راه حلها
راه حلها پیشنهاد این است که درس انقلاب اسلامی و ریشههای آن در نظام کلان و بلندمدت برنامهریزی و سیاستگزاری آموزش عالی به عنوان درس مهم و با اولویت تلقی شود و متناسب با آن، استادان متخصصی برای این درس تربیت شوند. همان گونه که درس عمومی زبان توسط استادان مت
راه حلها
پيشنهاد اين است كه درس انقلاب اسلامي و ريشههاي آن در نظام كلان و بلندمدت برنامهريزي و سياستگزاري آموزش عالي به عنوان درس مهم و با اولويت تلقي شود و متناسب با آن، استادان متخصصي براي اين درس تربيت شوند. همان گونه كه درس عمومي زبان توسط استادان متخصص رشته زبان (نه استادان داراي اطلاعات عمومي) در قالب دانشكده زبانها تدريس ميشود، درس انقلاب اسلامي نيز بايد توسط استادان متخصص انقلاب اسلامي تدريس شود. اينامر احتياج به برنامهريزي كلان و سرمايهگذاري از سوي آموزش عالي دارد.
در مقطع كارشناسي ارشد علوم سياسي واحدهاي تخصصي (10 واحد) در چهار گروه انديشههاي سياسي، مسايل ايران، مسايل منطقهاي و مسايل بينالمللي ارايه ميشود و دانشجو پس از گذراندن دروس اصلي (18 واحد) مخيّر به انتخاب يكي از گروههاي انتخابي جهت مطالعات تخصصي است. ميتوان گروه انقلاب اسلامي را نيز با 10 واحد به اين گروههاي تخصصي اضافه كرد تا كانالي براي تربيت متخصصين انقلاب اسلامي ايجاد شود. در مقطع دكتري نيز ميتوان همين گرايش را تقويت كرد و توسعه داد و از فارغالتحصيلان اين گرايش براي تدريس آكادميك انقلاب اسلامي و ريشههاي آن بهره برد.
مدرسين كنوني درس انقلاب اسلامي و ريشههاي آن، اغلب بر اساس علاقه و
ــــــــــــــــــــــــــــ1. البته در سالهاي اخير با تغيير و تحول در تشكيلات نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، معاونت خاصي به اساتيد و دروس معارف اسلامي اختصاص يافته و تلاشهاي مؤثري در سر و سامان دادن به اين درس انجام گرفته است كه در صورت تداوم و تكميل، مايه اميدواري است.
[36]تعهد خود نسبت به نظام و انقلاب اسلامي و گاهي بدون پشتوانه تحصيلي دانشگاهي در اين حوزه، به اين درس گرايش پيدا كردهاند. برخي از آنها به لحاظ فقدان مباني تئوريك و آكادميك، قادر به تحليل و تبيين انقلاب اسلامي و در نتيجه دفاع درست و منطقي از آن نيستند و همين دفاع بدون پشتوانه نظري موجب ذهنيت منفي دانشجو ميشود.
در حالي كه دانشگاهها و مؤسسههاي خارج از كشور، با صرف هزينههاي هنگفت به موضوع انقلاب اسلامي و تربيت متخصص در اين زمينه مشغولند و رشتههاي دانشگاهي براي اين منظور ايجاد ميكنند; در كشور ما هيچ شخص و ارگاني براي اين منظور برنامهريزي و سرمايهگذاري نكرده و به سليقه افراد واگذار شده است. (1) نتيجه تلاش آنها و بيتوجهي ما اين شده كه حرفهاي ما در مورد انقلاب اسلامي خيلي كمتر از مطالب خارجيها در بين دانشجويان ما خريدار داشته باشد.