حج ایرانیان باستان

حج ایرانیان باستان   «و اذن فی الناس بالحج...»   ایرانیان به عنوان اقوام متمدن، از دیرباز نه تنها خداباور بلکه موحد می‌زیسته‌اند. یعنی توحید که سرلوحة تعلیمات ربانی ادیان ابراهیمی است در بین ایرانیان جلوة خاصی داشته است.   ی

حج ايرانيان باستان

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

«و اذن في الناس بالحج...»

 

ايرانيان به عنوان اقوام متمدن، از ديرباز نه تنها خداباور بلكه موحد مي‌زيسته‌اند. يعني توحيد كه سرلوحة تعليمات رباني اديان ابراهيمي است در بين ايرانيان جلوة خاصي داشته است.

 

يكي از ادله‌اي كه بر موحد بودن ايرانيان باستان مي‌توان اقامه كرد، سخن آغازين حكايت‌ها و قصه‌هاي ايران باستان با عبارت: «يكي بود يكي نبود غير از خدا...»‌ مي‌باشد.

 

اين جملة‌ كوتاه عميق‌ترين باور ايرانيان را در اقوام پيشين تداعي مي‌نمايد كه نسل به نسل در عصرهاي متمادي چرخيده است و هم‌اكنون زينت بخش قصه‌هاي جذاب و با صفاي ايرانيان موحد است.

 

ايرانيان به اعتبار قرابت قوي با ابراهيم خليل الرحمن كه ولادتش در بابل، پايگاه قدرت سياسي ايران باستان بوده است و نيز به واسطة ذكاوت و تيزهوشي و دريافت سريع و صحيح مطالب، از دوران كهن مفتخر به انجام آيين ابراهيم خليل الرحمن بوده‌اند، كه از جملة آنها، آيين وزين حج بوده است كه دلالت بر فرهنگ دوستي و حق‌پرستي آنان دارد.

 

طبق اذعان مسعودي در مروج الذهب و برخي مورخين ديگر، ايرانيان پيش از اسلام به حج مشرف مي‌شده‌اند كه از جملة آنان ساسان جد اردشير بابكان بود كه به همراه گروهي از ايرانيان عازم حج شدند و هدايايي از جملة دو آهوي زمرد نشان و سپرهاي مطلا جهت اهداء به كعبه به همراه خود به مكه آورده بودند.

 

به اعتقاد برخي مورخين اين هدايا جزء اولين هدايايي بود كه به خانه كعبه تقديم مي‌شد.

 

شايان ذكر است كه طبق اسناد تاريخي در زمان تضعيف حكومت جرهميان برمكه، ايشان هداياي موجود در خانه كعبه را، از جمله اين دو آهوي زمرد نشان و سپرهاي مطلا را در پوشش خاص زمزم قرار دادند و محل زمزم را محو نمودند.

 

با گذشت مدت زماني طولاني از اين واقعه، حافر زمزم، جناب عبدالمطلب، جد پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله) در دوران حاكميت خود با ارشادات جدش اسماعيل ذبيح‌الله، در عالم خواب، محل زمزم را حفر و زمزم را آشكا و هداياي خاص كعبه را صرف كعبه مقدسه نمودند.

 

حج ايرانيان در دوران ساساني، با لباس‌ها و پوشش‌هاي مخصوص، در زماني قلمداد گرديده است كه برخي از طوايف اعراب، به دلايل عديده، حج را عريان بجاي مي‌آورده‌اند، لذا ورود ايرانيان با آداب خاص به مكه مكرمه جلوه ويژه‌اي به خود گرفته بوده است.

 

از جمله افتخارات ايرانيان همين بس كه در گذشته و در زماني كه شرك و بت‌پرستي در شبه جزيرة عربستان رواج داشته است به طوري كه به نقل كلبي، اعراب قبل از اسلام 360 بت به تعداد قبائل موجود، مورد پرستش قرار مي‌داده‌اند، ايرانيان در آن زمان از انديشه‌هاي توحيدي بهره‌مند بوده‌اند.

 

 

و آخر دعوانا، الحمدلله الذي جعلنا من الموحدين

 

سيد عبدالرضا پرور/ معين كاروان شيراز - 24210

 


| شناسه مطلب: 81847