آسیب­های بعد از سفر حج

آسیب­های بعد از سفر حج اعمال و افعال، هم مانند افراد و اشیاء در معرض عوارض و آسیب­ها می­باشند و هر چه عمل مرغوب تر و کالا محبوب تر باشد، دزد و خطر و آسیب آن هم بیشتر خواهد بود. از جمله اعمال مثبت و سازندة انسان، حج و زیارات و عبادات می‌باشن

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = w ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:word" />آسيب­هاي بعد از سفر حج <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />


اعمال و افعال، هم مانند افراد و اشياء در معرض عوارض و آسيب­ها مي­باشند و هر چه عمل مرغوب تر و كالا محبوب تر باشد، دزد و خطر و آسيب آن هم بيشتر خواهد بود.

از جمله اعمال مثبت و سازندة انسان، حج و زيارات و عبادات مي‌باشند كه اين خود آسيب‌هائي قبل از عمل و حين عمل و بعد از عمل آنها را تهديد مي­كنند، زيرا اعمال خير و كارهاي مفيد، مثل افراد و اشياء قيمتي و مفيد و مؤثر، مراقبت و حراست بيشتري نياز دارند. چونكه كار مفيد، انجامش آسانتر است از حراست و حفاظت از آن، زيرا انجام عمل، موقت و محدود مي­باشد ولي حراست و حفاظت آن دائمي و گسترده خواهد بود، همچنان كه كاشتن نهالي، آسانتر است از مراقبت و حراست آن تا رسيدن به ثمر و ميوه!!

عمل حج و زيارت معصومين مدفون در مدينه منوره نيز از اين قانون مستثني نبوده و آسيب­ها و خطراتي اين عبادت بزرگ را تهديد كرده و آن را پوك و بي­اثر مي­كند، كه به بعضي از آسيب­ها و خطرات اشاره مي­شود:

 

1ـ عجب و از خود راضي بودن و اعتماد به عمل خوب خود كردن و اطمينان به حج و زيارت خود داشتن! و خود را نسبت به ديگران كه موفق به اين عبادت بزرگ نشده­اند، يك سر و گردن برتر ديدن! كه اين خود آسيب خطرناكي بوده كه مناسك و زيارت را از محتوا خالي و پوك كرده و ضد ارزش مي­شود و انساني كه به مرض عجب گرفتار ­شود مطابق روايات اسلامي به حماقت و نقيصة عقل و سخط و بغض خلق و خالق گرفتار خواهد شد و نيز مرض عجب انسان را از كار خير توقف داده و به كم قانع كرده و خود را بر ديگران ترجيح داده و به مرض تفاخر و غرور گرفتار مي‌كند!

و بنا بر فرمايش امام علي (ع) مرض عجب مانع رشد وموجب فساد عقل مي­گردد و حضرت امام صادق (ع) مي­فرمايد: من دخله العجب هلك[1]

«كسي كه مبتلاء به عجب شود هلاك مي­گردد!» و نيز حضرت از قول شيطان مي­فرمايد: وقتي بني‌آدم مبتلا به سه مرض شدند، هر عمل خيري كه انجام دهند باكي ندارم زيرا مورد قبول قرار نمي­گيرند:

1ـ كسي كه عمل خوب خود را زياد پندارد!

2ـ كسي كه گناهانش را فراموش كند!

 3ـ و كسي كه مبتلا به عجب و خودپسندي مي­شود!

قال الصّادق (ع) : قال ابليسلعنة الله عليه لجنوده: اذا استكملت من ابن آدم في ثلاث لم ابال ماعمل، فانه غير مقبول منه: اذا استكثر عمله و نسي ذنبه، و دخله العجب[2]

شخصي كه به عمل خيري موفق شد مثلاً حج انجام داد در مراجعت از اين سفر روحاني و معنوي، بايد مراقب خود باشد كه به مرض عجب گرفتار نشود و خود را نسبت بكسي كه به حج نرفته، برتر و بالاتر نداند و ديگران را با نگاه تحقيرانه ننگرد و خود را تافتة جدا بافته­اي نپنداشته، و توقع بزرگي نداشته !!

2ـ دوّمين آسيبي كه پس از مراجعت، ممكن است حاجي و زائر، گرفتار شود مرض رياء مي‌باشد، گر چه رياء بعد از عمل موجب بطلان عمل نخواهد شد ولي مرض رياء هر گونه كه باشد، عمل مثبت معنوي و روحاني را از خاصيت انداخته و يا زمينه انحراف را فراهم كرده و يا ارزش عمل مثبت را كم­ مي‌كند!

كه رسول اكرم(ص) مي­فرمايند: خداوند عملي كه در آن ذره­اي رياء باشد قبول نمي­كند.

... انّ الله لا يقبل عملاً فيه مثقال ذرّة من رياء[3]

و نيز فرموده­اند: من بر امّتم از شرك اصغر خوف دارم كه همان رياء باشد.[4]

و امام علي (ع) مي­فرمايند: چه قبيح و زشت است براي انسان كه باطن او عليل و ظاهرش جميل و زيبا باشد... "ما اقبح بالانسان باطناً عليلاً و ظاهراً جميلاً[5]

3ـ سوّمين خطر و آسيبي كه حاجي و زائر را تهديد مي‌كند سُمعه مي‌باشد ؛ به اين معني كه انسان عمل خيري را انجام مي­دهد بجهت اينكه بگوش ديگران برسد و نام او بر سر زبانها افتد و او را تعريف و تمجيد كنند و در نتيجه شهرت و موقعيتي و... را در جامعه كسب كند كه اين خود نيز از شاخه­هاي نفاق و رياء مي­باشد كه انگيزه، غير خدائي بوده و كه با عبادت و عمل معنوي خود پل زده براي رسيدن به دنياي خود...!!

كه رسول اكرم6 مي­فرمايند: آفت دين هواي نفس است و آفت عمل ترك اخلاص خواهد بود.

آفة الدّين الهوي ـ و آفة العمل ترك الاخلاص[6]

و نيز امام علي (ع) مي­فرمايند: آفت و فساد دين دنياطلبي مي­باشد.

«فساد الدّين الدّنيا»[7]

و نيز مي­فرمايند: دين خود را با دنيايت حفظ كن تا سود ببري! و دين خود را فداي دنيايت نكن كه خسارت خواهي ديد!

ـ و صُن دينك بدنياك تربحهما و لاتصن دنياك بدينك فتخسرهما[8]

 

4ـ از جمله آسيب­هاي تهديدگر حج و زيارات كه بعد از عمل ممكن است عمل خير را فاسد و ضايع كند، گناهاني است كه گاهي در هنگام استقبال از زائر اتفاق مي­افتد و بعمل مي­آيد مثل بدحجابي‌ها بعضي از استقبال كنندة زائر و يا اختلاط زن و مرد نامحرم كه اثرات معنوي و روحاني اين سفر را تحت‌الشّعاع خود قرار مي­دهد و گاه نيز زائر تازه وارد هم از امر بمعروف و نهي از منكر زباني خودداري مي كند.

5 ـ از جمله آسيب­هاي بعد از مراجعت از حرمين شريفين ، بي­اعتنائي و يا كم اهميت جلوه دادن نماز است. مگر نه اين است كه فلسفة تأسيس كعبه و حج اقامه نماز و حفاظت و حراست از فرهنگ نماز مي­باشد!!؟

ربنّا اّني اسكنت من ذرّيتي بواد غير ذي زرع عند بيتك المحّرم ليقيموا الصّلاه...[9]

و الّذينهم علي صلواتهم يحافظون[10]

همچنين هواپيمائي جمهوري اسلامي نيز بايد ساعات پرواز ها را به گونه اي تنظيم كند كه با اوقات نماز به ويژه نماز صبح تداخل ننمايد.

6ـ از آسيب­هاي پس از مراجعت حاجي ، مي­توان اسراف و تبذير نعمتها را نام برد كه در مهماني ها و تالارها و مخصوصاً چشم و هم چشمي­ها و خرجهاي سنگين و وليمه­هاي پر خرجي كه حتي از اصل حج هم خرجشان بيشتر مي­شود!

چه خوب و مناسب است وليمه­ها را مختصر كرده و مقداري از اين مخارج را بصورت جنس يا نقد در اختيار كميته امداد حضرت امام (ره) و نيازمندان جامعه قرار داده تا به عنوان مثال قسمتي از جهيزيه زوجين جوان را تشكيل داده، و خود را مشمول دعاي خيرشان كنيم.

قال رسول الله6: من اعطي درهماً في سبيل الله كتب الله له سبعمائة حسنة

 

8ـ يكي از آسيب­هاي حج و زيارت را پس از مراجعت، مي­توان افراط و تفريط در اهداء و هدية سوغات شمرد! اگر چه سوغات آوردن از سفر، امر مستحب و عمل مورد تأئيد شرع و عقل مي­باشد، لكن كميت و كيفيت و نحوة تهية آن و وقت فرصتي كه مصرف مي­شود، قابل دقّت و تدبير عاقلانه مي­باشد، كوتاه سخن اينكه نبايد سفر عبادتي معنوي حج و زيارت، موجب ايذاء و تكلّف، و تحميل و مشقت زا بوده باشد! تا مبادا حلاوت و طراوت اين سفر معنوي تحت‌الشعاع امور مادّي قرار گيرد!!!

 

يك حديث جالب:

حسين بن ابي الاعلا با عده­اي از دوستان خود از مدينه عازم زيارت خانه خدا شدند و ايشان در هر منزلي گوسفندي را خريده و با گوشت و كباب ضيوف الرحمن را ضيافت مي­كرد پس از برگشت از سفر حج نزد حضرت امام صادقu از عمل حسين بن ابي الاعلا تعريف كردند، كه حضرت عمل او را تائيد نكرده و فرمود با اين عملت مذلّت و خفّت و خجالت همسفران خود را فراهم كرده­اي!! زيرا كه ايشان نمي‌توانستند مثل تو انفاق كنند!![11]

از روايت فوق بدست مي‌آيد كه اولاً انفاق و ايثار شما نبايد موجب تكلّف و ايذاء همسفر و ... را فراهم كند! ثانياً با اينكه عمل حسين بن ابي الاعلا خالص و براي خدا بوده ولي چون لازمه و تبعه عملش خفت و خجلت همسفران را به دنبال داشته ولو اينكه خود عمل پسنديده بوده ولي لازمه و تبعات عملش تبعه منفي داشته كه همان ذلت همسفران باشد! لذا
حضرت امام صادق
u عمل خالصانة او را تائيد نمي‌كند!!

نكته سوم اينكه در سفر با كساني بايد همسفر شد كه موجبات و اسباب خفت و ذلت همسفران را فراهم نكنند بلكه از نظر اخلاقي و اقتصادي و فكري و فرهنگي با هم اخت و همسان باشند!

چهارمين نكته اينكه در بذل و بخشش­ها و كادو و هديه­ها و حتي در اطعام و  افطار و ضيافت‌ها، نبايد فقط پول و اقتصاد خود را در نظر بگيريم! بلكه طرف خود را بايد ملاحظه كنيم كه اگر خواست اطعام و احسان ما را جبران كند، توان مالي و حقوق و اقتصادش كفاف كرده و به تكلّف نيفتد!

 

9ـ از آسيب­هاي بعد از مراجعت از سفر براي حاجي، تعريف و تمجيدهاي دنياطلبانه و ماده‌گرايانه مراكز زيارتي بتوسط حاجي مي‌باشد! از قبيل بازار و خريد! قيمت و اجناس چگونه بوده!؟ ارزاني و يا گراني!؟... هوا گرم يا سرد...!!؟ اجناس چين و ژاپن؟! و نيز جِلوه جلال ظاهر مسجد و آب سرد و عماره المسجد الحرام و سقاية الحاج و نوع پذيرائي و شام و نهار و صبحانه و موز و پرتقال چه بود و چگونه بود؟! و يا تعريف از بازار و خيابان و تميزي و كثيفي شهر و منطقه؟!! و... خلاصه اينكه در تزاور و زيارت و استقبال ديگران، حاجي عوض اينكه معنويات سفر را نُقل مجلس خود قرار دهد و از عظمت كعبه و طواف و زمزم و صفا ، و از برائت منافقين و حكومتهاي جور و از تحجّر و خشونت وهابيت، سخن گفته شود و با بيان نكاتي از معارف الهي و حقائق معنوي مجلس خود را گرم كنيم!

 

تقي مظفري



[1]. ميزان الحكمه «عجب»

[2]. ميزان الحكمه «عجب»

[3]. ميزان الحكمه «الرياء».

[4]. ميزان الحكمه «الرياء».

[5]. ميزان الحكمه «الرياء».

[6]. ميزان الحكمه «آفت».

[7]. ميزان الحكمه «دين».

[8]. ميزان الحكمه «دين».

[9]. ابراهيم / 37.

[10]. مومنون / 9.

[11]. وسائل الشيعه ج 8ص 304.


| شناسه مطلب: 80913