#171;غلامرضا رضایی#187; معاون حمل و نقل شهری مکه: 550 اتوبوس، زائران ایرانی را از 16 مسیر به حرم منتقل می‌کنند

«غلامرضا رضایی» معاون حمل و نقل شهری مکه: 550  اتوبوس، زائران ایرانی را از 16 مسیر به حرم منتقل می‌کنند  تمام منازل حجاج ایرانی در شهر مکه در فاصله 3 تا 8 کیلومتری مسجدالحرام واقع شده، بنابراین مسئله حمل و نقل درون شهری اهمیت زیا

«غلامرضا رضايي» معاون حمل و نقل شهري مكه: 550  اتوبوس، زائران ايراني را از 16 مسير به حرم منتقل مي‌كنند

 تمام منازل حجاج ايراني در شهر مكه در فاصله 3 تا 8 كيلومتري مسجدالحرام واقع شده، بنابراين مسئله حمل و نقل درون شهري اهميت زيادي دارد. كوهستاني بودن شهر و باريك بودن خيابان‌هاي منتهي به حرم و كمبود مساحت ايستگاه‌هاي اطراف حرم براي تردد و توقف اتوبوس و استفاده ميليوني از اتوبوس‌هاي مشخص موجب شده است، همواره خيابان‌ها و ايستگاه‌هاي اطراف مسجدالحرام بار ترافيكي سنگيني داشته و به خصوص در ايام پر ازدحام موسم حج، گره‌هاي ترافيكي چند ساعته به ويژه در يك ساعت قبل و يك ساعت بعد از نماز ايجاد شود، كه زائران و حجاج ايراني نيز از اين ترافيك سنگين مستثني نيستند، به خصوص اين كه 80 درصد حجاج ايراني در منطقه عزيزيه مكه ساكن هستند و بايد از طريق گذر از خيابان‌هاي اصلي منتهي به حرم، با عبور از تونل‌هاي طريق مشاه به ايستگاه باب علي انتقال يافته تا بتوانند به حرم مشرف شوند. «غلامرضا رضايي» معاون حمل ونقل درون شهري مكه در گفت‌وگو با زائر به تشريح تدارك گسترده خدمات حمل‌ونقل شهري پرداخت.

 بخش خدمات حمل و نقل شهري با چه تدارك و تعداد اتوبوس به زائران ايراني خدمات ارايه مي‌كند؟

- سازمان حج و زيارت با اجاره كردن 550 دستگاه اتوبوس از سه شركت معتبر حافل، تاسكو و قوافل با هماهنگي دواير ذيصلاح دولتي عربستان در 16 خط و مسير، حجاج را بطور شبانه روزي از منازل به حرم منتقل مي‌نمايد و باز مي‌گرداند. تا كنون 36 هزار زائر ايراني در مكه مكرمه حضور دارند و حدود 414 دستگاه اتوبوس براي جابجايي زائران به خدمت گرفته شده است كه تعداد اين اتوبوس‌ها نهايتاً به 550 دستگاه خواهد رسيد.

 گويا امسال در وضعيت ايستگاه‌هاي اتوبوس‌راني براي زائران كشورمان، تغييراتي ايجاد شده است. اين تغييرات شامل چه مواردي است؟

- دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان با مكاتبات و جلسات متعدد با دستگاه‌هاي ذيربط عربستان سعودي و برگزاري جلسات مختلف تلاش كرده تا در سطح مكه مجوز استفاده از 5 ايستگاه اطراف مسجدالحرام به نام‌هاي مظله (محبس الجن)، باب علي، سليمانيه و رواسي و باب ملك را براي استفاده حجاج ايراني از مسئولين انتظامي عربستان كسب نمايد. مساحت و موقعيت ايستگاه‌هاي در اختيار از شرايط چندان مطلوبي برخوردار نيست، هر چند بطور كلي با عنايت به محدوديت‌هاي موجود از حيث مكان و مسيرهاي دسترسي به حرم، ايستگاه‌هاي مورد استفاده حجاج ايراني نسبت به ساير كشورها از شرايط بهتري برخوردار است. فضاي محدود ايستگاه باب علي و مظله و كثرت تعداد استفاده كنندگان از كشورها به هر حال ما را با دشواري‌هايي در تردد به حرم روبرو مي‌سازد.

 دولت عربستان همه ساله زائران ايراني را به لحاظ نظم و انضباط و رعايت مقررات، در صدر جدول معرفي مي‌كند. رعايت نظم در تردد شهري از سوي زائران ايراني چگونه است؟

- بر اساس اطلاعات موجود 275 هزار نفر زائر از كشورهاي تركيه، ايران، عراق، اندونزي، سودان و هند به صورت رسمي با چند شركت حمل و نقل قرارداد بسته‌اند كه اگر هر روز در سه نوبت هر يك از زائران به حرم مشرف شوند، حداقل 825 هزار نفر تردد در ايستگاه‌هاي باب علي و مظله در روز انجام مي‌شود. زائران ايراني 25 درصد از اين جمعيت را تشكيل مي‌دهند. شيوه انتقال حجاج بين عزيزيه و حرم چنين است كه 50 دستگاه اتوبوس بدون شماره، حجاج ايراني مقيم در منطقه عزيزيه را از مظله (سايبان) به باب علي منتقل مي‌نمايند. بطور كلي فقط 180 دستگاه اتوبوس از تمام شركت‌ها، مجوز تردد به ايستگاه باب علي را از راهنمايي و رانندگي شهر مكه مكرمه اخذ كرده‌اند و ملاحظه مي‌شود كه نسبت تعداد ماشين‌هاي در اختيار حجاج ايراني در حد فاصل سايبان تا ايستگاه حرم، بيش از نسبت كل اتوبوس‌هاي اين مسير است. از طرفي كل مساحت پاركينگ باب علي 6000 متر مربع است كه حدود 2000 متر آن مختص توقف و تردد اتوبوس‌هاي حجاج ايراني است. اميدواريم مشاركت زائران ايراني در روان شدن حجم ترافيك مؤثر باشد.

به طور كلي شرايط عمومي ايستگاه باب علي براي تردد حجاج ايراني در وضعيت بهتري نسبت به سال گذشته است، اما ازدحام جمعيت به خصوص در اوقات نماز، موجب كندي چرخش اتوبوس‌ها مي‌شود. بايد دانست در روزهاي آينده محدوديت‌ها بيشتر خواهد شد و ما در تمام مسيرها و بخصوص در مسير عزيزيه به حرم، بار سنگين ترافيك خواهيم داشت. بيشترين بار ترافيك هم بعد از نمازظهر و بعد از نماز عشاء است كه زائرين عزيز حتما بايد حداقل يك ساعت بعد از اقامه نماز جماعت، مسجدالحرام را ترك نمايند تا ايستگاه كمي خلوت‌تر شده باشد.

 بسياري از زائران ايراني به تصور اينكه ترافيك شهر مكه همانند شهر مدينه روان است، براي حضور در حرم از قبل برنامه‌ريزي نمي‌كنند. تنظيم وقت چقدر در تسهيل تردد زائران مؤثر است؟

- برابر مقررات شركت‌ها در ساعات نماز، رانندگان ملزم به جابجايي مسافر نيستند. لذا مصرانه تقاضا مي‌شود زائران ايراني براي تشرف به حرم، حتماً يك ساعت قبل از اذان حركت كنند، چون در اين وقت اتوبوس به تعداد كافي در خط‌ها و ايستگاه‌ها وجود دارد. تاخيرهاي ايجاد شده هم عموماً به علت ايجاد گره‌هاي ترافيكي و كمبود فضاي ايستگاه و باريك بودن عرض خيابان‌ها رخ مي‌دهد. در همين حال بسياري اوقات مشاهده مي‌شود كه جمع محدودي از حجاج ايراني به هنگام اقامه نماز و يا دقايقي قبل از اقامه نماز جماعت به ايستگاه مراجعه مي‌كنند تا به منزل بازگردند كه اين امر تأثير نامناسبي در نظر حجاج ساير كشورها دارد، ضمن اينكه رانندگان نيز مجاز به جابجايي مسافر در اين ساعت‌ها نيستند.

 وضعيت فعاليت و تعطيلي خدمات حمل و نقل درون شهري در ايام تشريق چگونه است؟

- خدمات حمل و نقل قبل از ايام تشريق، تا غروب روز پنجم ذي‌الحجه تدام خواهد يافت و بعد از آن برابر مقررات تمام اتوبوس‌ها بايستي به پاركينگ‌هاي مركزي اعزام شوند تا براي توزيع بين كاروان‌ها در روز 7 ذي‌الحجه، كنترل فني و سازماندهي شده و در اختيار مديران محترم كاروان‌ها قرار گيرند. بعد از ايام تشريق نيز با بازشدن راه‌ها و صدور مجوز از سوي پليس و برابر روال همه ساله، از بامداد 14 ذي‌الحجه، فعاليت سرويس‌هاي درون شهري مجدداً آغاز مي‌شود. همكاري روحانيون و مديران كاروان‌ها و همچنين زائرين عزيز در روان شدن حركت اتوبوس‌ها در مسيرهاي مختلف بسيار مفيد و ارزنده است. صبر و بردباري، نظم و انضباط و متانت حجاج ايراني در رعايت آداب و معاشرت در عربستان زبانزد عام وخاص است و انتظار داريم اين صبوري ادامه يابد.

در واقع تمام تلاش مسئولان بخش خدمات حمل و نقل، تسهيل تردد زائران و بهره‌مندي بيشتر از فضاي معنوي و روحاني است.

- هدف اصلي سازمان در راه‌اندازي سرويس‌هاي درون شهري، حضور راحت‌تر حجاج ايراني به مسجدالحرام و شركت در نمازهاي جماعت و بهره‌گيري فرهنگي و معنوي از فضاي ملكوتي و عرفاني اين مسجد است. خواست و آرزوي قلبي خدمتگزاران واحد حمل و نقل درون شهري، فراهم آوردن زمينه تحقق اين هدف فرهنگي سازمان است و همه همكاران من در واحد حمل و نقل با تعهد و تلاش بي‌وقفه و سپري كردن 18 تا 20 ساعت از شبانه روز در كنار ايستگاه‌ها سعي مي‌نمايند زمينه تشرف حجاج عزيز را به مسجدالحرام فراهم نمايند.

لذت تماشاي حركت انبوه حجاج ايراني به سمت حرم امن الهي براي عبادت، تحمل دود و آلودگي هوا و سر و صدا را براي همكارانم آسان مي‌كند و آماده‌ايم در طول موسم حج در كنار اتوبوس‌ها و خيابان‌ها شب را به صبح برسانيم و صبح را به شب، بلكه بهره‌اي هر چند اندك از ثواب عبادت زائريني كه با اتوبوس‌ها به حرم مشرف شدند، عايد خدمتگزاران واحد حمل و نقل شود، رفاه حال زائران وظيفه ماست و در اين راه دريغ نمي‌كنيم.

نكته‌اي را هم اضافه كنم و اينكه ايستگاه‌ها كشش حجم سنگين زائران را نداشته و ايستگاه‌هاي جايگزين هم وجود ندارد و در صورت مراجعه يكباره جمعيت زياد در ايستگاه‌ها امكان جابجايي وجود ندارد. در اين صورت بايستي حجاج با صبر و حوصله و بازكردن راه براي افراد مسن و بانوان تا رسيدن اتوبوس به تعداد كافي منتظر بمانند.

برنامه تعويض شيفت رانندگان هم به اين ترتيب است كه رانندگان در دو شيفت 12 ساعته كار مي‌كنند و ساعت 9/30 تا ساعت 22/30  و صبح زمان تعويض شيفت‌هاست و ممكن است در اين ميان در حركت اتوبوس‌ها وقفه كوتاهي ايجاد شود، كه انتظار داريم زائران در اين مواقع صبور باشند.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 


| شناسه مطلب: 81272