه اسلامي، حجة‏الاسلام سيد علي قاضي عسكر، ص 84.

3 . طواف درچند آيه قرآن به صورت فعل و نيز به صورت طائفين، سوره حج، آيه 26، سوره بقره، آيه 125 آمد. كشاف اصطلاحات الفنون، ج 2، ص 1140

4 . اخبار مكه، ج 1 و 2، ص 45، منشورات شريف رضي.


359


فضيلت طواف

پس از توفيق تشرف به مسجد الحرام بيشتر به چه عملي بپردازيم ؟ آيا به طواف مشغول باشيم ؟ نماز بخوانيم ؟ قرآن تلاوت كنيم ؟ يا به كعبه نگاه كنيم ؟ آنچه كه از روايات استفاده مي‏شود اينكه اجر و ثواب طواف اين خانه از ساير اعمال بيشتر است، به چند حديث در اين زمينه اشاره مي‏شود:


1 ـ از «اسحاق بن عمار» روايت شده كه حضرت صادق ( عليه السلام ) فرمود:

«اي اسحاق! كسي كه يك بار خانه خدا را طواف كند، خداوند براي او هزار حسنه ثبت و هزار سيئه محو مي‏كند. برايش هزار درجه قرار مي‏دهد، هزار درخت در بهشت مي‏كارد و ثواب آزاد كردن هزار بنده به او مرحمت مي‏كند، مي‏فرمايد: چون به ملتزم برسد، هشت در بهشت به روي او باز مي‏شود و به او مي‏گويند: از هر دري خواستي وارد شو.»

اسحاق مي‏گويد: به حضرت عرضه داشتم: اين همه براي كسي است كه خانه را طواف كند؟ فرمود: «آري، آيا به ثوابي عظيم‏تر از اين تو را خبر بدهم؟» گفتم: آري، خبر دهيد، فرمود:

«هر كس حاجتي از برادر مؤمنش برآورده كند به اندازه ده طواف به او ثواب مي‏دهند.»(1)

2 ـ امام صادق ( عليه السلام ) به ابان ابن تغلب فرمود: «يَا أَبَانُ هَلْ تَدْرِي مَا ثَوَابُ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ أُسْبُوعاً فَقُلْتُ لَا وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي قَالَ يُكْتَبُ لَهُ سِتَّةُ آلَافِ حَسَنَةٍ وَ يُمْحَي عَنْهُ سِتَّةُ آلَافِ سَيِّئَةٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ سِتَّةُ آلَافِ دَرَجَةٍ(2)؛ آيا مي‏داني كه ثواب هفت دور طواف خانه خدا چقدر است؟ عرض كرد: به خدا سوگند نمي‏دانم، امام فرمودند: 6 هزار حسنه براي او نوشته مي‏شود و 6 هزار بدي از او دور مي‏شود و 6 هزار درجه به او افزوده مي‏شود.

3 ـ امام صادق ( عليه السلام ) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي جَعَلَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ عِشْرِينَ وَ مِائَةَ رَحْمَةٍ مِنْهَا سِتُّونَ لِلطَّائِفِينَ وَ أَرْبَعُونَ لِلْمُصَلِّينَ وَ عِشْرُونَ لِلنَّاظِرِينَ(3)؛ خداوند براي كساني كه اطراف كعبه هستند 120 رحمت در نظر گرفته است؛ 60 پاداش براي طواف كننده، 40 پاداش براي نمازگزاران و 20 پاداش براي كساني كه صرفاً به كعبه نگاه مي‏كنند.


1 . عن اسحاق بن عمار: قال ابوعبداللّه‏ ( عليه السلام ) : يا اسحاق! من طافَ بِهذَا البيت طوافا واحداً، كتب اللّه‏ له اَلف حَسنة و محاعنه الفَ سيئة و رفع له الفَ درجة و غرس له الفَ شجرة في الجنة و كتب له ثواب عتق الف نَسِمة حتي اذا صار الي الملتزم، فتح اللّه‏ له ثمانيه ابواب الجنة فقال له: ادخل من ايها شئت، قال: فقلت جعلت فداك هذا كله لمن طاف ؟ قال نعم افلا اخبرك بما هو افضل من هذا؟ قال: فقلت: بلي قال من قضي لاخيه الموءمن حاجه كتب اللّه‏ له طوافا و طوافا حتي بلغ عشرا. وسائل الشيعه، ج5، ص294

2 . همان، ص 392.

3 . وسائل الشيعه، ج 5، ص 392.


360


ثواب يك طواف

چون بنده‏اي به قصد خانه خدا خارج شود تا آن‏كه وارد مسجدالحرام گردد، پس دور خانه خدا طواف كند، طواف فريضه و دو ركعت نماز در مقام ابراهيم به جا آورد، فرشته‏اي از جانب خداي متعال دست بر شانه او زند و بگويد:


«أَمَّا مَا مَضَي فَقَدْ غُفِرَ لَكَ وَ أَمَّا مَا يَسْتَقْبِلُ فَجِدَّ؛ گذشته‏ات آمرزيده شده و آينده‏ات را از سر بگير و براي آن جديّت كن.(1)


طواف آدم ( عليه السلام )

«ابن عباس» گفته است نخستين كسي كه اساس خانه كعبه را نهاد و در آن نماز گزارد و بر آن طواف كرد، آدم بود. او هفت طواف در شب و پنج طواف در روز انجام داد.

«ازرقي» مي‏نويسد: آدم به خاطر عصيان خداوند، از بهشت رانده شد و به زمين فرود آمد؛ گفت: پروردگارا! براي من چه پيش آمده است كه آواي فرشتگان را نمي‏شنوم و وجودشان را ديگر احساس نمي‏كنم؟ فرمود: نتيجه «ترك اولي» و خطاي تو است ولي برو براي من خانه‏اي بساز، برگرد آن طواف كرده و مرا ياد كن، همانگونه كه ديدي فرشتگان رفتار مي‏كنند و بر عرش من مي‏گردند. آدم به مكه رسيد و بيت‏اللّه‏ الحرام را ساخت و جبرئيل ( عليه السلام ) با بال خود به زمين زد و پايه استواري در پايين‏ترين نقطه زمين براي او آشكار ساخت و فرشتگان سنگ‏هايي در آن ريختند. پس از آن، ملائكه شيوه طواف كردن بر گرد آن را به آدم آموختند.(2)

در «تاريخ الخميس» آمده است؛ ملائكه به آدم گفتند: ما هزار سال پيش از تو حج مي‏گزارديم، سپس پيشاپيش آدم حركت كردند تا او هفت بار طواف نمود.

طواف پيامبران

پس از مرگ حضرت آدم ( عليه السلام ) ، «شيث» نيز به همان شيوه حج گزارد. «مجاهد» گفته است: هفتاد و پنج پيامبر حج گزاردند و همگان طواف كردند. از طواف حضرت نوح نيز در روايات سخن به ميان آمده است، اگرچه در نقلي گفته شده كه از فاصله زماني حضرت نوح تا حضرت ابراهيم عليهماالسلام هيچ‏يك از


1 . كافي، ج 4، ص 257، حديث 32، قبل از حج بخوانيد، آيت‏اللّه‏ افتخاري، ص 96.

2 . اخبار مكه، ج1و2 ص 43 و 44.


361


پيامبران حج نگزارده و پيرامون خانه خدا طواف نكرده‏اند.

طواف ابراهيم

«محمد بن اسحاق» نقل مي‏كند كه چون ابراهيم خليل الرحمن از ساختن بيت اللّه‏ الحرام آسوده شد، جبرئيل پيش او آمد و گفت: «هفت بار بر كعبه طواف كن» و او همراه اسماعيل هفت دور طواف كرد و در هر دور طواف هر دو به تمام گوشه‏هاي كعبه دست مي‏كشيدند و چون هفت دور طواف تمام شد، هر دو پشت مقام ابراهيم دو ركعت نماز گزاردند. معلّم ابراهيم ( عليه السلام ) و فرزندش اسماعيل نيز چونان حضرت آدم ( عليه السلام ) ، جبرائيل بود.(1)


طواف موسي ( عليه السلام )

پس از ابراهيم ( عليه السلام ) موسي ( عليه السلام ) نيز حج گزارده، هفت مرتبه گرداگرد اين خانه طواف نموده است. از امام صادق ( عليه السلام ) سؤال شد: آيا قبل از بعثت پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) حج گزارده مي‏شد؟ فرمود: آري و تصديق آن در قرآن، گفتار«شعيب» است كه هنگام ازدواج موسي ( عليه السلام ) گفت:

«... عَلي أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ»(2)؛ تصميم دارم يكي از دو دخترم را به ازدواج تو درآورم بر اين مهر كه هشت حج براي من خدمت كني و نگفت هشت سال. همانا آدم و نوح حج گزاردند، سليمان بن داود همراه با جن و انس و پرندگان دو بار حج انجام دادند، موسي سوار بر شتر سرخ رنگ حج گزارده، مي‏فرمود: «لَبَّيكَ لَبَّيكَ...».(3)


طواف جاهليت

در دوران قبل از اسلام و عصر جاهلي نيز مراسم حج و طواف خانه خدا همچنان وجود داشت، «قريش» و عموم فرزندان «مسعدبن عدنان» پاره‏اي از احكام دين ابراهيم را به دست داشتند، خانه كعبه را زيارت مي‏كردند و مناسك حج را به پا مي‏داشتند، ميهمان نواز بودند و ماه‏هاي حرام را بزرگ مي‏داشتند، ولي با گذشت زمان آگاهان دين‏ساز، بازيگران دنيا خواه و كج انديشان جاهل به گونه‏هاي مختلف به تحريف اين فريضه الهي پرداختند.(4)



1 . اخبار مكه، ص 66 و 67.

2 . سوره قصص، آيه 27.

3 . اخبار مكه، ص 73.

4 . تاريخ يعقوبي، ج 1، ص 231 و 232.


362


طواف پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم )

«ابن عباس» مي‏گويد: پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) در حالي وارد مكه شدند كه برگرد كعبه 360 بت بود، برخي از آنها را با سرب استوار كرده بودند. پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) با چوب دستي خود به بت‏ها اشاره مي‏فرمودند، و بت فرو مي‏افتاد. آنگاه همچنان سواره هفت دور طواف فرمود و با همان چوب دستي حجرالاسود را استلام كرد و چون طواف ايشان تمام شد، از مركب خود پياده شدند و كنار مقام ابراهيم آمدند و...(1)

اهالي مكه نيز پس ازبعثت رسول اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) ودستورات وقوانين حيات بخش اسلام، آرام آرام بدعت‏ها وسنت هاي غلط جاهلي رااز بين بردند وباتبيين وتشريح فلسفه طواف ونشان دادن الگوفصل جديدي درانجام صحيح مناسك حج گشوده شد.

نقش سازنده طواف


1 ـ پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) فرمودند: «زَيْنَ الْكَعْبَةِ الطَّوَافُ؛ طواف، زينت كعبه است.»

2 ـ پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) در حديث ديگري فرمودند: «اِنَّ الْكَعْبَةَ يُباهي بِالطّائِفين؛ كعبه، به طواف‏كنندگان افتخار مي‏كند.»

3 ـ در روايت ديگري فرمودند: «مَنْ طافَ بِالْبَيْتِ سَبْعَاً يُحصِيه كَتَبَتْ لَهُ بِكُلِّ خَطْوَةٍ حَسَنَة وَ مُحِيَتْ عَنْهُ سَيِّئَة وَ رُفِعَتْ لَهُ بِهِ دَرَجَة وَ كانَ لَهُ عِدلُ رَقَبَة؛ هر كس هفت بار خانه خدا را طواف كند و آن را بشمارد، براي هرگامش حسنه‏اي نوشته مي‏شود و گناهي از او محو مي‏گردد و يك درجه بر او افزوده مي‏شود و (ثوابي) برابر با آزاد كردن يك برده دارد(2).


طواف خانه خدا

كسي كه به احرام عمره تمتع محرم و وارد مكه معظمه شود، اول چيزي كه از اعمال عمره، بر او واجب است، آن است كه به دور خانه كعبه براي عمره تمتع طواف كند.

طواف، عبارت است از هفت مرتبه دور خانه كعبه گرديدن، هر دوري را «شَوط» مي‏گويند. پس طواف عبارت است از هفت شوط.

طواف از اركان عمره است و كسي كه آن را از روي عمد، ترك كند تا وقت آن فوت شود، عمره او


1 . فصلنامه ميقات حج، شماره 6، ص 73.

2 . حج و عمره در قرآن و حديث، حجة‏الاسلام و المسلمين محمدي ري شهري، صفحه 282.


363


باطل است ؛ چه عالم به مسأله باشد و چه جاهل باشد.(1)امام صادق ( عليه السلام ) مي‏فرمايد:

«الطَّوَافُ مِنْ أَرْكَانِ الْحَجِّ فَمَنْ تَرَكَ الطَّوَافَ الْوَاجِبَ مُتَعَمِّداً فَلَا حَجَّ لَهُ»(2).

طواف از اركان حج است و هر كس عمداً طواف واجب را ترك كند، حج انجام نداده است.

قطع طواف واجب براي رفع حاجت ديگران

«ابان بن تغلب» مي‏گويد: باامام صادق ( عليه السلام ) طواف مي‏كردم، مردي ازاصحاب خود را به من عرضه كرد و ميل داشت براي حاجتي كه دارد همراه او بروم. من دوست نداشتم امام صادق ( عليه السلام ) راترك كنم وخواسته او را اجابت نمايم.او مجددا در دور بعد به من اشاره نمود و درخواست خويش را تكرار كرد، امام ( عليه السلام ) متوجه او شد و به من فرمود: ابان! آيا او به تو اشاره مي‏كند؟ عرض كردم: بلي، فرمود: او كيست؟ عرض كردم: مردي از اصحاب ماست، فرمود: آيا او هم مانند تو دوستدار اهل بيت است؟ عرض كردم: بلي، فرمود: به سويش برو وخواسته اورا اجابت كن، عرض كردم: طوافم را قطع كنم، فرمود: بلي، قطع كن. عرض كردم: اگرچه طواف واجب باشد، فرمود: اگرچه طواف واجب باشد. ابان مي‏گويد: طبق دستور امام ( عليه السلام ) طواف خود راقطع نمودم و از پي انجام كار اورفتم.

در روايت ديگر «ابن عباس» مي‏گويد: من و حضرت امام حسن مجتبي ( عليه السلام ) در مسجدالحرام بوديم، او معتكف بود و طواف مي‏نمود. مردي از شيعيان به حضورش آمد و عرض كرد: يابن رسول اللّه‏! من به فلاني بدهكارم اگرممكن است، آن را ازطرف من پرداخت كنيد. حضرت فرمود: به صاحب اين بنا قسم كه امروز چيزي ندارم. عرض كرد: بياييد از او بخواهيد به من مهلت دهد.حضرت امام حسن ( عليه السلام ) طواف را قطع نموده و با او راه افتاد. عرض كردم: آيا فراموش كرديد كه در مسجد معتكف هستيد؟ فرمود: از يادم نرفته، اما از پدرم شنيدم كه رسول اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) فرمود:


«هر كس حاجت برادر خود را برآورده سازد، مانند كسي است كه نه هزار سال خدا راعبادت كند، روزها روزه باشد و شب‏ها در حال عبادت»(3).



1 . مناسك محشي، مسأله 531 و 532، ص 200.

2 . بحار الانوار، ج 99، ص 209.

3 . سفينة البحار، ج 1، ص356.


364


از اسرار الهي

از عجائب و اسرار الهي در مورد خانه خدا اين است كه اين خانه در هيچ شرايطي، شب، روز، وقت ريزش باران، حتي موقع جاري شدن سيل به مسجد الحرام و فصل گرما و سرما از طواف كننده خالي نبوده است.(1)


طواف نيابتي

مستحب است حاجي تا زماني كه در مكه حضور دارد براي خود و يا به نيابت ازديگران طواف كند. آنان كه داراي معرفت بيشتري هستند به نيابت از پيامبر بزرگوار اسلام ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) و امامان معصوم عليهم‏السلام طواف نموده، حج خود را با حج پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) و ائمه عليهم‏السلام پيوند مي‏زنند.

«موسي بن قاسم» مي‏گويد: به امام جواد ( عليه السلام ) عرض كردم، مي‏خواستم به نيابت از شما و پدرتان طواف كنم، حضرت فرمود: هر اندازه براي تو امكان دارد (براي آنان) طواف كن كه جايز است.

سه سال بعد (خدمت آن حضرت رسيده) عرض كردم: من براي انجام طواف به نيابت از شما و پدر بزرگوارتان كسب اجازه كردم و شما اجازه فرموديد و آنچه خدا خواست به نيابت از شما طواف كردم، سپس مسأله‏اي در ذهن من آمد كه به آن عمل كردم. حضرت فرمود: آن مسأله چه بود؟ گفتم: روزي به نيابت از رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) طواف كردم، امام جواد سه مرتبه فرمود: درود خدا بر رسول‏اللّه‏! روز دوّم را به نيابت از اميرموءمنان ( عليه السلام ) ، روز سوّم به نيابت از امام حسن ( عليه السلام ) ، روز چهارم به نيابت از امام حسين ( عليه السلام ) ، روز پنجم از امام سجاد ( عليه السلام ) ، روز ششم از امام باقر ( عليه السلام ) ، روز هفتم از امام صادق ( عليه السلام ) ، روز هشتم از امام موسي كاظم ( عليه السلام ) ، روز نهم از پدرتان علي بن موسي‏الرضا ( عليه السلام ) ، روز دهم از طرف شما. مولاي من اينان كساني هستند كه به ولايت و دوستي آنها دين خود را پذيرفتم. حضرت فرمود: به خدا سوگند هم اينك نيز داراي دين خدا هستي، ديني كه خداوند غير آن را از بندگانش نمي‏پذيرد.

گفتم: گاهي هم به نيابت از مادرتان حضرت فاطمه عليهاالسلام طواف كرده‏ام. امام ( عليه السلام ) فرمود:


«اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ براي مادرم زهرا عليهاالسلام فراوان طواف كن، زيرا كه بهترين عملي كه انجام مي‏دهي همين است، ان شاء اللّه‏.(2)»



1 . تاريخ القويم، ج 2، ص 511.

2 . فصلنامه ميقات حج، شماره 7، ص 23 .متن حديث دركتاب حج و عمره درقرآن وحديث آمده است.


365


طواف براي پيدا شدن مال

«داود رقّي» به امام صادق ( عليه السلام ) عرض كرد: مردي مالم را برداشته و رفته و مدتي است در جستجوي او هستم و خبري از او نيست. حضرت فرمود: چون به مكه رفتي، يك طواف ودو ركعت نماز، براي عبدالمطلب و يك طواف و دو ركعت نماز نيز براي عبداللّه‏ و يك طواف و دو ركعت نماز براي آمنه و يك طواف و دو ركعت نماز براي فاطمه بنت اسد بجاي آور (يعني 4 طواف و نماز). پس خدا را بخوان كه مال تو را به تو برگرداند. «داود رقي» مي‏گويد: چون به مكه رفتم طوافي را با نماز بجا آوردم و از درب صفا خارج شدم، ديدم غريم (قرض دار) خودم را كه به انتظار من ايستاده، گفت: اي داود! مدتي است مرا معطّل كردي، بگير مالت را و مرا خلاص كن.پس تمام ما ل من بدون نقصان به من رسيد.(1)


طواف براي همه

«ابراهيم حضرمي» از پدرش نقل كرده كه گفت: از مكه به جانب مدينه برگشتم، حضرت كاظم ( عليه السلام ) را ديدم در حالي كه بين قبر و منبر نشسته بود، عرض كردم: يابن رسول اللّه‏! بسا مي‏شود كه وقتي به مكه مي‏روم يك‏نفر به من مي‏گويد: يك طواف و دو ركعت نماز به قصد من بجاي آور و من از اين سفارش، غفلت مي‏كنم و درخواست برادر ايماني به عمل نمي‏آيد. چون برمي‏گردم، نمي‏دانم جواب او را چه بگويم.

فرمود: چون به مكه رفتي واز اعمال خود فارغ شدي، هفت شوط دور خانه خدا طواف كن و دو ركعت نماز بخوان و بگو:


«اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الطَّوَافَ وَ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ عَنْ أَبِي وَ أُمِّي وَ عَنْ زَوْجَتِي وَ عَنْ وُلْدِي وَ عَنْ حَامَّتِي وَ عَنْ جَمِيعِ أَهْلِ بَلَدِي حُرِّهِمْ وَ عَبْدِهِمْ وَ أَبْيَضِهِمْ وَ أَسْوَدِهِمْ فَلَا تَشَاءُ أَنْ قُلْتَ لِلرَّجُلِ إِنِّي قَدْ طُفْتُ عَنْكَ(2)».

خدايا! اين طواف و اين دو ركعت نماز از طرف پدرم، مادرم، همسرم، فرزندانم و خويشانم و همه همشهريانم، آزاد و بنده و سپيد و سياه از آنان باشد، پس مانعي ندارد كه به هر يك از اهل بلد بگويي كه من براي تو طواف و نماز بجا آوردم(3)...

1 . قبل از حج بخوانيد، صفحه 98، به نقل از وسائل الشيعه.

2 . همان، به نقل از وسائل الشيعة ج 8، ص 145.

3 . وسائل الشيعة، ج 8، ص 136؛ بحارالانوار، ج 96، ص 255


366


«يحيي بن ازرق» مي‏گويد: به امام كاظم ( عليه السلام ) عرض كردم:(1) مردي كه از طرف ديگري حج انجام مي‏دهد، آيا مي‏تواند از طرف خويشاوندانش طواف كند؟ امام ( عليه السلام ) فرمود:

«إِذَا قَضَي مَنَاسِكَ الْحَجِّ فَلْيَصْنَعْ مَا شَاءَ».

اگر مناسك حج را انجام داده، هر چه مي‏خواهد انجام دهد.


طواف وداع

آخرين طواف حاجي آفاقي است كه هنگام خروج از مكه انجام مي‏دهد اين طواف مستحب است و اهل سنت آن را طواف صدر، يعني طواف بازگشت هم مي‏نامند، زيرا حاجي پس از آن از مكه به شهر خود باز مي‏گردد و اين طواف در نظر آنان واجب مي‏باشد و كفاره ترك آن يك قرباني است، ولي ما آن را مستحب مي‏دانيم(2).


دعاي طواف وداع

كسي كه مي‏خواهد از مكّه بيرون رود، مستحب است طواف وداع نمايد، و در هر دور، حجرالاسود و ركن يماني را در صورت امكان استلام كند. شكم خود را به خانه كعبه بچسباند، يك دست را به حَجَر و دست ديگر را به طرف درب گذا رد و حمد و ثناي الهي نمايد و صلوات بر پيغمبر و آل او بفرستد واين دعا را بخواند:


«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ نَجِيِّكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ اللَّهُمَّ كَمَا بَلَغَ رِسَالَاتِكَ وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ وَ صَدَعَ بِأَمْرِكَ وَ أُوذِيَ فِي جَنْبِكَ وَ عَبَدَكَ حَتَّي أَتَاهُ الْيَقِينُ اللَّهُمَّ اقْلِبْنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِي ...»(3)


پس مقداري از آب زمزم بياشامد، واين دعا را بخواند:


«آئِبُونَ تَائِبُونَ عَابِدُونَ لِرَبِّنَا حَامِدُونَ إِلَي رَبِّنَا رَاغِبُونَ إِلَي اللَّهِ رَاجِعُونَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ»(4)


1 . الكافي، ج 4، ص 311؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 398

2 . فرهنگ جغرافياي تاريخي در حديث و سيره نبوي، ص284.

3 . ادعيه و آداب حرمين، ص 410 و 411، كافي، ج 4، ص 530 و 531.


367


شايسته است كه زائر در آخرين عهد وديدار خود با كعبه، دست بر بيت اللّه‏ الحرام نهاده و عرض كند: «الْمِسْكِينُ عَلَي بَابِكَ فَتَصَدَّقْ عَلَيْهِ بِالْجَنَّةِ»(1)


خروج از مكّه بعد از طواف وداع

امام صادق ( عليه السلام ) فرمود:


«إِذَا قَضَي أَحَدُكُمْ نُسُكَهُ فَلْيَرْكَبْ رَاحِلَتَهُ وَ لْيَلْحَقْ بِأَهْلِهِ فَإِنَّ الْمُقَامَ بِمَكَّةَ يُقَسِّي الْقَلْبَ»(2)؛ از اعمال حج كه فارغ شدي به سوي اهل وطن برگرد، زيرا اقامه و مكث در مكّه موجب قساوت قلب مي‏شود.


نيز فرموده است:


«...فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ حَجِّكَ فَاشْتَرِ بِدِرْهَمٍ تَمْراً فَتَصَدَّقْ بِهِ...»(3)؛ هرگاه از حجّت فارغ شدي، يك درهم خرما بخر و صدقه بده.


امام صادق ( عليه السلام ) فرمودند:


«إِذَا فَرَغْتَ مِنْ نُسُكِكَ فَارْجِعْ فَإِنَّهُ أَشْوَقُ لَكَ إِلَي الرُّجُوعِ»(4)؛ هرگاه از اعمال حج فارغ شدي، به خانه‏ات مراجعت كن، زيرا اين روش باعث مي‏شود علاقمندي تو نسبت به رجوع (به مكه و كعبه) بيشتر شود.


امام باقر ( عليه السلام ) مي‏فرمايد:


«يَنْبَغِي لِمَنْ أَرَادَ الْخُرُوجَ مِنْ مَكَّةَ بَعْدَ قَضَاءِ حَجِّهِ أَنْ يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِ بِالْبَيْتِ يَطُوفُ بِهِ طَوَافَ الْوَدَاعِ ثُمَّ يُوَدِّعُهُ يَضَعُ يَدَهُ بَيْنَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ وَ الْبَابِ وَ يَدْعُو وَ يُوَدِّعُ وَ يَنْصَرِفُ خَارِجاً »؛ سزاوار است كسي كه پس از انجام حجّش، مي‏خواهد از مكه خارج شود، براي آخرين بار طواف وداع كند، آنگاه دستش را بين حجرالاسود و درب كعبه بگذارد و دعا كند و پس از وداع برگردد.


مستحبات وداع

1 ـ طواف وداع انجام دهد با همان آداب طواف.

2 ـ بعد از طواف مستحبي و انجام ساير اعمال، از بيت اللّه‏ وداع نمايد.

3 ـ براي انجام آخرين عهد و پيمان، يك دست خود را بر در كعبه و دست ديگر خود را به


1 . همان، ص 411، كافي، ج 4، ص 531.

2 . كافي، ج 4، ص 532 و 533، وسائل الشيعه، ج 10، ص 231، صهباي حج، ص 471.

3 . بحار، ج 99، ص 81، علل الشرايع، ج 2، ص 446، قبل از حج بخوانيد، ص133.

4 . بحار، ج 99، ص 318، همان، ص 321.

5 . وسايل الشيعه، ج 13، ص 234


368


حجرالاسود بگذارد.

4 ـ از آب زمزم بنوشد.

5 ـ در حال خروج ازمسجد الحرام بگويد: «آئِبُونَ تَائِبُونَ عَابِدُونَ لِرَبِّنَا حَامِدُونَ إِلَي رَبِّنَا رَاغِبُونَ إِلَي اللَّهِ رَاجِعُونَ»(1)

6 ـ از دري كه مقابل ركن شامي است خارج شو د.

7 ـ روي به كعبه، كنار در خروجي، سجده بجاي آورد وسجده راطول دهد ودرسجده دعا كند.

8 ـ پس از سجده قدر ي درنگ كند وروي به كعبه باشد.

9 ـ در اين وقت كلام آخرش اين باشد: «إِنّي أَنْقَلِبُ عَلَي أَلاّ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ»

10 ـ پس از انجام وداع، از مكه خارج شود، اگرچه به اندازه مسافت (شكسته شدن نماز) باشد مستحب است كه براي انجام وداع ازبيت اللّه‏ برگردد، واگر يك ماه زمان نگذشته باشد، نيازي به (احرام) بستن جديد نيست.

11 ـ به هنگام وداع وخروج از مسجدالحرام قصد بازگشت به مكه را داشته باشد.

12 ـ وقت برگشتن، دعا كند و از خداوند بخواهد كه باز هم بازگشت به مكه را روزي‏اش فرمايد «رزقنا اللّه‏ ذلك بمنه و كرمه»(2)


145


طهارت خانه خدا

خداوند در قرآن مجيد با اشاره به پيماني كه از حضرت ابراهيم و فرزندش اسماعيل درباره طهارت خانه كعبه گرفته است مي‏فرمايد:


«وَ عَهِدْنا إِلي إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»(3)؛ ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و


1 . وسائل الشيعه، ج 13،ص 411، كافي، ج 4، ص 531.

2 . به سوي حق، ترجمه الرسالة الاثني عشرية، شيخ بهاء الدين محمد عاملي، ترجمه محب الاسلام موسوي، ص 125.

3 . سوره بقره، آيه 125.


369


سجده كنندگان (نماز گزاران) پاكيزه داريد.

مراد از طهارت

1 ـ برخي گفته‏اند: منظور از طهارت و پاكيزگي، طهارت از لوث وجود بت‏ها است.

2 ـ بعضي گفته‏اند: از آلودگي‏هاي ظاهري و مخصوصاً از خون و محتويات شكم حيواناتي كه قرباني مي‏كردند، زيرا بعضي از ناآگاهان چنين اعمالي را انجام مي‏دادند.

3 ـ بعضي گفته‏اند: طهارت در اين جا به معني خلوص نيت به هنگام بناي اين خانه توحيدي است.

ولي هيچ دليلي ندارد كه ما مفهوم طهارت را در اين‏جا محدود كنيم، بلكه منظور پاك ساختن ظاهري و معنوي اين خانه توحيدي از هرگونه آلودگي است.

لذا در بعضي از روايات مي‏خوانيم كه اين آيه تعبير به پاكسازي از مشركان شده و در بعضي ديگر به شستشوي بدن و پاكيزگي از آلودگي‏ها.(1)

در مجمع‏البيان اين سه وجه اين‏گونه ذكر شده است:

1 ـ مراد طهارت از كثافت و خون است كه قبل از اين كه اين محل در دست ابراهيم و اسماعيل قرار گيرد، مشركان محل را به اين‏گونه چيزها آلوده مي‏كردند و اين قول از جبائي است.

2 ـ از مجاهد و قتاده نقل شده كه مراد طهارت از بتهايي است كه قبل از ابراهيم بر در خانه آويزان مي‏كردند.

3 ـ مراد اين است كه كعبه براساس طهارت كامل بنا شود. همانطور كه خداوند مي‏فرمايد: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلي تَقْوي مِنَ اللّه‏ِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلي شَفا جُرُفٍ»(2)؛ آيا آن كس كه شالوده آن را بر تقواي الهي و خشنودي بنياد كرده است بهتر است تا آن كه بنيانش را بر كنار پرتگاهي سراشيب كه در آتش دوزخ واژگونش ساخت.

علامه طباطبايي نيز دو وجه را ذكر كرده و مي‏گويد:


«منظور از تطهير يا خالص كردن و تخصيص دادن خانه كعبه به عبادت و انجام مناسك حج، يك نوع تطهير است و اين بيان را در اصطلاح استعاره بالكنايه مي‏گويند و معنا چنين مي‏شود كه خانه مرا براي عبادت و بندگي آماده كنيد. و يا مراد پاك كردن خانه از كثافاتي است كه بر اثر بي‏مبالاتي مردم در آن‏جا پيدا شده بود.»(3)



1 . تفسير نمونه، ج 1، ص 448.

2 . نگرش اجتماعي به كعبه و حج از ديدگاه قرآن، سيد محمد حسن كشكوئيه، به نقل از مجمع البيان، ج 1، ص 204.

3 . همان، به نقل از تفسير الميزان، ج 1، ص 389.


370


حرف «ع»


146


عباس عموي پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم )

عباس فرزند عبدالمطلب، عموي پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) ، مادرش نقيله «دختر خباب» است. او دو تا سه سال از پيامبر اسلام ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بزرگتر بود. عباس از بزرگان سادات قريش و بني‏هاشم بود كه پيش از ظهور اسلام منصب سقايت حاجيان را به عهده داشت. او پس از جنگ بدر مسلمان شد و به دستور پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) در مكه ماند و فعاليت‏هاي ضد اسلامي قريش را به پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) گزارش مي‏كرد. و نيز او بود كه خبر حمله قريش به مدينه را در جنگ احد و خندق به پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) اطلاع داد.(1)

عباس دو ماه قبل از فتح مكه به سوي مدينه هجرت كرد و از آن پس مستقيماً جزء ياران و صحابه پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) درآمد و از مهاجران شمرده شد(2). وي مورد توجه و عنايت خاص پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بود. در جنگ حنين نيز فداكاري‏هاي زيادي انجام داد. عباس در رجب سال 32 هجري در عصر خلافت عثمان، دار دنيا را وداع گفت(3) و در قبرستان بقيع در كنار قبر فاطمه بنت اسد دفن شد.(4)

1 . عباس، عموي پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) كه يك مسلمان واقعي غير متظاهر به اسلام بود. پيامبر را از نقشه جنگي قريش آگاه ساخت. عباس نامه‏اي به خط و امضا و مهر خود نوشت و آن را به شخصي از قبيله «بني غفار» سپرد و تعهد گرفت كه آن را در ظرف سه روز به پيامبر برساند. قاصد هنگامي نامه را رساند كه پيامبر در باغ هاي خارج شهر، به سر مي‏برد. وي پس از عرض ادب، نامه سربسته را به دست حضرت داد، پيامبر نامه را خواند (علامه مجلسي «در بحار، ج 20، ص 111»، از امام صادق ( عليه السلام ) نقل مي‏كند كه پيامبر گرامي خط نمي‏نوشت ولي نامه مي‏خواند) ولي مضمون آن را به ياران خود نگفت. فروغ ابديت، ج 2، ص 31 ـ 32.

2 . عباس از مسلمانان مقيم مكه بود كه به دستور پيامبر در مكه اقامت گزيد و پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) را از تصميمات قريش آگاه مي‏ساخت. او پس از جنگ خيبر، تظاهر به اسلام مي‏نمود، ولي روابط او با سران قريش محفوظ بود. او تصميم گرفت كه به عنوان يكي از خانواده‏هاي مسلمان مكه را ترك گويد و در مدينه سكني گزيند. در همان روزهايي كه پيامبر عازم مكّه بود، او به سمت مدينه حركت كرد و در نيمه راه در سرزمين «جحفه» با پيامبر ملاقات نمود. وجود عباس در فتح مكّه بسيار سودمند و به نفع طرفين تمام گرديد و اگر او نبود شايد فتح مكّه بدون مقاومت قريش صورت نمي‏گرفت. فروغ ابديّت، ج 2، ص 320 و 321 و نيز ص 324 تا 327 و 330.

3 . آثار اسلامي مكّه و مدينه، ص 345.

4 . فصلنامه ميقات حج شماره 1 صفحه 143، مروج الذهب، ج دوم، ص 228، شايان ذكر است كه اين مكان قبلاً مسجد بني قباله بوده است.


371


در زمان عباسيان، «ناصر عباسي 575 ـ 622» به خاطر گرايش او به مذهب تشيع بقعه‏اي روي قبر عباس، عموي پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) و ائمه مدفون در بقيع ساخت.(1)
147


عبداللّه‏

عبدالمطلب، ده پسر و شش دختر داشت و عبداللّه‏ برگزيده فرزندانش بود. مادر عبداللّه‏(2) «فاطمه بنت عمرو» بود و چون عبداللّه‏ متولد شد بيشتر احبار يهود وقسيسين نصارا و كَهَنه و سحره دانستند كه پدر پيامبر آخر الزمان از مادر بزاد، زيرا كه گروهي از پيغمبران بني اسرائيل مژده بعثت رسول اللّه‏ ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) را داده بودند. و چون عبداللّه‏ متولد شد، نور نبوي ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) كه از چهره هر يك از اجداد پيغمبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) لامع بود از جبين او ساطع گشت، خود عبداللّه‏ نيز آثار و علامات شگفتي را در خود مشاهده مي‏كرد.(3)


داستان ذبح عبداللّه‏

عبدالمطلب احساس كرد كه بر اثر كمي پسر، در ميان قريش ضعيف و ناتوان است، از اين جهت نذر كرد كه هر موقع تعداد پسران او به ده رسيد، يكي را در پيشگاه كعبه قرباني كند و كسي را از اين پيمان مطلع نساخت.

بعد از مدتي كه شمار فرزندان او به ده رسيد، موقع آن شد كه پيمان خود را به اجرا گذارد، تصور قضيه براي عبدالمطلب بسيار سخت بود، ولي در عين حال از آن ترس داشت كه موفقيتي در اين‏باره تحصيل نكند و سرانجام در رديف پيمان‏شكنان قرار گيرد. از آن لحاظ تصميم گرفت كه موضوع را با فرزندان خود در ميان بگذارد و پس از جلب رضايت آنان يكي را به وسيله قرعه انتخاب كند، عبدالمطلب با موافقت فرزندان مواجه شد.

مراسم قرعه‏كشي به عمل آمد، قرعه به نام عبداللّه‏ (پدر گرامي پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) ) اصابت كرد، عبدالمطلب


1 . آثار اسلامي مكّه و مدينه، ص 345.

2 . مادر ابوطالب و زبير هم، فاطمه بنت عمرو بن عايد بن عبدبن عمران بن مخزوم بود.

3 . منتهي الآمال، ج‏اول، ص 39، انتشارات هجرت.


372


بلافاصله دست عبداللّه‏ را گرفته به سمت قربانگاه برد. گروه قريش از زن و مرد از جريان نذر و قرعه‏كشي اطلاع پيدا كردند، سيل اشك از رخسار جوانان سرازير بود. يكي گفت: اي كاش، به جاي اين جوان مرا ذبح مي‏كردند. سران قريش مي‏گفتند: اگر بتوان او را با مال فدا كرد، ما حاضريم ثروت خود را در اختيار وي بگذاريم، يكي از آن ميان گفت: اين مشكل را پيش يكي از دانايان عرب ببريد، شايد وي براي اين كار راه حل پيدا كند. عبدالمطلب و سران قوم موافقت كردند و به سوي يثرب كه اقامتگاه آن مردِ دانا بود، روانه شدند و مشكل خود را با او در ميان گذاشتند. كاهن چنين گفت: خونبهاي يك انسان پيش شما چقدر است؟ گفتند: ده شتر. گفت: شما بايد ميان ده شتر و آن كسي كه او را براي قرباني كردن انتخاب كرده‏ايد، قرعه بزنيد و اگر قرعه به نام آن شخص درآمد، شمار شتران را به دو برابر افزايش دهيد، باز ميان آن دو قرعه بكشيد و اگر باز هم قرعه به نام وي اصابت كرد، شمار شتران را به سه برابر برسانيد و باز قرعه بزنيد و به همين ترتيب تا وقتي كه قرعه به نام شتران اصابت كند. پس از بازگشت به مكه، يك روز در مجمع عمومي مراسم قرعه‏كشي آغاز گرديد. در دهمين بار كه شماره شتران به صد رسيده بود، قرعه به نام شتران درآمد. عبدالمطلب گفت: بايد قرعه را تجديد كنم تا يقيناً بدانم كه خداي من به اين كار راضي است. سه بار قرعه را تكرار كرد و در هر سه بار قرعه به نام صدشتر درآمد، به اين ترتيب اطمينان پيدا كرد كه خدا راضي است. دستور داد صد شتر از شتران شخصي خود را در همان روز در پيشگاه كعبه ذبح كنند و هيچ انسان و حيواني را از خوردن آن قرباني جلوگيري ننمايند.(1)
148


عبداللّه‏ بن جعفر

پس از مهاجرت گروهي از مسلمانان به سرپرستي«جعفربن ابي‏طالب»، از مكه به سوي حبشه و اقامت در آنجا، خداوند به جعفر فرزندي داد كه نامش را عبداللّه‏ گذاشت.

عبداللّه‏ اولين مولود مسلماناني بود كه در حبشه به دنيا آمد. پدرش جعفر در سال هفت هجري از


1 . فروغ ابديت، آيت اللّه‏ جعفر سبحاني، ج 1، ص122 ـ124.


373


حبشه به مدينه بازگشت و در سال هشتم، به فرماندهي سپاهي كه «زيدبن حارثه» و «عبداللّه‏ بن رواحه» فرمانده دوم و سوم آن بودند، عازم موته شد و در آنجا شهيد گرديد.

رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) با نشان دادن عكس‏العمل شديد نسبت به شهادت او و همراهانش، ايثار و فداكاري جعفر را ستود و براي تسليت به خانواده‏اش به منزل وي رفت و بشارت خدا را نسبت به جعفر بدين‏گونه اعلام كرد كه خداوند متعال به جاي دو بازوي جدا شده او در جنگ موته دو بال به او داده است تا در بهشت همانند فرشتگان پرواز كند. بدين جهت او را «جعفر طيار» لقب داده‏اند.(1)

عبداللّه‏ فرزند جعفر هم مورد محبت پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بود، او كسي است كه در كودكي با پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بيعت كرد و پيامبر نيز با آنكه معمولا بيعت كودكان را نمي‏پذيرفت، بيعت او را پذيرا شد. عبداللّه‏ همسر بانوي بزرگ اسلام، حضرت زينب كبري عليهاالسلام است. او مردي سخاوتمند و جوانمرد و از حاميان علي‏بن ابي‏طالب ( عليه السلام ) بود كه در سال 80 و به قولي 85 هجري، در سن90 سالگي در مدينه وفات نمود و او را در قبرستان بقيع در كنار قبر عمويش عقيل دفن كردند.(2)

منزلت و شخصيت عبداللّه‏

پدر ارجمندش جناب جعفر معروف به «جعفر طيّار» و «ذوالجناحين»، مادر مكرمه‏اش «اسماء بنت عميس» و عمويش اميرموءمنان است كه افتخار دامادي آن حضرت را هم دارا بود، يعني شوهر حضرت زينب عليهاالسلام بود. عبداللّه‏ اولين مولودي است كه در حبشه به هنگام هجرت مسلمانان به آن كشور متولد گرديد و پس از وي دو برادرش محمد و عون، متولد شدند و هر سه به همراه پدر و مادرشان به مدينه هجرت نمودند.(3)

«ذهبي» مي‏گويد: با شهادت جعفربن ابي طالب در جنگ موته، رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) شخصاً كفالت و سرپرستي عبداللّه‏ را به عهده گرفت و او را در دامان خويش تربيت نمود.(4)«ابن حجر» مي‏گويد: با اين‏كه عبداللّه‏ به هنگام وفات رسول خدا كودك ده ساله‏اي بيش نبود، ولي از آن حضرت درباره او، احاديثي نقل شده است كه نشانه علاقه پيامبر به وي و در عين حال دليل عظمت و شخصيت اوست.(5)

1 . در حال حاضر، قبر جعفر از مزارهاي مهم در موته، واقع در كشور اردن به شمار مي‏آيد كه در سال‏هاي اخير بازسازي شده و ضريح تازه‏اي بر مزار وي نصب گرديده است. آثار اسلامي مكه و مدينه، ص 346.

2 . فصلنامه ميقات حج، شماره 1، ص 143

3 . اسدالغابة، ج 3، ص 200.

4 . تاريخ حرم ائمه بقيع، ص 246.

5 . اصابة، ج 2، ص 389.


374


«ابن عبدالبرّ» مي‏گويد: «لم يكن في الاسلام أسخي منه»(1) در جهان اسلام سخي‏تر از عبداللّه‏ ديده نشده است.(2)در قيام عاشورا عبداللّه‏ بن جعفر به علت كهولت سن، نتوانست امام حسين ( عليه السلام ) را در كربلا ياري كند، اما دو نفر از پسرانش را براي ياري امام حسين ( عليه السلام ) روانه كربلا نمود كه هر دو به شهادت رسيدند.

قبر عبداللّه‏ بن جعفر در قبرستان بقيع، كنار قبر عقيل بن ابي طالب است.


149


عبدالمطلب

عبدالمطلب(3) فرزند هاشم(4) نخستين جدّ پيامبر اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) ، زمامدار و سرشناس قريش بود و در سراسر زندگي اجتماعي خود، نقاط روشن و حساسي دارد. اگر كسي متجاوز از هشتاد سال در ميان جمعي زندگي كند كه بت‏پرستي، رباخواري، آدم‏كشي، بدكاري از رسوم پيش پا افتاده آن‏ها باشد، ولي در سراسر عمر خود لب به شراب نزند و مردم را از آدم‏كشي و ميگساري و بدكاري باز دارد و از ازدواج با محارم و طواف با بدن برهنه جداً جلوگيري نمايد و در عمل به نذر و پيمان، تا آخرين نفس پافشاري نمايد، قطعاً اين مرد از افراد نمونه‏اي خواهد بود كه در جامعه كم‏تر پيدا مي‏شوند.(5) آري شخصيتي كه در وجود او نور نبي اكرم ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بزرگ‏ترين رهبر جهانيان به وديعت گذارده شده بود، بايد شخصي پاك و پيراسته از هر گونه آلودگي باشد. از حكايات و كلمات كوتاه و حكمت‏آميز وي چنين استفاده مي‏شود كه وي در آن محيط تاريك در شمار مردان موحد و معتقد به معاد، بوده است(6) و پيوسته مي‏گفت: مرد ستمگر در همين سراي دنيا به سزاي خود مي‏رسد و اگر اتفاقاً عمر او سپري شود و سزاي عمل خود را نبيند، در روز بازپسين به سزاي كردار خود خواهد رسيد.


1 . اسدالغابه، ج 3، ص 200.

2 . تاريخ حرم ائمه بقيع، ص 246 تا 250.

3 . تاريخ القويم، ج 1، ص 108.

4 . عبدالمطلب فرزند «هاشم بن عبدمناف بن قصي بن كلاب» است. مادرش «سلمي بنت عمروبن زيد» بود. عبدالمطلب، پدر بزرگ رسول خدا داراي يازده پسر و شش دختر بود. تاريخ و آثار اسلامي، ص 80، كنيه‏اش ابوالحارث و نامش «شيبة الحمد» بود.

5 . تاريخ القويم، ج 1، ص 109.

6 . سيره حلبي، ج 1، ص 4.


375


وجه تسميه عبدالمطلب

نام «عبدالمطلب»، «شيبه»(1) بوده است. وي پس از مرگ پدرش به همراه «مطّلب» (عمويش)، به مكه آورده شد. لذا مردم پنداشتند كه او بنده مطلب است و او را عبدالمطلب ناميدند. عبدالمطلب پس از عمويش مطلب، همه كاره قريش شد و چاه زمزم را مجدداً حفر كرد و مردم را به يگانگي خداوند و پرستش او و ترك بتان دعوت مي‏كرد.(2)

در زمان او بود كه ابرهه با سپاه فيل به مكه روي آورد و آن جمله معروف را گفت كه: «انا رب الابل و للبيت رب يمنعه»(3). وي نخستين كسي بود كه در غار حرا به اعتكاف مي‏پرداخت و در تمام ماه به مستمندان اطعام مي‏كرد.(4)

رسالت و نقش سازنده عبدالمطلب

عبدالمطلب دو سال سرپرستي رسول خدا را عهده‏دار بود(5). پس از مرگ عبدالمطلب(6)، ابوطالب عهده‏دار سرپرستي حضرت محمّد ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) گرديد وي در سال دهم بعثت وفات يافت و رسول خدا ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) بزرگترين حامي خويش را از دست داد.

عبدالمطلب در آخرين لحظات زندگي به ابوطالب خطاب كرد:

اي عبد مناف، (نام ابوطالب عبد مناف بود و گاهي گفته مي‏شود عمران بوده است)، نگاهداري و حفاظت شخصي را كه مانند پدرش يكتاپرست است براي تو مي‏گذارم، وي در پاسخ عبدالمطلب گفت:


1 . سلمي، دختر «عمرو خزرجي» زن شريفي بود و از شوهر خود طلاق گرفته و حاضر نبود با كسي ازدواج كند، «هاشم» در يكي از مسافرت‏هاي خود به شام، موقع مراجعت «مدينه» چند روزي اقامت گزيد، و از سلمي خواستگاري كرد و سرانجام با دو شرط حاضر به ازدواج شد، يكي اين كه موقع وضع حمل در ميان قوم خود باشد، لذا موقع ظهور آثار حمل از مكه به يثرب مراجعت نمود و در آن‏جا پسري آورد كه او را «شيبه» نام نهادند كه بعدها به نام عبدالمطلب مشهور شد. علتش اين است كه وقتي هاشم احساس كرد كه دقايق آخر عمر خود را مي‏گذراند، به برادر خود «مطّلب» گفت: برادر! «ادرك عبدك شيبه»يعني غلام خود شيبه را درياب. چون هاشم «پدر شيبه» فرزند خود را غلام «مطّلب» خوانده بود، لذا از اين جهت وي به نام «عبدالمطلب» اشتهار يافت. فروغ ابديت، ج 1، ص 117 و 118.

2 . تاريخ و آثار اسلامي مكه و مدينه، ص 80.

3 . فروغ ابديت، ج 1، ص 129.

4 . تاريخ و آثار اسلامي مكه و مدينه، ص 80.

5 . آثار اسلامي مكه و مدينه، ص 164.

6 . در زمان مرگ عبدالمطلب سن پيامبر ( صلي اللّه عليه و آله وسلم ) 8 سال بود، سيره ابن هشام، ج 2ـ1، ص 69.


| شناسه مطلب: 77017