بخش 4
زیارت وداع فصل دوم : مکه یادآوری حرکت بهسوی مکّه زمان انجام اعمال عمره
زيارت وداع
[سوال] در پايان سفر، بايد وداع از مدينه و مسجدالنبيّ و بقيع داشته باشيم، يا در مكّة مكرمه، آخرين طواف مستحبي خويش را طواف وداع قرار دهيم، مگر ما نميخواهيم به حول و قوّة خدا، دوباره توفيق تشرّف به حج و عمره داشته باشيم! اگر جواب مثبت است پس فلسفة وداع چيست؟
عدّهاي از زائران و عمرهگزارن عزيز از زيارت و طواف وداع شانه خالي ميكنند و دليلشان هم اين است كه، ما آرزو داريم چندين بار به اين سفر شيرين معنوي مشرّف شويم. لطفاً در اينباره توضيح دهيد؟
[جواب] پيامبر اكرم9 ميفرمايند « نشانة قبولي حج و عمره، ترك عادات زشت و روي آوردن به آداب زيباست. » اگر كسي بي هيچ تغييري و بدون تصميم بر اصلاح دروني به وطن برگردد و قبل و بعد سفرش مساوي باشد، بايد فكري به
89 |
حال خود كند. زيارت و طواف وداع، وداع از بديها و زشتيهاست، وداع از كينه و كدورتها، حسرت و حسدها، دروغ و دوروييهاست. و در يك كلام، وداع از غير خدا و وصل به خداست نه وداع از خدا و رسول خدا و خانة خدا.
پيامبر اعظم9 ميفرمايند: « قسم به آنكه جانم در دست اوست در آخرالزّمان، اقشار ثروتمند، حج را براي تفريح، اقشار متوسط، حج را براي تجارت و سود، و اقشار كم درآمد، حج را براي چشم و هم چشمي و ريا انجام ميدهند! »
وداع ما در حقيقت دور شدن از اين نيّات پست و پليد بوده و رنگ خدايي گرفتن از زيارت و حج و عمره است و تنها در اين صورت است كه اين سفر معنوي اثرات مادام العمر بر جسم و جان ما خواهد گذاشت و دائماً حلاوت و شيريني آن، هستي و حيات ما را نوازش خواهد داد.
[سوال] لطفاً دربارة مسجد شجره و ميقات و احرام در آن مسجد بگوييد.
[جواب] انشاء الله در بعد از ظهرِ آخرين روزِ توقفمان در مدينه آمادة حركت به سوي مسجد شجره ميشويم.
نام ديگر اين مسجد، ذوالحُلَيفَه است كه در
90 |
راه خروجي مدينه به سمت مكّه در فاصلة كوتاهي از مدينه قرار دارد. اين مسجد، ميقات كساني است كه از مدينه عازم مكه براي انجام عمره ميشوند.
رسول خدا (صلي الله عليه و آله )سه مرتبه از اين مسجد مُحرِم شدهاند:
1 ـ در جريان سفر سال ششم هجري كه منتهي به امضاي معاهدة حديبيه شد.
2 ـ در سال هفتم هجري كه « عمرةالقضا » انجام دادند.
3 ـ در سال دهم هجري كه حجّةالوداع يعني آخرين حج خويش را بجاي آوردند.
ائمّة اطهار و صدّيقة كبري: به غير از امام حسن عسكري( عليه السلام ) همگي از اين مكان مقدّس، مُحرم شدهاند.
به هرحال معمول اين است كه زنان در آخرين ساعات اقامت در هتلِ مدينه غسل احرام انجام ميدهند و لباس سفيد احراميشان را ميپوشند و مردان در حمامهاي مسجد شجره غسل احرام به جاي ميآورند. در محوّطة مسجد؛ ابتدا مدير و روحاني كاروان زائران را از نظر جغرافياي مسجد و دربهاي ورود و خروج آن و
91 |
توضيح بعضي از احكام ضروري، توجيه لازم نموده، سپس زنان از قسمت شمالي مسجد، داخل مسجد شده، ( 1 ) تا بعد از خواندن يك نماز دو ركعتي يا سه تا نماز دو ركعتي به نيت نماز احرام، نيت احرام نموده و تلبيه را (لبيك اللهم لبيك ...) بگويند. بانوان طلبة ايراني براي راهنمايي خانمها در قسمت بانوان حضور دارند، لذا جاي هيچگونه نگراني از عدم حضور روحاني كاروان با آنها نيست.
آقايان هم پس از انجام غسل احرام و پوشيدن دو حولة احرامي به داخل مسجد آمده و كم كم آمادة بستن احرام ميشوند.
[سوال] آيا غسل احرام واجب است؟
[جواب] خير. غسل احرام مستحب است.
[سوال] تا چه موقع اعتبار دارد؟
[جواب] تا وقتي كه نيت احرام نموده و لبيكها را بگوييد. از آن به بعد، ديگر داشتن غسل احرام لازم نيست.
[سوال] يعني از مسجد شجره كه به طرف مكّة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ مگر خانمهايي كه عادت ماهانه هستند كه آنها از بيرون مسجد و پيش از ميقات، با نذر، محرم ميشوند.
92 |
مكرّمه براي انجام اعمال عمره حركت مينماييم، در طي راه اگر بخوابيم يا دستشويي برويم، اشكالي ندارد و احرام ما به هم نميخورد!؟
[جواب] خير، اين غسل تا موقع احرام بستن خاصيت دارد و ديگر هيچ. اما از لحظة حركت از مسجد شجره تا شهر مكّه (حدود چهار پنج ساعت راه)، داشتن غسل و وضو لازم نيست و خوابيدن هم براي احرام شما ضرري ندارد. البته هنگام احرام مثل ساير اوقات و ساعات، با وضو بودن مستحب است.
[سوال] آيا به غير از غسل احرام، غسلهاي مستحبي ديگري هم هست كه انجام دهيم؟
[جواب] بلي در هنگام انجام غسل ميتوانيد نيّت غسلِ داخل شدن به حرم مكّه، شهر مكّه، مسجدالحرام، زيارت خانة خدا، توبه، حاجت و ... نموده و سپس يك غسل به نيّت همه انجام دهيد. آنگاه دو حولة احرامي را بپوشيد.
[سوال] اين غسلها تا كِي اعتبار دارد؟
[جواب] غسلهاي مستحبي در صورتي كه در روز انجام شوند تا آخر شب آينده و اگر در شب انجام شوند تا آخر روز آينده اعتبار دارند به
93 |
شرطيكه كارهايي كه موجب بطلان وضو ميشود از انسان سر نزند.
با ورود به مكّه، اعتبار غسل ورود به حرم مكّه و شهر مكّه تمام ميشود اما در مورد ساير غسلها مثل غسل ورود به مسجدالحرام و يا غسل زيارت خانة خدا ميتوانيد مجدّداً در هتل، غسل ديگري بنماييد.
[سوال] در مسجد شجره، بعد از غسل احرام چه ميكنيم؟
[جواب] داخل مسجد ميشويم و با راهنمايي روحاني كاروان نيت احرام نموده و « تلبيه » را ميگوييم.
[سوال] تلبيه چيست؟
[جواب] گفتن اين جمله « لَبَّيكَ اللهمَّ لَبَّيكَ، لَبَّيكَ لا شَريكَ لَكَ لَبَّيكَ، إِنَّ الحَمدَ وَ النِّعمة لَكَ وَ المُلكَ لا شَريكَ لَكَ لَبَّيكَ »
[سوال] از چه زماني محرّمات احرام بر ما حرام ميشود؟
[جواب] دقيقاً از زماني كه لبيكها را به نيّت احرام گفتيد، تمام محرّماتي كه در كتاب مناسك حج و عمره آمده بر شما ممنوع خواهد بود.
94 |
[سوال] منظور همان بيست و چهار چيز است؟
[جواب] بلي، اما بايد بدانيد از بين محرّمات احرام هجده مورد، مشترك بين زن و مرد، چهار مورد، به آقايان و دو مورد هم به بانوان اختصاص دارد، كه انشاءالله در فرصتي ديگر دربارة آنها و ساير مسائل و اعمالي كه در مكّة مكرمه و در حال احرام و نيز درباره مكانها و ساير برنامههاي سفر، (در فصل دوّم اين كتاب) توضيحات لازم ارائه خواهد شد.
يك نكتة بسيار مهم دربارة محرّمات احرام اينكه: در صورت ارتكاب هر كدام از آنها (به غير از شكار) از روي خطا، فراموشي و ندانستن مسأله، كفّارهاي برعهدة شما نيست و به اعمال شما ضربهاي نميزند. پس با خيال راحت متوجة خدا باشيد و از اين مهماني لذّتبخش الهي كمال استفاده را ببريد.
[سوال] چه زماني به سوي مكّه حركت ميكنيم؟
[جواب] انشاء الله بعد از نماز مغرب و عشاء از مسجد شجره به طرف مكّه رهسپار خواهيم شد.
[سوال] چرا فوراً بعد از محرم شدن حركت نميكنيم؟
95 |
[جواب] يكي از محرّمات احرام براي آقايان، استظلال يعني زير سايه و سقف رفتن در حال احرام، در حال طي كردن مسير، به هنگام روز است. اما در شبهاي عادي به فتواي اكثر مراجع، زير سقف قرار گرفتن در حال حركت، اشكالي ندارد.
[سوال] منظور از شبهاي عادي چيست؟
[جواب] يعني در شبهاي باراني، سرد و طوفاني و مانند آن نباشد. كه اگر اين طور باشد به فتواي بعضي از مراجع كفّاره لازم است.
[سوال] چه چيزي بايد به عنوان كفاره داد؟
[جواب] يك گوسفند
[سوال] آيا اين گوسفند شرايط خاصي دارد؟
[جواب] خير هر گوسفندي ميشود. چاق يا لاغر، سالم يا معيوب، نر يا ماده
[سوال] در كجا بايد قرباني كرد؟
[جواب] هر كجا جايز است. در مكه يا ايران.
[سوال] تا چه زمان فرصت براي اين كار هست؟
[جواب] در اولين زمان ممكن. مثلاً اگر بعد از بازگشت به وطن، جلوي شما گوسفند قرباني ميكنند، ميتوانيد يكي از آنها را به نيت كفّارة استظلال (زير سايه رفتن) ذبح نمود. و بايد همة
96 |
آن، حتي پوست و كلّه و پاچهاش را بين فقرا تقسيم كرد.
در خلوت يار
[سوال] به عنوان حُسن ختام اگر نكته و نصيحتي باقيمانده بفرماييد، تا به مدد الهي آن را به كار بنديم و خود را بيشتر آمادة بهرهوري از خوان كرم مهرباني پروردگار عالم بنماييم.
[جواب] انشاء الله، بعد از چهار پنج ساعت، به شهر مكّه، شهر خاطرات و حماسهها، شهر معنويت و روحانيت، محل زندگي رسول خدا و اجداد طاهرينش، خديجة كبري، هاجر و اسماعيل: و شهري كه نداي يكتاپرستي از آنجا به اقصي نقاط عالم گسترش يافته است، ميرسيم.
در بين راه، در خلوت شبانه و در سكوت حاكم بر اتوبوس، كمي به فلسفة اين سفر معنوي بيانديشيم. اهميت دادن به شناخت آفتها و خطرها، شرط عقل است مخصوصاً در فعاليتهايي كه آثار طولاني و درازمدت بر جاي ميگذارد. شايد اين سفر، فقط يكبار در عمر نصيب شود، در حالي كه اثرات آن با ابديّت انسان
97 |
گره خورده است، پس دقتي دوچندان ميطلبد.
تمام آفتها و خطرها به دو سر منشأ اصلي باز ميگردند: خود محوري و ظاهر گروي.
خودمحوري در ارتباط با همسفران، خودمحوري در انجام اعمال و مناسك، خودمحوري در تصميممها و انتخابها، سرچشمة ايجاد اكثر مشكلات فكري، روحي و رفتاري ميشود. آفتي كه مانند آتش به خرمن روح انسان ميافتد و تمام هست و نيست و دنيا و آخرت او را ميسوزاند! دو انتخاب بيشتر نداريم يا خداياخود! يا فكر و روح و رفتارمان را پر از خدا و رضايت خدا كنيم يا پر از دلخواه و پسند خود!
نقطة حسّاس كجاست؟
قبل از تصميم بر انجام كاري، لحظهاي فكر كنيم كه آيا اين انتخاب و تصميم را خداوند ميپسندد يا نه؟ اگر چنين كنيم نداي )قَد أَفلَحَ مَن زَكّيها( را با تمام وجود خواهيم شنيد.
چقدر در رَوح و راحتند كسانيكه رنگ و بوي خدا بر زندگي آنها سايه افكنده و نه براي چشم و هم چشمي، لج و لج بازي و پُز دادن و غير آن، بلكه فقط و فقط براي جلب رضاي الهي و
98 |
خشنودي پروردگار عالم تصميم ميگيرند، قدم برميدارند، به خريد ميروند، خانة كسي ميروند، به سفر ميروند، درس ميخوانند، كار ميكنند و حتّي ميخورند و ميخوابند!
اما ظاهر گروي، سرچشمهاي ديگر براي بسياري از مشكلات و حسرتهاست: عادت به پُر كردن چشم از ديدنيهاي جالب مادّي، صرف كردن دائم وقت در بازارها به بهانة مستحب بودن سوغات، نمازها و طوافهاي مستحب به قيمت آزار و اذيت ديگران و همسفران، به دنبال خاطرات توريستي و اطلاعات تاريخي بودن، البته نه براي عبرت، بلكه براي گزارش به ديگران.
و چقدر زندگي زيبا و لذّتبخش است براي كساني كه پردههاي عالم مادّي و لو اندك، از جلوي چشم دلشان كنار رفته و گوشهاي از حقايق عالم را مشاهده ميكنند و دست قدرت خداي حكيم را وراي عوالم و عوامل ظاهري ميبينند!
به هر حال حقايق بسياري در انتظار است، تا وقت باقي است دست به كار بايد شد و نفس سركش را بايد مهار كرد.
99 |
سفر حج و عمره و همسفر شدن با ميهمانان خداوند، فرصتي بسيار عالي براي تمرين خدامحوري و دور شدن از خودمحوري است، زمينهاي مناسب براي تقويت ديد عقلي و قلبي و نفوذ به حقايق و عبور از ديدهاي ظاهري است.
و نيز به ذكر و زمزمه مشغول بودن:
امشب شدم به خون جگر ميزبان اشك
راز و نيــاز با تـو كنـم با زبـان اشك
هان پشت سـر نهـاده بيابان معصـيت
رو كـردهام به كوي تو با كاروان اشك
يا رب مرا به بحر كرم ساز غوطهور
آنسان كه ديده غوطه زند در ميان اشك
***
به درگـه تـو آمـدم، ز درگهت مـكن ردم
اگر كه خوب اگر بدم، كه واجبالعطا تويي
به بينوا تـويي نـوا، به درد ما تويـي دوا
به سينهها تويي صفا، به ديدهها ضيا تويي
بيتاب و در تبم ببين، فرياد يا ربم ببين
لبّيـك بـر لبـم ببين، مجيب هر دعا تويي
از رحمت تابندهات، بده جواب بندهات
اين بندة شرمندهات، كه غافرالخطا تويي
100 |
احرام كويت بستهام، با اين دل شكستهام
به درگهت نشسـتهام، اميـد جـان ما تويي
به مروه و صفـا روم، با ذكـر ربّنـا روم
از درگهت كجا روم، روم به هر كجا تويي
خداي مهربان من، شدي تو ميزبان من
تـوان من امان من، به جان من صفا تويي
***
چو دريـاي لطف تو عالـم بگيرد
اميدي كه موجش مرا هم بگيرد
كريمي چنـان تو كجـا ميگـذارد
كـه در مـا شـرار جـهنّم بگيرد
چو بينم بهخويش ازگناهيكه دارم
به پهنـاي هستي مرا غم بگيرد
ولـي چون بيـاد آورم رحمتت را
فروغي ز شادي به جانم بگيرد
ز آمرزش ما غمين است شيطان
چنان كن كه خصم تو ماتم بگيرد
***
الهــي رحـمتترا شامـلم كـن
سراپا عيب و نقصم كاملم كن
كمـال آدميّت حـق شناسيسـت
101 |
به جمع حق شناسان واصلم كن
به راه خـدمـت خـلقم به پا دار
براي طاعت خود مُقبلم كن
هـزاران مشـكلم در كـار باشـد
زلطف خويش حل مشكلم كن
منم غافـل خـدايـا آگـهم سـاز
منـم جاهـل خدايـا عاقلم كن
نخستين منزل كوي تو تقواست
الهــي سـالـك اين منزلم كن
ببيـن طـوفـان قـلب آتشـينـم
نگاهـي باز بر آب و گلم كن
به جز مهر خود و وابستگانـت
برون هر مهر ديگر از دلم كن
نِيَم من لايق ديدار مهدي
پي درك حضورش قابلم كن
كه منهم رو به درگاه تو دارم
خـدايا رحمتت را شاملم كن
***
من گرچه گنهكار و بدم يا الله
از درگه خود مكن ردم يا الله
گفتم كه من و اينهمه عصيان چهكنم
گفتـي كه بيـا من آمـدم يا الل
102 |
همچنين با گريه و گداز و ناله و نياز با خداي مهربان و بنده نواز نجوا نمودن:
خدايا! هنوز هم باور نميكنم، لطفت شامل حال من شده باشد. مگر نميگويند، تشرّف به اين سفر دعوت است! پس خدايا! تو مرا دعوت نمودهاي! تو مرا برگزيدهاي، تو مرا بر سر سفرة رحمت بيكرانت ميهمان نمودهاي! هر چه فكر ميكنم خودم را لايق اين همه لطف و كرمت نميبينم. خدايا! بارالها! خودت كمكم كن، توفيقم ده، دستم را بگير، اگر تو دعوتم نمودهاي پس خودت هم معرفت استفاده بده. تو راهنماييام كن كه چه كنم و چگونه باشم.
خدايا! شايد اين آخرين فرصت من باشد، پس با ياد تو و به ياري تو وارد حرم أمنت ميشوم و با سلام و صلوات بر محمّد و آل محمّد و با درود بر ابراهيم و آل ابراهيم، مناسك عمرهام را شروع مينمايم. خدايا! من بنده و زائر خانهات ميباشم، من ميهمان كرم توام و تو ميزبان كريم و خوب مني. پس از تو ميخواهم كه همانطور كه بر يگانگي تو و رسالت حضرت محمد9 شهادت داده و ميدهم، اولين هديهات كه در اين سفر به من مرحمت مينمايي، آزاديم از آتش جهنم باشد.آمين يا رب العالمين. ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ اقتباس از دعاي ورود به مسجد الحرام. مناسك حج، آداب دخول مسجد الحرام، ص223.
103 |
105 |
يادآوري
)إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُديً لِلْعالَمِينَ) ( 1 )
اي زائر عزيز و اي مسافر ديار دوست، خداي مهربان به شما توفيق عزيمت به اين سفر معنوي و انسانساز عنايت نموده تا با تزكية دل و سير إلي الله مسير سعادت و ابديّت را بپيماييد.
شما امروز در اينسفر در بوتة امتحان قرار داريد، چون نمونه و الگويي از ملّت ايران و مملكت شيعه هستيد و بايد بدانيد كه چشمان كنجكاو صدهاهزار زائر كه از اطراف جهان حول مركز وحي گِرد آمدهاند، با دقّت، حركات و اعمال شما را تحت نظر دارند.
دوستان شما كه زائران بيتالله هستند، با كمال اشتياق ميخواهند ببينند اين تحوّل عظيمي كه در ملّت ايران، در ابعاد مختلف، بهويژه در بُعد اخلاقي و معنوي تحقّق پيدا كرده است، چگونه است و تا چه مقدار است.
1ـ آل عمران، 96.
107 |
و مخالفان شما كه براي وقايعنگاري و خبرچيني و نفاقافكني خود را به آن مكان مقدّس رساندهاند، در صدد پيداكردن نقاط ضعف شما هستند تا از كاهي كوهي بسازند، و در رسانههاي گروهي و مطبوعات و مجالس سخنراني هياهو به راه اندازند؛ و نه تنها جمهوري اسلامي، كه اسلام را محكوم كنند.
شما زائران محترم با آنچه گفته شد، بر سر دو راهي هستيد:
« راه سعادت »، كه حفظ آبروي جمهوري اسلامي و اسلام عزيز و ملّت بزرگوار و رزمندگان عظيمالشّأن و شهداي پيوستة به لقاءالله است؛ و پيمودن اين راه با مراعات موازين اسلامي و اخلاقي و مواظبت از اعمال و افعال و گفتار خود در همة مواقع و در تمام مشاعر حجّ امكان پذير ميباشد. و نيز مراعات آداب اسلامي و اخلاقي با همة بندگان خدا و « راه شقاوت » و مردود بودن از ساحت قدس الهي، با عدم مراعات آنچه ذكر شد و آنچه با حيثيّت جمهوري اسلامي منافات دارد. ( 1 )
فصل دوم كه مرتبط با اعمال و آداب و مناسك زائران و حاجيان بيتاللهالحرام در مكّة مكرّمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ برگرفته از مجلّة ميقات، ج22، ص5.
108 |
است، تقديم به همة دوستداران خانة خدا ميگردد.
اين قسمت نيز همانند قسمت اوّل داراي ويژگيهاي زير ميباشد:
ـ قلمي ساده و روان دارد.
ـ قالبي جديد و جذّاب دارد.
ـ كاربردي نگاشته شده است.
ـ ميانرشتهاي است « فقهي، اعتقادي، تاريخي و اخلاقي ».
ـ گزينشي از مطالب حجّ آورده شده است؛ به اينمعني كه از مباحث ضروري و مورد ابتلا، سخن بهميان آمده است.
109 |
حركت بهسوي مكّه
الحمدلله رب العالمين. سلام و صلوات بر حضرت محمّد مصطفي و خاندان پاكش؛ شكر خداوند مهربان را كه توفيق بندگي و اطاعتش را عنايت فرمود و اين سفر سراسر شور و شعف و وجد و سرور را به ما روزي فرمود.
از دسـت و زبـان كه برآيــد
كـز عهدة شكـرش به در آيـد
***
بنده همان به كه ز تقصير خويش
عـذر بـه درگـاه خــداي آورد
ور نـه سـزاوار خـداونـدياش
كـس نتـواند كه بهجــاي آورد
بعد از مُحرم شدن و خواندن نماز مغرب و عشا، به طرف مكّه حركت نموديم. اتوبوس با سرعت هر چه تمامتر در جادّهاي كه به
111 |
طريقالهجرة معروف است در حال حركت است؛ يعني در همان راهي كه حضرت محمّد امين 9 در سال سيزدهم بعثت در هجرت از شهر مكّه بهسوي مدينه پيمودند.
خوشبختانه من به همراه روحاني محترم كاروان در رديف جلو و كنار پنجره نشستهام. آسمان زيباي حجاز و ستارگان قشنگ آن تماشايي است. گويا آسمان در اين نقطه از كرة خاكي به زمين نزديكتر شده است! ناخودآگاه انسان به هزار و چهارصد سال پيش برميگردد وسختيها و سرزنشهايي كه پيامبر اعظم 9 در راه تبليغ و ترويج اسلام تحمّل نمودند، جانفشانيهاي موليالموحّدين حضرت عليّبنابيطالب7 در جنگهاي بدر و اُحُد و خندق و خيبر، شبزندهداريهايش و بر دوش كشيدن كيسههاي آذوقه در ظلمت شب براي مستمندان، و خيلي از خاطرات تلخ و شيرين و زشت و زيباي صدر اسلام در ذهن انسان تداعي ميشود. به راستي ائمّة عزيز ما و اصحاب باوفايشان چقدر تلاش و تكاپو نموده و آزارها و دشمنيها را به جسم و جان خريدند، تا اسلام عزيز به آيندگان برسد. حقيقتاً اگر نبود آن همه ايثار و جانفشاني ائمة بزرگوار و علما و
112 |
مجاهدان و شيعيان و ايثارگران و رزمندگان و شهدا، هرگز دين خالص و اسلام ناب به ما نميرسيد و ما هم اكنون غرق در بتپرستي و خرافهپرستي و يا مانند كشورهاي به اصطلاح متمدّن غربي، در منجلاب بيديني و مادّي گرايي و شهوتراني و درندهخويي غوطهور بوديم!
بنابراين هنگام تشرّف به مسجدالحرام و رؤيت جمال بيتاللهالحرام، قبل از هر كاري لازم است سجدة شكر بهجا آوريم و از نعمت عظيم اسلام و قرآن و توحيد و خداپرستي و انقلاب اسلامي كه شامل حال ما شده است قدرداني نماييم.
با انجام غسل احرام و توبه و با پوشيدن لباس سفيد و زيباي احرام به زيارت خانة خدا روانه ميشويم و لبّيكگويان به ديار عشق و عرفان ميشتابيم و طواف خانهاش را بهجا ميآوريم. بايد صدها هزار مرتبه، به اينهمه نعمت و بركت در زندگيمان پيشاني شكر بر زمين بساييم.
با توجّه به اين نكات، براي انجام اعمال عمرة مفرده، دو راه داريم، يا به محض رسيدن به هتل و بعد از تحويل اتاقها و مكث چند دقيقهاي، همان شبانه راهي مسجدالحرام شويم، و يا اينكه پس از ساعاتي استراحت و رفع خستگي و اداي نماز صبحو صرف صبحانه در هتل، تازهنفس و قبراق بهسوي مسجدالحرام حركت نماييم.
113 |
زمان انجام اعمال عمره
شكر خدا روحاني كاروان، آمادگي كامل براي پاسخگويي دارد، لذا گفتگوي خويش را با وي آغاز ميكنيم:
[سوال] لطفا بفرماييد با توجّه به اينكه نگاه به آينه، يكي از محرّمات احرام است، آيا نگاه به شيشههاي اتوبوس كه تصوير انسان درآن معلوم است، اشكال دارد؟
[جواب] خير. نگاه به شيشه، آب زلال و يا هر شيئ صاف و صيقلي ديگر كه كم و بيش عكس انسان در آن پيداست، درصورتي كه قصد زينت و اصلاح سر و صورت نداشته باشيد، اشكالي ندارد. ( 1 )
به چند نكتة مهمّ توجه فرماييد:
* بعضي از محرّمات احرام اصلاً كفّاره ندارند؛ مثل نگاهكردن در آينه، بيرونآوردن خون از بدن،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ مناسك حجّ طبق فتاواي امام خميني با حواشي مراجع معظم تقليد، نشر مشعر، تابستان 86، مسأله 388، ص 201.
115 |
پوشيدن زيورآلات، سرمهكشيدن و...
*يك مورد از محرّمات، مختصّ به بانوان محترم است: پوشانيدن صورت.
*چهار مورد هم مخصوص آقايان است: پوشيدن جامة دوخته ـ پوشيدن پاپوش( مثل كفش و جوراب) ـ پوشانيدن سر ـ رفتن زير سايه.
[سوال] اگر مجبور باشيم از كرم و پماد استفاده نماييم، چهكار بايد بكنيم؟
[جواب] استفادة از هرگونه پماد و كرمي كه بيبو باشد يا بوي خوش نداشته باشد، به فتواي اكثر مراجع، در حال ضرورت بدون اشكال است، امّا اگر بوي خوش داشته باشد، استفادة از آن اگر از روي ناچاري باشدـ مثلاً پوست بدن يا دست و صورت خشكي زده باشدـ اشكالي ندارد ولي كفّاره دارد. بنابراين مواظب باشيم كه از استعمال پمادهايي كه بوي خوش دارند، اجتناب نماييم.
[سوال] كفّارة آن چيست؟
[جواب] اكثر مراجع، كفّارة آنرا يك گوسفند ميدانند. ( 1 )
[سوال] كسانيكه براي حجّ تمتع، مشرّف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ مناسك حج مطابق با فتاواي امام خميني با حواشي مراجع معظم تقليد، نشر مشعر، تابستان 86، مسأله 381، ص 209.
116 |
ميشوند، اعمالشان دو قسمت دارد،؛ الف: عمرة تمتع. ب: حجّ تمتع. لطفاً بفرماييد چه فرقي بين عمرة تمتع با عمرة مفرده وجود دارد؟
[جواب] عمرة مفرده با عمرة تمتع سه تفاوت دارد كه عبارتند از:
- در عمرة مفرده بعد از تقصير و به منظور حلّيت تمتّعات جنسي بايد طواف نساء و نماز آن بهجا آوره شود امّا در عمرة تمتع اين كار لازم نيست.
- در عمرة مفرده عمرهگزار مرد، مخيّر بين حلق (تراشيدن سر) و تقصير ( كوتاه كردن اندكي از موي سر يا محاسن) است امّا در عمرة تمتع، عمرهگزار بايد تقصير كند و حلق براي او حرام است.
- محل احرام عمرة مفرده در بعضي موارد، علاوه بر مواقيت پنجگانه، اَدنَيالحِل هم ميتواند باشد امّا در عمرة تمتع حتماً بايد از يكي از مواقيت پنجگانه مُحرم شود.
[سوال] ميقات و ادنيالحل يعني چه؟
[جواب] محلّ احرام بستن براي عمرة تمتع و عمرة مفرده را ميقات مينامند و بهخاطر اختلاف راههاي زائرين بيتاللهالحرام به طرف مكّه، پنج ميقات داريم:
117 |
*مسجد شجره يا ذوالحُلَيفَه؛ ميقات كسانيكه از مدينه عازم مكّه ميباشند.
* وادي عقيق. ميقات كساني است كه از راه عراق و نجد به مكّه ميروند.
* قَرنالمنازل. ميقات كساني است كه از راه طائف به مكّه ميروند.
* يَلَملَم. ميقات اهل يمن و كساني است كه از آن مسير به مكّه ميروند.
* جُحفه. ميقات كساني است كه از راه سوريه به مكّه ميروند و اكنون بسياري از زائراني كه ميخواهند مستقيماً از جدّه به مكّه بروند، به جحفه رفته و از آنجا محرم ميشوند. در ايام حجّ كاروانهاي مدينه بعد، همينكار را انجام ميدهند. در حال حاضر، زائران ايراني در ايام حجّ و غير ايام حج، (ايام برگزاري عمرة مفرده) از مسجد شجره يا جُحفه مُحرم ميشوند.
اما ادنيالحل؛ يعني نزديكترين منطقة خارج حرم، كه اگر شخصي در مكّه باشد و بخواهد عمرة مفرده بهجا آورد، لازم است به خارج حرم، مثلاً تنعيم رفته و از آنجا محرم شود.
[سوال] منظور شما زائرانياند كه قصد انجام عمرة مفردة مجدّد دارند؟
[جواب] بله.
118 |