متن کامل
در سال 1106 قمری در حادثه­ای که منجر به آتش سوزی در آستان عسکریین علیهما السلام در سامرا شد، حاشیه­هایی در جامعة وقت روی داد که شعاع این شعله، دامن اعتقادات و باورها را نیز در خطر اشتعال قرار داد . در این فضا، واکنش علاّمة مجلسی، زیبا و ستودنی است
در سال 1106 قمري در حادثهاي كه منجر به آتش سوزي در آستان عسكريين عليهما السلام در سامرا شد، حاشيههايي در جامعة وقت روي داد كه شعاع اين شعله، دامن اعتقادات و باورها را نيز در خطر اشتعال قرار داد . در اين فضا، واكنش علاّمة مجلسي، زيبا و ستودني است . او در يك موضع رسمي، ضمن تشريح اين واقعه، به پاسخگويي شبهة موجود در جامعه ميپردازد. متن ذيل برگردان فارسي مطلب مندرج در بحارالأنوار ( ج50، ص337) با عنوان «دفع شبهه» است:
«پيش آمد بسيار بزرگ و مصيبتي وحشتزا، در سال 1106 هجري در روضة منورة سامرا اتفاق افتاد و علت آن اين بود كه روميها و گروهي از اعراب بياهميت، سامرا را در اختيار داشتند و كمتر اعتنا به روضة مقدس ميگذاشتند و سادات و بزرگان به واسطة ستمگري، از سامرا كوچ كرده بودند؛ از جمله بياعتنايي ايشان آن بود: يك شب چراغي را در محل نامناسب قرار داده بودند، داخل روضة مطهر، از فتيله آتش به فرش اثر گذاشت، كم كم به چوبها و بالأخره آتشسوزي ادامه يافت. هيچ كس نبود كه خاموش كند. فرشها و ضريح و چوبها و درهاي حرم تمام سوخت. اين آتشسوزي موجب سستي عقيدة بعضي از شيعيان ضعيف الاعتقاد گرديد و مستمسكي براي دشمنان ائمه و مخالفين شد.
با آنكه اينها نميدانستند چنين پيش آمدهايي موجب زيان به مقام ائمة گرام نخواهد شد و از جلال و عظمت ايشان نميكاهد. اين وقايع خشم پروردگار است بر مردم و ضرورتي ندارد كه پيوسته معجزهاي بكنند؛ زيرا اعجاز تابع مصالح كلّي و اسرار بسيار ريز و مهمي است كه ما نميتوانيم پي به موقعيت و يا عدم موقعيت بروز و ظهور معجزه ببريم. اين خود نوعي امتحان و آزمايش براي مردم است.»
چنين پيشآمدي در حرم پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، در مدينه نيز اتفاق افتاد؛ شيخ فاضل و دانشمند بزرگ، يحيي بن سعيد، در كتاب خود بهنام «جامع الشرائع» مينويسد:
«در همين سال؛ يعني 654 هجري، در ماه رمضان، منبر پيامبر و سقفهاي مسجد آتش گرفت. بعد منبري ديگر ساختند.»
صاحب «عيون التواريخ» كه از دانشمندان اهل سنت است، مينويسد:
«در سال 654، شب جمعه، در ماه رمضان آتشسوزي در مسجد پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در مدينه اتفاق افتاد. ابتداي آتش از زاوية شمال غربي بود. يكي از خدمتكاران وارد خزانه شد و در دستش شمعداني بود، آن را به محلي آويزان كرد، با سرعت آتش به سقف رسيد و پيوسته پيش ميرفت، با اينكه مردم بسيار كوشش در اطفاي حريق كردند. تمام سقف هاي مسجد سوخت و بعضي از پايهها خراب شد و گچهاي ديوار ريخت. هنوز مردم بهخواب نرفته بودند. سقف حجرة پيامبر نيز سوخت وهرچه باقيمانده بود روي زمين ريخت و همانطور ماند، فردا صبح كه جمعه بود، مردم محل نماز را تغيير دادند.»
«قرامطه نيز كعبه را ويران كردند و حجر الأسود را از آنجا برداشته، در مسجد كوفه نصب كردند.»
در تمام اين وقايع معجزهاي ظهور و بروز نكرد و فوري با قدرت غير عادي پيشگيري نشد، ولي معمولاً در چنين وقايعي، آثار خشم خدا بر مخالفين دراين نواحي با فاصلة مختصري آشكار گرديد؛ چنانچه در همين آتشسوزي خشم خدا بر اين گروه آشكارا ديده شد.
وقتي جريان آتشسوزي سامرا به سلطان حسين صفوي رسيد، دستور داد خرابيها را به خرج آن دولت، بسيار عالي ترميم كنند و چهار صندوق مجلّل بسازند و ضريحي مشبك چون آسمان كه زيبا و درخشان است، ساختند.»
***
ملا محمد باقر مجلسي يكي طلايه داران فرهنگ و انديشة شيعي در عصر طلايي صفوي است. آثار اجتماعي و فرهنگي بسيارِ علاّمه، او را به عنوان عالمي برجسته، نو آور و مبتكر، زبانزد همگان ساخته بود. از اين روي، وي به سال 1098 هجري از سوي شاه سليمان به شيخ الاسلامي اصفهان برگزيده شد. وي اين منصب را تا مرگ شاه سليمان در اواخر سال 1105 بر عهده داشت. او، هم به «اصلاح اصحاب دولت» ميانديشيد و هم به «انس بيشتر مردم با آيين تشيّع». به قول ادوارد براون او ميدانست «براي دست يافتن به مردم بايد از زبان مردم سود جست و ساده نويسي كرد.»
مجلسي آثار بسياري را به فارسي روان نوشت و برخي از آثار كهن را به فارسي ترجمه كرد. همچنين در رواج زبان پرسشگري نيز سهم داشت و كتابهاي كوچك و بزرگي به نام پرسش و پاسخ نگاشت. مجموعه تلاش او در جهت آشنايي مردم با اسلام و ترويج مذهب بود؛ حركتي كه بر اعتقادات عامة مردم افزود و شناخت ديني آنان را عمق بخشيد. مجلسي در سنه 1111 قمري در سلطنت سلطان حسين وفات كرد.