مقدمه
مقدّمه نبوت و رسالت جاودانی، سند و دلیل جاودانی لازم دارد؛ سندی که در هرعصر و زمانی، در هرمحل و مکانی، گواه روشنی بر درستی گفتار آورنده آن باشد. یکی از علل این که خداوند، دعوت پیامبر اکرم را با چنین معجزه و گواهی همراه ساخت این بود که، نبوت او، به
مقدّمه
نبوت و رسالت جاوداني، سند و دليل جاوداني لازم دارد؛ سندي كه در هرعصر و زماني، در هرمحل و مكاني، گواه روشني بر درستي گفتار آورنده آن باشد.
يكي از علل اين كه خداوند، دعوت پيامبر اكرم را با چنين معجزه و گواهي همراه ساخت اين بود كه، نبوت او، به يك زمان و برهه اي اختصاص نداشت و لذا برهان نبوت و گواه پيوند او با جهان وحي، مرزهاي زمان و مكان را درهم مي نوردد و در تمام اعصار به سان خورشيد مي درخشد و تاريكي هاي كفر و شرك را درهم مي كوبد و حجت را بر آگاهان و بي غرضان تمام مي كند.
امروز بر اثر عدم بلوغ فكري امت هاي پيشين، از پيامبران گذشته آثار و نشانه هايي كه گواه بروجود و ادعاي آنان باشد در دست نيست تا چه رسد برهان نبوت و نشانه هاي رسالت آنان.
به دليل همين خلأ، گروه عظيمي در غرب كه براي خود فكر و انديشه اي دارند و از شرق - كه زادگاه مسيح و مسيحيت است - كاملاً دورند، اصل وجود مسيح و مريم را جزو افسانه ها پنداشته و تصور مي كنند كه وجود مسيح به سان داستان ليلي و مجنون، يا فرهاد و شيرين از اساطير تاريخي است.
مقصر اصلي در اين مورد، امت هاي پيشين هستندكه نخواستند آثار پيشوايان خويش را دست نخورده حفظ و حراست كنند، در حالي كه جريان، درباره پيامبر اسلام درست نقطه مقابل اين حركت منفي است، نه تنها كتاب و نامه ها و آثار وي و ياران او باقي است، بلكه قبور نياكان و بستگان و مسكن خود و همسران و فرزندان پيامبر، به صورت روشن وجود دارد و اگر انديشه هاي وهابيگري بر آثار خاندان رسالت چوب حراج نزند، هريك از اين آثار، سند وجود پيامبر اسلام و شيوه ادعا و دلايل حقانيت اوست.
نگارنده براي آشنا ساختن جوانان با كتاب و معجزه جاويدان آن حضرت، كوشش ناقصي در تفسير سوره (صف) انجام داده كه اكنون در اختيار خوانندگان وعلاقه مندان قرآن قرار مي گيرد.
قم، ميدان شهدا، مؤسسه امام صادق .
آية الله جعفر سبحاني.
15 شعبان 1402/ 18خرداد.