بخش 7

تعلیم و تعلم شنونده خوب بخشش در تنگ دستی نصیحت پنهانی بازگو نکردن همه دانسته ها پرهیز از سوگند بسیار میانه روی در ستایش ونکوهش تکیه نکردن به بدکاران پرهیز از کینه جویی عدالت خواهی ضمانت شتاب نکردن در پاسخ گویی پرهیز از مخالفت ناآگاهانه درگیر نشدن با افراد پست خطاب مؤدبانه چشم ندوختن به فرومایگان پرهیز از لباس شهرت پرهیز از بدهکاری تذکر دوستانه پندآموزی دوراندیشی دوست گزینی حفظ آبرو پندپذیری بخش دوّم : نبایدها خودستایی خودبزرگ بینی افراط در دوستی


150


تعليم و تعلم

هر انساني وظيفه دارد تا آنجا كه مي تواند ، بياموزد و ديگران را نيز از دانش خود بهره مند كند . هيچ كس نبايد با بهانه گيري از زير بار اين مسئوليت بزرگ شانه خالي كند . بي اعتنايي نسبت به آموزش ديگران مانند بي اعتنايي در برابر مردم گرسنه اي است كه به نان نياز دارند . چه زشت است كه از دانايي آموختن چيزي را بخواهند و او فرصت كافي داشته باشد و كاري نكند . اگر دانش در وجود آدمي راكد بماند و به مانند چشمه اي جوشان سرريز نكند ، به تدريج ، خاصيت خود را از دست مي دهد . همچنين اگر عالم علوم خود را به ديگران ارائه نكند تا راست آزمايي شود ، چه بسا در جهل مركب گرفتار آيد . دانش ، ميراث ماندگار جامعه بشري است كه در طول زمان ها دست به دست شده تا به شكوفايي و اوج خود رسيده است . اگر هر كسي دانش خود را به صندوق قبرها منتقل مي كرد ، امروز اين همه پيشرفت و تكامل مادي و معنوي ايجاد نمي شد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

عَلَي الْعالِمِ اَنْ يَتَعَلَّمَ ما لَمْ يَعْلَمْ وَيُعَلِّمَ النّاسَ ما قَدْ عَلِمَ . ( 1 )

بر داناست تا آنچه را نمي داند ، بياموزد و آنچه را مي داند ، به مردم ياد دهد .

در سخني ديگر كه اهل سنت آن را نقل كرده اند ، مي فرمايد :

مَا اَخُذَ اللهُ عَلَي اَهْلِ اَلْجَهْلِ اَنْ يَتَعَلَّمُوْا حَتي اَخَذَ عَلَي اَهْلِ الْعِلْمِ اَنَّ يُعَلِّمُوا . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ص 315 .

2 . سجع الحمام ، ص 357 .


151


خداوند از جاهلان پيمان نگرفت تا بياموزند مگر آنكه از دانشمندان پيمان گرفت تا به ديگران ياد دهند .

شنونده خوب

دانش جويي ، همتي بلند و انگيزه اي والا مي خواهد . همه نمي توانند دانشمند باشند ، ولي مي توان شنونده خوبي بود و در كنار سفره دانش ، نشست و از آن بهره برد و به ديگران هم منتقل كرد . اين امكان براي بيشتر مردم وجود دارد كه گفتار دانشمندان را بشنوند و ميزان آگاهي خود را بالا ببرند و به تدريج ، در شمار دانايان درآيند ؛ چون اسلام ، دانش اندوزي را فريضه مي شمارد . بنابراين ، همگان بايد در آموختن دانش بكوشند و هر روز بر دانش خود بيفزايند . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

اِذا لَمْ تَكُنْ عالِماً ناطِقاً فَكُنْ مُسْتَمِعاً واعِياً . ( 1 )

وقتي دانشمند گوينده نيستي ، دست كم شنونده نگاه دار باش .

در سخني ديگر كه شيعه و اهل سنت نقل كرده اند ، مي فرمايد :

اِنَّ هذِهِ اَلْقُلُوبَ اَوْعِيَةٌ فَخَيْرُها اَوْعَاهَا اَلنَّاسُ ثَلاثَةٌ عَالِمٌ رَبّانِيٌّ وَمُتَعَلِّمٌ عَلي سَبيل النَّجاةِ وَهِمَجٌ رِعَاعٌ . ( 2 )

اين دل ها ، ظرف است و بهترين دل آن است كه ظرفيتش بيشتر باشد . مردم بر سه گونه اند : عالمان رباني ، دانش طلباني كه در راه نجات گام برمي دارند و احمقان بي سر و پا .

بخشش در تنگ دستي

بخشش در زندگي ارزش والايي دارد . اين صفت نيك زماني

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 3 ، ص 145 .

2 . كنز العمال ، ج 10 ، ص 263 .


152


ارزشمندتر است كه انسان با وجود تنگ دستي هم سخاوتمند باشد . در اين حال ، سخاوتمند به مرحله اي از ايثار و جوان مردي مي رسد كه با وجود تنگناهاي زندگي حاضر نيست از اين خصلت بزرگ دست بردارد . چنين انسان هايي داراي روحي بزرگ و همتي والايند و اين كارشان ستودني است . آدمي به بهانه اينكه مال آن چناني براي احسان ندارد ، شايسته نيست خود را از اين كار خير محروم كند . به يقين ، كسي كه مال اندكي دارد و با سخاوتمندي آن را در راه خداوند انفاق مي كند ، از پاداش والايي برخوردار خواهد بود . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

ما اَحْسَنَ الْجُودَ مَعَ الْاِعْسارِ . ( 1 )

چه نيكوست بخشش در حال تنگ دستي .

در سخني ديگر كه اهل سنت نقل كرده اند ، مي فرمايد :

مِنْ اَفْضَلِ اَعْمَالِ البَرِّ اَلْجُودُ مَعَ اَلْعُسرِ . ( 2 )

نصيحت پنهاني

معمولا رعايت حال ديگران و تذكر پنهاني براي اصلاح رفتار ، در سازندگي افراد اثر بيشتري دارد . اگر پيش روي ديگران به گوشزد كردن عيب هاي اطرافيان بپردازيم ، سبب جبهه گيري و لجاجت آنان خواهد شد . اگر اين تذكر با رعايت همه جنبه ها صورت بگيرد ، راهي به سوي هدايت او خواهد بود . همه مي دانيم كه حيات هر جامعه در پرتو امر به معروف و نهي از منكر است . بي ترديد ، امر به معروف و نهي از منكر ، موضوع مهم و سازنده اجتماعي است كه اگر به صورت درست اجرا شود ، نقش مهمي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غرر الحكم ، ج 6 ، ص 67 .

2 . سجع الحمام ، ص 423 .


153


در اصلاح جامعه و جلوگيري از فساد خواهد داشت . اجراي اين آموزه اسلامي هنگامي بيشترين اثر و سود را دارد كه با متانت و اخلاق اسلامي همراه باشد . بايد كوشيد تا احساسات و غرور ديگران جريحه دار نشود و نصيحت تا آنجا كه ممكن است ، مؤدبانه و انساني باشد و به صورت پنهاني صورت گيرد تا موجب شرمندگي ديگران نشود . حضرت علي ( عليه السلام ) بنا بر نقل شيعه و اهل سنت مي فرمايد :

نُصْحُكَ بَيْنَ الْمَلَأِ تَقْرِيعٌ . ( 1 )

نصيحت كردن آشكار ، سرزنش است .

بازگو نكردن همه دانسته ها

قرار نيست هر چه شنيده ايم يا هر آنچه را مي دانيم ، بي درنگ براي ديگران بازگو كنيم . چه بسا بازگو كردن سخناني به آشوب و بلواي اجتماعي يا ضررهاي شخصي بيانجامد . برخي از مردم عادت كرده اند كه هر چه مي دانند يا از كساني شنيده اند ، براي ديگران بازگو كنند ، در حالي كه اين عادت خوبي نيست . چه خوب است انسان هر چه مي داند ، به ديگران نگويد و درباره آن بينديشد تا پشيمان نشود . انسان مدبر و معقول ، كسي است كه جز به ضرورت ، لب به سخن نمي گشايد . گاهي سخن آن قدر ارزشمند است كه نبايد آن را پيش هر كسي بازگو كرد و گاهي مخاطب ، ظرفيت شنيدن آن سخن را ندارد . زماني نيز ممكن است ، مخاطب از گفتارمان برداشت نادرست كند كه در همه اين حالت ها ، خاموشي ، خردمندي به شمار مي آيد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ص 172 ؛ مطلوب كل طالب ، ص 20 ، كلمه 37 .


154


لا تَتَكَلَّمْ بِكُلِّ ما تَعْلَمُ . ( 1 )

هر آنچه مي داني ، بازگو مكن .

در سخني ديگر به نقل اهل سنت مي فرمايد :

لا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ . ( 2 )

هر آنچه مي داني ، نگو .

پرهيز از سوگند بسيار

انسان نبايد براي اثبات مدعاي خود در گرفتاري هاي زندگي ، نام مقدس خدا را وجه المصالحه قرار دهد . مايه تأسف است كه بعضي ها عادت كرده اند براي هر كاري هر چند ناچيز و بي اهميت ، سوگند بخورند . آنها با اين كار مي خواهند اطمينان طرف مقابل را جلب كنند ، در حالي كه سوگند خوردن ، نه تنها هيچ اعتمادي ايجاد نمي كند ، بلكه برعكس ، سبب بدگمان شدن طرف مقابل هم خواهد شد . شنونده با خود مي گويد اگر واقعاً راست مي گويد ، چه نيازي به سوگند خوردن دارد . به همين دليل ، هر چه بيشتر سوگند بخورد ، نسبت به وي بي اعتمادتر مي شود . زياد سوگند خوردن ، انسان را به دام گناه مي افكند . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

لا تُعَوِّدْ نَفْسَكَ الْيَمِينَ فَاِنَّ الْحَلاّفَ لا يَسْلَمُ مِنَ الْاِثْمِ . ( 3 )

به سوگند خوردن ، عادت نكن ؛ چون هر كس زياد سوگند بخورد ، از افتادن به دام گناه ، ايمن نيست .

در سخني ديگر به نقل اهل سنت مي فرمايد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ص 172 .

2 . سجع الحمام ، ص 310 .

3 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 293 .


155


دَعِ الْيَمِينَ لِلّهِ اِجْلالا وَلِلنَّاسِ اِجْمالا . ( 1 )

قسم خوردن را واگذار تا خدا را بزرگ داشته باش و نزد مردم نيز زيبا جلوه كني .

ميانه روي در ستايش و نكوهش ديگران

ميانه روي ، روزني به سوي داوري حكيمانه و واقع نمايي است . چه خوب است انسان همواره راه اعتدال در پيش گيرد و در هيچ چيز زياده روي نكند . متأسفانه بسياري از مردم در همه كارها به ويژه در ستايش و نكوهش افراد ، افراط و تفريط مي كنند . حب و بغض در داوري انسان به شدت اثر مي گذارد . ازاين رو ، بسياري از عيب هاي دوستان را نمي بينند و برعكس ، در بزرگ نمايي عيب هاي دشمنان افراط ميورزند . با اين پيش داوري ، اگر به كسي علاقه مندند ، چنان از او تعريف مي كنند كه گويي بهترين انسان روي زمين است و درباره مخالفانشان به قدري بدگويي مي كنند كه انسان تصور مي كند همه بدي ها در آنها جمع شده است . حضرت علي ( عليه السلام ) چنين حالتي را ناپسند مي داند :

اَكبَرُ الْحُمْقِ الاِْغْراقُ فيِ الْمَدْحِ وَالذَّمِّ . ( 2 )

بزرگ ترين حماقت ، زياده روي در ستايش و نكوهش است .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، به كساني كه در ستايش ديگران زياده روي مي كنند ، چنين هشدار داده است و مي فرمايد :

اِذَا رَفْعَتَ اَحَدَاً فَوْقَ قَدْرِهِ فَتَوَقَّعْ مِنْهُ اَنْ يَحُطَّ مِنْكَ بَقَدَرِ مَا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 187 .

2 . غررالحكم ، ج 2 ، ص 396 .


156


رَفَعْتَ مِنْهُ . ( 1 )

هنگامي كه كسي را زيادتر از استحقاقش بالا بردي ، از چنين كاري انتظار داشته باش كه به همان اندازه از منزلتت كاسته شود .

تكيه نكردن به بدكاران

عزت واقعي تنها با پناه بردن به خداوند فناناپذير به دست مي آيد . ازاين رو ، كساني كه درپي عزت هستند ، در فكرشان نمي گنجد كه به باطل پناه ببرند ؛ چون باطل ، كف روي آب است كه عمري بس كوتاه دارد . در مقابل ، كساني كه روحيه اي ضعيف و ايمان و اعتقادي متزلزل دارند ، تلاش مي كنند به قدرت هاي مادي تكيه كنند . اين تكيه گاه ها نه تنها پشتوانه اي قوي براي آنها به شمار نمي آيند ، بلكه موجب سقوط هرچه بيشتر آنها خواهند شد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

مَنْ لَجَأَ اِلَي الْباطِلِ لا يَعِزُّ . ( 2 )

پناه برنده به باطل عزت نخواهد يافت .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، مي فرمايد :

اَلْحَقُّ يُنِجي وَالْبَاطِلُ يُرْدِي . ( 3 )

حق نجات مي بخشد ، ولي باطل هلاك مي كند .

پرهيز از كينه جويي

كينه و كدورت پيش از اينكه به ديگران ضربه بزند ، روح و روان خود

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 58 .

2 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 390 .

3 . سجع الحمام ، ص 173 .


157


كينه جو را بيمار مي سازد . افراد كينه جو فرصت هاي گران بهاي عمر را در فكر نقشه و توطئه عليه ديگران مي گذرانند و از فرصت هاي طلايي تكامل باز مي مانند . ممكن است بعضي ها با هم كدورت ها و اختلاف هايي داشته باشند و كارشان به مشاجره و بالاتر از آن هم كشيده باشد و كينه هم را به دل گرفته باشند ، ولي بايد جوان مردانه تصميم گرفت و عفو و پوزش را جاي گزين كينه ها و كدورت ها كرد . به يقين ، برداشتن اين گام مثبت ، آثار بسيار شيرين و لذت بخشي خواهد داشت . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

طُوبي لِمَنْ خَلّي مِنَ الْغِلِّ صَدْرَهُ . ( 1 )

خوشا به حال كسي كه سينه اش را از كينه خالي كند .

در سخني ديگر كه شيعه و اهل سنت روايت كرده اند ، مي فرمايد :

اَنْقِ صَدْرَكَ مِنَ الْغِلِّ تَسْلِمْ . ( 2 )

سينه ات را از كينه خالي كن تا سالم بماني .

عدالت خواهي

حضرت علي ( عليه السلام ) ، عدل را رستگاري ، كرامت ، برترين فضايل و بالاترين موهبت الهي مي داند و مي فرمايد خداوند بيامرزد كسي را كه حقي ببيند و ياري كند يا ستمي را ببيند و آن را بازگرداند . ( 3 ) مبارزه با ستم ، روش هاي متعددي دارد . يكي از راه هاي مبارزه با ستم ، اين است كه انسان با عملكرد عادلانه خود ، ستم كاران را پيش مردم منزوي سازد . شكي نيست كه وقتي شما در برابر ستم كاري هاي ستمگران با مردم رفتار

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 4 ، ص 239 .

2 . كنز العمال ، ج 16 ، ص 180 .

3 . نهج البلاغه ، ترجمه : سيدجعفر شهيدي ، خطبه 205 ، ص 240 .


158


عادلانه داشته باشيد ، خودبه خود با آنان به ستيز ايستاده ايد . اين كار ، توجه و غيرت مردم و خشمشان را نسبت به ستمگران برمي انگيزاند و پايه هاي ستم را سست مي كند . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

ضادُّوا الْجَوْرَ بِالْعَدْلِ . ( 1 )

به ياري عدالت ، با ستم مبارزه كنيد .

فايده ديگر چنين كاري ، محبوبيت نزد خداوند است ، چنان كه اهل سنت از آن حضرت روايت كرده اند ، كه فرمود :

لَيْسَ شَيْءٌ اَحَبُّ اِلَي اللهِ مِنْ عَدْلِ اِمَام وَرِفْقِهِ . ( 2 )

نزد خدا ، چيزي محبوب تر از عدالت امام و مدارايش با مردم نيست .

ضمانت

بسيار اتفاق مي افتد كه آدمي ضمانت ديگران را قبول مي كند ، ولي پس از چندي به دليل پاي بند نبودن متعهد به بازپرداخت وام خويش مشكلاتي پديد مي آيد . اين در حالي است كه اگر فرد ضامن از ابتدا پاسخ منفي مي داد ، رابطه دوستانه آنان تا اين اندازه تيره و تار نمي شد . متأسفانه گاهي اوقات اين بدقولي ها ، به غيبت كردن از وام گيرنده نزد ديگران مي انجامد . بنابراين ، وقتي كسي از انسان درخواست ضمانت كرد ، فرد بايد نخست توانايي مالي خود و تقاضا كننده را بررسي كند و آن گاه تصميم بگيرد . كسي كه براي دوستي يا كمك به شخصي ، وي را ضمانت مي كند ، ولي در عمل ، توان پرداخت مبلغ مورد ضمانت را ندارد ، علاوه بر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 4 ، ص 232 .

2 . احياء علوم الدين ، ج 2 ، ص 206 .


159


شرمندگي ، ممكن است با مشكلات فراواني روبه رو شود ، در حالي كه اگر از ابتدا سنجيده رفتار مي كرد ، دچار اين مشكلات نمي شد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

لا تَضْمَنْ ما لا تَقْدِرُ عَلَي الْوَفاءِ بِهِ . ( 1 )

مبلغي را كه نمي تواني بپردازي ، ضمانت مكن .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، مي فرمايد :

لا تَعِدَنَّ عِدَةً لاتَثِقُ مِنْ نَفْسِكَ بِانْجَازِها . ( 2 )

وعده اي مده كه از خودت نسبت به وفاي به آن اطمينان نداري .

شتاب نكردن در پاسخ گويي

برخي تلاش مي كنند در پاسخ دادن بر ديگران سبقت بگيرند و اين امر را براي خود امتيازي به شمار مي آورند و احساس مي كنند با اين كار ، تيزهوش و حاضرجواب معرفي مي شوند . اين كار اشتباه است ؛ زيرا زياني كه از اين كار مي بينند ، بسيار بيشتر از سود آن است . بيشتر اشتباه هاي انسان نيز مربوط به مواردي است كه در كار خود شتاب كرده است ، همچنان كه بيشترين موفقيت ها از درنگ و تأمل به دست آمده است . مؤمن هيچ كاري را بدون فكر و تدّبر انجام نمي دهد . او جز به نياز سخن نمي گويد و كلماتش حساب شده است . همچنين زبان خود را از سخنان بي مورد باز مي دارد و از پرحرفي و گفتن مطالب بي فايده پرهيز مي كند . پرگويي ، قدرت تفكر را از آدمي مي گيرد و چون درباره گفته هايش تأمل ندارد ، دچار لغزش هاي فراوان مي شود و بايد پاسخ گوي پي آمدهاي منفي آن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 264 .

2 . سجع الحمام ، ص 307 .


160


باشد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

مَنْ اَسْرَعَ فِي الْجوابِ لَمْ يُدْرِكِ الصَّوابَ . ( 1 )

هر كس در پاسخ دادن شتاب كند ، خطا خواهد كرد .

پرهيز از مخالفت ناآگاهانه

هرگونه مخالفتي بايد آگاهانه و از روي دليل و برهان باشد . به صرف دور پنداشتن مطلبي از ذهن ، نمي توان از در مخالفت با آن برآمد و به تخطئه گوينده آن پرداخت . چه بسيار سخناني كه بسيار نغز و پرمعنا هستند و آن گاه كه آدمي از باطن سخن آگاه مي شود ، انگشت حيرت مي گزد و به گوينده آن آفرين مي گويد . پس بايد سخن ديگران را از زواياي مختلف واكاويد و آن گاه درباره آن داوري كرد . ممكن است سخني بشنويد كه عجيب و باور نكردني باشد . در اين حال ، نبايد از درِ مخالفت درآييد و گوينده را دروغ گو بپنداريد . انسان تا وقتي كه دليل محكمي بر غلط بودن حرف ديگران ندارد ، نبايد آن را تكذيب كند ، بلكه بايد دلايل قاطع ارائه دهد . حقيقت اين است كه بعضي از سخنان ، درست و واقعي است ، ولي عده اي به علت كم سوادي از درك آن عاجزند . بنابراين ، پيش از مخالفت با هر سخني ، همه جنبه هاي موضوع را بسنجيد تا مخالفت شما جاهلانه نباشد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

لا تُعادُوا ما تَجْهَلُونَ فَاِنَّ اَكْثَرَ الْعِلْمِ فِيما لا تَعْرِفُونَ . ( 2 )

با آنچه نمي دانيد ، دشمني نكنيد ؛ چون بخش بزرگي از دانش در محدوده دانسته هاي شما نيست .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 5 ، ص 337 .

2 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 278 .


161


از طرفي خود گوينده نيز بايد در گفته هايش ميزان درك شنونده را نيز در نظر بگيرد . بنا بر نقل اهل سنت ، آن حضرت مي فرمايد :

حَدِّثُوا الْنَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ وَدَعُوْا مَا يَنْكِرونَ . ( 1 )

با مردم به آنچه مي شناسند ، سخن گوييد و از گفتن چيزي كه با آن آشنايي ندارند ، درگذريد .

درگير نشدن با افراد پست

آموزه هاي ديني ، آدمي را به كرامت و بزرگ منشي رهنمون مي سازد و از او مي خواهد در رويارويي با افراد نادان ، كريمانه از كنارشان بگذرد ؛ زيرا هرگونه مشاجره اي در نهايت به زيان افراد باشخصيت و بزرگوار خواهد بود . ازاين رو ، هر انسان عاقلي بايد از ايجاد درگيري با ديگران خودداري كند . اين مسئله زماني اهميت بيشتري دارد كه طرف مقابل ، شخص پست و نانجيبي هم باشد . چنين كسي براي از بين بردن طرف مقابل ، از هيچ كار ناجوان مردانه اي دريغ نمي كند و به تنها چيزي كه فكر مي كند ، از ميان برداشتن رقيب است . انسان پست و فرومايه به هيچ اصل اخلاقي پاي بند نيست و با نسبت دادن اتهام هاي بي جا ، شخصيت ديگران را مسخ مي كند و صورت قضيه را به گونه اي دگرگون مي كند كه ساده انديشان ، او را مقصر به شمار مي آورند و از ارج و منزلتشان به شدت كاسته مي شود . كمترين خرده اي كه به چنين فردي مي توان گرفت ، اين است كه چرا خودش به درگيري با چنين افرادي پرداخته است . همچنين اين وضعيت ، راه را براي پرخاشگري ديگران با انسان در صحنه هاي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . كنز العمال ، ج 10 ، ص 304 .


162


مشابه باز مي كند . حضرت علي ( عليه السلام ) در اين باره مي فرمايد :

لا تُلاحِ الدَّنِيَّ فَيَجْتَرِيءَ عَلَيْكَ . ( 1 )

با فرد پست و زبون درگير نشو كه نسبت به تو گستاخ مي شود .

شبيه همين سخن است آنچه اهل سنت از آن حضرت نقل نموده اند كه مي فرمايد :

لا تُنَازِعْ جَاهِلا وَلا تُشابِعْ مَائِقاً . ( 2 )

با جاهل درگير مشو و با احمق يار مباش .

خطاب مؤدبانه

اگر به شئون ديگران احترام گذاشته نشود و با صداي بلند يا با امر و نهي يا الفاظ نامناسب مورد خطاب قرار گيرند ، واكنش آنها نيز نامناسب خواهد بود . نرم و ملايم سخن گفتن سبب نزديكي قلب ها و برقراري ارتباط صميمانه مي شود و در پرتو اين هم دلي ، كارها نيز به نتيجه مطلوب نزديك مي شود . باوجود اين ، متأسفانه بعضي ها در صدا زدنِ افراد ادب را رعايت نمي كنند ، درحالي كه اگر ديگران آنها را بدان گونه بخوانند ، عصباني مي شوند و حتي پاسخشان را هم نمي دهند . جاي تعجب است افرادي كه خود را در موضع برتر مي بينند و خطاب پرخاشگرانه دارند ، وقتي كه نيازمند كمك ديگران باشند ، چنان مؤدبانه و محترمانه صحبت مي كنند كه گويا آن شخص ديروزي نيستند . بنابراين ، آن گونه كه انتظار داريد ديگران با شما برخورد كنند ، با مردم رفتار كنيد و مطمئن باشيد سخن شايسته ، نه تنها از ارج و قرب آدمي نمي كاهد ، بلكه مقام و منزلت او

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 274 .

2 . سجع الحمام ، ص 316 .


163


را در نظر ديگران افزايش مي دهد و بازخوردي مناسب در پي دارد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

اَجْمِلُوا فِي الْخِطابِ تَسْمَعُوا جَمِيلَ الْجَوابِ . ( 1 )

مردم را مؤدبانه صدا بزنيد تا پاسخ مؤدبانه بگيريد .

در سخني ديگر بنا به نقل شيعه و اهل سنت مي فرمايد :

لا تَقُلْ مَا لْا تُحِبُّ اَنْ يُقَالَ لَكَ . ( 2 )

آنچه دوست نداري به تو گفته شود ، به ديگران مگو .

چشم ندوختن به فرومايگان

مسلمانان مانند يك پيكرند و در غم و شادي بايد در كنار يكديگر باشند . كمك رساني به ديگران در دين اسلام ، پاداش هاي فراواني دارد و احكامي چون احسان ، قرض الحسنه و مانند آن براي اين منظور تشريع شده است اسلام در كنار آن ، پيروانش را عزت مند مي خواهد و سفارش مي كند تا آنجا كه ممكن است شأن و ارزش خود را حفظ كنند و در پي رفع نيازمندي هاي خود به سوي هر كسي دست نياز دراز نكنند . اصولا ممكن است در زندگي دچار كمبودهايي شويد و به كمك اقتصادي نياز داشته باشيد . در چنين مواردي تا آنجا كه ممكن است ، بكوشيد از ديگران كمك نخواهيد . اگر خداي ناكرده ناگزير شديد ، تلاش كنيد از افراد پست همت و فرومايه كمك نگيريد ؛ زيرا آنها آن قدر ناجوان مرد و پليدند كه شما را دچار پشيماني و شرمندگي خواهند كرد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 2 .

2 . كنز العمال ، ج 16 ، ص 172 ؛ نهج البلاغه ، نامه 31 .


164


طالِبُ الْخَيْرِ مِنَ الِّلئامِ مَحْرُومٌ . ( 1 )

كسي كه از فرومايه انتظار نيكي داشته باشد ، ناكام مي ماند .

در سخني ديگر كه اهل سنت نقل كرده اند ، مي فرمايد :

فُوْتُ اَلْحَاجَةِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا اِلي غَيْرِ اَهْلِهَا . ( 2 )

بر نيامدن نيازمندي آسان تر است از درخواست برآورده شدنش از افراد نااهل .

پرهيز از لباس شهرت

بعضي از مردم مي خواهند تافته جدابافته باشند و به هر شكل ممكن زبانزد خاص و عام شوند . ازاين رو ، از شيوه هاي مختلف براي رسيدن به اين مقصود استفاده مي كنند . بعضي با ساختن ساختمان هاي آن چناني ، برخي ديگر با تهيه ماشين هاي ويژه و شماري ديگر نيز با پوشيدن لباس هاي خاص مي كوشند انگشت نماي مردم شوند . پوشيدن لباس شهرت ، كار درستي نيست . لباس شهرت ، لباسي است كه پوشيدنش در جامعه معمول نباشد و با پوشيدن آن ، انسان مورد غيبت ، تهمت يا تمسخر افراد قرار مي گيرد . انسان به جاي كسب شهرت از اين راه ها بايد بكوشد تا با دانش اندوزي ، پرهيزكاري و نيكوكاري ، نام خويش را بر كتيبه هستي ماندگار سازد . در غير اين صورت ، اين شهرت ها ، خيالي است و هيچ سودي براي انسان ندارد . ازاين رو ، حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

اِلْبَسْ مالا تَشْتَهِرُ بِهِ وَلايُزْرِي بِكَ . ( 3 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 4 ، ص 250 .

2 . كفاية الطالب ، ص 205 .

3 . غررالحكم ، ج 2 ، ص 185 .


165


لباسي بپوش كه تو را انگشت نما و عيب دار نكند .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، به لباسي كه متعارف بين مردم است ، توصيه مي كند :

اِلْبَسْ مِنَ الثِّيابِ مَا يَشْتَهي اَلْنّاسُ . ( 1 )

لباسي را بپوش كه مورد رغبت مردم است .

پرهيز بدهكاري

بعضي از انسان ها بر اثر بدهكاري و انباشته شدن بدهي ها و ناتواني از پرداخت آن ، كم كم به دروغ گفتن روي مي آورند و در رديف دروغ گويان حرفه اي درمي آيند . براي پيش گيري از اين كار بايد از ميزان بدهكاري كاست تا به پي آمدهاي بد آن دچار نشد . اگر آدمي به آنچه روزي اوست ، قانع باشد و بر اثر زياده خواهي در پي تقاضاي وام برنيايد ، شخصيت خود را زير سؤال نمي برد . چه خوب است انسان ابتدا توانايي خود را در بازپرداخت وام ها بسنجد ، آن گاه قرض بگيرد تا در زمان بازپرداخت قرض خود دچار مشكل نشود و خود را به دروغ نيالايد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

كَثْرَةُ الدَّيْنِ تَصِيرُ الصّادِقَ كاذِباً و الْمُنْجِزَ مُخْلِفاً . ( 2 )

بدهكاري زياد ، راست گو را دروغ گو و خوش قول را بدقول مي كند .

در سخني ديگر كه اهل سنت نقل كرده اند ، مي فرمايد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 277 .

2 . غررالحكم ، ج 4 ، ص 592 .


166


كَثْرَةُ الدَّيْنِ تَضْطَرُّ الصَّادِقَ اِلي الْكِذْبِ وَالْوَعْدَ اِلَي الْاِخْلافِ . ( 1 )

بده كاري زياد ، راست گو را مجبور به دروغ گويي مي كند و وعده دهنده را به خلف وعده مي كشاند .

تذكر دوستانه

مؤمنان ، آيينه يكديگرند و بايد در برطرف كردن كاستي ها و عيب ها به يكديگر كمك كنند . بنابراين ، شايسته است كه عيب هاي دوستانمان را به آنها بگوييم تا درصدد برطرف كردن آنها باشند . البته اين تذكر بايد به گونه اي باشد كه آبرويشان محفوظ بماند . به اين منظور ، تذكر بايد به صورت پنهاني صورت گيرد وگرنه ممكن است غرورشان بشكند و واكنش منفي نشان دهند . در واقع ، كسي كه عيب دوستش را به آنها گوشزد نمي كند ، خيانت كرده است . همچنين كسي كه در حضور جمع ، عيب دوستش را بازگو مي كند ، مايه آبروريزي او مي شود و زمينه اصلاح و هدايتش را از بين مي برد . با چنين برخوردي ، شخص هرگز عيب خود را برطرف نمي سازد . بنابراين ، هر چه تذكرها غيرمستقيم باشد ، اثربخش تر خواهد بود و در صورت نياز و ضرورت ، اگر قصد تذكر مستقيم را داشته باشد ، بايد به صورت پنهاني و طرفيني ، با مقدمه چيني و به كار بردن ادبياتي مناسب بيان شود . اگر كسي عيب برادران ديني خود را ناديده بگيرد و نسبت به اصلاح او احساس مسئوليت نكند ، بايد دانست در اصل ، دشمن اوست و با اين كار ، زمينه هاي رشد و هدايت دوست خود را از بين برده است . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 272 .


167


مَنْ ساتَرَ عَيْبَكَ فَهُوَ عَدُوُّكَ . ( 1 )

آن كس كه عيبت را از تو بپوشاند ، دشمن توست .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، مي فرمايد :

اِذَا غَشَّكَ صَدِيقُكَ فَاجْعَلْهُ مَعَ عَدُوِّكَ . ( 2 )

هنگامي كه دوست تو با تو غش كرد و عيب هايت را به تو نگفت ، او را كنار دشمنت قرار ده .

پندآموزي

دل هاي انسان ها در طول زمان زنگار مي گيرد و سخنان آموزنده ، وسيله اي براي زنگارزدايي و صيقل كاري است . آدميان در هر پست و مقام و در هر وضع و شرايطي به موعظه نيازمندند ؛ زيرا آلودگي هاي زندگي مادي خواه ناخواه گردي از غفلت و بي خبري بر روح مي افكند . انسان بر اثر دوري از پند و موعظه به بي راهه مي افتد . در چنين حالي است كه بيش از هر زمان ديگري به موعظه و نصيحت نيازمند است . اين پندها همچون باران پاييزي ، غبار را از وجود انسان مي زدايند و به روحش ، صفا مي بخشند و سرزمين وجود ، با پند و موعظه ، جاني تازه مي گيرد . حضرت علي ( عليه السلام ) در سخني ديگر كه شيعه و اهل سنت روايت نموده اند ، مي فرمايد :

اَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ . . . . ( 3 )

قلب خود را با اندرز زنده كن . . . .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، 5 ، ص 253 .

2 . سجع الحمام ، ص 6 .

3 . غررالحكم ، ج 2 ، ص 206 ؛ كنز العمال ، ج 16 ، ص 168 .


168


دورانديشي

تصميم گيري براي انجام دادن هر كاري بايد با تأمل و تدبّر همراه باشد . تصميم گيري شتاب زده و بدون تفكر به نتيجه نمي رسد و زيان هاي جبران ناپذيري هم در پي دارد . بنابراين ، انسان در عين تلاش براي تصميم گيري در امور زندگي ، بايد هميشه آينده نگري و دورانديشي را در نظر گيرد تا خداي نكرده در چاهي نيفتد كه ناخودآگاه با دست خود مي كَنَد . در اين راستا آدمي براي انجام دادن هر كاري بايد افزون بر دقت كردن ، از ديگران هم نظرخواهي كند . گاهي لازم است كه كار را به گونه اي آغاز كنيم كه اگر لازم شد ، بتوانيم آن را رها كنيم ، نه آنكه از اول ، تمام پل ها را پشت سرمان خراب كنيم و در تنگنا قرار گيريم . پس شايسته است آدمي هر زمان تصميم به انجام كاري دارد ، درباره عاقبت آن بينديشد و اگر فرجام آن رشد بود ، انجام دهد و گرنه رها سازد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

لاخَيْرَ فِي عَزْم بِلا حَزْم . ( 1 )

تصميم قاطع بدون دورانديشي سودي ندارد .

در سخني ديگر به روايت اهل سنت مي فرمايد :

مِنَ الْحَزْمِ اَلْعَزْمُ وَمِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ اَلْتَوَانِي . ( 2 )

عَزم از دورانديشي برمي خيزد و سستي اراده سبب محروميت است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 387 .

2 . كنز العمال ، ج 16 ، ص 177 .


169


دوست گزيني

هم نشيني با دوستان خواه ناخواه بر اخلاق و رفتار انسان اثر مي گذارد و او را به راه صواب يا انحراف مي كشاند . اثرگذاري در خوي و خصلت هاي دوستان ، گريزناپذير است ، همچنان كه ممارست با عطرهاي دل نواز يا خارهاي جراحت زا اثر مثبت يا منفي به همراه دارد . در اين زمينه ، غالباً انسان ها با كساني هم نشين و رفيق مي شوند كه از نظر عقيده و رفتار با يكديگر سنخيت داشته باشند . بنابراين ، يكي از بهترين راه هاي شناخت ديگران آن است كه ببينيم آنها با چه كساني معاشرت دارند . بسياري از اوقات اگر بخواهيم در مورد ديگران تحقيق كنيم ، نمي توانيم آن گونه كه بايد و شايد ، از خود آنان اطلاعات درستي به دست آوريم . در اين موارد ، از راه معاشرت هاي افراد مي توان به نتايج بهتري دست يافت . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

اِخْتَبِرُوا النّاسَ بِإِخْوانِهِمْ ( 1 )

مردم را به دوستانشان بشناسيد .

راه ديگري كه آن حضرت براي شناخت افراد ارائه مي كنند ، شناخت اشخاص به وسيله دشمنان آنهاست . بنا بر نقل اهل سنت از آن حضرت است كه فرمود :

اِذَا اَرَدْتَ اَنْ تُصَادِقَ رَجُلا فَانْظُر مَنْ عَدُوُّهُ . ( 2 )

هرگاه خواستي با كسي دوستي كني ، به دشمنش بنگر كه چه كسي است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ص 106 .

2 . سجع الحمام ، ص 51 .


170


حفظ آبرو

آبرو از مهم ترين سرمايه هاي انسان است . انسان بايد هميشه مراقب باشد كه مبادا سخني يا كاري از او سربزند و آبرويش را به خطر اندازد . گاهي انسان كاري مي كند يا سخني مي گويد كه صادقانه و از روي نيت پاك و خداپسندانه است ، ولي از آنجا كه به كُنه آن توجه ندارد ، در معرض اتهام ديگران قرار مي گيرد و آبرويش به خطر مي افتد . شايسته است كه با دورانديشي و دقت در سخنان و رفتار خود ، بهانه سوءاستفاده براي ديگران را فراهم نكند . آبروي رفته به آساني بازنمي گردد و مرگ آبرو ، گوشه نشيني و انزوا و از دست دادن موقعيت هاي فردي و اجتماعي را به دنبال دارد . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

لا تَجْعَلْ عِرْضَكَ عَرَضاً لِقَوْلِ كُلِّ قائل . ( 1 )

آبروي خود را در معرض سخنان ديگران قرار مده .

در سخني ديگر كه اهل سنت روايت كرده اند ، مي فرمايد :

مَاءُ وَجْهِكَ جَامِدَةٌ يُقطِرُّهُ السُّؤَالُ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُه . ( 2 )

آبروي تو جامد است و دست نيازمندي به سوي ديگران دراز كردن آن را قطره قطره آب مي كند . پس نيك بنگر كه آن را نزد چه كسي مي ريزي .

پندپذيري

اگر آدمي در برابر پند ديگران ، نرمش نشان ندهد ، هيچ گاه نمي تواند از عيب هاي خود فاصله بگيرد . كسي كه مؤمن را آينه خويش نمي بيند و

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 6 ، ص 294 .

2 . سجع الحمام ، ص 373 .


171


خود را از هر نظر بي عيب مي شمارد ، راهي به اصلاح ندارد . تنها زماني آدمي مي تواند ضعف خود را برطرف كند كه پذيراي نصيحت ديگران باشد . بنابراين ، نبايد هيچ گاه از پند ديگران هراسيد ؛ زيرا انتقاد ديگران در موفقيت انسان سهم بسزايي دارند . پس نصيحت هاي سازنده را بايد با آغوش باز پذيرفت . اگر موعظه كننده از روي دوستي و علاقه مندي پند دهد ، سپاس گزار او خواهيم شد و اگر از روي دشمني باشد ، بيش از پيش در كارهايمان دقت خواهيم كرد . امام رادمردان مي فرمايد :

اِسَمَعُوا النَّصِيحَةَ مِمَّنْ اَهْداها اِلَيْكُمْ . ( 1 )

پند و اندرز را از كسي كه آن را به شما هديه مي كند ، بپذيريد .

آن حضرت در كلامي ديگر به روايت اهل سنت نه تنها توصيه به پذيرش نصيحت كرده است ، بلكه مي فرمايد :

اِحْمَدْ مَنْ يُغْلِظُ عَلَيْكَ وَيَعِظُكَ لا مَنْ يُزّكّيكَ وَيَتَمَلَّقُكَ . ( 2 )

سپاس گزار آن كس باش كه با تو درشتي كرده است ، و پندت دهد ، نه كسي كه تو را از خطا پيراسته كند و به ستايشت بپردازد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 2 ، ص 243 .

2 . سجع الحمام ، ص 46 .


172


اخلاق اجتماعي / نبايدها

بخش دوّم : نبايدها

خودستايي

فخرفروشي و خودستايي ، دليل ضعف روحي انسان است . كسي كه روح نيرومند و خودساخته اي دارد ، نيازي نمي بيند كه خود را نزد ديگران بستايد . آن كس كه از خود تعريف مي كند ، معمولا نتيجه معكوس مي گيرد ؛ زيرا مردم مي دانند كه او بيهوده لاف مي زند . اگر انسان خوب باشد ، به تعريف و تمجيد از خود نيازي ندارد . از قديم گفته اند : « عطر آن است كه خود ببويد ، نه آنكه عطار بگويد . » بنابراين ، اگر انسانِ خوبي باشيم ، بايد ديگران از گفتار و كردارمان ، به خوب بودن مان پي ببرند ، نه از تعريفي كه از خود مي كنيم . امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

كَفي بِالْمَرْءِ مَنْقَصَةً اَنْ يُعَظِّمَ نَفْسَهُ . ( 1 )

در نابخردي وكوته فكري شخص همين بس كه خود را بزرگ بشمارد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . غررالحكم ، ج 4 ، ص 578 .


173


مردم در اصطلاح به چنين كساني ، افراد از خود راضي مي گويند كه يكي از آثار چنين تفكري آن است كه به جاي آنكه در نظر مردم با عظمت جلوه كنند ، مردم با ديد حقارت به آنان مي نگرند و از چشم مردم مي افتند ، همچنان كه علي ( عليه السلام ) به نقل اهل سنت مي فرمايد :

مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُ عَلَيْهِ . ( 1 )

كسي كه از خودراضي باشد ، خشم گيرندگان بر او زياد خواهند بود .

خودبزرگ بيني

انسان يكتاپرست كه خداي سبحان را سرچشمه كمال مي داند و باور دارد هر نعمتي از جانب اوست ، در برابر خداوند و انسان هاي ديگر فروتن است و هيچ گاه خود را از ديگران برتر نمي بيند . او نيك مي داند كه خودبزرگ بيني يكي از صفات زشت است . دارنده اين صفت هميشه خود را برتر و بهتر از ديگران مي پندارد . اين صفت از كمبودي كه شخص در خود احساس مي كند ، برمي خيزد كه ممكن است روحي ، جسمي ، اقتصادي يا اجتماعي باشد . بايد دانست بر خلاف تصور متكبران ، آنها كه باد غرور و نخوت در سر دارند ، در اذهان مردم ، پست و حقيرند . به راستي ، آدمي در برابر چه داشته ماندگاري بر خود مي بالد ؛ جسم چند روزه و استخوان هايي كه كهنه و پوسيده مي شوند . حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد :

اَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَاخِرُهُ جِيفَةٌ وَهُوَ قائِمٌ بَيْنَها وِعاءً لِلْغائطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ . ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 400 .

2 . سفينه البحار ، ماده كبر .


174


[ جاي شگفتي است كه ] آدمي زاد آغازش ، نطفه و پايانش ، مردار و خود ، ظرف تفاله است ، ولي با اين حال ، خودبزرگ بين است .

اين سخن با اندكي تفاوت از طريق اهل سنت چنين آمده است :

عَجِبْتُ لِلْمُتَكبِّر الَّذي كانَ بِالأَمْسِ نُطْفَةً وَيَكُونُ غَداً اَلْجِيْفَةَ . ( 1 )

در شگفتم از متكبر كه در گذشته ، نطفه بود و فردايش ( پس از مرگ ) مردار بدبود مي شود ( چگونه تكبر مي كند ) .

افراط در دوستي

اسلام براي دوستي و هم نشيني ، ارزش فوق العاده اي قائل است . ازاين رو ، شاخص هايي براي انتخاب دوست ، معرفي و به دقت در گزينش دوست ، سفارش فراواني كرده است . از آنجا كه بشر ذاتاً اجتماعي آفريده شده ، ناگزير است در زندگي ، دوستاني براي خود انتخاب كند . هم نشيني با دوستان ، اگر دوستان خوبي باشند ، براي انسان بسيار سودمند است . در اين ميان ، چون دوست صميمي و دل سوز كم است ، انسان بايد تا آنجا كه مي تواند ، از معاشرت هاي بي رويه بكاهد ؛ چون اگر اين نشست و برخاست ها بي حساب و كتاب باشد ، زيان هاي جبران ناپذير روحي و جسمي براي او به بار مي آورد . از سوي ديگر ، كساني كه در زندگي دوستان بسياري دارند ، كمتر به امور و تكاليف خود مي رسند ؛ چون وقتشان صرف معاشرت و گفتوگوهاي بسيار و بي مورد مي شود و فرصت نمي كنند به كارهاي اساسي خويش برسند . اين افراد برنامه ريزي درستي براي زندگي خود ندارند . در نتيجه ، ناگهان متوجه مي شوند كه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سجع الحمام ، ص 238 .


| شناسه مطلب: 77714