از یاران مهدی (عج )

  از یاران مهدی (عج ) آفرینشِ زن، برگ زرینی از کتاب خلقت است و زن یکی از مظاهرِ زیبایی و بزرگی خداوند است. زنان،نیمی از اجتماع را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در رشد و پیشرفت جامعه دارند.در نظام خلقت، فرقی بین زن و مرد نبوده و هیچ کدام امتیازی بر دیگری

 

از ياران مهدي (عج )

آفرينشِ زن، برگ زريني از كتاب خلقت است و زن يكي از مظاهرِ زيبايي و بزرگي خداوند است. زنان،نيمي از اجتماع را تشكيل مي‌دهند و نقش مهمي در رشد و پيشرفت جامعه دارند.در نظام خلقت، فرقي بين زن و مرد نبوده و هيچ كدام امتيازي بر ديگري ندارند و انسانها به واسطه سعي و تلاش خودشان، مي‌­توانند به مراتب بالاي كمال در زمينه­‌هاي علمي و اخلاقي برسند و در اين راه هيچ فرقي ميان زن و مرد نيست.در قرآن كريم نيز آمده است:«اي مردم ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را در قالب تيره‌ها و قبيله‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، ( اينها ملاك امتياز نيست) گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست...»در اين نوشتار برآنيم تا به خلاصه‌اي از تبيين حضور زنان در حكومت حضرت مهدي (عج) بپردازيم  باشد كه به لطف الهي زنان ما به عنوان ياران و منتظران حضرت مهدي (عج) هم به اعتلاي خود بپردازند و هم تربيت كننده نسل منتظر و ياور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف باشند.
زنان در حكومت امام زمان عليه السلام
همانطور كه زنان در تاريخِ حماسه­‌ها و قيام­ها نقش چشمگيري داشتند و پيام آور حضورِ توأم با عزّت و عفّت بوده­‌اند در حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام نيز در جهت گسترش فرهنگ اسلامي و تبيين خطوط اصلي دين و آموزش معارف الهي نقش­ برجسته‌­اي برعهده دارند.وجود 50 زن از ميان 313 نفر از ياران برجسته و فرماندهان آن حضرت مؤيد اين مطلب است.
امام باقر عليه السلام مي‌فرمايد: « به خدا سوگند 313 نفر بدون وعده پيشين گرد مي‌آيند. در ميان آنها 50 نفر زن هستند»1
يا در جاي ديگر امام صادق عليه السلام نيز از زنان همراه حضرت مهدي(عج) نام برده و مي‌فرمايد: «آنان مجروحان را مداوا مي‌­كنند و از بيماران جنگي پرستاري مي‌­نمايند چنانچه زنان در زمان پيامبر همراه او بودند....»
اين دو روايت حكايت از آن دارد كه وجود زنان در بين ياران حضرت امري حتمي است.
جا دارد بر اساس روايات، حضور و نقش اين زنان را از نظر زمان و موقعيت بررسي كنيم.
 زنان مؤمنه­‌اي كه در زمان قبل از ولادت حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف زندگي مي‌كرده‌­اند:
در روايتي از امام صادق عليه السلام آمده است:
« همراه مهدي عليه السلام سيزده زن هستند؛ آنان مجروحان را مداوا مي‌كنند و از بيماران جنگي پرستاري مي­‌نمايند، چنان چه زنان در زمان پيامبر اسلام همراه او بودند».
بعد حضرت نام نه نفر از آنها را ذكر مي­‌كنند:
قنواء دختر رشيد
ام خالد احمسيه
ام سعيد حنفيه
صيانه ماشطه
ام خالد جهنيه
ام ايمن
اين بانوي مجاهد در صدر اسلام به حبشه و مدينه مهاجرت نمود. پيامبر صل الله عليه و آله پس از شهادت همسر و فرزند او فرمودند: هر كس دوست دارد با زني بهشتي ازدواج كند ام ايمن را برگزيند و زيد بن حارثه با او ازدواج كرد. ام ايمن از حاميان با وفاي حضرت زهرا سلام الله عليها و يكي از سه زني است كه در تشييع جنازه حضرت شركت داشت.
سميه
او هفتمين نفري بود كه به رسول الله(ص) ايمان آورد و به همين سبب متحمل شكنجه­هاي سختي شد. او و همسرش توسط ابو جهل تحت آزار و اذيت قرار مي­‌گرفتند تا دست از ايمانشان بردارند و به رسول خدا دشنام دهند اما هر دو صبر كردند و سرانجام به شهادت رسيدند. فرزند دلاور او از ياران با وفاي امام علي عليه السلام مي‌باشد.
حبابه والبيه
از زنان والا مقامي است كه هشت امام معصوم را درك كرده و پيوسته مورد الطاف و عنايت قرار داشت. در يك يا دو نوبت به وسيله امام زين العابدين عليه السلام و امام رضا عليه السلام جواني­اش به او بازگردانده شد.
حبابه، نه ماه پس از شهادت امام رضا عليه السلام زنده بود و پس از او بدرود حيات گفت. روايت شده كه وقتي حبابه به خدمت امام زين العابدين رسيد 113 سال از عمرش سپري شده بود و حضرت با انگشت سبابه خود اشاره‌اي نمود و جواني‌اش بازگشت.
صيانه ماشطه
او همسر حزبيل نجار بود كه در زمان حضرت موسي عليه السلام زندگي مي‌كرد و به او ايمان آورد.وي آرايشگر دختر فرعون بود. روزي شانه از دستش افتاد و چون همواره ذكر خدا را مي‌گفت، هنگام برداشتن شانه ناگهان نام خدا را به زبان آورد. دختر فرعون از او پرسيد: منظور از خدا پدرم فرعون است؟ صيانه جواب داد: خير، بلكه خداي من كسي است كه پدر تو را آفريده و او را از بين خواهد برد، دختر فرعون اين جريان را به پدرش اطلاع داد و فرعون اين زن را احضار كرد و گفت: كه مگر به خدايي من اعتراف نداري؟ زن گفت: هرگز! خداي حقيقي را رها نمي‌كنم تا تو را بپرستم.
فرعون، عصباني شد و دستور داد تنوري را روشن كردند و بچه‌هاي اين زن را يكي يكي در آتش انداخته و در مقابل چشمانش سوزاندند تا نوبت به بچه شيرخوار او رسيد اين زن مؤمنه خواست در ظاهر سخني بگويد كه ناگهان بچه به سخن آمد و به مادرش گفت: صبر كن تو بر حق هستي. مادر صبر كرد و آن بچه را هم در آتش سوزاندند و سپس خودش را نيز در آتش انداختند. اين زن مؤمن و شجاع تا زماني كه زنده بود تسليم نشد و در برابر همه مصائب تلخ ايستادگي كرد. حضرت رسول صل الله عليه و آله در شب معراج درمحلي بوي بسيار خوشي به مشامش رسيد، از جبرييل پرسيد: اين بوي خوش بي نظير چيست جبرئيل پاسخ داد: بوي خاكستر جسد سوخته همسر حزبيل و فرزندان او است. خداوند اين زن مؤمنه را به خاطر فداكاري و ايمانش در زمان ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف زنده خواهد كرد.2
نقش ما در ظهور
جامعه كنوني ما، بهترين فرصت براي به خود آمدن زنان و بازشناسي توانايي رشد و بازيابي شخصيت آنان است. زنان بايد براي شركت در آن انقلاب بزرگ از هم اكنون خود را با معيارهاي دقيق اسلامي و اخلاقي تطبيق دهند و در بعد علمي و عملي مراحل كمال را طي كنند و در شناخت دقيق و درست اسلام و تربيت خودشان بكوشند تا پيش از ظهور آن حضرت جزء زنان منتظر قرار گرفته و در دوران ظهور شايستگي شركت در آن حركت بزرگ و كمك رساندن به امام خويش را داشته باشند. زنان، تربيت كنندگان نسل منتظر و ياوران حضرت مهدي عليه السلام هستند. بنابراين جداي از خودسازي، بايد در تربيت و ايجاد جامعه همت گمارند تا زمينه ساز ظهور باشند.
شايد حج فرصت مغتنمي باشد تا خود را براي ظهور حضرتش آماده كنيم.مهدي فاطمه(س)اينجاست،حضور و ظهورش را باور كنيد...
حنانه متولي

1- تفسير عياشي.ج 1.ص65
2- زنان مردآفرين تاريخ.
محمد مهدي اشتهاري

 


| شناسه مطلب: 81969