بخش 6
شرح زیارت جامعه کبیره شرح زیارت عاشورا شفاعت و توسل شفاعت و زیارت شور عندلیب شوق دیدار شهر پیامبر عتبات عالیات عراق عطر سیب علی (علیه السلام) فرحة الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین فرهنگ زیارت
شرح زيارت جامعه كبيره
حسين همداني درودآبادي، ترجمه محمد حسين نائيجي. چاپ دوم: قم، انتشارات مسجد مقدس جمكران، 1385، 782 ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)
*
اين كتاب، ترجمه كتاب «الشموس الطالعه» است كه در آن، اسرار و معاني عرفاني اين زيارت مقدس شرح و تبيين شده است. مؤلف در مقدمه خود آورده است كه اين شرح را از كسي نگرفته و از هيچ كتابي اقتباس نكرده، بلكه آن را با كمك امام رضا (عليه السلام) ، به نگارش در آورده است، لذا او در اين كتاب، از كتابهاي ديگران نقل قول نميكند:
شبي مولا و سيّدم حضرت ابوالحسن امام رضا (عليه السلام) را در خواب ديدم. با دو دليل امامت خود را براي من ثابت كرد و جامي به من داد. آن را گرفتم و نوشيدم و از خواب بيدار شدم... در اين هنگام بر طبق عادت به قرائت قرآن و صحيفه و غير آنها مشغول شدم. پس نفس خود را از غير از آنچه بود، يافتم. گويا معلمي مرا راهنمايي كرد تا من از آيات استنباط كنم و معاني پوشيده اخبار و آثار را به دست آوردم... پس به خاطرم رسيد كه شكرانه اين نعمت را حديث آن بر ديگران بدانم. به همين خاطر كتابي در شرح زيارت جامعه ساختم و نام آن را «الشموس الطالعة من مشارق الزيارة الجامعة» يعني خورشيدهاي تابان از افق زيارت جامعه ناميدم. (ص 27)
مترجم درباره اهميت كتاب در مقدمه خود آورده است:
مطالب آن تازه و بكر است و در جاهاي ديگر نميتوان به دست آورد، لذا اهل تحقيق شايسته است در آن بنگرند و از آن استفاده كنند. افق مطالب اين شرح بسيار دور و گوهرهاي آن بيشمار است. مصنف در درياي بيپايان علوم اهل بيت (عليهم السلام) غوطه خورده و مرواريدهاي شاهواري را در ساحل اين كتاب فراهم آورده است. (ص 17)
از آنجا كه مؤلف در اين اثر، اسرار عرفاني و نكتههاي لطيف و دقيق اين زيارت را بيان كرده، شايد زبان آن براي عموم قابل فهم نباشد و در ابتدا دشوار به نظر آيد. مترجم در اين درباره مينويسد:
رسيدن به قله فكر و عمق انديشه و قاف قلب مؤلف، براي كسي كه شروع به مطالعة شرح آن ميكند، دشوار است، ليكن آشنايانِ به زبان اگر اندك حوصله كنند و در مطالب بيان شده انديشه كنند، آنها را شيرين مييابند و در فقرات مختلف از مقامات پر عظمت ائمه (عليهم السلام) ، شمّهاي خواهند بوييد. (ص 17)
علت دشواري زبان كتاب اين است كه سخن گفتن از مطالب عرشي و پايبند كردن به الفاظ خاكي، كاري دشوار است، به ويژه اگر در بيان مقام خلفاي الهي باشد كه انديشة بشر در ساحل آنها به گل مينشيند و متحيّر و حيران ميماند، كساني در عظمت به آن پايه صعود كردهاند كه به خلافت الهي نائل شده و ظلّ الله و ساية گسترده آفرينش هستند.
فهرست
مقدمه / زيارت وداع، در حمد و ثناي خداوند، در دوستي اهل بيت (عليهم السلام) ، در ادب زيارت، حقيقت زيارت، در تفسير عرفان طهارت و غسل زيارت، در حكمت تكبيرهاي قبل از زيارت، اركان اسم الله.
شرح زيارت / حقيقت نبوت، در مرتبه ذكر، سدرة المنتهي چيست؟ در
مراتب حقيقت، در حقيقت محمديّه، مقامات سه گانه عالم شهادت، در معناي وحي، در تفاوت رسول و نبيّ و امام و محدث، در معناي عقل و خرد، در حقيقت معبوديت، مراد از امانت چيست؟ سرّ خاتميت، در معاني هدايت، معاني تقوي، در معاني داعي بودن امام، هدف خلقت، درخت آدم چه بوده است؟ در توقيفيّت اسماء و...
شرح زيارت عاشورا
علي اصغر عزيزي تهراني. چاپ دوم: تهران، انتشارات دارالصادقين، 1376، 246 ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)
*
اين نوشته، شرحي تاريخي ـ سياسي بر زيارت عاشورا است كه در آن سعي شده، به ابعاد مختلف اين زيارت ـ به ويژه جنبههاي تاريخي سياسي ـ توجه شود:
اين زيارتنامه، منشوري است كه از هر جهت نوري از آن جلوهگر است، چرا كه اين صحيفه، بهانهاي براي بيان مختصر، اما كامل، از معارف اسلامشناسي، معرفت شناسي، امامشناسي، جامعهشناسي و انسانشناسي است. پس چنانكه از هدف تعليم آن ميتوان فهميد، بايد به خواندن ظاهر اين زيارت اكتفا نكرد، بلكه به عمق معاني آن دقت نموده تا بهره لازم گرفته شود. (ص 13)
پس از بيان اسرار اجتماعي ـ سياسي اين زيارت، معارف و دقايق عرفاني زيارت عاشورا نيز مدّ نظر مؤلف بوده اما كمتر از جنبة مصائب ظاهريِ عاشورا بحث شده است:
زيارت، مفسّر و مبين دعاست، به طوري كه دعا بدون زيارت، به جاي رشد و بالندگي و سازندگي فرد و اجتماع، به فريبندگي و ناداني و گمراهي بشر دعوت مينمايد؛ زيرا دعاي
بدون زيارت، به معناي دعاي بدون امامت است. دعاي همراه زيارت، به معناي توحيد به همراه مبارزه با تضادّ طبقاتي، مبارزه با فساد در منكرات فردي، اجتماعي و اقتصادي است.
(ص 19)
با خواندن زيارت امام حسين (عليه السلام) و ياد او، خداي مستضعفان و محرومان و ستمديدگان تاريخ، درون انسان زنده شده و تمام كساني كه در طول تاريخ با نام خدا و پيامآوران او، به استضعاف و استثمار و استبداد مردم مشغول بودهاند، زير سؤال ميروند كه چرا دم از مناجات و ارتباط با خدا زده ولي با همدستي شيطانها و اطاعت نفس، به خيانت و ظلم به مردم ميپردازند.
فهرست
فصل اول / زيارت و دعا: اهميت زيارت امام حسين (عليه السلام) در روايات، ثمرات اهتمام به زيارت امام حسين (عليه السلام) ، آثار اجتماعي و سياسي زيارت، كربلا و انقلاب ايران، آداب زيارت امام حسين (عليه السلام) ، بررسي كوتاه آداب زيارت، كيفيت و سند زيارت عاشورا، داستان در اثر خواندن زيارت عاشورا.
فصل دوم / معناي سلام، در قرآن، سلام بر امام حسين (عليه السلام) ، شرح كلمه اباعبدالله (عليه السلام) ، شرح جامعه شناسانة ثار، لعن در قرآن، شرح برائت از دشمنان اهل بيت (عليهم السلام) و...
شفاعت و توسل
سيد محمد كاظم روحاني. چاپ هفتم: قم، دفتر نشر معارف، 1385، 88 ص. (موضوع: مفهومشناسي شفاعت و توسل)
*
اين نوشتار، چهاردهمين دفتر از مجموعه پرسشها و پاسخهاي دانشجويي است كه پاسخ به سؤالات دانشجويان، درباره شفاعت و توسل است.
مؤلف با استناد به كتابهاي تفسيري و حديثي مانند: تفسير الميزان، صحيح مسلم، صحيح بخاري، سنن ابن ماجه، من لايحضره الفقيه و... و بهرهگيري از آثار شهيد مطهري و آيتالله سبحاني، پاسخهايي مستدلّ به پرسشهاي دانشجويان ارائه كرده و مفهوم شفاعت و توسل را از ديدگاه اسلام، به خوبي ترسيم نموده است:
شفاعت از ماده شفع، به معناي زوج در مقابل وتر به معناي فرد گرفته شده است. گويا شخصي كه متوسل به شفيع ميشود، نيروي خود را به تنهايي براي رسيدن به مقصود كافي نميبيند، بدين جهت نيروي شفيع و ميانجي را به آن ضميمه ميكند تا به مقصود خود نايل آيد. (ص 11)
همچنين در اين اثر، مفهوم و حقيقت توسل و ديدگاه انديشوران دربارة آن آمده است:
توسل در لغت به معناي مدد جستن از وسيله، براي نيل به مقصود است. انسان براي رسيدن به مراد خويش، بايد به اسباب و واسطههاي فيض متوسل شود. ايجاد مزرعهاي آباد، جز از طريق شخم زدن زمين و كاشتن نهال و دادن آب و كود به مقدار مشخص و زمان معين امكان پذير نيست. بر اين اساس، توسل به معناي استفاده از اسباب، لازمه زندگي انسان در مباني است كه بر آن، قانون اسباب مسببات حاكم است. (ص 49)
فهرست
فصل اول / شفاعت: مفهوم واقعي شفاعت چيست و اقسام آن كدام است؟ نظر اهل سنت و فرقه وهابيت در مورد شفاعت چيست؟ شرايط شفاعت شوندگان چيست؟ آيا شفاعت موجب جرأت افراد بر گناه ميشود؟ آيا شفاعت عدالت خدا را زير سؤال نميبرد؟
فصل دوم / توسل: مقصود از توسل چيست؟ چرا در حالي كه خدا وجود دارد، به پيامبر و امام متوسل ميشويم؟ آيا توسل در زمان پيامبر سابقه داشته است؟ چگونه؟ به چه كساني ميتوان توسل نمود؟ مدرك دعاي توسل چيست؟ آيا اين روش توسل كه الآن وجود دارد، روش درستي است؟
شفاعت و زيارت
جمعي از محققان. چاپ اول: تهران، انتشارات كانون انديشه جوان، 1386، 165، ص. (موضوع: مفهومشناسي زيارت)
*
اين اثر، پاسخنامهاي به پرسشها و شبهههايي است كه در قلمرو مفاهيمي چون شفاعت و زيارت اهل قبور وجود دارد. محققان اين كتاب، پس از مطالعه آثار آيتالله جعفر سبحاني و با الهام از ديدگاههاي ايشان، پاسخهايي كوتاه اما مستند و مستدل به پرسشهاي مطرح شده دادهاند. در مقدمه كتاب آمده است:
كانون انديشه جوان برآن است تا مخلصانه و مشتاقانه، از ساحت ارجمند پژوهشگران استمداد كند و براي پرسشهاي معاصر، پاسخهايي متقن و روزآمد فراهم آورد... اين كتاب حاصل يكي از همين كوششهاي همدلانه در باب موضوعات دين پژوهي است كه در حلقه نقد و پاسخ حكمت و دينپژوهي كانون، با همفكري و تلاش جمعي، به بررسي برخي از مهمترين پرسشها و شبهات پيرامون شفاعت و زيارت پرداخته و پاسخهاي ارائه شده را با الهام از ديدگاههاي آيتالله سبحاني، پس از ارزيابي، تكميل و بازنويسي، در اين دفتر گرد آوردهاند. (ص 8)
همان گونه كه در مقدمه كتاب اشاره شده، محققان اين اثر، با زباني
ساده و روان، به شرح و تبيين مفهوم شفاعت و زيارت و شبهات آن پرداختهاند و با استناد به قرآن و كتابهاي حديثي اهل سنت مانند: سنن بيهقي، سنن ابي داود، صحيح بخاري و... و كتابهاي حديثي شيعه مانند: اصول كافي، بحارالانوار، علل الشرايع و... جايگاه رفيع اين دو مفهوم ديني را ترسيم كردهاند.
فهرست
بخش اول / شفاعت: شفاعت يعني چه؟ آيا شفاعت از ديدگاه قرآن پذيرفته شده است؟ چه كساني شفاعت ميكنند؟ شفاعت با واسطهگري دنيوي چه تفاوتي دارد؟ آيا درخواست شفاعت با توحيد در عبادات منافات ندارد؟
بخش دوم / زيارت قبور: آيا زيارت قبور، آثار و پيامدهاي سودمندي در پي خواهد داشت؟ آيا زيارت قبرها از ديدگاه قرآن و روايات پذيرفته شده است؟ ديدگاه قرآن درباره زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله) چيست؟ نظر اسلام درباره زيارت بانوان چيست؟ آيا سفر براي زيارت و مرقد پيامبر (صلّي الله عليه وآله) جايز است؟
شور عندليب
صادق دارابي، به كوشش ميرزا عبدالمهدي عندليبي. چاپ اول: قم، انتشارات انصاريان، 1385، 584 ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)
*
اين اثر، شرحي بر زيارت «مفجعه» است كه مؤلف با بهرهگيري از آيات الهي و احاديث اهل بيت (عليهم السلام) آن را به رشته تحرير درآورده است. درباره تاريخچه اين زيارت، در مقدمه كتاب آمده است:
زيارت مفجعه، بنا بر رأي صاصبنظران، انشا و پرداخته مولي محمد رسول، فرزند عبدالعزير كاشاني، شاگرد محقق و فقيه بزرگ، مولي احمد نراقي است. وي مضامين اين زيارت را از زيارتهاي مأثور حضرت ابي عبدالله الحسين (عليه السلام) كه املا و انشاي ائمه معصومين (عليهم السلام) است، اقتباس كرده، و مخصوصاً از زيارتي كه صاحب نفس قدسيه سيد ابن طاووس در كتاب مصباح الزائر از سيد مرتضي نقل كرده، بيشتر اقتباس و نقل نموده است. (ص 8)
خوانندة كتاب با خواندن اين شرح، با حوادث و وقايع كربلا و شهادت امام حسين (عليه السلام) و يارانش همراه ميشود و بر مصايب آنان ميگريد. در جاي جاي كتاب، اشعاري از مؤلف در مصيبت خاندان امام حسين (عليه السلام) آمده كه بر غناي كتاب افزوده است:
مرا زين گفتگو نيكو بياني * به ياد آمد مناسب داستاني
كه چون در كربلا از تيغ كفّار * قلم شد چون علم قدّ علمدار
جوانان جملگي با جسم گلگون * گلوي تشنه غلتيدند در خون
در آن وادي ميان قوم عدوان * شه دين ماند و اشك وآه طفلان
(ص 228)
مؤلف ابتدا فرازهايي از اين زيارت را آورده و تحت عنوان «نگارش اول: در معني تحت اللفظي»، معناي جملات را به طور مختصر بيان ميكند. سپس تحت عنوان «نگارش دوم: در قواعد و احكام صناعيّه» كلمات را تجزيه و تركيب ميكند و معاني مختلف آن را بيان ميدارد:
السلام عليك يابن فاطمة الزهراء سيدة نساءالعالمين، السلام عليك يا اخاالحسن: درود بر تو اي پسر فاطمة رخشنده و اي برادر حسن... فاطمه، وصف مؤنث است از يفطم فطما... معني لغوي فطم، فصل و قطع است. زهرا مؤنث است، مذكر آن ازهر از زهر يزهر است... (ص 167)
پس از اين بخشهاي مقدماتي، در بخشي با عنوان «نگارش سوم: در ذكر مجملي از اخبار و برخي از مصائب»، به شرح كامل و مبسوط زيارات ميپردازد و ابعاد مختلف معنايي آن را با استناد به آيات و روايات، بازگو ميكند:
بدان كه نسبت فاطمي از براي ائمه نسبتي است كه عامه و خاصه ايشان را به آن نسبت تعظيم و تكريم مينمايند... فضايلي كه خداوند به دختر خاتم الانبيا عطا فرموده، به هيچ يك از بنات پيغمبران گذشته نداده، بلكه بعضي از محققين در افضليت انبياء سواي اميرالمؤمنين و ائمه طاهرين، بر فاطمه تأمل دارند. (ص 175)
فهرست
مقدمه / شرح احوال مؤلف.
باب الاول / في توضيح لغة: الزيارة و ثواب زيارة الحسين.
باب الثاني: في سند الزيارة و بيان صيغة المفجعة و معناها.
العنوان الاول: المعتبر عن الامام الثاني عشر كما في الذكر المختصر.
العنوان الثاني: از عناوين اثني عشريه مشتمل بر عناوين ثلاث.
شوق ديدار
محمدمهدي ركني. چاپ پنجم: مشهد، بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي، 1386، 316 ص. (موضوع: آداب و رسوم زيارت)
*
اين كتاب، دربارة زيارت و آداب و رسوم اين آموزة اصيل اسلامي نوشته شده است. مؤلف با بهرهگيري از آيات الهي و روايات اهل بيت (عليهم السلام) و با استناد به مهمترين آثار شيعه و اهل سنت مانند: صحيح مسلم، صحيح بخاري، كامل الزيارات، مفاتيح الجنان و... به شرح و تبيين اين مفهوم مهم پرداخته و جايگاه والاي آن را در فرهنگ اسلامي ترسيم نموده است.
مؤلف در مقدمه، دربارة انگيزه خود از تأليف اين كتاب مينويسد:
با آن كه اين سنت اسلامي همواره در بين شيعيان رواج داشته، اما غير از كتابهايي كه علماي زمان شناس گذشته بر طبق نياز و به سبك آن روزگار تأليف كردهاند، كتابي تازه به نظر نرسيد كه اين برنامه مذهبي ـ اجتماعي را چنان كه شايسته آن است، براي عموم، تحليل و توجيه نمايد و از ابعاد گوناگون در آن بحث كند. اين بنده شرمسار به احساس ضرورت مذكور و خالي بودن جاي چنين اثري، گام نخستين را برداشت، به اين اميد كه خوانندگان را نوشتاري گويا و كتابي راهنما در معرفي زيارت و آداب و فضايل آن باشد. (ص 12)
بيان اهميت فرهنگي ـ اجتماعي بارگاههاي ملكوتي امامان و پاسخ
شبهههاي منكران، از ديگر اهداف نويسنده است كه با استناد به منابع مهم اسلامي، با قلمي روان و شيرين، به خوبي از عهده اداي آن برآمده است.
نگاهي كوتاه به درونماية زيارتها، از ديگر بخشهاي مهم اين كتاب است كه خواننده را با ابعاد مختلفي از زيارتنامههاي اهل بيت (عليهم السلام) آشنا ميكند.
از ديگر ويژگيهاي مهم اين تحقيق، بهره بردن از آثار شهيد مطهري، آيتالله مكارم شيرازي و ديگر عالمان معاصر است كه بيان ديدگاههاي آنان، در كنار نظريات عالمان گذشته، دايرة المعارف كوچكي از معارف اعتقادي ـ اخلاقي را فرا روي خوانندگان ميگذارد.
فهرست
بخش اول / زيارت و آداب آن: زيارت در بعد تاريخي، پاسخ به يك شبهه، انگيزه فطري زيارت، ادب زيارت، آداب سفر، ارزيابي و خودسازي.
بخش دوم / مشاهد امامان در گذرگاه زمان: نخستين عبادتگاه، بازسازي خانه خدا، مزار امام مركز عبادت و معرفت، مرقد شريف سيد شهيدان در گذرگاه زمان.
بخش سوم / زيارت در احاديث: اهميت زيارت در احاديث، فضيلت زيارت پيامبر اكرم (صلّي الله عليه وآله) و جواز آن، اهميت زيارت عاشورا و ثواب آن، آداب باطني و حالات زائران حسيني.
بخش چهارم / منكران زيارت: تاريخچه آيين وهابي، استحباب زيارت قبور، توسل و شفاعت جستن، سنگ نوشته بر قبور، فتواي فقيهان.
بخش پنجم / درونمايه زيارتها: نمونهاي از زيارتها، اسلام شعار اسلام، زيارت جلوهگاه توحيد، تولّي و تبرّي، دعا و زيارت، ارزش ادبي زيارت، تصحيح فرهنگ زيارت.
شهر پيامبر
حبيب يغمايي. چاپ اول: تهران، بينا، 1354، 47 ص. (موضوع: زيارتگاههاي اسلامي)
*
اين اثر، سفرنامهاي منظوم از سفر حج است كه شاعر تحت تأثير «مشاهدة مشاهد متبركه» سروده است. در مقدمه كتاب آمده است:
زهي توفيق كه استاد حبيب يغمايي گرامي، مدير مجله ادبي يغما كه خود از سادات موسوي است به طواف مكه معظمه موفق و به زيارت مدينه طيّبه مشرّف و به يمن حُسن عقيدت، تحت تأثير مشاهد متبرّكه، طائر شوقش پر گشوده و در اينباره نيكو اثري سروده است كه سرود اهل ايمان و بيان احساس همه مسلمانان جهان است.
الحق اين سفرنامة منظوم، بهترين ره آورد او و اهل دلِ دور از ديار وحي را ارمغاني بس نيكوست. (ص 6)
شاعر با زباني ساده و روان، شهر مدينه و زيارتگاههاي آن را توصيف كرده است:
چون ز شهر مدينه ياد آرم * اشك حسرت ز ديدگان بارم
ياد آن روزها كنم بسيار * كه بدانجا فكنده بودم بار
***
برتر از بقعة رسول امين * نبود بقعهاي به روي زمين
مهبط وحي و مصدر الهام * جايگاه رسيدن پيغام
آن مقدس سرا كه جبرائيل * پر فروهشته از پي تنزيل
مسكن دُخت برگزيدة او * مولد نور هر دو ديدة او
در پايان كتاب، دربارة اشخاصي كه نامشان در كتاب آمده، توضيح مختصري بيان شده است، اشخاصي چون، ابو ايّوب انصاري، ابوسعيد خدري، ابولبابه، اسعد بن زرارة بن عدس، امّ البنين، اوس بن ثابت، بلال بن رباح و حمزة بن عبدالمطلب.
عتبات عاليات عراق
اصغر قائدان. چاپ اول: تهران، نشر مشعر، 1383، 225 ص. (موضوع: زيارتگاههاي اسلامي)
*
اين نوشتار، تاريخچهاي از آثار و اماكن مقدس عراق است كه مؤلف با بهرهگيري از مهمترين منابع تاريخ اسلامي، مانند تاريخ ابن اثير، سفرنامه ابن بطوطه، العبر ابن حلدون، عمدة الطالب ابن عنبه و تاريخ طبري، آن را به نگارش درآورده است:
در اين نوشتار، آثار و مكانهاي مقدس عراق كه در اصطلاح از آن به عتبات عاليات ياد ميشود، ارائه و بررسي خواهد شد. از لحاظ لغوي، عتبات جمع واژه عتبه است و به آستانة در گفته ميشود. جايي كه مماس با زمين قرار ميگيرد. آستانة در، نخستين جايي است كه زائر به هنگام ورود به حرم، بر آن قدم ميگذارد. (ص 22)
نويسنده در پيش درآمد خود، موقعيت جغرافيايي و تاريخي عراق را به طور خلاصه بيان كرده و سپس در چهار فصل، به معرفي پنج منطقه (نجف اشرف، كوفه، كربلا، سامرا، كاظمين) پرداخته است. در معرفي هر كدام از اين مناطق نيز ابتدا موقعيت جغرافيايي و تاريخي آن منطقه بررسي شده و در ادامه، تاريخچه بناي بارگاههاي آن منطقه آمده است.
فهرست
فصل اول / نجف اشرف: موقعيت جغرافيايي و تاريخي نجف، تاريخچه بناي مرقد و بارگاه امام علي (عليه السلام) ، آثار و اماكن حرم مطهر، مسجدهاي نجف، قبرستان واديالسلام، مقبره علمان و بزرگان دين، مزار حاكمان و دولتمردان، آثار تاريخي نجف.
فصل دوم / كوفه: موقعيت جغرافيايي و تاريخي كوفه، آثار اسلامي و عناصر كوفه (مسجد كوفه، مسجد سهله، خانه امام علي (عليه السلام) )
فصل سوم / كربلا: موقعيت جغرافيايي، وجه تسميه، تاريخ ساختمان حرم، آثار و اماكن حرم، بارگاه و مرقد حضرت عباس، ساير مقبرهها و مزارات كربلا، آثار تاريخي كربلا.
فصل چهارم / كاظمين، بغداد، مدائن: تاريخچه حرم كاظمين، قبرهاي علما و پادشاهان در كاظمين و بغداد و مدائن.
فصل پنجم / سامراء: موقعيت جغرافيايي و تاريخي، تاريخچه آستان عسكرين، ساير قبرهاي سامراء، مسجدهاي تاريخي سامراء.
عطر سيب
حامد حجتي. چاپ اول: قم، انتشارات مسجد مقدس جمكران، 1378، 53، ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)
*
اين نوشته، دريافت عاشقانه و رهيافتي ادبي از زيارت ناحيه مقدسه است. نويسنده در قالب قطعات ادبي، ترجماني از مفاهيم اين زيارت مقدس را ارائه كرده كه خواندن آن، براي آشنايي اوليه نسل جوان با اين زيارت و درك مفاهيم والاي آن، مفيد است:
از آنجا كه بر آن بوديم تا دريافتي عاشقانه از زندگي امام عشق را در قالب پرداختي ادبي تقديم اهل ولايت كنيم، بهتر اين گونه يافتم، با برداشتي از زبان حضرت ولي عصر[ در ناحيه مقدسه مقتل نياي بزرگوارشان اباعبدالله (عليه السلام) را زمزمه كنيم، لذا خود را به شطّ زيارت ناحيه مقدسه خواهيم زد تا جرعه نوش جام نيزهها نيز باشيم. (ص 7)
در ابتداي كتاب، بخشهايي از زندگي امام حسين (عليه السلام) به عنوان «مقدمهاي براي ورود به بارگاه رفيع ناحيه» آمده است.
علي (عليه السلام) و زيارت جامعه كبيره
عبدالعلي گويا. چاپ اول: تهران، انتشارات زُراره، 1378، 312، ص. (موضوع: نقد و تفسير زيارتنامه)
*
اين كتاب، شرحي بر زيارت جامعه كبيره است. مؤلف به تفصيل و با استناد به منابع درجه اول اسلامي، به شرح مفاهيم و موضوعات آن پرداخته است:
زيارت جامعه كبيره، تنها يك زيارت سادهاي نيست كه در آن اظهار ارادت و محبت نسبت به ساحت قدس علي (عليه السلام) و ائمه هدي شده باشد، بلكه امام هادي (عليه السلام) در اين زيارت، به گونهاي خاص، عقايد شيعه را منقّح نموده و آن را غير مستقيم بيان داشتهاند، نيز به طور ضمني، تمام عقايد انحرافي فرق باطله غير شيعه دوازده امامي را تخطئه نمودهاند. (ص 1)
به گفته مؤلف، حضرت هادي (عليه السلام) با ايراد زيارتنامه جامعه كبيره، راه حقيقي شيعه اثني عشري را از فرقههاي ديگر جدا نموده و به صورت خاصي آن را بيان داشتهاند، نيز ارائه طريق نمودهاند كه شرايع و سنن دين و بيان احكام دين، جز در خانة اين دوازده امام، در محل ديگري يافت نميشود.
ناگفته نماند كه اگر اين سخنان به صورت خطبهاي از طرف امام دهم (عليه السلام) ايراد ميشد، شايد هيچ وقت به اندازه اين زيارت، بين همه طبقات شيعه شهرت نمييافت.
فهرست
مقدمه مؤلف: شروح زيارت جامعه، تقسيمبندي زيارت جامعه.
فصل اول / مقدمه زيارت جامعه: ذكر تكبير قبل از زيارت جامعه، ذكر تكبير در امتهاي سلف، اقامه نماز ميت بر مؤمنين و منافقين توسط رسول خدا (صلّي الله عليه وآله) ، كثرت ذكر تكبير.
فصل دوم / حقيقت صلوة و سلام: صلوة پايه اساس شناخت حدود و احكام، علت تسبيح و تهليل و تكبير و تحميد ملائكه.
فصل سوم / شهادت: اولين شهادت (توحيد)، دومين شهادت (نبوت)، سومين شهادت (امامت)، چهارمين شهادت (تولّي و تبرّي)، پنجمين شهادت (مقامات ائمه هدي).
فصل چهارم / عرض ارادات و فدويّت به ساحت قدس ائمه معصومين (عليهم السلام) .
فصل پنجم / دعا و مناجات: ايمان به آنچه رسول خدا فرمودهاند، بخشش گناهان، توفيق اطاعت، شفاعت انوار قدس الهي، صلوات بر محمد و آل محمد (عليهم السلام) .
فرحة الغري في تعيين قبر اميرالمؤمنين
غياث الدين عبدالكريم بن طاووس. چاپ اول: قم، منشورات الرضي، بيتا، 164 ص. (موضوع: زيارتگاههاي اسلامي)
*
اين نوشتار، مجموعهاي از روايات، درباره تعيين قبر حضرت علي (عليه السلام) است كه مؤلف با گردآوري اين روايات كه از زبان رسول خدا (صلّي الله عليه وآله) و تمامي ائمه معصومين (عليهم السلام) صادر شده، ثابت ميكند سخن دشمنان و ناآگاهان و شبهة آنان درباره مرقد شريف حضرت علي (عليه السلام) ، بياساس است و خاندان علي (عليه السلام) ، بارها و به صراحت جايگاه قبر او را باز گفتهاند.
احمد بن داود حلّي، رجالي معروف كه از معاصران مؤلف كتاب بوده، از او با عنوان سرور ما و امام معظّم ياد ميكند و مينويسد:
پس از او و پيش از او كسي را همانند وي در اخلاق و رفتار و شيريني معاشرت و ذكاوت و قدرت حافظه نديدم. چيزي به ذهنش وارد نميشد كه فراموش كند، قرآن را در مدت كمي در يازده سالگي حفظ كرد و در نگارش در چهار سالگي ظرف چهل روز از معلم بينياز شد. رياست سادات به او منتهي شد و يگانة دورانش بود. فقيهي نسبشناس، نحوياي اهل عروض و ادبيات و شعر، به هر حال فضايل و مناقب او قابل شمارش نيست.
تمام روايات و داستانهاي اين كتاب، با سند متصل به گويندة آن نقل
شده است. در پايان كتاب، پس از نقل چهارده قصه از كرامات قبر شريف ميگويد:
اين دري است كه اگر گشوده شود، كاغذها آن را برنتابند و جاي سخن گسترده و بسياري است. آنچه گفته آمد، قطرهاي از دريايي مواج و فروغي از آتش است.(1)
فهرست
مقدمه اول / استدلال نظري در اثبات وجود قبر مطهر حضرت در نجف، علت مخفي بودن قبر حضرت.
باب اول ـ يازدهم / روايات رسول اكرم و ائمه هدي (عليهم السلام) درباره تعيين محل قبر حضرت در نجف.
باب دوازدهم / روايتي از زيد بن علي درباره تعيين محل قبر حضرت در نجف.
باب سيزدهم / نظريات منصور و هارون و ديگر خلفايي كه در نجف به زيارت آن حضرت رفتهاند.
باب چهاردهم / نظريات علما و فضلا و جمعي از بني هاشم درباره تعيين محل قبر حضرت در نجف.
باب پانزدهم / حكاياتي از كراماتي كه از ضريح مقدس نجف ظاهر شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. فرهنگ كتب حديثي شيعه، ج2، ص771.
فرهنگ زيارت
جواد محدثي. چاپ اول: تهران، انتشارات مشعر، 1386، 360 ص. (موضوع: آداب و رسوم زيارت)
*
اين كتاب، دايرة المعارفي از دانستنيهاي زيارت در فرهنگ اسلامي به ويژه در مكتب تشيع است كه مؤلف با بهرهگيري از مهمترين منابع اسلامي، به ترسيم جايگاه والاي زيارت پرداخته و در آن، ابعاد مختلف اين آموزة ديني را به دقت تشريح و تبيين كرده است.
كتابي كه در دست داريد، زيارت را مورد مطالعه بررسي و تحليل قرار داده است تا زمينهاي براي توشه و بهره گرفتن از گنجينه معارف اهل بيت (عليهم السلام) و سيراب شدن از زمزم علومشان و كوثر هدايتشان و فرات معرفتشان باشد.
از اين رهگذر آشنا ميشويم با:
زيارت و فلسفة تربيتي و سازندة آن،
زيارت و ابعاد اجتماعي سياسي و سابقة تاريخي آن،
زيارت و محتواي فرهنگي و اعتقادي آن،
زيارت و مفاهيم بلند و پرمحتواي زيارتنامهها،
زيارت و موقعيت زائر و مكانت مكانهاي زيارتي،
زيارت و آداب آن.
باشد كه ما را به اين حريم، راه و بار دهند و از اين زمزم بنوشانند. (ص 11)
مهمترين ويژگي اين كتاب، توجه به همه ابعاد معنوي و معنايي زيارت است، به طوري كه خواننده پس از مطالعه اين كتاب، علاوه بر آشنايي با مفهوم و فلسفه زيارت، جلوههاي اخلاقي و تربيتي و درسهاي اجتماعي و سياسي زيارتها را نيز فرا ميگيرد:
زيارت در ارزش و پاداش، همپاي بسياري از عبادات، بلكه برتر از حتي جهاد و شهادت به حساب آمده است. مزارها در اسلام، از اعتبار خاصي برخوردار است. مزورها مورد تكريم فراوان قرار گرفته است.
زيارتنامهها يك دنيا تعليمات و فرهنگ و آموزش و تربيت را شامل است كه بايد به محتواي آنها، نگاهي دوباره انداخت.
(ص 17)
نثر كتاب نيز مانند ديگر تأليفات نويسنده، با بهرهگيري از آرايههاي ادبي، روان و لطيف است كه بيشك در جذب نسل جوان و آشنايي آنها با اين مفهوم ديني مؤثر است:
در زيارت بايد به دل پرداخت يا به عقل؟
در زيارت به منفعت بايد انديشيد يا به معرفت؟
زائر، عاشق است يا جهانگرد؟
زيارت، دخل است يا خرج؟
زيارت، عملي عبادي است يا جنبه سياسي هم دارد؟
(ص 17)
آنچه در اين كتاب آمده، قبلاً در قالب دو كتاب: «زيارت» و «كربلا كعبه دلها» و در قالب مقالاتي در مجله پيام انقلاب به چاپ رسيده بوده، كه بعدها مؤلف با ويرايش جديد و كاستن و افزودنهايي چند، مجموعه حاضر را فراهم آورده است.
فهرست
فصل اول / فرهنگ زيارت: زيارت، قلمرو دل و وادي محبت، محبت پشتوانه زيارت، راز قداست آثار، سيره سلف صالح، پيشينه و مشروعيت زيارت.
فصل دوم / نقش تربيتي زيارت: در برابر آينه، حدود مرز كمال، خويشاوندي معنوي و فرهنگي، توجه به خدا، تقرب به خدا، تحول روحي، توبه و گناهزدايي، پا به پاي عالمان فرزانه.
فصل سوم / زيارت و فلسفه ياد و احياگري: حق شهداي آل محمد، دعبل احياگر آل رسول، نقش زيارت در عصر خفقان و خشونت، رابطهها، ديدارها، ذكرها.
فصل چهارم / حج ميعاد در سرزمين موعود: زائر ديار يار، در حريم حرم دوست، زيارت حج و ادب باطني و...
فصل پنجم / زيارت ائمه شيعه: زيارت در حيات و ممات، تجديد ميثاق با امام، احياي حق مكتوم و...
فصل ششم / تحليل محتواي زيارتنامهها: ادب كلام در محضر امام، زيارتنامهها و اعلام مواضع، سلامها و لعنها، ولايت و برائت، زيارت و شهادت طلبي، مفهوم خدا و...
فصل هفتم / ادب و آداب زيارت: ادب ظاهري و باطني، (غسل، لباس تميز، وقار، خضوع و خشوع، اذن دخول و...)