شبی از میقات تا حرم
شبی از میقات تا حرم عصر هر روز زمانی که خورشید از آخرین منارههای مسجد پیامبر در مدینه منوره به سمت افق سر خم میکند، انبوه زائرانی که برای عزیمت به مکه و انجام عمره تمتع آماده شدهاند، بسوی میقات میروند. میقات در لغت به معنای وعده گاه است و به
شبي از ميقات تا حرم
عصر هر روز زماني كه خورشيد از آخرين منارههاي مسجد پيامبر در مدينه منوره به سمت افق سر خم ميكند، انبوه زائراني كه براي عزيمت به مكه و انجام عمره تمتع آماده شدهاند، بسوي ميقات ميروند.
ميقات در لغت به معناي وعده گاه است و به مكان و زماني كه براي انجام كاري خاص تعيين شدهاست، اطلاق ميشود اما در اصطلاح رايج به محلي گفته ميشود كه در آن زائران خانه خدا به قصد انجام حج محرم ميشوند.
مسجد شجره در حومه مدينه يكي از ميقاتهاي چندگانه است و زائراني كه به قصد حج عمره مفرده يا تمتع از مدينه بسوي مكه عازمند در اين ميقات محرم ميشوند.
اين مسجد كه نام خود را از درخت " كنار" ي كه در آن محل بوده، گرفته است، محلي است كه پيامبر اسلام در حجهالوداع در آن محرم شدند.
مسجد در دو دهه اخير بصورت اساسي بازسازي شده و توسعه يافتهاست و روزانه هزاران زائر بطور همزمان براي احرام بستن در آن حاضر ميشوند.
"لبيك، اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك ..."
با اين جملات كه معمولا به دنبال نمازي با نيت در محل ميقات از زبان زائر جاري ميگردد، فرد محرم شده و تا وعدهگاه بعدي بايد شرايط احرام را حفظ كند.
حركت كاروانها از ميقات شجره كه در حدود 054 كيلومتري مكه قرار دارد، شبانگاهي است و اين به جهت محدوديت حركت مردان محرم در زير سايبان براي محافظت از نور خورشيد است.
به همين دليل كاروانها پس از نماز مغرب از ميقات شجره راه ميافتند، تا نشستن كاروانيان مرد در اتوبوس سقف دار كه سقف آن حكم سايهبان را دارد ، در محدوديتهاي احرام اشكال ايجاد نكند.
عصرگاه روز موعود در جمع كاروانيان عازم ميقات ولولهاي است، هركس مهياي آماده شدن براي احرام بستن است و چون تمام تعلقات مادي بايد به كناري گذاشته شود دوتكه حوله يا پارچه سفيد پاك در دسترس ميماند و مابقي تعلقات به كناري گذاشته ميشود تا همراه بارهاي زائران حمل شوند.
اتوبوسهاي حامل زائراني كه در اين مرحله بسيار سبكبار هستند ، وقتي به محوطه مسجد شجره ميرسند غلغله ميشود، برخي اضطراب از احرام دارند و برخي نگراني از اعمال.
اين گام تمريني براي كنده شدن از زندگي است و آنها كه عميق فكر ميكنند اضطرابشان بيشتر است و آنها كه بازهم عميق فكر ميكنند درافكارشان صحنههاي عميقتري تصوير ميكنند، صحنههايي از كنده شدن نهايي از دنيا.
در ميقات جامهها كنده ميشوند و علايق دنيوي به كناري ريخته و با لبيك گفتن كه اصطلاحا "تلبيه" ناميده ميشود، زائران محرم ميشوند و چون محرم شدند تا روزي كه در جامه احرامند بسياري از حلالها برايشان حرام ميشود.
زائران محرم نميتوانند از جامه احرام درآيند مگر زماني كه به وعدهگاه بعدي برسند و اعمال عمره را به نيكي انجام دهند.
اين يك تمرين كنده شدن از حيات و رجعت بسوي اوست كه بجاي كنده شدن از قالب جسماني با كنده شدن از لباس آغاز شده و بجاي رجعت بسوي او با رفتن به خانه او تداوم مييابد.
براي محرم شدن بايد پاك بود و با پاكي لبيك گفت و در طول مسير هم پاك ماند. بايد پاكي را تمرين كرد.
زائران محرم كه از ميقات بيرون آمده و عموما سپيدپوش هستند راهي خانه خدا ميشوند.
شبي در بزرگراه هجرت ، مسيري كه پيامبر اعظم در اين مسير از سمت مقابل از مكه به مدينه هجرت فرمودند و بعدها در همين مسير با مجاهدان اسلام از مدينه راهي مكه شده و اين شهر را كه دژ مشركان شده بود، فتح كردند و كعبه را از بتها خالي نمودند و محور وحدانيت قرار دادند.
اينك راهيان اين مسير پنج ساعته مرتب در زير لب نواي توحيد سرميدهند و تا رسيدن به دروازههاي مكه به آرامي و بعضا دستهجمعي تلبيه ميگويند و شبي را در آرزوي رويت جمال كعبه در راهند.
آنها در ميان هزاران آرزو و اشتياق ماندهاند كه در نخستين ديدار جمال كعبه چه بر زبان آورند و از دوست چه بخواهند كه شايسته شان او باشد.
اين سفر شبانگاهي معمولا در نيمههاي شب به اتمام ميرسد و با ورود زائران محرم به مكه دلها در هواي ديدن خانه دوست پرپر ميزند.