#171;سید محمدی#187; معاون اجتماعی سازمان بهزستی در گفتوگو با #171;زائر#187;: کمک به نیازمندان سوغاتی که حاجی به خانه میبرد
«سید محمدی» معاون اجتماعی سازمان بهزستی در گفتوگو با «زائر»: کمک به نیازمندان سوغاتی که حاجی به خانه میبرد مهران بهروزفغانی حالا که به مدینه رسیدهای و توفیق زیارت حرم رسول الله(ص) و ائمه بقیع(ع) نصیبت شده، قدری فکر
«سيد محمدي» معاون اجتماعي سازمان بهزستي در گفتوگو با «زائر»:
كمك به نيازمندان سوغاتي كه حاجي به خانه ميبرد
مهران بهروزفغاني
حالا كه به مدينه رسيدهاي و توفيق زيارت حرم رسول الله(ص) و ائمه بقيع(ع) نصيبت شده، قدري فكر كن كه در خلوتت چه گذشته كه به حريم الهي راه پيدا كردهاي؟ دست كدام نيازمند را گرفتهاي؟ دل كدام يتيم و دختر دم بخت را شاد كردهاي؟ راستي نكند دستي ياريرسان نداشته باشي، كه كمك كردن به ديگران، از بركات حج است. قبل از اين كه راه مكه و زيارت كعبه را در پيش بگيري، دلت را زير و رو كن و ببين، توانستهاي از مال دنيا دل بكني و دست نوازشي به سر ديگران، كه نيازمند هستند و بيسرپرست، بكشي. «سيد مهدي محمدي» معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور كه امسال به عنوان روحاني كاروان به حج آمده برايمان از ضرورت احسان و نيكوكاري توسط حجاج سخن گفت و اينكه اگر زائران دست محبت داشته باشند، حجشان عين عبادت است.
در سفر به مدينه، التماس دعاي چند هزار آدم نيازمند و بيسرپرست را همراه خود آوردهايد، يا دلشدگاني كه چون معلولند يا كه فقير، هرگز توان سفر به مدينه و مكه را ندارند؟
- همه آدمها نيازمند و ناتوان هستند، چون تنها قادر توانا و متعال خداست. اما در اين سفر من تنها نيامدم. هزاران مددجو، معلول و يتيم و همه خانوادههاي بيسرپرست و تك سرپرست با دعايشان، همراه من هستند. آنها هميشه التماس دعا دارند. هميشه بعد از خدا و توسل به ائمه(ع)، نگاهشان به توانمنداني است كه چون مستطيع هستند، به حج مشرف شدهاند.
ميخواهيد بگوييد در اين سفر، همه حجاج نسبت به ديگران كه نيامدند و رسيدگي به آنها كه به لحاظ مالي مشكلاتي دارند، مسئوليت دارند؟
- همينطور است. حاجي بايد قبل از حج، در واقعيت ملموس زندگياش، تكاليف خود را كه دين اسلام آنها را اعلام كرده، انجام داده باشد. دين اسلام تاكيدهاي فراواني در مورد ناديده بگيريد توانگر به ناتوانان دارد. رسيدگي به امور نيازمندان توصيه شده است، تفاوتي نميكند يك يتيم باشد و فقير يا كسي كه ما در رفتارمان با او، دلش را شكسته باشيم.
كسي كه به سفر مهم و انسانساز حج ميآيد، بايد اهل انفاق باشد. شما از خيليها كه اينجا هستند بپرسيد اگر قبل از حركت به مدينه، توانسته باشند به كس يا كساني به هر طريقي و شكلي و به هر ميزان و اندازهاي، كمك كرده باشند، آيا در حرم حضرت رسول(ص)، از كردهشان خوشحال نيستند و تصور نميكنند كه ايشان هم از آنها رضايت خاطر دارند. حضرت رسول اكرم(ص) و ائمه(ع) توصيههاي فراوان دارند كه قبل از تشرف به حج بايد تمام حق و حقوق اطرافيان را پرداخت كرد. امر خداوند نيز چنين است كه مسلمانان بايد با انجام وظايف ديني خود، راهي سفر شوند.
به اين ترتيب خيلي از زائران هستند كه الآن تصور ميكنند قبل از سفر چه كارها و كمكهايي ميتوانستند بكنند كه انجام ندادند. دامنه اين دستگيريها تا كجا بايد باشد؟
- كمك كردن و رفع احتياجات يك مسلمان كه اتفاقاً در همسايگي شما هم زندگي ميكند، اندازه و پايان ندارد. دين اسلام اين ضرورت را تا زماني كه هيچ فقيري در جامعه نباشد و با شكم گرسنه سر بر بالين نگذارد، توصيه كرده است. شما در فلسفه حج نيز چنين وظايفي را ميبينيد. تمام اعمال حج و اساساً فلسفه اين سفر روحاني، كه شما هرچه هستيد و با هر مرتبه و مقامي كه به پيشگاه خداوند ميآييد، اين است كه با كارهاي نيك و خداپسندانهاي كه قبل و مهمتر از آن، بعد از سفر انجام ميدهيد، ريشههاي بسياري از انحرافات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را از بين ميبريد. اگر همه حجاج اين نكتههاي ارزشي و اخلاقي را رعايت كنند، اگر انفاق و دستگيري از نيازمندان به طور مداوم صورت گيرد، آيا تصور ميكنيد از جمعيت مددجويان، ناتوانان، خانوادههاي بيسرپرست و بچههاي يتيمي كه به كمك و حمايت همنوعان خود نياز دارند، كاسته نميشود؟
توجه و عمل به وظايف يك حاجي، ميتواند نتايج مثبت و مفيدي در جامعه اسلامي داشته باشد. بعضيها تصور ميكنند انجام اعمال حج تنها همين وظايف تكليفي ظاهري است، اينكه در طول سفر اخلاق خوش و رفتار نيك داشته باشند. حفظ اين آداب مهم است و همه حجاج بايد به عمق معنا و مفهوم نهفته در بركات و اثرات سفر حج پي ببرند. حج، يعني به تمام جنبههاي انساني زندگي و تمام وظايف الهي كه خداوند بر انسان وارد دانسته، به دقت و صحت عمل كنيم. نمودهاي بسياري از مشكلات فردي، خانوادگي، آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي در نتيجه عمل به دستورات قرآن و تبعيت از دستورات خداوند و همينطور عمل به توصيهها و وصيتهاي پيامبر(ص) و ائمه(ع)، حل و فصل ميشود.
اينكه حاجي بايد قرباني كند، يك اصل است و صورت ظاهري دارد. اما بايد متوجه عمق معناي آن باشيم كه قرباني كردن، يعني جنبههاي مختلف نفس را كشتن. دستور اسلام است كه بايد ديون شرعي به موقع پرداخت شود، يعني شما كه توانمند هستي ميتواني با پرداخت اين اموال شرعي، به تعدادي كه ندارند، كمك كني. آنها هم طعم داشتن را ميچشند. همه دستورات حج و فرامين خداوند به معناي اصلاح خود و جامعه است. شما حساب كنيد و ببينيد در روز عيد قربان كه در كشورمان تعداد زيادي توفيق تشرف به حج را داشتهاند، وقتي قرباني ميكنند بخشي از نياز آسايشگاهها ومراكز توانبخشي و مددجويي رفع شده و يا تعداد زيادي از خانوادههاي محروم و بيسرپرست، بهرهمند ميشوند. اين نكته باعث جلوگيري از انحرافات اقتصادي و اجتماعي ميشود. وقتي اين وظيفه به صورت دائمي انجام شود، در دراز مدت شاهد جامعهاي مرفه خواهيم بود. جامعهاي كه بزههاي اجتماعي آن به حداقل ميرسد. اين موضوعات ميتواند نه تنها يك كشور بلكه همه كشورهاي مسلمان را به سمت و سوي اصلاح و هدايت، تربيت صحيح و تعالي برساند.
به نظر شما با چه راهكارهايي بايد اين فرهنگ ديني و دستگيري از نيازمندان، شكل اجرايي پيدا كند؟
- راهكارهاي تحقق اين موضوع در خود اسلام آمده است. دستورات خداوند همراه با راه حل است. نكته اينجاست كه همه دستاندركاران مسايل فرهنگي و اجتماعي در سازمانهاي كشور و البته همه زحمتكشان و مسئولان امور حج بايد در قالب اقدامات و حركتهايي مناسب، فرهنگسازي كنند. بعد از آن بايد به شكل عملياتي وارد مرحله اجرا شد. دين اسلام، بنيانها و زيرساختهاي برقراري نظامهاي حمايتي، تأمين اجتماعي و نيز حمايت از مستمندان و نيازمندان را پيريزي كرده است. زمان حضور حجاج در موسم حج و همينطور پس از بازگشت به كشور، فرصتهاي خوبي براي نهادينه كردن فرهنگ نيكوكاري است. حاجي بايد اهميت احسان و دستگيري را درك كند. او بايد بداند اگر خانوادهاي به تدارك جهيزيه، تامين هزينههاي تحصيل و بدتر خوراك و پوشاك نيازمند است، مهمترين وظيفه بر دوش حجاج است. حتي اگر ديگر همنوعان به اين امور توجه ندارند. اينچنين است كه حاجي، مهمترين سوغاتي كه با خود از حج ميبرد، دستگيري از نيازمندان و يتيمان است.
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />