بخش 2

بخش اول: کتابشناسی توصیفی زیارت آثار اسلامی مکه و مدینه اخبار مدینه ادب زیارت، معرفت زائر ادب فنای مقربان اربعة الایام از این صبح روشن از بین النهرین تا ماوراء النهر با من به سوی شام بررسی کوتاهی پیرامون زیارت بررسی و تحلیلی پیرامون زیارت عاشورا بزرگداشت اولیای خدا


23


بخش اول : كتابشناسي توصيفي زيارت


25


يادآوري

همان‏طور كه در مقدمه كتاب گفته شد، در اين بخش حدود يكصد كتاب مهم زيارتي و زيارتگاهي، معرفيِ توصيفي شده‏اند و اين به هيچ‏وجه به اين معنا نيست كه شمار كتب مهم زيارتي و زيارتگاهي محدود به اين آثار است.

كتاب‏هاي مهم و ارزشمند ديگري نيز وجود داشت كه متأسفانه در دسترس ما نبود. بنابراين در فصل دوم همين بخش به ذكر نام آن‌ها اكتفا شده است. برخي از اين كتاب‏ها عبارت‌اند از:

اسرار دلبران، سيداحمد سجادي؛

اسرار عاشقان و مقامات عارفان، مرتضي زاهدي؛

الانوار اللامعة في شرح زيارة الجامعة، سيدعبدالله شبّر؛

شرح زيارت آل‏ياسين، سيدفريد موسوي؛

و...


27


آثار اسلامي مكه و مدينه

رسول جعفريان. چاپ دوم: تهران، نشر مشعر، 1382، 408 ص. (موضوع: زيارتگاه‏هاي اسلامي)

*

اين نوشتار، تحقيقي درباره آثار و اماكن مذهبي شهرهاي مكه و مدينه است كه مؤلف با بهره‏گيري از هفتاد و چهار كتاب مهم در تاريخ اسلام و مكه و مدينه؛ مانند المغازي واقدي، اخبار مدينة الرسول ابن نجار، تاريخ المدينة المنورة ابن شبه، سفرنامه ابن بطوطه، مروج الذهب مسعودي و همچنين تجربيات و مشاهدات سفر حج خود، آن را به رشتة تحرير درآورده است.

مؤلف در مقدمه كتاب، درباره اهميت شناخت آثار تاريخي اين دو شهر مقدس آورده است:

مشتاقان حرم خدا و رسول (صلّي الله عليه وآله) با سفر به اين دو حرم شريف، افزون بر انجام مناسك حج، در جست و جوي يادگارهايي هستند كه پيامبر خدا، اميرمؤمنان و ديگر چهره‏هاي برجسته و مخلص صدر اسلام از خود بر جاي گذاشته‏اند. آنان علاقه‏مندند، آثار متبرك موجود در حرمين را بشناسند و با حضور در آنجا تعلق خاطرِ خويش را به آن بزرگواران نشان دهند و با خواندن نماز و دعا، توشه‏اي براي آخرت خويش برگيرند. (ص 17)

به اعتقاد مؤلف، اگرچه هدف از سفر حج، انجام اعمال حج است و


28


زائري كه به عشق زيارت خانه خدا و قبر رسول خدا (صلّي الله عليه وآله) عازم حجاز مي‏شود، مي‏بايست پيش از سفر، آگاهي‏هايي از چگونگي اين سفر داشته باشد و ضروري‏ترين كار، آموختن مناسك حج است، اما روشن است كه اعمال و مناسك، بخشي از سفر حج است؛ آنچه كه به عنوان فضاسازي ذهني براي انجام اعمال و زيارت اماكن متبركه مكه و مدينه اهميت دارد، آشنايي با تاريخ اين دو شهر و نيز مكان‏هاي قدسي آنها است كه بي‏شك، علاقه‏مند به دانستن آن هستند:

اين ضرورت سبب شده است تا از روزگاران كهن، كساني در حدود نگارش آثاري در شناخت اين دو شهر برآيند تا مورد استفاده حجاج قرار گيرد. طبيعي است كه آثار پيشين با همه تفصيل و ارزشي كه دارند نه زبانشان و نه كم و كيفشان، مناسب با وضعيت اطلاعات امروزين زائران نيست. به علاوه تغييراتي كه در هر مكان يا بنا روي داده، ضرورت به روز كردن اطلاعات اين قبيل آثار را كه به هدف راهنمايي زائران نوشته مي‏شود، توجيه مي‏كند. (ص 18)

از مهم‏ترين ويژگي‏هاي اين كتاب، علاوه بر مستند و مستدل بودن آن، اين است كه اطلاعات مربوط به اماكن مقدسه مكه و مدينه به روز است و به منظور استفاده آسان‏تر، نقشه‏ها و تصاوير اين اماكن نيز آورده شده است.

در مقدمه كتاب، مهم‏ترين كتاب‏هايي كه درباره تاريخ و جغرافياي مكه و مدينه از قرن دوم تا عصر حاضر نوشته شده، آمده است. در تاريخ مكه كتاب‏هايي مانند اخبار مكه از ابوالوليد ازرقي (قرن دوم) اخبار مكه از ابوعبدالله فاكهي (قرن سوم) اعلام باعلامه بيت الله الحرام از محمد بن احمد نهرواني (قرن دهم).

در تاريخ مدينه كتاب‏هايي مانند تاريخ المدينة المنورة از ابوزيد عمربن شبه نميري (قرن سوم) الدرة الثمينه في تاريخ المدينة از ابن نجار (قرن 6) اخبار مدينه از نورالدين علي سمهودي (قرن 9).


29


فهرست

بخش اول / مكه مكرمه: مكه و كعبه پيش از اسلام، تاريخ مكه در دوره اسلامي، كعبه در مسجد الحرام در دوره اسلامي، تاريخچة بناي بخش‏هاي مسجد الحرام، مساجد مكه، مشاعر مقدسه و مساجد آن‌ها، آثار تاريخي و مذهبي مكه (شعب ابي‏طالب، مولد النبي، كوه و غار حرا، مقبره شهداي فخ و...)

بخش دوم / مدينه منوره: يثرب و اسلام، مسجد النبي، روضة شريف، مساجد و اماكن متبرك جنوب مدينه، مساجد و اماكن متبرك شرق و غرب مدينه، بقيع و آثار تاريخي آن (تاريخچه بقيع، عنايت رسول خدا به دفن‏شدگان بقيع، قبور ائمه، قبر منسوب به حضرت فاطمه و...)


30


اخبار مدينه

نورالدين سمهودي، به كوشش سيدكمال حاج سيدجوادي. چاپ اول: تهران، نشر مشعر، 1376، 597 ص. (موضوع: زيارتگاه‏هاي اسلامي)

*

اين اثر، ترجمه كتاب «خلاصة الوفا باخبار دار المصطفي» است كه يكي از مهم‏ترين منابع دربارة شناخت تاريخ و جغرافياي شهر مدينه محسوب مي‏شود. اين كتاب در بين علماي اهل سنت، به عنوان مرجع نخست و مأخذ اول مدينه‏‏شناسي شناخته شده و درعين حال مورد عنايت علماي معظم شيعه نيز قرار گرفته است.

مؤلف كتاب در ابتدا، كتاب «وفاء الوفا باخبار دار المصطفي» را در چهار جزء و با صفحات زياد نوشت. اما به منظور سهولت دسترسي زائران و علاقه‏مندان، خود خلاصه‏اي از آن را به صورت كتاب مستقلي و با نام خلاصة الوفا باخبار دار المصطفي تهيه و تدوين كرد.

در كتاب خلاصة الوفا، تمام مطالب مهم وفاء الوفا آمده و در مواردي از ذكر اسناد روايات طولاني و روايات گوناگون كه داراي يك موضوع بوده، خودداري شده است.

در مقدمه كتاب درباره اهميت اين اثر آمده است:

ابراهيم بن ابي الحرم مدني (م 1056 ق) سروده است:

من رام يستقصي معالم طيبة * و يشاهد المعدوم بالموجود

فعليه باستقصاء تاريخ الوفاء * تأليف عالم طيبة السمهودي


31


آري هيچ كس مانند وي نتوانسته آثار مدينة منوره، چه آنچه در ابتدا وجود داشته و دستخوش نابودي قرار گرفت و چه آن‌ها كه در زمان حياتش موجود بوده، ثبت و ضبط كند.

(ص 23)

مؤلف اين كتاب، از هيچ واقعه مهم تاريخي مدينه منوره غافل نبوده است. او معتقد به توسل و تشفع به معصوم بوده و در آخر جزء چهارم، احاديث مربوط به زيارت قبر پيامبر را آورده و فصل سوم را در توسل زائر و تشفع جستن به آن حضرت اختصاص داده است و اين درست برخلاف اعتقادات وهابيت است.

مؤلف، احاديثي را كه در فضائل حضرت علي و اهل بيت از پيامبر خدا (صلّي الله عليه وآله) روايت شده، بدون تعصب نقل كرده است.

ترجمه اين كتاب به فارسي توسط مترجمي گمنام در زماني نزديك زمان تأليف كتاب (قرن 10) صورت گرفته است. او در مقدمه خود آورده است:

سبب تحرير اين مختصر آن بود كه بعضي از ياران عجم و دوستان مكرم و محترم كه از زبان عربي عاري و از صنعت و صناعت و نحو، محتجب و متواري بودند و شوق اطلاع بر اخبار قبة الإسلام و حرم محترم مدينه بسيار داشتند و اظهار آن مي‏نمودند، پس در خاطر فاتر اين فقير خسته و ضعيف ناتوان شكسته افتاد كه تاريخ وسيط عالم فاضل سيدعلي سمهودي كه مسماست به «خلاصة الوفا باخبار دار المصطفي» به فارسي ترجمه شود تا نفعش نسبت به عجمان عام گردد.

(ص 32)

فهرست

مقدمه / كتاب‏هاي تاريخي و جغرافياي تاريخي، سفرنامه‏ها، شرح احوال علامه سمهودي، مترجمين اين كتاب.


32


باب اول / نام‏هاي مدينه: نود و پنج اسم براي مدينه، در فضيلت مدينه و تفضيل آن بر ساير بلاد، دعاي پيامبر در حق مدينه و اهل آن، در خاك مدينه و ميوه‏هاي آن...

باب دوم / فضيلت زيارت و فضل مسجد نبوي: در فضيلت زيارت، توسل به پيامبر (صلّي الله عليه وآله) ، فضل مسجد نبوي.

باب سوم / اخبار ساكنان مدينه از قديم تا زمان رسول خدا (صلّي الله عليه وآله) .

باب چهارم / عمارت مسجد نبوي و آنچه به آن متعلق است و بيان حجره‏هاي همسران پيامبر.

باب پنجم / مصلاي عيد و مساجد نبويه و مقابر مدينه و فضل احد و شهداي آن.

باب ششم / چاه‏هاي مدينه و صدقات نبويه و آنچه به دست مبارك خود نهال كرده‏اند.

باب هفتم / مساجدي كه پيامبر در سفرها و غزوات در آن مساجد نماز خوانده‌اند.

باب هشتم / دره‏ها، چراگاه‏ها، قلعه‏ها، كوه‏هاي مدينه.


33


ادب زيارت، معرفت زائر

عبدالحسين نيشابوري. چاپ سوم: قم، انتشارات دليل ما، 1386، 168 ص. (موضوع: آداب و رسوم زيارت)

*

اين كتاب كه عنوان فرعي آن «آداب زيارت با معرفت كربلا و حرم‏هاي مقدس اهل بيت» است، بيان آداب و آداب و اعمال زيارت عتبات عاليات است. مؤلف با زباني ساده و روان و با بهره‏گيري از منابع مهم حديثي مانند بحارالانوار، وسائل الشيعه، تحفة الزائر، كامل الزيارات به شرح و تبيين آداب و اعمال زيارت حرم‏هاي اهل بيت پرداخته است:

زيارت يعني لياقت، زيارت يعني شتافتن به وصال دوست. زيارت يعني مرواريد اشك بر گونه‏هاي ولايتي شيعه در محضر امام معصوم. زيارت امام معصوم يعني تجديد عهد و پيماني كه شيعيان ائمه با خدا بسته‏اند. زيارت ارتباط ملكوتي با كامل‏ترين انسان‏هاست كه عظمت و قدرتشان به اذن خداوند متعال، تمام هستي را فرا گرفته است. (ص 8)

فهرست

دعوت‏نامه زيارت، آداب سفر زيارت، آداب عمومي عتبات عاليات، آداب ورود به كربلا، آداب تشرف به حرم حسيني، آداب داخل حرم حسيني، اعمال حرم حسيني، زيارتنامه كربلا، آداب بعد از زيارت، آداب بازگشت از كربلا، زيارت معصومين، آداب بازگشت از كربلا.


34


ادب فناي مقربان

عبدالله جوادي آملي، تنظيم محمد صفايي. چاپ سوم: قم، نشر اسراء، 1382. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)

*

اين اثر، شرحي بر زيارت جامعه كبيره است كه مؤلف با بهره‏گيري از آيات قرآن و احاديث معصومين و سخنان عرفا و حكما به شرح و تبيين اسرار و لطايف معنوي اين زيارت پرداخته است.

در مقدمه اين كتاب آمده است:

اين مجمومه كه با نام «ادب فناي مقربان» شرح زيارت جامعه است، در پرتو كلمات، گفتارها و نوشتارهاي حضرت استاد آيت‏الله جوادي آملي كه با تسلط به مباني فلسفي، عرفاني و تفسيري و نيز با دلباختگي به آن گوهرهاي مقدس وجود، يعني ائمه اطهار همراه شده است، از كمال و جمال خاصي برخوردار بوده و قطعاً در مسير معرفت و ارادت به آن شاخصه‏هاي الهي مؤثر و كار ساز است. (ص 16)

جامعيت مباحث مطرح شده در اين شرح، مهم‏ترين ويژگي اين كتاب است كه آن را از ديگر شروح نوشته شده بر زيارت جامعه كبيره متمايز مي‏سازد. به همان اندازه كه مباحث قرآني و حديثي اين زيارت با دقت و تأمل عالمانه شرح و تبيين شده، از لطايف عرفاني و اسرار فلسفي اين زيارت نيز با زباني ساده و روان رازگشايي شده است.


35


زيارت، حضور عارفانه عاشق در ديار معشوق، ديداري عاشقانه زائر از سراي مزور، اظهار عشق و ارادات محبت به محبوب، دل دادن صميمانه دلداده در كوي دلدار، سر سپردن سرباز فداكار در پيش پاي سردار، اعلان فروتني ديندار در برابر دين و پيشوايان ديني و اذان ايمان و دينداري است...

زيارت، عرضه خويشتن برترازو و ابزار سنجش است، ايستادن در برابر آينه و معيار كمال و نشاني كوي كمال به انسان تعالي طلب است كه به كجا مي‏توان رسيد. (ص 17)

مقدمه مفصل درباره حكمت زيارت از ديگر امتيازات اين كتاب است كه در آن، حكمت و معناي زيارت از ديدگاه قرآن، حديث و فقه آمده و آثار و نتايج معنوي آن ذكر شده است.

بهره‏گيري از مهم‏ترين منابع اسلامي از ديگر ويژگي‏هاي اين كتاب است كه اسامي برخي از آن‌ها عبارتند از:

منابع تفسيري: تفسير صافي، تفسير عياشي، تفسير نورالثقلين، تسنيم، جوامع الجامع.

منابع حديثي: اصول كافي، روضه كافي، بحار الانوار، وسائل الشيعه.

منابع حديثي اهل سنت: صحيح مسلم، صحيح بخاري.

منابع ادبي: ديوان ناصرخسرو، ديوان سنايي، ديوان فيض كاشاني، ديوان حافظ، غزليات سعدي.

منابع فلسفي و عرفاني: محجة البيضاء فيض كاشاني، گوهر مراد فياض لاهيجي، مثنوي مولوي، شرح اسماء الحسني سيدحسن درودآبادي، جامع الاسرار سيدحيدر آملي.

با تأملي كوتاه در منابع فوق، مي‏توان به خوبي به جامعيت مباحث مطرح شده در اين كتاب پي برد و آن را كامل‏ترين شرح بر زيارت جامعه كبيره دانست.


36


فهرست

جلد اول / حكمت زيارت: شخصيت‏هايي تاريخ‏ساز، معناي زيارت، زيارت در روايات، زيارت در فقه، مثنوي عشق، مراحل اثبات كمال، زيارت با معرفت، محبت دوستانه اهل بيت، جلوه‏هاي حبّ و بغض.

پيشينه اسلام در قرآن، مراحل تولي و تبري در زيارت جامعه، رنج سفر، زيارت جامعه و توهم غلو، زيارت جامعه هم سنگ دعاي جوشن كبير، افشاي سلام.


37


اربعة الايام

مير داماد، به كوشش رضا استادي. چاپ اول: قم، دبير خانه كنگره آقا حسين خوانساري، 1371، 200 ص. (اين كتاب ضميمه كتاب مزار آقاجمال خوانساري است.) (موضوع: آداب و رسوم زيارت)

*

اين مجموعه، در فضيلت و شرافت چهار روز مهم در اسلام است كه به آن‌ها اهميت زيادي داده شده است و داراي آداب مخصوص و ادعيه و اعمال خاص مي‏باشند: دحو الارض و غدير و مولود حضرت محمد (صلّي الله عليه وآله) و مبعث آن حضرت كه مؤلف طي چند فصل، اعمال و آداب آن روزها را ذكر كرده است.

اين رساله كم برگ اما پر بار، جزو منابع تدوين كتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي بوده است:

بدان كه ميرداماد در رساله اربعة الايام خود در بيان اعمال روز دحو الارض فرموده: زيارت حضرت امام رضا (عليه السلام) در اين روز، افضل اعمال مستحبه و آكد آداب مسنونه است...

[ميرداماد] در رساله اربعة الايام، زيارت جواديه معروفه را براي حضرت امام رضا (عليه السلام) به اختلاف جزئي نقل كرده و فرموده: اين زيارت از مولاي ما امام كل عاكف ابي جعفر الثاني محمد بن علي الجواد (عليه السلام) مروي است. (ص 21)

مؤلف در مقدمه كتاب آورده است:


38


ببايد دانستن كه در هر سال، چهار روز عظيم القدر جليل المنزله است كه نزد الله تعالي، اعزّ و اكرم ايام سال، آن چهار روز است و آن روزها را در اصطلاح شرع شريف، ايام اربعه گويند... در هر يك از اين ايام اربعه به وظيفه آن روز از نماز و دعاي مأثور و زيارت كه در خصوص آن روز وارد باشد، قيام نمودن، سبب آن مي‏شود كه كرام الكاتبين، آن شخص را از اصفياي متعبدين و اولياي مقربين جناب قدس الهي بنويسند. (ص 28)

فهرست

بيان مستحبات اين ايام (غسل كردن، روزه گرفتن، صدقه دادن، نماز خواندن، ...) بيان دعاها و زيارت‏هاي وارده براي خواندن در اين ايام.


39


از اين صبح روشن

سيد محمد حسن مؤمني. چاپ اول: قم، انتشارات دليل ما، 1384، 376 ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارت‏نامه)

*

اين كتاب، تحقيقي درباره سند زيارت عاشورا و پژوهشي درباره تبرّي و تقيه در اسلام است. مؤلف با استناد به مهم‏ترين كتب اسلامي مانند بحار الانوار، اصول كافي، وسائل الشيعه، عدة الداعي، استواري سند زيارت عاشورا را به همراه مدارك و شواهد به اثبات رسانده و ديدگاه‏هاي محققان و عالمان ديني از شيخ كليني تا آيت‏الله بروجردي را در اين‏باره و يا ديگر موضوعات مرتبط آورده است.

مؤلف در مقدمه خود آورده است:

سؤالات و شبهاتي كه درباره زيارت عاشورا در اين رساله پاسخ داده مي‏شود عبارتند از: استواري زيارت عاشورا از جهت سند چگونه است؟ آيا زيارت عاشوراي موجود در مفاتيح الجنان همان زيارت عاشوراي موجود در مصادر اوليه است؟ آيا محتواي زيارت عاشورا در بخش لعن با تقيه سازگار است؟ (ص 68)

پاسخ‏هاي مستند و مستدل به پرسش‌هاي فوق با توجه به ديدگاه‏هاي علماي بزرگ شيعه از مهم‏ترين ويژگي‏هاي اين كتاب است كه به اسامي برخي از آنان اشاره مي‏شود: علامه وحيد بهبهاني، علامه مامقاني، آيت‏الله بروجردي، محقق شوشتري، آيت‏الله خويي، محدث بحراني.


40


فهرست

فصل اول / بررسي سند زيارت عاشورا، استواري سند، زيارت عاشورا از جهت سند چگونه است؟ بخشي از دلايل قرائن وثوق خبري زيارت عاشورا، اسناد زيارت عاشورا در كتب ما، بررسي كلام علامه حلّي و ابن داود، اشكال مخالفين علم رجال و مباني اعتبار توثيقات رجاليون، بررسي سند دوم متن زيارت عاشورا، طريق رجالي شيخ طوسي به كتاب محمدبن خالد طيالسي، پژوهشي در برخي از توثيقات عامه، اشكال اول از سوي مرحوم آيت‏الله خويي...

فصل دوم / پاسخ به شبهات محتوايي: آيا زيارت عاشوراي موجود در مفاتيح الجنان كه شامل لعن بر دشمنان اهل بيت است در مصادر اوليه روايي وجود دارد؟ آيا لعن با سيره اهل بيت سازگاري دارد؟


41


از بين النهرين تا ماوراء النهر

قنبرعلي رودگر. چاپ اول: تهران، انتشارات بنياد دايرة المعارف اسلامي، 1376، 39 ص. (موضوع: زيارتگاه‏هاي اسلامي)

*

اين اثر، پژوهشي در سفرنامه ابن بطوطه است. ابن بطوطه، سياح نامدار مغربي در قرن هشتم هجري، بخش پهناوري از دنيا را به مدت سي سال در نورديد و حاصل ديده‏ها و شنيده‏هاي خود را در سفرنامه خود به رشته تحرير در آورد كه امروزه به عنوان گنجينه‏اي از اطلاعات ذي قيمت محسوب مي‏شود. پژوهش حاضر، تنها بخشي از خط سير او را از بين النهرين در عراق كنوني تا ماوراءالنهر در آسياي ميانه در بر مي‏گيرد كه در آن سيماي رجال و مزارات و مراكز علمي و مذهبي ايران كهن به دقت ترسيم شده است:

گزارش‏هاي ابن بطوطه از مشاهدات و مسموعاتش در ايران سده هشتم از چنان اهميت و حلاوت و جذابيتي برخوردار است كه هيچ ايراني علاقمند به تاريخ و تمدن ايران از مطالعه آن بي‏نياز نيست...

آنچه كه اكنون پيش روي خواننده نهاده شده كوششي است در بررسي و توضيح و تبيين ديده‏ها و شنيده‏هاي اين جهانگرد مسلمان... خاصه در زمينه گزارش‏هايي كه به نحوي به مراكز علمي و فرهنگي و نيز رجال و بزرگان دين و دانش مربوط است. (ص‏ي)

در اين كتاب، تاريخ نهادهاي آموزش، علمي و ديني و تاريخچه


42


مساجد و مزارات داير در محدودة ميان بين النهرين تا ماوراء النهر به خوبي تبيين شده است.

به عنوان نمونه بخش‏هايي از توضيحات ابن بطوطه از مزار حضرت علي (عليه السلام) را مي‏خوانيم:

در شب بيست و هفتم رجب كه ليلة المحيا ناميده مي‏شود، بيماران زمينگير را از عراق عرب و عراق عجم و خراسان و فارس و روم به آنجا مي‏آورند و سي تا چهل بيمار آنجا جمع مي‏شوند. پس از نماز عشاء بيماران را روي ضريح مقدس مي‏گذارند.

مردم به انتظار شفاي بيماران به نماز و ذكر و تلاوت قرآن و زيارت مشغول مي‏شوند. چون نيمي يا دو پاره از شب گذشته همه بيماران سالم و تندرست در حالي كه « لااله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله» مي‏گويند، برمي‏خيزند.

(ص 86)

فهرست

فصل اول / ابن بطوطه و سفرنامه او.

فصل دوم / بررسي اوضاع سياسي و اجتماعي ايران و عراق در قرن هشتم هجري.

فصل سوم / مراكز علمي و مذهبي: مرقد اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) پيشينه مدارس علمي نجف اشرف، حوزه علميه نجف اشرف، مزار مسلم ابن عقيل، آرامگاه عاتكه و سكينه دختران امام حسين (عليه السلام) ، آرامگاه مختار، مقبره‏هاي گروهي از صحابه و تابعين در بصره، مزار احمدبن موسي شاه چراغ در شيراز، آرامگاه سعدي شيرازي، آرامگاه ابواسحاق كازروني و...

فصل چهارم / رجال دين و دانش: نظام الدين حسين آوي، قوام الدين بن طاووس، شيخ احمد جام، شيخ حسن جوري، نورالدين كرماني، ابوالفاخر يحيي باخرزي و...

فصل پنجم / تحليل و ارزيابي.


43


با من به سوي شام

علي اكبر بابازاده. چاپ دوم: قم، انتشارات دانش و ادب، 1385، 159 ص. (موضوع: زيارتگاه‏هاي اسلامي)

*

اين نوشتار، شرح مزارها و زيارتگاه‏هاي سوريه است تا راهنماي زائران باشد. مؤلف در مقدمه كتاب، انگيزه خود را از تأليف، اين گونه بيان داشته است:

از مجموع آيات و احاديث نتيجه مي‏گيريم كه محبت و احترام فرزندان پيامبر و از جمله زيارت مزار آنان يك تكليف ديني و قرآني است و آثار آن در دنيا و آخرت عايد خود ما مي‏گردد. (ص 13)

فهرست

مقدمه / الگو شناسي، فلسفه احترام اهل بيت.

فصل اول / ديدار و زيارت: زيارت اهل قبور، زيارت قبور اوليا، زيارت شام.

فصل دوم / حضرت زينب: در سنگر عرفان و عبادت، خطبه‏هاي زينب.

فصل سوم / حضرت سكينه: مدفن حضرت سكينه.

فصل چهارم / مقام و مرقد حضرت رقيه: شناسنامه حضرت رقيه، لحظه شهادت رقيه.

فصل پنجم: / مسجد جامع دمشق: مقام رأس الحسين، خطبه امام سجاد (عليه السلام) در شام.

فصل ششم / قبور متبركه در باب الصغير: بلال، ام سلمه، ام حبيبه، اسماء بنت عميس.


44


بررسي كوتاهي پيرامون زيارت

سيدمحمد حسيني. چاپ اول: تهران، دفتر فرهنگ نشر اسلامي، 1364، 232 ص. (موضوع: آداب رسوم زيارت)

*

اين كتاب تحقيقي دربارة مفهوم زيارت و جايگاه آن در اسلام ـ به ويژه در مذهب تشيع ـ است.

نويسنده با استناد به منابع و مآخذ مهم اسلامي، به تبيين ابعاد معنايي و معنوي زيارت پرداخته و دورنمايي از اين مفهوم را ارائه كرده است:

زيارت، برنامه ديگري است كه از طرفي انسان را به سوي آخرت مي‏خواند و او را آماده سفر آخرت مي‏نمايد و از سويي او را به مقام امامت و رهبري و پيشوايي پيشينيان راستين آشنا مي‏كند و اطاعت پيشوا را در همة ابعاد زندگي به زائرين مي‏آموزد. (ص 5)

نويسنده كتاب، زيارت را يكي از برنامه‏هاي عبادي سياسي اسلام معرفي مي‏كند و از اهميت آن سخن مي‏گويد:

زيارت يكي از برنامه‏هاي عبادي سياسي اسلام است كه در مكتب تشيع، جلوه زيباتر و پر شكوه‏تري دارد و از محتواي بسيار غني‏اي برخوردار است... زيارت در منظومه كلي تفكر اسلامي جايگاه خاصي دارد. (ص 5)

از ديگر ويژگي‏هاي اين كتاب، معرفي مهم‏ترين كتب زيارتي شيعه


45


است كه در پايان اين اثر آمده است:

از صدر اسلام تا كنون پيشوايان و بزرگان ما در جهت تأكيد و توجه به اين مسأله كوشيده‏اند و از طرق گوناگوني ما را به سوي آن خوانده‏اند. در اين زمينه نويسندگان و مؤلفين اسلامي در طول تاريخ، زحمات زيادي كشيده و كتاب‏هاي ذي قيمتي تأليف نموده‏اند كه در پايان اين كتاب به معرفي مختصر آن مي‏نشينيم، اما در جامعه امروز ما كه نسل جوان تشنة حقايق اسلامي هستند، كمتر كتابي هست كه در زمينه تبيين معناي زيارت و تاريخچه زيارت و زيارتگاه‏ها و اهميت آن در زندگي انسان‏ها چيزي آورده باشد، يا اگر باشد به صورتي پراكنده و با زباني نا هم‏خوان با زبان امروز است.

(ص 5)

بيشتر كتاب‏هاي زيارتي معرفي شده در پايان اين اثر، هنوز به چاپ نرسيده و به صورت نسخه خطي باقي مانده است.

فهرست

فصل اول: زيارت در لغت با استناد به كتاب مفردات راغب و مجمع البحرين.

فصل دوم: شناخت اجمالي از كتاب كامل الزيارات، تأليف عالم بزرگ ابن قولويه.

فصل سوم: نگرش و برداشت‏هايي از ابواب كتاب كامل الزيارات.

فصل چهارم: زيارت در تاريخ، آشنايي با تاريخچه زيارت و زيارتگاه‏هاي اسلامي و تأثير آن در تاريخ اسلام و تشيع.

فصل پنجم: اشكال‏ها و ايرادها، بيان اشكالات و شبهاتي كه پيرامون زيارت مطرح شده و پاسخ به آنها.

پاسخ به شبهاتي از قبيل: توسل به مردگان شرك است. ساختن گنبد و بارگاه شرك است. بوسيدن قبور شرك است.

فصل ششم: نگاهي گذرا به محتواي زيارت‏ها. معرفي زيارت امين الله،


46


زيارت جامعه و زيارت عاشورا و بيان برخي از مفاهيم و موضوعات آن زيارت همراه با مثال.

فصل هفتم: آداب زيارت به استناد كتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي و بيان آداب زائرين حضرت اباعبدالله حسين (عليه السلام) .

فصل هشتم: زيارت اهل قبور: زيارت انبيا، زيارت امامزادگان، زيارت قبور مؤمنين و صُلحا و شهدا.

فصل نهم: تذكراتي چند به جامعه و مسؤولين: ارائه برنامه‏هايي به منظور گسترش فرهنگ زيارت در جامعه.

فصل دهم: زيارتنامه نويسي در تاريخ تشيع: معرفي چند كتاب دربارة ماهيت زيارت، معرفي چند كتاب دربارة زيارات معصومين، معرفي چند كتاب درباره زيارات همراه با مناسك حج، معرفي چند كتاب درباره زيارات كربلا و امام حسين (عليه السلام) ، زيارات مشهد و امام رضا (عليه السلام) و ديگر شهرهاي زيارتي.


47


بررسي و تحليلي پيرامون زيارت عاشورا

حسن اسدي. چاپ اول: تهران انتشارات آدينه سبز، 1385، 301 ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)

*

اين نوشته، تحقيقي درباره اسناد و مدارك و مفاهيم زيارت عاشورا است كه مؤلف با بهره‏گيري از آيات قرآن و احاديث اهل بيت و با استناد به كتب مهم شيعه مانند احتجاج طبرسي، استبصار شيخ طوسي، اقبال الاعمال سيدبن طاووس و مهم‏ترين منابع اهل سنت مانند صحيح مسلم و صحيح بخاري به شرح و تبيين آن پرداخته است:

زيارت عاشورا، زيارتي حاوي مطالب عميق اعتقادي، معرفتي، تاريخي، محبتي و حماسي است كه زائري به فراخور خود از آن بهره مي‏جويد و جام تشنة خويش را از كوثر زلال آن لبريز مي‏نمايد. (ص 7)

در اين اثر، به برخي از پرسش‏ها و يا شبهاتي كه متوجه اين زيارت است، پاسخ داده شده است.

فهرست

بخش اول / بررسي سند زيارت عاشورا: طريق مصباح المتهجد، طريق كامل الزيارات، بررسي روات طريق شيخ طوسي، بررسي روات طريق كامل الزيارات، خلاصه و نتيجه گيري.


48


بخش دوم / تفسير متن زيارت عاشورا: مفهوم زيارت، معناي عاشورا، تفسير سلام، تفسير اباعبدالله، انتقام الهي، تعداد شهداي كربلا، فرق لعن و سبّ، رجحان لعن بر صلوات. بيزاري از پيروان ستمكاران، در خواست اجر مصيبت، در خواست حيات و مرگ اولياي الهي، لعن بر لسان اولياي الهي، نفرين هميشگي بر دشمنان.


49


بزرگداشت اولياي خدا

يعقوب جعفري. چاپ اول: تهران، نشر مشعر، 1372، 124 ص. (موضوع: مفهوم‏شناسي زيارت توسل)

*

اين اثر، تحقيقي درباره توسل، تبرك و زيارت قبور و يادآوري اولياي خدا مي‌باشد. مؤلف با بهره‏گيري از كتاب‌هاي مهم حديثي اهل سنت (مانند سنن ابن ماجه، سنن ابي داود، سنن ترمذي، صحيح مسلم و...) و كتاب‌هاي حديثي شيعه (مانند بحارالانوار، كافي و...) به موضوع يادآوري و بزرگداشت اولياي الهي و استمداد از ارواح پاك آن‌ها پرداخته است:

شناخت اولياي خدا و دوست داشتن آن‌ها، اثر تربيتي فراوان دارد. بركاتي كه از اين آشنايي حاصل مي‏شود، جان و دل هر انسان حق‌جويي را نوازش مي‏دهد و او را به همسويي و همگامي با اسوه‏هاي ايمان و تقوي فرا مي‏خواند (ص 11)

جهت ايجاد ارتباط نزديك‌تر و پيوند محكم‌تر با بندگان صالح خدا، پيش از هر چيز، بايد محبت آن‌ها را در دل جاي داد، به گونه‏اي كه با محبت آن‌ها زندگي كرد و با محبت آن‌ها جان داد:

در اين رساله، با استفاده از كتاب و سنت و با استناد به سخنان خدا و رسول و سيرة صحابه و تابعين، مشروع و مطلوب بودن اين گونه كارها را به اثبات رسانديم و نشان داديم كه اين كارها هدفي جز اظهار دوستي با كساني كه خداوند، دوستي آنان را لازم كرده است، ندارد. (ص 12)


50


فهرست

فصل اول / اولياي خدا چه كساني هستند؟

فصل دوم / توسل به اولياي خدا: توسل در احاديث و سيرة مسلمين.

فصل سوم / تبرك جويي از آثار زيارت خدا: بيان چهارده حديث از منابع اهل سنت.

فصل چهارم / زيارت قبور اولياي خدا: فضيلت زيارت قبر پيامبر و سفر براي زيارت قبور.

فصل پنجم / تعمير قبور اولياي خدا: نقد و بررسي روايات نهي از ساختن قبر.

فصل ششم / مرثيه سرايي و گريه براي اولياي خدا.

فصل هفتم / شفاعت خواهي از اولياي خدا: احاديثي درباره مشروع بودن شفاعت‏خواهي.

فصل هشتم / استمداد از اولياي خدا.

فصل نهم / يادآوري سالروز تولد يا وفات اولياي خدا.

فصل دهم / كرامات اولياي خدا: اثبات كرامات و كارهاي خارق العادة اولياء الله.



| شناسه مطلب: 77755