بخش 43

روز وفات خاتم الانبیاء شب لیلة المبیت ولادت حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَاله روز وفات حضرت فاطمه عَلیهَاالسَّلام و اعمال آن اعمال روز ولادت حضرت زهراءعَلیهَاالسَّلام نماز شب اوّل هر ماه نماز روز اوّل هر ماه عید نوروز خواص آب نیسان آداب سفر

مفاتيح الجنان

روز وفات خاتم الانبياء
روز بيست و هشتم سنه يازدهم روز وفات حضرت خاتم الا نبياء صَلَوات اللّهِ عَلَيْهِ وَ الِهِ است و روز وفات روز دوشنبه بوده بالا تفاق و در وقت وفات سنين عمر مباركش به شصت و سه رسيده بود چهل سال از سنّ شريفش ‍ گذشته بود كه وحي بر حضرتش نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكّه مردم را دعوت به خداپرستي نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدينه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود و اميرالمؤ منين عليه السلام متوجّه غسل و حنوط آن حضرت شد و بعد از تغسيل و تكفين بر آن جناب نماز گذارد پس دسته دسته اصحاب آمدند و بدون امام بر آن حضرت نماز گذاردند و حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام آن جناب را در حجره طاهره در همان محلي كه از دنيا رفته بود مدفون ساخت از انس بن مالك روايت است كه چون از دفن پيغمبر صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله فارغ شديم حضرت فاطمه عَليهَاالسَّلام سوي من آمد و گفت اي انس چگونه نفس ‍ شما همراهي كرد كه خاك بصورت پيغمبر صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله بريزيد پس گريست و فرمود:

 

[يا اَبَتاهُاَجابَ رَبّا دَعاهُ       يا اَبَتاهُ مِنْ رَبِّهِ ما اَدْناهُ]
پدرجان پاسخ دادي پروردگارت را كه تو را خواند       پدر جان چقدر به پروردگار خود نزديكي
الخ و لَنِعْمَ ماقيلَ       تا به آخر و چه خوب گفته :
اي دو جهان زير زمين از چه اي       خاك نه اي خاك نشين از چه اي
 

و به روايت معتبر است كه آن مُخدّره مشتي از خاك پاك آن قبر مطهّر گرفت و بر ديدگان گذاشت و گفت :

ماذا عَلَي الْمُشْتَمِّ تُرْبَةَ اَحْمَدٍ       اَنْ لا يَشَمَّ مَدَي الزَّمانِ غَوالِيا
كسي كه قبر احمد را ببويد چه بكند؟       بايد كه تا پايان عمر22 عطري را نبويد
صُبَّتْ عَليَّ مَصآئِبٌ لَوْ اَنَّها       صُبَّتْ عَلَي الاْيّامِ صِرْنَ لَيالِيا
فرو ريخت بر من مصيبتهايي كه اگر آنها       بر روز روشن ريخته بود شب تار مي گشت
 

و شيخ يوسف شامي در دُرُّ النَّظيم نقل كرده كه آنحضرت اين اشعار را در مرثيه پدر فرموده :

قُلْ لِلْمُغيَّبِ تَحْتَ اَطْباقِ الثَّري       اِنْ كُنْتَ تَسْمَعُ صَرْخَتي وَنِدائيا
بگو بدانكه در زير توده هاي خاك پنهان شده       كه اگر تو فرياد و نداي مرا مي شنيدي
صُبَّتْ عَليَّ مَصآئِبٌ لَوْ اَنَّها       صُبَّتْ عَلَي الاْيّامِ صِرْنَ لَيالِيا
كه فرو ريخته بر من مصيبتهايي و اگر آنها       بر روز روشن فروريخته بود شب تار مي گشت
قَدْ كُنْتُ ذاتَ حِميً بِظِلِّ مُحَمَّدٍ       لا اَخْشَ مِنْ ضَيْمٍ وَكانَ حِمالِيا
براستي كه من در سايه محمد پشتيباني داشتم       و ترسي از ظلم كسي نداشتم و او جوركش من بود
فَالْيَوْمَ اَخْضَعُ لِلذَّليلِ وَاَتَّقي       ضَيْمي وَاَدْفَعُ ظالِمي بِرِدآئيا
ولي امروز در برابر اشخاص خوار فروتن گشته واز ستم       بر خود مي ترسم و ستمگرم را با جامه دور مي كنم
فَاِذا بَكَتْ قُمْرِيَّةٌ في لَيْلِها       شَجَناً عَلي غُصْنٍ بَكَيْتُ صَباحِيا
پس اگر مرغ قُمري شبانگاه بگريد       از روي اندوه بر شاخساري من در روز بگريم
فَلاََجْعَلَنَّ الْحُزْنَ بَعْدَكَ مُونِسي       وَلاَجْعَلَنَّ الدَّمْعَ فيكَ وِشاحِيا
قرار دهم اندوه را پس از تو مونس خود       و دانه هاي اشك را بصورت گردن بندي درآورم
 

روز آخر ماه سنه دويست و سه به قول شيخ طبرسي و ابن اثير شهادت امام رضاعليه السلام واقع شده به اَنگور مَسْمُوم سنّ مباركش به پنجاه و پنج رسيده بود و قبر شريفش واقع شد در خانه حميد بن قحطبه در قريه سناباد از ارض طوس و در آن خانه است قبر رشيد نيز.
فصل نهم
اعمال شب و روز ماه ربيع الا وّل
شب ليلة المبيت
شب اوّل سال سيزدهم بعثت مبداء هجرت حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله بود از مكّه معظّمه به مدينه منوّره و در آن شب در غار ثور مختفي شد وحضرت اميرالمؤ منين عليه السلام جان خود را فداي جان شريف او نمود و در جاي آن حضرت خوابيده از شمشيرهاي قبايل مشركين پروا نكرد و فضل خود و مُواساة و برادري خود را با حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله بر جميع عالم ظاهر گردانيد و آيه كريمه وَمِنَ النّاسِ مِنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ در شاءنش نازل شد روز اوّل علماء گفته اند مستحبّ است كه براي تشكّر نعمت سلامتي رسول خدا و اميرالمؤ منين صلوات الله عليهما روزه بدارند و زيارت آن دو بزرگوار در اين روز مناسب است و سيّد در اقبال براي اين روز دعايي نقل فرموده و در اين روز به قول شيخ و كفعمي حضرت عسكري عليه السلام وفات كرده و مشهور روز هشتم است و شايد در چنين روز، اوّلِ مرض آن حضرت بوده روز هشتم سنه دويست و شصت وفات حضرت امام حسن عسكري عليه السلام واقع شده و حضرت صاحب الا مر صلوات الله عليه به منصب جليل امامت فايز گرديده مناسب است آن دو بزرگوار را در اين روز زيارت كردن روز نهم روز عيد بزرگ و روز عيد بَقْر است و از براي آن شرح بزرگي است كه در جاي خود ذكر شده و روايتي نقل شده كه هر كه در اين روز چيزي انفاق كند گناهانش آمرزيده شود و گفته اند كه مستحبّ است در اين روز اطعام برادران مؤ من و خوشنود گردانيدن ايشان و توسعه دادن در نفقه و پوشيدن جامه هاي نو و شكر و عبادت حق تعالي كردن و اين روز، روز برطرف شدن غمها است و روز بسيار شريفي است و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسكري عليه السلام بوده اين روز، روز اوّل امامت حضرت صاحب الزّمان اَرْواح الْعالَمينَ فِداهُ و سَبَب مزيد شرافتش خواهد بود روز دوازدهم به قول جناب كليني و مَسعُودي و مشهور بين عامّه ولادت با سعادت حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله است و مستحبّ است در آن دو ركعت نماز در ركعت اوّل بعد از حمد سه مرتبه قُل يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ و در دوّم سه مرتبه توحيد و در اين روز نيز آن حضرت به مدينه ورود فرمود و شيخ فرموده كه در مثل چنين روز از سنه صد و سي و دو دولت بَني مروان منقضي شد روز چهاردهم سنه 64 شصت و چهار يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت و در اخبارالدّول است كه يزيد به مرض ذات الجنب در حوران از دنيا رفت جنازه اش را به دمشق آوردند و در باب صغير او را دفن كردند و قبرش اينك مزبله مي باشد و سنين عمرش به سي و هفت رسيده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول كشيد انتهي
ولادت حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله
شب هفدهم شب ولادت حضرت خاتم الا نبياء صلوات الله عليه و شب بسيار مباركي است و سيّد نقل كرده كه در مثل چنين شب نيز قبل از هجرت به يكسال معراج آن حضرت بوده
روز هفدهم بنابر مشهور بين علماء اماميّه روز ولادت باسعادت حضرت خاتم الا نبياء محمد بن عبدالله صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله است و معروف آنست كه ولادت باسعادتش در مكّه معظّمه در خانه خود آن حضرت واقع شده در روز جمعه در وقت طلوع فجر در عام الفيل در ايّام سلطنت انوشيروان عادل و نيز در اين روز شريف سنه هشتاد و سه ولادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام واقع شده و باعث مزيد فضل و شرافت اين روز گرديده و بالجمله اين روز روز بسيار شريفي است و از براي آن چند عمل است اوّل غسل دوّم روزه و از براي آن فضيلت بسيار است و روايت شده كه هركه اين روز را روزه بدارد ثواب روزه يك سال خدا براي او بنويسد و اين روز يكي از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است سيّم زيارت حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله از نزديك و دور چهارم زيارت اميرالمؤ منين عليه السلام به همان زيارتي كه حضرت صادق عليه السلام كرده و تعليم محمّد بن مسلم فرموده و بيايد انشاءالله در باب زيارات پنجم در وقتي كه روز بلند شود دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و ده مرتبه توحيد بخواند و بعد از سلام در مصلاّي خود بنشيند و اين دعا بخواند اَللّهُمَّ اَنْتَ حَيُّ لاتَمُوتُ الخ و اين دعاي مبسوطي است و چون سَنَدَش را منتهي به معصوم نديدم مراعات اختصار را اَهَمّ ديدم هركه طالبست به رجوع زاد المعاد رجوع نمايد ششمّ آنكه مسلمانان اين روز را تعظيم بدارند و تصدّق و خيرات بنمايند و مؤ منين را مسرور كنند و به زيارت مشاهد مشرّفه روند و سيّد در اقبال شرحي از لزوم تعظيم اين روز ذكر نموده و فرموده كه من يافتم طايفه نصاري و جمعي از مسلمين را كه تعظيم بزرگي از روز ولادت عيسي عليه السلام مي نمايند و تعجّب كردم كه چگونه مسلمانان قانع شدند كه روز مولود پيغمبرشان كه اعظم از همه پيغمبران است به اين مرتبه از تعظيم باشد كه اَدْوَنْ از تعظيم نصاري است مولد عيسي عليه السلام را.
فصل دهم
در ماه ربيع الثاني و جمادي الاولي و جمادي الاْخره است
-----
سيّد بن طاوُس براي هر روز از اوّل اين سه ماه دعايي نقل كرده و شيخ مفيد فرموده كه در روز دهم ماه ربيع الثاني سنه دويست و سي و دو حضرت امام حسن عسكري عليه السلام متولّد شده است و روز شريف بسيار مباركي است و مستحب است كه به شكر اين نعمت عظمي روزه بدارند و در روز سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادي الاولي زيارت حضرت فاطمه زهراء صلوات الله عليها و اقامه ماتم آن مظلومه مناسب است زيرا كه در روايت صحيحه وارد شده كه آن حضرت بعد از پدر بزرگوار خود هفتاد و پنج روز در دنيا بود و وفات فرمود و بنابر مشهور كه وفات حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله در بيست و هشتم صفر بوده بايد وفات آن مخدّره در يكي از اين سه روز واقع شده باشد و در روز نيمه سنه سي وشش فتح بصره بر اميرالمؤ منين عليه السلام و ولادت حضرت امام زين العابدين عليه السلام شده و زيارت هر دو امام در اين روز
مناسب است و امّا اعمال ماه جمادي الاخرة پس سيّد بن طاوُس رضي الله عنه نقل كرده است كه در اين ماه در هر وقت كه خواهد چهار ركعت نماز بكند يعني به دو سلام در ركعت اوّل بخواند حمد و يك مرتبه آية الكرسي و بيست و پنج مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و در ركعت دوّم حمد و يك مرتبه اَلْهيكُمُ التَّكاثُرُ و بيست و پنج مرتبه قُل هُوَ اللّهُ و در ركعت سوّم حمد و يك مرتبه قُل يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ و بيست و پنج مرتبه قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و در ركعت چهارم حمد و يكمرتبه اِذا جاءَ نَصْرُاللّهِ و بيست و پنج مرتبه قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و بعد از سلام ركعت چهارم هفتاد مرتبه بگويد سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلااِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ پس سه مرتبه بگويد اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ پس سر به سجده گذارد و بگويد سه مرتبه يا حَيُّ يا قَيُّومُ يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا اَللّهُ يا رَحْمنُ يا رَحيمُ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ پس هر حاجت كه دارد از حق تعالي طلب نمايد هركه چنين كند خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دين و دنياي او را تا سال ديگر حفظ كند و اگر در اين سال بميرد بر شهادت بميرد يعني ثواب شهيدان داشته باشد
روز وفات حضرت فاطمه عَليهَاالسَّلام و اعمال آن
روز سوّم سنه يازدهم وفات حضرت فاطمه عَليهَاالسَّلام واقع شده پس بايد در اين روز شيعيان به مراسم تعزيت آن حضرت قيام نمايند و زيارت آن مظلومه و نفرين بر ظالمان و غاصبان حق او كنند و سيّد بن طاوُس ‍ در اقبال ذكر فرموده اين زيارت را براي آن حضرت بعد از ذكر وفات آن حضرت در اين روز:

اَلسَّلامُعَلَيْكِ ياسَيِّدَةَ نِسآءِالْعالَمينَ اَلسَّلامُعَلَيْكِ يا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَي

سلام بر تو اي بانوي زنان جهانيان سلام بر تو اي مادر حجتهاي الهي بر

النّاسِ اَجْمَعينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس

مردم همگي سلام بر تو اي ستم ديده اي كه از حق او جلوگيري كردند * * * * * *

بگو: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي اَمَتِكَ وَابْنَةِ نَبِيِّكَ وَزَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلوةً

* * خدايا درود فرست بر كنيزت و دختر پيامبر و همسر وصي پيامبرت درودي كه

تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفي عِبادِكَ الْمُكَرَّمينَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ

منزلت و مقامي به او دهد برتر از منزلت بندگان گراميت از اهل آسمانها و اهل

الاْرَضينَ به تحقيق كه روايت شده است كه هر كه به اين زيارت آن حضرت را زيارت

زمين * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

كند و از خدا طلب آمرزش كند حق تعالي گناهانش را بيامرزد و او را داخل بهشت گرداند مؤ لّف گويد كه نَجْل سيّد بن طاوس نيز اين زيارت را در كتاب زوائد الفوائد نقل كرده و گفته كه مختص به روز وفات آن حضرت كه سيّم ماه جمادي الاخرة باشد و كيفيّت زيارت را به اين طريق فرموده كه نماز مي كني نماز زيارت يا نماز خود آن حضرت را و آن دو ركعت است در هر ركعت بعد از حمد شصت مرتبه سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَد مي خواني و اگر نتواني در ركعت اوّل بعد از حمد سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَد بخوان و در ركعت دوّم سوره قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ و چون سلام گفتي بگو اَلسَّلامُ عَلَيْكِ تا آخر زيارت مذكوره
اعمال روز ولادت حضرت زهراءعَليهَاالسَّلام
روز بيستم سال پنجم يا دوّم از بعثت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه عَلَيْها واقع شده و در آن چند عمل مناسب است اوّل روزه دوّم خيرات و صدقات بر مؤ منين سوّم زيارت آن بي بي دنيا و آخرت و بيايد كيفيت زيارت آن حضرت بعد از اين .
فصل يازدهم
در اعمال هر ماه نو و اعمال عيد نوروز و اعمال ماههاي رومي است
اعمالاوّل هر ماه
------
امّا اعمال هر ماه نو چند چيز است اوّل خواندن دعاهاي منقوله در وقت رؤ يت هلال كه بهترين آنها دعاي چهل و سيّم صحيفه كامله است كه در اوّل ماه رمضان ذكر شد دوّم خواندن هفت مرتبه سوره حمد براي دفع درد چشم سوّم اندكي پنير خوردن روايت است كه هر كس مقيّد كند خود را بخوردن آن در اوّل هر ماه اميد است كه حاجتش در آن ماه ردّ نشود
نماز شب اوّل هر ماه
چهارم در شب اوّل دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد سوره انعام بخواند و از حق تعالي سؤ ال كند كه او را از هر ترسي و دردي ايمن گرداند و نبيند در آن ماه امري را كه مكروه او باشد
نماز روز اوّل هر ماه
پنجم در روز اوّل دو ركعت نماز كند در ركعت اوّل بعد از حمد سي مرتبه قُلْ هُوَاللّهُ و در ركعت دوّم بعد از حمد سي مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ بخواند و بعد از نماز تصدّقي كند چون چنين كند سلامتي خود را در آن ماه از حق تعالي

بخرد و از بعضي روايات نقل است كه بعد از نماز بخواند: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * به نام خداي بخشاينده

الرَّحيمِ وَما مِنْ دابَّةٍ فِي الاْرْضِ الاّ عَلَي اللّهِ رِزْقُه ا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّه ا

مهربان و نيست جنبده اي در زمين جز آنكه روزي وي به عهده خدا است و مي داند قرارگاه

وَمُسْتَوْدَعَها كُلُّ في كِتابٍ مُبينٍ # بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَاِنْ

و امانگاهش را همه آنها در مكتوبي روشن است # به نام خداي بخشاينده مهربان و اگر

يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ وَاِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رادَّ

خدا محنت و رنجي به تو رساند هيچكس برطرف كردن آن نتواند جز او و اگر براي تو نيكي خواهد فضل او را

لِفَضْلِهِ يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشاَّءُ مِنْ عِبادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ # بِسْمِ

بازگرداننده اي نيست كه برساند آن را به هر كس خواهد از بندگانش و او است آمرزنده مهربان به نام

اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ سَيَجْعَلُ اللّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً ما شآءَ اللّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ

خداي بخشاينده مهربان بزودي خدا پس از دشواري آساني قرار دهد آنچه خدا خواهد نيروئي نيست جز

بِاللّهِ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ وَاُفَوِّضُ اَمْري اِلَي اللّهِ اِنَّ اللّهَ بَصيرٌ

به خدا بس است ما را خدا و نيكو و كيلي است و واگذارم كارم را به خدا كه براستي خدا بينا است

بِالْعِبادِ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّي كُنْتُ مِنْ الظّالِمينَ رَبِّ اِنّي لِما

به بندگان معبودي جز تو نيست منزهي تو براستي من از ستمكارانم پروردگارا من بدانچه بسويم

اَنْزَلْتَ اِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقيرٌ رَبِّ لا تَذَرْني فَرْداً وَاَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ

از خير فرستاده اي نيازمندم پروردگارا مرا تنها مگذار و تو بهترين ارث برندگان (و بازماندگان ) هستي

عيد نوروز
و اما اعمال عيد نوروز پس چنان است كه حضرت صادق عليه السلام به مُعَلَّي بن خنيس تعليم فرموده كه چون روز نوروز شود غسل كن و پاكيزه ترين جامه هاي خود را بپوش و به بهترين بوهاي خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار پس چون از نماز پيشين و پسين و نافله هاي آن فارغ شوي چهار ركعت نماز بگذار يعني هر دو ركعت به يك سلام و در ركعت اوّل بعد از حمد ده مرتبه سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ بخوان و در ركعت دوّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ يا اَيُّها الْكافِروُنَ و در ركعت سيّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ و در ركعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا را بخوان :

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ الاْوْصِيآءِ الْمَرْضِيِّينَ

خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد آن اوصياء پسنديده

وَعَلي جَمِيعِ اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِكَ وَبارِكْ

و بر همه پيمبران و رسولانت به بهترين درودها و بركت ده

عَلَيْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَكاتِكَ وَصَلِّ عَلي اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ اَللّهُمَّ

بر ايشان به بهترين بركتهايت و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدايا

بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَبارِكْ لَنا في يَوْمِنا هذَا الَّذي فَضَّلْتَهُ

بركت ده بر محمد و آل محمد و بركت ده به ما در اين روز كه آن را برتري داده

وَكَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ اَللّهُمَّ بارِكْ لي فيما اَنْعَمْتَ بِهِ

و گراميش كرده و شرافتش دادي و مقامش را بزرگ كردي خدايا بركت ده به من در آنچه به من تفضل كرده اي

عَلَيَّ حَتّي لا اَشْكُرَ اَحَداً غَيْرَكَ وَوَسِّعْ عَلَيَّ في رِزْقِي يا ذَا الْجَلالِ

بدانسان كه هيچكس را جز تو سپاس نگذارم و روزيم را وسيع گردان اي صاحب جلالت

وَالاِْكْرامِ اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّي فَلا يَغيبَنَّ عَنّي عَوْنُكَ وَحِفْظُكَ وَما

و بزرگواري خدايا هر چه از من پنهان شده مبادا كمك و نگهداري تو از من پنهان شود و هر چه

فَقَدْتُ مِنْ شَيْءٍ فَلا تُفْقِدْنِي عَوْنَكَ عَلَيْهِ حَتّي لا اَتَكَلَّفَ ما لا

را گم كرده ام مبادا ياري خويش را بر آن از من گم كني تا خود را به زحمت نيندازم درباره

اَحْتاجُ اِلَيْهِ يا ذَا الْجَلالِ وَالاِْكْرامِ چون چنين كني گناهان پنجاه ساله تو

آنچه را بدان نيازمند نيستم اي صاحب جلالت و بزرگواري * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

آمرزيده شود و بسيار بگو يا ذَا الْجَلالِ والاِْكْرامِ
اعمال ماههاي رومي
خواص آب نيسان
امّا اعمال ماههاي رومي پس ما در اينجا اكتفا مي كنيم به آنچه كه در زادالمعاد است سيّد جليل عليّ بن طاوس رَحَمهُاللّهُ روايت كرده است كه روزي جمعي از اصحاب نشسته بودند حضرت رسالت پناه صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله داخل شد و بر ايشان سلام فرمود و ايشان جواب سلام گفتند پس حضرت فرمود كه مي خواهيد تعليم نمايم شما را دوائي كه جبرئيل مرا تعليم كرده است كه محتاج به دواي اطبّا نبوده باشم پس حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام و سلمان و ديگران سؤ ال نمودند كه آن دوا چيست حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله به حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام خطاب نمود و فرمود كه در ماه نيسان رومي آب باران مي گيري و سوره فاتحة الكتاب و آية الكرسي و قل هُوَاللّه و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ
النّاسِ و قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ هر يك را هفتاد بار مي خواني و به روايت ديگر سوره اِنّا اَنْزَلناهُ را نيز هفتاد مرتبه مي خواني و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه لا اِلهَ اِلا اللّهُ مي گوئي و هفتاد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد مي فرستي و هفت روز در بامداد و پسين از آن آب مي آشامي به حقّ آن خداوندي كه مرا براستي بر خلق مبعوث گردانيده است سوگند ياد مي كنم كه جبرئيل گفت كه حق تعالي بردارد از كسي كه اين آب را مي آشامد هر دردي را كه در بدنش باشد و عافيت بخشد او را و بيرون كند دردها را از بدن او و استخوانهاي او و اگر در لوح دردي براي او مقدّر شده باشد محو نمايد و به حق پروردگاري كه مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نيسان را به آن نيّت بياشامد او را فرزند روزي گردد و اگر زن عقيم باشد وفرزند نياورد واز اين آب با نيّت بياشامد فرزند از او بوجود آيد و اگر مرد و زن پسر خواهند يا دختر از آن آب بياشامندمقصودايشان به عمل آيد چنانچه حق تعالي مي فرمايد يَهَبُ لِمَنْ يَشاَّءُ اِناثا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ اَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرانا وَاِناثا وَيَجْعَلُ مَنْ يَشاَّءُ عَقيما يعني حق تعالي مي بخشد هر كه را خواهد دختران و هر كه را خواهد پسران يا جُفت مي گرداند براي ايشان پسران و دختران يعني هر دو را به ايشان عطا مي كند و هر كه را خواهد عقيم و بي فرزند گرداند پس حضرت فرمود كه اگر كسي درد سر داشته باشد و از اين آب بياشامد صُداع او ساكن گردد به قدرت الهي و اگر درد چشم داشته باشد و در چشمهاي خود قطره اي از اين آب بچكاند و بياشامد و چشمهاي خود را از آن آب بشويد به اذن خداي تعالي شفا يابد و آشاميدن از آن آب بُن دندانها را محكم گرداند و دهان را خوشبو كند و لعاب بُن دندانها را كم كُند و بلغم را كم كُند و تُخَمه و اِمْتِلا به سبب خوردن طعام و آشاميدن آب به هم نرساند و از بادهاي قولنج و غير آن متاءذّي نگردد و درد پشت و درد شكم بهم نرساند و از زُكام آزار نكشد و درد دندان بهم نرساند و درد معده و كرم معده را زايل گرداند و محتاج به حجامت نگردد و از مرض بواسير و خارش بدن و آبله و ديوانگي و خُوره و پيسي و رُعاف و قَيّ نجات يابد و كور و لال و كر و زمينگير نشود و آب سياه در ديده اش نزول نكند و دردي كه موجب افطار روزه و نقصان نماز او باشد او را عارض نگردد و از وسوسه هاي جنّيان و شياطين متاءذّي نگردد پس حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَاله فرمود كه جبرئيل گفت هر كه از اين آب بياشامد و به جميع دردهائي كه در مردم مي باشد مبتلا باشد موجب شفا از جميع آنها گردد پس جبرئيل گفت به حقّ خداوندي كه تو را به راستي فرستاده هر كه اين آيات را بر اين آب بخواند و بياشامد حقّ تعالي دلش را مملوّ گرداند از نور و روشني و الهام خود را در دل او وارد سازد و حكمت بر زبان او جاري گرداند و پر كند دل او را از فهم و بينائي و به او عطا كند از كرامتها آنچه به احدي از عالميان عطا نكرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خيانت و غيبت و حسد و بَغْي و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمني مردم و بدگوئي ايشان نجات يابد و موجب شفاء جميع امراض او گردد مؤ لّف گويد كه اين روايت مشهور به عبداللّه بن عمر منتهي مي شود و به اين سبب سندش ضعيف است و فقير به خط شيخ شهيد ديدم كه اين روايت را از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده بود با همين خواص و سوره ها امّا آيات و اذكار را به اين روش روايت كرده است كه مي خواني بر آب نيسان فاتحة الكتاب و آية الكرسي و قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ و سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الاْعْلي و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ هر يك را هفتاد مرتبه و مي گوئي هفتاد مرتبه لااِلهَ اِلا اللّهُ و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه اَللّهُمَّ صَلّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و هفتاد مرتبه سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اùRxéùRzéًٌسال متوûH.بحارالانوار مذكور است و چون اين ماهها در احاديث مذكور شده است مجملي در اينجا ايراد نموديم . انتهي
باب سوّم
آداب سفر
چون اراده سفركني سزاوار آن است كه روزه بداري روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را و اختيار نمائي روز شنبه را يا روز سه شنبه را يا روز پنجشنبه را و اجتناب كن از سفر كردن در روز دوشنبه و چهارشنبه و پيش از ظهر روز جمعه و از سفر كردن در اين ايّام كه در اين نظم واقع شده :
هفت رُوزي نحس باشد در مَهي       زان حذر كن تا نيابي هيچ رنج
سه وپنج وسيزده با شانزده       بيست ويك با بيست وچهار وبيست وپنج

در بعضي روايات نقل شده كه بيست و يكم سفر كردن خوبست و در روز هشتم و بيست و سيّم خوب نيست . و سفر مكن در محاق شهر و در حاليكه قمر در برج عقرب باشد و اگر ضرورتي حاصل شود براي سفر كردن در اين اوقات دعاهاي سفر را بخوان و تصدّق كن و هر وقت كه خواهي به سفر رو و روايت شده كه مردي از اصحاب حضرت امام محمد باقرعليه السلام اراده سفري كرد خدمت آن حضرت رسيد تا وداع كند با آن جناب حضرت به او فرمود كه پدرم علي بن الحسين عليه السلام هرگاه اراده مي نمود كه بيرون رود بسوي بعض املاك خود مي خريد سلامتي خود را از خدا به آنچه آسان بود براي او يعني به دادن صدقه به هر چه كه ممكن بود و اين در وقتي بود كه پاي خود را در ركاب مي گذاشت و چون به سلامت از سفر مراجعت مي كرد شكر مي كرد خدا را و تصدّق مي داد به آنچه كه ممكن بود آن مرد وداع كرد و رفت و بجا نياورد آنچه را كه آن حضرت فرموده بود پس ‍ هلاك شد در راه اين خبر به امام محمد باقرعليه السلام رسيد فرمود اين مرد پند داده شد اگر مي پذيرفت و سزاوار است كه پيش از متوجّه شدن غسل بكني پس جمع مي كني اهل خود را نزد خود و دو ركعت نماز مي گذاري و از خدا خير خود را سؤ ال مي نمائي و آية الكرسي مي خواني و حمد و ثناي الهي بجا مي آوري و صلوات بر حضرت رسول

** و آل او صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ مي فرستي و مي گوئي : اَللّهُمَّ اِنّي اَسْتَوْدِعُكَ الْيَوْمَ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدايا به من بعنوان وديعت به تو سپردم در اين روز

نَفْسِي وَاَهْلي وَمالي وَوُلْدي وَمَنْ كانَ مِنّي بِسَبيلٍ الشّاهِدَ مِنْهُمْ

خودم و خاندانم و مال و فرزندانم و هر كه را با من راهي دارد حاضرشان

وَالْغآئِبَ اَللّهُمَّ احْفَظْنا بِحِفْظِ الاِْيْمانِ وَاحْفَظْ عَلَيْنا اَللّهُمَّ اجْعَلْنا

و غائبشان را خدايا حفظ كن ما را به حفظ ايمان و نگهبان بر ما باش خدايا ما را


| شناسه مطلب: 77942