بخش 2
بخش اول: حائر امام حسین( علیه السلام ) فصل اول: حائر و حرمت و قداست آن در دین مبین اسلام فصل دوم: حائر در لغت و تاریخ فصل سوم: کربلا و محلهای دیگری که حائر نامیده شده است فصل چهارم: حائر، حیر و حیره
البته فاجعة طفّ، تأثير عميق خود را در دل و جان مسلمانان و غير آنها بر جاي نهاد، تا جايي كه اين مصيبت عظمي، هر مصيبتي از مصائب گذشته و آيندة تاريخ بشريت را تحتالشعاع قرار داده است؛ زيرا اين مصيبت، از محدودة سرزمينها و نژادها فراتر رفته، زمان و مكان را درنورديده و به صورتي درآمده كه اكنون مانند مصائب ديگر در چارچوب تنگ و باريك يك مكان يا يك زمان خاص نميگنجد؛ بلكه به مثابة نور در فضا پراكنده شده و به موجي عالمگير و اثرگذار بدل گرديده و در هر عصر و زمان با پويش نيرومند خود، امّت اسلامي و غير مسلمانان را به طور يكسان، تحت تأثير قرار داده است. اين فاجعة تاريخي دردناك، به گفتة « گيبون »، مورّخ مشهور انگليسي، دلهاي كساني را كه از كمترين عاطفه و احساس برخوردارند و حتي كساني را كه قساوت قلب دارند آكنده از اندوه ساخته است. گيبون ميگويد:
همانا مصيبت جانكاه و بيبديل امام حسين( عليه السلام )، با وجود سابقه و قدمت و تفاوت خاستگاهش، ناگزير عواطف و احساسات هر خوانندهاي را با كمترين احساس و حتي با قساوت قلب تحريك ميكند.(1)
بنابراين شگفت نيست كه شهر كربلا، در ميان تمام شهرهاي مقدّس اسلامي، به تنهايي چنين شهرت عالمگيري به دست آورد و عواطف ميليونها انسان را در هر عصر و زماني متوجه خود سازد و حرم محترمي براي مسلمانها و غير آنها شود. در نتيجه مسلمانها، به منظور عبرت و تذكار و غير مسلمانها، به انگيزة ديدار و تفكّر، آن را زيارت ميكنند.
كربلا امروز، زيارتگاهي است كه خاص و عام از اقوام و قبيلههاي گوناگون، به