بخش 1
یادداشت کمیته علمی سرآغاز مقدمه ضرورت کتابشناسی پیشینة کتابشناسی زیارت گزارشی از کتابشناسی زیارت آیین تدوین کتاب بخشهای این مجموعه
بسم الله الرحمن الرحيم
كتابشناسي زيارت
(كتابشناسي زيارت، مزار، زيارتگاههاي اسلامي، توسل، شفاعت، تبرك)
نويسنده : سيدرضا باقريانموحد
يادداشت كميته علمي
داشتن ارتباط با انسانهاي بزرگ و اُسوه، يكي از بهترين راهها و شيوههاي تربيتي به شمار ميرود. روح و جان آدمي، در جريان اين ارتباط، صيقل و صفا مييابد و از كدورتها و ناپاكيها خلاص ميگردد. اين تأثيرپذيري، در پرتو الگوبرداري از رفتار، منش، خُلق و خوي و حَسَنات و تمايلات انسانهاي بزرگ است. از سوي ديگر، تأثير معنوي و اِشراف ارواح بزرگ بر ديگران نيز قابل انكار نيست.
انبيا و اولياي الهي، بهترين الگوهايي هستند كه انسانها ميتوانند از ارتباط با آنان، در مسير رشد و تكامل خود، بهره برند. اين ارتباط، در قالب «زيارت» مطرح شده است. زيارت قبور اولياي الهي ميتواند به شناخت بيشتر آن بزرگواران و الگوبرداري از خصلتهاي الهي آنان بينجامد و يا از طريق اشراق معنوي، بر روح و جان آدمي تأثيرگذار باشد.
استقبال انسانها از اماكن زيارتي در تمامي اديان آسماني و بشري و نيز اشتياق مسلمانان به زيارت اماكن و مزارات مقدّس، بر كسي پوشيده نيست. به عنوان نمونه، تنها از ميان ايرانيان، سالانه ميليونها زائر به مكانهاي زيارتي سفر ميكنند و از آنها بهره معنوي ميگيرند؛ مكانهايي از قبيل:
1. خانه خدا و مزار پيامبر (صلّي الله عليه وآله) و ائمه بقيع (عليهم السلام) در عربستان
2. عتبات مقدّس در عراق
3. حَرَم امام رضا (عليه السلام) در مشهد
4. حرم امامزادگان در قم، شهرري و شيراز.
5. مزار ساير امامزادگان، صحابه و اولياي الهي.
جايگاه معنوي و بلند زيارت از يك سو و گستردگي و فراواني زيارت و استقبال از آن از سوي ديگر، اين الزام را به ميان ميآورد كه مسأله زيارت، از ابعاد مختلف، مورد كاوش و پژوهش قرار گيرد و در كنار آن، به بررسي آفتها و آسيبهاي اين پرونده نيز پرداخته شود. چنين پژوهشي، از يك سو براي متولّيان امر زيارت، مفيد است تا در برنامهريزيها از آن بهره گيرند و از ديگر سو براي زايران، تا بهره معنوي خويش را بالا برند.
معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبري، با همكاري سازمان اوقاف و امور خيريه و دفتر امور حج و زيارت سازمان صدا و سيما، با انگيزه
تحقق چنين آرماني، در سال 1385، تصميم به برگزاري همانديشي «زيارت» گرفت تا صاحبنظران و عالمان و محققان بتوانند ابعاد اعتقادي، اجتماعي و اخلاقي زيارت را مورد پژوهش قرار داده، دستاوردهاي خود را در اين موضوع، ارائه نمايند. در اين راستا، در سال 1386، فراخوان مقاله و آثار ادبي، در محورهاي هفتگانه زير، اعلام گرديد:
1. كليات
2. مباني فكري و اعتقادي زيارت
3. آداب زيارت
4. آثار زيارت
5. آسيبشناسي زيارت
6. مباحث مرتبط با زيارت
7. آثار هنري مرتبط با زيارت.
نتيجه اين فراخوان، دريافت 290 مقاله و نوشته ادبي بود كه كميته علمي همانديشي، به بررسي آنها در دو مرحله پرداخت و از آن ميان، 49 اثر برگزيده شد: 42 مقاله كه در مجموعه مقالات همانديشي منتشر ميشوند. دو نوشته ادبي كه در خبرنامه نشر مييابند و پنج سفرنامه كه در كتابي مستقل با عنوان سفرنامههاي زيارتي در دسترس علاقهمندان و اهل نظر قرار خواهند گرفت.
در كنار آن، كميته علمي، دو برنامه ديگر را نيز در دستور كار قرار داد: يكي سفارش تهيه كتابشناسي زيارت و ديگري تهيه خبرنامه همانديشي زيارت.
اينك به ياري خداوند و ارواح بزرگ پيامبر و ائمه (عليهم السلام) محصولات همانديشي در قالب چهار عنوان و شش مجلد، در اختيار پژوهشگران و علاقهمندان قرار ميگيرد.
1. مجموعه مقالات همانديشي زيارت 2 جلد
2. كتابشناسي زيارت 1 جلد
3. سفرنامههاي زيارتي 1 جلد
4. خبرنامه همانديشي زيارت 2 شماره
گفتني است مجموعه مقالات برگزيده ـ كه در دو جلد، نشر مييابد ـ ، در شش عنوان كلي به شرح زير، سامان يافته است:
1. كليات 8 مقاله
2. مباني فكري و اعتقادي زيارت 6 مقاله
3. نقد و بررسي شبهات زيارت 5 مقاله
4. آداب زيارت 2 مقاله
5. آثار و فوايد زيارت 14 مقاله
6. زيارت در فرهنگ و ادب فارسي 7 مقاله.
اميد است اين حركت علمي، با ياري خداوند، گامي راهگشا براي نشستهاي تخصصي و همايشهاي ديگر باشد تا در آنها زواياي زيارت بيش از پيش مورد پژوهش و تبيين، قرار گيرد.
سرآغاز
در اديان الهي، به «مفهوم زيارت»، «مقام زيارتشونده» و «ثواب زيارتكننده» پرداخته شده و انجام آن بر همگان توصيه گرديده است.
تمام انبيا و اولياي الهي در انجام اين آموزة ديني كوشا بودند و پيروان خود را به انجام آن تشويق و ترغيب ميكردند:
اين را به جرأت ميتوان گفت كه هيچ مذهب و مكتب و ايدئولوژي و فرهنگي به اندازة اسلام در اين زمينه برنامه ندارد و از مناسبتها و فرصتها در جهت ساختن روحهاي بزرگ و تربيت كردن انسانهاي پاك استفاده نكره است.
(فرهنگ زيارت، جواد محدثي، ص 15)
در تكميل جملات استاد محدثي بايد افزود: در بين مذاهب مختلف در اسلام نيز، به جرأت ميتوان گفت كه هيچ مذهب و مكتبي، به اندازة تشيع، در اين زمينه برنامه ندارد و از مناسبتها و فرصتها در جهت ساختن روحهاي بزرگ و تربيت انسانهاي پاك استفاده نكرده است.
گواه اين سخن، تأليف صدها كتاب ارزشمند و گرانسنگ، با عناويني چون «زيارات»، «مزارات» و «توسلات» در ادبيات تشيع است كه در ديگر مذاهب به اين وسعت (هم از نظر پر برگي و هم پر باري) وجود ندارد.
نشر فرهنگ زيارات و زيارتنامهنويسي در ميان عالمان و محققان
شيعه از ديرباز مورد توجه و عنايت بوده است؛ به طوري كه ما امروزه ميراثدار صدها اثر ماندگار و گرانسنگ از پيشينيان هستيم؛ آثاري كه هر كدامشان گنجينهاي پربها از معارف الهي و دستاوردهاي معنوي است.
امروزه خوشبختانه عليرغم شبهات ايجاد شده و دشمنيهاي ناآگاهانة برخي مخالفانِ انديشههاي اهل بيتي، فرهنگ زيارتپژوهي و زيارتنامهخواني در جامعه رواج بيشتري يافته است. گرچه هنوز آن چنان كه شايستة اين آموزة مهم ديني است، تحقيقات و پژوهشهاي علمي صورت نگرفته و جاي تأليفات زيارتپژوهي همچنان خالي است.
اكنون با تهية مجموعة حاضر، نخستين گام را در راستاي غبارزدايي از ميراث پيشينيان و احياي نام و ياد گنجينههاي علمي آنان و همچنين به منظور بازگشايي بابي با عنوان «زيارتپژوهي در قلمرو تحقيقات علوم انساني»، برداشته و «كتابشناسي زيارت» را تقديم محققان و پژوهشگران ميكنيم كه اميد است با عنايات حضرت حق و پيشوايان بر حقّش و دعاي خير خوانندگان، مفيد واقع شود.
كتابشناسي زيارت، عهدهدار پاسخ به پرسشهاي زير است:
* مهمترين كتابهايي كه دربارة زيارت و ديگر مفاهيم مرتبط (مانند مزار، زيارتگاه، توسل، شفاعت) به زبان فارسي يا عربي نوشته يا ترجمه شده، كدام است؟
* محتوا و موضوع اصلي اين آثار چيست؟
* ويژگي و امتيازهاي اين نوشتهها در چيست؟
به ديگر سخن، در اين مجموعه، مهمترين آثاري كه در قلمرو كتابهاي فارسي و عربي درباره زيارت نوشته شده، به ترتيب حروف الفبا، معرفي توصيفي شدهاند.
در مقدمة كتاب، از ضرورت كتابشناسي، پيشينه و محتوا و آيين تدوين آن سخن به ميان خواهد آمد.
در پايان شايسته است از تمامي استادان و فرزانگاني كه در انجام اين
تحقيق ياريام كردهاند، تشكر كنم، كه عبارتند از:
جناب آقاي سيدعلي قاضيعسكر، معاون محترم آموزش و پژوهش بعثة مقام معظم رهبري. مدير محترم تحقيقات حج آقاي محمود شريفي كه افتخار انجام اين تحقيق را به اين حقير واگذار كردند.
مدير محترم مجمع ذخائر اسلامي، جناب آقاي سيد صادق حسيني اشكوري. مدير محترم مؤسسة امام هادي (عليه السلام) جناب آقاي سيد هادي رفيعيپور كه بخش نسخهشناسي زيارات، حاصل زحمت و دسترنج آنهاست.
مديران و كاركنان كتابخانههاي تخصصي آيتالله سيستاني در قم (كتابخانه ادبيات، تاريخ، حديث، فلسفه و كلام) كه لطف و عنايت خاصي نسبت به اين حقير داشتند.
دوستان عزيزم آقايان دكتر سيدحسين اسحاقي، سيدعباس حسيني، علي حائري، عيسي زارعي، مصطفي محفوظي، مسعود افشاري، علي جليلپور، سيدعباس رستاخيز، علي ورسهاي، غلامرضا گليزواره، مصطفي فياضپور، علي باقريفر، سيدجواد هاشمينژاد و سيدحسن احمدينژادبلخي كه سالهاست خوشهچين خرمن تجربيات و تخصصشان هستم.
انجام اين تحقيق را مديون دعاي خير پدر و مادر و فداكاريهاي همسر و فرزندم ميدانم و از حضرت حق، آرزوي سلامتي دنيايي و آخرتي ايشان را دارم و ثواب انجام اين كار را به ارواح پاك پدربزرگهاي مهربانم (مرحوم سيدحيدر نجفي و مرحوم سيدحسن كربلايي) هديه مينمايم. انشاءالله.
خدايا چنان كن سرانجام كار * تو خشنود باشي و ما رستگار
سيد رضا باقريان موحد
10/8/1386
مقدمه
ضرورت كتابشناسي1
فرهنگ زيارتپژوهي و زيارتنامهنويسي در اسلام ـ به ويژه در مكتب تشيع ـ از آغاز تاريخ اسلام، از زمان حيات ائمة هدي تاكنون ادامه داشته و دارد و تاكنون صدها كتاب گرانسنگ در اين زمينه به قلم اولياي خدا و محققان علوم ديني به رشتة تحرير درآمده كه اكنون بخش عظيمي از ميراث معنوي اسلام را تشكيل ميدهد.
امروزه اين متون ارزشمند جزو اصلي متون اسلامي ـ به ويژه در مكتب تشيع ـ محسوب ميشود و استفاده و شناسايي آنها براي محققان علوم انساني و معارف اسلامي لازم و ضروري است.
از سوي ديگر، مفهوم زيارت با مفاهيم عقيدتي، اخلاقي و عرفاني بسياري گره خورده كه شناخت آنها بدون بررسي معنايي آن مفاهيم در ادبيات زيارتي ناممكن است و يا ناقص مينمايد. مفاهيمي چون: توسل، شفاعت، تبرك، استغفار و... جلوههاي زيبايي در ادبيات زيارتي شيعه يافتهاند كه در ديگر ساحتهاي معارف يافت نميشود.
در عصر حاضر نيز با توجه به ترويج افكار باطل وهابيت و نشر شبهات دربارة عقايد تشيع، با بررسي همه جانبة اين مفهوم اسلامي و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. در روش اين كتابشناسي، از كتابشناسي تاريخي امام حسين (عليه السلام) ، تأليف محمد اسفندياري بهره بردهام.
بيان تاريخچة زيارتپژوهي و زيارتنامهنويسي در اسلام و گردآوري سخنان بزرگان دين و دانش، اعم از شيعه و سني، ميتوان پاسخهايي مستند و مستدل به شبههپراكنان داد.
در پاسخ به اين ضرورتها، ميتوان اين سه نوع كتابشناسي را ارائه كرد:
1. كتابشناسي تاريخي زيارت (بررسي تاريخچة زيارتپژوهي و زيارتنامهنويسي از صدر اسلام تاكنون و سير تحول و تطور آن در طي قرون و...)
2. كتابشناسي تحليلي انتقادي زيارت (بررسي مهمترين كتب زيارتي و تحليل محتواي آنها و بررسي سنديت و مدارك آنها و بيان ايرادهاي وارد شده و بيان نظريات موافقان و مخالفان و...)
3. كتابشناسي توصيفي زيارت (توصيف محتوايي و موضوعيِ مهمترين كتابهاي زيارتي)
مجموعه حاضر، كتابشناسي توصيفي زيارت است كه در آن مهمترين كتابهاي زيارتي كه به زبان فارسي يا عربي نوشته يا ترجمه شده و در ايران، چاپ يا پخش شده، به صورت الفبايي، معرفي توصيفي شده است. فراهم آمدن كتابشناسي تاريخي زيارت و كتابشناسي تحليلي انتقادي زيارت نيز بسيار ضروري است كه انجام آن همت والاي محققان و كارشناسان خبره را ميطلبد.
پيشينة كتابشناسي زيارت
تاكنون كتاب مستقلي به عنوان كتابشناسي زيارت به چاپ نرسيده است و به نظر ميرسد كه اين مجموعه، اولين كار مستقل درباره توصيف كتابهاي زيارت باشد.
اگرچه در مقدمه كتاب ارزشمند موسوعة زيارات المعصومين كه به همت استاد ارجمند جناب آقاي رفيعيپور منتشر شده، فهرستي از حدود چهارصد كتاب زيارتي آمده است كه بر مجموعة حاضر فضل تقدم دارد.
گزارشي از كتابشناسي زيارت
1. اين كتابشناسي، جامع (exhaustive) نيست، بلكه گزيده (selective) است. در اين مجموعه، حدود يكصد كتاب مهم دربارة زيارت و مزار و زيارتگاه و موضوعات مرتبط گزيده و معرفي شده است.
2. اين كتابشناسي، توصيفي (Descriptive) است نه تحليلي ـ انتقادي (Analytical / critical). در معرفي هر كتاب، بيشتر به توصيف محتواي آن پرداخته و از تحليل انتقادي پرهيز شده است.
3. موضوع اصلي اين مجموعه، مفهوم زيارت و زيارتنامهها در اسلام است، اما از آنجا كه اين آموزة ديني با مفاهيمي چون مزار، توسل و... به شدت گره خورده است، تفكيك آنها امكانناپذير نيست. بنابراين، زيارت محور اصلي اين مجموعه است و پيرامون آن به اين موضوعات نيز پرداخته شده است: مزارات، توسلات، زيارتگاههاي اسلامي، جغرافيا و تاريخچه زيارتگاههاي اسلامي و...
4. فراهم كردن كتابشناسي جامع و توصيفي زيارت، نه ممكن است و نه مطلوب. ممكن نيست، زيرا هزاران كتاب درباره اين موضوع نوشته شده كه دستيابي به همة آنها امكان ندارد. انجام اين كار مطلوب هم نيست، چرا كه برخي از آنها فاقد معيارهاي يك كتاب مهم است.
5. زبان اين كتابشناسي، فارسي و عربي است و تنها كتابهايي را معرفي كرده كه به فارسي و عربي نوشته يا ترجمه شدهاند.
6. مهمترين معيارهاي ما براي انتخاب كتابها عبارت است از:
الف) قدمت آنها؛ مانند كامل الزيارات ابن قولويه قمي (قرن4)
ب) تأثيرگذاري آنها؛ مانند آثار زيارتي علامه مجلسي.
ج) مرجع بودن آنها؛ مانند كامل الزيارات و يا مزار شهيد اول.
د) اعتبار آنها؛ مانند آثار شيخ مفيد، علامه مجلسي.
ه( ابتكاري بودن موضوع و قالب و نحوة بيان آنها؛ مانند فرهنگ زيارت جواد محدثي.
و) تقليدي، رونويسي و تكراري نبودن آنها؛ مانند اكثر ترجمههايي كه از زيارت عاشورا يا دعاي توسل شده كه در اين مجموعه، معرفي و توصيف نشده است.
7. چون هر كتاب، ويژگيهاي خاص خود را دارد، بنابراين، ملاك مهم بودن يا مهم نبودن كتابها، با يكديگر متفاوت است و نميتوان همة آثار را از يك منظر بررسي كرد يا با يك حكم كلي درباره همة آنها قضاوت كرد.
8. در معرفي كتابها، سعي شده دورنمايي از محتواي آنها ارائه شود. توصيف بيشتر از كتاب، لزوماً به معناي اهميت بيشتر آن نيست. گاه دورنماي كتاب در يك صفحه ارائه شده و گاه دورنماي اثر ديگر با همان اهميت و حجم، در چند صفحه ممكن بوده و كمتر از اين امكانپذير نبوده است، اما به منظور آشنايي خوانندگان با مهمترينِ اين آثار، فهرستي به اختصار در پايان آمده است.
9. اين كتابشناسي، به لحاظ تنظيم، الفبايي است و كتابها بر اساس عنوانشان به ترتيب حروف الفبا معرفي توصيفي شدهاند.
10. مبدأ زمانيِ خاصي براي اين شناسايي در نظر گرفته نشده است، اما منتهاي آن شهريور 1386 است.
11.محيط اين كتابشناسي از نظر چاپ و انتشار، ايران و از نظر نويسندگان و پديدآورندگان آثار، كل دنياي اسلام است. بيشتر كتابهاي اين مجموعه در ايران نوشته و يا ترجمه و منتشر شده است، اما در بخش غير توصيفي، برخي كتابهاي چاپ بيروت و قاهره و بغداد نيز آمده است.
12. مجموعه حاضر، كتابشناسي زيارت است نه مأخذشناسي زيارت. به ديگر سخن، اين كتابشناسي مشتمل بر معرفي كتابهايي است كه درباره زيارت نوشته شده، نه مقالههايي با اين موضوع كه در آثار گوناگون، مانند كتب تفسيري، حديثي و... يا در نشريات و روزنامهها و يا پاياننامههاي دانشجويي به چاپ رسيده است.
انجام مأخذشناسي زيارت نيز كاري ستوده و ضروري است.
13. در توصيف و معرفي كتابها، از مقدمة مؤلفان و پيشگفتار مصححان و مترجمان استفاده شده و جملههايي از آنها نقل قول گرديده كه همه به شكل چپچين، به همراه نشاني صفحه مورد استفاده، از همان كتاب آمده است.
آيين تدوين كتاب
اين مجموعه بر پايه اصول و ضوابطي فراهم شده كه در رساله «آيين تدوين كتابشناسي» به قلم محمد اسفندياري نوشته شده است (كتاب شناخت، محمد اسفندياري. چاپ اول: قم، نشر خرم، 1376) كه مختصري از اصول آن عبارت است از:
1. عنوان كتاب، با قلم سياه و بزرگ يك سطر بالاتر از ديگر مشخصات كتاب شناختي هر كتاب.
2. عنوان كتاب، بدون هيچ دخل و تصرفي در املاي آن.
3. پس از عنوان كتاب، نام شخص و نام خانوادگي پديدآورنده (كتاب، بدون هيچ دخل و تصرفي در املاي آن).
4. پس از نام پديدآورنده، نام كمك پديدآورنده (مصحح، مترجم و گردآورنده).
پس از نام كمك پديدآورنده مشخصات نشر كتاب (نوبت چاپ، محل نشر، ناشر، تاريخ نشر، تعداد مجلدات و تعداد صفحات).
6. بيشتر كتابها در ايران چاپ و منتشر شده كه سال چاپ آنها هجري شمسي است كه ذكري از آن نشده، اما در برخي موارد كه سال چاپ به قمري يا ميلادي ذكر شده با حروف اختصاري «ق» و «م» آمده است.
7. پس از ضبط مشخصات كتاب شناختي هر اثر، به توصيف محتواي آن پرداخته شده و در توصيف كتابها نخست به معرفي موضوع اصلي و سپس ديگر موضوعات و اهميت كتاب توجه شده است.
8. براي ارائه مشخصات كتاب شناختي آثار، از چند حرف اختصاري نيز استفاده شده كه معناي آنها به اين شرح است: بينا: بدون ذكر ناشر؛ بيتا: بدون ذكر تاريخ نشر؛ بيجا: بدون ذكر محل نشر؛ ق: قمري؛ م: ميلادي.
9. رسم الخط اين كتابشناسي بر اساس جدانويسي است.
بخشهاي اين مجموعه
اين كتابشناسي در دو بخش تنظيم شده است:
بخش اول: كتابشناسي زيارت
در اين بخش در ابتدا مهمترين كتب زيارتي معرفي و توصيف محتوايي ميشوند و سپس آماري از كتابهاي چاپ شده با موضوع زيارت در پايان آمده است.
توضيح اينكه كتابهاي بخش اول، بدون واسطه معرفي شدهاند، يعني توصيف اين كتابها بر اساس مطالب نوشته شده در كتابها و مقالات و نرمافزارهاي كتابشناسي نبوده است، بلكه تمامي آن كتابها به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و بدون واسطه توصيف شدهاند.
بخش دوم: نسخهشناسي زيارت
در اين بخش، فهرستي از نسخ خطي زيارت از مجموعه ارزشمند «معرفي ميراث مخطوط» كه به همت استاد سيد احمد حسيني اشكوري
و سيد صادق حسينياشكوري (مدير مجمع ذخائر اسلامي) منتشر ميشود، و از مقدمه «موسوعة زيارات المعصومين» كه به همت استاد سيد هادي رفيعيپور منتشر شده ـ بدون دخل و تصرف در متن و در رسم الخط ـ آمده است كه بدين وسيله از اين عزيزان كمال تشكر و قدرداني به عمل ميآيد.
گفتني است زحمت گلچين كردن كتابهاي زيارتي از ميان دهها جلد فهرست نسخ خطي مجمع ذخائر و مركز ميراث احياي اسلامي و تنظيم آنها به شكل موضوعي و الفبايي، بر عهدة دوست ارجمند جناب آقاي سيدمحمدرضا آصفآگاه بوده است كه بدين وسيله از ايشان تشكر ميشود.
والسلام