دفتر چهارم : تأملی بر درس انقلاب اسلامی در دانشگاه ها

دفتر چهارم : تأملی بر درس انقلاب اسلامی در دانشگاهها درس عمومی انقلاباسلامی و آزمونهای فراروی [291] اشاره این گفتار با تمرکز بر مسائل مربوط به درس عمومی انقلاب اسلامی، ابتدا اهداف و مقاصد مورد نظر در درس مزبور را مورد پرسش قرار میدهد و سپس به محورها و موض

دفتر چهارم : تأملي بر درس انقلاب اسلامي در دانشگاهها

درس عمومي انقلاباسلامي و آزمونهاي فراروي

[291]

اشاره

اين گفتار با تمركز بر مسائل مربوط به درس عمومي انقلاب اسلامي، ابتدا اهداف و مقاصد مورد نظر در درس مزبور را مورد پرسش قرار ميدهد و سپس به محورها و موضوعات اصلي كه در درس مزبور بايد مورد مطالعه قرار گيرند اشاره مينمايد. آنگاه با يادآوري اينكه نميتوان حوادث گذشته انقلاب را از چشم ديدگاههاي رايج امروز توضيح داد، از معضل دينگرايي و دينخواهي در انقلاب اسلامي به عنوان يك معضل جديد در عرصه نظريهپردازي ياد ميكند. پس از آن شعارگرايي و توجه به ابعاد تبليغي در اين درس را نادرست شمرده و دورشدن درس از مسائل اصلي و باقي ماندن ابهامها را نكوهش مينمايد و بدينسان شناخت علمي اصل پديده انقلاب مقدم بر توجه به مسائل ايدئولوژيك و ارزشي تلقي ميگردد. در فراز ديگر، پرداختن به اهداف جهاني و اصول آرماني مورد تأمل قرار گرفته و قالب يا روش پرداختن به چنين آرمانهايي مورد پرسش واقع ميشود و سپس با تأكيد بر اينكه غربستيزي امروزه به نوعي مد روز و امر رايج تبديل شده است، خاطر نشان ميكند كه تبيين آينده جمهوري اسلامي و يا توضيح همه مشكلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي پس از انقلاب را نميتوان از دو واحد درس دانشگاهي انتظار داشت. سرانجام، تأكيد بر ضرورت تفكيك ميان رخداد انقلاب و تحولات پس از انقلاب و لزوم تكيه درس بر تحقيق و پژوهش مستمر مورد اشاره قرار گرفته و بر ضرورت ايجاد فضاي انتقادي در درس تأكيد ميشود.

[292] [293]


| شناسه مطلب: 78911