بارگاه امید نگاهی به اسرارحج
بارگاه امید نگاهی به اسرارحج(بخش اول)شیخ حسن طراد ترجمه : جواد محدّثیعبادت، فلسفه آفرینش انسان است و اگر با شرایط و آدابش انجام شود، رابطه ایمانی و عبودیت انسان با خدا را تحکیم میبخشد. نتیجه مثبت عبادت همان «تقوا» است که روح و قلب عبادت است و عباد
بارگاه اميد
نگاهي به اسرارحج
(بخش اول)
شيخ حسن طراد
ترجمه : جواد محدّثي
عبادت، فلسفه آفرينش انسان است و اگر با شرايط و آدابش انجام شود، رابطه ايماني و عبوديت انسان با خدا را تحكيم ميبخشد. نتيجه مثبت عبادت همان «تقوا» است كه روح و قلب عبادت است و عبادت بيتقوا، پيكري بيجان است.همه عبادتها از جمله حج، از همين رمز و راز برخوردارند و با تأمين روحيه تعبد و تسليم، سير انسان را هماهنگ با مجموعه هستي در مسير هدف خلقت و كمال وجود، تنظيم ميكنند.براي روشن شدن اين هدف و بهره نهفته در حج، بايد در برابر يكايك برنامههاي حج درنگ و تأمّل داشت.
اخلاص
پيش از پرداختن به رموز و اسرار و فوايد هريك از اعمال اين عبادت مقدّس، بايد از مهمترين ركن آن ياد كرد كه درستي عمل و پذيرش اين عبادت و رسيدن به هدف، به آن بسته است، يعني «اخلاص» كه در همه عبادتها شرط نخستين است.آنچه زمينهساز فراهم آوردن اين عنصر اساسي است، اهميت دادن به نقش آن در درستي عبادت و برخورداري انسان از ثواب است. بايد كمي به خود نگريست و انگيزههاي دروني را ارزيابي كرد و آن را از هر انگيزه غيرالهي پيراسته ساخت و همانگونه كه آلودگي جامه، مانع صحّت نماز است، بايد آلودگي نيت را هم مانع صحّت و پذيرش نماز و هر عبادت ديگر دانست و با نيت پاك، به عبادت پرداخت و به رضاي الهي رسيد. هم آيات قرآن به اين اخلاص در عبادت فرمان داده است، هم توصيه اكيد رسول خدا صلياللهعليهوآله و امامان معصوم عليهمالسلام است. بالاترين انگيزه عبادت هم «حبّ الهي» است كه به فرموده حضرت علي عليهالسلام عبادت آزادگان است و برتر از عبادتي است كه به قصد رسيدن به بهشت و ثواب يا به انگيزه گريز از عذاب دوزخ انجام ميشود. براي رسيدن به اخلاص نيز، از جمله بايد با راهها و روشهايي آشنا شد كه ابليس از آنها وارد ميشود و بهره ميگيرد و عبادت را تباه ميسازد، مثل ايجاد ترديد در اصل خداي متعال، يا ارزش و جايگاه دين و نقش آن در مديريت جامعه، يا جاودانگي تعاليم اسلام و قدرتداشتن بر پاسخگويي به نيازهاي روز. اگر از اين راهها نتوانست، حسنات او را از راه ديگري ميسوزاند و خاكستر ميسازد، راه آلودهساختن به گناهان، يا آميختن نيت به ريا و خودنمايي.
پاكي مال
گام ديگر پس از پاكسازي درون از ريا و عوامل عملسوز، پاكسازي مال از حقوق شرعي است و بدون آن نماز و عبادات و حج انسان تباه ميشود. حاجي كه بخواهد با مال و ثروتي كه حقوق ديگران به آن تعلّق گرفته، هزينه سفر حج و تهيه جامه احرام و قرباني و... را بپردازد، نماز و طواف و حجّش باطل ميشود و از قرباني حرام بهرهاي نميبرد و از مسير طاعت و بندگي كه جوهره حج و عبادات ديگر است، دور ميشود.اهتمام به اداي اين حقوق لازم است و سهلانگاري در پرداخت خمس و حقوق واجب مالي و امروز و فردا كردن، حاجي را در پرتگاه اين تباهي عمل و عبادت قرار ميدهد و نوعي بيتوجهي به سپاس نعمتهاي الهي بهشمار ميرود.
همسفر خوب
حج، علاوه بر آنكه عبادت است، يك سفر و كوچ هم محسوب ميشود. نقش همسفر و همراه در موفقيتآميز بودن سفر را نميتوان انكار كرد، بهخصوص اگر اين همسفر، عهدهدار كارهاي كاروان و مديريت حج زائران باشد. همسفر خوب كسي است كه اين ويژگيها را داشته باشد: دينشناسي و آگاهي از مسائل شرعي، راستگو و درستكردار و امين بودن، صبوري و داشتن سعه صدر و ظرفيت و تحمّل.برترين و كارآمدترين همسفر و همراه انسان «خدا» است كه ميتواند پيوسته تكيهگاه و همدم و مونس انسان قرار گيرد و ضعف انسان را به قدرت خويش جبران كند و در مشكلات، هراس زائر را به ايمني تبديل سازد و او را تقويت روحي و ايماني كند. «دعا» كليد ارتباط با اين همدم دايمي است و انس با او، انسان را از احساس تنهايي نجات ميدهد.
حج، كوچ فكري و روحي
عبادت، براي رساندن انسان به ارزشهاي برتر معنوي و گسستن از وابستگيهاي مادّي است. روح، كششي بهسوي بالا و افقهاي متعالي دارد و عبادت، زمينهساز اين ارتقاي روحي است وسبكبالي روح، در سايه پرستش فراهم ميآيد. نمازهاي روزانه، مثل شستشوي پنج نوبت در آب كه بدن را پاك ميكند، پاكساز روح از آلايشهاي گناهان است. حج نيز با آنكه در سراسر عمر يك بار واجب است، همين نقش را ايفا ميكند و ويژگيها و كيفيتي كه در اين عبادت نهفته، آنرا امتياز ميبخشد و رنجهاي سفر و تنگناهاي انجام اعمال، پالاينده روح و بيدارگر فكر است. «عامل كيفي» حج، جبرانِ «عامل كمّي» را بر عهده دارد و حج را به مثابه حضور در يك ميدان نبرد ميسازد. از اين رو اثربخشتر و كارسازتر است.در اين فريضه، هم حركت جسمي است هم فكري، هم تلاش بدني است هم تكاپوي روحي، و جان آدمي با اين دوبال در آسمان فضيلت و معنويت به طيران ميآيد. در سايه حركت فكرياست كه انسان به فلسفه آفرينش و رمز عبوديت و بندگي خويش نزديكتر ميشود و به منافع برتر از سود مادّي ميانديشد و «راه آخرت» را ميپيمايد و از دوراهي تقوا و عصيان، راه تقوا و طاعت را برميگزيند. اين كوچ معنوي براي يك مسلمان بسيار سودمند است. در كنار آن تحرّك جسمي هم وجود دارد و ناگفته پيداست كه هر حركت جسمي، مسبوق به حركت فكري و رسيدن به مرحله عزم و اقدام است. مجموعه اين برنامهها «ملكه عبوديت» را براي انسان فراهم و روح بندگي را تقويت ميكند.
بازگشت آثار و نتايج حج، به خودِ حاجي است و ثمراتش در زندگي خود او متجلّي ميشود. قرآن هم فرموده است كه از قرباني شما، گوشت و خوني به خدا نميرسد، بلكه تقواي شما به خدا ميرسد. و اين اشاره به بهرهوري خود انسان از عبادات خويش است و آنكه سود ميبرد، خود اوست نه خدا. باز هم قرآن، ثمره حضور در عرصه مهم و گسترده حج را مشاهده منافع خويش معرفي ميكند...اينكه اسرار و فوايد حج چيست، نياز به توضيح و تبيين دارد. از احرام گرفته تا طواف و نماز و قرباني و وقوف و... همه حكمتها و اسراري دارد كه بايد آنها را شناخت و شناساند. مؤمنان راستين باور آگاهانه دارند كه خداوند، سرچشمه خير و نيكي است و از رهگذر تشريع اينگونه عبادتها هم قصدي جز خيررساندن به بندگان ندارد. پس بايد خيرهاي نهفته در اين شعائر و عبادات را فهميد. توجّه به اين حكمتها و فلسفهها ريشه در دين ما دارد. امام صادق عليهالسلام در «توحيد مفضّل» به تبيين اينگونه معارف پرداخته است، كتاب «عللالشرايع» مرحوم صدوق، براساس همين هدف تدوين شده است. علماي بسياري هم به نگارش كتابهايي در فلسفه عبادات پرداختهاند.شناخت اين حكمتها، ايمان را راسختر و معرفت را ريشهدارتر ميسازد.
ادامه دارد
شكوفههاي نوآوري درگفت وگو با
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي
خروج از عادت گرايي
حجت الاسلام احمد مبلغي، مسوول پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي از حج به عنوان مجموعهاي از رفتارها، اعمال و مناسك پر رمز و راز ياد كرد كه مفاهيم عميقي را بر دوش خود حمل ميكند. وي گفت: هركسي كه به حج پا ميگذارد خود را با دنياي جديدي مواجه ميبيند و از رفتارهاي حج احساس ويژهاي به او دست ميدهد و درك مفاهيمي از آن اعمال را پيدا ميكند كه همه نشاندهنده قدرت تاثير گذاري حج و ايجاد تحول در انديشه و روح افراد دارد. وي افزود: از آنجا كه حج آميزهاي از عبادت و انديشههاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي است بايد براي بهره گيري از آن برنامهريزي كنيم و يك اصل را بايد در اين برنامهريزيها مورد توجه قرار دهيم و آن اين كه تلاش كنيم حج را از يك عبادت عادت شده و قابل انجام به شكل عادت، بيرون بياوريم. بايد زائران را آگاه ساخت كه نبايد حج را به عنوان يك عمل خشك از سر عادت انجام دهند.
وي در گفتگو با خبرنگار زائر تاكيد كرد: بايد ذهنياتي كه به سرعت به سمت ظواهر حج ميرود را شكست و كوشيد معاني را در وادي اعمال وارد كنيم تا معاني بر ذهنيت و دلها مستولي شود. عادت و ظواهر يك آفت بزرگ است كه مجموعه در حال حج را از بهرهمند شدن از مفاهيم و رازهاي نهفته در حج دور ميكند كه با شكستن آنها ميتوان نوعي نوآوري در اين سفر ايجاد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي معتقد است نبايد حج را به مجمع الجزايري از اعمال تبديل كنيم. بايد پيوندهاي في مابين اجزا را براي زائران تبيين كرد تا حاجي احساس كند اين مجموعه اجزايي است كه مكمل يكديگرند و بدون اين اجزا يا بخشي از آنها، اين مجموعه نارسا و ناقص است. آموزش متمركز براي برجسته سازي پيوندهاي فيمابين اجزا بايد در برنامه ريزيهاي نهادهاي متولي در امر حج مد نظر قرار گيرد.
وي معتقد است براي ايجاد نوآوري در برنامهريزيها بايد اجازه دهيم نسل جديد براي ارائه مفاهيمي كه از حج فهم ميكند در مواجهه با آنها، خود به ميدان بيايد و با زبان، نگاه و ادبيات ويژه خود اين مفاهيم را ارائه دهد. وي با اشاره به اينكه بايد در برنامه ريزيها، رابطه حج هر سال با سالهاي قبل و بعد تعريف شود بر لزوم ترسيم چشم اندازي براي حج تاكيد كرد و گفت: بايد در برنامه ريزيها عنوان شود كه حج "بايد" به يك نقطه متعالي برسد و حركتي را در مسيري مشخص آغاز كند و به هدفي معين برساند نه اينكه ارتباط حج سالهاي گذشته را از هم منفك كنيم.
حجت الاسلام مبلغي توجه به جنسيتها را نوعي نوآوري در برنامه ريزيهاي مربوطه به حج ميداند و تصريح ميكند: در حج از دو جنس مختلف شركت ميكنند و ما نبايد خيلي خام و بي دقت اين مسئله را رها كنيم بلكه در نظر گرفتن مطالبات و وضعيت زنان و مردان، مسائل و تواناييها، خود نوعي نوآوري در برنامه ريزيهاي مربوط به حج است.
يك توصيه
در برخورد با مسؤولان هتل و خدمتگزاران از جملههاي تشكرآميز و محترمانه،
بيشتر استفاده كنيد.
يك نكته
بهترين شيوه براي پيشگيري از سرقت علاوه بر حفظ و مراقبت بيشتر از لوازم بويژه در معابر عمومي و فروشگاهها، حمل حداقل مبلغ مورد نياز است.
بنابراين از همراه داشتن مبالغ زياد خودداري كنيد.