مساجد تاریخی دمشق

‏ مساجد تاریخی دمشق * ‏ ‏ * مسجد جامع اموی * ‏ "تاریخچه" ‏ دمشق به "مدینه المساجد" معروف است و وجود صدها معبد و مسجد زیبا‏ و باستانی در این شهر کهن یاد پیامبران و اولیای الهی را در اذهان زنده‏ می کند که در صدر آنها مسجد جامع اموی است. ‏ "جامع ام

مساجد تاريخي دمشق *

‏ * مسجد جامع اموي *

‏ "تاريخچه"

‏ دمشق به "مدينه المساجد" معروف است و وجود صدها معبد و مسجد زيبا‏ و باستاني در اين شهر كهن ياد پيامبران و اولياي الهي را در اذهان زنده‏ مي كند كه در صدر آنها مسجد جامع اموي است.

‏ "جامع اموي" در دمشق جلوه اي بي نظير از تمدن و معماري اسلاميست كه با‏ بنياني ديرينه، دگرگوني اديان و مذاهب را در طول تاريخ بيان مي كند.

‏ اين مسجد در چهارهزار سال پيش معبد آتش پرستان و حدود هزار سال معبد‏ قبيله "حدد" بوده است و در طول چند قرن تسلط مصريها براين سرزمين به معبد‏ خدايان "رامون و آمون" تبديل شد و سپس يونانيان با تصرف اين سرزمين در‏ عصر هلني تا ميلاد حضرت مسيح آن را معبد خود قرار دادند.

‏ پس از يونانيها، رومي ها با تسلط به اين سرزمين، اين معبد را توسعه داده‏ و آن را محل عبادت خداي خويش "ژوپيتر" قرار دادند.

‏ با گسترش مسيحيت در جهان به ويژه در شام، قسمت كوچكي از معبد ژوپيتر به‏ "كنيسه قديس يوحنا" يا "ماري يوحنا" تبديل شد و سرانجام در سال 14 هجري‏ با فتح دمشق توسط مسلمانان اين معبد به مسجد تبديل شد.

‏ بعدها حاكم وقت "وليدابن عبدالملك" كه علاقه فراواني به ساختن مساجد و‏ بناهاي مذهبي داشت براي توسعه اين مسجد كوشيد.

‏ ‏ "مسجد جامع اموي" يكي از شگفتيهاي هنرمعماري اسلامي و رومي است زيرا در‏ ساخت آن 12 هزار نفر از معماران و مهندسان رومي شركت داشتند.

‏ عمليات بناي اين مسجد از سال 86 هجري آغاز و بهترين زينتها و سنگها‏ براي تزيين آن بكار رفت (ابن معلي هزينه ساخت آنرا 000/800/22 دينار‏ عنوان كرده است).

‏ برفراز شبستان اين مسجد گنبدي به نام عقاب ساخته شد و ستونهاي زير آن‏ را با طلا و جواهر و پوششهاي حرير مزين كردند و محراب مسجد را با جواهر ،‏ قنديلهاي طلا ، نقره با معرقهاي زيبا و زنجيرهاي طلا آراستند.

‏ بعد از فوت وليدبن عبدالملك ، "سليمان بن عبدالملك" بناي اين مسجد را‏ به پايان رساند و در طول قرون مختلف با آتش سوزيهايي كه در آن رخ داد،‏ تعميرات و توسعه هايي نيز در آن انجام گرفته است.

‏ * گنبدهاي جامع اموي *

‏ در صحن اموي سه گنبد كوچك وجود دارد كه عبارتند از: "قبه المال"، محل‏ نگهداري اموال و ذخايربوده است.

‏ "قبه الغواره" كه به "صخره قربان" مشهوراست زيرا حضرت هابيل (ع) قرباني‏ خويش را كه گوسفندي بود براين صخره قرار داد و مورد قبول حق قرار گرفت.

‏ "قبه الساعات"در قرن پنجم هجري ساخته شده و محل استقرار ساعت مسجد بوده‏ است.

‏ همچنين "قبه السر يا عقاب" يكي از بزرگترين بناهاي فوقاني مسجد اموي‏ است كه با سه گنبد ديكر شكل يك عقاب را تشكيل مي دهند.

‏ * درهاي اصلي مسجد *

‏ از هنگام بناي مسجد اموي براي ورود و خروج در چهار سمت آن درهايي قرار‏ داده شده كه عبارتند از:

‏ "باب الزياده" كه به قصر الخضراي معاويه باز مي شد.

‏ "باب الساعات" يا باب الزياده، يكي از ابواب اصلي جامع اموي در شرق‏ مسجد واقع است ، اين ساعت در زمان عادل نورالدين محمود زنگي نصب شده و‏ سازنده آن رضوان خراساني مي باشد و هم اكنون در وسط صحن جامع اموي قرار‏ دارد كه مورد استفاده نيست.

‏ "باب جيرون" كه باب الكلاسه، باب الساعه و باب البادين نيز گفته مي شود و‏ در كنار "راس الحسين(ع)"قراردارد.

‏ "باب الناطقين" در شمال مسجد بوده و به باب الفراديس و باب العماره نيز‏ معروف است و در كنار ديوار خارجي اين در، مدرسه سميساطيه و خانه عمربن‏ عبدالعزيز قرار داشته كه اكنون به مهد درسهاي شرعيه تبديل شده است.

‏ در زمان بني اميه اين چهار دروازه به نامهاي "المشكيه" ( دروازه اي كه‏ سر مطهر امام حسين(ع)را از آنجا عبور داده بودند و بوي خوش مي داد) ، "باب‏ العماره"( محل ورود حضرت زينب(س) واسراي كربلا) ، "باب الخلفا" ( در ورودي‏ خلفاي اموي به داخل مسجد ) و "باب الساعه" يكي از ابواب اصلي جامع اموي‏ بوده، خوانده مي شد.

‏ * ماذنه ها و مناره هاي جامع اموي *

‏ اين مسجد داراي 3 ماذنه بزرگ است:

‏ "مناره شرقي" يا "مناره البيضاء" كه به مناره حضرت عيسي (ع) معروف‏ است و مي گويند در آخرالزمان آن حضرت به اين مناره فرود مي آيد.

‏ گفته مي شود سنگي در اين ماذنه بوده كه مي پنداشتند قطعه اي از همان سنگي‏ است كه موسي با عصاي خود برآن زد و 12 چشمه از آن جاري شد( نعيمي تاريخ‏ نويس مشهور در قرن 9 هجري كتيبه اي يوناني به تاريخ 224 قبل از ميلاد بر روي‏ ماذنه شرقي مشاهده كرده است).

‏ "مناره شمالي" يا "مناره العروس" در زمانهاي قديم مردم در هنگام اجراي‏ مراسم عروسي و جشنها با نصب چراغ و آويزان كردن پارچه هاي رنگارگ آنرا‏ تزيين كرده و معتقد بودند كه باعث بركت مي شود.

‏ "مناره غربي" يا "مناره آقاباي" كه به ماذنه آقاباي معروف است كه محل‏ تدريس امام محمد غزالي/غزاليه/ در زير اين ماذنه بوده است.

‏ * آثار و مقام انبيا در جامع اموي *

‏ از آثار و مقام انبيا در مسجد جامع اموي، "قبر و مقام حضرت هود(ع)" در‏ ديوار جنوبي قبله شبستان مسجد قراردارد.

‏ * مقام حضرت خضر*

‏ مي گويند حضرت خضر نبي (ع) درمسجد اموي همواره نماز مي گزارد و مكان نماز‏ وي در سمت جنوب شرقي قبله نزديك محراب اصلي مسجد و و به موازات مقام حضرت‏ هود است.

‏ "مكان نزول حضرت عيسي/ ع/" دركنار مناره شرقي جامع اموي است.

‏ * محل دفن سر حضرت يحيي/ ع/ *

‏ فرزند زكرياي نبي از دوران جواني بسيار با تقوي بود وهمواره در مسجد‏ الاقصي به عبادت و رياضت مشعول بود و به هنگام بعثت حضرت عيسي (ع) نبوت‏ وي را شهادت داد و در همين دوران بود كه بدليل مخالفت با اعمال مفسدانه‏ پادشاه بني اسراييل به دستور آن شاه ظالم سر از بدن او جدا كردند.

‏ سر مطهر آنحضرت در مسجد جامع اموي دفن است و پيكرمطهر او در مسجد "دلم"‏ در يكي از نواحي دمشق بنام زبداني قرار گرفته است.

‏ * غزاليه *

‏ در كنار مناره غربي مسجد و در گوشه آن شبستان بزرگي است كه امام محمد‏ غزالي در آنجا به تدريس و عبادت مي پرداخته كه اين مكان به غزاليه معروف‏ شده است.

‏ * شبستان و محرابهاي چهارگانه *

‏ شبستان اموي از معماري زيبا و شگفت انگيزي برخوردار است و داراي سه در‏ و چهار محراب كه هر يك مخصوص يكي از فرق چهارگانه اهل سنت است.

‏ محراب وسط مخصوص مالكي ها (الصحابه)، محرابهاي سمت راست متعلق به‏ حنبلي ها و حنفي ها و محراب وسط از آن شافعي ها است.

‏ * مصحف عثماني *

‏ در گوشه شرقي محراب اصلي مسجد، مخزني است كه صندوق بزرگي داخل آنست و‏ در اين صندوق يكي از قرآن هاي عثمان خليفه سوم وجود دارد.

‏ * محل غسل تعميد مسيحيان *

‏ دركنار در ورودي شرقي شبستان چاهي است كه مسيحيان فرزندان خود را در آن‏ غسل مي داده اند.

‏ * مقام راس الحسين(ع) *

‏ سرمطهر سيدالشهدا(ع) را بعد از سه روز آويزان كردن در باب القصر به‏ اطاقي در شمال شرقي مسجد منتقل كردند كه بعدها بقعه اي بياد اين حادثه‏ غم انگيز ساختند كه به "راس الحسين/ ع/" مشهور است.

‏ * محراب و مقام حضرت امام سجاد(ع)*

‏ " علي بن الحسين(ع) درحال اسارت در مسجد اموي دركنار جايگاه راس الحسين(ع)‏ به عبادت مي پرداخت، براي اين مكان محرابي زيبا از سنگ ساخته و اطراف آن‏ به وسيله پنجره محصور شده است.

‏ * جايگاه نشستن اسراي كربلا *

‏ در مقابل محراب و منبر اصلي مسجد اموي بين دو ستون اصلي مسجد جايگاهيي‏ وجود دارد كه از سنگ و با نرده هاي چوبي ساخته شده است، اين مكان به صورت‏ مربع مستطيل به ارتفاع 40 سانتيمتر، مكان نشستن اسراي اهل بيت و جايگاه‏ نماز امام سجاد(ع) بوده است.

‏ * مشاهد صحابه *

‏ همچنين در زواياي چهارگانه مسجد، چهار مشهد بنام صحابه رسول گرامي‏ اسلام(ص) وجود دارد كه بنامهاي "مشهد محمدبن ابوبكر" كه محل كتاب و خزائن‏ وقف بوده، "مشهد علي(ع) " كه همان مقام راس الحسين(ع) و زندان امام‏ سجاد(ع) نيز بوده است، "مشهد عمر" مشهور به "مشهد عروه" و "مشهد عثمان" كه‏ به آن "كلاسه" هم گفته مي شود.

‏ * ساير مساجد تاريخي *

‏ اين مساجد كه توسط امراي وقت ساخته شده و هم اكنون نيزاكثر آنها فعال‏ هستند عبارتند از:

‏ "جامع السادات" در تاريخ 13 هجري ساخته شده و قبل از اسلام كنيسه بود.

‏ "جامع باب المصلي" چهارم هجري و همدوره با سلجوقيان است.

‏ "جامع عائله و عويله" كه به مرور زمان تخريب شده و اثري از آن نيست.

‏ "جامع الاقصاب/القصب/" مدفن شهداي مرج عذرا"حجربن عدي و يارانش" مي باشد.

‏ "جامع ابي بن كعب انصاري" 500 هجري .

‏ "جامع قيمريه " در سال 665 هجري توسط امير سيف الدين قوارس قيمري‏ ساخته شد.

‏ "جامع ابي دردا" مقام صحابي رسول گرامي اسلامي در آنجا قرار دارد.

‏ "جامع هشام " 821 هجري.

‏ "جامع جراح "621 هجري توسط امير ملك اشرف موسي ايوبي ساخته شده است.

‏ "جامع درويشيه" در سال دهم هجري توسط احمد پاشا بنا شد.

‏ "جامع سيباهيه" در سال 919 هجري اميرسيباي بن بختجا آنرا ساخت.

‏ "جامع نقشبنديه" مربوط به دوره 981 هجري است.

‏ "جامع احمديه"1260 هجري توسط احمد پاشا تاسيس شد.

‏ "جامع سنانيه"توسط سنان پاشا در سال 999 هجري بنا شد.

‏ * تكيه ها *

‏ تكيه هاي سليمانيه، سليميه، شمش احمد پاشا / صوفيه/ و مولويه منسوب‏ به جلال الدين رومي از جمله تكيه هاي بسياري قديمي هستند كه هم اكنون نيز‏ فعال مي باشند.

‏ همچنين در گذشته صوفيه ها و خانقاه هاي بسياري مربوط به فرقه هاي مذهبي‏ در دمشق بنا شده است.

‏ * مدارس و دارالقرآنهاي تاريخي *

‏ از هنگام نفوذ اسلام در شام و از جمله دمشق براي تعليم قرآن حديث و‏ علوم شهري مدارسي بنا شد كه ساخت اين مدارس از سوي حكام، امرا و علما‏ بويژه در قرون چهارم تا هفتم هجري به اوج خود رسيد.

‏ قديمي ترين مدرسه يا دارالقرآن دمشق بنام "مدرسه الرشائيه" درسال 442‏ هجري توسط "رشاء بن نظيف بن ماشاء الله" ساخته و پس از آن دارالقرآن ها‏ و دارالحديث هايي بنا شد كه تعداد آنها به بيش از پانصد باب مي رسد.

‏ همچنين هر يك از فرقه هاي اهل سنت از جمله شافعي ها، حنبلي ها، مالكي ها،‏ و حنفي ها براي خود مدرسه اي ساختند كه چند نمونه مشهور آن عبارتند از‏ مدارس نويه كبري ، عادليه كبري ، ظاهريه كبري ، عزيزيه ، سميساطيه ،‏ جوزيه ، حقمقيه ، شاميه و دارالقرآنهاي الرشائيه ، صابونيه ، افريدونيه ،‏ تنكريه، الاسعريه و تفتازانيه.


| شناسه مطلب: 77457