مژدة جهانی شدن دین

فرازهایی از سخنان حضرت‌آیت‌الله جوادی آملیمژدة جهانی شدن دیناگر وجود مبارک ولی‌عصر – ارواحنا فداه – دین را جهان شمول می‌کند، روی قدرت غیبی ذات اقدس‌الله است، اگر دین به وسیلة جدش در فضای شرک و الحاد و کفر و نفاق مستقر شد، آن طوری که وجود مبارک امیرالمؤمنی

فرازهايي از سخنان حضرت‌آيت‌الله جوادي آملي
مژدة جهاني شدن دين
اگر وجود مبارك ولي‌عصر – ارواحنا فداه – دين را جهان شمول مي‌كند، روي قدرت غيبي ذات اقدس‌الله است، اگر دين به وسيلة جدش در فضاي شرك و الحاد و كفر و نفاق مستقر شد، آن طوري كه وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) فرمود: پيامبر(ص) وقتي تجلي كرد كه جهان، بخشي به تشبيه، بخشي به تجسيم، بخشي به الحاد و مانند آن آلوده بود، بين مشبه و ملحد و مجسم. در چنين فضاي آلودة جهاني، اسلام مستقر شد و خدا به او فرمود «و ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي» در زمان ظهور ولي‌عصر – ارواحنا فداه – هم خدا به او مي‌فرمايد: «و ما اظهرت دين الحق إذا ظهرت ولكن الله أظهره»؛ اين وعدة الهي تخلف‌ناپذير است.
اين مژده جهاني شدن دين، يقيني است چون خدا اين كار را به عهدة خود قرار داده نه مردم؛ «ليظهره علي الدين كله» 1«و لو كره الكافرون».2
وظيفه ما منتظران آن است، همان‌طوري كه افرادي در بدر و احد، و در جريان خندق و حنين، جزء ياران و ياوران وجود مبارك رسول گرامي(ص) بودند، از خداوند متعال بخواهيم كه ما هم در عصر غيبت و همچنين – ان‌شاءالله - در عصر حضور و ظهور،‌با قلم و بيان و بدن و فكرمان با حمايت‌هاي علمي و عملي‌مان جزء ياران و ياوران راستين آن حضرت باشيم.
وظيفه ما در عصر غيبت اين است، وظيفه است نه براي ثواب فقط. وقتي از امام صادق(ع) سؤال مي‌كنند: وظيفه ما در عصر غيبت چيست؟ فرمودند: اين دعا را بخوانيد. يك وقت كسي دعاي كميل مي‌خواند براي ثواب، دعاي مناجات شعبانيه مي‌خواند براي ثواب، يك وقتي هم در عصر غيبت وظيفه دارد اين دعا را بخواند. عرض كرد: آن دعا چيست؟ فرمود: همين چند جمله: «اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك، اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك، اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني.»
اين دعا يك تحقيق علمي است، شما كجا دعاي استدلالي داريد؟ دعا اين است كه خدايا! مغفرت نصيب ما كن، حوايج ما را برآورده كن، گناهان ما را ببخش، ديون ما را ادا كن، بيماران ما را شفا بده و مانند آن؛ اما برهان، آن هم برهان لم، تعليل فلسفي و عقلي، از توحيد به نبوت و از نبوت به امامت و مهدويت برسد. اين نحوه دعا در سنخ ادعيه نيست، اين سنخ براي آن است كه ما را از غدير به سقيفه نكشاند، بلكه اين دعا براي آن است كه ما را از مردم‌سالاري خشك به مردم‌سالاري ديني منتقل كند.
1- سوره توبه / 33
2- توبه / 32


| شناسه مطلب: 81984