حسن سقایی، رئیس ستاد مدینه منوره:هر روز عملکردمان را نقد می‌کنیم

حسن سقایی، رئیس ستاد مدینه منوره:هر روز عملکردمان را نقد می‌کنیم سفر حج، رفته رفته به پایان می‌رسد و با خروج حجاج کشورمان از شهر مدینه و پرواز آنها به سمت ایران، پرونده حج سال 86 به تدریج بسته می‌شود. حسن سقایی، رئیس ستاد مدینه منوره اما کار را در مرحله

حسن سقايي، رئيس ستاد مدينه منوره:هر روز عملكردمان را نقد مي‌كنيم

سفر حج، رفته رفته به پايان مي‌رسد و با خروج حجاج كشورمان از شهر مدينه و پرواز آنها به سمت ايران، پرونده حج سال 86 به تدريج بسته مي‌شود. حسن سقايي، رئيس ستاد مدينه منوره اما كار را در مرحله مياني مي‌داند و معتقد است كه هنوز خيلي كارها هست كه بايد انجام شود. او تأكيد دارد، تا حضور آخرين حاجي ايراني در مدينه، ستاد اين شهر فعال است و نيروهاي حاضر دست كم تا بيست روز ديگر به انجام وظيفه در شهر رسول خدا مشغولند.

رئيس ستاد مدينه كه سابقه سال‌ها حضور در سمت‌هاي اجرايي حج را در كارنامه دارد، رودرروي خبرنگار نشريه «زائر» نشسته است. اين گفت‌وگو را بخوانيد.

تقريباً در آستانه آخرين روزهاي سفر حجاج ايراني و حضور آنها در مدينه هستيم. جمع‌بندي شما از تمام فعل و انفعالات در حوزه‌هاي حمل و نقل، اسكان، تغذيه و ... پيشرفت‌ها، برنامه‌هاي شاخص، معضلات، كاستي‌ها و موانع چيست؟

ستاد مدينه منوره تا 22 دي‌ماه، ميزبان حجاج ايراني است و به زعم ما، يك نيمه از عمليات اجرايي مدينه بعد پشت سر گذاشته شده است. با توجه به اينكه من در حج شانزده سال گذشته به صورت مستقيم با موضوع حج درگير بوده‌ام يا در سال گذشته خدمتگزار زائران در ستاد منطقه 2 مكه بودم، اگر بخواهم مقايسه‌اي بين حج امسال و سال‌هاي گذشته داشته باشيم، مي‌توانم به جرأت اعلام كنم كه حج سال جاري در بيست سال گذشته بي‌نظير بوده است. چون هيچ‌وقت كارها تا اين اندازه روان جلو نرفته بود. علتش اين است كه برنامه‌ريزان حج امسال در ايران و از ماه‌ها پيش برنامه سفر را نوشته و تدوين كرده‌اند. بنابراين، فرضيه‌هاي مختلفي در سطوح اجرايي پيش‌بيني شد كه براي برداشتن هر فرضيه‌اي، بايد برنامه‌اي نوشته مي‌شد. اگر بخواهيم به تحولات حج امسال در بخش مدينه منوره، كه حوزه كاري ماست نگاه كنيم، مي‌بينيم كه كارها با آرامش جلو رفت و دغدغه‌اي در اين مسير توليد نشد. نتيجه و بازخورد اين تحولات هم به افزايش توان روحي زائر كمك مي‌كند.

چگونه اين تحولات به زائر ختم مي‌شود؟

مثلاً سال‌هاي گذشته، كاروان‌هاي ايراني كه از مكه مكرمه عازم مدينه منوره بودند به مركز استقبال معرفي مي‌شدند. در اين مركز، ساعت‌ها معطل مي‌شدند تا كار گذرنامه‌اي آنها انجام شود. سال گذشته در اين مركز، پنجره‌اي به زائران ايراني اختصاص دادند. با اين حال، باز هم معطلي و خستگي حجاج به ميزان كمتري مشاهده مي‌شد. امسال، ورود و كنترل زائران ايراني در مركز استقبال از سيستم انتقال و جابه‌جايي حجاج مدينه بعد حذف شد. تصور كنيد كه زائران بدون هيچگونه معطلي به مدينه منوره وارد شدند. كساني مثل مديران كاروان‌ها كه در امور اجرايي نقش دارند، معني اين حرف را خوب درك مي‌كنند.

در بخش‌هاي ديگر مانند تغذيه چطور؟ آيا ما در اين شاخص‌ها هم پيشرفت داشته‌ايم؟

براساس آنچه نظرات كارشناسي مي‌گويد، در بخش تغذيه يا همان آشپزخانه نيز با افزايش كيفيت و ارتقاي بهداشت روبرو بوده‌ايم. پخت غذا در آشپزخانه‌هاي متمركز با نظارت دائم هيئت پزشكي، بازرسان ستاد و ناظران بعثه مقام معظم رهبري دنبال مي‌شود. بنابراين، اطمينان كافي از اين بخش حاصل شده كه فكر مي‌كنم نشان دهنده پيشرفت‌هايي در اين شاخص باشد.

در بخش اسكان نيز با تلاش‌هاي صورت گرفته، بيش از نود و هشت درصد زائران از دسترسي بسيار مناسبي به حرم برخوردار بودند كه اين امر نيز در نوع خود بي‌نظير است. غير از چند منزلي كه در حاشيه شهر داشتيم، جايي را كه به حرم دور باشد، اجاره نكرديم. اين در حالي است كه شب‌ها هم حرم باز بود و منعي براي رفت و آمد زائران وجود نداشت.

بخش پزشكي نيز انصافاً نسبت به سال‌هاي گذشته بهتر كار كرد و توانست با بروز بيماري و نگراني در ميان زائران مبارزه كند و خدمات خود را به بهترين نحو به آنان ارائه داد.

در كل مي‌شود روند عمليات حج را نسبت به سال‌هاي گذشته با پيشرفت چشمگير توصيف كنيم.

به آسودگي خاطر از كيفيت و بهداشت طبخ غذا اشاره كرديد. اما زائران با تأكيد بر بهداشتي‌ بودن غذا، آن را كم‌تنوع و خسته‌كننده مي‌دانند. با وجود رفع خطر شيوع آنفلوآنزا، برنامه غذايي حجاج تغيير نخواهد كرد؟

همانطور كه گفتم، ارزيابي ما نشان مي‌دهد كه در بخش كيفيت و كميت طبخ غذا به رشد رسيده‌ايم، اما با توجه به اعلام دولت عربستان و ضرورت پيشگيري‌ از ابتلا به آنفلوآنزا، برنامه غذايي آشپزخانه‌هاي متمركز ما تغيير كرد و ناچار شديم چند عنوان غذا را كه بسيار هم مورد توجه هموطنان ماست از اين برنامه حذف كنيم. طبيعي است وقتي جوجه كباب نباشد و شنيسل مرغ از برنامه بيرون رود، تنوع غذا كم مي‌شود، اما مجبور به رفتار محتاطانه بوديم. بعد از‌ آن هم به دليل برنامه‌ريزي درازمدت، امكان بازگشت به برنامه قبلي فراهم نيست. البته با وجود تمام اين اتفاقات، غذاي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته، مطلوب و قابل قبول است. منتها بايد ديد كجاي زنجيره توليد و طبخ غذا و توزيع آن در ميان زائران دچار نقص بوده است. آنچه ما در آشپزخانه‌ها ملاحظه مي‌كنيم، مناسب و كيفي است، اما شايد بعضي هتل‌ها در انتقال و سرو غذا، دقت لازم را به كار نبندند.

گويا آمار زائران فوتي تا امروز، تنها 4 نفر در مدينه بوده است. البته ظاهراً افرادي هم در بيمارستان‌هاي سعودي بستري شده‌اند. در اين باره آيا عملكرد هيئت پزشكي حج را موفق ارزيابي مي‌كنيد؟

اولاً اين آمار در مقايسه با آمار سال‌هاي گذشته بسيار كم و اندك است و از اين بابت خدا را شاكريم. ثانياً طبيعي است كه هرچه به انتهاي سفر نزديك مي‌شويم، بيماري‌ها هم اضافه مي‌شود. اين در حالي است كه آمار زائران سالمند ما يك هزار نفر است، اما فوتي‌ها و گمشدگان ما از افراد بالاي هشتاد و چهار سال نيستند. البته ما 2 مورد فوتي بالاي هشتاد و پنج سال داريم كه به صورت طبيعي، نوبتي و ثبت‌نامي به حج مشرف شده بودند.

در مجموع، هيئت پزشكي، دائماً چتر حمايتي خودش را گسترده‌تر مي‌بيند و انصافاً خيلي خوب وظايفش را دنبال مي‌كند.

نظرات زائران چگونه جمع‌آوري مي‌شود؟

بازرسان ستاد و بعثه مقام معظم رهبري به صورت مداوم با زائران در تماسند و نظرات آنان را جويا مي‌شوند. از طرفي درباره موضوعاتي مانند غذا هر روز نظرسنجي مي‌شود و نتيجه اين نظرسنجي‌ها از طريق جلسات روزانه به مسئولان انتقال مي‌يابد. در واقع، ما هر روز، يك بار عملكرد بخش‌هاي مختلف ستاد را نقد و ارزيابي مي‌كنيم، اما نتيجه اين ارزيابي‌ها ممكن است در برنامه‌ريزي‌هاي آينده دخالت داده شود.

پرسش آخر اين است كه اگر بنا باشد به بخش‌هاي مختلف ستاد مدينه نمره بدهيد، كدام بخش بهترين نمره را خواهد گرفت؟

جواب اين سئوال شما در ذهن من است، اما نمي‌شود آن را اعلام كرد. چرا كه معتقدم هريك از بخش‌هاي حمل و نقل، اسكان، تغذيه، تداركات، مالي، آمار و ... نهايت سعي‌شان را به كار گرفته‌ و كارشان را به خوبي انجام داده‌اند.


| شناسه مطلب: 81790