بخش 9
فصل هشتم: حائر و نخستین سادات علوی ساکن درآن بخش چهارم: دورههای تاریخی حائر و ساخت و ساز آن فصل اول: حائر و ساختمان استوار آن در این روزگار فصل دوم: حائر و نخستین ساخت و ساز آن، بعد از واقعه عاشورا در قرن اوّل هجری فصل سوم: حائر و نخستین تجدید بنای آن، بعد از سال 193 هجری (خلافت امین و مأمون عباسی)
فصل هشتم
حائر و نخستين سادات علوي ساكن درآن
از آنچه در فصلهاي پيشين از نظر گذشت، آشكار ميشود كه روي آوردن به حائر حسيني، بعد از واقعه كربلا و به واسطة عقيده و ايمان، روز به روز بيشتر شده و مردم از اقوام و مليّتهاي مختلف و از مناطق دور و نزديك به زيارت آن ميشتافتند. حائر مقدس، به سرعت به يكي از مراكز ديني ـ عبادي بدل گرديد و به صورت يكي از شهرهاي بزرگ اسلامي كه جايگاه عظيم و والايي در دل و جان مردم دارد، درآمد.
با توّجه به موقعيّت جغرافيايي و اقتصادي كربلا كه در ميان روستاهاي آباد و برخوردار، در ساحل رود فرات و حاشية بيابان در ناحية غربي منطقه « هلال الخصيب = هلال حاصلخيز » واقع شده، به بار اندازي تبديل گرديد كه مركز رشد و رونق اقتصادي ـ تجاري، ميان شهرهاي مختلف اين بخش جنوبي در كشور عراق است كه ما پيشتر، در فصل « پژوهش در نام حير به لحاظ تاريخي » بدان اشاره كردهايم.
آنچه تا اينجا گفته شد، در خصوص روي آوردن مردم به حائر حسيني و رونق فعاليتهاي اقتصادي آن، بعد از واقعه عاشورا بود. امّا اكنون وقت آن است كه نخستين خانوادة علوي را كه با جاذبة عقيده و ايمان و رابطه خويشاوندي و معنوي،