بخش 8

فصل پنجم : آثار باستانی سوریه مقدمه هدف هدف‏های رفتاری بصری الشام مسجد خالد بن ولید قلعه الحصن قلعه جعبر قلعه سلیمان قلعه مرقب قلعه صلاح‏الدین قلعه کهف قلعه شیزر قلعه دورا اوربوس قلعه یحمور قلعه سمعان سرجیوپولیس شهب قلعه حارم خلاصه فصل پنجم فصل ششم : تمدن‏های کهن در سوریه مقدمه هدف هدف‏های رفتاری تمدن ایبل تمدن ماری تمدن تدمر تمدن اوگاریت أفامی خلاصه فصل ششم

فصل پنجم

آثار باستاني سوريه


166


مقدمه

   آثار باستاني سوريه يكي از جاذبه‏هاي ديدني كشور سوريه به شمار مي‏رود كه علاوه بر زايران ايراني، ساليانه هزاران نفر از جهانگردان اروپايي و آمريكايي و ژاپني را به خود جذب مي‏كند. اين آثار باستاني نشان‏دهنده تاريخ شش هزار ساله سوريه مي‏باشد و در مناطق مختلفي از كشور سوريه پراكنده است و با اطمينان مي‏توان گفت كه هر يك از استان‏هاي چهارده‏گانه سوريه آثار باستاني مختلفي دارد.


هدف

   در اين فصل تلاش شده است تا خواننده با آثار باستاني مختلف كه نشان‏دهنده دوره‏هاي مختلف تاريخي اين كشور است آشنا شود، اين آثار باستاني شامل بصري الشام، قلعه الحصن، قلعه جعبر، قلعه سليمان، قلعه مرقب، قلعه صلاح‏الدين، قلعه كهف، قلعه شيزر، قلعه دورا اوربوس، قلعه يحمور، قلعه سمعان، سرجيوپوليس، شهبا و قلعه حارم است.


هدف‏هاي رفتاري

   بسياري از زايران علاوه بر زيارت اماكن زيارتي به ديدن اماكن سياحتي نيز علاقمند مي‏باشند، آشنايي با اين اماكن مي‏تواند افق ديد اين افراد را باز نمايد و در صورت امكان، مي‏توان براي ديدن يكي از اين اماكن برنامه‏ريزي كرد.

بصري الشام

   بصري در زمان فرمانروايي رومي‏ها مركز حكومت اعراب غساني در شام بود و به‏عنوان دروازه بزرگ منطقه به شمار مي‏رفت. در اين منطقه راه‏هاي قديمي و سنگفرش، سنگ‏هاي بازالتي و بقاياي خرابه‏هاي معابد و قصرها و ستون‏هاي بلند و عظيم و مساجد است. در اين شهر تئاتر بزرگ و زيبايي به سبك رومي وجود دارد كه تاريخ بناي آن به قرن دوم پس از ميلاد بازمي‏گردد. اين تئاتر گنجايش پانزده هزار تماشاگر را دارد و امروزه دولت سوريه برخي از جشن خود را در اين تئاتر برگزار مي‏كند.



168



مسجد خالد بن وليد

   مسجد خالدبن وليد در شهر حمص يكي از اماكن سياحتي سوريه به شمار مي‏رود. اين مسجد در سمت شمال شرقي حمص و در كنار رودخانه عاصي قرار داشته و در آن قبر خالدبن وليد يكي از سردران اسلامي فاتح سرزمين شام قرار دارد كه در سال 641 م. در شهر حمص درگذشت. تاريخ بناي اين مسجد به قرن هفتم هجري (قرن سيزدهم ميلادي) بازمي‏گردد و بناي فعلي آن به دوران حكمراني سلطان عبدالحميد دوم، پادشاه عثماني بازمي‏گردد. بناي مذكور بر ويرانه مسجد قديم‏تري كه در دوران حكمراني ملك ظاهر بيبرس ساخته شده بود برپا شد.

   آرامگاه خالدبن وليد در زاويه شمال غربي شبستان مسجد قرار دارد و از سنگ مرمر سفيد ساخته شده است و در نزديكي آن قبر ديگر وجود دارد كه به فرزندش عبدالرحمن‏بن خالدبن وليد تعلق دارد.


قلعه الحصن

   قلعه الحصن يكي از مشهورترين قلعه‏هاي قرون وسطي است كه به «قلعه اكراد» نيز شهرت دارد و در فاصله 60 كيلومتري شهر حمص واقع شده و بر دشت بقاع، حمص و جنگل‏هاي لاذقيه مشرف است. اين قلعه را مرداسيون كه يكي از سلسله‏هاي ملوك‏الطوايفي سوريه بودند در سال 1031 م. بنا نمودند. صليبي‏ها در سال 1099 م. به فرماندهي «ريموند سنگيل» بر آن مستولي شده و تمامي روستاهاي اطراف آن را غارت و تاراج كرد. در سال 1102 م. حكمران حمص اين قلعه را از صليبي‏ها باز پس گرفت ولي پس از مدتي دوباره توسط يكي از فرماندهان صليبي به نام تانكرت كه حكمران انطاكيه بود در سال 1110 م. آن را دوباره تصرف نمود و در سال 1144 م. «ريموند دوم» حكمران طرابلس آن را به « شواليه‏هاي سنت جان» واگذار نمود و از همان زمان اين قلعه به قلعه شواليه‏ها معروف شد. در سال 1157 م. بخش‏هايي از اين قلعه براثر زلزله آسيب ديد كه شواليه‏هاي مذكور اقدام به بازسازي قلعه كردند. عاقبت در سال 1271 م. سلطان ظاهر بيبرس اين قلعه را پس از محاصره طولاني به تصرف خود درآورد.

   بيبرس پس از پايان جنگ اقدام به ترميم و بازسازي ويرانه‏هاي اين قلعه نمود و عمارت‏هاي زيادي در درون آن بنا كرد. قابل ذكر است كه در پس ديوارهاي اين قلعه، خانه‏هاي مسكوني متعدد، بازار، مسجد و قصر و پادگان نظامي وجود دارد.



169



قلعه جعبر

   اين قلعه در منطقه جزيره سوريه و در سمت چپ ساحل رودخانه فرات و در فاصله 53 كيلومتري شهر رقه قرار دارد. اين قلعه در كنار درياچه اسد واقع شده كه اين درياچه پس از ساختن سد فرات در سال 1974، در پشت سد مذكور تشكيل شده است. اين قلعه دو بارو و سي و پنج برج دارد كه برخي از آن‏ها چند ضلعي و برخي نيم دايره‏اي هستند و در وسط قلعه مسجدي وجود داشته است كه اكنون مناره‏هاي آن برجاي مانده است و در قلعه ساختمان زيادي بوده كه اكنون اثري از آن‏ها برجاي نمانده است. بناي قلعه به جعبر سابق قشيري منسوب است و سلطان ملكشاه سلجوقي در سال 986 م. آن را به تصرف خود درآورد و گويند كه بناي اوليه قلعه را به «دوسر» غلام نعمان‏بن منذر نسبت داده‏اند. در حال حاضر قلعه بازسازي شده و به موزه تبديل شده است و مورد بازديد مردم قرار مي‏گيرد.


قلعه سليمان

   اثري باستاني است كه در فاصله 14 كيلومتري شهر دريكيش قرار دارد و نام رومي آن «باتيوسي» بوده است كه توسط ساكنان جزيره آرواد كه روزگاري بر بخش بزرگي از ساحل سوريه فرمانروايي مي‏كردند به عنوان محل عبادت عشتروت و بعل در نظر گرفته شده بود. باروهاي قلعه از سنگ ساخته شده و در وسط آن معبد قرار دارد. قلعه در زمين‏هاي پست قرار دارد و در اطراف آن زمين‏هاي مرتفع قرار دارد. اين قلعه اولين بار توسط آرامي‏ها و به منظور حمايت از حملات آشوري‏ها ساخته شد و در آن معبدي


170


براي رب‏النوعي به نام «بيتوخيخي» ساختند. بعدها سلوكي‏ها و رومي‏ها بر آن سيطره يافتند و در دوران امپراتوري بيزانس در آن كليسايي ساخته شد. نام فعلي اين قلعه به خاطر وجود سنگ‏هاي بزرگ در بناي قلعه است كه اين فكر را در ذهن مردم پرورانده است كه اين قلعه توسط حضرت سليمان ساخته شده است. وزن تخته سنگ‏هاي به كار رفته در بناي اين قلعه به 70 تن مي‏رسد.


قلعه مرقب

   اين قلعه در فاصله پنج كيلومتري جنوب شهر بانياس قرار دارد. اين قلعه بر روي تپه بلندي قرار دارد كه بر دريا و كوه‏هاي اطراف كاملاً مشرف است.


   اين قلعه در سال 1063 م. ساخته شد. صليبي‏ها در سال 1117 م. اين قلعه را به تصرف خود درآوردند و از آن به عنوان محلي براي پشتيباني نيروهاي خود استفاده كردند، در سال 1285 م. سلطان قلاوون پس از عملياتي بسيار دشوار آن را از صليبي‏ها باز پس گرفت. سلطان قلاوون پس از تصرف مجدد قلعه دستور بازسازي آن را صادر كرده و بر استحكامات آن افزوده و لشكريان خود را در آن مستقر كرد. قلعه دو باروي داخلي و خارجي دارد و باروي خارجي آن 14 برج دفاعي استوار دارد و در داخل قلعه آثار و ساختمان‏هاي متعددي مثل سالن فرماندهان، سالن امرا و يك كليسا وجود دارد كه تاريخ بناي آن به قرن دوم ميلادي بازمي‏گردد كه در آن يك تابلوي ديواري كه نشان‏دهنده «شام آخر» است يافت شده است. در نزديكي قلعه معبدي باستاني وجود دارد كه آن را آنتيوگوس فرزند مينودور به پاس گراميداشت اهالي بانياس براي عبادت ژوپيتر(1) و باخوس بنا نهاده است.


قلعه صلاح‏الدين

   اين قلعه در 35 كيلومتري شهر لاذقيه و در بين جنگل‏هاي سرسبز و بلندي‏هاي منطقه قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دريا 410 متر مي‏باشد. اين قلعه در سال دوازدهم ميلادي توسط صليبي‏ها بنا شد و نشان‏دهنده شاهكار معماري فرانسويان مي‏باشد. اين قلعه تا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- ژوپيتر نام بزرگ‏ترين خداي رومي‏ها مي‏باشد.



171



دوران پادشاهي سلطان صلاح‏الدين ايوبي فتح نشده بود و سلطان صلاح‏الدين موفق شد در سال 1188 م. آن را فتح نمايد. در سال 1225 ميلادي «فوسكا ريني» سفير جمهوري و نيز از اين منطقه ديدن نمود و به خاطر جايگاه استراتژيك منطقه، قرارداد تجاري و بازرگاني با آن منعقد كرد.

   در سال 1937 م. بخش‏هايي از اين قلعه توسط فرانسويان بازسازي گرديد و در سال 1966 م. اداره كل آثار باستاني سوريه اقدام به بازسازي بخش‏هاي ديگري از آن نموده و از آن هنگام تا كنون به صورت موزه از آن نگهداري مي‏شود.


قلعه كهف

   اين قلعه در استان طرطوس و در فاصله بيست كيلومتري شهر قدموس قرار دارد و يكي از قلعه‏هاي ديدني و نادري است كه در كوه‏هاي ساحلي كنده شده است و به همين علت به قلعه كهف كه در زبان عربي به معني غار است ناميده شده است. طول قلعه 600 متر و عرض آن 15 متر است. اين قلعه بارويي دارد كه بر روي آن سه برج شرقي، شمالي و جنوبي وجود دارد. برج شمالي مشرف بر دروازه اصلي قلعه بوده و به دره عميقي منتهي مي‏گردد، برج جنوبي نيز بر دره عميق ديگري مشرف است. قلعه آب مورد نياز خود را از چشمه فاطمه كه در فاصله دو كيلومتري قلعه قرار دارد و همچنين از آب باران گردآوري شده در آب‏انبارهاي داخل قلعه تأمين مي‏كرده است. قلعه سه دروازه دارد كه بر روي يكي از آن‏ها آية‏الكرسي نقش بسته و بر دروازه ديگري آياتي از قرآن مجيد به همراهي تاريخ «ذوالقعده 760 قمري» نقش بسته است. تاريخ بناي اين قلعه به سال 1101 م. بازمي‏گردد واين قلعه جزو املاك «سيف‏الدين بن عمرو دمشقي» بوده و صليبي‏ها موفق شدند كه در سال 1123 م. آن را به تصرف درآورند، اما ديري نپائيد كه در سال 1128 م. صاحب قبلي آن را از صليبي‏ها بازپس گرفت و بعد از فوت وي، اختلافي بين فرزندانش روي داد و اين قلعه به معرض فروش گذاشته شد و اين قلعه را ابوالفتح شعراني خريداري نمود، و در سال 1138 م. اين قلعه را شهاب‏الدين ابوالفرج تصرف نمود و اين قلعه به گروه فدائيان الموت ملحق گرديد و در آن به فدائيان فرقه اسماعيليه آموزش جنگاوري و نبرد داده مي‏شد. در سال 1268 م. سلطان ظاهر بيبرس آن را به تصرف در آورده و مالياتي سنگين معادل 150 هزار درهم بر آن مقرر گردانيد.



172


قلعه شيزر

   اين قلعه در سي كيلومتري شمال غربي شهر حماه و در كنار رودخانه العاصي قرار دارد. در قديم نام آن سزار بوده و در دوران سلوكي‏ها «لاريسا» ناميده مي‏شده است. تاريخ بناي قلعه به دوران سلوكي‏ها در اواخر قرن چهارم قبل از ميلاد بازمي‏گردد. در سال 17 قمري ابوعبيده جراح اين قلعه را فتح كرد و دولت بيزانس تلاش بسياري كرد تا آن را بازپس گيرد و موفق گرديد براي مدتي آن را تحت تصرف خود گيرد و در سال 1081 م. علي بن مقلد يكي از پادشاهان سلسله محلي بني‏المنقذ موفق شد كه اين قلعه را از تصرف بيزانس آزاد نمايد. اين قلعه تا سال 1157 م. در تحت تصرف حكومت بني‏المنقذ قرار داشت تا اين كه براثر زلزله وسيعي كه اتفاق افتاد سلسله بني المنقذ منقرض گرديد. سلطان نورالدين زنگي قلعه را بازسازي نمود و فرماندهي آن را به مجدالدين بن دايه سپرد. در سال 1170 م. قلعه مجددا بر اثر زلزله از بين رفت و در سال 1260 م. پادشاه حلب «ملك عزيز» بر آن مستولي شد و قلعه تا حمله مغول‏ها برجا بود و در سال 1261 م. ملك ظاهر بيبرس آن را بازسازي كرد. در دوران حكومت عثماني به تدريج از اهميت قلعه شيزر كاسته شد به طوري كه در اواخر دوره عثماني به روستايي مسكوني تبديل شد. در نيمه اول قرن بيستم ميلادي اهالي ساكن در قلعه به بيرون رانده شده و قلعه به صورت موزه‏اي در آمد.


قلعه دورا اوربوس

   بقاياي اين دژ محكم و استوار نظامي بر رودخانه فرات تا روزگار ما باقي مانده است. اين قلعه آخرين پايگاه دفاعي روم در برابر حملات ايرانيان به شمار مي‏رود. دورا اوربوس علاوه بر داشتن قلعه و بندر از دوران حكومت تدمر، گذرگاه‏هاي كاروان‏هاي تجاري از اقصي نقاط جهان بويژه كاروان‏هاي ابريشم بوده است و همچنين صاحب تمدن بزرگ و محل تلاقي تمدن‏هاي عظيم شرق و غرب در قرن‏هاي آغازين ميلادي بوده است.


قلعه يحمور

   نام ديگر آن كاستل روج است و در مسير طرطوس - صافيتا و در فاصله 20 كيلومتري صافيتا قرار دارد. پيرامون قلعه را بارويي به طول 34 تا 40 متر فرا گرفته و در قلعه برج متعددي وجود دارد كه بلندترين اين برج‏ها 16 متر ارتفاع دارد و در داخل قلعه ساختمان‏ها و انبارها و آب انبارهاي متعدد وجود دارد.


قلعه سمعان

   اين قلعه در فاصله 59 كيلومتري شمال غربي حلب قرار دارد. سمعان همان شمعون الصفا يكي از قديسان معروف مسيحي است. اين قلعه توسط رومي ساخته شده و در جنگ‏هاي صليبي به عنوان دژي نظامي مورد استفاده نيروهاي مسلمان قرار داشته است. قلعه سمعان در دامنه «كوه سمعان» واقع و در كنار آن دير معروف سمعان است كه مخروبه آن همچنان در پنج كيلومتري شرق معره النعمان باقي است. در كنار آن دير يك مسجد و در شمال آن سه قبر ديده مي‏شود كه يكي از آن متعلق به شيخ زكريا يحيي بن منصور


173


مغربي زاهد معروف بوده و دومين آن قبر فاطمه دختر عبدالملك مروان و همسر عمر بن عبدالعزيز است.(1)


   بسياري از آثار داخل قلعه از بين رفته ولي ديواره‏ها و برجك‏ها و ستون‏هاي آن به‏طور كامل باقي مانده است. معماري آن تركيبي از معماري رومي و اسلامي است و تعميراتي كه در دوران اسلامي در آن انجام شده است به وضوح ديده مي‏شود.(2)



سرجيوپوليس

   اين شهر در دوران حكومت بيزانس به افتخار قديس «سرجيوس» ساخته شده و به نام سرجيوپوليس شناخته شد، اعراب به اين شهر رصافه مي‏گفتند. شهر سرجيوپوليس محل توقف كاروان‏هاي تجاري بود. اعراب غساني حكمرانان دست‏نشانده رومي‏ها در سوريه، اين شهر را به عنوان پايتخت خود برگزيدند و يكي از پادشاهان غساني به نام «منذر بن جبله» قصر خود را در اين شهر بنا كرد. در دوران اموي، يكي از پادشاهان اموي به نام هشام بن عبدالملك مدتي در اين شهر اقامت نمود و آن‏جا را به سان پايتخت بازسازي كرد. قابل ذكر است وقتي كه هلاكو به بغداد حمله كرد و خبر حمله احتمالي وي به شهر رصافه به گوش اهالي رسيد، مردم شهر را ترك كرده و به سلميه كوچ كردند و بدين‏گونه شهر به حالت متروكه درآمد و غير مسكوني گرديد.


شهبا

   شهبا نام روستايي است كه فيليپ عربي امپراتور روم در آن‏جا متولد شده است و آن را در سال 244 م. بازسازي كرده است. هم اكنون در اين شهر آثار خرابه‏هاي تئاتر و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- ابن شحنه، الدرالمنتخب، ص 99.


2- قائدان، تاريخ اماكن زيارتي و سياحتي سوريه، ص 279.



174


چندين حمام و معابد برجاي مانده و مورد بازديد گردشگران قرار مي‏گيرد. در موزه شهر شهبا تابلوي‏هاي معرق‏كاري با نقش و نگارهاي زيبا و مجسمه سر فيليپ عربي نگهداري مي‏شود.


قلعه حارم

   اين قلعه در فاصله هفتاد كيلومتري شمال غربي حلب در مسير انطاكيه قرار دارد. اين قلعه در جنگ‏هاي رومي‏ها با سيف‏الدوله حمداني به وسيله نكفور فوكاس امپراتور روم ساخته شده و به عنوان يكي از استحكامات دفاعي و نظامي آنان در جنگ با نيروهاي مسلمان مورد استفاده قرار داشت. در دوران سلاجقه شام و مماليك نيز اين قلعه يكي از پايگاه‏هاي نظامي و نقاط استراتژيك اطراف حلب در جنگ‏هاي صليبي بوده است.

   قلعه حارم در حمله مغول تخريب و در قرن سيزدهم هجري به وسيله عثماني تجديد بنا شد.



175


خلاصه فصل پنجم

   سوريه در دوران امپراتوري روم در منطقه سرحد بين دو امپراتوري روم شرقي و امپراتوري ايران بوده است و به همين خاطر قلعه‏ها و استحكامات متعددي داشت، در دوران اسلامي و مخصوصا در دوره جنگ‏هاي صليبي، اين كشور در مقدمه دفاع از سرزمين پهناور اسلامي قرار داشت و به همين علت قلعه‏هاي متعدد و زيادي در اين سرزمين ساخته شد. برخي از اين قلعه‏ها توسط لشكريان صليبي و برخي ديگر توسط پادشاهان مسلمان ساخته و تجهيز گرديد. امروزه تعداد زيادي از اين قلعه‏ها در مناطق مختلف سوريه پراكنده شده است. اغلب قلعه‏ها سالم باقي مانده است و يادآور شكوه و عظمت معماران گذشته مي‏باشد. از قلعه‏هاي مهم سوريه مي‏توان قلعه الحصن، قلعه جعبر، قلعه سليمان، قلعه مرقب، قلعه صلاح‏الدين، قلعه كهف، قلعه شيزر، قلعه يحمور، قلعه سمعان و قلعه حارم را نام برد.



176


فصل ششم

تمدن‏هاي كهن در سوريه


179


مقدمه

   سوريه كشوري بسيار كهن و قديمي است و برخي از سوري‏ها بر اين گمان هستند كه كشور آنان مهد تمدن بشري است كه اين امر نياز به اثبات تاريخي دارد، اما به هر حال بايد اذعان نمود كه تمدن‏هاي قديمي فراواني در اين كشور شناسايي شده است كه برخي از اين تمدن‏ها بسيار قديمي مي‏باشند آشنايي اجمالي با اين تمدن‏ها براي بسياري از زايران جذاب و آموزنده مي‏باشد.


هدف

   در اين فصل تلاش شده است تا خواننده با تمدن‏هاي كهن سوريه آشنا شود، البته آثار باستاني برجاي مانده از اين تمدن‏ها در مناطق وسيعي از كشور سوريه پراكنده است و امكان بازديد از اين تمدن‏هاي كهن براي زايران جود ندارد.


هدف‏هاي رفتاري

   آشنايي با تمدن‏هاي كهن سوريه مي‏تواند افق ديد زايران را درباره تاريخ و تمدن سوريه بازتر كند و زمينه را براي بررسي‏هاي عميق‏تر آنان در خصوص تاريخ و تمدن اين كشور فراهم سازد.


تمدن ايبلا

   شهر ايبلا در هزاره پنجم قبل از ميلاد بنا شده است. از آن‏جا كه يكي از مراكز مهم سياسي و فرهنگي سوريه در سال‏هاي بين 2300-2400 قبل از ميلاد بوده و اين امر باعث حسادت سارگون كبير پادشاه اكدي گرديد و اين پادشاه بدان يورش برده و آن را ويران كرد. اما چندي نپاييد كه اين شهر در سال‏هاي 1800-2000 قبل از ميلاد دوباره عظمت و بزرگي خود را بازيافت. اسناد تاريخي فراواني به خط ميخي يافت شده است كه همگي حكايت از عظمت و شكوه فرهنگ و تمدن ايبلا داشته است. معابد و كاخ‏ها و محله‏هاي مسكوني قديمي و كنده‏كاري و مجسمه‏سازي ظريف و دقيق موجود در اين شهر گوياي فرهنگ و تمدن اين منطقه مي‏باشد. شهر ايبلا روابط تجاري و سياسي خوبي با حكومت‏هاي بزرگ آن زمان داشته و الواح گلي برجاي مانده كه تعداد آن‏ها بيش از 17000 لوح گلي مي‏باشد نشانگر و بهترين گواه اين امر مي‏باشد.


تمدن ماري

   در هزاره سوم قبل از ميلاد مسيح، تمدن ماري شكوفا گرديد و يكي از ممالك قدرتمند آن روزگار گرديد. ولي گسترش مظاهر تجمل و ثروت و آسايش در اين منطقه باعث طمع بابلي‏ها گرديد و آنان را بر آن داشت كه به سرزمين مملكت ماري حمله كرده و آن جا را ويران كنند.



181


   در شهر ماري كه در ساحل رودخانه فرات واقع شده است بقاياي يك كاخ عظيم سلطنتي وجود دارد. اين كاخ عظيم داراي 300 اتاق است. در اين قصر معابد و كتابخانه‏هايي عظيم وجود دارد. لازم به تذكر است كه در اين كتابخانه‏ها هزاران لوح به خط ميخي يافت شده است كه كمك شاياني به شناسائي تاريخ سرزمين بين‏النهرين كرده است. مجسمه‏ها، و اهرامات، زيورآلات، تصاوير، تزييان و كنده‏كاري روي سنگ‏ها همگي به نبوغ هنري و فكري سازندگان اين تمدن گواهي‏دهند.(1)


تمدن تدمر

   تدمر نام تمدني كهن است كه در بيابان‏هاي غربي شهر حمص پا گرفت و رهبري اين تمدن برعهده زني به نام «زنوبيا» بود كه مدت‏ها توانست در مقابل سپاه رومي‏ها مقاومت كند ولي عاقبت تسليم شد. تدمر در ميانه راه درياي مديترانه و شبه جزيره عرب بود و در گذشته يكي از توقف‏گاه‏هاي مهم كاروان‏هاي راه ابريشم به شمار مي‏رفت. در اين شهر بقاياي تئاتر بزرگ، معبد بعل، قصر سلطنتي، خانه‏هاي مسكوني، دروازه نصر و بازار هنوز برجاي مانده است. معبد بعل يكي از معابد بزرگ و باستاني است كه تا روزگار ما باقي مانده و عظمت و بزرگي آن هر بيننده‏اي را شگفت‏زده مي‏كند. اين معبد براي پرستش خورشيد ساخته شده بود و مساحت آن به حدود چهل هزار متر مربع مي‏رسيد و يكي از بزرگ‏ترين معابد باستاني جهان به شمار مي‏رود. گويند در درون آن بيست معبد بوده و هزاران نفر از قبايل ساكن در سرزمين شام و نواحي اطراف براي طواف بدين محل مي‏آمده‏اند. بناي اين معبد در سال 32 ميلادي انجام شده و بناي ساير قسمت‏هاي آن تا دو قرن بعد نيز ادامه داشته است. در شهر باستاني تدمر دو معبد ديگر نيز وجود دارد كه يكي از آن‏ها معبد نبو است كه در كنار باب‏النصر قرار دارد و بناي آن به قرن اول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وزارت جهانگردي سوريه، اطلاعات عمومي سوريه (2006)، ص 12.



182


ميلادي باز مي‏گردد وب راي پرستش خداي ماه يا نبو ساخته شده بود و بر روي اين معبد چهل كتيبه وجود دارد، معبد ديگر معبد بعل شمين است كه پس از ساختمان تئاتر و بازار تدمر بوده و براي خداي آسمان ساخته شده بود و بناي آن به سال 132 ميلادي بازمي‏گردد و اهميت زيادي براي اعراب ساكن در تدمر داشته است.


   برگرد شهر تدمر ديواري به طول دوازه كيلومتر ساخته شده كه اكنون بقاياي آن پابرجاست. براطراف و گوشه‏هاي اين ديوار هنوز برجك‏هاي ديدباني از آثار «ژوستينين» امپراتور روم ساخته قرن ششم ميلادي وجود دارد.

   شهر تدمر يك موزه دارد كه در سال 1961 م. ساخته شده است و برخي از آثار هنري و معماري تدمر در آن نگهداري مي‏شود.(1) فاصله شهر تدمر تا دمشق 240 كيلومتر است و براي رفتن به اين شهر بايد از شهر حمص گذر كرد.


تمدن اوگاريت

   اين منطقه در 12 كيلومتري شهر لاذقيه قرار دارد. برخي از كاوشگران معتقدند كه اولين الفبا و اولين نت‏هاي موسيقي جهان در اين شهر يافت شده است. اوگاريت يكي از مراكز مهم تجاري و پايتخت كنعاني‏ها در هزاره دوم قبل از ميلاد به شمار مي‏رود. پادشاهان كنعاني در اين شهر قصري عظيم و باشكوه بنا كردند كه مركز حكومت آنان به شمار مي‏رفته است. شهر اوگاريت به مناطق مسكوني، مناطق كار و صنعتي تقسيم شده بود و در آن چند معبد و يك كتابخانه وجود داشت. در حال حاضر آثار برجاي مانده اين كاخ حاكي از عظمت و شكوه حكومت و اقتدار آن در دوران گذشته بوده است.(2)



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- قائدان، تاريخ اماكن زيارتي و سياحتي سوريه، ص 348-352.


2- وزارت جهانگردي سوريه، اطلاعات عمومي سوريه (2006)، سوريه، ص 10.



183


أفاميا

   اين شهر در شمال غربي شهر حماه قرار دارد و در قرن چهارم ميلادي يكي از پادشاهان سلوكي به نام سلوكس نيكاتور، آن را به افتخار همسر ايراني‏اش « أفاميا» بنا كرد. بعدها شخصيت‏هاي زيادي از قبيل آنتونيو، كلئوپاترا و هانيبال از اين شهر ديدن كردند. اكنون خرابه‏هاي آن در 56 كيلومتري شمال غربي حماه ديده مي‏شود. شهر أفاميا در دوران «خسرو دوم ساساني» به تصرف ايراني‏ها درآمد و از جانب ايران حاكمي بر آن‏جا گماشته شد. رومي‏ها اين شهر را بازسازي كردند و در اثر اين بازسازي معماري شهر آميخته‏اي از معماري شرقي و غربي گرديد. شهر مذكور مركز عبور و استراحت كاروان‏هاي تجاري بود و طي دو زلزله ويران گرديد. آثار باستاني زيباي اين شهر شامل ستون‏هاي سنگي مرتفع، خانه‏هاي قديمي، كليساي بزرگ قرن پنجم و ششم ميلادي و تئاتر زيبا و باشكوه بوده است كه به وسيله ديواري احاطه شده است. در موزه اين شهر تابلوهاي زيبا معرق‏كاري و كاشيكاري وجود دارد. همچنان در اين شهر قلعه شيزر قرار دارد كه در قرن سيزدهم ميلادي بنا شده است.(1)

   شهر أفاميا در سال 17 قمري به دست سپاهيان اسلام فتح گرديد. در قرن ششم هجري صليبي‏ها آن را به تصرف در آوردند ولي به زودي نيروهاي «نورالدين زنگي» آن را آزاد كردند، اكنون بقاياي اين شهر به ويژه ستون‏ها و سرستون‏هاي سنگي، پايه ديوارها موجود و مورد بازديد سياحان قرار مي‏گيرد.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- همان منبع، ص 9.



184


خلاصه فصل ششم

   سوريه مهد تمدن‏هاي كهن مديترانه به شمار مي‏رود. در اين سرزمين تمدن‏هاي بسياري در دل خاك خفته‏اند. برخي از اين تمدن‏ها چنان درخشان بوده‏اند كه آثار برجاي مانده از آن‏ها همچنان باعث شگفتي و حيرت صاحب‏نظران شده است. تمدن‏هاي بزرگي نظير تمدن ايبلا، تمدن ماري، تمدن تدمر، تمدن اوگاريت حائز اهميت فراوان است و برخي از كاوشگران بين‏المللي معتقدند كه در سرزمين سوريه آثار و تمدن‏هاي بزرگ ديگري نيز وجود دارد كه هنوز به صورت كامل كشف نشده است.

   اولين الفباي بشري كه در تمدن اوگاريت كشف گرديد، بيانگر زادگاه اوليه خط در اين سرمين كهن بوده است.



185



| شناسه مطلب: 77413