بخش 6

صلوات ابوالحسن ضرابی اصفهانی شنبه زیارت حضرت رسول صلی اللّه علیه و اله یکشنبه زیارت حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) یکشنبه زیارت حضرت فاطمه زهراءعَلیهَاالسَّلام

مفاتيح الجنان

صد هزار حسنه و محو فرمايد از او صد هزار سيّئه و برآورد صد هزار حاجت او را و بلند فرمايد براي او صد هزار درجه و نيز فرموده كه روايت شده كه هر كه اين صلوات را هفت مرتبه بگويد خداوند رد كند براو بعدد هربنده اي حسنه اي وعملش درآنروز مقبول باشد و بيايد در روز قيامت در حالتي كه ما بين ديدگان او نوري باشد، و در اعمال روز عرفه بيايد صلواتي كه هر كه آنرا بخواند محمّد و آل محمّد صَلَواتُ اللّهِ وَسَلامُهُ عَلَيْهِمْ را مسرور نمايد بيست و هشتم بعد از عصر هفتاد مرتبه بگويد اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ

اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ
تا حقّ تعالي گناهان او را بيامرزد بيست و نهم صد مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ بخواند از حضرت امام موسي عليه السلام روايت شده كه خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ بخواند حقّ تعالي آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد سي ام بخواند دعاي عشرات راكه بعداز اين خواهد آمد سي و يكم شيخ طوسي (ره ) فرموده كه ساعت استجابت دعا ساعت آخر روز جمعه است تا غروب آفتاب و سزاوار است كه دعا در آن ساعت بسيار بكند و روايت شده كه ساعت استجابت آن وقتي است كه فرو رود نصف قُرْص خورشيد و نصف ديگرش غروب نكرده باشد و حضرت فاطمه صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْها در آنوقت دعا مي كرد پس مستحبّ است دعا در آنوقت و مستحبّ است كه بخواند


دعاي مَرويّ از نبيّ صلي الله عليه و آله را در ساعت استجابت دعا سُبْحانَكَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ يا


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * منزهي تو معبودي جز تو نيست اي



حَنّانُ يا مَنّانُ يا بَديعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ يا ذَاالْجَلالِ وَ الاِْكْرامِ


پر مهر اي پر نعمت اي پديد آورنده آسمانها و زمين اي صاحب جلالت و كرم


و بخواند در ساعت آخر روز جمعه دعاي سمات را كه بعد از اين بيايد انشاءالله و بدان كه روز جمعه از چند جهت اختصاص و تعلّق بامام عصر عَجَّلَ اللّهُ فَرَجَه دارد يكي آنكه ولادت با سعادت آنحضرت در آن روز بوده ، ديگر آنكه ظهور مَوْفُورُ السُّرُور آن جناب در روز جمعه خواهد بود و تَرَقُّب و انتظار فَرَج در آنروز بيشتر از روزهاي ديگر است ، و بيايد در زيارت مختصّه به


آنحضرت در آنروز: هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ وَ


* * * * * * * اين روز جمعه است و اين روزي است كه انتظار مي رود در آن ظهور تو و



الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدِكَ بلكه عيد بودن روز جمعه و شمردن آنرا يكي از


فرج مؤ منين در آن بدست تو * * * * * * * * * * * * * * * *


عيدهاي چهارگانه حقيقتا بجهت آن روز شريف است كه زمين را از لَوْثِ شرك و كفر و قذارات معاصي و از وجود جَبّارين و كافرين و منافقين پاك و پاكيزه مي فرمايد و به اظهار كلمه حق و اعلاء دين و شرايع ايمان چشم و دل مؤ منين مخصوصين را در آنروز روشن و منوّر و مسرور و خورسند خواهد فرمود وَاءشْرَقَتِ الاَرْضُ بِنُورِ رَبِّها پس شايسته است كه در اين روز صلوات كبير را بخواني و بخواني دعائي را كه حضرت امام رضا عليه السلام امر فرموده بخواندن آن براي صاحب الا مر عليه السلام اَللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَ ليِّكَ وَخَليفَتِكَ الدُّعاء
الدُّعاء
و بيايد ذكر آن در آخر اعمال سرداب در باب زيارات و نيز بخواني دعائي را كه شيخ اَبُو عَمْر و عَمْروي قَدَّسَ اللّهُ رُوحَهُ به اَبُو عليّ بن همّام املاء كرده و فرموده كه آنرا بخوانند در زمان غيبت قائم آل محمّد عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمُ السَّلامُ، و چون آن صلوات و اين دعا طولاني است و اين مختصر گنجايش ندارد ما ذكر ننموديم طالبين رجوع كنند بمصباح المتهجّد و جمال الا سبوع .
صلوات ابوالحسن ضرابي اصفهاني
شايسته است در اينجا ذكر كنيم صلوات منسوبه به ابوالحسن ضَرّاب اصفهاني را كه شيخ و سيد در اعمال عصر روز جمعه آنرا ذكر نموده اند و سيّد فرموده كه اين صلوات مَرْوِيّ از مولاي ما حضرت مهديّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِ است و اگر ترك كردي تعقيب عصر روز جمعه را بجهت عذري پس ترك مكن اين صلوات را هرگز بجهت امري كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن پس سند آنرا با نسخه صلوات نقل كرده ، لكن شيخ در مصباح فرموده كه اين صلوات مرويّ از حضرت صاحب الزّمان عليه السلام است كه بيرون آمده بسوي ابوالحسن ضَرّاب اصفهاني به مكّه و ما سند آنرا ذكر نكرديم به جهت اختصار نسخه آن اين است :
بنام خداي بخشاينده مهربان


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلينَ وَ خاتَمِ النَّبِيّينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ


خدايا درود فرست بر محمد آقاي رسولان و خاتم پيمبران و حجت پروردگار



الْعالَمينَ الْمُنْتَجَبِ في الْميثاقِ الْمُصْطَفي فيِ الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ


جهانيان برگزيده در روز عهد و پيمان انتخاب شده در عالم اشباح و مجردات پاكيزه از



كُلِّ آفَةٍ الْبَريَّءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجاةِ الْمُرْتَجي لِلشَّفاعَةِ


هر آفت مبرّاي از هر عيب ، نجات از وي آرزو شود و اميد شفاعت به اوست



الْمُفَوَّضِ اِلَيْهِ دينُ اللّهِ اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهانَهُ وَ اَفْلِحْ


آن كس كه دين خدا به او واگذار شده خدايا پايه و اساس كارش را برافراز و برهان و منطقش را عظمت ده و



حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ اَضِئْ نُورَهُ وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ


حجّتش را پيروز گردان و درجه اش را بلند كن و تابان كن نورش را و سفيد گردان رويش را برتري و



الْفَضيلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقاماً


فضيلت و مقام و منزلت و وسيله (بلندترين درجات بهشت ) و درجه بلند به او عطا كن و او را به مقام (شايسته و) پسنديده اي



مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَ الا خِرُونَ وَ صَلِّ عَلي اَميْرِ الْمُؤْمِنينَ


برگزين كه مورد غبطه گذشتگان و آيندگان باشد و درود فرست بر اميرمؤ منان



وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ قاَّئِدِ الْغُرِّ المُحَجَّلينَ وَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ وَحُجَّةِ


و وارث (علم ) پيمبران و پيشواي سفيدرويان و آقاي وصيان و حجت



رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلَي الْحَسَنِ بْنِ عَلِي اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ


پروردگار جهانيان و درود فرست بر حسن بن علي رهبر مؤ منان و وارث (علم )



الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلَي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِي اِمامِ


پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر حسين بن علي امام



الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي


مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر



عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ


علي بن الحسين رهبر مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار



الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِي اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ


جهانيان و درود فرست بر محمد بن علي امام مؤ منان و وارث (علم )



الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اِمامِ


پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر جعفر بن محمد امام



الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي


مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر



مُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ


موسي بن جعفر امام مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار



الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي عَلِيِّ بْنِ مُوسي اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَوارِثِ


جهانيان و درود فرست بر علي بن موسي امام مؤ منان و وارث (علم )



الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِي اِمامِ


پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر محمد بن علي امام



الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلي


مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر



عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ


علي بن محمد امام مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار



الْعالَمينَ وَ صَلِّ عَلَي الْحَسَنِ بْنِ عَلِي اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ


جهانيان و درود فرست بر حسن بن علي امام مؤ منان و وارث (علم )



الْمُرْسَلينَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ وَصَلِّ عَلَي الْخَلَفِ الْهادِي


پيمبران و حجت پروردگار جهانيان و درود فرست بر آن يادگار صالح راهنما



الْمَهْدِيِّ اِمامِ الْمُؤْمِنينَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلينَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ


حضرت مهدي امام مؤ منان و وارث (علم ) پيمبران و حجت پروردگار جهانيان



اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ واَهْلِ بَيْتِهِ الاْئِمَّةِ الْهادينَ الْعُلَماَّءِ


خدايا درود فرست بر محمد و خاندانش پيشوايان راهنما و دانشمندان



الصّادِقينَ الاْبْرارِ الْمُتَّقينَ دَعاَّئِمِ دينِك وَ اَرْكانِ تَوْحيدِكَ وَ


و راستگويان و پرهيزكاران كه ستونهاي دين تو و پايه هاي محكم توحيد و



تَراجِمَةِ وَحْيِكَ وَ حُجَجِكَ عَلي خَلْقِكَ وَ خُلَفاَّئِكَ في اَرْضِكَ الَّذينَ


مفسران وحي تو و حجتهاي تو بر تمام مخلوقاتت و جانشينانت كه در روي زمين هستند آنان كه



اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَاصْطَفَيْتَهُمْ عَلي عِبادِكَ وَ ارْتَضَيْتَهُمْ لِدينِكَ وَ


ايشان را براي خويش برگزيدي و براي بندگانت انتخاب كردي و براي دينت پسنديدي و



خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ وَجَلَّلْتَهُمْ بِكَرامَتِكَ وَ غَشَّيْتَهُمْ بِرَحْمَتِكَ وَ


به معرفت خويش مخصوصشان گرداندي و به كرامتت جلالت و برجستگيشان دادي و به رحمتت آنها را پوشاندي و



رَبَّيْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ وَ غَذَّيْتَهُمْ بِحِكْمَتِكَ وَ اَلْبَسْتَهُمْ نُورَكَ وَ رَفَعْتَهُمْ


به نعمتت آنان را پروريدي و به حكمتت غذايشان دادي و نورت را در برشان كردي و



في مَلَكُوتِكَ وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلاَّئِكَتِكَ وَشَرَّفْتَهُمْ بِنَبِيِّكَ صَلَو اتُكَ عَلَيْهِ



در ملكوت خويش آنها را بالا بردي و به فرشتگانت گرداگردشان را پوشاندي و به پيامبرت ايشان را شرف بخشيدي - درود تو



وَ آلِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلَيْهِمْ صَلوةً زاكِيَةً نامِيَةً كَثيرَةً


بر او و آلش باد - خدايا درود فرست بر محمد و بر ايشان درود پاك و روينده بسيار



داَّئِمَةً طَيِّبَةً لا يُحيطُ بِها اِلاّ اَنْتَ وَ لا يَسَعُها اِلاّ عِلْمُكَ وَ لا


و هميشگي و پاكيزه اي كه كسي جز تو بدان احاطه ندارد و جز در علم تو نگنجد و



يُحْصيها اَحَدٌ غَيْرُكَ اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلي وَلِيِّكَ الْمُحْيي سُنَّتَكَ الْقاَّئِمِ


هيچكس جز تو شماره اش نتواند خدايا و درود فرست بر ولي خود و زنده كننده طريقت (آنكس كه )



بِاَمْرِكَ الدّاعي اِلَيْكَ الدَّليلِ عَلَيْكَ حُجَّتِكَ عَلي خَلْقِكَ وَ خَليفَتِكَ


به امرت قيام كند و بسويت بخواند و به راه تو دلالت كند حجت تو بر خلق و جانشينت



في اَرْضِكَ وَ شاهِدِكَ عَلي عِبادِكَ اَللّهُمَّ اَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ في عُمْرِهِ


در زمين و گواهت بر بندگان خدايا ياريش را نيرومند و با شوكت كن و بر عمرش بيفزا



وَ زَيِّنِ الاْرْضَ بِطُولِ بَقاَّئِهِ اَللّهُمَّ اكْفِهِ بَغْيَ الْحاسِدينَ وَ اَعِذْهُ مِنْ


و زمين را به طول بقايش زيور بخش خدايا او را از ستم حسودان كفايت كن و از



شَرِّ الْكاَّئِدينَ وَازْجُرْ عَنْهُ اِرادَةَ الظّالِمينَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ اَيْدِي


شر مكاران محافظتش كن و اراده ستمكاران را از او بگردان و از دست



الْجَبّارِينَ اَللّهُمَّ اَعْطِهِ في نَفْسِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ شيعَتِهِ وَ رَعِيَّتِهِ وَ


گردنكشان خلاصش كن خدايا به او عطا كن درباره خودش و فرزندان و شيعيان و رعاياي او و



خاصَّتِهِ وَ عامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَميعِ اَهْلِ الدُّنْيا ما تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ وَ تَسُرُّ


نزديكانش و عموم پيروانش و نيز درباره دشمنان او و تمام مردم دنيا آنچه را كه چشمش بدان روشن شود و دلش بدان



بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ اَفْضَلَ ما اَمَّلَهُ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ اِنَّكَ عَلي كُلِّشَيْءٍ


شاد گردد و او را به بهترين چيزي كه در دنيا و آخرت آرزو دارد برسان كه همانا تو بر هرچيز



قَديرٌ اَللّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحي مِنْ دينِكَ وَاَحْيِ بِهِ ما بُدِّلَ مِنْ كِتابِكَ


توانايي خدايا تازه كن بوسيله او آنچه را كه از دينت محو شده و زنده كن بدست او آنچه را كه از كتابت تبديل يافته



وَ اَظْهِرْ بِهِ ما غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ حَتّي يَعُودَ دينُكَ بِهِ وَ عَلي يَدَيْهِ


و آشكار ساز بوسيله او آنچه را كه از حكم تو تغيير يافته تا آنجا كه برگردد دين تو بوسيله او و به دست او



غَضّاً جَديداً خالِصاً مُخْلَصاً لا شَكَّ فيهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا باطِلَ


تر و تازه و پاك و بي آلايش كه شكي در آن نباشد و شبهه اي بجاي نماند و باطلي در آن



عِنْدَهُ وَلا بِدْعَةَ لَدَيْهِ اَللّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ كُلَّ ظُلْمَةٍ وَ هُدَّ بِرُكْنِهِ كُلَّ


نباشد و بدعتي بجاي نماند خدايا روشن كن به نور او هر تاريكي را و درهم شكن به قدرتش هر



بِدْعَةٍ وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ كُلَّ ضَلالَةٍ وَ اقْصِمْ بِهِ كُلَّ جَبّارٍ وَ اَخْمِدْ بِسَيْفِهِ


بدعتي را و ويران كن بوسيله عزتش هر گمراهي را و بشكن به دست او (پشت ) هر گردنكشي را و خاموش كن به شمشيرش



كُلَّ نارٍ وَ اَهْلِكْ بِعَدْلِهِ جَوْرَ كُلِّ جاَّئِرٍ وَاَجْرِ حُكْمَهُ عَلي كُلِّ حُكْمٍ وَ


آتش هر فتنه را و نابود ساز با عدالت او ستم هر ستمگري را و حكمش را فوق تمام حكمها بگذران و



اَذِلَّ بِسُلْطانِهِ كُلَّ سُلْطانٍ اَللّهُمَّ اَذِلَّ كُلَّ مَنْ ناواهُ وَ اَهْلِكْ كُلَّ مَنْ


بوسيله سلطنتش هر سلطاني را زبون كن خدايا خوار كن هركه را قصد سوئي نسبت به او كند و نابود ساز هركه



عاداهُ وَ امْكُرْ بِمَنْ كادَهُ وَ اسْتَاءصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ وَاسْتَهانَ بِاَمْرِهِ


بااو دشمني كند وبه مكر خويش دچار كن آنكه درباره اش كيدي كند و ريشه كن ساز هركه را منكر حقش گردد و كارش را سبك وَ سَعي في اِطْفاَّءِ نُورِهِ وَ اَرادَ

 

اِخْمادَ ذِكْرِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ


شمارد و در خاموش كردن نورش كوشا باشد و بخواهد او را از ياد ببرد خدايا درود فرست بر محمد


الْمُصْطَفي وَ عَلِي الْمُرْتَضي وَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضا


مصطفي و علي مرتضي و فاطمه زهرا و بر حسن (داراي مقام تسليم و) رضا


وَالْحُسَيْنِ الْمُصَفَّي وَ جَميعِ الاْوْصِياَّءِ مَصابيحِ الدُّجي وَ اَعْلامِ


و بر حسين مصفي و تمامي اوصياء كه چراغهاي تاريكي و نشانه هاي


الْهُدي وَمَنارِ التُّقي وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقي وَ الْحَبْلِ الْمَتينِ وَ الصِّراطِ


هدايت و مشعلهاي پرهيزكاري و دست آويزهاي محكم و رشته هاي استوار و راه


الْمُسْتَقيمِ وَ صَلِّ عَلي وَلِيِّكَ وَ وُلاةِ عَهْدِكَ وَ الاْئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مُدَّ


راست اند و درود فرست بر ولي خود و سرپرستان عهد و پيمانت و امامان از نسل او و عمرشان را دراز گردان


في اَعْمارِهِمْ وَ زِدْ في اجالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ اَقْصي آمالِهِمْ ديناً وَ دُنْيا وَ


و مدت زندگانيشان را زياد كن و به منتهاي آرزوهاشان در دين و دنيا و


آخِرَةً اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَي ءٍ قَديرٌ


آخرت برسان كه تو بر هر چيزي قادر و توانايي


و بدانكه موافق روايتي شب شنبه حكم شب جمعه را دارد و شايسته است آنچه در شب جمعه خوانده مي شد در آن شب نيز خوانده شود.
فصل پنجم
تعيين اسامي معصومين عليهم السلام به روزهاي هفته
-----
در تعيين اسامي نبيّ و ائمه عَليهمُ السلام به روزهاي هفته و زيارت ايشان در هر روز سيد بن طاوُس در جَمالُ الاُْسْبوع گفته ابن بابويه (ره ) مُسْنَدا از صقر بن ابي دُلَف روايت كرده كه چون متوكّل حضرت امام عليّ النّقيّ عليه السلام را بِسُرَّ مَنْ رَاي طلبيد روزي بخدمت آنحضرت رفتم خبري از احوال آنجناب بگيرم و آنحضرت را نزد زراقي حاجب متوكّل محبوس كرده بودند چون نزد او رفتم گفت چه كار داري گفتم بديدن شما آمده ام ساعتي باهم نشستيم و از هرگونه صحبتي باهم كرديم تا آنكه مردم را متفرّق كرد و مجلس خلوت شد باز پرسيد كه براي چه آمده اي من همان جواب اوّل را دادم گفت گويا آمده اي كه خبري از مولاي خود بگيري من ترسيدم
گفتم مولاي من خليفه است گفت ساكت شو كه مولاي تو بر حقّ است و من نيز اعتقاد تو را دارم گفتم الحمد لله پس گفت آيا مي خواهي نزد او بروي گفتم بلي گفت قدري بنشين تا صاحب البريد از نزد او بيرون آيد من نشستم تا وقتي كه صاحب البريد بيرون شد آن وقت پسركي را ماءمور كرد كه مرا به نزد آنحضرت ببرد چون بخدمت آنجناب رسيدم ديدم بر روي حصيري نشسته است و در برابرش قبري كنده اند پس سلام كردم حضرت جواب داد فرمود بنشين پس فرمود كه براي چه آمده اي گفتم آمده ام كه از احوال شما خبري گيرم پس ‍ چون نظرم بر قبر افتاد گريستم حضرت فرمود كه گريه مكن كه در اين وقت از ايشان آسيبي به من نمي رسد گفتم الحمد لله پس گفتم اي سيّد من حديثي از رسول خدا صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله روايت شده كه معني آنرا نمي فهمم فرمود چيست آن حديث عرض كردم لا تُعادُوا الا يّامَ فَتُعاديكُمْ يعني دشمني نكنيد با روزها كه آنها با شما دشمني خواهند كرد فرمود مُراد از ايّام و روزها ما هستيم مادامي كه بپااست آسمانها وزمين ، شنبه اسم رسول خداصَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله است و يكشنبه اميرالمؤ منين عليه السلام و دوشنبه حسن و حسين عَليهِماالسَّلام و سه شنبه عليّ بن الحسين و محمّد بن علي و جعفر بن محمّدعَليهمُ السلام و چهارشنبه موسي بن جعفر و عليّ بن موسي و محمّد بن عليّ عَليهمُ السلام و منم و پنجشنبه فرزندم حسن عليه السلام و جمعه فرزند فرزندم است و بسوي او جمع مي شوند اهل حقّ اين است معني ايّام پس دشمني مكنيد با ايشان در دنيا كه دشمني كنند با شما در آخرت پس فرمود وداع كن و بيرون روكه ايمن نيستم برتو ومي ترسم اذيّتي به تو رسد
شنبه زيارت حضرت رسول صلي اللّه عليه و اله
و بعد سيّد اين حديث را بسند ديگر از قطب راوندي نقل كرده آنگاه فرمود: ذكر زيارت حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله در روز خود كه روز شنبه باشد:

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ رَسُولُهُ وَاَنَّكَ


گواهي دهم كه معبودي جز خداي يكتا نيست كه شريكي ندارد و گواهي دهم كه تو پيامبر او هستي و تويي


مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ وَنَصَحْتَ


محمد بن عبدالله و گواهي دهم كه تو رسالتهاي پروردگارت را ابلاغ كردي و


لاُِمَّتِكَ وَجاهَدْتَ في سَبيلِ اللّهِ بِالْحِكْمَةِ وَالمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ


براي امتت خيرخواهي نمودي و در راه خدا از راه حكمت واندرز نيكو،


وَاَدَّيْتَ الَّذي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ وَاَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنينَ وَغَلَظْتَ


جهاد (وكوشش ) كردي و آنچه را كه از حق بر عهده تو بود ادا كردي و براستي تو نسبت به مؤ منان مهرباني كردي


عَلَي الْكافِرينَ وَعَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً حَتّي اَتيكَ اليَقينُ فَبَلَغَ اللّهُ بِكَ


وبر كافران سخت گرفتي و خدا را با اخلاص پرستش كردي تا يقين (يعني مرگ ) بسراغت آمد پس خداوند تو را به


اشَرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ


شريف ترين مقام گراميان رسانيد ستايش خاص خدايي است كه ما را بوسيله تو از شرك


وَالضَّلالِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَصَلَواتِ


و گمراهي نجات داد خدايا درود فرست بر محمد و آلش و قرار ده درودهاي خود و درودهاي


مَلاَّئِكَتِكَ وَاَنْبِي اَّئِكَ الْمُرْسَلينَ وَعِب- ادِكَ الصّ الِحينَ وَاَهْلِ


فرشتگانت و پيمبران و رسولانت و بندگان شايسته ات و اهل


السَّمواتِ وَ الاْرَضينَ وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ مِنَالاْوَّلينَ


آسمانها و زمينها و هركه براي تو تسبيح كند اي پروردگار جهانيان از پيشينيان


وَالاْخِرينَ عَلي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَنَبِيِّكَ وَاَمينِكَ وَنَجِيبِكَ


و پسينيان همه را براي محمد بنده ات و فرستاده و پيامبرت و امين وحيت و برگزيده


وَحَبيبِكَ وَصَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَخآصَّتِكَ وَخالِصَتِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ


و حبيبت و صفي و پاكيزه و خاص درگاه و خالصت و انتخاب شده از


خَلْقِكَ وَاَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضيلَةَ وَالْوَسيلَةَ وَالدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ وَابْعَثْهُ


خلقت و به او عطا كن برتري و فضيلت و وسيله و درجه بلند و برآور او را


مَقاماً مَحَمْوُداً يَغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَالاْخِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّكَ قُلْتَ وَلَوْ


به مقام پسنديده اي كه اولين و آخرين به مقامش غبطه خورند خدايا خودت (در قرآن ) گفتي و اگر


اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ


ايشان در آن دم كه بر خويش ستم كردند پيش تو آمده و از خدا آمرزش خواسته و پيغمبر


لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحيماً اِلهي فَقَدْ اَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تآئِباً مِنْ



براي آنها آمرزش خواسته بود حتما خدا را توبه پذير و مهربان مي يافتند
و اگر
اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ
ايشان در آن دم كه بر خويش ستم كردند پيش تو آمده و از خدا آمرزش خواسته و پيغمبر
لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحيماً اِلهي فَقَدْ اَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تآئِباً مِنْ

براي آنها آمرزش خواسته بود حتما خدا را توبه پذير و مهربان مي يافتند
خدايا من اكنون به نزد پيغمبرت آمده و آمرزش خواه


ذُنُوبي فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ اْغِفْرها لي يا سَيِّدَنا اَتَوَجَّهُ بِكَ


و توبه كننده از گناهانم هستم پس درود فرست بر محمد وآلش و گناهانم را بيامرز اي آقاي ما (اي رسول خدا) بوسيله تو


وَبِاَهْلِ بَيْتِكَ اِلَي اللّهِ تَعالي رَبِّكَ وَرَبّي لِيَغْفِرَ لي پس سه مرتبه بگو اِنّا لِلّهِ


و اهل بيتت بسوي خداي تعالي پروردگار تو و پروردگار خودم رو مي آورم تا مرا بيامرزد * * * * * ما از آن خداييم


وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ پس بگو اُصِبْنا بِكَ يا حَبيبَ قُلُوبِنا فَما اَعْظَمَ


ومسلمّا بسويش بازمي گرديم * * * ما به واسطه شما مصيبت زده ايم اي محبوب دلهاي ما و راستي چه اندازه بزرگ است


الْمُصيبَةَ بِكَ حيَْثُ انْقَطَعَ عَنّا الْوَحْيُ وَحَيْثُ فَقَدْناكَ فَاِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ


مصيبت توكه بدانجهت وحي ازما منقطع گشته ومبتلا به فقدان توشديم پس ماهم ازآن خداييم و مسلما بسويش


راجِعُونَ يا سَيِّدَنا يا رَسُولَ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ


بازمي گرديم اي آقاي ما اي رسول خدا درود خدا بر تو و بر خاندان


الطّاهِرينَ هذا يَوْمُ السَّبْتِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَاَنَا فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ


طاهرينت باد امروز روز شنبه است و آن روز تو است و من در اين روز مهمان تو و پناهنده به تواءم


فَاَضِفْني وَاَجِرْني فَاِنَّكَ كَريمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَمَاءْمُورٌ بِالاِْجارَةِ


پس مرا پذيرايي كن و پناهم ده كه همانا تو بزرگواري و مهمان نوازي را دوست داري و ماءمور به پناه دادن هستي


فَاَضِفْني وَاَحْسِنْ ضِيافَتي وَاَجِرْنا وَاَحْسِنْ اِجارَتَنا بِمَنْزِلَةِ اللّهِ


پس پذيراييم كن و نيكو پذيراييم كن و پناهم ده و نيكو پناهم ده به حق مقام و منزلت خدا


عِنْدَكَ وَعِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَبِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَبِما اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ


در نزد تو و نزد خاندانت و به حق مقام و منزلت ايشان در پيش خدا و به حق آن علمي كه خدا به وديعت در نزد شما نهاده


فَاِنَّهُ اَكْرَمُ الاْكْرَمينَ جامع اين كتاب عبّاس قمي عُفِيَ عَنْهُ گويد كه من هرگاه خواستم


كه همانا او كريمترين كريمان است * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


زيارت كنم آنحضرت را به اين زيارت اوّل زيارت مي كنم آنحضرت را بنحويكه حضرت امام رضا عليه السلام تعليم بَزَنْطي فرموده بعد از آن اين زيارت را مي خوانم و كيفيّت آن چنان است كه روايت شده بسند صحيح كه ابن اَبي نَصْر خدمت امام رضا عليه السلام عرض كرد كه بعد از نماز چگونه صلوات و سلام بر حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله بايد فرستاد فرمود مي گوئي :

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللّهِ وَرَحْمةُ اللّهِ وَبَرَكاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا


سلام بر تو اي رسول خدا و رحمت خدا و بركاتش سلام بر تو اي


مُحَمَّدَبْنَ عَبْدِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَاللّهِ اَلسَّلامُعَلَيْكَياحَبيبَاللّهِ


محمد بن عبدالله سلام بر تو اي برگزيده خدا سلام بر تو اي حبيب خدا


اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَشْهَدُ اَنَّكَ


سلام بر تو اي انتخاب شده خدا سلام بر تو اي امين (وحي ) خدا گواهي دهم كه تو


رَسُولُ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ مُحمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ


پيامبر خدايي و گواهي دهم كه تويي محمد بن عبدالله و گواهي دهم كه براستي تو


لاُِمَّتِكَ وَجاهَدْتَ في سَبيلِ رَبِّكِ وَعَبَدْتَهُ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ


براي امتت خيرخواهي كردي و در راه پروردگارت جهاد كردي و او را پرستش كردي تا يقين (يعني مرگ ) بسراغت آمد


فَجَزاكَاللّهُ يا رَسُولَ اللّهِ اَفْضَلَ ما جَزي نَبِيّاً عَنْ اُمَّتِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ


پس پاداشت دهد خدا اي رسول خدا بهترين پاداشي كه از طرف امتي به پيغمبرشان دهد خدايا درود فرست


عَلي مَحَمِّدٍ و آلِ مُحَمِّدٍ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلي اِبْراهِيمَ وَ آلِ اِبْراهيمَ


بر محمد و آل محمد بهترين درودي كه بر ابراهيم و آل ابراهيم فرستادي


اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ


كه همانا تو بسيار ستوده و بزرگواري


يكشنبه زيارت حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام
به روايت آن كسي كه در بيداري مشاهده كرد كه جناب صاحب الزّمان عليه السلام آن حضرت را به اين

كلمات زيارت كرد در روز يكشنبه كه روز آنحضرت است : اَلسَّلامُ عَلَي الشَّجَرَةِ


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * سلام بر درخت طيبه


النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الْهاشِمِيَّةِ الْمُضيَّئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ


نبوت و كهن درخت تنومند هاشمي كه درختي است تابان و بارور به نبوت و سرسبز و خرم


بِالاِْمامَةِ وَعَلي ضَجيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ


به امامت و بر دو آرميده در كنارت آدم و نوح عليهما السلام سلام بر تو


وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَي الْمَلاَّئِكَةِ


و بر خاندان پاك و پاكيزه ات سلام بر تو و بر فرشتگاني كه


الْمُحْدِقينَ بِكَ وَالْحاَّفّينَ بِقَبْرِكَ يا مَوْلايَ يا اَميرَ الْمُوْمِنينَ هذا


تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته اند اي مولاي من اي اميرمؤ منان امروز


يَوْمُ الاْحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ وَاَنَا ضَيْفُكَ فيهِ وَ جارُكَ فَاَضِفْني


روز يكشنبه است و آن روز تو و بنام تو است و من در اين روز مهمان تو و در پناه توام پس


يا مَوْلايَ وَاَجِرْني فَاِنَّكَ كَريمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَاءْمُورٌ بِالاِْجارَةِ


اي مولاي من پذيراييم كن و پناهم ده كه براستي تو كريمي و مهمان نوازي را دوست داري و ماءمور به پناه دادني


فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَيْكَ فيهِ وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَيْتِكَ


پس انجام ده آنچه را كه من ميل بدان دارم و از تو اميدوارم به حق مقام و منزلت تو و خاندانت


عِنْدَاللّهِ وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللّهِ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ


نزد خدا و منزلت او در نزد شما و به حق پسر عمويت رسول خدا درود و سلام خدا بر او


وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ [وَعَلَيْكُمْ] اَجْمَعينَ


و آلش و بر همه شما باد.


يكشنبه زيارت حضرت فاطمه زهراءعَليهَاالسَّلام

اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ


سلام بر تو اي آزمايش شده ، آزمودت آن خدايي كه تو را آفريد پس تو را در آنچه آزمود



| شناسه مطلب: 77905