بخش 12
اعمال مسجد قبا مسجد قبلتین مسجد فتح ( مسجد احزاب ) دعا در مسجد الاجابه جایگاه حج فلسفه تشریع حجّ حضور قلب در دعا در مراسم حج واجبات عمره تمتّع واجبات عمره مفرده میقات های احرام واجبات احرام مستحبّات احرام محرّمات احرام مستحبات ورود به حرم
|
275 |
|
اعمال مسجد قبا
وقت تشرّف ، دو ركعت نماز تحيّت مسجد بجا آور ، بعد تسبيحات حضرت زهرا ( عليها السلام ) را بگو ، و زيارت جامعه كه اولش « اَلسَّلامُ عَلي أَوْلِياءِ اللهِ » است و در صفحه 113 گذشت را بخوان آنگاه دعا كن ، و بهتر است كه به اين جملات دعا كني :
اَللّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ فِي كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلي صَدْرِ نَبِيّـِكَ الْمُرْسَلِ : ( لَمَسْجِدٌ اُسّـِسَ عَلَي التَّقْوي مِنْ أَوَّلِ يَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ ، فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللهُ يُحِبُّ الْمُطَّهّـِرِينَ ) . اَللّهُمَّ طَهّـِرْ قُلُوبَنا مِنَ النّـِفاقِ ، وَأَعْمالَنا مِنَ الرِّياءِ ، وَفُرُوجَنا مِنَ الزِّنا ، وَأَلْسِنَتَنا مِنَ الْكَذِبِ وَالْغِيْبَةِ ، وَأَعْيُنَنا مِنَ الْخِيانَةِ ، فَإِنَّكَ تَعْلَمُ خائِنَةَ الاَْعْيُنِ وَما تُخْفِي الصُّدُورُ ، رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَتَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ .
پشت اين مسجد منزلي بوده متعلّق به اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) ، و جلوي مسجد چاه آب شيريني كه فعلاً اثري از آن نيست .
|
276 |
|
نكته قابل توجّه اينكه : در سال نُهم هجري گروهي از منافقين مسجدي ساختند تا از آن به عنوان پايگاهي برضدّ اسلام و مسلمانان بهره گيرند ، و از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) درخواست كردند كه آن را افتتاح نمايد و براي تبرّك در آن نماز بخواند ، پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) هم قول مساعد دادند كه در فرصت مناسب چنين كند ، ولي با نزول آيه شريفه ( . . . وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَكُفْراً . . . ) نقشه منافقين آشكار شد ، و پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) دستور تخريب آن را صادر فرمود .
|
277 |
|
مسجد قبلتين
بنابر مشهور در نيمه رجب يا شعبان سال دوم هجري ، رسول گرامي ( صلّي الله عليه وآله ) به دعوت « اُمُّ بِشْر » به ميان قبيله بني سالم در شمال غربي مدينه رفتند ، و هنگام نماز ظهر دو ركعت نماز را طبق معمول به سوي بيت المقدّس خواندند . فرمان الهي مبني بر روگرداندن به سوي كعبه نازل شد ، و بقيه نماز را به طرف كعبه گزاردند ، و از آن پس كعبه مكرّمه قبله دائمي مسلمانان شد . بدين مناسبت اين مسجد را مسجد قبلتين ناميده اند . اين مسجد در جانب غربي مسجد فتح ، با فاصله كمي واقع شده است .
يكي از آيات كريمه اي كه به اين مناسبت نازل شد آيه كريمه : ( قَدْ نَري تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلّـِيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلّـِ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَحَيْثُ ماكُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ . . . ) ( 1 ) مي باشد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بقره : 144 .
|
278 |
|
سابقاً در اين مسجد دو محراب ، روبروي هم ـ شمالي و جنوبي ـ يكي به طرف كعبه و ديگري به طرف بيت المقدس قرار داشته ، ولي متأسّفانه در سال هاي اخير كه مسجد را تجديد بنا كرده اند ، تنها جاي يك محراب در آن باقي مانده ، و آثار قبلي اين حادثه بزرگ ، محو شده است .
مستحب است در مسجد قبلتين دو ركعت نماز تحيّت مسجد خوانده شود ، و مناسب است بعد از آن اين دعا را بخواني :
اَللّهُمَّ إِنَّ هذا مَسْجِدُ الْقِبْلَتَيْنِ ، وَمُصَلّي نَبِيّـِنا وَحَبِيبِنا وَسَيّـِدِنا مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ . اَللّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ فِي كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلي صَدْرِ نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ : ( قَدْ نَري تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلّـِيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلّـِوَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ ) . اَللّهُمَّ كَما بَلَّغْتَنا فِي الدُّنْيا زِيارَتَهُ وَمَآثِرَهُ الشَّرِيفَةَ ، فَلا تَحْرِمْنا يا اَللهُ فِي الاْخِرَةِ مِنْ فَضْلِ شَفاعَةِ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ، وَاحْشُرْنا فِي زُمْرَتِهِ وَتَحْتَ لِوائِهِ ، وَأَمِتْنا عَلي مَحَبَّتِهِ وَسُنَّتِهِ ، وَاسْقِنا مِنْ حَوْضِهِ الْمَوْرِدِ بِيَدِهِ
|
279 |
|
الشَّرِيفَةِ ، شَرْبَةً هَنِيئَةً مَرِيئَةً لا نَظْمَأُ بَعْدَها أَبَداً ، إِنَّكَ عَلي كُلّـِ شَيْء قَدِيرٌ .
مسجد فتح ( مسجد احزاب )
در كنار رشته كوه سلع ، چند مسجد كوچك است كه موقعيّت جنگ احزاب ( خندق ) را نشان مي دهد و يكي از آن ها مسجد فتح است . گفته مي شود لشكر اسلام در اين قسمت اردو زده بود . در همين محل بر فراز كوه ، مسجدي بنا شده كه معروف به مسجد فتح است . در سبب نامگذاري آن گفته شده : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) در اين مكان براي پيروزي مسلمانان دعا كرد ، و خبر فتح و پيروزي لشكر اسلام در همين مكان به پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) رسيد .
در همين جنگ بود كه به دست تواناي عليّ بن ابي طالب ( عليهما السلام ) ، عَمْرِو بْن عبدودّ عامري ، پهلوان نامي عرب كشته شد ، و نوشته اند : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) در اين هنگام فرمود : « ضَرْبَةُ عَلِيّـ يَوْمَ الْخَنْدَقِ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ
|
280 |
|
الثَّقَلَيْنِ » ( 1 ) : ضربت علي در روز خندق ، بهتر از عبادت جنّ و انس است .
مستحب است بعد از خواندن دو ركعت نماز تحيّت مسجد ، اين دعا را بخواني :
يا صَرِيخَ الْمَكْرُوبِينَ ، وَيا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ ، وَيامُغِيْثَ الْمَهْمُومِينَ ، اِكْشِفْ عَنّـِي ضُرِّي وَهَمّـِي وَكَرْبِي وَغَمّـِي ، كَما كَشَفْتَ عَنْ نَبِيّـِكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ هَمَّهُ ، وَكَفَيْتَهُ هَوْلَ عَدُوِّهِ ، وَاكْفِنِي ما أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ ، يا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بحار ، ج39 ، ص2 .
|
281 |
|
دعا در مسجد الإجابه
مسجد اجابه معروف به مسجد مباهله است كه در روز بيست و چهارم ذي حجّه داستان مباهله رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) با نصاراي نجران در آن مكان واقع شد .
در مسجد الإجابه پس از دو ركعت نماز تحيّت مسجد ، اين دعا را مي خواني :
اَللّهُمَّ إِنّـِي أَسْأَ لُكَ صَبْرَ الشّاكِرِينَ لَكَ ، وَعَمَلَ الْخائِفِينَ مِنْكَ ، وَيَقِينَ الْعابِدِينَ لَكَ . اَللّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ، وَأَنَاعَبْدُكَ الْبائِسُ الْفَقِيرُ ، وَأَنْتَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ، وَأَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، وَامْنُنْ بِغِناكَ عَلي فَقْرِي ، وَبِحِلْمِكَ عَلي جَهْلِي ، وَبِقُوَّتِكَ عَلي ضَعْفِي ، يا قَوِيُّ يا عَزِيزُ ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد الاَْوْصِياءِ الْمَرْضِيِّينَ ، وَاكْفِنِي ما أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ يا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ .
|
283 |
|
فصل سوّم : اعمال مكه مكرّمه
فصل سوّم :
اعمال مكه مكرّمه
|
285 |
|
فصل سوم : اعمال مكه مكرّمهجايگاه حج
جايگاه حج
حج درلغت به معناي : « قصد » ودر اصطلاح شرع به معناي : قصد زيارت خانه خدا وانجام اعمال ومناسك مخصوص مي باشد .
حجّ به معناي زيارت خانه خدا وانجام اعمال مخصوصهو يكي از اركان پنج گانه اسلام است ، و به اتفاق نظر علماي فريقين ، از ضروريات دين ، ومنكر آن كافر مي باشد ولذا تارك حج مورد تهديد شديد خداوند واقع شده است .
و رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) فرموده :
« مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتّي يَمُوتَ بَعَثَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَهُودِيّاً أَوْ
|
286 |
|
نَصْرانِيّـاً » . ( 1 )
« كسي كه حج را به تأخير اندازد تا مرگ او را فرا رسد ، خداوند در روز رستاخيز او را يهودي يا نصراني محشور سازد » .
و اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) در وصيّت نامه خود مي فرمايد :
اَللهَ ، اَللهَ فِي بَيْتِ رَبّـِكُمْ لا تُخَلُّوهُ ما بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَــمْ تُـناظَرُوا . ( 2 )
« خدا را ، خدا را در مورد خانه خدا « كعبه » تا هستيد ، مبادا آن را خالي بگذاريد ، كه اگر ترك شود مهلت داده نمي شويد .
فلسفه تشريع حجّ
فلسفه تشريع حجّ
دستور وجوب حجّ ، بعد از هجرت رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) به مدينه نازل گرديده ، واز هر مسلمان مستطيعي در تمام دوران عمر يك بار به عنوان حج واجب ( حَجَّةُ الإسلام ) خواسته شده است . ( صرف نظر از عناوين ديگري كه موجب وجوب حج مي شود مانند نذر و . . . ) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشيعه ، ج5 ، ص21 چاپ اسلاميه تهران .
2 ـ نهج البلاغه ، نامه 47 ؛ وسائل الشيعه ، ج5 ، ص15 .
|
287 |
|
حجّ گرچه جزو فروع دين به حساب مي آيد ، ولي از افضل عبادات است . وداراي فوايد وآثار بسيار عظيم دنيوي ، اُخروي ، فردي ، اجتماعي ، سياسي ومعنوي است كه در كمتر عبادتي ديده مي شود .
حجّ نمايش تعبّد محض وعبادت خالص خدا واظهار بندگي وايجاد ارتباط قلبي با خداوند است .
حجّ كلاس تعليم و تربيت است ، زمينه اي است براي تحصيل علم زندگي و حسن معاشرت ، وتحكيم مباني اخلاق اسلامي در عمل .
حجّ درس جهاد و فداكاري بامال و جان و گسستن از خود و خودخواهي ها ، و جدا شدن از تعلّقات و جذبات زندگي مادّي ، و رو آوردن به عالم معنا ، و حركت به سوي خدا است .
حجّ به ما آموزش توحيد در عقيده ووحدت در رويّه و ضرورت تبادل افكار و آرا و همكاري هاي اجتماعي ، علمي ، فرهنگي ، اقتصادي وسياسي را مي دهد ، و خلاصه حجّ در مجموعه اعمال ومناسك ، تابلويي از تماميّت دين مقدس اسلام وحيات دنيا وآخرت را به نمايش مي گذارد ، وانسان
|
288 |
|
حج گزار را از عالَم خاكي به اوج مي برد ، وبه عالَم قدس وملكوت پرواز مي دهد ، وحياتي نوين از معنويت وارتباط با حقّ وحضور نزد ربّ ، در كالبد خسته حاجي مي دمد .
امام صادق ( عليه السلام ) در بيان آداب باطني حجّ مي فرمايند :
« إِذا أَرَدْتَ الْحَجَّ فَجَرِّدْ قَلْبَكَ لِلّهِ تَعالي مِنْ كُلِّ شاغِل وَحِجابِ كُلّـِ حاجِب ، وَفَوِّضْ أُمُورَكَ كُلَّها إِلي خالِقِكَ ، وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ ما يَظْهَرُ مِنْ حَرَكاتِكَ وَسَكَناتِكَ ، وَسَلّـِمْ لِقَضائِهِ وَحُكْمِهِ وَقَدَرِهِ ، وَدَعِ الدُّنْيا وَالرّاحَةَ وَالْخَلْقَ . . . ثُمَّ اغْسِلْ بِماءِ التَّوْبَةِ الْخالِصَةِ ذُنُوبَكَ ، وَالْبَسْ كِسْوَةَ الصّـِدْقِ وَالصَّفاءِ وَالْخُضُوعِ وَالْخُشُوعِ ، وَأَحْرِمْ مِنْ كُلّـِ شَيْء يَمْنَعُكَ عَنْ ذِكْرِاللهِ وَيَحْجُبُكَ عَنْ طاعَتِهِ ، وَلَبِّ بِمَعْني إِجابَة صافِيَة زاكِيَة لِلّهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي دَعْوَتِكَ لَهُ ، مُتَمَسِّكاً بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقي ، وَطُفْ بِقَلْبِكَ مَعَ الْمَلائِكَةِ حَوْلَ الْعَرْشِ كَطَوافِكَ مَع الْمُسْلِمِينَ بِنَفْسِكَ حَوْلَ الْبَيْتِ . . . » . ( 1 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مصباح الشريعه ، ص142 و 145 .
|
289 |
|
حضور قلب در دعا در مراسم حج
قبلاً اشاره كرديم كه حجّ از اعظم عبادات اسلامي است ، ومي دانيم كه هر عبادتي را ظاهري است وباطني .
وباطن عبادات را ، توجّه خالص وارتباط دائم قلبي ومراقبت ومواظبت هميشگي تشكيل مي دهد . كه بنده خود را در محضر ربّ العالمين مشاهده كند .
حضور قلب در دعا در مراسم حج
بر اين اساس ، دعا در لسان پيشوايان بزرگوار اسلام به « مُخُّ الْعِبادَةِ » ، « أَفْضَلُ الْعِبادَةِ » ، « سِلاحُ الْمُؤْمِنِ » ، « عَمُودُ الدِّينِ » ، « نُورُ السَّماواتِ وَالاَْرْضِ » ، « تُرْسُ الْمُؤْمِنِ » ، « سِلاحُ الاَْنْبِياءِ » ، « مَفاتِيحُ النَّجاحِ » و « مَقالِيدُ الْفَلاحِ » تعبير شده است . ( 1 )
يعني دعا مغز عبادت ، برترين نيايش ، سلاح مؤمن ، ستون دين ، فروغ آسمان و زمين ، سپر مؤمن ، سلاح انبيا ، كليد پيروزي و رستگاري مي باشد .
و مرحوم كليني در « اصول كافي » به اسناد خود از زراره از امام باقر ( عليه السلام ) ذيل آيه شريفه ( إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بحار ، ج93 .
|
290 |
|
عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ ) . ( 1 )
آورده كه حضرت فرمودند : منظور از عبادت در آيه شريفه دعا است . وبعد فرمودند : « وَأَفْضَلُ الْعِبادَةِ الدُّعاءُ » ، « وبهترين عبادتها ، دعا است » . ( 2 )
و آنچه از شيوه زندگي معنوي پيامبران الهي وائمه معصومين وبزرگان اسلام به ما رسيده نيز اين معنا را تصديق و تأييد مي كند ، كه بالاترين مقام انسان ، مقام عبوديّت است كه توفيق بندگي حضرت ذوالجلال نصيبش مي گردد ، و اصلي ترين مرتبه و شيرين ترين مرحله عبادت ، مرحله دعا و ايجاد ارتباط بنده با خدا ، وتوفيق تضرّع و توبه ، واظهار خضوع وخشوع ، واعلان تقديس وتسبيح وتحميد حقّ است ، كه اگر بنده اهل دعا نباشد مورد توجّه خدا نخواهد بود :
( . . . قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ . . . ) . ( 3 )
و حاجي بايد بداند كه گرچه در عتبات عالياتومَشاهد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مؤمن : 60 ، ترجمه : « آناني كه از عبادت من تكبّر ورزند به زودي با خفت و خواري وارد دوزخ گردند » .
2 ـ اصول كافي ، ج2 ، ص467 .
3 ـ فرقان : 77 ، ترجمه : « بگو : پروردگارم توجه و اعتنايي به شما نمي كند اگر دعاي شما نباشد » .
|
291 |
|
مشرّفه واماكن وازمنه حجّ ، عرض حاجتدنيوي واُخروي به محضر حضرت حقّ بردن خلاف نيست ولي نزد اولياي خدا و شيفتگان جمال ذوالجلالش دعابراي رسيدن به مرحله « كمال الانقطاع » وتحصيلنورانيّت ، بصيرت قلوب و وصول و اتّصال به معدن عظمت ، وكنار زدن حجاب هاي ظلمت ، وسر بر آستانش سودن ، و آسودن است .
اي برادران وخواهران ، اينك كه به توفيق حقّ عازم حريم حرم امن « الهي » وراهي سرزمين مقدّس وحي ، گشته ايد .
به آواي آن شب زنده دار معصوم ؛ حضرت سالار شهيدان ، گوش فرا دهيد ، كه در مناجات شعبانيه اش به درگاه واهب المواهب عرض مي كند :
. . . إِلهِي هَبْ لِي كَمالَ الاِْنْقِطاعِ إِلَيْكَ ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ ، حَتّي تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ ، فَتَصِلَ إِلي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ ، وَتَصِيرَ أَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُـدْسِـكَ . . . .
وبه دعاي امام حسين ( عليه السلام ) كه در سرزمين عرفات به درگاه خداوند مي نالد ، توجه كنيد :
إِلهِي تَرَدُّدِي فِي الاْثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ ، فَاجْمَعْنِي عَلَيْكَ
|
292 |
|
بِخِدْمَة تُوصِلُنِي إِلَيْكَ ، كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فِي وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَيْكَ ، أَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ ، حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ ، مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ إِلي دَلِيل يَدُلُّ عَلَيْكَ ، وَمَتي بَعِدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتِي تُوصِلُ إِلَيْكَ ، عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقِيباً ، وَخَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْد لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصِيباً ، إِلهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَي الاْثارِ ، فَارْجِعْنِي إِلَيْكَ بِكِسْوَةِ الاَْنْوارِ وَهِدايَةِ الاِْسْتِبْصارِ ، حَتّي أَرْجِعَ إِلَيْكَ مِنْها كَما دَخَلْتُ إِلَيْكَ مِنْها ، مَصُونَ السِّرِّ عَنِ النَّظَرِ إِلَيْها ، وَمَرْفُوعَ الْهِمَّةِ عَنِ الاِْعْتِمادِ عَلَيْها ، إِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ .
وشما زائران محترم خانه خدا در تمام مراحل ومواقيت ومواقف ودر ضمن اعمال ومناسك ، اذكار وادعيه اي داريد كه سزاوار است آنها را با توجّه وخلوص كامل بخوانيد ، و بدانيد كه روح حجّ ، تزكيه وتعالي روحي است كه با انجام مناسك حجّ و ملازمت بر دعوات و اذكار وارده وقرائت قرآن كريم ودقّت در ثمرات معنوي واسرار باطني و عمل به واجبات و مستحبّات ، حاصل مي گردد .
|
293 |
|
بخش اوّل : اعمال وآداب حجّواجبات عمره تمتّع
بخش اوّل :
اعمال وآداب حجّ
واجبات عمره تمتّع
در عمره تمتع پنج چيز واجب است :
1 . اِحرام .
2 . طواف كعبه .
3 . نماز طواف .
4 . سعي بين صفا و مروه .
5 . تقصير ( گرفتن قدري از مو يا ناخُن ) .
احكام مربوط به عمره تمتع را در مناسك بخوانيد ، وادعيه واذكار در همين كتاب خواهد آمد .
واجبات عمره مفرده
در عمره مفرده هفت چيز واجب است :
1 . احرام .
2 . طواف كعبه .
|
294 |
|
3 . نماز طواف .
4 . سعي بين صفا ومروه .
5 . تقصير ( كوتاه كردن ناخن يا مو ) .
6 . طواف نساء .
7 . نماز طواف نساء .
احكام مربوط به واجبات عمره مفرده را در كتاب هاي مناسك ، وادعيه واذكار مربوطه را در همين كتاب بخوانيد .
ميقات هاي احرام
كساني كه به قصد حج يا عمره عازم بيت الله الحرام مي باشند ، بايد با احرام وارد مكّه شوند . محلّي كه براي احرام بستن معيّن شده « ميقات » ناميده مي شود . وميقات حجّاج به اختلاف راه هايي كه از آنها به طرف مكّه مي روند مختلف مي شود ، وآن پنج محلّ است :
واجبات احرام
1 . ميقات كساني كه از طرف مدينه به مكه عازمهستند « ذو الْحُلَيْفَه » است كه همان « مسجد شجره » مي باشد .
2 . وبراي كساني كه از طرف شـام مي آيند « جُحفه » است .
3 . وبراي كساني كه از عراق ونجد عازمند « وادي عقيق » است .
|
295 |
|
4 . وبراي كساني كه از طرف طائف مي آيند « قَرْنُ المنازل » است .
5 . وبراي كساني كه از سوي يمن عازم هستند « يَلَمْلَم » مي باشد .
واجبات احرام
براي مُحرِم شدن سه امر واجب است .
1 . پوشيدن دو قطعه لباس اِحرام ( لنگ و رِدا ) .
2 . نيّت : در نيّت بايد به سه نكته توجّه شود :
الف : قربةً الي الله باشد .
ب : همراه با شروع پوشيدن لباس احرام باشد .
ج : تعيين نوع احرام كه براي عمره ، حجّ ، براي خود يا به نيابت است .
3 . تلبيه : كه گفتن اين ذكر شريف مي باشد :
« لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ ، لا شَرِيـكَ لَكَ لَبَّيْـكَ » .
مستحبّات احرام
1 . غسل : مستحب است قبل از اِحرام ، به قصد اِحرام غسل كنند ، وبهتر است كه بعد از اداي نماز فريضه مُحرم شوند .
|
296 |
|
شيخ صدوق فرموده : مستحب است اين دعا هنگام غسل اِحرام خوانده شود :
بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ . اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي نُوراً وَطَهُوراً وَحِرْزاً وَأَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْف ، وَشِفاءً مِنْ كُلّـِ داء وَسُقْم . اَللّهُمَّ طَهِّرْنِي وَطَهِّرْ لِي قَلْبِي ، وَاشْرَحْ لِي صَدْرِي ، وَأَجْرِ عَلي لِسانِي مَحَبَّتَكَ وَمِدْحَتَكَ وَالثَّناءَ عَلَيْكَ ، فَإِنَّهُ لا قُوَّةَ لِي إِلاّ بِكَ ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ قِوامَ دِينِي التَّسْلِيمُ لاَِمْرِكَ ، وَالاِْتِّباعُ لِسُنَّةِ نَبِيِّكَ ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ .
سپس جامه هاي احرام را پوشيده واين دعا را بخواند :
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي رَزَقَنِي ما أُوارِي بِهِ عَوْرَتِي ، وَأُؤَدِّي بِهِ فَرْضِي ، وَأَعْبُدُ فِيهِ رَبّـِي ، وَأَنْتَهِي فِيهِ إِلي ما أَمَرَنِي ، اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي قَصَدْتُهُ فَبَلَّغَنِي ، وَأَرَدْتُهُ فَأَعانَنِي وَقَبِلَنِي ، وَلَمْ يَقْطَعْ بِي ، وَوَجْهَهُ أَرَدْتُ فَسَلَّمَنِي ، فَهُوَ حِصْنِي وَكَهْفِي وَحِرْزِي وَظَهْرِي ومَلاذِي وَمَلْجَئِي وَمَنْجايَ وذُخْرِي وَعُدَّتِي فِي شِدَّتِي وَرَخائِي .
|
297 |
|
و مستحب است بعد از تلبيه واجب بگويد :
لَبَّيْكَ ذَا الْمَعارِجِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ داعِيًا إِلي دارِ السَّلامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ غَفّارَ الذُّنُوبِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ أَهْلَ التَّلْبِيَةِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ ذَا الْجَلالِ وَالاِْكْرامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تُبْدِئُ وَالْمَعادُ إِلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تَسْتَغْنِي وَيُفْتَقَرُ إِلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ مَرْهُوباً وَمَرْغُوباً إِلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ إِلهَ الْحَقِّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ ذَا النَّعْماءِ وَالْفَضْلِ الْحَسَنِ الْجَمِيلِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ كَشّافَ الْكُرَبِ الْعِظامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ يا كَرِيمُ لَبَّيْكَ .
و همچنين خوب است بگويد :
لَبَّيْكَ أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ بِحَجَّة وَعُمْرَة مَعاً لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ هذِهِ عُمْرَةُ مُتْعَة إِلَي الْحَجِّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ أَهْلَ التَّلْبِيَةِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تَلْبِيَةً تَمامُها وَبَلاغُها عَلَيْكَ .
محرّمات اِحرام
محرّمات اِحرام
پس از آنكه حاجي مُحرِم شد ، بيست و چهار چيز بر او حرام مي شود ، كه عبارتند از :
|
298 |
|
1 . شكار حيوان صحرايي ( وحشي ) .
2 . جماع كردن با زن ، وبوسيدن ونگاه به شهوت وهر نوع لذّت بردن از او .
3 . عقد كردن زن براي خود يا غير .
4 . استمنا .
5 . استعمال عطريات وبوي خوش .
6 . پوشيدن پوشش هاي دوخته براي مردان .
7 . سرمه كشيدن به سياهي كه در آن زينت باشد .
8 . نگاه كردن در آيينه .
9 . پوشيدن كفشي كه تمام روي پا را مي گيرد .
10 . فسوق ( اعمّ از دروغ گفتن وفحش دادن يا فخر و مباهات كردن ) .
11 . جدال وگفتن لا وَالله ، وَبلَي وَالله ( قسم ياد كردن به نام الله ) .
12 . كشتن جانوراني كه در بدن ساكن مي شوند .
13 . انگشتر به دست كردن به جهت زينت .
14 . پوشيدن زيور براي زن .
15 . روغن ماليدن به بدن .
|
299 |
|
16 . ازاله مو از بدن خود يا غير چه مُحرِم باشد چه مُحِلّ .
17 . پوشانيدن مرد سر خود را ، با هرچه كه آن را بپوشاند .
18 . پوشانيدن صورت براي زنان .
19 . زير سايه قرار گرفتن براي مردان ، در حال راه رفتن وطيّ طريق .
20 . بيرون آوردن خون از بدن .
21 . ناخن گرفتن .
22 . كندن دندان .
23 . كندن درخت يا گياه از حرم .
24 . سلاح برداشتن ( حمل سلاح ) .
مستحبات ورود به حرم
1 . غسل كردن .
مستحبات ورود به حرم
2 . پياده شدن از وسيله نقليّه .
3 . خواندن اين دعا :
« اَللّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ : ( وَأَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَعَلي كُلّـِ ضامِر يَأْتِينَ