بارگاه امید آداب باطنی حج

بارگاه امید آداب باطنی حجعلامه محمد حسن قزوینینکاتی که حاجی باید به عنوان آداب باطنی حج رعایت کند، عبارتند از:1 ـ اخلاص در نیتحاجی جز امتثال امر الهی و رسیدن به پاداش او و پرهیز از عذاب خدا، هدفی ندارد. و هرگاه شائبه ریا، ترس از تفسیق مردم،خوف‏ازفقر(ی که

بارگاه اميد

آداب باطني حج
علامه محمد حسن قزويني
نكاتي كه حاجي بايد به عنوان آداب باطني حج رعايت كند، عبارتند از:
1 ـ اخلاص در نيت
حاجي جز امتثال امر الهي و رسيدن به پاداش او و پرهيز از عذاب خدا، هدفي ندارد. و هرگاه شائبه ريا، ترس از تفسيق مردم،خوف‏ازفقر(ي كه شايع شده باشد) كه هركس حج را ترك كند بدان گرفتار شود، قصد تجارت يا هدف ديگري در آن‏مد نظر باشد، شخص از دايره اخلاص خارج‏شده‏ومانعي‏در راه رسيدن به هدف مورد نظر خواهد بود. و كسي كه به خاطر چنان پندارهاي ضعيفي دشواري‏هاي فراوان حج را تحمل كند، جز ضرر و خسارت بر آن مترتب نخواهد شد.
2 ـ توبه حقيقي
توبه خالص، ردّ مظالم و بريدن علاقه‏اي كه موجب مي‏شود آدمي به غير خدا متوجه گردد، از آداب ديگرِ حج است.
اين ادب از آن جهت ضرورت دارد كه زائر بيت‏اللّه‏ الحرام قلبش را متوجه خداي تعالي كند، گويا از اين سفر باز نخواهد گشت و وصيتش را براي همسر و فرزندانش بنويسد و براي سفر آخرت آماده شود و هنگام تهيه اسباب و مقدمات اين سفر و قطع دلبستگي‏هايش به ياد تهيه مقدمات سفر آخرت و قطع علايق دنيوي براي آن باشد. چقدر اين سفر با سفر آخرت تشابه دارد و بدان نزديك است!
3 ـ تعظيم خانه خدا
قدر و منزلت خانه خدا و پروردگار كعبه را بزرگ دارد و بداند كه اگر خانواده و وطنش را ترك مي‏كند، به منظور امر مهم زيارت خانه خداست كه شباهتي به سفرهاي دنيوي ندارد. از اين رو، بايد متوجه باشد كه در پي چيست؟ و اينكه با زيارت خانه خدا، در حقيقت به زيارت ملك الملوك مي‏رود تا به اوج آرزويش برسدوباتوجه‏به مولايش سعادتمند شود.
4 ـ تخليه دل
در اين سفر، از آنچه كه قلبش را در ميان راه يا در مقصد به خود مشغول مي‏كند ـ مانند معامله و امثال آن ـ خالي كند تا همه همتش براي خدا و همه حركات و سكنات قلبش به ياد او و تعظيم شعائر او باشد.
5 ـ انفاق در راه خدا
زاد و توشه سفر حاجي حلال باشد و از خرج كردن و بخشش و انفاق نمودن، ابايي نداشته باشد؛ زيرا انفاق مال در سفر حج، انفاق در راه خداست و يك درهم آن با هفتصد درهم انفاق در مكان‏ها و زمان‏هاي ديگر برابري مي‏كند. امام سجاد عليه‏السلام همواره در سفر حج از بهترين زاد؛ مانند گردو و شكر و آرد خالص و شيرين همراه مي‏برد. البته اسراف و زياده‌روي و مصرف انواع غذاها به مانند مترفين مكروه است،  اما بخشش فراوان به مستحقين، اسراف نيست؛ و اگر مالي در اين راه ضايع شود يا گرفتاري برايش پيش آيد، جزع و بي‏تابي نكند، اگر يك درهم در اين راه تباه شود، مانند آن است كه هفتصد درهم در راه خدا خرج كرده است.
6 ـ اخلاق نيكو
خُلق نيك، تواضع فراوان، پرهيز از درشتي و غلظت در سخن گفتن و فحاشي كردن و حرف لغو زدن، خروج از طاعت الهي، مبالغه در دشمني و مجادله با ديگران كه حقد و كينه را به ارمغان مي‏آورد، از آداب اين سفر است. بديهي است كه حُسن خلق تنها پرهيز از آزار و اذيت ديگران نيست، بلكه تحمّل اذيت ديگران و نرم خويي و تواضع نسبت به همراهان و متصديان كاروان و همسفران است.
7 ـ سادگي و پرهيز از تجملات
ساده و بدون تشريفات باشد، دنبال فخر فروشي و جمع كردن ثروت نباشد؛ چرا كه در اين صورت، در شمار متكبّران بوده و از جمع ضعفا و مساكين خارج خواهد شد.

جرعه‌اي از آسمان

حج سرلشكر پاسدار شهيد ناصر كاظمي
ملاقات خدا

يكي از روزهاي سال 1361 آقاي كاظمي زنگ زد وگفت: «اسمت را داده‌ام براي حج» گفتم: «چرا تنها، چرا شما نمي‌آيي با هم برويم؟» گفت: «نه، شما اين جا توي منطقه و عمليات، كمي اعصابت به هم ريخته، بروي آن‌جا، از لحاظ روحيه، برايت خوب است.»
گفتم: «خانه خدا را كسي رد نمي‌كند، بيا با هم برويم» گفت: «خدا را چه ديده‌اي، حالا شما برويد ديدن خانه خدا، شايد ما هم رفتيم ملاقات خود خدا!»سه چهار روز مانده بود به پرواز. آمدم تهران براي انجام كارهاي سفر. صبح همان روزي كه عصر بايد براي پرواز به فرودگاه مي‌رفتم، خبر را آوردند: ناصر شهيد شد!من هنوز نرفته بودم خانه خدا كه او رفت به ملاقات خدا.
يكي از همرزمان

اخلاق محمدي
گفتارهايي از رهبر فرزانه انقلاب در خصوص پيامبر اعظم(ص)
طبيب دوره‌گرد...

براي گرايش به معنويت و تعالي معنوي، زمينه خيلي زياد است. درباره‏ پيغمبر گفته شده است:  پيغمبر مثل يك "پزشك دوره‏گرد" حركت مي‏كرد.
پزشكان در مطب خود مي‏نشينند تا مردم به آنها مراجعه كنند؛ اما پيغمبران نمي‏نشستند تا مردم به آنها مراجعه كنند؛ آنها به مردم مراجعه مي‏كردند. در كيف دارويشان، هم وسيله‏ مرهم‏گذاري داشتند، هم وسيله‏ نشترزني داشتند، هم وسيله‏ داغ كردن زخم داشتند؛ آن‏جايي كه احتياج به داغ كردن داشت.
   « درشتي و نرمي به هم در به است
                             ‏چو رگ‏زن كه جراح و مرهم نِه است ‏»
يك توصيه
مسأله تلصيق (چسبيدن مرد به زن هنگام طواف) از جمله بهانه‌هاي مهم براي دستگيري زائران در مسجدالحرام مي‌باشد؟ پس در طواف رعايت كامل انجام گيرد.

يك  نكته
ره‌آورد سفر حج، علاوه بر تغيير و تحول دروني و نزديك شدن حاجي به خدا، بايد دستاوردي بيروني و اجتماعي در خور عظمت اين سفر روحاني باشد.

 


| شناسه مطلب: 82072