بخش 35
فصل هفتم: درسنامهها: متون آموزشی
فصل هفتم: درسنامهها: متون آموزشي
حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، معا ونت آموزش و تحقيقات
عناوين و سرفصلهاي آموزشي حج تمتع ، تهران، نشر مشعر، چاپ 2، 1386، 248ص، وزيري.
اين كتاب به منظور آموزش حجاج بيت الله الحرام، براي روحانيون كاروانهاي حج تهيه است. عناوين فصلها عبارتاند از: مسائل اجرايي؛ بهداشت و درمان؛ احكام؛ مناسك؛ اسرار و معارف؛ عقايد؛ شناخت عربستان؛ مباحث سخنرانيها.
حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، معاونت امور روحانيون
فرهنگنامه اسرار و معارف حج ، تهران، نشر مشعر، چاپ 3، 1387، 263ص، وزيري.
عنوان ديگر: پيشدرآمدي بر فرهنگنامه اسرار و معارف حج .
فروست: درسنامه.
متن آموزشي براي روحانيون كاروانهاي حج است و هدف آن بيان اسرار و معارف حج است. به اين موضوعات ميپردازد: تعريف واژهها و اصطلاحات؛ ضرورت طرح مباحث اسرار و فلسفه مناسك حج؛ منطق و روش پرداختن به بحث «فلسفه اسرار حج»؛ منابع و روش قرآن در بيان احكام و فلسفه و اسرار آن؛ روش اهلبيت در بيان احكام و فلسفه و اسرار آنها؛ سيره و روش بزرگان مذهب در موضوع اسرار و حكمتها؛ نماي كلي حج در قرآن.
دهقان، اكبر
با قرآن در مكه و مدينه ، به كوشش حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، معاونت امور روحانيون، تهران، بعثه مقام معظم رهبري، چاپ 1، 1388، 480ص، وزيري.
فروست: درسنامه.
بررسي آيات قرآني مربوط به مكه و مدينه است. در فصل اول، آيات مربوط به حج و مكه و در فصل دوم، آيات مربوط به مدينه منوره و مسائل تاريخي آن مانند برخي جنگها و آياتي كه مربوط به پيامبر اكرم است، آمده است. در آغاز متن آيه شريفه و ترجمه آن بيان شده و بعد ازآن واژههاي مشكل آن معنا گرديده و سپس تفسير آيه شريفه بيان شده و در پايان نكتههاي مختلف ادبي، اخلاقي، تربيتي، اجتماعي و عرفاني با بهرهگيري از منابع مختلف شيعه و اهل سنت، آورده شده است.
سازمان حج و زيارت
پرسش و پاسخ ويژه آزمونهاي حج ، تهران، نشر مشعر، چاپ 1، 1375، 388ص، وزيري .
متن آموزشي براي مديران و عوامل خدماتي كاروانهاي حج است. شامل سؤالاتي است كه در آزمونهاي ويژه حج طرح ميشود و به صورت پرسش و پاسخ آمده است.
فاكر ميبدي، محمد (متولد 1338)
درسنامه تفسير آيات حج ، به كوشش حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، معاونت امور روحانيون، تهران، نشر مشعر، چاپ 3، 1387، 303ص، وزيري.
عنوان ديگر: تفسير آيات حج.
فلاح زاده، محمدحسين (متولد 1339)
دروس احكام و مناسك حج ، قم، نشر مشعر، 1386، 216ص، رقعي.
يكي از متون آموزشي حج تمتع است كه به احكام عمومي و مناسك حج پرداخته و در دو بخش تدوين يافته است. بخش اول، حاوي احكام عمومي مورد نياز زائران و بخش دوم به احكام اختصاصي و مناسك حج پرداخته است.
محمدي اشناني، علي (متولد 1342)
شناخت عربستان ، تهران، نشر مشعر، چاپ 1، 1382، 151ص، رقعي.
شابك:4 ـ 21 ـ 7635 ـ 964
چاپ ديگر
درسنامه شناخت عربستان و وهابيت ، به كوشش حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، معاونت امور روحانيون، تهران، نشر مشعر، چاپ 1، 1387، 192ص، وزيري.
از جمله متون آموزشي براي شركتكنندگان دورههاي آموزشي روحانيون اعزامي به حج است. نويسنده جنبههاي مختلف كشور عربستان سعودي را بررسي كرده است. شناخت عربستان در اين كتاب طي سه فصل با عناوين جغرافياي عربستان، عربستان در گذر تاريخ، تشكيلات مذهبي عربستان محقق شده است. در فصل اول جغرافياي عربستان از جنبههاي طبيعي، انساني، سياسي، آموزشي و فرهنگي و نيز اوضاع اقتصادي بررسي شده است. تاريخ فراز و فرود حاكمان عربستان از سال 1140قمري تا عصر حاضر در فصل دوم مورد تحقيق قرار گرفته است. و در فصل سوم مذهب اهل حديث(مذهب حاكم) و پيشينه وهابيت بررسي شده است.
مقدس، احسان (متولد 1341)
راهنماي اماكن زيارتي و سياحتي در عراق ، تهران، نشر مشعر، چاپ 1، ?????، 361ص.
شابك: 8 ـ 161 ـ 540 ـ 964 ـ 978
عنوان ديگر: راهنماي اماكن زيارتي و سياحتي در عراق ويژه كارگزاران حج: زيارت .
راهنماي مديران و زائران در شناخت اماكن و زيارتگاههاي عراق است. نويسنده به منظور تهيه متن درسي براي دوره آموزش مديران و پرسنل گروههاي زيارتي اين كتاب را نوشته است. و همه اطلاعات مورد نياز را دقيق و جامع آورده است.
واسطي، عبدالحميد
كارگاه آموزشي نگرشي ديگر به حج و عمره ، تهران، نشر مشعر، چاپ 1، 1387، 91ص، رقعي.
شابك: 5 ـ 089 ـ 540 ـ 964 ـ 978
معرفي عملكرد كارگاههاي آموزشي مناسك حج است. اين كارگاهها به منظور آگاهي دادن به حجاج ميباشد؛ به طوري كه اطلاعات غلط آنها تصحيح شده و شناخت عميقتر پيدا كنند. مؤسّسه مطالعات راهبردي علوم ومعارف اسلام عهدهدار برگزاري اين كارگاهها بوده است. اين مؤسسه چند كارگاه نمونه در مشهد مقدس برگزار كرد كه دستاوردهاي آنها به عنوان تجربهي جديد در كشور اجرا شود. هدف اين كارگاهها، القاي نگرش و بينش جامع به زائران است، به گونهاي كه در زندگي آنها تأثير مثبت داشته باشد. نيز اين كارگاهها روند منطقي برخورد با مسائل را به حجاج ياري ميدهند. اين روند شامل شش مرحله اساسي است: تعيين هدف:، نقطه شروع، نقطه مركزي، برنامه حركت، نقاط بحران و خطر، نقطه مقصد. اين كتاب اولين قسمت از نتايج حاصل از اين كارگاهها با عنوان «كارگاههاي آموزشي زيارت فعال» است.