فصـل چهارم : اندیشه انقلاب اسلامـی

فصـل چهارم : اندیشه انقلاب اسلامـی گفتار اول : تأمل نظری و فلسفی گفتار دوم : نفی وضع موجود گفتار سوم : ترسیم جامعه کمال مطلوب [231] [232] مقدمه همان گونه که گفتیم، جریان فکری اسلامی از ابتدای ورود تجدّد به ایران، از خود واکنش نشان داد و از تمامیت اسلام

فصـل چهارم : انديشه انقلاب اسلامـي

گفتار اول : تأمل نظري و فلسفي

گفتار دوم : نفي وضع موجود

گفتار سوم : ترسيم جامعه كمال مطلوب

[231] [232]

مقدمه

همان گونه كه گفتيم، جريان فكري اسلامي از ابتداي ورود تجدّد به ايران، از خود واكنش نشان داد و از تماميت اسلام دفاع كرد، اين خطّي بود كه تا اوايل دهه 1330 تداوم يافت. اين جريان، در مقطع بعد از كودتاي 28 مرداد به جريان فكري غالب و مسلّط تبديل شد كه از آن تحت عنوان جريان فقاهتي ـ ولايتي ياد كرديم.

با توجه به اين كه دو جريان التقاطي اصلاحطلب و راديكال سهم بسيار كمي در بنياد انديشه انقلاب اسلامي داشتند، براي جريان فقاهتي ـ ولايتي اين فرضيه را به صورت اثباتي مطرح ميكنيم و ميكوشيم تا اثبات كنيم كه جريان فكري اخير، مبتكر اصلي انديشه انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي بيش از همه بر اساس نقشه و تفكر آن بوده و به پيش رفته است و هم اكنون نيز در آن مدار قرار دارد.

در اين فصل به برخي از وجوه تفكر جريان فقاهتي ـ ولايتي به طور مفصلتر ميپردازيم تا نحوه تطبيق آن را بر شاخصهاي انديشه انقلاب اسلامي نشان دهيم. بدين منظور، سه شاخص اصلي انديشه انقلاب اسلامي را در تفكرات اين جريان بررسي ميكنيم.

[233] [234]


| شناسه مطلب: 79771