معاونت برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی بر عملکرد بخش‌های مختلف نظارت دارند

معاونت برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی بر عملکرد بخش‌های مختلف نظارت دارند اولویت اول؛ تأمین حقوق زائران نظارت و بازرسی، یکی از فعالیت‌‌های بعثه مقام معظم رهبری در عمره و تمتع است که با نظارت عالی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت انجام می‌شود. بازرسان

معاونت برنامه ريزي، نظارت و ارزشيابي بر عملكرد بخش‌هاي مختلف نظارت دارند

اولويت اول؛ تأمين حقوق زائران

نظارت و بازرسي، يكي از فعاليت‌‌هاي بعثه مقام معظم رهبري در عمره و تمتع است كه با نظارت عالي نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت انجام مي‌شود. بازرسان و ناظران ويژه، كه زير مجموعه معاونت نظارت، برنامه‌ريزي و ارزشيابي بعثه رهبري هستند، امسال با 80 نفر به مدينه منوره آمده‌اند كه از اين تعداد، 10 نفر در بخش‌هاي اداري و ستادي به كار مشغولند و حدود 70 نفر، وظيفه مديريت، نظارت و بازرسي در حوزه‌هاي فرهنگي، اجرايي و بهداشتي را بر عهده دارند.

بازرسان با تقسيم‌بندي منطقه‌اي، بخش‌هاي مختلف كاروان‌ها، آشپزخانه‌ها و قسمت‌هاي اداري و اجرايي را سركشي مي‌كنند و موارد نقص يا تخلف را به دفتر نمايندگي ولي فقيه انعكاس مي‌دهند.

اين افراد در تخصص‌ها و گرايش‌هاي متعدد انتخاب شده‌اند. جواد كريمي خضراء، مسئول نظارت ويژه و بازرسي بعثه مقام معظم رهبري كه خود از سال 61 در زمره بازرسان و ناظران حج بوده است، درباره انجام تغييراتي در معاونت نظارت، برنامه‌ريزي و ارزشيابي مي‌‌گويد: «هم‌اكنون، تمام كارها شامل ارزيابي، بازرسي و نظارت در اين بخش از بعثه انجام مي‌شود. عمده‌ترين هدف ما، تأمين حقوق زائران در امور رفاهي، مسكن، تغذيه و حمل و نقل است تا آنها بتوانند در آسايش كامل به زيارت و اعمال خود برسند. البته، نظارت بر انعقاد قراردادهاي بسيار مهم در عربستان سعودي يا ايران در بخش‌هاي خريد مواد غذايي يا اسكان و حمل و نقل زائران هم يكي از كارهاي اين معاونت است.»

محمد قمي، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در منطقه يك مدينه منوره نيز كه از گذشته‌هاي بسيار دور به عنوان بازرس اعزام مي‌شده است، در اين باره مي‌‌گويد: «يكي از وظايف ما رسيدگي به امور فرهنگي و ستادي كاروان‌هاست. دلمان مي‌‌خواهد كه زائر حقوق خود را بداند و كار بازرسي اين است كه ببيند او حقوق خود را مي‌گيرد يا نه. البته بيشتر مديران ما كارشان را به خوبي انجام مي‌دهند.»

شكايتي گزارش نشده است

يكي از تفاوت‌هاي امسال با سال‌هاي گذشته اين است كه شماري از نيروهاي بازرسي به جمع فعالان بخش طرح و برنامه پيوسته‌اند. اين در حالي است كه حجم كار بازرسان نسبت به سال‌هاي گذشته، نه تنها كمتر نشده، بلكه به دليل افزايش تعداد زائران، فعاليت بيشتري در اين زمينه بايد انجام شود. كريمي خضراء در اين باره مي‌گويد: «ما از همكاران خود خواسته‌ايم كه با افزايش ساعت كار خود، نظارت و بازرسي را به دقت انجام دهند تا خلأ نيروي انساني به اين حوزه آسيب نرساند.»

بازرسان و ناظران ويژه با برگزاري جلسات متعدد به كشف موارد تخلف مي‌پردازند، اما براساس آنچه از آنها به دفتر بازرسي و نظارت ويژه انعكاس مي‌يابد، موردي از شكايت زائران از كاروان‌ها يا غذا، اسكان، حمل و نقل و ساير بخش‌ها گزارش نشده است.

مسئول نظارت ويژه و بازرسي بعثه مقام معظم رهبري در اين باره مي‌گويد: «خوشبختانه با اسكان مناسب بيش از 99 درصد زائران در محدوده مركزي مدينه و اطراف حرم نبوي، مشكلي در اين زمينه به چشم نمي‌خورد و گزارش همكاران ما نشان مي‌دهد كه زائران از عملكرد سازمان و مديران كاروان‌هاي خود رضايت كامل دارند. تنها يك مسئله مورد بررسي قرار گرفته كه آن هم كوچك بودن سلف‌سرويس يكي از هتل‌ها و شلوغي آن به دليل جمعيت زياد كاروان بوده است. اين مورد را هم دوستان ستادي با تمهيداتي برطرف كرده‌اند. مشكلات محدود در توزيع برخي اقلام غذايي هم با تدابير همكاران برطرف شده است.»

گروه ناظران ويژه و بازرسان بعثه مقام معظم رهبري، عملكرد شركت‌هاي مرتبط با حمل و نقل هوايي و زميني را نيز زير نظر دارند. يكي از موارد به وجود آمده در اين حوزه، كوچك بودن يكي از ترمينال‌هاي خروجي مسافران در فرودگاه مدينه و معطلي بيش از حد زائران ايراني در اين ترمينال بوده است. نتيجه بررسي‌ها منتهي به تصميمي در اين زمينه شده و زائران، پس از فرود هواپيما، بلافاصله با اتوبوس به هتل‌هاي محل استقرار خود عزيمت مي‌كنند. در صورتي كه چمدان‌ها و ساك‌هاي آنان با اندكي تأخير به وسيله وانت بارها به هتل‌ها منتقل مي‌شود تا زائران در فرودگاه معطل نشوند.

دقت در پخت و عرضه غذا

كيفيت غذا، يكي از مسائلي است كه علاوه بر بررسي بهداشتي، نوع مواد و شيوه طبخ آن بايد مورد نظارت قرار گيرد. اتفاقاً در آخرين جلسه بازرسان و ناظران ويژه، برخي گلايه‌ها از كيفيت غذا مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت. گويا بعضي از زائران نسبت به يكنواخت بودن برنامه غذايي اعتراض كرده و اين اعتراض به جلسه بازرسان كشيده شده بود، اما كريمي خضراء در اين باره مي‌‌گويد: «شما در يك خانواده 5 نفري هم ناگزيريد ذائقه‌‌هاي مختلف را در نظر بگيريد. ما در دو آشپزخانه حدود 30 هزار پرس غذا براي هر وعده آماده مي‌كنيم كه به نظر من بيشترين زحمات را همكاران آشپز ما متحمل مي‌شوند. علاوه بر اين، گزارش بازرسان ما نشان مي‌دهد كه بهترين مواد غذايي براي آشپزخانه‌ها خريداري مي‌شود. بهداشت اين محيط‌ها هم اطمينان‌بخش است و بهداشت در آنها حتي از خانه‌هاي ما بيشتر رعايت مي‌شود. از طرفي، به كاروان‌ها اعلام شده كه اگر بيماراني در جمعشان هستند كه نياز مداوم به غذاي رژيمي دارند، اين موارد را به ما اعلام كنند. با اين اوصاف، به نظر مي‌رسد كه اظهار نظر درباره غذا تا حدودي سليقه‌اي است و نمي‌شود تمام سلايق را در اين مدت پوشش داد.»

با ما تماس بگيريد!

حوزه نظارت ويژه و بازرسي بعثه مقام معظم رهبري با درج شماره‌هاي تماس بازرسان و ناظران ويژه هر منطقه در نشريه و چاپ تراكت‌هاي آموزشي و نصب در هتل‌هاي محل اقامت زائران ايراني، شنونده پيام‌هاي آنان است. هرچند تاكنون گزارشي از شكايات زائران واصل نشده است. البته، هموطنان ما در روزهاي نخست ورود به توقيف كتاب‌هايشان در فرودگاه مدينه اعتراض داشتند كه با همكاري مسئولان دولت عربستان، تمام كتاب‌هاي ضبط شده به صورت يكجا دريافت و به محل آشپزخانه الدخيل منتقل شد. نحوه بازگرداندن اين كتاب‌ها به زائران هم اينگونه بود كه اگر مشخصاتي در كتاب‌ها و بسته‌ها از كاروان زائر موجود بود به آن كاروان انتقال مي‌يافت و در غير اين صورت، زائران بايد براي شناسايي كتاب‌هاي خود به محل نگهداري كتاب‌ها مراجعه كنند.


| شناسه مطلب: 81072