جشن مولود کعبه در مکه
جشن مولود کعبه در مکه می بینم: آنک علی (ع) ، آن کوه عزم ،بر شانه های سبز محمد (ص) ، بت های مسخ را به زمین انداخت ،و لهجه سپید بلال بر آسمان مکه طنین انداخت ،امروز روز میلاد مولود کعبه ، میلاد اسدالله الغالب علی بن ابی طالب(ع) است. فاطمه بنت
مي بينم:
آنك علي (ع) ،
آن كوه عزم ،
بر شانه هاي سبز محمد (ص) ،
بت هاي مسخ را به زمين انداخت ،
و لهجه سپيد بلال بر آسمان مكه طنين انداخت ،
امروز روز ميلاد مولود كعبه ، ميلاد اسدالله الغالب علي بن ابي طالب(ع) است.
فاطمه بنت اسد ، در حالي كه طواف ميكرد، درد زايمان سراغش آمد و امان او را برد.
سراپاي وجودش را درد و دلهره فرا گرفت. با آن حال، خود را به ديوار كعبه نزديك كرد، بر پرده آن چنگ زد و نجوا كرد:
پروردگارا! به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت و به حق كودكي كه در رحم دارم، تولد اين كودك را بر من آسان فرما.
لحظهاي نگذشت كه به صورت اعجاز آميزي وارد خانه خدا شد و در آنجا وضع حمل كرد.
تولد در خانه كعبه، فضيلتي ويژه حضرت علي(ع) است و خداي متعال، تنها وي را به چنين امتيازي كرامت نمود.
نه پيش از او و نه پس از او، براي هيچ كسي چنين فضيلتي پديد نيامده است. (1)
در كعبه شد پديد و به محراب شد شهيد نازم به حسن مطلع و حسن ختام او.
شيعيان امروز در در مكه حال و هواي ديگري دارند.
امروز ساعت ها روبروي جائي نشستيم كه فاطمه بنت اسد مادر بزرگوار امام (ع) وارد خانه خدا شد ، آنجا را " مستجار " مي نامند.
ديروز اعمال مناسك عمره مفرده (2) به پايان رسيد. اعمال عمره را از ساعت شش صبح آغاز كرديم و ساعت ده صبح با موفقيت به پايان رسيد.
پس از احرام كه در مسجد شجره بسته مي شود ، دومين عمل طواف است كه بايد به نيت طواف ، هفت مرتبه به دور خانه كعبه گشت.
بسياري از جوانان مي پرسند كه ؛ چرا بايد " هفت " دور طواف مي كنيم ؟
واقع مطلب آن است كه ؛ راز و رمز اعداد مقدس را نمي دانيم ولي اين هفت با هفت آسمان و زمين ، هفت بطن قرآن و هفت روز هفته بي ارتباط نيست . انسان به نيابت هر روز هفته در سراسر عمرش يك دور طواف و يك سعي ميان صفا و مروه دارد ؛ يعني تمام عمر را در حال طواف و سعي است. (3)
آغاز و پايان طواف از " حجر الاسود " است ، پس در هر دور بايد با اين سنگ بهشتي كه گنجينه بزرگ ترين سر است ، عهد و پيمان ببنديم .
چرا در طواف به دور " حجر اسماعيل " نيز مي گرديم ؟ حجر ، محل دفن هاجر، اسماعيل و بسياري از انبياء است ، براي تعظيم و احترام به آنان بايد به دور حجر نيز بگرديم و اينچنين خداوند مومناش را تكريم مي كند .
طواف ، انسان تك نگر و تك بعدي را به همه سونگري فرا مي خواند و توجه او را از يك جهت به همه جهات سوق مي دهد .
طواف ، سمبل توحيد است ، راهنمايي براي هدف داشتن در زندگي است .
شمعي است كه به ياد معبود ، بايد پروانه وار به دور آن چرخيد .
كعبه يك سنگ نشاني است كه ره گم نشود حاجي ، احرام دگر بند ، ببين يار كجاست
پس از پايان طواف ، بلافاصله دو ركعت نماز به نيت نماز طواف ، پشت مقام ابراهيم (4) به جا آورديم ؛ طوري كه مقام ، بين نمازگرا و كعبه قرار گيرد .
اين نماز همانند نماز صبح ، دو ركعت است. اما نمي دانم چرا انسان هنگام قرائت آن احساس ديگري دارد. حس مي كني كه در خانه دوست با معبود به گفتگو نشسته اي.
ميلاد مولود كعبه بر همگان مبارك.
سه شنبه 17 مرداد 85
مكه مكرمه
بركت رضائي
___________________________
(1) الارشاد، ص 8؛ خصائص الائمه(ع)، ص 39؛ منتهي الآمال، ج1، ص 143 ؛ كشف الغمه،ج1، ص90 .
(2) از آنجهت به آن عمره مفرده گويند ، كه به تنهايي و جدايي از حج انجام مي شود . حج تمتع بر هر كسي كه استطاعت داشته باشد واجب است و هر سال در ماه ذي الحجه برگزار مي شود و اعمال آن شامل دو بخش است : 1 _ عمره تمتع 2 _ حج تمتع .
(3) در روايات معصومين آمده است كه پس از آفرينش آدم و دستور خدا به ملائك براي سجده به او ، ملائك شگفت زده شدند و خداوند بر آنها غضب كرد ، ملائك طلب توبه كردند و پروردگار دستور داد تا بيت المعمور را طواف كنند ، ملائك هفت سال آن را طواف كردند و استغار نمودند و خداوند توبه آنها را پذيرفت . سپس خداي تعالي براي فرزندان حضرت آدم ، كعبه را در زير بيت المعمور قرار داد ، تا محل توبه و پاك شدن از گناهان باشد . پس ، طواف بر بندگان هفت دور واجب شد ؛ هر سال يك دور .
(4) مقام ابراهيم ( ع ) رمزي است از مقام امامت امت ابراهيمي كه حج گزار با اين عمل ، درس سازش ناپذيري با كفر را ازقهرمان توحيد مي اموزد وبه همين منظور به او اقتدا مي كند . آري ؛ امامت در اسلام به قدري اهميت دارد كه سنگي هم كه زير پاي امام بوده بايد در نماز ، جلوي ما قرار گيرد و ما پشت آن نماز بخوانيم . در طواف نيز، حركت بايد ميان " كعبه " و " مقام " باشد ؛ يعني ، ميان " توحيد " و " امامت " .