خلاصه
خلاصه در نگاه دینی، حضور و احاطه ی غیب به شهادت (عالم ظاهر) و به همه ی زندگی رنگ دینی می بخشد. توجیه و تبیین دینیِ زندگی از راه آگاهی به غیب حاصل می شود که فراتر از ادراک حسی و عقلی است. گروه بندی اجتماعی دینی، شامل: الف) شاهدان
خلاصه
در نگاه ديني، حضور و احاطه ي غيب به شهادت (عالم ظاهر) و به همه ي زندگي رنگ ديني مي بخشد.
توجيه و تبيين دينيِ زندگي از راه آگاهي به غيب حاصل مي شود كه فراتر از ادراك حسي و عقلي است.
گروه بندي اجتماعي ديني، شامل: الف) شاهدان غيب، ب) مؤمنان به غيب، ج) كفار و منافقين مي شود.
مجموعه قوانيني كه عالم رباني براي هدايت و رهبري علمي مؤمنان ارائه مي دهد، سنت ناميده مي شود. در جامعه ي ديني هر رفتار و سلوكي كه در وحي ريشه نداشته و چهره ي ديني سنت را نداشته باشد، بدعت است.
در قرآن كريم بر لزوم الهي بودن همه ي احكام و قوانيني كلي و جزئي تأكيد مي شود.
كسي كه رأي خود را با چشم پوشي از هدايت و شناخت الهي و ديني ميزاني براي رفتار و عمل قرار دهد، مستبد است.
حاكميت ديني ـ تئوكراسي ـ از مقسم دو نظام ديكتاتوري و دموكراسي بيرون است. استبدادي كه در تاريخ گذشته ي ايران ـ تا قبل از مشروطه ـ وجود داشته، استبداد ايل و عشيره است.
ايل، انسجام و اقتدار دروني خود را در پرتو پيوند حسي ـ عاطفي و پيمان هاي ايلي و عشيره اي كه بين شريكان قدرت برقرار مي شود حفظ مي كند و نظام اجتماعي را آن چنان كه مقتضاي مدينه ي تغليب است بر اساس غلبه و زور تحكيم مي بخشد.
مستبد در جامعه اي كه در آن ايمان به غيب و باور ديني وجود داشته باشد، از تحريف ديني نيز استفاده مي كند.